m

Hypen kring BMW M3 E30
Villhöver

1986 presenterade BMW Motorsport den första M3:an. Den baserades på 3-seriens andra generation E30 och man hade breddat, bantat och trimmat. Under huven satt en fyra på 2,3 liter som gav mellan 195 och 215 hästar. Bromsar och hjulupphängning hämtade man från den större 5-serien. För att kunna klassa in modellen för racing var man tvungen att bygga 5000 stycken exemplar. Men bilen sålde så bra att man fick bygga fler, och den fick leva ända till 1992. Idag är bilen högt värderad som klassiker och ett måste i samlingen för en riktig BMW M-nörd. I det här klippet från Hypebeast får vi reda på mer kring den här bilens hype. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Deus Ex Machina har byggt om en Zero SR/S
Snyggaste eldrivna racern hittills?

Deus ex Machina har nu byggt sin allra första eldrivna motorcykel. Man tog en Zero SR/S, strippade ner den och byggde sedan upp allt igen med ny design och nya komponenter. Kåporna, tanken och sadeln är alla tillverkade i kolfiber i ett stycke och den delen väger bara 3,1 kilo. Vidare monterades ny fjädring från Showa fram och bak, kolfiberfälgar från Dymag, nya bromsar och en tumbroms istället för ett vanligt bromshandtag. Vad tycks? Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Prior Design erbjuder RS2-kit till Audi Coupé
Ja tack!

1994 släppte Audi modellen RS2. En galen kombi som Porsche varit med och snickrat ihop. Stort habegär på en sådan idag. Men det var bara en kombi-version som tillverkades, och det kanske många tycker är synd. Prior Design vill fixa detta genom att erbjuda ett RS2-kit även till Audi Coupé. Det hela handlar alltså bara om utseendet så resten av uppgraderingarna gällande bromsar, motor och liknande får man fixa själv. Målet är att släppa kitet nästa år i samma veva som rallybilen Audi Sport Quattro firar 40 år. Endast 40 stycken kits ska säljas och för ett får man betala 5798 euro. Lanseringen skedde häromdagen och alla är nu redan sålda. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger dig äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar DB5 Junior
Lek James Bond i ett mindre format

Klart att även kidsen ska glida runt i en klassiker. Aston Martin presenterar nu tillsammans med The Little Car Company DB5 Junior som är en mindre version av den klassiska Bond-bilen. Den är i skala 1:3, går på el och blir din från 35.000 pund. För pengarna får du en bil som mäter runt tre meter i längd, 1,1 i bredd och som har plats för både en vuxen och ett barn i sig. Chassiet är i aluminium, karossen i kompositmaterial och på vågen står det 270 kilo. Kraften kommer från en elmotor som ger 6,8 hästar vilket är tillräckligt för att kunna topp 48 km/h. Räckvidden på en laddning anges till mellan 1,6 och 3,2 mil. Det finns även en vassare version som heter DB5 Vantage Junior som kostar från 45.000 pund. Den har istället 14 hästar, dubbla batterier, kaross i kolfiber och en räckvidd på mellan 3,2 och 6,4 mil. Toppfarten anger man inte men den ska vara snabb. Vidare finns ventilerade skivbromsar, lysande strålkastare och bakljus, blinkers och tuta. Smiths-instrumenten på insidan är fullt fungerande och inredningen går i svart skinn. Precis som med originalet DB5 kommer endast 1059 stycken exemplar att bli till. Tillverkningen ska dra igång i Storbritannien nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

McLaren Senna nu även i barn-storlek
André jublar!

För den som även vill att barnen ska ha en McLaren Senna att köra omkring med finns nu detta officiellt från tillverkaren. Bilen är ämnad för barn mellan 3-6 år och kostar 375 pund. Den går som väntat på el och har både fungerande dörrar som går uppåt, riktiga bromsar, ett infotainment-system och kan göra "realistiska" Senna-ljud. Gillar man inte denna modell erbjuds sedan tidigare även P1 och 720S i detta format. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Kanadas sista shelfis har kollapsat
På grund av höga temperaturer

Många delar på jorden är varmare än någonsin och en sådan del är Kanadas Arktis. Det har lett till att ett av landets största intakta shelfis nu har kollapsat och förlorade därmed mer än 40 procent av sin massa på bara två dagar. Ytan som bröts loss är på ungefär 59,1 km² som nu flyter ut i Arktiska havet. Problemet med att isblock bryts loss är att de annars bromsar landis att åka ut i haven vilket i sin tur leder till högra vattennivåer. Tumnagel
14.2°
+
Frode Wikesjö
0

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar nya M Performance-delar
Till 5-serien, M5 och M5 Competition

Den som vill piffa till sin BMW ytterligare med officiella delar kan vända sig till M Performance-avdelningen. Nu presenterar denna prylar du kan kladda på din nya vanliga 5-serie eller varför inte M5 och M5 Competition om du tycker att dessa är lite för tama original. Som vanligt handlar det om olika kolfiberdetaljer, vingar, fälgar, avgassystem, bromsar och stötdämpare. Även insidan får sin beskärda del i form av kolfiber, Alcantara och en ny ratt. Grejerna släpps snart men vad de kommer att kosta är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Ariel presenterar Nomad R
Starkare, snabbare och lättare

I slutet av 2014 var första gången vi fick bekanta oss med Ariels helt nya offroad-modell Nomad. Nu presenterar man den i R-version vilket innebär starkare motor, lättare ekipage, snabbare hastigheter och säkerligen också ännu mer kul. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 77.400 pund. Tre stycken är redan sålda så skynda dig att lägga en beställning! Vanliga Nomad har Hondas VTEC-maskin K24 som ger 239 hästar. Man kan få den med kompressor och då stiger effekten istället till 294 hästar. I Nomad R får man dock K20Z3-fyran som sitter i Honda Civic Type R mellan 2015 och 2017 och med kompressor ger den hela 340 hästar och 330 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad sekventiell manuell låda med rakskurna drev. Den har pneumatisk växelhjälp som gör att du egentligen inte behöver använda kopplingspedalen när du växlar. Drivningen sker endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på strax under tre sekunder och toppfarten anges till 195 km/h. Frambromsarna ska vara kralligare och 18-tumsfälgar skodda med Yokohama A052 är nu standard. Kunder kan välja mellan två stycken olika stötdämpar-uppsättningar - antingen från Bilstein eller Öhlins. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Ducatis senaste hoj
En elcykel

Ducati har släppt en ny tvåhjuling men den brummar väldigt lite. Det är en elcykel som man kallar för e-Scrambler och egentligen handlar det om en modell från Thok Ebikes som man satt Ducatis loggor på. Cykeln kostar 3699 euro och för den slanten får du en gul och svart sak med ett 504 Wh-batteri som matar en Shimano Steps E7000-motor på 250 watt. Vad räckvidden ligger på får vi dock inte reda på just nu. Cykeln har Sram NX-växlar med elva steg, aluminiumram, skivbromsar och Pirelli Cycl-e GT-däck. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida