m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Nu är macOS Big Sur här!
Viktigaste uppdateringen på länge

Tidigare i veckan fick vi reda på mycket om det första steget till Apple Silicon, M1. En stor del av att bytet till en ny arkitektur fungerar är så klart operativsystemet, men nya macOS Big Sur bjuder på en del nyheter även för alla som sitter på Intel. Men även om det är en del nyheter för alla så är så klart Apples egna chip en stor och rätt osynlig del av Big Sur. Anledningen är att Apple nu har börjat trimma sitt system för sitt eget chip, och tvärtom, på samma vis som man har gjort med iOS och A-chipen under massor av år nu. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar M1
Apples första ARM-chip för Mac

Under Apples One More Thing-event presenterade Apple precis som väntat sin första SoC baserad på ARM-arkitekturen för Mac. Det handlar om en SoC uppbyggd med 5nm-teknik med sammanlagt 16 miljoner transistorer. M1 innehåller en CPU med åtta kärnor och en GPU med upp till åtta kärnor. Enligt Apple, se illustrationer nedan, så ska M1 vara betydligt mycket mer effektivare än dagens kraftfullaste processorer till laptops. Apples M1-chip kommer att dyka upp i några av Apples mac-datorer som förväntas presenteras senare ikväll. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

iPhone 12 kan upptäcka var andra människor är
Bra funktion för blinda och synskadade

Här kan ni kolla in en augmented reality-funktion från Apple som snart börjar rullar ut till alla som har iPhone 12 Pro och iPhone 12 Pro Max. Det handlar om en funktion som Apple kallar för "People Detection" och som kan tala om för användaren vilket avstånd det är till andra människor. Funktionen använder sig av iPhones kamera för att upptäcka människor i närheten och telefonens LIDAR-sensor för att bedöma avståndet till dessa. Sedan läser en röst upp hur långt det är till människorna som upptäcks i telefonens närhet. People Detection-funktionen ska primärt vara utvecklad för att blinda och synskadade ska få lite koll var i rummet andra människor befinner sig. People Detection testas just nu i betaversionen av iOS 14.2 och kommer antagligen att bli tillgänglig för alla iPhone Pro- och iPhone 12 Pro Max-användare när detta släpps publikt. Här nedan kan ni kolla in ett klipp på hur det hela fungerar. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

AMD presenterar RDNA 2 och RX 6000-kort
Nvidia verkar få det lite svettigt

AMD höll lite låda igår och gav oss en ordentlig presentation av RDNA 2 och nya korten i Radeon 6000-serien som använder nya arkitekturen. Radeon RX 6800, RX 6800 XT och RX 6900 XT heter de nya korten och samtliga verkar leverera ordentlig fight mot Nvidias RTX 30-kort. RX 6900 XT verkar leverera samma prestanda, och vissa fall bättre, jämfört med RTX 3090 och RX 6900 XT verkar kunna göra detta med lägre effekt och mindre grafikminne, vilket är rätt imponerande. Hur de olika korten presterar i olika spel hittar ni i bilderna här nere. RX 6900 XT är som sagt värstingen i familjen med 80 compute units och en klockfrekvens på 2015MHz med en boost-frekvens på 2250MHz samt 16GB GDDR6. Totala effektförbrukningen ligger på 300 watt och enheten drar ström från två 8-pins-kontakter. Längden på kortet ligger på 267mm och kortet tar upp 2,5 kortplatser. Det är förstås nya arkitekturen RDNA 2 som är den största nyheten med nya RX 6000-serien och enligt AMD ska arkitekturen vara betydligt mer effektiv än tidigare. Mer specifikt 54 procent bättre prestanda per watt. Även compute units ska vara mer energisnåla och ska dra 30 procent mindre ström än i RDNA 1.0. Andra flådigheter med korten är bland annat Infinity Cache och stöd för Microsoft Direct Storage. Infinity Cache gör minneshanteringen mer effektiv, vilket i sin tur ska leda till mindre latens i spel. Direct Storage-stödet låter folk som kommer lägga vantarna NVME-SSD att dra nytta av riktigt snabba laddningstider i spel. Tekniken används för tillfället i Xbox Series X och utvecklarversion av gränssittet kommer till PC nästa år. Radeon RX 6800 och RX 6800 XT kommer börja säljas 18 november och priset kommer ligga på 579 respektive 649 dollar, vilket lär översättas till 6400 och 7200 när moms räknas in. RX 6900 XT börjar säljas 8 december för 999 dollar, runt 11.100 kronor. Här nere kan ni kika på en kortare version av AMD:s grafikshow samt lite åsikter om nyheterna från LinusTechTips. Tumnagel
54.0°
+
André Stray
0

Se när AMD presenterar Radeon RX 6000-serien
Liveström drar igång 17:00

Idag kommer AMD hålla lite låda och presentera nya grafikkort i nya Radeon RX 6000-serien som använder sig utav RDNA 2-arkitektur för att leverera stabil hårdvaruaccelererad ray tracing och variabel uppdateringsfrekvens. Showen kommer dra igång 17:00 idag och ni kommer kunna följa det hela via strömmen ovan. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Samsung och Stanford utvecklar skärm med 10.000 PPI
Ny OLED-skärm kan bli framtiden för vr-headset

Forskare på Samsung och det amerikanska universitetet Standford har tagit fram en liten OLED-skärm med väldigt hög upplösning, en skärm som man tror kanske skulle kunna passa fint i framtidens VR- och AR-headset. Det ska handla om en helt ny arkitektur för OLED-skärmar som man utvecklat genom att bland annat utnyttja teknik som används för att ta fram ultratunna solpaneler skriver Stanford i ett nyhetsinlägg. Enligt forskarna kan denna teknik utnyttjas för att ta fram skärmar som har en pixeltäthet på upp till 10.000 PPI (Pixels Per Inch). Som jämförelse har dagens mobiltelefoner en pixeltäthet 400 - 500 PPI. Samsung ska redan ha börjat arbeta på att ta fram skärmar som baseras på den nya tekniken. Så det är antagligen bara en tidsfråga innan vi kommer att få se den här tekniken i VR- och AR-headset och andra skärmar. När det kan ske finns det dock ingen tidsuppskattning om än så länge. Tumnagel
51.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple visar upp en ny dator nästa månad
En med Apples egna Silicon-processor

Bloomberg rapporterar att den första Mac-datorn med Apples egna Silicon-processor kommer att presenteras under en presentation som förväntas ske under nästa månad. Rapporten säger att den första datorn med processorn blir en slags MacBook men vilken modell det blir är oklart. Apples Silicon-processorer är baserade på Arm-arkitektur vilket innebär att det blir enklare att köra iOS-appar på datorn. Detta faktum och att tidigare rykten sagt att Apple skulle visa datorn med nya processorn innan november månad har gjort att folk hoppats på att datorn kanske kunde visas på nästa veckas iPhone 12-jippo. Men om man nu hoppades på det så ska man nog sluta upp med det. Tumnagel
42.8°
+
Frode Wikesjö
0

AMD presenterar Ryzen 5000-serien
Zen 3-baserade processorerna börjar säljas 5 november

AMD presenterade under gårdagen nya Ryzen 5000-serien för desktops som baseras på AMD:s kraftfulla Zen 3-arkitektur. Den nya processorserien baseras på AMD:s 7nm-procedur, precis som tidigare Ryzen-processorer, men nya processorserien kommer ha 19 procent högre IPC, Instructions per cycle, och ny layoutdesign och en högre max boost-klockhastighet. Ryzen 5000-serien kommer initialt bestå av fyra olika modeller och samtliga kommer bli tillgängliga 5 november. Värstingen av de fyra är Ryzen 9 5950X med 16 kärnor, 32 trådar och en max boost på 4,9 GHz som kommer säljas för motsvarande 799 dollar. Minstingen i familjen är Ryzen 5 5600X med 6 kärnor, 12 trådar och boost-klockhastighet på 4,6 GHz och denna kommer kosta 299 dollar. I benchmarktest har AMD ställt 12-kärniga Ryzen 9 5900X, som kommer kosta 549 dollar, mot Intels Core i9-10900K, som kostar ungefär lika mycket, och prestandaresultatet i spel som League of Legends och CS:GO presterar AMD-processorn runt 20 procent bättre och levererar några procent bättre prestanda i andra titlar. I Battlefield V levererar Intel-processorn snäppet bättre resultat. Hela presentationen av Ryzen 5000-serien har ni ovan. Tumnagel
49.8°
+
André Stray
0

Nvidia köper ARM
För 40 miljarder dollar

Sent igår kväll blev det klart att Nvidia köper upp ARM från Softbank för 40 miljarder dollar. Redan i somras började det ryktas om att Nvidia skulle köpa ARM och nu verkar så ha blivit fallet. Rent konkret innebär den här affären att Nvidia antagligen kommer att bli större på marknaden för framför allt chip till mobiltelefoner. Nvidia verkar främst vara intresserade av att föra in sitt kunnande inom AI på ARM och företagets vd och grundare Jensen Huang säger i en kommentar efter Nvidias uppköp av ARM: "AI is the most powerful technology force of our time and has launched a new wave of computing. In the years ahead, trillions of computers running AI will create a new internet-of-things that is thousands of times larger than today’s internet-of-people. Our combination will create a company fabulously positioned for the age of AI." Både Nvidia och ARM har försäkrat att ARM:s arkitektur kommer att fortsätta att vara öppen för andra företag att använda. För att affären mellan Nvidia och Softbank ska gå igenom måste den godkännas av diverse konkurrensmyndigheter runt om i världen. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AMD håller låda 28 oktober
Fokus på RDNA 2 och Radeon RX 6000-serien

Nyligen presenterade Nvidia sina nya grafikkort i RTX 30-serien och inom kort kommer AMD kontra med sina nya värstingkort. AMD har meddelat att de kommer köra sin presentation 28 oktober och då kommer det pratas om nya Radeon RX 6000-serien som använder RDNA 2-arkitektur för att leverera hårdvaruaccelererad ray tracing och variable rate shading. Detta är inte den enda hårdvarufesten AMD kommer anordna i oktober. Redan 8 oktober kommer köra en presentation och då kommer nya Ryzen-processorer visas upp som baseras på nya Zen 3-arkitekturen. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Nvidia presenterar RTX 3090
Grafikkortet som fixar 8K i 60 fps

Igår höll Nvidia en stor presentation och precis som väntat så visade företaget upp sitt första grafikkort med den så kallade Ampere-arkitekturen. Det handlar om grafikkortet RTX 3090 som Nvidia uppger ska stödja spelande i 8K i 60 fps. RTX 3090 ska vara 50 procent snabbare än Titan RTX och är försett med 10.496 CUDA-kärnor och 24GB med GDDR6X RAM. Det handlar om ett väldigt stort grafikkort som kommer att ta upp tre stycken kortplatser i datorn det installeras i. Nvidias senaste grafikkort kommer även att bli ett av de första som har stöd för HDMI 2.1. Att kortet är stort och tar upp hela tre PCI-platser i din datamaskin är inte den enda nyheten, utan Nvidia ska även vara bättre på att hantera ray tracing. Detta då arkitekturen Ampere ska vara mer effektiv än föregångaren samt att Nvidia lagr till fler shaderprocessorer i 3000-serien, vilket tillsammans ska ha dubblat RTX-prestandan jämfört med förra generationens grafikkort. Nvidia RTX 3090 kommer att kosta cirka 1500 dollar i USA. Här i Sverige släpps grafikkortet 24 september men vad det kommer att kosta här finns det än så länge inga uppgifter om, men det spekuleras att priset landar på runt 17.000 kronor i vårt avlånga land. RTX 3080 kommer släppas lite tidigare och kommer bli tillgängligt 17 september och priset väntas landa norr om 7000 kronor medan minstingen RTX 3070 kommer i oktober för 5500 kronor. I klippet nedan snackar CNET lite mer om Nvidia RTX 3090 och dess småsyskon RTX 3070 och RTX 3080. Nedan har ni lite trailers för spel som kommer dra nytta av nya RTX-tekniken. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Trailer för James Veitch: Straight To VHS
Annorlunda skrattfest släpps på HBO 20 augusti

Vi har tidigare fått se James Veitch berätta historier om sina äventyr med felskickade mail, gummiankor och arkitekt-planer, men inom kort kommer vi få se hans första humorspecial och ovan kan vi se en trailer för det hela. James Veitch: Straight To VHS kommer släppas på HBO Max i USA 20 augusti och vi väntar oss att humorshowen dyker upp på HBO Nordic ungefär samtidigt. Tumnagel
43.4°
+
André Stray
0

Apple Silicon kan betyda att AAA-spel kommer till Mac
Max Tech förklarar varför

Det var länge sedan spelutvecklare visade något intresse att utveckla spel för macOS men nu kanske det kan bli ändring på det. Fram tills nu har de som velat spela de lite större speltitlarna på Mac varit hänvisade till att göra detta genom att köra Windows via Bootcamp. När det blev känt att Bootcamp inte skulle fungera på Apples kommande ARM-baserade datorer trodde många att det skulle innebära döden för seriöst spelande på Mac. Så kanske dock inte kommer att bli fallet. I videon ovan förklarar Max Tech varför bytet till Apple Silicon på Mac istället kanske kan innebära att spelutvecklare även gör Mac-versioner av sina spel. Anledningen till varför Max Tech tror detta beror bland annat på att Apple nu öppnar upp sitt utvecklingsverktyg Metal Developer Tool till Windows. En annan anledning sägs vara att alla spel som går att köra på iOS och iPadOS även kommer gå att köra på macOS med Apple Silicon-processorer. Förutom det så ska båda de kommande konsolerna Xbox Series X och Playstation 5 ha liknande hårdvaru-arkitektur som Apple Silicon då inte heller dessa har så kallade "discrete", fristående, GPU:er. Detta borde indikera att Apple Silicon åtminstone i framtiden kanske skulle kunna leverera den kraft som krävs för att köra vissa spel. Max Tech verkar med andra ord inte alls tro att det här slutet för spelande på mac-datorer. Han ser det snarare som starten för seriöst spelande på mac-plattformen. Vad tror ni? Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unreal Engine får stöd för ansiktsspårning från mobil
Lär underlätta rejält för hemmastadda utvecklare

Att animera ansiktsrörelser i spel är rätt tidskrävande, men det kan underlättas rejält med motion capture-teknik. På grund av coronan jobbar allt fler utvecklare och animatörer hemifrån, vilket gör att tillgången till sådan teknik kan vara lite svår om man inte har en ordentlig studio på hemmaplan. Genierna på Epic Games har tagit fram en lösning på detta genom att lägga till stöd för ansiktsspårning med mobilen i spelmotorn Unreal Engine. Live Link Face App heter den nya applikationen som animatörer har möjlighet att använda. Appen använder Apples ARKit-plattform och TrueDepth-kameran på nyare iPhones som du enkelt kan föra över till karaktärsmodeller i spel. Mer info om Live Link Face App har ni via länkarna här nere till höger och vänster. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Japan har nu världens snabbaste superdator
Fugaku levererar 415 petaflops

Den så kallade TOP500-listan över världens snabbaste superdatorer publiceras två gånger per år. På den senaste listan har nu Riken Institutes superdator Fugaku övertagit förstaplatsen som världen snabbaste superdator. Fugaku har kapacitet att leverer 415.5 petaflops vilket är 2,8 gånger snabbare än den tidigare ettan Summit, superdatorn som står och jobbar på amerikanska Oak Ridge Laboratory. Det som kanske är mest intressant med Fugaku är att denna är uppbyggt med ARM-arkitektur, något som oftast förknippas mer med mobiltelefoner och andra lite mindre bärbara datorer. Sammanlagt ska Fugaku ha 7,3 miljoner processorkärnor. Det har tagit Riken sex år att bygga Fugaku och den beräknas ha kostat runt 1 miljard dollar att utveckla. Japans senaste superdator förväntas tas i drift på riktigt nästa år men har redan nu börjar cruncha data om den pågående covid-19-pandemin. Bland annat har den simulerat spridningen av det nya coronaviruset SARS-CoV-2 samt använts för att se hur effektiv Japans smittspårnings-app för viruset har varit. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya PS4-spel måste kunna köras på PS5 från och med juli
Sony rekommenderar att uppdatera äldre spel för PS5

Sony har gjort lite ändringar när det kommer till spel som skickas in till speljätten för certifiering. Det hela handlar om att PS4-spel som certifieras efter 13 juli i år måste gå att spela på kommande Playstation 5, vilket kommer kunna testas via utvecklarkit för PS4. Spel ska även erbjuda samma funktioner på PS4 som på PS5. Ett exempel på när detta inte skett var Middle-Earth: Shadow of War som släpptes både till PS3/Xbox 360 och PS4/Xbox One, men versionen till de äldre konsolerna saknade Nemesis-läget där spelare kunde skapa ordentliga fejder med orchledare. Utöver detta har Sony även levererat rekommendationer för uppdateringar av PS4-titlar. När det kommer till spel som certifierats innan 13 juli behöver inte få PS5-kompatibilitet med uppdateringar, men Sony rekommenderar starkt att utvecklarna gör detta. För spel som certifieras efter 13 juli så måste spelet fortsätta vara kompatibelt med PS5. Detta är riktigt trevliga nyheter för PS5-spelare som planerar att köpa konsolen när den släpps då det kommer vara möjligt att spela både PS5-titlar och ett gäng PS4-spel direkt vid release: Detta gör att man slipper hoppa mellan konsolerna om man känner suget att spela någonting annat. För övrigt så ryktas det fortfarande att Sony kommer presentera massvis med spelnyheter till PS5 nästa vecka, men företaget har själva inte sagt någonting om det. Vi håller tummarna för spelfest. Tumnagel
44.8°
+
André Stray
0

Ny version av IKEA Place kommer till iPad Pro
Bättre möblering i augmented reality med Apples senaste iPad

Igår presenterade Apple sin nya iPad Pro och den har bland annat försetts med lidar-teknik som tillsammans med Apples AR-plattform ARKit sägs kunna göra augmented reality-upplevelser lite ballare på nya iPad Pro. Några som har tänkt att utnyttja iPad Pros nya funktionalitet är IKEA som idag meddelade att de uppdaterar sin AR-app IKEA Place för iPad Pros nya AR-funktionalitet. I en kommande version av IKEA Place kommer man att introducera något som man kallar för "Studio Mode" vilket ska ge användare möjlighet att möblera rum digitalt lite mera exakt. Med hjälp av iPad Pros lidar-sensor så kan appen läsa av mer precis 3D-information gällande olika avstånd i rummen. Detta ska göra att det blir möjligt att möblera digitalt på platser som det tidigare kanske inte gått. I exemplet ovan så syns till exempel hur användaren testar olika tavlor tillsammans med olika belysning med hjälp av IKEA Place. IKEA skriver: "Studio Mode also uses detailed 3D depth information to digitally furnish walls, ceilings, seats, table tops and other previously hard-to-reach places for AR applications. The quality and fidelity of the 3D models are more realistic than before. Even dynamic lighting fixtures can be turned on or off to light up the virtual scene." Apples nya iPad Pro släpps nästa vecka och Studio Mode till IKEA Place kommer att finnas i en uppdaterad version av appen som släpps någon gång senare i år. Här nedan hittas ett äldre introduktionsklipp för IKEA Place. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

iPhone ryktas få ännu ett 3D-kamera-system
Den här gången på baksidan

Nu kommer rykten att åtminstone en av årets kommande iPhone-modeller kommer att förses med ytterligare en kamera. Det är Fast Company som har varit i kontakt med källor som uppger att iPhone nu kommer att förses med ett 3D-kamera-system på telefonens baksida. Enligt Fast Companys källa skulle lasern till detta system tillverkas av företaget Lumentum, samma företag som gör laser-komponenten till iPhones TrueDepth-kamerasystem på telefonens framsida. Att inkludera ett liknande system på telefonens baksida tros vara användbart för att skapa vissa fotoeffekter men framför allt för att kunna göra mer avancerade augmented reality-upplevelser. Vissa av Samsungs premium-modeller har redan idag liknande system inbyggda på baksidan av sina telefoner. Där används dessa bland annat för effekter till så kallade "Live Focus"-bilder och att mäta avstånd samt storlekar på objekt som syns i telefonens kamera, en funktion som kallas för "Quick Measure" skriver Ars Technica. Här nedanför hitta en snabb demonstration av den funktionen. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honeywell ska visa upp ny kvantdator
Säger att det ska bli världens kraftfullaste

Det multinationella amerikanska företaget Honeywell meddelade igår att man snart kommer att visa upp vad man säger kommer att vara världens kraftfullaste kvantdator. Enligt företaget kommer deras kommande kvantdator kunna göra beräkningar med 60 stycken så kallade qubitar vilket i teorin gör datorn till den än så länge mest kraftfulla kvantdatorn som presenterats. I dagsläget är det dock svårt att mäta hur kraftfulla kvantdatorer faktiskt är då än så länge inte finns något klart etablerat benchmark-test för dessa. Det som är mest intressant med Honeywells kvantdator är dock att datorn är uppbyggt runt en annan typ av arkitektur än de kvantdatorer vi tidigare sett från bland andra IBM och Google. Det handlar om en typ av arkitektur som forskare började experimentera med för 20 år sedan och som Honeywell har utvecklat under de senaste tio åren. Gizmodo beskriver arkitekturen som Honeywell använder i sin kvantdator: "The artificial atoms at the core of quantum offerings from Google and IBM are superconducting loops controlled by radio-frequency pulses stored in a super-cold dilution refrigerator. Honeywell, instead, has developed what it calls a trapped-ion quantum charge coupled device. A 2D system traps ions of the element ytterbium, which serve as the qubits, while a helper atom assists in cooling the ytterbium atoms. Optical pulses put the qubits into their initial states (the quantum version of setting a computer bit to 0 or 1) and then measure the qubits’ final values (either 0 or 1), while further pulses act as the gates, or quantum logic operations between two qubits." En av fördelarna med arkitekturen som Honeywell använder i sin kvantdator sägs vara att denna ska vara enklare att skala upp till kraftfullare kvantdatorer. Detta är något som krävs för att kvantdatorer någon gång i framtiden faktiskt ska anses vara användbara och kunna konkurrera med dagens superdatorer. De kvantdatorlösningar som har presenterat hittills anses av de flesta vara experimentella maskiner som inte är särskilt användbara i praktiska applikationer. Honeywell säger i en pressrelease att man kommer att visa upp sin kvantdator någon gång i sommar. Senare kommer även Microsoft Azure-kunder ha möjlighet att ansluta sig till Honeywells kvantdator och göra beräkningar på denna via molnet. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida