LIVE 17:00 DICE pratar Battlefield 2024 LIVE 18:00 Kolla in Nintendo Direct
m

Epic Games kommer leverera ordentliga julklappar i år
Nya gratisspel varje dag fram till nyår

I december är den stora händelsen undertecknads födelsedag, med jul och nyår på delad andraplats. För att fira detta kommer Epic Games bjuda på lite extra gratisspel fram till nyår, i stället för att erbjuda ett par gratisspel varje vecka. Ett nytt spel kommer erbjudas varje dag fram till nyår, men vilka som kommer erbjudas är för tillfället okänt. Utöver att dela ut spel varje dag fram till nyår kommer det även rulla en rejäl julrea på Epic Games. En påstådd lista har dock dykt upp på internet med de spel som kommer erbjudas och om listan stämmer kommer vi förses med massvis med riktigt trevliga spel. Men då det hela låter för bra för att vara sant, så tar vi listan med en nypa salt för tillfället. Listan har ni nedan: 17 december: Dying Light 18 december: Resident Evil 7 19 december: The Witcher 3 20 december: Mass Effect: Andromeda 21 december: Assassinx27s Creed Origins 22 december: Metal Gear Solid V 23 december: The Evil Within 2: 24 december: Far Cry 5 25 december: Fallout 4 26 december: Borderlands 3 27 december: Monster Hunter Worlds 28 december: Dragon Age Inquisition 29 december: Horizon Zero Dawn 30 december: Ghost Recon Breakpoint 31 december: Hitman 2 I morgon klockan 17:00 kommer det första spelet bli tillgängligt. Tills dess har ni möjlighet att lägga vantarna på Pillars of Eternity och Tyranny. Tumnagel
55.2°
+
André Stray
0

Teaser för nästa kapitel i Mass Effect
Liara!

Sist vi fick ett nytt Mass Effect-spel så fick vi resa till granngalaxen Andromeda och den resan vill vi nog helst glömma, om man inte redan gjort det. Under gårdagens Game Awards levererades en teaser för nästa Mass Effect-spel och det verkar som att det nya Mass Effect-spelet fortsätter berättelsen efter händelserna i Mass Effect 3. I klippet får vi se bilder på Vintergatan och höra ljudklipp från originaltrilogin och teasern avslutas med lite bekanta grejer, som Liara Tx27soni som gräver fram en del av Shepards gamla N7-rustning. När spelet kommer släppas är för tillfället okänt, men troligtvis lär det dröja något år. Tumnagel
46.5°
+
André Stray
0
2019

Ytterligare Bioware-producent lämnar bygget
Fernando Melo hoppar av efter 12 år

I år har flera stora namn lämnat den tidigare anrika utvecklarstudion Bioware. James Ohlsen, som bland annat jobbat med Knights of the Old Republic, Dragon Age och Baldurs Gate, lämnade studion i våras efter 22 år och förra veckan blev det känt att Ben Irving lämnar företaget efter 8 år. Nu har ännu ett tungt namn meddelat att det är dags att gå vidare. Fernando Melo har varit med Bioware i 12 år och har bland annat jobbat med Dragon Age-spelen samt jobbat med onlinedelen i Mass Effect: Andromeda och har agerat lead producer för nästa Dragon Age-spel, vilket är ett rätt oroväckande tecken. Vad Fernando kommer göra i framtiden är oklart. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0
2018

Microsoft kan ha mindre Surface på ingång
Ryktas kunna bäras runt i fickan

Microsofts mobila satsningar har gått sådär, för att uttala sig milt. Men en ny Surface-enhet som suddar ut linjerna mellan mobil och PC kan vara räddningen för företagets mobila satsningar. Enligt rykte jobbar Microsoft på denna mytomspunna enhet som går under namnet Andromeda. Andromeda ska enligt läckt information vara en enhet med en helt ny formfaktor som du kan bära med dig i fickan, vilket går att tolka som att det handlar om en dator du kan vika ihop. Enligt rykte kommer Microsoft presentera denna enhet någon gång i år och om det sker så lär enheten visas upp under hösten. Tumnagel
49.5°
+
André Stray
0

Anthem kommer kanske skjutas upp till 2019
Bioware måste verkligen lyckas med spelet

Det har börjat dyka upp lite rapporter om att Biowares kommande spel Anthem inte kommer att släppas i slutet av 2018, utan kommer tidigast 2019. Anledningen till detta är att Bioware måste leverera en succé och för att göra det behöver mer tid läggas på spelet. Kotaku skriver detta om situationen: To BioWare staff, the stakes feel higher than they ever have. As one developer told me, there’s a belief that if Anthem doesn’t live up to EA’s expectations, BioWare will look very different in the future, especially after the disappointment of Mass Effect Andromeda led to EA absorbing BioWare Montreal into the studio EA Motive. Vi har inte hört någonting om Anthem på ett bra tag och det kan hända att locket kommer hållas på fram till E3-mässan i sommar. Förhoppningsvis får vi reda på lite mer om spelet innan dess. Tumnagel
44.6°
+
André Stray
0
2017

Polis har stängt ner ett av världens äldsta botnätverk
Internationell polis slog till mot "Andromeda"

Polis i Tyskland, USA och Vitryssland har de senaste dagarna samarbetat om att stänga ner malwaret "Andromeda", även kallat för "Gamarue", meddelar den europeiska polismyndigheten Europol. Andromeda var ett av de äldsta aktiva malwaren på nätet skriver nyhetsbyrån Reuters och totalt tror man att cirka 2 miljoner datorer runt omkring i världen var infekterade med Andromeda. Personen eller personerna bakom Andromeda har med hjälp av botnätet som malwaret skapade kunnat sprida trojaner, spion-bottar, ddos-bottar, virus och annat via de datorer som kontrollerats. Detta misstänks personerna bakom Andromeda ha gjort mot betalning. En person har än så länge gripits i Vitryssland och där ska även en del datorutrustning ha tagits i beslag. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles Fuschia OS får stöd för Swift
Apples programmeringsspråk i kommande operativsystem från Google

Flera källor rapporterar att Google arbetar för att stödja Apples programmeringsspråk Swift i sitt kommande operativsystem Fuchsia OS. Swift är ett programmeringsspråk som Apple utvecklat för att skriva appar till iOS, macOS, tvOS samt watchOS. Att Fuschia OS får stöd för Swift innebär dock inte att det per automatik skulle gå att köra appar till Apples produkter på maskiner som inte kör deras operativsystem. Swift är öppen källkod men det finns gränssnitt och liknande saker som används i apparna som inte är det. Fuschia OS är arbetsnamnet på ett kommande operativsystem från Google som inte längre kan kallas en hemlighet även om Google inte velat kommunicera utåt vad det ska användas till. Det spekuleras om att Fuschia OS kan vara ett generellt operativsystem som ska kunna ersätta Chrome OS på datorer och Android på mobiltelefoner. Det finns även spekulationer om att det kan handla om ett inbäddat operativsystem som ska användas för Google-grejer som till exempel Chromecast och Google Home. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är Microsoft på gång med en ny mobil enhet?
Verkar jobba på en vikbar platta

Microsoft må ha gett upp om sina mobiltelefoner. Men det verkar som om de inte gett upp tanken på mobila enheter. Enligt källor till Windows Central jobbar Microsoft på att ta fram en prototyp av en vikbar mobil enhet baserad på Windows 10 och stöd för penna. Med andra ord ett sorts digitalt anteckningsblock i form av en vikbar surfplatta. Redan år 2009 presenterade Microsoft en vikbar platta som kallades Courier. Den släpptes dock aldrig på marknaden. Den nya enheten ska enligt Windows Central gå under arbetsnamnet Andromeda och ha en ARM-baserad processor. Den ska också enligt ryktena gå att ringa med, även om den inte verkar tas fram som en renodlad telefon. Under de senaste åren har Microsoft lämnat in patentansökningar för vikbara enheter, så det är inte konstigt om de faktiskt har något på gång. Nedan kan ni kolla in en demonstration av deras gamla Courier-enhet och ovan ser ni en bild från ett av Microsofts nya patent. Tumnagel
40.0°
+
Emmy Zettergren
0

Inget mer DLC till Mass Effect: Andromeda
Och inga fler uppdateringar

Det verkar som EA och Bioware också vill glömma Mass Effect: Andromeda då de nyligen meddelade att de inte kommer släppa fler uppdateringar för enspelardelen av spelet. Uppdateringen (1.10) kommer vara det sista och efter det är det alltså slut. Så om man hade förhoppningar att få se expansioner så som tidigare Mass Effect-spel hade så kan man ju fetglömma det nu. När det kommer till handlingen i Mass Effect: Andromeda så kommer man istället erbjuda det genom serietidningar och böcker. Flerspelardelen kommer dock få fortsatta uppdateringar och även få nytt material för en längre tid framöver. Tumnagel
18.3°
+
Frode Wikesjö
0

Sony drar igång stor sommarrea på Playstation Store
Skynda att fynda!

Vi har knappt återhämtat oss från Steams sommarrea och nu tycker Sony att vi ska öppna plånboken igen. Gänget har dragit igång en sommarrea på Playstation Store där ni kan hitta en stor mängd spel för en snäppet billigare peng. Bland annat hittar vi Battlefield 1 för 255 kronor, Tekken 7 för 449 kronor och Mass Effect: Andromeda för 329 kronor. Vill ni ta en titt på utbudet så har ni länk till sommarrean här nere till vänster. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Testa Mass Effect: Andromeda gratis
Bjuder på 10 timmars speltid

Bioware och EA tycker att du borde ta en titt på Mass Effect: Andromeda och har släppt en trial-version av spelet. Trial-versionen låter dig testa hela spelet i tio timmar, vilket borde ge dig en bra överblick om spelet är något för dig eller inte. För att dra igång testandet av Andromeda behöver ni bara klicka på länken här nere till vänster och följa instruktionen. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Multiplayer i Mass Effect: Andromeda blir svårare
Och en ny ras

Bioware verkar inte ha några planer att släppa någonting nytt för singleplayerdelen av Mass Effect: Andromeda, men multiplayerdelen kommer inom kort få lite trevliga nyheter. Mer specifikt handlar det om den nya svårighetsgraden Platinum samt den nya spelbara rasen Batarians, som vi känner från tidigare Mass Effect-spel. Multiplayerdelen, eller Apex Missions som de kallas, har haft någon sorts förankring till spelets huvudstory och i och med det känns Biowares val att lägga till Batarians aningen udda. Förhoppningsvis kommer gänget leverera en förklaring hur denna ras har tagit sig till Andromeda. En patch med nyheterna kommer släppas inom kort. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Här är spelen du kan fynda till Xbox
Tillfälle att spela ikapp

Microsofts stora sommarrea har dragit igång och nu finns de rabatterade spelen upplagda på Xbox hemsida. Det är en blandad kompott med lite nytt och lite gammalt. Främst känns det som ett läge att spela ikapp lite spel man missat den senaste tiden. På listan hittar vi bland andra Injustice 2, Mass Effect: Andromeda, Prey, For Honor, Battlefield 1, Recore, Dead Rising 4, Halo Wars 2, Gears of War 4, Halo 5, The Walking Dead-serien samt flera spel i Resident Evil- Assassinx27s Creed- och Far Cry-serien. Hela listan hittar ni via länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Emmy Zettergren
0

Rykte Bioware kan ha lagt ner Andromedas berättelse-tillägg
På grund av all kritik

Det verkar mer och mer som om lanseringen av Mass Effect-Andromeda var spiken i kistan för Mass Effect-serien. Bioware har redan sagt att de lagt alla planer om framtida uppföljare på is. Nu kommer ett rykte som säger att de även lagt ner ett inplanerat tillägg med fokus på mer berättelse. Det är företaget Sinclair Networks som kommer med nyheten. De togs in av Bioware för att hjälpa till fixa till spelet efter lanseringen, något de brukar göra för olika speltitlar. På deras Facebook-sida dök sedan ett inlägg upp där de skrev att de inte kommer att få leverera något tillägg på grund av de stora problemen och den massiva kritiken vid lanseringen. Posten är borttagen på Facebook, men givetvis han någon ta en skärmdump av den. "This news saddens us to say, but it was made official after a meeting this week that there will be no story DLC for Mass Effect Andromeda. Due to issues in initial production, heavy critique, significant delays in other projects it was decided to shelve the franchise for the time being and all resources and outsourcing are being focused to the 2018 release of Anthem. For the moment the Mass Effect series will be on ice until BioWare can decide which direction the franchise will go. The only content that will be produced will be the recurring APEX missions as well as patches as and when needed” Om det här innebär att de bara inte vill arbeta mer med Sinclair eller om Bioware vill stå för framtida tillägg helt själva vet vi inte. Men ser man på texten så indikerar det att Bioware valt att helt stoppa alla berättelsefokuserade tillägg. Tumnagel
30.2°
+
Emmy Zettergren
0

Största delen av Mass Effect: Andromeda kom till på 1,5 år
Bioware hade för höga ambitioner

När Mass Effect: Andromeda släpptes fick det massiv kritik. Främst för sina udda animationer och buggar. Sedan lanseringen har spelet uppdaterats en hel del och känns nu mycket mer polerat och stabilt. Men skadan är till mycket redan gjord. Nu berättar spelsajten Kotaku i en lång artikel om anledningarna till problemen. Efter att ha pratat med flera utvecklare kan de konstatera att stora delar av utvecklingen gjordes i all hast under 1,5 år på slutet av den femåriga utvecklingsperioden. Något finlir och polering fanns det inte tid till. Anledningen? Ambitionerna var för höga. Bioware ville egentligen skapa ett mycket mer öppet spel med hundratals autogenererade planeter. Utforskandet skulle ligga i fokus. Problemet var bara att det var svårt att få in en bra berättelse i mixen. Och med tanke på att berättelsen i Mass Effect-serien varit minst sagt viktigt var det inte läge att tumma på den. Antalet planeter skalades ner till 30. Dessutom hade de problem att skapa den öppna rollspelsvärld de ville ha fram i Frostbite-motorn. Exempelvis är den inte alls optimerad för animationer vilket innebär att utvecklarna fick ta fram egna verktyg från grunden för att hantera dem. Resultatet blev att mycket av arbetet fick göras om efter år av utveckling. Det innebar i sin tur att mycket av innehållet fick utvecklas på kort tid för att spelet skulle bli färdigt. Utvecklare vittnar också om att de fått jobba mycket helger och kvällar. Den misslyckade lanseringen har gjort att Mass Effect-serien nu lagts på is. Synd anser jag, för jag ser fortfarande potentialen i ett fortsatt utforskande i kommande Mass Effect-spel. Men först måste Bioware sätta rätt prioriteringar och tänka om. Vill ni läsa Kotakus långa och detaljerade redogörelse för spelets problem kan ni göra det via länken nedan. Ovan kan ni också se en sammanfattning i videoformat. Tumnagel
35.1°
+
Emmy Zettergren
0

Rykte BioWare Montreal skalar ner på personalen
Vad betyder det för Mass Effect?

Kotaku rapporterar att de hört från sina källor att EA har skalat ner personalstyrkan på BioWare Montreal. BioWare Montreal ju är studion bakom Mass Effect Andromeda och enligt källorna är studion nu märkbart mindre än den var för bara några månader sedan. Nu är det ju inte ovanligt att en spelstudio minskar på personalen efter de släppt ett spel men tydligen ska det här handla om en ordentlig nedskalning, så pass att man säger att de inte längre kommer utveckla något eget utan istället agera supportstudio för EAs andra studios. Detta var det man gjorde innan man fick uppdraget att utveckla Mass Effect: Andromeda, så om detta stämmer innebär det att vi antagligen inte kommer få se någon uppföljare till Andromeda, i alla fall inte från BioWare Montreal. När Kotaku bad om en kommentar kring dessa rykten svarade BioWare Montreals studio director, Yanick Roy, endast att de kommer fortsätta samarbeta med andra EA-studios och stödja Mass Effect Andromeda. På tal om det så släpptes det en ny patch till spelet i dag som bland annat förbättrar spelets mellansekvenser. Tumnagel
35.3°
+
Frode Wikesjö
0

Så här ser Google Fuchsia ut på mobilen
Googles nya operativsystem för både dator och mobil

Sedan förra året har det ryktats om att Google håller på och utvecklar ett operativsystem som ska gå att köra både på dator och mobil. Det handlar med andra ord om en slags sammanslagning av Android och Chrome OS som hittills har gått under namnen Andromeda och Fuchsia. Till skillnad från Android och Chrome OS så är inte Fuchsia baserat på Linux utan istället baseras det på något Google utvecklat själva som de kallar för Magenta. I dokumentationen om Magenta skriver Google bland annat att det är avsett för: "modern phones and modern personal computers with fast processors, non-trivial amounts of RAM with arbitrary peripherals doing open-ended computation." Google har nu även tagit fram ett grafiskt användargränssnitt till Fuchsia som man kallar för Armadillo och hur det än så länge ser ut på mobilen kan ni kolla in på bilden och i videon i den här artikeln. Google har inte pratat särskilt mycket om deras framtidsplaner för Fuchsia och det är därför svårt att veta om det här är ett operativsystem som i framtiden är tänkt att ersätta Android och Chrome OS eller, som så många av Googles andra projekt, något man testar för att kanske senare helt lägga ner. Skulle Fuchsia till slut mynna ut i en konsumentprodukt så kan det nog dock dröja ett antal år, Ars Technica spekulerar om runt 2020, innan det är något vi får se i våra egna telefoner och datorer. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piratade kopior av Andromeda kommer inte att uppdateras
Får dras med skumma animationer

Den uppdatering som släpptes till Mass Effect: Andromeda fixade en del problem och konstigheter. Bland annat de märkliga animationerna för karaktärernas ögon. Men de som har piratat spelet kommer inte att kunna ta del av uppdateringen. Det tog ungefär två veckor för piratanvändare att komma förbi kopieringsskyddet från så väl Denuvo som Origin. Och med andra ord kommer det att finnas en massa piratade kopior där ute, dock med udda ögonanimationer. Ovan kan ni kolla in en video som visar hur animationerna har förändrats sedan uppdateringen. Tumnagel
42.4°
+
Emmy Zettergren
0

Mass Effect: Andromeda knäckt på två veckor
Trots Denuvo och Origin

PC-versionen av Mass Effect: Andromeda använder sig utav två skydd för att hålla pirater borta, nämligen Denuvo och Origins inbyggda säkerhetssystem. EA hade säkert hoppats på att detta skulle vara nog, men för att citera Jeff Goldblum i Jurassic Park: Life, uuh, finds a way. Crackare har lyckats knäcka säkerheten i spelet och piratkopierade versioner av Andromeda har nu dykt upp på internet. Det tog 13 dagar för gänget att klå säkerheten, vilket är riktigt snabbt när det kommer till ett spel med både säkerhet från Denuvo och Origin. Tumnagel
51.6°
+
André Stray
0

Animationerna i Mass Effect: Andromeda ska förbättras
Bioware släpper ny uppdatering

Mass Effect: Andromeda var hett efterlängtat när det släpptes. Men fick utstå en hel del kritik, främst för animationerna i spelet men även för buggar och dialogval. Nu meddelar Bioware att spelet kommer att få en rejäl uppdatering i morgon torsdag med fler följande uppdateringar under de kommande månaderna. I den här första uppdateringen kommer synkningen för läppar att förbättras liksom utseendet på karaktärernas ögon som i vissa fall verkar leva sitt eget liv i spelet. Karaktärernas inventory kommer också att utökas, matchmaking och latency kommer att förbättras i multiplayer och spelare ska även kunna skippa mellansekvenserna vid rymdfärderna. Uppdateringen kommer också enligt Bioware att innehålla fler generella förbättringar i hela spelet inkluderat buggfixar. Det är en bra början även om vi lär få leva med knasiga animationer ett tag till. Enligt Bioware kommer nämligen karaktärernas utseende att förbättras generellt under kommande uppdateringar med fokus på animationer och mellansekvenser. De kommer även att se över de dialogval som fått kritik av användare och addera fler valmöjligheter i karaktärsskapandet. Så är Mass Effect: Andromeda värt att spela? Absolut. Det har sina problem, men är ett storslaget äventyr som definitivt är värt en genomspelning. Dock bör man kanske vänta tills Bioware släppt alla sina uppdateringar så att man slipper störa sig på tekniska problem och allmänna konstigheter. Våra intryck av spelet kan ni läsa nedan. Tumnagel
45.8°
+
Emmy Zettergren
0

Animationerna i ME: Andromeda outsourcades enligt anställda
Mycket av arbetet ska ha automatiserats

De högst märkliga animationerna i Mass Effect: Andromeda diskuteras fortfarande. För många undrar: hur är det möjligt att ett så påkostat spel kan dras med sådana här problem? Nu meddelar dock anställda hos Bioware att just animationerna av människorna i spelet inte gjordes inom Bioware. Istället ska de ha valt att outsourca den delen. Människorna i spelet ska också enligt anställda ha tagits fram genom så kallad cyberscan-teknologi. Det innebär att 3D-modeller tas fram efter att man skannat verkliga modeller. Metoden är bra för att ta fram en grund att jobba med och är givetvis mer effektiv än om varje karaktär ska modelleras för hand. Dock krävs fortfarande mycket handpåläggning i efterhand för att få de skannade karaktärerna att bli levande och personliga. Och det är här Bioware, eller den outsourcade byrån, verkar ha haft för låga ambitioner. Informationen kommer från spelprofilen Liam Robertson som är känd för att ha bra insyn i branschen och som tidigare levererat olika läckor som visat sig stämma. I en video på Youtube berättar han om den information han fått från flera källor inom Bioware. Han säger också att en anställd själv reagerat på animationerna och erbjudit sig att förbättra dem. Men personen ska då ha blivit avvisad. Besluten ska också enligt Robertson ha kommit högt uppifrån i organisationen och de anställda i själva utvecklingsteamen ska inte ha haft något att säga till om. Om det här stämmer eller inte är givetvis svårt att veta. Men det skulle ju förklara ett och annat. Hela videon från Liam Robertson kan ni se ovan. Bioware meddelade förra veckan att de i dag kommer att berätta hur de ska jobba vidare med Mass Effect. Förhoppningsvis inkluderar det animationsproblemen. Tumnagel
32.3°
+
Emmy Zettergren
0

Spelfeber 43
Vi pratar Persona 5, Mass Effect: Andromeda och Destiny 2

I det fyrtiotredje avsnittet av Spelfeber pratar Frode och André lite mer om Mass Effect: Andromeda, Persona 5 samt ett axplock av den gångna veckans nyheter. Podden går utmärkt att lyssna på direkt här ovan eller i acast-appen (finns gratis för iOS och Android) men även som vanlig podd antingen via iTunes eller via din vanliga poddspelare (sök efter Feberpodden). Vill ni hellre ladda ner podden i MP3-format så kan ni göra det här: Spelfeber 43 i MP3-format. Vill du hellre köra med en vanlig RSS är adressen http://rss.acast.com/feber. Musik av Visager / CC BY Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Fake News Video Game Is A Little Too Real * Diego Maradona Wants To Sue Konami * The Invisible Hours Announced For PlayStation VR * How Hitman’s Hokkaido level was made * NASA trains astronauts with zero-G virtual reality * x27The Doomvaultx27 Is A D&D Map For Sadists * Half-Life 2 maps leak online, but are they legit? * Uwe Bollx27s Restaurant Is Better Than His Movies * It turns out that we were catching Pokémon all wrong * Rally driver plays DiRT Rally * An Assassin’s Creed TV Series Is In The Works * Here’s your first look at the new Inazuma Eleven anime * Nippon Ichi Software Launches Teaser That Looks Like Minecraft * Inside the Resilient ‘Team Fortress 2’ Community on the PlayStation 3 * Naughty Dog Animator Breaks Down Mass Effect: Andromeda’s Animations, Offers Explanation for Low Quality * Kid Makes A Cardboard Nintendo Switch Because Mom Wonx27t Buy The Console * The Making of The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Bonus Session * Life, Death, Sacrifice: The Beautiful Tragedies of x27Nier: Automata * x27NBA Jamx27 creator talks about Midwayx27s little-known history Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

BioWare ska berätta hur de ska "fixa" Mass Effect: Andromeda
På tisdag

För någon vecka sedan så släpptes Mass Effect: Andromeda och det uppmärksammades ju en hel del lite överallt på internet. Men uppmärksamheten som spelet fick var nog inte den uppmärksamheten som EA och BioWare hoppades på. Spelet hånades nämligen för sina usla animationer och för sin tråkiga dialog. Men i går så meddelade BioWare sina fans att man noterat folks klagomål och att man den 4 april kommer meddela sin plan vad man ska fixa härnäst. Vad de kommer fixa är oklart men animationerna känns ju som man borde kunna fixa till även om det nog blir en del jobb för BioWare. Spelets rätt så ospännande handling vet jag dock inte hur mycket man kan göra åt. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Utvecklare förklarar Andromedas ansiktsanimationer
Är inte så lätt som man tror

En av veckans stora snackisar har helt klart varit ansiktsanimationerna i nysläppta Mass Effect: Andromeda. De har fått så mycket fokus att diskussioner om själva spelet näst intill kommit i skymundan. Och visst påverkar det spelupplevelsen, något som vi nämnde i vår text om spelet. Främst har kritiken handlat om att karaktärerna framstår som själlösa och att i princip bara munnen rör på sig. Nu har en före detta utvecklare hos Bioware, Jonathan Cooper, gått ut och förklarat lite varför animationerna i Andromeda ser ut som de gör. Han jobbade som ansvarig för animationerna i Mass Effect och Mass Effect 2 och arbetar numera med animationer hos Naught Dogs. Han förklarar att en av anledningarna till att animationerna har sämre kvalitet än vad spelare förväntat sig är att det är ett öppet rollspel med väldigt mycket innehåll. I actionspel som exempelvis Uncharted kan varje möte med en ny karaktär skräddarsys förklarar han. I rollspel med extremt mycket möten, konversationer och innehåll skulle det ta för lång tid att skräddarsy alla animationer. Vissa scener kan även genereras via en algoritm. Det Cooper misstänker har hänt i Mass Effects fall är att Bioware haft just som ambition att skräddarsy varenda animation, men att det helt enkelt tog för lång tid och att man fick söka en medelväg. "Andromeda seems to have lowered the quality of its base algorithm, resulting in the ‘My face is tired’ meme featuring nothing but lip-sync. This, presumably, was because they planned to hit every line by hand. But a 5-year dev cycle shows they underestimated this task (all this is exacerbated by us living in an era of share buttons and youtube, getting the lowest quality out to the widest audience." "The one positive to come out of all this is that AAA story-heavy games can’t skimp on the animation quality with a systemic approach alone. The audience has grown more discerning, which makes our job more difficult but furthers animation quality (and animators) as a requirement." Nedan kan ni kolla in den officiella trailern med den kvinnliga versionen av Ryder i huvudrollen. Tumnagel
37.0°
+
Emmy Zettergren
0

Spelfeber 42
Vi pratar Mass Effect: Andromeda, Switch och Destiny 2

I det fyrtioandra avsnittet av Spelfeber pratar Frode och Emmy lite om Mass Effect: Andromeda, Switch samt ett axplock av den gångna veckans nyheter. Podden går utmärkt att lyssna på direkt här ovan eller i acast-appen (finns gratis för iOS och Android) men även som vanlig podd antingen via iTunes eller via din vanliga poddspelare (sök efter Feberpodden). Vill ni hellre ladda ner podden i MP3-format så kan ni göra det här: Spelfeber 42 i MP3-format. Vill du hellre köra med en vanlig RSS är adressen http://rss.acast.com/feber. Musik av Visager / CC BY Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans PSN-uppdatering
I dag är det tisdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären

Den här veckan släpps Goat Simulator: Waste of Space Bundle, Super Dungeon Bros Mega Bundle Pack, Everything, This is the Police, Digerati – 4 in 1 bundle, Smite – The Victory Adventure Bundle, Mass Effect: Andromeda, Berserk and the Band of the Hawk, Touhou Genso Wanderer, Toukiden 2, Troll and I, Vikings – Wolves of Midgard, Zero Escape: The Nonary Games, 88 Heroes och Touhou Double Focus till PlayStation 4. PlayStation Vita får Berserk and the Band of the Hawk, Touhou Double Focus, Touhou Genso Wanderer och Toukiden 2. En komplett lista på allt som släpps i PlayStation-affären denna vecka kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Spelintryck Mass Effect: Andromeda är ett storslaget äventyr
Men det dras med en del problem

Det skulle vara en underdrift att säga att jag längtat efter Mass Effect: Andromeda. Jag fullkomligt älskar Mass Effect-trilogin, trots att det inte på något sätt är en spelserie utan skönhetsfläckar. Men den har något visst, nämligen den där berättelsen och de där karaktärerna som kan få en att ha överseende med upprepande uppdrag och miljöer samt dålig spelmekanik. När jag nu äntligen fått spela Mass Effect: Andromeda måste jag tyvärr erkänna att jag är besviken. Jag vill älska det, men gör det inte fullt ut. Det är ett dock ett bra actionrollspel som ibland är briljant och ibland endast mediokert. Mycket har också förbättrats sedan originaltrilogin medan andra delar faller platt i jämförelse. Tumnagel
39.2°
+
Emmy Zettergren
0

GameSpot recenserar Mass Effect: Andromeda
Och GamesRadar gör det samma

På torsdag släpps Mass Effect: Andromeda till Windows, Xbox One och PlayStation 4. Om spelet är något att ha eller ej försöker folket från GameSpot svara på i videorecensionen ovan och GamesRadar försöker göra det i videorecensionen nedan. Även folket från IGN har recenserat spelet och den videorecensionen kan man hitta här. Generellt verkar kritiker vara överens om att spelet är fruktansvärt segstartat men att det blir lite bättre efter dryga tio timmars spelande. Dock verkar inte allt för många hylla det lika mycket som de tidigare spelen i serien. Spelet verkar även vara rätt fyllt med diverse buggar och så verkar flerspelardelen inte fungera helt superbra just nu, men det får man ju anta att EA löser så snart de bara kan. Länkar till fler recensioner kan hittas via länken nedan. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Mass Effect: Andromeda kritiseras för sina animationer
Uppdateras inte till lansering

Testexemplar av Mass Effect: Andromeda har skickats ut till recensenter och dessutom har EA Access- och Origin-prenumeranter fått tillgång till spelets första timmar. Många har också strömmat material från de första timmarna i spelet vilket har fått fans att reagera - på animationerna. Det handlar om så väl ansikts- som kroppsanimationer som många anser vara stela och onaturliga. Någon uppdatering kommer dock inte att komma till lanseringen. Det meddelar lead designer Ian Soon Frazier som på Twitter skriver att "det skeppet har seglat". Däremot kommer det i vanlig ordning att anlända uppdateringar allt eftersom. Exakt vad de kommer att innehålla diskuteras dock fortfarande. Exempel på några animationer kan ni se ovan. Vad säger ni? Stör ni er på dem? Våra intryck från spelet återkommer vi med. Bonusklipp nedan med lite fler animationer. Tumnagel
34.1°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida