m

Battle.net uppdateras med ny design
USA får nyheterna först

Blizzard Activision har äntligen bestämt sig för att fräscha upp spelklienten Battle.net en skvätt. En ny uppdatering har släppts som uppdaterar designen ordentligt och gör den mer överskådlig för användare. Bland annat har spelraden flyttat och ligger i toppen av appen och på spelsidorna får vi betydligt mer information om spelen samt snabb tillgång till nyheter om uppdateringar och annat. Ovan och under har ni bilder på det nya gränssnittet. Battle.net-användare i USA har börjat få uppdateringen och uppdateringen kommer rulla ut till användare världen över under de kommande veckorna. Vill man ta del av den nya designen redan nu och inte är rädd för potentiella buggar, så kan man göra detta genom att ladda ner betaversionen av Battle.net. För att göra det så är det bara att gå in i Battle.net-inställningar, klicka på Beta-fliken och sedan ladda ner den senaste betaversionen. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Apple tar bort funktion som lät appar skippa brandväggar
Buggar i Apples egna appar ska nu vara fixade

I höstas upptäckte ett gäng med säkerhetsforskare att 53 stycken av Apples egna appar kunde ta sig ut på nätet utan att ta hänsyn varken till brandväggar eller VPN-kopplingar i macOS 11 Big Sur. Detta berodde enligt Apple själva på att det fanns en del buggar i en del av deras appar och därför hade man skapat en lista, "ContentFilterExclusionList", med appar som kunde passera datorns brandväggar och ta andra vägar än eventuella VPN-kopplingar föreskrev. Säkerhetsforskare påpekade att det här i värsta fall skulle kunna leda till att malware som smugits in i Apples egna appar eller på något sätt utgav sig för att vara någon av dessa skulle kunna få fritt fram att härja i användarnas datorer. Apple uppgav redan i höstas att man planerade att ta bort ContentFilterExclusionList och i macOS Big Sur 11.2 beta 2 ska så ha skett rapporterar ZDNet. Det här innebär att när macOS Big Sur 11.2 släpps till allmänheten kommer all trafik från datorn appar, oavsett om de kommer från Apple eller någon annan, ta hänsyn till eventuella brandväggar och VPN-kopplingar på datorn. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

CD Projekt RED-chefen ger sin bild av Cyberpunk 2077
Ber om ursäkt för strulet

CD Projekt RED släppte Cyberpunk 2077 10 december förra året och releasen gick inte riktigt som planerat. Utvecklarna skickade endast ut recensionsexemplar till PC-versionen och recensenter fick inte använda eget videomaterial, så folk som förbokat spelet både till PC och konsol hade inte riktigt någon aning om hur buggigt spelet var. Och på grundversionerna av last gen-konsolerna var spelet praktiskt taget ospelbart på grund av klen hårdvara och dålig optimering. Läget var så pass illa att Sony tog bort spelet från Playstation Store och gav spelare möjlighet att få pengarna tillbaka. Microsoft tog inte bort spelet från Xbox-butiken, men satte en ordentlig varning på spelet där det stod att spelupplevelsen inte riktigt var optimal. Men vad var det som egentligen hände med CD Projekt RED innan releasen? Det har vi nu fått reda på. CD Projekt-grundaren Marcin Iwi?ski berättar i en video om hur läget såg ut från deras håll och passar även på att be om ursäkt för det hela samt levererar nya framtidsplaner för Cyberpunk 2077. "Based on our legacy of genuine and honest communication, youx27ve trusted us and pre-ordered our game, and despite good reviews on PC, the console version of Cyberpunk 2077 did not meet the quality standard we wanted it to meet. I, and the entire leadership team, are deeply sorry for this and this video is me publicly owning up to this." När det kommer till framtidsplanerna så är fokus just nu bara att få spelet att rulla PS4 och Xbox One, vilket kommer ske i de kommande uppdateringarna Patch 1.1 och Patch 1.2 som väntas släppas under januari och februari. Next Gen-uppgraderingen som skulle släppas under första halvan av 2021 har nu bumpats till andra halvan och utvecklarna har även stuvat om i releasen av de gratis-DLC som skulle rulla ut relativt regelbundet för att fokusera på att optimera spelet till konsol. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0
2020

13 miljoner exemplar av Cyberpunk 2077 har sålts
Går som tåget trots buggar

CD Projekt RED har onekligen skitit i det blå skåpet med releasen av Cyberpunk 2077. Så pass att Sony plockat bort spelet från Playstation-butiken och ger pengarna tillbaka till alla som vill göra en retur och Microsoft varnar Xbox One-spelare att spelet rullar sådär på konsolen. Trots strulet har spelet sålt riktigt bra sedan releasen och CD Projekt RED skryter nu om att 13 miljoner exemplar har sålts och då har man även räknat med returerna. CD Projekt RED skriver detta om det hela: "This figure represents the estimated volume of retail sales across all hardware platforms (factoring in returns submitted by retail clients in brick-and-mortar as well as digital storefronts), i.e. the x27sell-throughx27 figure, less all refund requests e-mailed directly to the Company by the publication date of this report in the framework of the x27Help Me Refundx27 campaign," Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0

Microsoft varnar köpare för Cyberpunk 2077
Erbjuder också återbetalning till alla som köpt det digitalt

Lanseringen av Cyberpunk 2077 på de äldre konsolerna har väl inte direkt varit jättesmidig. Prestandan var inte direkt jättevass och det var också helt smäckat med buggar. Sony ansåg att PlayStation 4-versionen var till exempel så pass kass att Sony valde att ta bort spelet från PlayStation-affären. Microsoft har valt att fortsätta sälja det sin sin digitala butik men har istället slängt upp en liten varning till alla som vill köpa spelet. Innan beskrivningen för spelet har de nu lagt till varningen nedan. Users may experience performance issues when playing this game on Xbox One consoles until this game is updated De erbjuder också full återbetalning till alla som köpt det digitalt via Xbox-affären och vill ha pengarna tillbaka. På tal om Cyberpunk 2077 så släppte utvecklarna nyss patch 1.05 som fixar en del grejer. Utvecklarnas kompletta patch notes kan hittas här. Tumnagel
47.0°
+
Frode Wikesjö
0

Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen
Kommer satsa på vanliga elbilar istället

Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

CDPR ber om ursäkt för Cyberpunk 2077-strul på last gen
Missnöjda kunder får returnera spelet

Efter åtta års väntan är Cyberpunk 2077 äntligen här, men spelet hade kanske mått bättre av att skjutas upp ytterligare. Spelet är rätt buggigt och instabilt på alla plattformar men på PS4 och Xbox One verkar läget vara värst, även efter flera släppta patchar. Nu har CD Projekt RED via spelets Twitter bett om ursäkt för situationen, mer specifikt ber utvecklarna om ursäkt för att ha inte visat hur spelet rullat på de äldre konsolerna innan spelets release och att de borde fokuserat mer på att få spelet att rulla bättre på PS4 och Xbox One. Vidare skriver utvecklarna att nya uppdateringar till spelet kommer släppas relativt frekvent samt att två stora uppdateringar kommer släppas i januari och februari som ska lösa de största problemen på last gen-konsolerna. Specifikt vad som kommer fixas i detta får vi reda på närmare release. Sist men inte minst ber CD Projekt RED spelare att inte returnera sina spel, utan att ha lite is i magen och vänta på de stora uppdateringarna. Men gänget verkar ha full förståelse för folk som vill ha pengar tillbaka, vilket går att göra via respektive konsols spelbutik, och CD Projekt RED har skapat en mail missnöjda spelare kan maila för att få hjälp mer retur under den kommande veckan. Mailen i fråga är helpmerefund@cdprojektred.com. Utöver detta har CD Projekt RED tjänat tillbaka utvecklingskostnaden och marknadsföringskostnaderna för spelet på endast förbokningar, vilket är rätt imponerande. Cyberpunk 2077 finns tillgängligt till PC, PS4, Xbox One och Stadia. PS5- och Xbox Series S/X-version kommer nästa år. Bonusvideo nedan. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Idag släpps Cyberpunk 2077
Med buggar och allt

Idag är det 10 december och det betyder inte bara att det är både internationella djurrättsdagen och mänskliga rättigheternas dag men detta är inte allt. Det är förstås första dagen allmänheten får besöka Night City i det omåttligt hypade Cyberpunk 2077 då spelet har släppts till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Spelet har redan slagit rekord på Steam och har nått strax över 1 miljon samtidiga spelare, vilket är rekord för ett singleplayerspel. Och då räknas inte spelare som lirar på andra PC-plattformar som GOG och Epic Games Store. Med releasen har allmänheten fått uppleva hur läget ser ut med buggar i spelet. Vi hade tidigare fått höra i recensioner att PC-versionen innehöll en bugg eller tolv och läget verkar vara värre på konsol. Spelare rapporterar om krascher, rejäla dippar i fps, frysningar, texturer som inte laddas in och NPC:s som ploppar upp från ingenstans. Eller undertecknads favorit: Penisen som ständigt hänger utanför brallorna. Detta är inte första gången CD Projekt RED levererar en aningen buggig och opolerad upplevelse vid release. Witcher-spelen var rätt buggfulla vid release, men utvecklarna gjorde ett bra jobb med att sopa bort buggarna och finputsa upplevelsen med diverse uppdateringar som levererades relativt regelbundet efter spelets release. Så förhoppningsvis kommer spelare få en mer stabil upplevelse med tiden. Tumnagel
47.6°
+
André Stray
0

Släpptrailer för Cyberpunk 2077
Bara några timmar kvar nu

På torsdag smäller det! Då kommer Cyberpunk 2077 äntligen släppas och för att fira det har CD Projekt RED släppt en släpptrailer för spelet som ni kan kika på ovan. För övrigt har utvecklarna meddelat att Cyberpunk 2077 kommer få en rejäl patch vid namn 1.02 vid release som ska styra upp de drivor av buggar recensenterna klagade på i början av veckan. Enligt CD Projekt RED ska uppdateringen göra Cyberpunk 2077 till "ett helt annat spel", vilket får en att undra varför folk fick testa spelet innan release. Oavsett är det ju kalas att spelet finputsas direkt vid release och det lär ske en hel del ytterligare finputsningar i framtiden. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Apple släpper iOS 14.2.1
Specialuppdatering till iPhone 12

Apple har rullat ut en lite mindre uppdatering till iOS som bara finns tillgänglig till iPhone 12 och som ska fixa lite mindre buggar som upptäckts med denna. iOS 14.2.1 ska fixa problemen med att vissa MMS-meddelande inte levererats som de ska, ljudproblem för hörapparater i Apples "Made for iPhone"-program samt att låsskärmen på iPhone 12 mini ibland har hängt sig. iOS 14.2.1 finns alltså bara tillgänglig till iPhone 12-modeller. Har du en sådan så hittas uppdateringen under Allmänt -> Programuppdateringen under iPhones inställningar. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digital Foundry tar en titt på Assassin's Creed Valhalla
Verkar rulla bäst på PS5 just nu

Assassinx27s Creed Valhalla har nu släppts på samtliga plattformar och för att fira det har Digital Foundry släppts sin ordentliga granskning av spelet. Digital Foundry har fokuserat på hur Valhalla rullar på PS5 och XSX/S och för tillfället verkar det som att spelet är bäst optimerat för Sonys next gen-konsol. Spelet har lite problem med screen tearing på PS5, men generellt erbjuder konsolen jämnare fps och ligger oftast runt 60-sträcket. På Xbox Series X verkar det uppstå fler buggar samt att mellansekvenser kan upplevas som hackiga. Förhoppningsvis kommer Ubisoft ge Xbox-versionen lite mer kärlek i form av uppdateringar, men om ni vill spela spelet just nu verkar det vara PS5-versionen som gäller. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Apples egna appar skippar brandväggar och VPN i Big Sur
Oklart varför

Förra veckan släppte Apple macOS 11 Big Sur och då uppmärksammades det återigen att ett 50-tal av Apples egna appar kan koppla upp sig mot nätet utan att passera eventuella brandväggar eller VPN-applikationer som användaren har installerat på sin dator. Detta var något som uppmärksammades redan när Apple släppte betan av macOS Big Sur, något som de som rapporterade om detta då hoppades att Apple skulle ha fixat till i den skarpa versionen av Big Sur. Som flera användare av Big Sur påpekat kan det här leda till problem om någon lyckas utnyttja Apples egna appar för att till exempel ladda hem malware eller andra tråkigheter till datorn. Det kanske även kan kännas lite obekvämt för dem som använder VPN-uppkopplingar för att dölja var de befinner sig. Exakt varför Apple har valt att låta sina egna appar hoppa över brandväggar och VPN:er på datorn är inget som företaget än så länge har uppgett. Det spekuleras om att det kan vara något som Apple gör för att förhindra att deras egna program buggar ur på grund av felaktigt konfigurerade brandväggar, något som inte är helt ovanligt. De användare som rapporterat om problemet anser hur som helst att Apple borde låta användaren själv bestämma om Apples egna appar ska kunna koppla upp sig mot nätet direkt eller om de ska gå igenom de brandväggar och VPN:er som installerats på datorn. Tumnagel
11.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utvecklarna bakom urusla XIII-remastern ber om ursäkt
Skyller på pandemin

XIII skulle egentligen släppas förra hösten, men utvecklarna bestämde sig för att skjuta upp releasen ett år för att finputsa upplevelsen. Resultatet blev dock inte riktigt som någon väntat. XIII släpptes förra veckan och det dröjde inte länge innan spelet fick massvis med kritik från spelrecensenter och spelare som sa åt folk att undvika den nya versionen som pesten. Spelet är nedlusat med buggar och andra tekniska bekymmer som förstör upplevelsen och den grafiska stilen verkar inte uppskattas av någon. Men vad var det egentligen som hände med denna nylansering av det kultförklarade spelet? Jo, lite pandemi tydligen. Utgivaren Microids och utvecklarna PlayMagic har släppt ett gemensamt uttalande om situationen och kort och gott ber de om ursäkt för spelets risiga kvalitet. Bland annat skrivs detta: "We would like to offer our most sincere apologies for the game’s technical issues. In its present state, XIII does not meet our quality standards and we fully understand players’ frustrations. The pandemic has impacted the game’s production on many levels. Pivoting to home working for the teams has added unexpected delays in the development schedule and the QA process. We hoped we would be able to provide a Day One patch fixing all the issues but the development of this update is taking more time than expected." Att släppa ett spel när det är färdigt hade ju varit en bra idé, men i stället siktar utvecklarna på att förbättra spelet med tiden genom uppdateringar och dessa ska levereras under de kommande veckorna. Utöver uppdateringar kommer utvecklarna även erbjuda mer gratisinnehåll för spelare som nya banor, vapen, skins och spellägen för lokal multiplayer. Tumnagel
34.4°
+
André Stray
0

Nu är macOS Big Sur här!
Viktigaste uppdateringen på länge

Tidigare i veckan fick vi reda på mycket om det första steget till Apple Silicon, M1. En stor del av att bytet till en ny arkitektur fungerar är så klart operativsystemet, men nya macOS Big Sur bjuder på en del nyheter även för alla som sitter på Intel. Men även om det är en del nyheter för alla så är så klart Apples egna chip en stor och rätt osynlig del av Big Sur. Anledningen är att Apple nu har börjat trimma sitt system för sitt eget chip, och tvärtom, på samma vis som man har gjort med iOS och A-chipen under massor av år nu. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Apple släpper iOS 14.2
Med över hundra nya emojis

Apple har nu börjat rulla ut den andra större uppdateringen till iOS 14 och iOS 14.2 innehåller en blandad kompott av nyheter. Bland annat görs nu över hundra nya emojis tillgängliga till iOS-användarna varav ni kan se de flesta på bilden hör ovanför. Vidare introduceras nu direktkontroller för Shazam och en funktion som kan avståndsbestämma var personer i närheten av iPhone 12 Pro finns, funktioner som vi skrivit lite om tidigare här på Feber. Förutom det så har även kontrollerna för AirPlay fått ny design, det introduceras en varning för om ljudnivån för hörlurarna är för hög och det har även lagts till ett gäng med nya bakgrunder. Ni hittar samtliga nyheter och buggfixar i iOS 14.2 i faktarutan här nedanför. iOS 14.2 går att ladda ner nu och hittas under uppdaterings-inställningarna i iOS allmänna inställningar. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple släpper iOS 14.1
En massa buggfixar

Apple har börjat rulla ut den första större uppdateringen till iOS 14 i anslutning till att iPhone 12 och iPhone 12.1 släpps på fredag. iOS 14.1 innehåller i stort sett bara en massa buggfixar och en fullständig lista över dessa hittas i faktarutan nedan. Några nya grejer är dock att det nu kommer stöd för HDR 10.1 vid videouppspelning samt förbättrad stöd för trådlösa accesspunkter från Ubiquiti. Den senaste versionen av iOS 14 hittas i Phones inställningar under "Allmänt -> Programuppdatering". Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google och Intel varnar för allvarlig Bluetooth-bugg i Linux
Kommer dock sannolikt inte att drabba någon

Säkerhetsforskare på Google och Intel har hittat en säkerhetslucka i den senaste linux-kärnan vilken kan leda till att obehöriga kan dra igång program på linux-datorer som befinner sig någorlunda nära den obehöriga. Säkerhetsluckan har fått namnet "BleedingTooth" och beror på en bugg i Linux Bluetooth-implementation. Den beskrivs av en av säkerhetsforskarna så här: "BleedingTooth is a set of zero-click vulnerabilities in the Linux Bluetooth subsystem that can allow an unauthenticated remote attacker in short distance to execute arbitrary code with kernel privileges on vulnerable devices." I videoklippet ovan kan ni kolla in hur det ser ut när en obehörig använder sig av "BleedingTooth" för att köra kod, i det här fallet dra igång Gnomes miniräknare, på en linux-dator som befinner sig i närheten av den attackerande datorn. BlueZ, open source-projektet som står för det mesta gällande mjukvaru-stacken för Bluetooth-implementationen på Linux, har redan fixat säkerhetsluckan vilket innebär att det snart inte längre kommer att vara möjligt för obehöriga att utnyttja den. Ars Technica skriver även att normalanvändaren av Linux knappast behöver oroa sig över den här säkerhetsluckan. Säkerhetsspecialisten Dan Guido som driver säkerhetsföretaget Trail of Bits säger till Ars Technica om BleedingTooth: "I don’t really worry about bugs like these. I’m glad someone is finding them and getting them fixed, but it’s not a big concern for me." Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan Github hitta säkerhetshål i din kod
Ny funktion på Microsofts programmeringstjänst

Microsoft meddelade igår att man har utvecklat ett system som på egen hand kan leta upp buggar och andra felaktigheter som kan orsaka säkerhetsproblem i kod som utvecklare laddar upp till Github, Microsofts programmeringstjänst för utvecklare. I ett blogginlägg skriver Microsofts om Githubs nya kod-scannings-system: "It scans code as it’s created and surfaces actionable security reviews within pull requests and other GitHub experiences you use everyday, automating security as a part of your workflow. This helps ensure vulnerabilities never make it to production in the first place." Fram tills nu har systemet scannat av 12.000 programmerings-projekt på Github 1,4 miljoner gånger. Microsoft uppger att systemet redan hittat över 20.000 olika buggar och fel i dessa projekt som skulle kunna leda till framtida säkerhetsproblem. Av dessa ska Githubs användare ha fixat till 72% av de upphittade felaktigheterna inom 30 dagar efter att de hittats. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även Danmarks smittspårningsapp ser ut att bli ett fiasko
Spårade bara upp åtta smittade på två månader

Sverige valde tidigt att inte lansera någon officiell smittspårnings-app för att hitta coronasmittade men detta är något som våra grannländer Norge, Danmark och Finland har valt att göra. Resultatet verkar dock inte ha varit det önskade i varken Norge eller Danmark. I Norge drogs den officiella appen "Smittestopp" tillbaka redan i juni efter det att Amnesty kritiserat appen för att vara alldeles för integritetskränkande då appen lagrade på tok för mycket information om sina användare. Nu rapporterar den danska tidningen Berlingske att inte heller den danska varianten, som heter "Smittestop", kan anses vara någon vidare succé. Smittestop har laddats hem av närmare 1,4 miljoner användare sedan den lanserades 6 juli. Fram till 11 september hade appen enbart kunna hitta 600 personer som eventuellt kommit i kontakt med covid-19-smittade personer. Och av dessa 600 var det bara åtta personer som faktiskt blivit smittade. Appen ska dessutom ha haft en bugg som gjorde att appen inte alltid skickat informationen vidare till dem den skulle varna. Finland lanserade sin officiella smittspåningsapp "Koronavilkku" (Coronablinkern) i början av den här månaden. Vilket resultat den har gett finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple släpper första uppdateringen till iOS 14
En liten buggfix

Det har gått lite över en vecka sedan Apple släppte iOS 14 till iPhone och igår kom den första uppdateringen till den senaste iOS-versionen. Det ska handa om en buggfix som åtgärdar problemet med att inställningarna för vilken mail- och webbläsar-app som ska användas som default återställs när iPhone startar om. Det innebar att de iOS-användare som till exempel ställt in att Googles webbläsare Chrome skulle vara standard-webbläsare i iOS istället för Apples egna webbläsare Safari fick se dessa inställningar återställas varje gång iPhone startades om. iOS 14.0.1 har börjat rulla ut och går antagligen att hitta nu eller snart under "Programuppdatering" i iOS allmänna inställningar. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugg i iOS 14 gör Mail och Safari till standard vid omstart
Även om du tidigare ändrat mail- och webbläsar-inställningar

Sedan igår kan man ladda ner iOS 14 till sin iPhone. En del av dem som redan gjort det rapporterar nu om en bugg som återställer iPhones standard-appar för epost och webbsurfning till Apples egna appar Mail och Safari om iPhone startas om. Buggen påverkar bara de iOS-användare som tidigare ändrat vilka appar som ska vara standard för epost och webbsurfning från Mail och Safari till alternativ de föredragit. Skulle du själv ha drabbats av buggen så går det att ändra tillbaka till den mail-app och webbläsar-app du föredrar i inställningarna till iOS 14. Detta verkar dock vara något man måste göra varje gång telefonen startas om tillsvidare. Den här buggen lär sannolikt redan ha kommit till Apples kännedom och kommer antagligen att fixas med en uppdatering till iOS 14 inom kort. I samband med att iOS 14 släpptes häromdagen så frågade vi er läsare om ni hade installerat den senaste iOS-versionen ännu. Resultatet från den enkäten hittas här nedanför. Tumnagel
32.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe förklarar snorsnabb Super Mario Bros 3-speedrun
Rätt avancerat

Hur snabbt kan ni komma till eftertexterna i Super Mario Bros 3? Snittet ligger på runt fem timmar, men speedrunners har fått ner denna tid rejält genom ett par glitchar och buggar. Det tidigare rekordet för en snabb any%-runda, där man får använda alla knep och trick i sin arsenal för att ta sig till eftertexterna, låg på 3 minuter och 4 sekunder men för en månad sedan lyckades speedrunnern Zikubi slå rekordet med 2 sekunder. Youtubern Bismuth har nu släppt en video om rekordrundan och i den förklaras det hur Zikubi lyckades slå rekordet och vi får en ordentlig genomgång av de knep som användes under rundan. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Respawn pausar specialläge i Apex Legends
Dummies Big Day fungerade sådär den här gången

Nyligen startade Respawn ett nytt event i Apex Legends vid namn Septembers Soirée som kommer rulla fram till 5 oktober. Med eventet kommer spelare få tillgång till nya spellägen varje vecka och först ut var Dummies Big Day där spelarna får spela som träningsdockor med lite annorlunda förmågor. Det nya spelläget har dock försvunnit från spelet då en trist bugg uppmärksammats. Spelare som var AFK i karaktärsmenyn innan matchen startade gjorde att servern kraschade för samtliga spelare, vilket inte var optimalt. Respawn har via Twitter meddelat att spelläget plockats bort och att de kommer jobba hårt för att fixa buggen innan spelläget implementeras igen. När detta kommer ske är för tillfället okänt, men förhoppningsvis löser gänget problemet relativt kvickt. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Fordon tillbaka i Call of Duty: Warzone
Kommer inte längre avsluta matcher i förtid

Tidigare i veckan plockade Infinity Ward bort fordon från battle royale-läget Warzone i Call of Duty. Detta då en bugg uppmärksammats som gjorde att matchen stängdes ner i förtid om en spelare åkte ut från kartan på ett specifikt ställe med fordon. Gänget har jobbat hårt med att laga buggen och nu verkar arbetet vara färdigt och utvecklarna känner sig redo att återinföra fordon av olika slag i spelläget. Om ni inte spelar Warzone på grund av det långsammare tempot som uppstår när man inte har tillgång till fordon, så kan ni nu återgå till spelet för att njuta av det som tänkt. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Fordon borta från Call of Duty: Warzone
Glitch förstörde spelet rejält

Att spela Call of Duty: Warzone är rätt kul, men stöter man på spelförstörande buggar sänks upplevelsen rejält. En ny bugg har upptäckts som gör livet surt för samtliga spelare i Warzone-matcher. Buggen kan utnyttjas genom att lämna kartan på ett specifikt ställe med ett fordon, vilket gör att samtliga spelare kastas ur matchen. Infinity Ward har dock varit väldigt snabba på bollen och löst problemet för stunden genom att ta bort samtliga fordon från Warzone. Detta är givetvis en temporär lösning för att ge utvecklarna tid att reda ut vad som händer och sker och fordon kommer komma tillbaka till spelläget inom en snar framtid, men specifikt när det kommer ske är för tillfället okänt. Ovan har ni en video där buggen demonstreras. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Här är allt som kommer på Disney+ i Sverige
Hela listan!

Som ni säkert vet så kommer det inte bara Disney-saker på Disney+ utan också saker från Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographics. Nu har vi fått tag på hela listan av filmer, kortfilmer och serier som vi kan förvänta oss från start. Allt ska vara textat på svenska och där det är rimligt finns det även svenskt tal. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

GTA Online-fuskare sura efter nollställda konton
Buhu

Rockstar satte nyligen ner foten rejält för en bugg som lät GTA Online-spelare roffa åt sig massvis med kosing utan större ansträngning. Buggen i fråga har i GTA Online-communityt kallats för apartment garage glitch och lät spelare köpa digitala fastigheter och använda diverse menyer för att lura spelet att ge spelaren massvis med pengar på bara några minuter, vilket har varit betydligt mer effektivt än att faktiskt spela spelet. Efter Rockstar fixat buggen har spelare mötts av, enligt spelarna själva, lite tråkiga nyheter då inte bara kosingen försvunnit, utan även alla andra resurser och framgångar de samlat på sig under åren. I sitt forum skriver Rockstar detta om ändringen: “As part of our ongoing efforts to maintain a healthy game environment for all players, anyone found to be abusing exploits and cheats to illegitimately gain GTA$ and in-game items may be subject to penalties including cash balance adjustments, character resets, suspensions and up to permanent bans as appropriate." Detta har inte helt oväntat lett till en hel del sura miner från spelare som påverkats som hävdar att de bara spelade efter spelets regler, med glitchar och allt. Andra spelare tycker att Rockstar borde fokusera på andra problem, som griefers som förstör spelupplevelsen för andra GTA Online-spelare. Resten av spelarna säger att fuskarna får skylla sig själva. Skit ska skit ha, liksom. Tumnagel
56.3°
+
André Stray
0

Borttagna bilder och DM sparades hos Instagram i ett år
Bugg nu åtgärdad

När man tar bort bilder och meddelanden från Instagram så tänker man att de är borta för evigt. Så har dock inte varit fallet, vilket upptäcktes av säkerhetsforskaren Saugat Pokharel som nyligen belönades med 6000 dollar tack vare ett buggfynd. Via Instagrams dataverktyg, som lanserades i samband med GDPR-pushen 2018, kunde Pokharel se bilder och direktmeddelanden som han tagit bort i Instagram ett år tidigare. Instagram själva har sagt att raderad data lagras på deras servrar upp till 90 dagar efter att användaren tagit bort dessa, men uppenbarligen har det funkat sådär. Pokharel upptäckte buggen i september förra året, men det var inte förrän i juli Instagram lagade buggen. I ett uttalande till Techcrunch säger Instagram detta: “The researcher reported an issue where someone’s deleted Instagram images and messages would be included in a copy of their information if they used our Download Your Information tool on Instagram. We’ve fixed the issue and have seen no evidence of abuse. We thank the researcher for reporting this issue to us.” Tumnagel
30.2°
+
André Stray
0

Guerilla lovar att styra upp PC-versionen av Horizon
Verkar vara en väldigt varierad upplevelse

I fredags släpptes PC-versionen av Horizon: Zero Dawn, som initialt lanserades till PS4 2017. PC-versionen ger dig tillgång till hela spelet med DLC:t The Frozen Wilds samt PC-specifika grejer som fler grafikinställningar och annat man kan pilla med. På pappret ska det vara en rätt stabil upplevelse med inte allt för höga specs-krav, men spelare rapporterar om väldigt varierade upplevelser. För vissa flyter det på kalas, medan andra med bättre hårdvara än vad som krävs rapporterar om låg framerate och krascher och andra tråkigheter. Guerilla Games har via spelets Steam-sida berättat att de är medvetna om spelarnas bekymmer och håller ständigt ögonen på diverse rapporter och annat som trillar in på Steam och undersöker problemen aktivt. När någon form av fix kommer släppas är för tillfället okänt, men Guerilla ber spelarna med bekymmer att rapportera om buggar och crashar när de sker, vilket kommer göra det enklare för utvecklarna att hitta var skon klämmer. Ovan kan ni kika på Digital Foundrys genomgång av PC-porten. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Nästa sida