m

Carfection har kört nya Porsche 911 Targa
Snabb men tung

I maj presenterade Porsche den senaste versionen av 911 Targa. Nu har Henry från Carfection fått testa en sådan i 4S-utförande och så här såg det ut. Visserligen är bilen kvick men hela 110 kilo tyngre än en Carrera 4S, något som känns när det börjar svänga. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Tio år gammal Porsche 911 möter den senaste
Vad har hänt genom åren?

Throttle House jämför här en flång ny 911 Carrera S mot en tio år gammal av generation 997. Båda har boxersexa och manuell låda men sen börjar olikheterna. Den nya har turbo och mycket annat som den gamla saknar, så vilken ska man satsa på egentligen? Är den nya värd det betydligt högre priset eller duger den gamla precis lika bra? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Harry testar Porsche 911
Senaste generationen får sin en genomgång

Porsche 911 av senaste snitt är väl inte superfärsk, men ett test av en klassiker modell av en klassisk herre är alltid värt att se. Som vanligt har Harry sina speciella ögon och känsla. Bonusvideo är en Aimé Leon Dore Porsche 964 Carrera 4 som Porsche själva sladdar runt lite med. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

The Smoking Tire kör en Koenig C62
Ingen dussinbil direkt

Koenig Specials är ett tyskt bilföretag som bygger om mängder av olika bilar och i de flesta fallen gör de ganska så extrema. 1990 presenterade man exempelvis en Ferrari Testarossa som fått dubbla turbo och kompressor och nu lämnade 1000 hästar vilket räckte för en toppfart på 370 km/h. Det är alltså 30 år sedan vi snackar om. En annan bil man byggde var Koenig C62 - en Porsche 962 som gjordes gatlegal. Det var dock i princip fortfarande en racerbil med en 3,4 liter stor boxersexa hämtad från Carrera som ger 800 hästar. Helt okej effekt i en bil som väger strax under ett ton. Matt Farah från The Smoking Tire fick nycklarna till en och tog sig en provtur. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche Carrera GT med över 10.000 mil på mätaren
Det hör inte till vanligheterna

Speciella superbilar som det inte finns överdrivet många av tenderar att gå väldigt få mil under sin livstid. De tas bara fram när det är fint väder och bor ofta under ett täcke i ett varmt garage. Inget fel i det kanske, men bilar är ju till för att användas. En som inte har varit rädd för att lägga mil på sin fräsiga bil är den förra ägaren av den här Porsche Carrera GT:n från 2004 som nu har gått över 10.000 mil. Bilen är till salu för 400.000 pund på länken. Bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här är vinnaren i Porsche Esports Carrera Cup!
Grattis Mattias Stahre!

Över 2000 har ställt upp, men i dag på Porsche Center i Danderyd var det tolv personer kvar att slåss om titeln i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia. Tre race med kval stod på agendan och alla hade samma utrustning och samma inställningar. Det var alltså helt rättvist om än säkert lite nervöst för en del. Ring Knutstorp var först upp och Mattias Stahre står som vinnare. Porsches nya hall i Danderyd har fullt fokus på tävlingarna och det är mängder med människor som äter och dricker (alkoholfritt) och följer de riktigt bra tävlingarna. Det är nästan ett spektakel faktiskt, hela tävlingen direktsändes på Viasat Motor. Mattias fick alltså en bra start men det var två tävlingar kvar. Nästa bana är Gelleråsen och i kvalet är inte Mattias snabbast utan det är istället Tobias Olsson, men Mattias är bäst i starten och tar direkt ledningen vilket han behåller under hela loppet. Sista racet var Mantorp och även här var Tobias Olsson snabbast i kvalet och den här gången höll han täten med Mattias direkt efter. Med sina poäng sedan tidigare behövde inte bara Tobias vinna utan Mattias göra ett riktigt misstag och ramla ner i startfältet. Men han håller sig strax efter Tobias, kör säkert men snabbt. Istället är det Tobias som gör ett misstag bara något varv från slutet och Mattias kan gå i mål som segrare även i sista racet. Det känns som en överlägsen seger när samma person är vinnare i alla tre race men det var ändå spännande och bra bilsport tycker jag. Och det är roligt att Porsche verkligen satsar på detta, att man gör ett riktigt event av finalen och att prispengen ändå är rätt betydande, topp tre får dela på 100.000 kronor. Ni kan se hela finalen nedan. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att få nya Porsche 911 med manuell låda
Utan extra kostnad

Nu för tiden är det automatlåda som är standard i många bilar och inte tvärtom. Förr var detta något som man alltid behöva hosta upp extra pengar för, men det ser lite annorlunda ut idag. För snart ett år sedan rullade Porsche ut nya 911 men det vara bara automatlåda som gällde då. Först nu går man ut och erbjuder modellen med sjupetat manuellt alternativ, dock endast till Carrera S, 4S Coupe och cabriolet-versionerna av dessa. Förutom lådan får du även Sport Chrono-paketet på köpet om du väljer detta alternativ. Bilarna får även en mekanisk diff och Porsche Torque Vectoring. Accelerationen försämras som väntat något och från 0 till 100 km/h ska det med det manuella alternativet ta run fyra sekunder. Med PDK typ 3,3. Dock sjunker vikten på bilen med 38 kilo med sjupetat. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Porsche börjar med esport-serie
För skandinaver!

Att köra Porsche är något som är få förunnat, att köra racing med Porsche är för prinsar. Men nu kan alla som är över 13 år och har en PC och tid över ställa upp i Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia. Och det kommer att köras på klassiska banor som Ring Knutstorp, Scandinavian Raceway, Gelleråsen Arena och Mantorp Park. För att delta installerar man Raceroom från Steam och följer instruktionerna på länken nedan. Sen är det bara att köra. Kvalificeringen startade igår och 17 oktober startar mästerskapet på allvar. Då kommer man att köra multiplayerrace online under fyra torsdagskvällar och 23 november är det dags för final. Totalt finns en prispott på 100.000 kronor där ettan får 60.000 kronor, tvåan 25.000 kronor och trean 15.000 kronor. Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0

Techarts Porsche 911 Carrera 4S är vassare än GT3
Bjuder på 510 hästar

Den tyska tuningfirman Techart har nu tagit sig an Porsche 911 Carrera 4S generation 992 och resultatet är något riktigt vasst, faktiskt vassare än Porsches egna GT3 - i alla fall när det kommer till effekten. Den turbomatade boxersexan på 3,0 liter har fått ytterligare 60 hästar och lämnar här 510 vilket alltså är tio fler än GT3. Vridet har även det ökats, från 609 till 689 newtonmeter. Till detta får man även ett nytt sportavgassystem som ska se till att andas bättre och bjuda på en lite skönare sång. Techart har självklart inte lämnat utsidan och insidan av bilen orörda så här är det ett nytt vindtunneltestat kjolpaket som gäller och en stor vinge på bakluckan om man skulle vilja. I hjulhusen sitter det smidda Daytona II-fälgar som går att få i 20 eller 21 tum. Interiört handlar det din fantasi för här kan du i princip få vad du vill - mer och högre kvalitet på lädret, ull, kolfiberdetaljer, aluminiumpedaler, handgjord ratt och upplysta trösklar. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Porsche visar nya 911 Carrera 4 och 911 Carrera 4 Cabriolet
För dig som vill ha fyrkrafs

Nästa version av Porsches modell 911 rullas nu ut och det är den fyrhjulsdrivna upplagan av Carrera och Carrera Cabriolet. Båda två har en dubbelturbomatad boxersexa på 3,0 liter som ger 384 hästar och 448 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som då alltså i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder för Carrera 4 med tillvalet Sport Chrono Package. Toppfarten anges till 290 km/h. Cabben är lite långsammare då den behöver strax över fyra sekunder för att nå 100 km/h. Toppfarten är även något lägre med sina 288 km/h. Men siffrorna räcker troligtvis ändå. Porsche Active Suspension Management är standard medan saker som keramiska bromsar och annan diff är tillval. När 4:orna går att köpa och vad de då kommer att kosta här i Sverige vet vi tyvärr inte än. I USA är prislappen dock 104.700 dollar för coupén och 117.500 dollar för cabben. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp billigaste versionen av 911
Det här är hederliga Carreran

Porsche 911 av senaste snitt kallas 992 och visades upp i november förra året. Men vill man ha en så har man fått beställa en Carrera S och den har kostat från 1.155.000 spänn. Nu släpper man grundversionen, alltså den som heter Carrera, i coupé och cabriolet-version. Men räkna inte med någon budget-version, coupé-versionen kostar 1.025.000 kronor och cabriolet-versionen 1.160.000 kronor. "Från" ska kanske läggas till, för som vanligt går det att pynta sin bil för massor av pengar. Att den inte är så mycket billigare än Carrera S syns i grundspecifikationen som ska vara väldigt lik. Hjulen är mindre (19 tum fram och 20 tum bak), bromsoken mindre (330 mm) och så är motorn annorlunda. Boxermotorn med turbo på 3,0 liter ger 385 hästar och gör noll till hundra på 4,2 sekunder, med Sport Chrono-paketet på 4,0 blankt. Båda modellerna finns att beställa nu och en fyrhjulsdriven version kommer inom kort. Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

Harry kör Porsche 911 Carrera Club Sport
Härlig bil från 1987

I det senaste klippet från Harryx27s garage tar Harry sig en närmare titt på en Porsche 911 Carrera Club Sport från 1987. Den här versionen är betydligt mer avskalad än övriga - allt för att få ned vikten så mycket som möjligt. Porsche gick till och med så långt att man skippade att lägga på rostskyddsmassa, och det var bara föraren som fick ett solskydd. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

RUF tuffar till Porsche 991 GTS
Trivsam

RUF är också på mässan i Genève och där visar de upp sitt senaste bygge baserat på Porsche 991 GTS. Den får bland annat en effektökning från 450 till 515 hästar. Vridet ökar också från 550 till 645 newtonmeter. Växellådan är den sjustegade med dubbelkoppling och den driver bakhjulen. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 3,4 sekunder medan toppfarten anges till 305 km/h. Utseendemässigt får bilen en liten ankstjärt där bak inspirerad av den som finns på Carrera RS från 1973 och en ny front med stora luftintag och tillhörande underbett. Där bak sitter även en diffusor i kolfiber och i hjulhusen sitter nya 20-tummare. I RUFs monter står även det första produktionsexemplaret av CTR som visades upp för två år sedan. Den heter CTR Anniversary och har en dubbelturbomatad boxersexa på 3,6 liter som levererar hela 700 hästar. Bilen som vi skrivit om tidigare må se väldigt mycket ut som en ombyggd Porsche men är helt och hållet byggd av RUF själva. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Jerry Seinfeld stäms för att ha sålt oäkta Porsche
Säger att han är oskyldig

Jerry Seinfeld har många fina bilar. I början av 2016 kände han dock att han ville göra sig av med ett par i samlingen, och några Porschar fick byta ägare. Nu bubblar det upp att en av bilarna - en Carrera Speedster från 1958 som klubbades iväg för 1,54 miljoner dollar, var en kopia och inte äkta vara. Nu stäms Jerry av företaget Fica Frio som köpte bilen. Han hävdar dock att han är oskyldig och att han trodde att bilen var äkta när han köpte den. I juni förra året ska Jerry ha kontaktat företaget, bett om ursäkt och sagt att han skulle köpa tillbaka Porschen efter att ha fått reda på de nya uppgifterna. Detta har fortfarande inte hänt så därför skickade Fica Frio i fredags följande stämningsansökan. Orin Snyder som är Jerrys advokat i detta har bett om bevis på att bilen inte är äkta men ska inte ha fått ta del av något sådant ännu. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Porsche Exclusives första 992:a
Gröna bälten!

Porsche Exclusive är avdelningen som gör din Porsche ännu mer exklusiv, vilket man kanske förstår av namnet. Nu presenterar de första 992:an de har gett sig på och det är en trevlig sak. Man har utgått från en 992 Carrera 4S och försett den med kolfibertak, kolfiberbackspeglar, unika fälgar, gröna säkerhetsbälten och en större version av Porsche-skölden på stolarnas nackstöd. Man har även klätt ratten i Alcantara och fått in lite grön färg i varvräknaren. Som väntat är tillvalslistan lång och det finns många sätt att få sin Porsche precis som man vill ha den, så länge man halar upp lädret. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

WhatsApp-grundare säljer tio av sina Porschar
Auktioneras ut i mars

Jan Koum är medgrundare till WhatsApp och som ni säkert förstår är han ganska stadd i kassan. Han har ett stort bilintresse men hinner helt enkelt inte köra alla sina bilar, så därför säljer han nu tio stycken han inte använder. Det är bara Porschar och i gänget finns bland annat en 964 Carrera RS från 1992, en 911 GT3 RS 4.0 från 2011, en 918 Spyder från 2015 och en 911 R från 2016 som inte gått en enda mil i hans ägo. Alla bilar kommer att auktioneras iväg av Gooding & Company på Amelia Island Auction den 8 mars. Vilken är din favorit eller favoriter i gänget? Alla bilar hittas på länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här
Snabba puckar

I slutet av november rullade Porsche ut nya 911 och nu är det redan dags för cabriolet-versionen att göra entré. Ett perfekt sätt att se fram mot våren alltså. Bilen ser ut som väntat och det man lyfter fram mest är att taket går att öppna och stänga snabbare än någonsin tidigare - tolv sekunder ska det ta. Taket är i tyg och har en bakruta i glas. I strukturen på taket finns magnesiumbågar som hindrar att det blåser upp när man kör fort. Öppning och stängning kan ske i upp till 50 km/h. Inledningsvis erbjuds bilen som Carrera S och Carrera 4S som har fyrhjulsdrift. Motorn är en turbomatad boxersexa på 3,0 liter och den ger 450 hästar och har ett vrid på 530 newtonmeter. Till denna kopplas en nyutvecklad dubbelkopplingslåda med åtta steg. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och detta kan kapas till 3,7 om man väljer till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 306 km/h. På tillvalslistan finns bland annat sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) för första gången även till Cabriolet. Det ger en hårdare fjädring, sänkt chassi med tio millimeter och grövre krängningshämmarna både fram och bak. Båda versionerna går att beställa nu och för Carrera S Cabriolet får du betala 1.285.000 kronor medan 911 Carrera 4S kostar från 1.355.000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida