m

Lotus nästa sportbil heter Emira
Ska bli en storsäljare

Lotus håller på och stökar om i sitt utbud och vi har redan sett Evija, ett elektriskt monster med fyra motorer och 2000 hästar. Men man kommer även att sluta tillverka Elise, Exige och Evora och istället kommer Emira. För det är alltså namnet på bolagets sista fossilbil någonsin, i alla fall som inte har någon hjälp av elmotorer. Emira ska förresten betyda commander eller leader. Bilen kommer att byggas på en aluminiumplattform och kommer så klart att vara lätt. Formen på bilen kommer att vara liknande den på Evija och det är ju inte alls dumt. Lotus vill att Emira ska bli en säljsuccé och att man ska sälja 5000 bilar om året istället för 1500 som man gör nu. Kanske inte massmarknad alltså, men att plattformen som Emira byggs på kallas för Elemental och den för Evija kallas för Extreme skvallrar om att priset för en Emira kommer att vara rätt rimligt. Lotus har förresten två andra plattformar på gång. En görs tillsammans med Alpine och kallas för E-Sports, denna ska bli elektrisk och inte väga mer än fossilarna. Den sista kallas för Evolution och här väntas lite mer normala bilar komma. Mer av Emira får vi se 6 juni. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper ny version av Apple TV 4K
Med Apples A12 Bionic-chip och ny fjärrkontroll

Under Apples vårpresentation visade Apple upp en ny version av Apple TV 4K som blivit uppgraderad med Apples A12 Bionic-chip samt försetts med en ny fjärrkontroll. Det nya chippet ska bland annat ge Apple TV 4K högre framerate i HDR som ska vara jämförbart med de senaste spelkonsolerna. Den största nyheten med den nya Apple TV 4K-versionen var dock den nya fjärrkontrollen i aluminium-chassi. Fjärrkontrollen är försedd med ett touchkänsligt scrollhjul istället för den touchpad som finns på den nuvarande Siri Remote. Den nya fjärrkontrollen har även en on/off-knapp, mute-knapp samt en Siri-knapp vilken är placerad på sidan av fjärrkontrollen, se bild nedan. Den nya Apple TV 4K kommer att kosta 1995 kronor med 32GB lagring och 2195 kronor med 64GB lagring. Apple TV HD kommer även den att gå köpa med nya fjärrkontrollen för 1695 kronor. Vill man bara köpa den nya fjärrkontrollen så säljs även den separat för 650 kronor. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bang & Olufsen visar upp Beoplay HX
Med brusreducering och batteritid på 35 timmar

Bang & Olufsen har presenterat ett par nya trådlösa hörlurar i Beoplay-serien. Beoplay HX heter det senaste tillskottet och erbjuder den klassiska designen vi lärt känna med Beoplays tidigare over ear-lurar men med lite trevliga uppgraderingar som digital brusreducering och ordentlig batteritid på upp till 35 timmar med brusreducering aktiverad, och upp till 40 timmar med ANC avstängt. Beoplay HX kopplas till valfri musikspelare via Bluetooth 5.1 och drar nytta av Google Fast Pair och Microsoft Swift Pair för snabb koppling till Android-telefoner och datorer. Lurarna har även 3,5mm-ingång om man behöver använda kabel. Lurarna laddas via USB-C-kabel och det ska ta tre timmar att ladda lurarna fullt. Precis som tidigare kör Bang & Olufsen med kvalitetsmaterial och kåpornas kuddar har en insida av memory foam som klätts i mjukt lammskinn. Bågen är gjort av stabilt aluminium och på toppen sitter det koskinn och underdelen som trycker mot hjässan är av mjuk textil. Bang & Olufsen Beoplay HX går att köpa nu via Bang & Olufsens hemsida samt hos utvalda återförsäljare. Rekommenderat pris ligger på 5200 kronor och lurarna finns tillgängliga i svart. Beoplay HX i vitt och brunt kommer bli tillgängliga i maj. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Skoda presenterar priset på sportigare Enyaq Sportline
Kostar från 483.900 kronor

I september förra året rullade Skoda ut den eldrivna modellen Enyaq. För en månad sedan presenterade man Enyaq Sportline som är en lite sportigare (till utseendet) version av bilen och nu får vi prislappen på denna. Från 483.900 kronor är det som gäller och det du får som övriga versioner inte har är sportchassi som är 15 millimeter lägre fram, 10 millimeter bak. 20-tumsfälgar i silver/antracit, sportigare stötfångare fram och bak, aluminiumpedaler, sportstolar, svart takreling, svarta fönsterlister, svart modellbeteckning, svarta backspegelskåpor och svart grill. Du kan få Sportline som 60 med 180 hästar och räckvidd på 40 mil, eller som 80 med 204 hästar och 52 mils räckvidd. Den sistnämnda kostar från 571.500 kronor. De första kunderna väntas få sina Enyaq Sportline under årets tredje kvartal. Ytterligare en version, Enyaq 80x kommer presenteras senare. Den driver på alla fyra, har 265 hästar och tar sig 50 mil på en laddning. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Polestar och Cake presenterar Re:Move
Ett eldrivet transportfordon

Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic, elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elmotorcykeltillverkaren Cake tagit fram konceptet Re:Move. Den här beskrivs som ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor på. Re:Move är tillverkad i helt återvinningsbar aluminium, klarar att lasta upp till 275 kilo och kan köras på cykelbanor. En fungerande version ska presenteras i höst. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Nubias nya gamingtelefon kommer med 165Hz och 18GB ram
Perfekt om man gillar höga siffror!

ZTE-avstickaren Nubia fortsätter leverera gamingfokuserade telefoner. Nu har Red Magic 6-serien presenterats och de nya enheterna i familjen låter rätt intressanta om man gillar höga siffror. Samtliga enheter i serien kommer med AMOLED-paneler på 6,8 tum och Full HD+-upplösning med en sampling rate på 500 Hz för enkeltouch och 360 Hz för multi, vilket betyder att dina rörelser på skärmen registreras illa kvickt. Utöver detta kommer telefonerna med Snapdragon 888, kapacitiva axelklappar och samt hörlursuttag. Basic-versionen av Red Magic 6 kommer med glasbaksida och ett batteri på 5050mAh som går att ladda med upp till 66W. På insidan sitter det en intern fläkt som kan snurra i upp till 18.000rpm för att hålla telefonen relativt kall under tunga spelsessioner. Pro-versionen kommer med ett stycke aluminiumplatta på baksidan som inte bara ser ballt ut, utan ska även hjälpa värmespridningen. Batteriets kapacitet ligger på 4500mAh och är uppdelat i två delar, vilket gör det möjligt att komma upp i 120W vid laddning. Pro-versionen kommer även med en snabbare intern fläkt som kan snurra i 20.000 rpm. Det kommer även släppas en variant vid namn Pro Dao som kommer med en genomskinlig baksida, lysande fläkt och upp till 18GB ram. Nubia Red Magic 6 kommer initialt släppas släppas i Kina tillsammans med Tencent. Priset på basmodellen kommer ligga på 3799 yuan, runt 5000 kronor, och Pro-versionen kommer ha en prislapp från 4399 yuan, runt 5700 kronor. Hur det ser ut med global release kommer vi få reda på 16 mars. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Nu är Cupra Formentor med Audi-femma här
Bjuder på 390 hästar

Efter en liten smygtitt är nu Cupra Formentor VZ5 presenterad. Den här har Audis mumsiga turbomatade femma på 2,5 liter under huven och här ger den 390 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Siffrorna gör VZ5 till den kraftfullaste modellen för gatan som Cupra tagit fram hittills. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Jämfört med Formentor VZ bjuder även VZ5 på adaptiv sportfjädring och bromsar från Akebono med sexkolvsok fram. Den får även ett sportigare kjolpaket och 20-tumsfälgar. Insidan har sportigare stolar och inlägg i aluminium och koppar. Marknadslansering ska ske i slutet av året, men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Skoda visar fräsigare Enyaq
Sportline är lägre och aggressivare

Skoda presenterar nu en sportigare version av den eldrivna suven Enyaq. Den här kallar man för Sportline och det som skiljer den åt är svart ram runt grillen, svarta takrails, svarta rutramar, svart Skoda-text på bakluckan, sportigare bakre stötfångare, sidokjolar i bilens färg och nya 21 tum stora fälgar. Insidan får sportigare stolar, kolfiberutseende på instrumentpanelen, svart syntetläder, aluminiumpedaler och en treekrad ratt. Man har inte gjort något åt drivlinan utan Sportline innebär bara uppdateringar utseendemässigt, och en sänkning. Vad man får betala för de nya grejerna framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Bang & Olufsen släpper Beosound Level
Portabel wifi-högtalare

Bang & Olufsen har visat upp en ny bärbar högtalare som ser hyfsat kompakt ut och tack vare det även passar bra för väggmontering. Beosound Level har stöd för att kopplas till musikkällor via både bluetooth och wifi såväl som att streama musik via Airplay 2, Google Cast och Spotify Connect. Det går även att få högtalaren med Googles smarta assistent Google Assistant om man skulle vilja röststyra högtalarens funktioner. Högtalaren ska ha en batteritid på 18 timmar vid uppspelning med "normalhög" volym. Den laddas upp via en magnetisk laddningslösning som inte verkar helt olik Apples MagSafe-laddning till iPhone 12. Beosound Level är IP54-klassad vilket innebär att den har ett visst skydd mot väta och damm, något som gör att man åtminstone kan ha den ute på verandan om man känner för det. Bang & Olufsen Beosound Level släpps i en guldfärgad modell med detaljer i ekträ vilken kostar 15.290 kronor samt en mörkgrå version med aluminiumchassi som kostar 12.790 kronor. Vill man även ha väggfästet som används för att hänga upp högtalaren på väggen så kostar detta 999 kronor. Ni hittar ett videoklipp och lite fler bilder på Beosound Level här nedanför. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen påbörjar återvinning av elbilsbatterier
Första anläggningen är igång

I Salzgitter har Volkswagen Group Components nu startat koncernens första anläggning för återvinning av elbilsbatterier. Målet är att kunna återvinna värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast. På lång sikt räknar man med en återvinningsgrad på mer än 90 procent. På anläggningen återvinns batterier som har gjort sitt och inte kan användas till något annat. Under pilotfasen som är nu kan anläggningen återvinna upp till 3600 stycken batterisystem vilket i ton blir runt 1500. I framtiden kan detta vid behov skalas upp ytterligare. Större antal batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Läs om hur återvinningen går till i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
64.0°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Sondors presenterar den eldrivna motorcykeln Metacycle
Blir din för 5000 dollar

Minns ni Sondors? Senast vi skrev om företaget var i slutet av 2017 när deras trehjuliga elbil provkördes. De säljer även eldrivna cyklar och det här är deras senaste skapelse som är en eldriven motorcykel. Den heter Metacycle, har 20 hästar, tar sig 12,8 mil på en laddning, toppar 130 km/h och kostar 5000 dollar. Ramen är i aluminium och hela hojen ska väga in på lätta 91 kilo. Man ska kunna förhandsboka ett exemplar för 100 dollar nu och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Bugatti och Tidal presenterar högtalare
Något att ha i garaget?

Tidal är namnet på en streamingtjänst för musik men även namnet på ett tyskt företag som tillverkar högtalare. De och Bugatti har nu gått samman och tagit fram ett par rejäla dunkadunka-lådor du kan ställa ut i ditt hem. Dessa lovar man ska bjuda på "unrivalled exclusivity and high quality like no other". Högtalarna kallas för Royale och har två stycken teman - Monocoque och Duotone. Dessa kan man sedan få i en rad olika färger och material - läder, kolfiber, aluminium och liknande. Inuti lådorna finns fyra stycken baselement, mellanregister och diskant. Högtalaren är aktiv och kan kopplas ihop med mängder av andra apparater. Vad man får betala för skapelserna framgår inte men det blir nog inte helt billigt. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida