m

Nio lanserar sina elbilar i Sverige nästa år
Kommer smälla upp batteribytarstationer här också

För lite mer än ett år sedan fick vi reda på att den kinesiska elbilstillverkaren Nio skulle komma till Europa, och att man skulle börja med att etablera sig i Norge. Nästa år är det även dags att lansera konceptet här i Sverige, och förutom bilarna kommer stationerna där man byter hela bilens batteripack också att finnas. Ett byte ska ta mellan 5-10 minuter och man tecknar ett abonnemang där man prenumererar på batteribytar-tjänsten. Lanseringen kommer att ske i slutet av nästa år men vi vet inte vilken modell som blir först ut här. I Norge säljer man suven ES8 så det är ju inte helt otänkbart att det blir den även för oss. Övriga modeller företaget erbjuder är sedanen ET7, mellansuven ES6 och en coupé-version av denna som kallas för EC6. Nio ska även etablera sig i Tyskland, Österrike och Danmark. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Tut tut i larmet! Idag är det Brandvarnardagen!
Kolla din brandvarnare

Idag är det den 1 december och inte bara dags att öppna första luckan utan det är även Brandvarnardagen. Det är en dag då allmänheten uppmanas att testa sina brandvarnare för att kontrollera att de fungerar. Varje år startar cirka 24.000 stycken bostadsbränder och av dessa behöver räddningstjänsten rycka ut till drygt 6000. En tredjedel av bränderna startar i köket och i december och januari startar flest spis-och eldstadsrelaterade bränder. Det vanligaste är att folk glömmer spisen och soteld i skorstenen. Var tionde hem saknar en fungerande brandvarnare, och vi som har dem testar dem alldeles för sällan. Så gör detta nu omedelbums eller ställ in en påminnelse om att du ska göra det idag. Skriv gärna bland kommentarerna när du har gjort det. Tack! Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Nio-kunder har nu bytt batteri i bilen fyra miljoner gånger
Lanserar nu sina elbilar i Norge

Elbilstillverkaren Nio tänker lite annorlunda när det kommer till laddning av bilen och istället för att stoppa in en kabel åker man helt enkelt till en station och byter ut hela batteripacket mot ett fulladdat. Det här har man pysslat med ett par år och nu har kunderna tillsammans bytt batteri i sina bilar fyra miljoner gånger i hemlandet Kina. Totalt finns det 504 stycken stationer utplacerade och ett batteribyte tar dryga fem minuter. Nio har nu även officiellt lanserat modellen ES8 i Norge vilket ni kan se i klippet nedan. On September 29, 2021, our NIO users have completed over 4,000,000 battery swaps. As of today, we have 504 #NIOPower Swap stations up and running, a quarter ahead of schedule which expected 500 stations installed by the end of 2020. #AlwaysForward pic.twitter.com/oOCtBd4Kmp— NIO (@NIOGlobal) September 29, 2021 Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Nios batteribytarstationer kommer till Norge
Byt ut bilens batteri istället för att ladda det

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio planerar att lansera sina så kallade batteribytarstationer i Europa och Norge blir det land där Europa-lanseringen kommer att inledas. Tanken bakom batteribytarstationer är att elbilsägare ska kunna byta ut batteriet på bilen istället för att ladda upp det, en process som ska ta cirka tre minuter enligt Nio. I oktober planerar Nio att öppna fyra batteribytarstationer i Oslo för att utöka med ytterligare stationer i andra delar av Norge under nästa år. I Kina har Nios batteribytarstationer funnits i några år och där har Nio än så länge genomfört över två miljoner batteribyten på Nio-bilar. I klippet nedan kan ni kolla in hur ett batteribyte går till i en batteribytarstation från Nio. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0
2020

Så här fungerar batteribytet i Nio ES8
Tar inte mer än tre minuter

Det är många som kanske inte vågar ta klivet till en elbil på grund av laddningen. Det tar tid och är man ute och kör mycket vill man att det ska finnas många ställen att göra det på och att det ska gå snabbt. En lösning som elbilstillverkaren Nio tror på är batteribyte. Man åker helt enkelt in i en station, byter ut hela det urladdade batteripacket mot ett fulladdat, och kör sedan vidare. En process som inte tar mer än tre minuter. Fully Charged har tagit sig en närmare titt på hur detta fungerar med modellen ES8. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

EU-kommisionen vill se enklare batteribyten i teknik
Förbereder nytt förslag

En gång i tiden var det möjligt att enkelt byta batteri på praktiskt taget alla våra mobiltelefoner. Den tiden är sedan länge förbi och nu gör praktiskt taget samtliga mobiltillverkare mobiltelefoner med glasmackedesign som gör det betydligt svårare att byta ut gamla batterier på egen hand. Det har ni blivit känt att EU-kommissionen jobbar på ett nytt förslag som kan ge oss användare lite mer kontroll över våra enheter genom att tvinga tillverkare att förenkla processen att byta batterier. Detta gäller inte bara tillverkare av mobiltelefoner, utan även annan teknik som surfplattor och trådlösa hörlurar. Målet med förslaget är inte bara att ge mer kontroll till konsumenterna, utan även för att minska mängden elskrot. Utöver detta ska förslaget även inkludera ett gemensamt system för insamling av gamla telefoner, surfplattor och laddare. Förslaget väntas presenteras officiellt någon gång i mars. Tumnagel
75.1°
+
André Stray
0
2019

Apple ska börja verifiera iPhone-reparatörer
Så fler verkstäder får tillgång till originaldelar

Apple meddelade igår att man nu drar igång ett program för att verifiera tredjeparts-reparatörer som är intresserade av att bli officiellt godkända av Apple för att reparera iPhone. Det kommer att innebära att de reparatörer som licensieras av Apple även kommer att få tillgång till originaldelar till trasiga iPhones och verktyg för att reparera dessa. Apples näst högste chef Jeff Williams säger i ett pressmeddelande angående licensieringen av tredjeparts-reparatörer: "To better meet our customers’ needs, we’re making it easier for independent providers across the US to tap into the same resources as our Apple Authorized Service Provider network. When a repair is needed, a customer should have confidence the repair is done right. We believe the safest and most reliable repair is one handled by a trained technician using genuine parts that have been properly engineered and rigorously tested." Det är gratis för tredjeparts-företag som vill ansöka om att bli licensierade för att reparera iPhones så länge företaget har en Apple-certifierade tekniker anställd, något som även det ska gå att ansöka om och beviljas gratis. Det här är ett välkommet initiativ från Apple efter det att företaget ofta fått ta emot kritik för att användare måste vända sig till en auktoriserad Apple-reparatör för att till exempel byta ut batteriet i en iPhone utan att telefonen försämras. I dagsläget gäller Apples nya certifieringsprogram bara iPhone-reparatörer i USA men förhoppningsvis kanske det även utökas till andra länder samt iPads och annan hårdvara från Apple framöver. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple förklarar ny batterivarning
Varnar för användarnas bästa

Förra veckan flöt det upp uppgifter om att Apple nu har ersatt iPhones batteriinformation med ett varningsmeddelande om inte batteriet installerats av en av Apples auktoriserade partners. Detta sker oavsett om det handlar om ett originalbatteri till iPhone eller en "piratkopia". Anledningen till varningen är att det endast är reparatörer som är auktoriserade av Apple att utföra batteribyte på iPhone som har tillgång till de verktyg som gör det möjligt att ange att batteriet bytts ut av en av Apple godkänd reparatör. Detta har givetvis fått en hel del användare att kritisera Apple men Apple säger själva att detta är något man gör för att värna om användarns säkerhet och se till så att de inte blir lurade vid ett eventuellt batteribyte: "Last year we introduced a new feature to notify customers if we were unable to verify that a new, genuine battery was installed by a certified technician following Apple repair processes. This information is there to help protect our customers from damaged, poor quality, or used batteries which can lead to safety or performance issues. This notification does not impact the customer’s ability to use the phone after an unauthorized repair." En av nackdelarna med Apples batterivarning är att de som bytt ut batterier hos reparatörer som inte är auktoriserade av Apple inte längre kan se hur batteriet mår. Som The Verge skriver skulle Apple kunnat vara så hyggliga att de fortsatt visade det plus varningen man nu visar. Men det lär väl antagligen inte hända om jag känner Apple rätt. Tumnagel
21.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple börjar varna när man byter batteri i iPhone själv
Vill helst att du vänder dig till någon som de godkänt för batterbyten

Apple har genom åren gjort sig lite kända för att göra sitt bästa för att förhindra att deras produkter repareras av tredjepartsleverantörer som inte auktoriserats av Apple för att göra det. Detta verkar nu även vara något som kommer att drabba dem som väljer att byta ut sitt iPhone-batteri själva eller av något företag som inte är auktoriserat av Apple. Det är iFixit som har upptäckt att iPhones batterisektion nu visar en varning om iOS 12 eller kommande iOS 13 upptäcker att batteriet bytts ut av någon som inte är auktoriserad av Apple. Förutom att visa varningen så kommer iPhone inte heller längre att visa hur det nya batteriet mår vilket ni kan se på skärmdumpen här ovanför. Enligt iFixit så har man inte kunnat se några prestandasänkningar efter man bytt ut batterier i iPhone själva. Man säger dock att det här varningsmeddelandet antagligen kommer att göra en del användare förvirrade vilket kanske leder till extrakostnader, dels för det första batteriutbytet som kanske leder till ytterligare ett batteribyte när användare får syn på varningsmeddelandet. Det ska observeras att varningen ovan visas även om man byter ut sitt batteri i iPhone mot ett av Apples egna batterier. Det hela verkar med andra ord inte ha att göra med vilket batteri man sätter i telefonen utan snarare att den som byter ut batteriet måste ha tillgång till den mjukvara som Apples auktoriserade reparatörer har tillgång till. Bonusklipp där man diskuterar det här problemet nedan. Tumnagel
15.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida