m

Det här är nya Ducati Monster
Ny men behåller arvet

Sedan 1993 har Ducati tillverkat Monster och nu presenteras nästa generation. Den här har uppdaterats på alla fronter med ny design, ny motor och lägre vikt än tidigare. Samtidigt lovar tillverkaren att Monster-karaktären ska vara där precis som förr. Den främre ramen som är i aluminium sitter fast i motorn och den väger bara tre kilo. Den tidigare fackverksramen vägde 4,5 kilo. Den var i mina ögon dock snyggare och det som fick Monster att se lite speciell ut. Totalt har cykeln bantat 18 kilo jämfört med Monster 821. Den bakre ramen, svingen och fälgarna bidrar tillsammans med en viktsänkning på 5,2 kilo. Torrvikten för hojen anges till 166 kilo. Motorn är en Testastretta på 937 kubik och den ger 111 hästar vid 9250 varv och 94 newtonmeter i vrid vid 6500 varv. Den har quickshift-växellåda som gör att du kan växla utan att använda kopplingen. Vidare får hojen traction control, wheelie control, launch control och självklart även ABS-bromsar. Till Sverige kommer nyheten i slutet av mars nästa år och på prislappen står det då 123.900 kronor. Läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Ford visar prestandaversion av Mustang Mach-E
Gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder

Det här är Mustang Mach-E GT Performance Edition. Det är en lite vassare version av elbilen som bjuder på 480 hästar och 860 newtonmeter. Den ökade effekten (25 hästar) gör att bilen ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder. Räckvidden ligger på 37,8 mil och bilen använder sig av samma batteripack på 88 kWh som vanliga GT. Förutom en kvickare bil får man större bromsar fram med rödmålade Brembo-ok, 20-tumsfälgar med Pirelli-gummi och adaptiv fjädring från MagneRide. Insidan har sportigare stolar och instrumentpanelen har nya aluminiuminlägg. Bilen går att få i färgerna Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Dark Matter Gray Metallic, Rapid Red Metallic Tinted Clearcoat, Star White Metallic Tri-Coat, Grabber Blue Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic eller Space White Metallic. De som redan har beställt en GT kan uppgradera till Performance Edition nästa vår. Vad man får betala för det framgår dock inte. GT erbjuds inte i Sverige än. Här har vi istället Mustang Mach-E Standard Range RWD som klarar 44 mil på en laddning för 574.900 kronor. Sen finns Mustang Mach-E Long Range RWD som tar sig 61 mil och som kostar 649.900 kronor. Mustang Mach-E Standard Range AWD klarar 40 mil och kostar 644.900 kronor och sist har vi Mustang Mach-E Long Range AWD som tar sig 54 mil och som kostar 734.900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Företag ska utveckla teknik för att utvinna syre på månen
Brittiska Metalysis har fått kontrakt av ESA för att testa det

Det brittiska företaget Metalysis har fått i uppdrag av den europeiska rymdstyrelsen ESA att utveckla ett system som skulle kunna användas för att utvinna syre från månen. Ett sådant system skulle givetvis kunna komma till pass den dagen människan börjar bosätta sig där då vi skulle slippa transportera de enorma mängder syre som antagligen krävs från jorden. Metalysis planerar att utveckla ett system där man använder sig av teknik där syre utvinns från måndamm och andra naturtillgångar som finns på månen. Systemets biprodukt skulle bli aluminium, järn och andra metallegeringar som skulle kunna användas till att bygga andra saker på månen. I material som hämtats från månen har det visat sig att detta kan innehålla 45 procent syre och forskare från Metalysis och University of Glasgow har redan lyckats utvinna 96% av syret när man testat sin teknik i simulerat månmaterial. Tekniken används redan här på jorden för att frigöra metaller men här ses syret mest som en oönskad biprodukt. Systemet som Metalysis nu ska utveckla ska se till att fånga in och lagra syret som frigörs. Syret som frigörs skulle även kunna användas för bränsle till raketer och Mark Symes från University of Glasgow säger. "Oxygen is useful not only for astronauts to breathe, but also as an oxidiser in rocket propulsion systems. There is no free oxygen on the moon, so astronauts would have to take all their own oxygen with them to the moon, for life support and to enable their return journey, and this adds considerably to the weight and hence expense of rocket launches bound for the moon." I klippet ovan kan ni kolla in på lite av det arbetet som hittills gjort för att kunna utvinna syre på månen. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat iPhone 12 Pro Max
Levererar Apples största telefon maximalt?

Om känslan när man för första gången tar i iPhone 12 mini är ”åh vilken liten sötnos” så är känslan av iPhone 12 Pro Max precis tvärtom. Herrejösses vilket stor telefon det här är. TL;DR iPhone 12 Pro Max är större än någonsin och det märks, på gott och ont. Den kantiga formen som fungerar så bra på de mindre modellerna i familjen är inte en lika självklar vinst här. Apple lovar en bättre kamera än i de övriga modellerna, men i våra begränsade tester sticker den inte ut som vi hoppats. I slutändan ska du helt enkelt vilja ha en riktigt stor telefon för att välja iPhone 12 Pro Max, och det är precis därför den finns. Jag har kört iPhone 11 Pro Max det senaste året som min daily driver och jag har inte riktigt tyckt att den varit för stor. Alternativet, iPhone 11 Pro, var för liten med sin skärm som var 0,7 tum mindre. Men med iPhone 12 Pro har Apple lyckats göra en telefon i mellanstorleken som har större skärm i lika stor förpackning som förra årets modell och den har inte alls känns för liten för mig på samma sätt som föregångaren gjorde. Bra jobbat Apple! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

AC Cars ska bygga eldriven version av Le Mans-racer
Har en ganska saftig prislapp

I somras skrev vi att AC Cars nu erbjuder den klassiska Cobran med eldrift. Nästa projekt är att en legendar inom racingvärlden också ska få samma behandling. Det handlar om en hyllning till Cobran man tävlade med på Le Mans på 60-talet. Den uppdaterade elversionen kommer bland annat att bjuda på kaross i aluminium som tas fram på liknande vis som man gjorde förr. Drivlinan kommer från det brittiska företaget Falcon Electric och den lämnar 620 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 54 kWh och räckvidden på en laddning anges till 19,3 mil. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder. Vikten på bilen ska ligga på under 1250 kilo. Alan Lubinsky som är chef på AC Cars säger följande: "We are determined to make a tremendous success of these recreated AC Cobra Le Mans electrics designs when they are launched first in the UK and later in other markets. We know the external appearance will win the approval of many ‘traditional’ AC fans. The inclusion of an up to the minute, emissions-free powertrain from our new friends, the electric experts at Falcon, will chime well with the excellence of the handmade bodywork built in the historic and important location of Brooklands!" Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas och sex av dem kommer vara gröna och sex stycken kommer vara röda. För att bli ägare till en sån här måste man hosta upp hela 600.000 pund. Det är ganska mycket saftigare än den "vanliga" eldrivna Cobran som man säljer för 85.000 pund. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

GTO Engineering Moderna är en hyllning till Ferrari på 60-talet
Mamma mia!

Den brittiska Ferrari-specialisten GTO Engineering presenterar nu den helt egna modellen Moderna. Det här är en sportbil med V12:a och kolfiberkaross som man vill hylla 60-talets Ferrari-modeller med, fast med en uppdaterad touch. Den färdiga produkten ska väga omkring 1000 kilo och vinkeltolvan ska ge över 350 hästar. Bilen byggs för hand och den har ett rörramschassi i stål och en subframe i aluminium. Även dörrar och huv är i aluminium. Utvecklingen är i full gång och man ska kunna lägga en beställning nu om man är intresserad. Vad man får betala är dock oklart, men det lär bli mer än den 250 SWB Revival man släppte för en månad sedan. Den börjar på 800.000 pund. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL
Rätt tunna tangentbord

Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Miata MK1-ägare i Europa kan nu också köpa nya reservdelar
Kul för originalnörden

Vi har tidigare skrivit att en del biltillverkare börjat sälja reservdelar till gamla modeller. Förra året började Mazda med officiella reproducerade reservdelar till första generationen av Miata, och nu kan även kunder i Europa ta del av dessa. Perfekt om man endast köper originalgrejer till sin gamla klenod som nu har några år på nacken. Mazda erbjuder 117 stycken olika delar för vänsterstyrda bilar och 156 stycken för högerstyrda. Saker som finns är bland annat ett nytt canvastak för cabställningen, diverse interiördetaljer och det finns även småsaker som muttrar och brickor. Fälgtillverkaren Enkei är även med på tåget och de har tagit fram nya aluminiumfälgar som ser exakt ut som originalfälgarna till bilen. Fast dessa är både lättare och mer robusta. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0

Specifikationerna för Renault Twingo Electric
Tyvärr inget vi kommer få se rulla här

Renault presenterar nu alla specifikationer kring den helt eldrivna versionen av Twingo som presenterades i februari. Försäljningen har dragit igång i Frankrike och på andra marknader (dock kommer bilen inte att säljas här) och den kostar från 21.350 euro. För slanten får man en elmotor där bak på 82 hästar och 160 newtonmeter i vrid. Den gör att bilen klarar 0-100 km/h på 12,9 sekunder och sen toppar ut vid 135 km/h. Batteripacket är på 22 kWh och det ska fulladdat ge en blandad räckvidd på 19 mil. Vid enbart stadskörning är den istället på 27 mil. Det finns även ett Eco-läge som förlänger den blandade körningen till 22,5 mil genom att begränsa accelerationen och toppfarten på motorvägen. Ladda kan man göra med upp till 22 kW och gör man det får man åtta mils räckvidd på 30 minuters tankning. Twingo Electric erbjuds i de olika utrustningsnivåerna Life, Zen, Intens och Vibes Limited Edition. Den sistnämnda kostar från 26.450 euro och den bjuder bland annat på lacken Valencia Orange, vita detaljer i grillen, 16-tums vita aluminiumfälgar och fartränder på bakdörrarna. Samma tema fortsätter på insidan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Under skalet på Taraschi Berardo bor en BMW i8
Har fått ny handknackad aluminium-kaross

Taraschi Berardo är namnet på en italiensk racerförare som 1947 började tillverka racerbilar. Nu har hans namn återuppstått och satts på den här nya italienska sportbilen. Eller den är egentligen inte ny. Det här är en BMW i8 som fått sig ett helt nytt utseende. Den nya karossen är handknackad i aluminium och inspirationen kommer från Giaur 750 Sport Champion från 1953 som var Taraschis mest populära modell. Jämfört med en i8 är specialbygget 30 centimeter längre och det mesta av detta finns baktill. Insidan är också helt omgjord med brunt läder och massa träinlägg. Mittkonsolen ser exempelvis ut som en fjällstuga. En i8 har 374 hästar original men denna ska ha 420 hästar och göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och sedan kunna toppa 280 km/h. Vill man ha mer pulver ska det även finnas versioner med 470 och 520 hästar. Hur många som kommer tillverkas och vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
24.7°
+
Bobby Green
0

Google presenterar Pixel 5
Ser bra ut!

Google höll låda igår och presenterade massvis med ny hårdvara. Eller fyra hårdvaruprylar, i alla fall. Den största nyheten var Googles nya Pixel-telefon 5 som ser ut att komma med rätt flådiga funktioner. Pixel 5 kommer med en OLED-panel på 6 tum med upplösningen 2340 x 1080 pixlar, 90Hz, HDR och skyddas av Gorilla Glass 6. På insidan sitter mellanklasschippet Snapdragon 765G, 8GB ram, 128GB lagring och ett batteri på 4080mAh. I en mobilvärld full av glasmackor sticker Pixel 5 ut med ett aluminiumbygge och Google meddelar att de använt 100 procent återvunnet aluminium. Andra trevligheter är IP68-klassning och trådlös laddning. Den stora USP:en Pixel-telefonerna haft har varit kamerorna och samma gäller Pixel 5. Den här gången är telefonen utrustad med en huvudsensor på 12,2MP med bländaren f1,7 samt optisk och elektronisk bildstabilisering. Denna ackompanjeras av en ultravidvinkel på 16MP. Selfiekameran tar bilder med 8MP. Siffrorna är låga, men i vanlig ordning har Google lagt mer energi på att ta fram bra kameramjukvara och använder AI för att leverera riktigt fint och ljust bildmaterial, även i mörker. I vanlig ordning verkar Google inte vara sugna på att släppa den nya Pixel-telefonen i Sverige, utan endast i utvalda länder som USA. Så om ni är sugna på att lägga vantarna på telefonen är det gråimport som gäller. Priset kommer ligga på 699 dollar i USA. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Apple Watch börjar närma sig perfektion
Små nyheter i Series 6

När en ny produkttyp kommer så är oftast första generationen spännande men helt ärligt rätt dålig. Andra brukar vara helt ok och tredje riktigt bra. Så var det helt klart med Apple Watch. Första generationen, som kallas för Series 0, fungerade och var rolig men var riktigt, riktigt långsam. Andra generationen, som kallas Series 1 och 2, var mer hanterbar och Series 3, som fortfarande säljs, var riktigt bra. Med Series 4 togs ett riktigt stort steg med den större skärmen och EKG och med Series 5 fick vi always-on-skärm, saker som helt klart var trevliga men som man bevisligen klarar sig utan eftersom Apple säljer Series 3 och miljoner med människor är alldeles nöjda med den modellen. TL;DR Apple Watch Series 6 är inte en så stor uppgradering från Series 5. Men betyder det att det är en dålig produkt? Tvärtom! Apple Watch börjar bli en riktigt mogen produkt och köper du en Series 6 kommer du att kunna ha den i många år framöver. Den enda riktiga konkurrenten är Apple Watch SE. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Apple Watch!
Både Series 6 och SE

Så har då äntligen nya Apple Watch landat på kontoret, både i Series 6-form och SE-form! Formen överlag känner vi igen sedan tidigare, den är mer eller mindre exakt likadan. På bilden ovan är SE-klockan i rymdgrå aluminium och Series 6 i rostfritt stål i guldstil. Series 6 går också att få i aluminium men inte tvärtom. Det är först på undersidan som det märks någon skillnad. På Series 6-klockan är det nästan overload av sensorer medan det är mer sparsmakat på SE-klockan. Faktum är att det är mindre sensorer på denna än på förra årets Series 5 som även har EKG. Apple Watch SE, Series 5 och Series 6 Anledningen till sensorfesten är dels EKG men också att klockan kan mäta syremättnaden i blodet. Detta kallas på fint språk för pulsoximetri och har du legat på sjukan har du säkert fått en sån där klämma på pekfingret. Men det är inget som ska ersätta sjukvården, enligt Apple är detta endast "for general and wellness purposes". Det är hur som helst väldigt enkelt att göra, man öppnar bara appen, läser igenom lite tips och väntar i 15 sekunder. En annan skillnad mellan dessa två klockor är att glaset är annorlunda. På SE är det Ion-X-glas och på Series 6 är det safir-glas om man väljer varianterna i rostfritt stål eller titan. Nu ska jag gå runt med två klockor på armen ett tag och testa dessa. Är det något som ni undrar över? Kommentarerna är till din tjänst! Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Det här skillnaden mellan Apple Watch-modellerna
Series 6, SE och Series 3

I går släppte Apple två nya modeller så nu finns det tre "serier" att köpa. Men vad skiljer dem åt egentligen? Vi började luska och kom fram till att SE är ett smart drag av Apple och tacksamt för oss konsumenter eftersom det är en sorts best of. Eller kanske snarare en good enough. TL;DR Serie 3 är för dig som har begränsad budget och bara vill ha en rimligt smart klocka, SE är för dig som vill ha stor skärm men inte bryr dig om always on-skärm, EKG och syremätning i blodet och Series 6 är för dig som vill ha allt. Vi börjar med skärmen. Series 3 har den gamla skärmen som är lite kantigare och mindre. Duger för de flesta, men större är så klart bättre här, speciellt när själva klockan inte är speciellt mycket större. Skärmarna i SE och Series 6 är 30 procent större. Skärmen i Series 6 har dessutom always-on, alltså att den alltid är på litegrann, skärmen i SE stängs av helt när du inte använder den. Denna funktion går att stänga av i Series 6 om man så vill, men är trevlig att ha och ger mer klockkänsla. Boetten på klockan är lite mindre i Series 3, den kommer i 38 och 42 millimeter. SE och Series 6 är 40 respektive 44 millimeter i storlek. Vill du ha något annat än aluminium så är det Series 6 som gäller. Aluminium-alternativet är det som är billigast, så att ha något annat i de billigare versionerna hade varit underligt. Även färgerna är begränsade i de billigare, Series 3 finns i silver och rymdgrå, SE finns i de två och roséguld. Alla tre har chip ur Apples S-serie. Series 6 har det nyaste och snabbaste S6-chipet och SE har S5 från förra årets Series 5. Det är tillräckligt snabbt för typ alla. Series 3 har S3-versionen vilket alltså är tre generationer gammalt. Det är inte plågsamt långsamt men inte heller snabbt. Duger om du ska kolla klockan, starta en träning eller göra andra enklare saker. På sensorbiten så skiljer det sig en hel del. Series 3 har pulsmätare, GPS, höjdmätare, högtalare och mikrofon. SE har pulsmätare, GPS, nya höjdmätaren som är always-on, kompass, bättre högtalare och mikrofon. Series 6 har förutom det som SE har även EKG-mätare och mätare för syrenivån i blodet. På uppkopplingsdelen skiljer det sig också. Series 3 har bluetooth 4.2 och wifi 2.4 GHz. Det funkar för de flesta. SE har bluetooth 5.0 och wifi 2.4 GHz samt möjligheten till att koppla upp sig (inte alla modeller). Series 6 har bluetooth 5.0, wifi 2.4 och 5 GHz samt möjligheten till att koppla upp sig (inte alla modeller). Series 6 har även U1-chipet. Uppkoppling och sensorer påverkar vissa funktioner. Series 3 har möjligheten till att ringa SOS förutsatt att din telefon är i närheten. SE och Series 6 kan göra detta även när du är utomlands och har du LTE-versionerna så kan du göra detta utan att telefonen är i närheten. SE och Series 6 har fall-detektion och mätning av (o)ljud. Alla modellerna är vattentäta till 50 meters under ISO-standarden 22810:2010. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida