m

Google prisade Stadia-studiorna veckan innan nedläggningen
Oof

Google stängde nyligen ner sina utvecklarstudior till Stadia och alla spel som var under utveckling skrotades. Detta är aningen trist då vi inte kommer få se några exklusiva Stadia-titlar som på riktigt drar nytta av molnkraften bakom Stadia, men nu kommer Stadia leverera samma upplevelser vi får på annat håll. Nedstängningen av Stadias utvecklarstudior kom som en ordentlig överraskning för alla inblandade. Extra underligt är att Stadia-chefen Phil Harrison bara en vecka innan nedläggningen ska, enligt källor till Kotaku, hyllat Stadia-utvecklarna och skrivit detta: “[Stadia Games and Entertainment] has made great progress building a diverse and talented team and establishing a strong lineup of Stadia exclusive games. We will confirm the SG&E investment envelope shortly, which will, in turn, inform the SG&E strategy and 2021 [objectives and key results].” Ett ganska peppigt meddelande, helt enkelt. Mailet ska ha skickats ut 27 januari och nedläggningen skedde 1 februari. I meddelandet om nedläggningen av Stadia-studiorna pekades det på att kostnaden för att utveckla AAA-titlar växer exponentiellt. Detta är förstås sant, men å andra sidan är Google ett av världens rikaste företag så det borde ha funnits en möjlighet för Jade Raymond och hennes team att visa vad dem går för i alla fall en gång. Enligt Kotakus källor ska Google redan innan mailet skickats ut vetat om nedläggningen och Harrison ska också ha pekat på Microsofts uppköp av Bethesda och den pågående pandemin som anledningar bakom nedläggningen. Oavsett anledning är det riktigt tråkigt att Stadia-studiorna lagts ner. Stadia hade kunnat bli en av de bästa ställena att spela på med unika spelupplevelser tack vare den råstyrka som Stadia-servrarna sitter på. Vi hade kunnat få se spel med expansiva och detaljerade världar att utforska, avancerad AI och bättre fysikmotorer. Men nu kommer det bara bli portar av spel. Tumnagel
27.5°
+
André Stray
0

Microsofts köp av Bethesda får tummen upp
Bildar nya dotterbolaget Vault

I höstas blev det känt att Microsoft köpt upp Zenimax Media, som äger Bethesda, id Software, Arkane samt Machinegames, för den rätt stabila summan 7,5 miljarder dollar. Nu har EU granskat färdigt affären och gett köpet tummen upp. I samband med detta har Microsoft startat ett nytt dotterbolag vid namn Vault där Zenimax-studiorna kommer arbeta under. Varför Zenimax Media-studiorna inte hamnar under Microsofts egna Xbox Game Studios är för tillfället okänt, men en gissning är att Microsoft vill att Zenimax-studiorna inte bara ska släppa titlar exklusiva till Xbox-plattformen. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in DOOM Eternal på Switch
Imponerande port tydligen

John Linneman från Digital Foundry gör här en ordentlig djupdykning i Switch-versionen av DOOM Eternal. Denna version har utvecklats av Panic Button och är, enligt Digital Foundry, den mest ambitiösa portningen av idTech till Switch hitintills. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Machine Games jobbar på Indiana Jones-spel
Uppsala-gänget fortsätter piska nazister

Svenska Machine Games meddelar att de jobbar på nytt spel där nazisterna är skurkar. Den här gången är det dock inte nazistpuckling i Wolfenstein som gäller, utan spelet kommer handla om Indiana Jones. Machine Games kommer utveckla spelet och det är Bethesda-chefen Todd Howard som producerar tillsammans med Lucasfilm Games. Nedan har ni urklipp från pressmeddelandet om spelet. A new Indiana Jones game with an original story is in development from our studio, Machine Games, and will be executive produced by Todd Howard, in collaboration with Lucasfilm Games. Itx27ll be some time before we have more to reveal, but we’re very excited to share today’s news! När Machine Games tolkning av Indiana Jones kommer släppas är för tillfället okänt och det verkar som att det kommer dröja ett tag innan vi får se spelet i helhet. Tumnagel
49.8°
+
André Stray
0
2020

