m

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
48.9°
+
André Stray
0

Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej. Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta: Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic. Tumnagel
29.2°
+
André Stray
0

EA beslutar om Anthem ska leva eller ej i veckan
Spänningen stiger!

Det har nästan gått två år sedan Bioware och EA lyckades lansera världens tråkigaste Iron Man-simulator. Navigationen kändes klockren, men spelet kändes ofärdigt med en poänglös story och hade ett lootsystem där sakerna du plockade upp saknade värde. För ett år sedan meddelade utvecklarna att de skulle förbättra spelupplevelsen. Sedan dess har Bioware levererat blogginlägg om idéer utvecklarna har som skulle kunna förbättra upplevelsen, men några större ändringar har inte skett. Nu verkar det som att EA kommer ta ett ordentligt beslut om det ens är värt att fortsätta arbetet med Anthem eller om projektet ska skrotas helt och detta beslut väntas tas nu i veckan. Huruvida Anthem går att rädda är för tillfället okänt. Det kan hända att spelet gör en No Manx27s Sky, men för det behövs resurser. Och då EA inte precis är kända för att vara generösa eller bry sig om spelare, så kanske det är bäst att inte hoppas för mycket. Ovan har ni den första gameplaytrailern för spelet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Nytt Knights of the Old Republic-spel på ingång
Dock inte från EA eller Bioware

Gillar man Star Wars: Knights of the Old Republic så är detta möjligtvis det trevligaste spelryktet som cirkulerat på länge. Ett nytt tillskott i spelserien verkar nämligen vara på ingång och enligt ryktena är det inte Bioware eller någon annan EA-studio som jobbar på det. Folk med insikt säger att vi "aldrig kan gissa" vilken spelstudio som jobbar på det, så det kan väl vara vilken spelstudio som helst. Kanske Goat Simulator-utvecklarna Coffee Stain Studios? Vem vet. Mer Knights of the Old Republic är ju alltid trevligt och vi håller tummarna att spelet visas upp officiellt inom kort. Tumnagel
52.8°
+
André Stray
0
2020

Bioware teasar nästa Dragon Age-spel
Solas kan dra åt fanders

Bioware jobbar inte bara på nytt Mass Effect, utan även ett Dragon Age-spel. Under gårdagens Game Awards släpptes en teaser för spelet och i den får vi höra Dragon Age: Inquisition-karaktären Varric prata om en ny hjälte som måste ta sig an nya hot. Teasern visar även var spelet kommer utspela sig och det verkar som att vi äntligen kommer få besöka Tevinter, som vi endast hört referenser om i tidigare Dragon Age-spel. Teasern avslutas med en tjurig Solas, även känd som Dread Wolf. Dragon Age släpps sen. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Teaser för nästa kapitel i Mass Effect
Liara!

Sist vi fick ett nytt Mass Effect-spel så fick vi resa till granngalaxen Andromeda och den resan vill vi nog helst glömma, om man inte redan gjort det. Under gårdagens Game Awards levererades en teaser för nästa Mass Effect-spel och det verkar som att det nya Mass Effect-spelet fortsätter berättelsen efter händelserna i Mass Effect 3. I klippet får vi se bilder på Vintergatan och höra ljudklipp från originaltrilogin och teasern avslutas med lite bekanta grejer, som Liara Tx27soni som gräver fram en del av Shepards gamla N7-rustning. När spelet kommer släppas är för tillfället okänt, men troligtvis lär det dröja något år. Tumnagel
46.5°
+
André Stray
0

Vi får se mer av Dragon Age 4 under årets The Game Awards
Natten till fredag då

Natten till fredag kommer BioWare visa upp lite mer från Dragon Age 4 under årets spelgala The Game Awards. Det var just på The Game Awards för två år sedan som Dragon Age 4 fick sitt första stora offentliggörande så det är väl passande att vi får se mer under årets gala. Om det vi får se kommer vara något vettigt eller bara några stillbilder och logga återstår att se. Årets upplaga av The Game Awards går av stapeln fredagen den 11 december klockan 01:00. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Mass Effect- och Dragon Age-chefer lämnar Bioware
Fler veteraner lämnar bygget

