m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Remastrade Mass Effect existerar, men har försenats
Original-titeln verkar inte hålla måttet

Under året har det tisslats och tasslats om en remastrad version av Mass Effect-trilogin som kommer släppas innan årets slut. Nu har Venture Beat lagt vantarna på ny information om det påstådda projektet och det är lite goda och lite dåliga nyheter. Den goda nyheten är att spelsamlingen existerar och går under namnet Mass Effect: Legendary Edition. Spelsamlingen väntas bestå av de tre originaltitlarna med alla tillägg som släppts till spelen och samlingen väntas erbjuda spelen med lite uppgraderad grafik. Den dåliga nyheten är att utvecklingen tar lite längre tid än väntat. En skulle kunna tro att coronan satt käppar i hjulet för utvecklingen och det stämmer, men det är inte enda problemet utvecklarna haft problem med. Enligt Venture Beat ska första Mass Effect inte riktigt hålla måttet jämfört med de två senare titlarna och skulle ge spelaren ett dåligt första intryck, vilket skulle leda till att man inte fortsätter med de följande spelen. Specifikt vad som är problemet med Mass Effect är okänt, men det verkar påverka hela utvecklingen så pass att release inte kommer ske förrän någon gång nästa år. Som vanligt när det kommer till rykten så bör detta tas med en nypa salt. Troligtvis kommer EA presentera samlingen innan årets slut, Game Awards-reveal är en lågoddsare, och då lär vi få reda på hur releaseplanerna ser ut. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Lite bakom kulisserna från nästa Dragon Age-spel
Bioware-folket talar ut

Bioware har inte precis levererat några succéer de senaste året och i stället för att prata om hur arbetet går med dödfödda Anthem har gänget släppt en bakom kulisserna-video där utvecklarna pratar om Dragon Age. Mer specifikt om hur det är att få berätta en ny story i Dragon Age-universumet. När nästa kapitel i Dragon Age-världen släpps är för tillfället okänt, men förhoppningsvis släpps det när det är klart och inte tidigare. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Game Maker's Toolkit pratar om spel som designar sig själva
Follow the fun

När det kommer till spelutveckling så är det alltid en bra idé för utvecklarna att leverera roliga och underhållande spel, men vad som är roligt och underhållande är kanske inte så klart och tydligt i början av processen. Vi har hört massvis med historier om utvecklingsprocesser som startat om år in i utvecklingen och andra som återgår till ritbordet år efter spelets release. I den senaste Game Makerx27s Toolkit pratas det om hur utvecklingen förändras med tiden och spelen i sig kan vara en bra fingervisning för hur ett spel ska vara i slutändan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Bioware berättar hur lootande ska bli kul i nya Anthem
Låter aningen Destiny

Anthem släpptes i februari förra året och spelet var förvånansvärt tråkigt. Spelet var riktigt snyggt och flygande kändes riktigt bra, men thatx27s it. Uppdragen kändes rätt generiska och lootsystemet var inte precis genomtänkt. Att vara tvungen att lämna äventyret och gå igenom en drös laddningsskärmar för att kunna testa det nya vapnet du fått är inte precis något man vill göra i en looter shooter. Hur som helst. Bioware har sedan tidigare meddelat att Anthem mer eller mindre ska byggas om från grunden och nu har gänget meddelat hur det nya lootsystemet kommer se ut. För det första så kommer mer loot att kastas ut från fiender, bossar samt lådor och spelaren ska få större chans att lägga vantarna på något kraftfullt när denna är ute på vift i spelet. Det kommer även bli möjligt att köpa utrustning från säljare i hubben, vilket gör att du kan fokusera på en specifik set up. En av de trevligaste nyheterna är ändå att spelare kommer ha möjlighet att ta på sig utrustning på direkten och utrustningsmenyn kommer vara tillgänglig vad du än gör i spelet samt kommer få en ny design med mer fokus på dina stats. Som känt sedan tidigare är det ett hästjobb att försöka göra Anthem roligt och det kommer ta tid innan Anthem 2.0 släpps. Tills dess lär vi få fler liknande uppdateringar som möjligtvis får oss att kanske starta spelet igen i framtiden. Mer info om nya lootsystemet i Anthem har ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Bioware meddelar att Anthem-arbetet kommer ta tid
Den som väntar på något gott osv

Innan Anthem släpptes hypades spelet till skyarna och det var svårt att hitta någon spelintresserad som inte var pepp på att få lägga vantarna på Biowares nya mästerverk. När Anthem väl släpptes kunde det dock konstateras att spelet var långt ifrån det mästerverk spelare förväntade sig och var nedlusat med buggar och underliga designbeslut. Vem tyckte det var en bra idé att tvinga spelaren vänta i tio minuter för att testa nya vapen, liksom? Efter spelets release har Bioware jobbat med att förbättra upplevelsen och i februari, ett år efter spelets release, berättade utvecklarna att spelet mer eller mindre kommer göras om från grunden. Specifikt vad för ändringar som kommer göras är för tillfället okänt, men Bioware har levererat ett nytt blogginlägg om det hela där Christian Daley, Studio Director på Bioware Austin, pratar lite om arbetet. Daley skriver bland annat att han och hans team på runt 30 personer är på jakt efter feedback för att leverera potentiella ändringar på spelet och teamet har redan börjat arbeta på prototyper av ändringar. När "nya" Anthem kommer släppas är för tillfället okänt och Daley skriver att det hela kommer bli en rätt lång process. Gänget kommer dock hålla oss uppdaterade med nyheter via blogginlägg, liveströmmar och via sociala medier. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Bioware firar 25 år med bok
Släpps i oktober

Bioware är en ganska anrik spelstudio som lyckats hålla sig vid liv sedan 1995. Även om de senaste titlarna från studion inte riktigt håller måttet, så har spelstudion levererat några av spelvärldens mäktigaste upplevelser, vilket verkligen är värt att fira. För att fira 25 år har Bioware en bok på ingång där vi får en inblick diverse nyckelhändelser i Biowares historia, konceptkonst som aldrig tidigare visats och massvis med bakom kulisserna-berättelser från utvecklarna. BioWare: Stories and Secrets from 25 Years of Game Development, som boken heter, kommer släppas 13 oktober och går att förboka nu för 40 dollar. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Bioware gör om Anthem
På tiden!

Anthem släpptes för ett år sedan och man kan kort och gott konstatera att det inte borde ha hänt. Bioware lyckades leverera den en riktigt vacker, men svintrist, Iron Man-simulator, vilket är en rätt stor bedrift i sig. Under året har utvecklarna försökt styra upp skutan, men nu har man tagit det enda rimliga beslutet om spelet. Nämligen att designa om hela skiten. I ett blogginlägg skriver Bioware att utvecklarna jobbat hårt med att göra spelet stabilt och spelbart under året, men att feedback strömmat in om att loot-systemet behöver bli mer tillfredsställande, att det långvariga progressionsystemet behöver förbättras och att end game-innehållet behöver ses över. Därför har Bioware insett att mer arbete behövs göras med grunderna för att leverera ett bra spel. Så pass mycket arbete att man kommer slopar de kommande säsongsplanerna för att ge utvecklarna tid och utrymme att göra Anthem underhållande. När Anthem kommer bli värt att spela är för tillfället okänt, men kommer förhoppningsvis ske någon gång senare i år. Under tiden kommer Anthem inte dö helt, utan man kommer köra events och sådant i spelet så att de dussintals spelare som finns kvar har något att göra. Ovan har ni gameplay reveal-trailern som en gång i tiden gav oss hopp om Anthem. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Star Wars: Knights of the Old Republic ryktas rebootas
Peppen!

Förra året blev det känt att Disney planerar att göra en film, eller något, baserad på Biowares klassiska Star Wars-rollspel Knights of the Old Republic. Och vore det inte perfekt att kunna släppa att nytt KOTOR-spel i samma veva? Det verkar EA också tycka. Speljätten ska enligt rykte jobba på ett nytt Knights of the Old Republic-spel, men det råder lite oklarheter kring hur slutresultatet kommer bli. Ryktena pekar på att det hela handlar om en ren remake medan andra rykten pekar på en soft reboot/uppföljare som låter utvecklarna bygga ut världen utan att röra runt i KOTOR-storyn allt för mycket. Rykten, salt och allt det där. Om EA bestämmer sig för att göra ett nytt KOTOR så vore det givetvis trevligt. Bioware, som gjorde originalspelen, har inte precis levererat på topp den senaste tiden så vi får se vilka det blir som får ta sig an utmaningen att göra nytt KOTOR-spel. Tumnagel
56.6°
+
André Stray
0
2019

Rykte BioWare sägs vilja bygga om Anthem
Anthem: A Realm Reborn?

Kotaku rapporterar att de fått höra att BioWare och EA inte har gett upp hoppet om att Anthem ska bli ett spel som folk faktiskt spelar. Tydligen ska deras källor ha sagt att spelet kommer byggas om och få namnet Anthem 2.0 eller Anthem Next. Denna uppdaterade version av spelet ska innehålla stora förändringar för loot-systemet, spelvärlden och uppdragen. En av källorna säger till Kotaku att ett team från BioWare har spenderat månader med att analysera allt som spelet gör fel så de kan räkna ut vad som behöver rättas till. Enligt rapporten håller BioWare på att bestämma sig för om dessa förändringar ska släppas på en gång eller om de ska rullas ut i spelet i omgångar. Det finns ett flertal exempel på spel som inte mottogs särskilt bra vid släpp som sedan anammades av en större massa när väl förändringar gjordes. Om Anthem blir ett sådant spel återstår dock att se. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Bioware stuvar om framtidsplanerna för Anthem
Fokuserar mer på att lösa core-problem

Bioware har det fortfarande lite kämpigt med Anthem. Det stora eventet Cataclysm släpptes förra månaden, efter en lång tids försening och nu verkar det som att Bioware skrotar sina tidigare framtidsplaner för spelet. Planen var tidigare att leverera tre akter under årets gång, men på grund av den struliga releasen och förseningar av funktioner i Act 1: Echoes of Reality kommer akt-planerna skrotas helt i förmån för ett säsongsbaserade uppdateringar. Detta kommer låta utvecklarna fokusera på att fixa spelets kärnproblem, men samtidigt kunna leverera lite nya tillskott till spelet. I ett blogginlägg skriver Biowares head of live services Chad Robinson detta om planerna: In order to address these long-range plans, we are moving away from the Acts structure for updates. Instead, we have additional seasonal updates planned for this year that we think players will enjoy. These events will deliver challenges and chases similar to what you’ve seen, and are built around some fun themes we’re bringing to the game. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Anthem släpps på EA Access
Det går bra nu

Anthem såg ut att bli ett riktigt episkt spel med knivskarpa kontroller, tillfredsställande gameplay och ha en story värdig Biowares stämpel. Det vi fick var en chockerande tråkig och buggig Iron Man-simulator. Planen var att Anthem skulle bli EA:s nästa mega-satsning, men så kommer det inte bli. Spelet har nämligen blivit tillgängligt via EA:s prenumerationstjänster EA Access och Origin Access. Detta betyder att om du prenumererar på EA Access eller Origin Access, runt 40 kronor per månad eller 250 kronor för ett år, så kommer du få tillgång till Anthem via tjänsten på PS4, Xbox One och PC. Pröjsar du för den lite dyrare Origin Premier så får du tillgång till den lite flådigare Legion of Dawn-versionen av spelet. Vad som kommer hända med Anthem i framtiden är rätt oklart, men det ser verkligen inte ljust ut. En kan ju hoppas att spelet kommer få samma reboot-behandling som Final Fantasy XIV och No Manx27s Sky. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Ytterligare Bioware-producent lämnar bygget
Fernando Melo hoppar av efter 12 år

I år har flera stora namn lämnat den tidigare anrika utvecklarstudion Bioware. James Ohlsen, som bland annat jobbat med Knights of the Old Republic, Dragon Age och Baldurs Gate, lämnade studion i våras efter 22 år och förra veckan blev det känt att Ben Irving lämnar företaget efter 8 år. Nu har ännu ett tungt namn meddelat att det är dags att gå vidare. Fernando Melo har varit med Bioware i 12 år och har bland annat jobbat med Dragon Age-spelen samt jobbat med onlinedelen i Mass Effect: Andromeda och har agerat lead producer för nästa Dragon Age-spel, vilket är ett rätt oroväckande tecken. Vad Fernando kommer göra i framtiden är oklart. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Ben Irving lämnar Bioware efter åtta år
Var lead producer för Anthem

Ben Irving har hängt hos Bioware sedan 2011 och har arbetat med Star Wars: The Old Republic samt varit lead producer för Anthem. Det verkar som att det sistnämnda spelet tog knäcken på honom då han valt att lämna utvecklarstudion och anta nya utmaningar. Vad Irving kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men han kommer vara kvar i spelbranschen, vilket meddelas i en Twitter-tråd om avhoppet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Stora Anthem-eventet Cataclysm har äntligen dragit igång
Dussintals spelare jublar!

Är du en av de modiga spelarna som fortfarande lirar Anthem? Då har vi goda nyheter då Bioware äntligen dragit igång eventet Cataclysm som egentligen var tänkt att dra igång strax efter spelets release. Cataclysm är ett storybaserat event som är tillgängligt för spelare som klarat Incursion-uppdraget och i det nya spelläget får du ta dig an nya hot och det gäller att samarbeta för att överleva. I spelläget finns det så kallade Inversions, även känt som gameplay modifiers, som förändrar spelreglerna en aning. Bland annat ger Ultimate Boost dig mer Ultimate-uppladdning när du dödar fiender, Turbo Gear gör att din gear laddar snabbare och Lightning Rod gör att blixtar skickas vidare till närstående fiender om du dödar en fiende i närstrid. Utöver Cataclysm kommer det även en rad ändringar med Update 1.30 som bland annat tillskottet av närstridsvapen och set-bonusar har lagts till för samtliga Javelins. Update 1.30 med Cataclysm och ovan nämnda ändringar finns tillgängliga nu för samtliga spelare. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Respawn berättar varför Unreal används i Jedi: Fallen Order
Rätt motor för rätt spel

Tidigare i våras släpptes ett omfattande reportage om Biowares företagskultur och i pratades det en hel del om DICE:s spelmotor Frostbite. Mer specifikt hur påfrestande det var att jobba i en spelmotor som tagits fram för Battlefield-serien, då utvecklarna ständigt var tvungna att lösa problem som aldrig tidigare uppstått. Fler EA-ägda utvecklare använder Frostbite, men Respawn verkar ha sluppit undan den tjusiga men problematiska spelmotorn i sina spel. Titanfall och Apex Legends kör Source-motorn och kommande Jedi: Fallen Order är gjort i Unreal Engine 4. I en ny video från Game Informer pratar Vince Zampella och Stig Asmussen om varför Unreal Engine används i sitt kommande spel. Kort och gott handlar det om att Respawn vill använda rätt spelmotor för rätt typ av spel, samt att Respawn inte hade tillgång till Frostbite då gänget inte var ägda av EA när utvecklingen av Jedi: Fallen Order inleddes. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Nu kan du ändra utrustning under uppdrag i Anthem
Bioware petar in funktioner som borde varit med sen release

Anthem släpptes i februari och Bioware lyckades döda intresset för spelet rätt snabbt med trasiga system och en drös buggar. Bioware försöker rädda upp situationen med diverse patchar samt fixar, men det är fortfarande en lång bit kvar. Nu har dock en patch släppts som lägger till en rätt åtråvärd funktion. Nämligen möjlighet att byta utrustning under uppdrag, vilket tidigare krävde att du åkte tillbaka till basen och genomled åtta långa laddningstider. Nu har du tillgång till The Forge oavsett var du befinner dig. Detta är inte den enda livsförbättrande nyheten med uppgraderingen. Nu har du även möjlighet att starta nya uppdrag direkt när du avslutat ett tidigare uppdrag, vilket drar ner väntetiden mellan uppdragen rejält. Nya uppdrag har även blivit tillgängliga i Expeditions-menyn, vilket gör att du inte behöver traska runt i Tarsis för att kunna starta nya uppdrag. Patch 1.1.0 kommer med betydligt fler ändringar och hela listan med nyheter hittar ni via länken här nere till vänster. Huruvida Bioware kommer lyckas göra Anthem till det spel vi blev lovade är för tillfället okänt. Square Enix gjorde tidigare en ordentlig reboot av MMO:t Final Fantasy XIV och Anthem skulle nog må ganska bra om det fick en liknande behandling. Bonusvideo nedan med lite snack om uppdateringen från Arekkz Gaming. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Lästips: Reportage om det ohälsosamma livet på Bioware
Och strulet under utvecklingen av Anthem

Kotaku har skrivit ett omfattande reportage om EA-ägda utvecklarna Bioware som är riktigt värt att beta igenom. I reportaget får vi följa med på en ordentlig resa där den struliga utvecklingen av Anthem ligger i fokus. I reportaget får vi reda på att Biowares ohälsosamma relation till chrunch lett till att flera anställda varit tvungna att sjukskriva sig och att EA satt käppar i hjulet för Bioware då de tvingats använda den svårjobbade spelmotorn Frostbite. Och den ytterst oklara ledningen under Anthem-utvecklingen verkar vara den stora boven till varför spelet är den spretiga upplevelse det är idag. Bioware har för övrigt lämnat svar på tal om reportaget och tar tillfället i akt att kritisera Kotakus "smutskastande" reportage och hävdar att Bioware jobbar ständigt för att minska crunch-utveckling. Reportaget i sin helhet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

EA plockar bort 350 tjänster
Spelbranschen fortsätter skörda offer

Spelbranschen går sådär för tillfället och det sparkas folk till höger och vänster. Inte ens jätten EA verkar vara immuna mot problemet och det har nu blivit känt att de kommer säga upp 350 personer i sin verksamhet. Mer specifikt handlar det om 350 tjänster som kommer plockas bort inom marknadsföring, distribution och analys. I ett uttalande till Kotaku skriver EA bland annat detta om situationen: Today we took some important steps as a company to address our challenges and prepare for the opportunities ahead. As we look across a changing world around us, it’s clear that we must change with it. We’re making deliberate moves to better deliver on our commitments, refine our organization and meet the needs of our players. Den största smällen får EA:s anställda i Japan och Ryssland ta då EA verkar trappa ner verksamheten rejält på dessa marknader. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Bioware besvikna på Anthem-releasen
"It’s been a rougher launch than expected"

Anhem har nu varit ute i en månad och allt verkar inte precis ha gått som tänkt för spelet. Spelet fick initialt kritik för repetitiva aktiviteter, trist lootsystem och undermålig story. Därefter hittades en hel del buggar varav vissa kunde sänka spelarens konsol medan andra gjorde att du blev mer dödlig på stridsfältet ju sämre utrustning du använde. Bioware har nu levererat ett förvånansvärt ärligt blogginlägg om situationen där Bioware-chefen Casey Hudson bland annat skriver att releasen inte varit optimal, men att utvecklarna jobbar hårt för att styra upp situationen. Bland annat skriver Hudson att Bioware redan har gjort 200 förbättringar i spelet via uppdateringar som fixat stabilitet, loot, progressoin och annat. Fler fixar är på ingång och Hudson skriver detta om situationen och hur viktig spelarnas feedback är: We also continue to listen to your feedback, with more improvements to endgame loot and progression, game flow, and stability and performance coming soon – so there’s a lot more work that we intend to do. This is all a learning experience for us, and as we work to make sure the game is improved and perfected, we can’t emphasize enough how much we appreciate you staying with us. Especially because the next stage is where things really get exciting. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Anthems skalningssystem är aningen buggigt
Du blir starkare ju färre grejer du bär med dig

Berättelsen om Anthem verkar vara långt från över. Nyligen upptäcktes en bugg i skalningssystemet som gjorde att det vapen spelaren startade med var betydligt mycket mer kraftfullt än end game-vapen. Nu har ytterligare en bugg i skalningssystemet upptäckts som kan göra spelaren mer eller mindre odödlig. Skalningssystemet i Anthem ska fungera som sådan att den skada du gör på fiender beräknas från genomsnittsnivån du har på din utrustning. I din Javelin har du möjlighet att peta in support-föremål som kan ge dig diverse buffrar, men när support-rutorna lämnas tomma så blir inte värdet i rutan noll utan den plockas bort i genomsnittsberäkningen helt. Detta gör att om du låter supportrutorna vara tomma i stället för att applicera dina bästa supportföremål i robotdräkten så kommer du göra maximal skada på fiender. Detta plockar bort motivationen att lägga vantarna på bra loot ytterligare, vilket är rätt tråkigt. Troligtvis kommer Bioware styra upp systemet inom en snar framtid, men helt ärligt känns det som att Anthem bör läggas på spelhyllan ett tag. Bonusvideo nedan. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0

Bioware kommer fixa PS4-strul i Anthem nästa vecka
Gänget vill inte berätta vad strulet berodde på

Nyligen blev det känt att PS4-versionen av Anthem är aningen buggig och användare har rapporterat om att deras konsoler har säckat ihop när de lirat Anthem. Bioware har meddelat att de är medvetna om problemet och har nu meddelat att en patch som fixar detta kommer att släppas 12 mars. Utöver att fixa så att spelet inte sänker spelkonsolen så kommer nästa veckas patch lösa en annan bugg som handlar om att vapen skalar mer korrekt. Nyligen upptäcktes det att startvapnet var mer effektivt mot fiender än de mest kraftfulla vapnen i spelet och det finns ingen riktig koppling mellan skadan som visas ovanför fienden som prickas och skadan som faktiskt görs på fienden, vilket är aningen knasigt. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Anthem kan krascha ordentligt på PS4
Sänker hela konsolen

Medan Respawn möjligtvis har en av de mest lyckade releaserna genom tiderna med Apex Legends så går det inte lika bra för EA-kollegorna Biowares nya spel Anthem. Loot-shootern har sedan release fått en hel del kritik för bristande innehåll, meckigt inventory-system som hämmar variation och knasig AI. Nu har ytterligare ett problem upptäckts som kan läggas till på minus-listan. PS4-spelare har nämligen börjat rapportera om att Anthem inte bara kraschar på deras konsoler, utan spelet verkar krascha själva konsolen. En PS4-spelare skriver detta på EA:s supportforum: "The console powers down and will not power on using the normal method of pressing the PS4 button on the controller. It is the same as if someone pulled the plug without properly shutting the hardware down or if the power went out in the house. Sometimes the button on the front of the console works, other times I have to unplug the console then plug it back in." EA är medvetna om problemet och försöker nu undersöka hur utspritt problemet är och ber alla påverkade att dela med sig av kraschdata. Hur lång tid det kommer ta innan innan EA och Bioware listar ut vad som händer är för tillfället oklart. Ett hett tips kan vara att undvika Anthem på PS4 för tillfället tills problemet är fixat. Det vore lite ovärt att bricka sitt PS4 för att spela en för tillfället medioker loot-shooter, liksom. Tumnagel
28.5°
+
André Stray
0

IGN tycker till om Anthem
Rätt svag start

Idag släpps Biowares nya lootshooter Anthem och i samma veva har även ett gäng videorecensioner av spelet släppts. Ovan kan ni se IGN:s åsikter och för att sammanfatta så är Anthem ett bra spel, men storyn är svag och repetitiv och spelet drar inte igång ordentligt förrän efter mainstoryn. Själv har jag tagit mig igenom större delen av mainstoryn och jag kan inte annat än hålla med kritiken på flera punkter. Storyuppdragen är extremt repetitiva och det är svårt att inte bli uttråkad under spelsessionerna. Anthem är dock riktigt vackert och att flyga runt känns som en dröm. Som det nämns i recensionerna så har spelet en hel del laddningstider när man hoppar mellan uppdrag och rundvandringar i Tarsis. Detta problem blir extra jobbigt då spelaren måste åka tillbaka till basen för att låsa upp de vapen och utrustning man plockar upp under uppdragen samt equippa dessa. Det går heller inte att ändra utrustning i uppdrag och under aktiviteter, vilket inte bara är frustrerande om man väljer ett vapen som man upptäcker inte riktigt uppfyller ens krav. Detta hämmar även variationen i spelet då man helt enkelt inte orkar åka tillbaka och ändra utrustning. Anthem skulle verkligen må bättre av att köra ett liknande utrustningssystem som Destiny där du kan ändra gear precis när du vill. Förhoppningsvis kommer Anthem bli bättre med tiden. Bioware har redan meddelat att spelet kommer få flera matnyttiga uppdateringar under våren som lägger lite nya spellägen och annat, men för tillfället är Anthem endast en rätt tråkig Iron Man-simulator. Och när man är klar med storyn blir Iron Man-simulatorn lite roligare, men då måste man fortfarande hantera frustrationen med ett onödigt invecklat equipmentsystem. Fler recensioner av spelet hittar ni nedan samt på Anthems Metacritic-sida där spelet för tillfället ligger på 6,5 poäng. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Neill Blomkamps Anthem-reklam är här
Conviction

Nyligen teasade Chappy-regissören Neill Blomkamp att hans Anthem-inspirerade kortfilm, eller reklamfilm, kommer att släppas inom kort, mer specifikt under gårdagen 16:00. Och Blomkamp och Oats Studios höll vad de lovade och levererade kortfilmen Conviction. För övrigt har Anthem en extremt onödigt komplicerad release. Spelet släpps 22 februari till PC, PS4 och Xbox One, men du kan spela PC-versionen från och med idag om du prenumererar på Origin Access Premier. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

Neill Blomkamp teasar reklamfilm för Anthem
Släpps i morgon

Anthem kommer släppas nästa vecka, men innan release kommer vi få en ordentlig trailer för spelet från District 9-regissören Neill Blomkamp. Trailern, eller rättare sagt kortfilmen, kommer släppas under morgondagen och den officiella sammanfattningen lyder som sådan: "In the short, people will see the player city of Fort Tarsis in the game come to life, and the freelancers that live within it. These freelancers who use Javelin exosuits, have been re-created by Neillx27s team to show them in live action as they fight off the main villain and head of the evil Dominion faction, the Monitor." Detta är inte första gången Neill jobbar med spelrelaterade filmer. Han har tidigare jobbat med Bungie och levererat Halo Landfall, som baseras på Halo-serien. Kortfilmen kommer släppas under morgondagen och en teaser för kortfilmen har ni ovan. Anthem kommer släppas 22 februari till PS4, Xbox One och PC, men kan spelas redan på fredag för folk som prenumererar på Origin Access Premiere. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

I helgen får alla testa Anthem!
Om man kommer in, förstås

Nyligen anordnade Bioware ett VIP-demo av Anthem där folk som förbokat fick möjlighet att testa spelet. Eller det var planen i alla fall då en hel del spelare aldrig kom in i spelet av olika serverrelaterade anledningar. I helgen kommer gänget anordna en ny demosession och förhoppningsvis kommer demot vara lite mer spelbart än sist. Demot kommer vara tillgängligt för alla som vill testa på PC via Origin Store, PS4 och Xbox One. Servrarna kommer aktiveras 18:00 ikväll och demosessionen kommer avslutas 03:00 på måndag morgon. Spelade du VIP-demot så kommer du få lite extragrejer som inte kommer vara tillgängliga för andra spelare. Mer specifikt kommer VIP-spelare få tillgång till samtliga fyra Javelins, det vill säga robotdräkterna, när de loggar in. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Bioware snackar helgens VIP-demo av Anthem
"Det gick inte riktigt som vi tänkt oss"

Hade du, som jag, planerat att tillbringa några timmar med VIP-demot av Anthem i helgen, men möttes av en oändlig laddningsskärm? Då var du troligtvis inte ensam. Helgens demosession var inte precis den smärtfria upplevelse som vi, eller Bioware, förväntat oss och det strulade en hel del. Spelare rapporterade om flera problem som oändlig laddningsskärm, instabila servrar och felaktiga rättigheter. Bioware har kommenterat VIP-demot och i ett inlägg skriver Chad Robertson, head of live service på Bioware, om vad som hände och hur Bioware kommer lösa problemen i framtiden. Mer specifikt skriver Chad detta om vilka lösningar Bioware kommer jobba på i framtiden: 1. Continue to resolve any reports of issues with login and entitlement problems. 2. Implement fixes to address “infinite loads”. I want to be upfront that this is a difficult one, and something we may not resolve during this weekend — many players are not seeing this issue and the last thing we want to do is destabilize the experience for everyone. 3. Improve server performance. We’ve heard reports of rubber-banding and other signs of server latency. We believe we can address this and will be conducting some small-scale experiments to confirm that. We may roll some fixes out this weekend or may wait for the open demo next weekend, depending on the level of risk to the overall service. Utöver problemen verkar Bioware vara nöjda med VIP-demot, eller mer specifikt hur populärt Anthem var i helgen. På Twitch hade spelet över 300.000 tittare som kollade på olika streams samtidigt och över 100 miljoner minuter Anthem-gameplay har skådats via Twitch. I helgen kommer det för övrigt köras ytterligare en demosession som alla kommer få tillgång till. Förhoppningsvis kommer spelare faktiskt kunna hoppa in och köra demot. Anthem kommer släppas 22 februari till Playstation 4, Xbox One och PC. Spelare med Origin Pass kommer få tillgång till spelet några dagar tidigare. Ovan har ni ett gäng minuters gameplay från VIP-demot. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Arekkz Gaming går igenom craftingsystem i Anthem
Matnyttig kunskap!

Arekkz Gaming har släppt en ny Anthem-video och den här gången fokuserar han på hur craftingsystemet kommer fungera i det kommande spelet. För övrigt kommer Anthem köra ett VIP-demo under helgen och detta kommer man åt genom att förboka spelet. Varje person som får tillgång till VIP-demot kommer få ytterligare tre nycklar till spelet så att hens vänner kan vara med och jaga monster av olika slag. Gänget kommer också köra ett nytt öppet betatest i början av februari. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0
Nästa sida