Microsoft: Bethesda-spel ska vara bäst eller först på Xbox
Verkar inte ha planer att utesluta andra plattformar

Microsoft har de senaste åren köpt upp massvis med spelstudior som bakats in under Xbox Game Studios-paraplyet och det senaste köpet var Bethesda-ägarna Zenimax som Microsoft norpade för ringa 7,5 miljarder dollar. Det råder lite oklarheter om Microsoft kommer använda sina spelstudior för att leverera exklusiva titlar till Xbox-plattformen och det har snackats om att sådana planer kommer variera från spel till spel. Nyligen hade Microsoft ett samtal med sina investerare och under samtalet fick vi en lite klarare bild av hur Microsofts planer ser ut., Bland annat sades det att Microsoft vill att framtida Bethesda-titlar ska antingen ska släppas först på Xbox-plattformen eller i alla fall erbjuda en bättre eller bäst upplevelse på Microsofts spelplattform. Bland annat sades detta av Xbox-CFO:n Tim Stuart under samtalet: What wex27ll do in the long run is we donx27t have intentions of just pulling all of Bethesda content out of Sony or Nintendo or otherwise. But what we want is we want that content, in the long run, to be either first or better or best or pick your differentiated experience, on our platforms. We will want Bethesda content to show up the best as -- on our platforms. Så om ni inte sitter på Xbox-konsol eller PC så kommer ni troligtvis fortsätta kunna lira Bethesda-spel i framtiden. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

DOOM Eternal kommer till Xbox Game Pass 1 oktober
Första Bethesda-spelet i Game Pass efter uppköpet

Tidigare i veckan blev det känt att Microsoft köpt upp Bethesda-ägarna Zenimax och meddelade i samma veva att man kommer börja peta in Bethesda-titlar i Game Pass. Och DOOM Eternal ser ut att bli första spelet efter köpet som läggs till i spelsamlingen. DOOM Eternal kommer släppas på Xbox Game Pass 1 oktober och PC-versionen av Game Pass kommer få tillgång till spelet senare i år. Så, från och med nästa vecka så kommer ni kunna kunna lira DOOM Eternal på Xbox One om ni prenumererar på Xbox Game Pass. Tumnagel
45.2°
+
André Stray
0

Bethesda-spel till andra plattformar bestäms från fall till fall
Allt lär inte bli Xbox-exklusivt

Under gårdagen blev det känt att Microsoft bestämt sig för att köpa upp Zenimax Media, som bland annat äger Bethesda, för den stabila summan 7,5 miljarder dollar. Detta har lett till en hel del funderingar kring hur kommande titlar från de olika Zenimax-studiorna kommer släppas. Mer specifikt huruvida spelen kommer bli exklusiva till Xbox, eller om titlarna kommer lanseras på fler plattformar. I en intervju med Bloomberg berättar Xbox-chefen Phil Spencer i samband med uppköpet berättar Spencer att företaget kommer bedöma om det är värt att släppa spel på andra plattformar än Xbox från fall till fall. Så, vi får helt enkelt se vilka Bethesda-spel som kommer släppas utanför Xbox-plattformen. Spel som presenterats och som ska komma till andra plattformar kommer fortfarande göra det. Bethesdas nästa stora IP Starlight Starfield, till exempel, har bekräftats ska komma till PS5 och så ser planen ut fortfarande, men när det kommer till andra framtida titlar är det lite oklart. Ska man spekulera hejvilt så tror undertecknad att majoriteten av titlarna från Zenimax-studiorna kommer släppas brett precis som tidigare, men det kan hända att vi får vänta ett tag på att få spela de nya titlarna på andra plattformar. Microsoft är ändå ett mjukvaruföretag och kikar vi på Xbox-utvecklingen de senaste åren så känns det som att företaget lämnat exklusivitetstänket en aning och mest vill förse folk med spel och speltjänster än att kränga hårdvara. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Microsoft köper Zenimax Media för 7,5 miljarder dollar
Fler Bethesda-spel på ingång till Game Pass

Dagens "Oj, vilken överraskning" går till Microsoft som har meddelat att de kommer lägga vantarna på speljätten Zenimax Media för 7,5 miljarder dollar. Med köpet kommer Microsoft få samtliga spelstudior som Zenimax äger och dessa kommer bli en del av det ständigt växande Xbox Game Studios. Under Zenimax har vi spelstudior som bland annat Bethesda, id Software, Arkane samt Uppsalabaserade Machinegames. Vad detta betyder för framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis kommer spelstudiorna få ordentligt med uppbackning från sina nya ägare. Huruvida detta kommer leda till fler Xbox-exklusiva titlar är också okänt, men det lär troligtvis inte hända. Microsoft verkar vara mer sugna på att skapa spel som går att spela överallt, så nästa Elder Scrolls lär inte bli exklusivt för Microsofts spelplattform. Förhoppningsvis i alla fall. Microsoft meddelar att ikoniska titlar från studiorna kommer läggas till i Xbox Game Pass illa kvickt, men vilka dessa titlar blir och när de kommer bli tillgängliga är för tillfället oklart. Tumnagel
50.7°
+
André Stray
0

Quake II nu gratis hos Bethesda
Quake III kommer nästa vecka

Är du sugen på att lira lite gamla PC-spel? Då har vi goda nyheter då Bethesda bjuder på Quake II via sin spellauncher. Bethesda gör detta i samband med en lyckad insamling till välgörenhetsorganisationer som NAACP Legal Defense Fund, Trevor Project och UNICEF. Quake II kommer vara tillgängligt att ladda ner via Bethesda.net Launcher fram till söndag klockan 18:00. Detta är inte den enda godsaken, utan Quake III kommer bli gratis i launchern från måndag 18:00. Ovan har ni det klassiska introt till Quake II. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Spela F1 2018
Samt Quake

Folket på Humble Bundle ger just nu bort bilspelet F1 2018 helt gratis om du väljer att prenumerera på deras nyhetsbrev. Nu är ju det spelet inte direkt nytt och inte heller lika bra som årets upplaga men gratis är ofta ganska gott. Erbjudandet gäller i två dagar till och du hittar det via länken nedan. På tal om att få saker i gratis så kan du nu få samtliga karaktärer i arenaskjutaren Quake Champions genom att bara spela en match på Steam. Så om du är sugen på ett gäng Champions för det spelet så hittar du det på Steam. På tal om Quake så kan du just nu få detta klassiska spel från 1996 helt gratis via Bethesdas Launcher. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

DOOM Eternal uppgraderas gratis till next gen-versioner
Även Elder Scrolls Online

Äger du DOOM Eternal och Elder Scrolls Online till PS4 eller Xbox One? Då har vi goda nyheter då du inte kommer behöva lämna dessa titlar bakom dig om du hoppar på nästa konsolgeneration. Bethesda har meddelat att båda spelen kommer kunna uppgraderas till sina next gen-versioner utan extra kostnad när de väl släpps. Troligtvis kommer next gen-versionerna inte vara färdiga till PS5 och Series X släpps, men förhoppningsvis kommer det inte dröja allt för lång tid innan spelen blir tillgängliga på de nya konsolerna. Bethesda meddelar även att flera av deras titlar kommer få liknande behandlingar, men vilka dessa titlar kommer vara är för tillfället okänt. Vi killgissar och säger Skyrim. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

QuakeCon at Home 2020 drar igång 7 augusti
Det blir lite nördfest i alla fall

I april blev det känt att årets upplaga av lanfesten/speleventet QuakeCon ställs in, men Bethesda meddelade att mässan kan komma att hållas online. Och så kommer det bli. 7 augusti kommer QuakeCon at Home dra igång och vi kommer kunna ta del av diverse event och aktiviteter över nätet. Vi kommer även få kika på Global Super Stream som ska vara fullknökad med nyheter och previews från kommande Bethesda-produkter och givetvis kommer det spelas en hel del spel via Twitch. Även turneringen QuakeCon World Championships kommer hållas under spelfesten där världens bästa Quake Champoions-spelare kommer få tävla om en prispott på 150.000 dollar. Mer info om QuakeCon at Home hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Amazon gör Fallout-serie med Westworld-skaparna
Låter väldigt intressant

Bethesda meddelade nyligen att Amazon Studios köpt upp rättigheterna att göra TV-serie av den anrika spelserien Fallout. Vad serien kommer handla om är för tillfället okänt, men Amazon har anlitat Jonathan Nolan och Lisa Joys produktionsbolag Kilter Films, som även gör Westworld, för att utveckla serien. Todd Howard från Bethesda säger detta i ett pressmeddelande “Over the last decade, we looked at many ways to bring Fallout to the screen. But it was clear from the moment I first spoke with Jonah and Lisa a few years ago, that they and the team at Kilter were the ones to do it right. We’re enormous fans of their work and couldn’t be more excited to work with them and Amazon Studios.” När Fallout-serien kommer ha premiär är för tillfället okänt, men det lär dröja till typ 2022 innan vi får se den postapokalyptiska serien. Tumnagel
64.8°
+
André Stray
0

Geoff Keighley ordnar spelfest hela sommaren
Lite som ett utdraget E3

Spelmediakändisen Geoff Keighley kommer under sommaren hålla något som han kallar för Summer Game Fest. Detta är ett fyra månader långt jippo för folk som gillar det här med spel. Under dessa fyra månader kommer Summer Game Fest bjuda på nyheter, intervjuer, avslöjanden av nya spel, event inne i spel och speldemon. Utvecklare samt utgivare som 2K, Activision, Bandai Namco, Bethesda, Blizzard, Bungie, CD Projekt Red, Digital Extremes, EA, Microsoft, Sony, Square Enix, Private Division, Riot Games, Steam och Warner Bros ska alla vara med för att visa saker. Summer Game Fest drar igång denna månaden och du hittar deras webbplats via länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

DOOM-kompositören Mick Gordon verkar vara färdig med id Software
id har skitit i det blå skåpet

Kompositören Mick Gordon har levererat riktigt ösig musik till id Softwares DOOM och nysläppta DOOM Eternal, men det verkar inte som att Gordon kommer vilja samarbeta med spelutvecklaren i framtiden. Tidigare i april lade ljudentusiasten thatACDCguy upp ett inlägg på Twitter som visade våglängderna i låten BFG Division från DOOM och DOOM Eternal och det var rätt tydliga skillnader mellan låtarna. Mer specifikt var BFG Division i DOOM betydligt med dynamiskt mixad än motsvarigheten i DOOM Eternal, vilket gör att musiken låter lite plattare. När detta blev känt blev kompositören Mick Gordon tillfrågad vad som hänt med mixningen varpå Gordon svarade med att han endast mixat ett fåtal låtar i soundtracket för DOOM Eternal. Efter detta frågade Reddit-användaren Medical Milk Mick Gordon om han kommer jobba med nästa DOOM-titeln varpå Gordon svarade med att det troligtvis inte kommer ske. Gordon har även fått frågan om han kommer släppa sin versoin av DOOM Eternal-soundtracket och svaret på den frågan är ja. När det kommer ske är dock oklart. Och även om det sker kommer musiken i spelet inte ändras. DOOM-spelen är riktigt vassa i sig, men det har varit Mick Gordons musikaliska förmåga som höjt upplevelserna rejält. Om Gordon och id inte kommer samarbeta med kommande titlar, så känns det kort och gott som att det inte kommer bli en lika ösig upplevelse. DOOM Eternal-soundtracket har för övrigt börjat säljas hos Bethesda och kommer dyka upp på streamingtjänster inom kort. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

GeForce Now förlorar titlar från Microsoft och Warner Bros
Spel från streamingtjänsten trillar bort 24 april

GeForce Now är en riktigt vass spelstreamingtjänst som låter dig spela titlar du äger i flera olika spelbutiker praktiskt taget överallt. Tjänsten började betatestas tidigare i år och Nvidia planerar en ordentlig release i sommar, men det verkar som att det kan bli en rätt speltom upplevelse. Flera speldistributörer som 2K Games, Activision Blizzard och Bethesda har redan valt att lämna spelstreamingtjänsten och inom kort kommer även spel från Xbox Game Studios, Warner Bros., Codemasters och Klei försvinna. Detta betyder att du från och med fredag kommer du inte lira spel som Halo: The Master Chief Collection, Gears of War, Forza, Batman: Arkham-spelen samt Mortal Kombat-titlarna via GeForce Now. Phil Eisler, vice-chef för GeForce Now, skriver i ett blogginlägg att fram till den ordentliga releasen i sommar kommer fler titlar att läggas till, men flaggar för att vissa kan försvinna. Samt att de samarbetar med digitala butiker för att låta distributörer märka vilka titlar som kommer kunna liras via GeForce Now när spelen släpps: “As we prepare for commercial service in June, we’ll be adding and removing games through the end of May. Behind the scenes, we’re working with digital game stores so publishers can tag their games for streaming on GeForce Now, right when they publish a game. This will help us bring more games to the library, quicker, as well as provide a more stable catalog. We’re transitioning as many games to GeForce Now as possible over this time. For those leaving, we’ll give gamers as much notice as possible.” Tumnagel
31.2°
+
André Stray
0

Ge dina Zoom-möten tv-spelsbakgrunder
Variation i vardagen

Distansjobb och karantän har gjort att många har börjat använda videokonferenstjänsten Zoom. Även om det verkar ha en del säkerhetsbrister så har programmets enkelhet gjort det till ett givet val för kommunikation över nätet. En kul grej man kan göra i programmet är att ändra sin bakgrund så det ser ut som man befinner sig på NCC-1701-D eller i Fylke. Om man nu istället skulle vilja få folk att tro att man befinner sig i ett tv-spel så har ett flertal spelutvecklare nu släppt bakgrunder för folks Zoom-konferenser. Capcom har till exempel släppt Street Fighter-bakgrunder, Bethesda har släppt bakgrunder från några av sina spel och Square Enix har släppt Final Fantasy VII Remake-bakgrunder. På tal om bakgrunder i videosamtal så har Microsoft Teams nu också implementerat en sådan funktion för sina videosamtal. Du hittar många av dessa Zoom-bakgrunder via länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Bethesda skippar onlineshow i juni
För svårt att anordna för tillfället

E3 har som känt ställts in, men flera företag kommer i stället köra sina presentationer online. Det var även tänkt att Bethesda också skulle göra det, men spelstudion har nu bestämt sig för att ställa in dessa planer. Pete Hines, PR-chef på Bethesda, meddelar via Twitter att på grund av det rådande hälsoläget är det inte möjligt att anordna den show som gänget velet. Hines meddelar dock att Bethesda kommer dela med sig av spelnyheter inom de kommande månaderna. Ovan har ni den teaser för The Elder Scrolls VI som Bethesda släppte för två år sedan. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

QuakeCon 2020 ställs in
Siktar på att leverera nyheter online i stället

id Softwares årliga spelmässa QuakeCon skulle egentligen gå av stapeln i början av augusti, men på grund av den rådande hälsosituationen har man bestämt att ställa in eventet. På mässans hemsida möts man nu av ett meddelande från id Software och Bethesda Softworks där det står att det är svårt att anordna en mässa när alla ombeds att hålla sig hemma. In recent weeks we have spent a lot of time discussing how we might still move forward with QuakeCon this year, particularly given that it’s the 25th year of the event. However, with all of the logistical challenges and uncertainties we currently face due to the COVID-19 pandemic, we have made the difficult decision to cancel this year’s QuakeCon. The health and safety of our employees, volunteers, vendors, sponsors, and players will always be our top priority, and in these times it felt wrong to be talking about a gathering when gathering is the last thing any of us should be doing right now. Anordnarna kommer försöka sikta på att leverera spelrelaterade nyheter när mässan egentligen skulle gått av stapeln, men dessa kommer presenteras digitalt. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in Doom Eternal
id Tech 7 pressar konsolerna till max

De flesta som redan spelat Doom Eternal vet att det flyter på riktigt bra och är riktigt vackert, även på konsolerna. Men varför det lyckas med det försöker prestandafantasterna borta på Digital Foundry svara på i sin senaste tekniska analys. Så om du går igång på sådana här tekniska analyser så får du en nästan halvtimmes lång sådan i klippet ovan. Samma tekniska analys i textform hittas via länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Även 2K plockar bort sina spel från GeForce Now
Följer Activision och Bethesda

Kort efter NVIDIA lanserade GeForce Now valde Activision att plocka bort sina spel från spelströmtjänsten. Någon vecka senare gjorde Bethesda samma sak och nu har det blivit dags för 2K Games att göra sin sorti. Det innebär att 2K-spelserier som Borderlands, Civilization, BioShock och XCOM inte längre går att spela via GeForce Now. Varför 2K gjorde detta är oklart men NVIDIA meddelade att de håller på att förhandla med 2K så spelen förhoppningsvis kan komma tillbaka någon gång. På NVIDIA:s-blogg skriver Phil Eisler detta: As we approach a paid service, some publishers may choose to remove games before the trial period ends. Ultimately, they maintain control over their content and decide whether the game you purchase includes streaming on GeForce NOW. Meanwhile, others will bring games back as they continue to realize GeForce NOWx27s value (stay tuned for more on that). As the transition period comes to completion, game removals should be few and far between, with new games added to GeForce NOW each week. Tumnagel
28.8°
+
Frode Wikesjö
0

Hur soundtracket spelas in till DOOM Eternal
Så jävla metal

Bethesda och id Software har släppt en video från DOOM Eternal-produktionen där vi får en liten titt på hur arbetet med soundtracket gick till. DOOM Eternal kommer släppas 20 mars till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Tumnagel
49.5°
+
André Stray
0

Bethesda plockar bort sina spel från GeForce Now
Gör en Activision

Kort efter Nvidia lanserade sin nya spelstreamingtjänst GeForce Now valde Activision att plocka bort sina spel från tjänsten. Detta för att Activision och Nvidia endast hade kommit överens om att Activisions titlar skulle vara med under betatestet av Geforce Now. Någon på Nvidia hade nog glömt meddela Activision om att tjänsten skulle gå live så därför var spelen tillgängliga under en kort period efter lanseringen. Nu har ytterligare en speljätte valt att plocka bort sina spel från tjänsten. Denna gång är det Bethesda Softworks som valt att tacka för sig. Det innebär att spel Fallout- och Elder Scrolls-spelen försvinner samt id Software-spel som Doom. Av oklar anledning kommer dock Wolfenstein: Youngblood finnas kvar på tjänsten. Varför Bethesda nu valt att lämna GeForce Now är oklart i skrivandets stund. Tumnagel
27.1°
+
Frode Wikesjö
0

Ny ösig trailer för DOOM Eternal
Helvetet tar sig till jorden!

Bethesda och id Software har släppt en ny trailer för DOOM Eternal där vi får en glimt av spelets story. Och förstås massvis med ösig och köttig action. DOOM Eternal kommer släppas 20 mars till PC, PS4, Xbox One och Google Stadia. Tumnagel
45.7°
+
André Stray
0
2019

Fallout 76 attackerat av hackers
Spelare blir av med sina grejer

Spelutvecklaren Bethesda skriver i ett inlägg på sin sajt att deras populära spel Fallout 76 är under attack från hackers. Det verkar som om hackers på något sätt infiltrerat publika servrar för Fallout 76 och därefter börjat radera spelarnas så kallade "inventory". Detta har lett till att många spelare har blivit av med vapen och annat man samlat på sig i spelet. Bethseda skriver: "We are investigating reports of a PC-only exploit that could be abused by cheaters, which may have resulted in a few players losing items that their characters had equipped. We have been actively working toward a solution for this and have a fix that we are currently evaluating for release today." Vad som är än värre är att det inte verkar vara möjligt för Bethesda att återställa spelarnas grejer efter det att de försvunnit. Bethesda skriver vidare att det här bara påverkar pc-versionen av spelet och att man planerar att försöka fixa detta nu, något som kan leda till att man under en tid inte kan lira spelet: "As mentioned above, this issue only affects PC, and we are currently planning to bring the PC version of the game offline today to release a fix. We will let you know as soon as we are ready to begin maintenance." Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida