23 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Jag har kört nya Porsche 911 GTS Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta?

Bil, Feature, porsche, 911, gts, provkörning

GTS ligger mellan Carrera S och Turbon och är enligt Porsche en modell som i princip är en Carrera S med de extra saker om folk vanligen lägger till när de lägger en beställning. Man får dessutom 30 hästar till, upp från 450 till 480 hästar, och en del godsaker från Turbon. Med tanke på att en Carrera S kostar från 1.230.000 kronor, en Carrera GTS 1.415.000 kronor och en Turbo 2.020.000 kronor är det här sweetspoten. 600.000 till är en hel del pengar och Turbon med sina 100 hästar till är för de allra flesta ett snäpp för tokig helt enkelt. Och när tusan ska man använda det där extra man får? Mycket för pengen helt enkelt, även om 1,4 miljoner knappast är ett kap.

Jag tog mig ner till Italien för några veckor sedan för att känna på den här perfekta 911:an. Anledningen till att man valt att lägga körningen här är att man samma vecka skulle öppna sitt åttonde Porsche Experience Center. Man har tidigare liknande anläggningar i Leipzig, Silverstone, Atlanta, Le Mans, Los Angeles, Shanghai och vid Hockenheimring. Det här centret ligger i Franciacorta och det är nära till Milano, Bergama, Verona och området är inte alls tråkigt om man säger så. Precis i närheten finns det underbara bergsvägar och runt hörnan hittar man Iseosjön. En liten bit bort hittar man också sjöarna Como och Maggioro och en del riktigt, riktigt trevliga bilvägar och miljöer. Helt enkelt ett bra ställe. Gott vin finns det nog också att dricka, kanske en pizza eller två.

Vi började med lite motorvägskörning och bilen jag hamnade i hade lättviktspaketet med skalstolarna. I den här bilen kan man verkligen diskutera om dessa behövs. Det här är ju som sagt en bil för den som inte vill ha en GT3 eller en Turbo utan är lite mer rimlig, och då kanske inte dyra kolfibertak, ett baksäte mindre eller skalstolar är prio. Är man het på gröten är valet i och för sig lätt, lättviktspaketet finns inte ens att beställa just nu. När det finns lär det kosta i runda slänga 100.000 kronor. Prisvärt, men inte så nödvändigt.

Efter en dryg timme på motorvägen där alldeles för många bilar låg i vägen och hastighetsbegränsningen var alldeles för låg kom vi fram till lekplatsen. Trots att jag alltså satt i en bil med skalstolar var resan rätt behaglig, men jag hade nog inte valt dem.

Efter en liten kort brief var det dags att ge sig ut på banan. Nu kör vi Carrera-versionerna som finns både med drivning på två och fyra hjul. Förutom dessa två finns GTS i Targa-version med fyrhjulsdrift och cabriolet med drivning på två och fyra. Man lägger alltså till hela fem nya 911-versioner och är nu uppe i typ en miljon olika versioner. Eller nä, men 21 versioner finns det idag. Men valfrihet är härligt.

Jag frågar chefen över 911-serien, Frank-Steffen Walliser, om det inte är smått galet att ha så många versioner som man har. Han håller väl med om att det kanske inte gör hans jobb enklare, men det är vad kunderna vill ha och då ska de få det.

911 GTS är som jag sa tidigare en modell som på sätt och vis gör det enklare för kunderna. Om man vet med sig att man inte kommer att vara nöjd med en basversion av 911 så kan det här vara lite av en fördefinierad perfekt version av 911:an. Men paket blir ju inte attraktiva om man inte får lite extra godis och det bjuder Porsche på.

Förutom de där 30 extra hästarna så får man även specialinställd fjädring och bromsar från Turbon. De svarta fälgarna med centrumbult kommer från Turbo S. Bilen är 10 millimeter lägre än vanliga 911 och avgassystemet är också specialinställt för bilen.

Ute på banan börjar jag med den fyrhjulsdrivna versionen och även om det alltid är en lite skakig upplevelse att köra på bana, speciellt på en ny bana och en ny bil, så känner jag mig snabbt trygg. Porsche låter oss inte stänga av deras system och det är kanske bara bra för mig till en början. Efter att ha hållit hårt i ratten det första och andra varvet så börjar jag på det tredje känna mig riktigt bekväm och bilen är hela tiden precis där jag vill att den ska vara.

Efter ett litet pitstop så hoppar jag in i den tvåhjulsdrivna versionen och här är det en lite annan karaktär. Det är lättare att få ut rumpan och pulsen höjs. Det blir helt enkelt roligare. Men vi lever i Sverige och på vintern hade nog den där pulshöjaren blivit lite svettigt, så jag hade nog varit lite rimlig och valt fyrhjulsdrift när allt kommer omkring.

När banåkandet är klart är det dags att glida lite. Av med taket och på med solbrillorna. Tiden är lite för knapp för att köra både Targa och Cabriolet så jag väljer Targa och drar iväg. Vägarna här är fantastiska, de är små och slingriga och utsikten är fantastisk. Men jag tittar mest på hur vägen rör sig och njuter av varje kurva, av varje tillfälle att trycka ner gaspedalen och lyssna på den fantastiska motorn. Här är det verkligen helheten som är grejen. Typen av bil, att motorn är där den är, att det låter som det gör och framförallt närheten mellan mig och bilen. 480 hästar i en sån här bil är fullt tillräckligt för att göra dumma saker, men det behöver man inte göra för att det ska vara härligt.

Jag väljer PDK-lådan eftersom det är vad köparna kommer att göra. Det finns en manuell låda också, och för ovanlighetens skull kostar den inte extra. Men Porsche själva blir förvånade om andelen med manuell låda går över 10 procent. Det här är trots allt en bil som kommer att leva större delen av sitt liv i bilköer och inte på banan.

Det gör inte livet sämre att inredningen är mer eller mindre perfekt. Det finns tametusan inget att klaga på. Eller det kanske det visst gör, men inget som överglänses av det som är så satans bra. Man har släppt en ny version av Porsches multimediasystem och man har jobbat hårt på att få det att vara så enkelt och smidigt som möjligt. Man har lagt till Android Auto och haft sig. Men jag bryr mig ärligt talat inte, jag ska inte fippla med det utan jag ska köra. Ha händerna på ratten och öppna sinnena för att känna vägen, kraften, ljudet. Då och då kan kan trycka på någon av de fysiska knapparna, men mest för att känna hur satans välgjorda de är.

Jag har länge tyckt att GTS-versionerna från Porsche varit de snyggast och det fortsätter de att vara. Ok att GT3 Touring möjligen är snäppet coolare, men det är också en dyrare bil som kanske är snäppet för tokig. Det får vi se när jag provkör den.

Läs mer
46.7° 0 Roger Åberg Roger Åberg
fre. 1 okt 2021, 20:00
Jag har kört nya Porsche 911 GTS Är det verkligen den perfekta Porschen?
46.7°
0