Bioware har förlorat ytterligare två stora namn. Biowares General Manager Casey Hudson och Mark Darrah, som varit executive producer för Dragon Age, har meddelat att de kommer lämna sina poster på spelstudion. Casey Hudson har jobbat med Bioware i nästan 20 år och var game director för Mass Effect-trilogin. Casey lämnade Bioware 2014 för att jobba som creative director för Microsofts speldivision, men återvände till Bioware 2017 när han erbjöds general manager-rollen. Hudson och Darrah har levererat varsitt blogginlägg gällande det hela och bland annat skriver Hudson detta: It’s not an easy decision to make, and big changes like this always come with a certain degree of sadness. I will miss being able to work every day with our inspiring developers on the biggest and most exciting projects I can imagine. But I also know that this is a good time for a change, for both myself and BioWare. Vad Hudson och Darrah kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men troligtvis lär de stanna kvar i spelbranschen. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

NZXT visar upp Mass Effect-chassi
För att fira N7 Day

7 november var det N7 Day och Bioware meddelade att en remastrad version av Mass Effect-trilogin kommer lanseras i början av nästa år. Andra företag hoppade också på N7 Day-firandet och chassitillverkarna NZXT har visat upp en variant av sitt chassi NZXT H510i med lite Mass Effect-tema. NZXT CRFT 07 H510i Mass Effect heter chassit och kommer endast finnas tillgänglig i en begränsad upplaga på 500 exemplar. Som ni ser på bilderna har chassit samma färgschema som Commander Shepards originalrustning i spelen med kolfiberdetaljer och en röd rand. Med chassit följer det även med ett litet flipbart smycke som låter dig visa om du är Renegade eller Paragon. Så att dina gäster fattar vad som gäller, liksom. NZXT CRFT 07 H510i Mass Effect kostar 2099 kronor och borde dyka upp i butik när som helst. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Mass Effect-samling offentliggjord
Mass Effect: Legendary Edition

Det har länge, länge, gått rykten om att EA hade en Mass Effect-samling på gång för de nyare konsolerna. Under gårdagen började det surras om att denna skulle avslöjas nu på N7-dagen och bara för några minuter sedan, kort efter spelsajten GameSpot råkade publicera sin artikel för samlingen lite för tidigt, offentliggjorde EA samlingen. Samlingen heter Mass Effect: Legendary Edition och innehåller Mass Effect, Mass Effect 2 samt Mass Effect 3. Spelen kommer dock inte göras om allt för mycket men innehåller förbättringar så som bättre frame rate, texturer, upplösning samt lite annat skoj. Mass Effect Legendary Edition will include single-player base content and DLC from Mass Effect, Mass Effect 2, and Mass Effect 3, plus promo weapons, armors, and packs – all remastered and optimized for 4k Ultra HD. It will be available in Spring 2021 for Xbox One, PlayStation 4, and PC, with forward compatibility and targeted enhancements on Xbox Series X and PlayStation 5. More information to come in the new year! Sjävklart följer all också DLC med till samtliga spel i samlingen så det är mycket spel att spela när samlingen väl släpps under nästa år. Förutom denna samling så avslöjade Bioware att de också jobbar på ett helt nytt Mass Effect-spel. Det är fortfarande väldigt tidigt i utvecklingen men tydligen ska flertalet Mass Effect-veteraner vara med i utvecklingsteamet. Tumnagel
53.1°
+
Frode Wikesjö
0

Remastrade Mass Effect existerar, men har försenats
Original-titeln verkar inte hålla måttet

Under året har det tisslats och tasslats om en remastrad version av Mass Effect-trilogin som kommer släppas innan årets slut. Nu har Venture Beat lagt vantarna på ny information om det påstådda projektet och det är lite goda och lite dåliga nyheter. Den goda nyheten är att spelsamlingen existerar och går under namnet Mass Effect: Legendary Edition. Spelsamlingen väntas bestå av de tre originaltitlarna med alla tillägg som släppts till spelen och samlingen väntas erbjuda spelen med lite uppgraderad grafik. Den dåliga nyheten är att utvecklingen tar lite längre tid än väntat. En skulle kunna tro att coronan satt käppar i hjulet för utvecklingen och det stämmer, men det är inte enda problemet utvecklarna haft problem med. Enligt Venture Beat ska första Mass Effect inte riktigt hålla måttet jämfört med de två senare titlarna och skulle ge spelaren ett dåligt första intryck, vilket skulle leda till att man inte fortsätter med de följande spelen. Specifikt vad som är problemet med Mass Effect är okänt, men det verkar påverka hela utvecklingen så pass att release inte kommer ske förrän någon gång nästa år. Som vanligt när det kommer till rykten så bör detta tas med en nypa salt. Troligtvis kommer EA presentera samlingen innan årets slut, Game Awards-reveal är en lågoddsare, och då lär vi få reda på hur releaseplanerna ser ut. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Lite bakom kulisserna från nästa Dragon Age-spel
Bioware-folket talar ut

Bioware har inte precis levererat några succéer de senaste året och i stället för att prata om hur arbetet går med dödfödda Anthem har gänget släppt en bakom kulisserna-video där utvecklarna pratar om Dragon Age. Mer specifikt om hur det är att få berätta en ny story i Dragon Age-universumet. När nästa kapitel i Dragon Age-världen släpps är för tillfället okänt, men förhoppningsvis släpps det när det är klart och inte tidigare. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Game Maker's Toolkit pratar om spel som designar sig själva
Follow the fun

När det kommer till spelutveckling så är det alltid en bra idé för utvecklarna att leverera roliga och underhållande spel, men vad som är roligt och underhållande är kanske inte så klart och tydligt i början av processen. Vi har hört massvis med historier om utvecklingsprocesser som startat om år in i utvecklingen och andra som återgår till ritbordet år efter spelets release. I den senaste Game Makerx27s Toolkit pratas det om hur utvecklingen förändras med tiden och spelen i sig kan vara en bra fingervisning för hur ett spel ska vara i slutändan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Bioware berättar hur lootande ska bli kul i nya Anthem
Låter aningen Destiny

Anthem släpptes i februari förra året och spelet var förvånansvärt tråkigt. Spelet var riktigt snyggt och flygande kändes riktigt bra, men thatx27s it. Uppdragen kändes rätt generiska och lootsystemet var inte precis genomtänkt. Att vara tvungen att lämna äventyret och gå igenom en drös laddningsskärmar för att kunna testa det nya vapnet du fått är inte precis något man vill göra i en looter shooter. Hur som helst. Bioware har sedan tidigare meddelat att Anthem mer eller mindre ska byggas om från grunden och nu har gänget meddelat hur det nya lootsystemet kommer se ut. För det första så kommer mer loot att kastas ut från fiender, bossar samt lådor och spelaren ska få större chans att lägga vantarna på något kraftfullt när denna är ute på vift i spelet. Det kommer även bli möjligt att köpa utrustning från säljare i hubben, vilket gör att du kan fokusera på en specifik set up. En av de trevligaste nyheterna är ändå att spelare kommer ha möjlighet att ta på sig utrustning på direkten och utrustningsmenyn kommer vara tillgänglig vad du än gör i spelet samt kommer få en ny design med mer fokus på dina stats. Som känt sedan tidigare är det ett hästjobb att försöka göra Anthem roligt och det kommer ta tid innan Anthem 2.0 släpps. Tills dess lär vi få fler liknande uppdateringar som möjligtvis får oss att kanske starta spelet igen i framtiden. Mer info om nya lootsystemet i Anthem har ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Bioware meddelar att Anthem-arbetet kommer ta tid
Den som väntar på något gott osv

Innan Anthem släpptes hypades spelet till skyarna och det var svårt att hitta någon spelintresserad som inte var pepp på att få lägga vantarna på Biowares nya mästerverk. När Anthem väl släpptes kunde det dock konstateras att spelet var långt ifrån det mästerverk spelare förväntade sig och var nedlusat med buggar och underliga designbeslut. Vem tyckte det var en bra idé att tvinga spelaren vänta i tio minuter för att testa nya vapen, liksom? Efter spelets release har Bioware jobbat med att förbättra upplevelsen och i februari, ett år efter spelets release, berättade utvecklarna att spelet mer eller mindre kommer göras om från grunden. Specifikt vad för ändringar som kommer göras är för tillfället okänt, men Bioware har levererat ett nytt blogginlägg om det hela där Christian Daley, Studio Director på Bioware Austin, pratar lite om arbetet. Daley skriver bland annat att han och hans team på runt 30 personer är på jakt efter feedback för att leverera potentiella ändringar på spelet och teamet har redan börjat arbeta på prototyper av ändringar. När "nya" Anthem kommer släppas är för tillfället okänt och Daley skriver att det hela kommer bli en rätt lång process. Gänget kommer dock hålla oss uppdaterade med nyheter via blogginlägg, liveströmmar och via sociala medier. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Bioware firar 25 år med bok
Släpps i oktober

Bioware är en ganska anrik spelstudio som lyckats hålla sig vid liv sedan 1995. Även om de senaste titlarna från studion inte riktigt håller måttet, så har spelstudion levererat några av spelvärldens mäktigaste upplevelser, vilket verkligen är värt att fira. För att fira 25 år har Bioware en bok på ingång där vi får en inblick diverse nyckelhändelser i Biowares historia, konceptkonst som aldrig tidigare visats och massvis med bakom kulisserna-berättelser från utvecklarna. BioWare: Stories and Secrets from 25 Years of Game Development, som boken heter, kommer släppas 13 oktober och går att förboka nu för 40 dollar. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Bioware gör om Anthem
På tiden!

Anthem släpptes för ett år sedan och man kan kort och gott konstatera att det inte borde ha hänt. Bioware lyckades leverera den en riktigt vacker, men svintrist, Iron Man-simulator, vilket är en rätt stor bedrift i sig. Under året har utvecklarna försökt styra upp skutan, men nu har man tagit det enda rimliga beslutet om spelet. Nämligen att designa om hela skiten. I ett blogginlägg skriver Bioware att utvecklarna jobbat hårt med att göra spelet stabilt och spelbart under året, men att feedback strömmat in om att loot-systemet behöver bli mer tillfredsställande, att det långvariga progressionsystemet behöver förbättras och att end game-innehållet behöver ses över. Därför har Bioware insett att mer arbete behövs göras med grunderna för att leverera ett bra spel. Så pass mycket arbete att man kommer slopar de kommande säsongsplanerna för att ge utvecklarna tid och utrymme att göra Anthem underhållande. När Anthem kommer bli värt att spela är för tillfället okänt, men kommer förhoppningsvis ske någon gång senare i år. Under tiden kommer Anthem inte dö helt, utan man kommer köra events och sådant i spelet så att de dussintals spelare som finns kvar har något att göra. Ovan har ni gameplay reveal-trailern som en gång i tiden gav oss hopp om Anthem. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Star Wars: Knights of the Old Republic ryktas rebootas
Peppen!

Förra året blev det känt att Disney planerar att göra en film, eller något, baserad på Biowares klassiska Star Wars-rollspel Knights of the Old Republic. Och vore det inte perfekt att kunna släppa att nytt KOTOR-spel i samma veva? Det verkar EA också tycka. Speljätten ska enligt rykte jobba på ett nytt Knights of the Old Republic-spel, men det råder lite oklarheter kring hur slutresultatet kommer bli. Ryktena pekar på att det hela handlar om en ren remake medan andra rykten pekar på en soft reboot/uppföljare som låter utvecklarna bygga ut världen utan att röra runt i KOTOR-storyn allt för mycket. Rykten, salt och allt det där. Om EA bestämmer sig för att göra ett nytt KOTOR så vore det givetvis trevligt. Bioware, som gjorde originalspelen, har inte precis levererat på topp den senaste tiden så vi får se vilka det blir som får ta sig an utmaningen att göra nytt KOTOR-spel. Tumnagel
56.6°
+
André Stray
0
2019

Rykte BioWare sägs vilja bygga om Anthem
Anthem: A Realm Reborn?

Kotaku rapporterar att de fått höra att BioWare och EA inte har gett upp hoppet om att Anthem ska bli ett spel som folk faktiskt spelar. Tydligen ska deras källor ha sagt att spelet kommer byggas om och få namnet Anthem 2.0 eller Anthem Next. Denna uppdaterade version av spelet ska innehålla stora förändringar för loot-systemet, spelvärlden och uppdragen. En av källorna säger till Kotaku att ett team från BioWare har spenderat månader med att analysera allt som spelet gör fel så de kan räkna ut vad som behöver rättas till. Enligt rapporten håller BioWare på att bestämma sig för om dessa förändringar ska släppas på en gång eller om de ska rullas ut i spelet i omgångar. Det finns ett flertal exempel på spel som inte mottogs särskilt bra vid släpp som sedan anammades av en större massa när väl förändringar gjordes. Om Anthem blir ett sådant spel återstår dock att se. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Bioware stuvar om framtidsplanerna för Anthem
Fokuserar mer på att lösa core-problem

Bioware har det fortfarande lite kämpigt med Anthem. Det stora eventet Cataclysm släpptes förra månaden, efter en lång tids försening och nu verkar det som att Bioware skrotar sina tidigare framtidsplaner för spelet. Planen var tidigare att leverera tre akter under årets gång, men på grund av den struliga releasen och förseningar av funktioner i Act 1: Echoes of Reality kommer akt-planerna skrotas helt i förmån för ett säsongsbaserade uppdateringar. Detta kommer låta utvecklarna fokusera på att fixa spelets kärnproblem, men samtidigt kunna leverera lite nya tillskott till spelet. I ett blogginlägg skriver Biowares head of live services Chad Robinson detta om planerna: In order to address these long-range plans, we are moving away from the Acts structure for updates. Instead, we have additional seasonal updates planned for this year that we think players will enjoy. These events will deliver challenges and chases similar to what you’ve seen, and are built around some fun themes we’re bringing to the game. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Anthem släpps på EA Access
Det går bra nu

Anthem såg ut att bli ett riktigt episkt spel med knivskarpa kontroller, tillfredsställande gameplay och ha en story värdig Biowares stämpel. Det vi fick var en chockerande tråkig och buggig Iron Man-simulator. Planen var att Anthem skulle bli EA:s nästa mega-satsning, men så kommer det inte bli. Spelet har nämligen blivit tillgängligt via EA:s prenumerationstjänster EA Access och Origin Access. Detta betyder att om du prenumererar på EA Access eller Origin Access, runt 40 kronor per månad eller 250 kronor för ett år, så kommer du få tillgång till Anthem via tjänsten på PS4, Xbox One och PC. Pröjsar du för den lite dyrare Origin Premier så får du tillgång till den lite flådigare Legion of Dawn-versionen av spelet. Vad som kommer hända med Anthem i framtiden är rätt oklart, men det ser verkligen inte ljust ut. En kan ju hoppas att spelet kommer få samma reboot-behandling som Final Fantasy XIV och No Manx27s Sky. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Ytterligare Bioware-producent lämnar bygget
Fernando Melo hoppar av efter 12 år

I år har flera stora namn lämnat den tidigare anrika utvecklarstudion Bioware. James Ohlsen, som bland annat jobbat med Knights of the Old Republic, Dragon Age och Baldurs Gate, lämnade studion i våras efter 22 år och förra veckan blev det känt att Ben Irving lämnar företaget efter 8 år. Nu har ännu ett tungt namn meddelat att det är dags att gå vidare. Fernando Melo har varit med Bioware i 12 år och har bland annat jobbat med Dragon Age-spelen samt jobbat med onlinedelen i Mass Effect: Andromeda och har agerat lead producer för nästa Dragon Age-spel, vilket är ett rätt oroväckande tecken. Vad Fernando kommer göra i framtiden är oklart. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Ben Irving lämnar Bioware efter åtta år
Var lead producer för Anthem

Ben Irving har hängt hos Bioware sedan 2011 och har arbetat med Star Wars: The Old Republic samt varit lead producer för Anthem. Det verkar som att det sistnämnda spelet tog knäcken på honom då han valt att lämna utvecklarstudion och anta nya utmaningar. Vad Irving kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men han kommer vara kvar i spelbranschen, vilket meddelas i en Twitter-tråd om avhoppet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Stora Anthem-eventet Cataclysm har äntligen dragit igång
Dussintals spelare jublar!

Är du en av de modiga spelarna som fortfarande lirar Anthem? Då har vi goda nyheter då Bioware äntligen dragit igång eventet Cataclysm som egentligen var tänkt att dra igång strax efter spelets release. Cataclysm är ett storybaserat event som är tillgängligt för spelare som klarat Incursion-uppdraget och i det nya spelläget får du ta dig an nya hot och det gäller att samarbeta för att överleva. I spelläget finns det så kallade Inversions, även känt som gameplay modifiers, som förändrar spelreglerna en aning. Bland annat ger Ultimate Boost dig mer Ultimate-uppladdning när du dödar fiender, Turbo Gear gör att din gear laddar snabbare och Lightning Rod gör att blixtar skickas vidare till närstående fiender om du dödar en fiende i närstrid. Utöver Cataclysm kommer det även en rad ändringar med Update 1.30 som bland annat tillskottet av närstridsvapen och set-bonusar har lagts till för samtliga Javelins. Update 1.30 med Cataclysm och ovan nämnda ändringar finns tillgängliga nu för samtliga spelare. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Respawn berättar varför Unreal används i Jedi: Fallen Order
Rätt motor för rätt spel

Tidigare i våras släpptes ett omfattande reportage om Biowares företagskultur och i pratades det en hel del om DICE:s spelmotor Frostbite. Mer specifikt hur påfrestande det var att jobba i en spelmotor som tagits fram för Battlefield-serien, då utvecklarna ständigt var tvungna att lösa problem som aldrig tidigare uppstått. Fler EA-ägda utvecklare använder Frostbite, men Respawn verkar ha sluppit undan den tjusiga men problematiska spelmotorn i sina spel. Titanfall och Apex Legends kör Source-motorn och kommande Jedi: Fallen Order är gjort i Unreal Engine 4. I en ny video från Game Informer pratar Vince Zampella och Stig Asmussen om varför Unreal Engine används i sitt kommande spel. Kort och gott handlar det om att Respawn vill använda rätt spelmotor för rätt typ av spel, samt att Respawn inte hade tillgång till Frostbite då gänget inte var ägda av EA när utvecklingen av Jedi: Fallen Order inleddes. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Nu kan du ändra utrustning under uppdrag i Anthem
Bioware petar in funktioner som borde varit med sen release

Anthem släpptes i februari och Bioware lyckades döda intresset för spelet rätt snabbt med trasiga system och en drös buggar. Bioware försöker rädda upp situationen med diverse patchar samt fixar, men det är fortfarande en lång bit kvar. Nu har dock en patch släppts som lägger till en rätt åtråvärd funktion. Nämligen möjlighet att byta utrustning under uppdrag, vilket tidigare krävde att du åkte tillbaka till basen och genomled åtta långa laddningstider. Nu har du tillgång till The Forge oavsett var du befinner dig. Detta är inte den enda livsförbättrande nyheten med uppgraderingen. Nu har du även möjlighet att starta nya uppdrag direkt när du avslutat ett tidigare uppdrag, vilket drar ner väntetiden mellan uppdragen rejält. Nya uppdrag har även blivit tillgängliga i Expeditions-menyn, vilket gör att du inte behöver traska runt i Tarsis för att kunna starta nya uppdrag. Patch 1.1.0 kommer med betydligt fler ändringar och hela listan med nyheter hittar ni via länken här nere till vänster. Huruvida Bioware kommer lyckas göra Anthem till det spel vi blev lovade är för tillfället okänt. Square Enix gjorde tidigare en ordentlig reboot av MMO:t Final Fantasy XIV och Anthem skulle nog må ganska bra om det fick en liknande behandling. Bonusvideo nedan med lite snack om uppdateringen från Arekkz Gaming. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Lästips: Reportage om det ohälsosamma livet på Bioware
Och strulet under utvecklingen av Anthem

Kotaku har skrivit ett omfattande reportage om EA-ägda utvecklarna Bioware som är riktigt värt att beta igenom. I reportaget får vi följa med på en ordentlig resa där den struliga utvecklingen av Anthem ligger i fokus. I reportaget får vi reda på att Biowares ohälsosamma relation till chrunch lett till att flera anställda varit tvungna att sjukskriva sig och att EA satt käppar i hjulet för Bioware då de tvingats använda den svårjobbade spelmotorn Frostbite. Och den ytterst oklara ledningen under Anthem-utvecklingen verkar vara den stora boven till varför spelet är den spretiga upplevelse det är idag. Bioware har för övrigt lämnat svar på tal om reportaget och tar tillfället i akt att kritisera Kotakus "smutskastande" reportage och hävdar att Bioware jobbar ständigt för att minska crunch-utveckling. Reportaget i sin helhet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0
Nästa sida