45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Dartz visar nytt bygge Och meddelar att de har elbil på gång Vi har tidigare skrivit om det lettiska företaget Dartz som bygger om och moddar olika bilar till oigenkännlighet. Nu presenterar de sin senaste skapelse Prombron Black Alligator MMXX som är en militär-inspirerad SUV - något de brukar bygga. Denna är baserad på Mercedes GLS och har fått sig ett helt nytt utseende. Bilen ska vara bepansrad och tåla tuffa tag. Insidan är klädd med trä, diamanter, guld, ädelmetaller och skinn från vilda djur - bara för att. Företaget meddelar i samma veva även att de har en eldriven modell på gång. Den heter Prombron Royal Cypher och det kommer att vara en stor SUV med samma kantiga designtänk som vi har sett tidigare. Denna kommer att baseras på den nya eldrivna Hummern. Tumnagel
26.0°
0
BMW rullar ut iX M60 Prestandaversion av elsuven med 619 hästar Nu presenterar prestandaavdelningen BMW M GmbH en ny version av den eldrivna suven iX. Den här kallar man för M60 och den bjuder bland annat på dubbla motorer som sammanlagt levererar upp till 619 hästar och 1015 newtonmeter. Bilen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, har en begränsad toppfart på 250 km/h, ett batteripack på 106,3 kWh och en räckvidd på 56 mil. Adaptiv luftfjädring, aktiv styrning och sportigare bromsar är standard. Utseendemässigt är förändringarna M60-emblem på bakluckan, 21-tumsfälgar, blåa bromsok och möjligheten att lägga till exteriörpaketet BMW Individual Titanium Bronze. Lite trist i mina ögon att en M-version inte får fräsigare kjolpaket och liknande för att särskilja sig mer från övriga versioner. Lansering sker i sommar och på prislappen står det en bit över 100.000 dollar. På tal om iX så är BMW just nu på CES-mässan med en version som kan byta färg, hur detta ser ut kan ni se här. Tumnagel
40.4°
0
NASA har mycket spännande grejer på gång i år Asteroidkrock, nya flygplan och en resa till en metallasteroid NASA har som vanligt stora planer inför året och här ovanför kan ni kolla in lite av de grejerna den amerikanska rymdmyndigheten planerar att göra i år. Den största satsningen kommer att göras på Artemis-programmet och den framtida månlandningen men NASA kommer även att fokusera på nya och pågående projekt som till exempel James Webb Space Telescope, DART, IXPE, Psyche och Gusto. Förutom det så kommer utvecklingen av de framtida flygplanen X-59 QueSST och X-57 Maxwell och man kommer även att satsa på att bevaka jorden från rymden med grejer som SWOT, TEMPO, TROPICS, EMIT och Earth System Observatory. 2022 ser med andra ord ut att bli ett minst lika spännande rymdår som 2021 och vi kommer att ha en del att se fram emot. Här nedan hittas artiklar vi skrivit tidigare om lite av de grejerna som NASA planerar att pyssla med i år. Tumnagel
48.7°
0
Snart kan glödlampor hålla koll på din sömn Sengled presenterar Smart Health Monitoring Light Sengled, företaget som utvecklar olika typer av smart belysning, har presenterat lite nya grejer på CES-mässan. Bland dessa finns den smarta glödlampan "Smart Health Monitoring Light" vilken primärt är utvecklad för att hålla koll på användares sömn. Lampan använder sig av radarteknik för att hålla koll på användarens puls, kroppstemperatur och annat för att analysera om och hur användaren som befinner sig i rummet sover. Tekniken i lampan kan även hålla koll på om det befinner sig någon i rummet och om denna till exempel har ramlat. Sengled Smart Health Monitoring Light befinner sig fortfarande på utvecklingsstadiet. När vi eventuellt skulle kunna få lampor som dessa på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
31.2°
0
2021
NASA presenterar Sentry-II Nytt övervakningssystem för asteroider NASA har utvecklat ett nytt system för att hålla koll på asteroider som ligger i omloppsbana nära jorden. Systemet ska bland annat användas för att kunna beräkna om dessa asteroider någon gång i framtiden riskerar att kollidera med jorden. Det nya systemet kallas för Sentry-II. Det är en ny version av systemet Sentry som NASA använt i nästan 20 år för att hålla koll på asteroider som potentiellt skulle kunna hota jorden. Sentry-II kan till skillnad från Sentry även ta med den så kallade Jarkovskij-effekten i sina beräkningar, en kraft som kan göra att en roterande himlakropp ändrar riktning. Davide Farnocchia, navigationsingenjör på NASA JPL, säger om Sentry-II: "The fact that Sentry couldn’t automatically handle the Yarkovsky effect was a limitation. Every time we came across a special case – like asteroids Apophis, Bennu, or 1950 DA – we had to do complex and time-consuming manual analyses. With Sentry-II, we don’t have to do that anymore." I dagsläget håller Sentry-II koll på cirka 28.000 så kallade NEAs (near-Earth asteroids) varav ni kan se omloppsbanorna för cirka 2200 på bilden här ovanför. Där är även Didymos bana utmärkt specifikt. Det är det binära asteroid-system dit NASA:s DART-uppdrag (Double Asteroid Redirection Test) är på väg för att försöka få en av dess asteroider att ändra riktning i september 2022. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur Jarkovskij-effekten påverkar asteroiden Bennu, en asteroid som skulle kunna kollidera med jorden nästa århundrade även om det inte är särskilt troligt. Tumnagel
40.4°
0
Engineered Arts visar upp roboten Ameca Animatronisk robot med realistiskt ansiktsuttryck Den brittiska designfirman Engineered Arts har visat upp en efterföljare till de så kallade Mesmer-robotar som man tidigare tagit fram. Engineered Arts kallar sin nya robotmodell för Ameca och precis som med Mesmer-modellerna handlar det om "dumma" robotar med väldigt realistisk modellerade ansikten. Ameca-robotarna kan i dagsläget bara röra på sitt huvud samt överkroppen. I framtiden hoppas Engineered Arts att man även ska kunna få sina robotar att förflytta sig på egen hand. Ameca-robotarna kan, precis som Mesmer-robotarna, programmeras för att använda i till exempel presentationer, uppträdanden och liknande grejer. Engineered Arts planerar att visa upp mer av sina robotar på årets CES-mässa som drar igång i Las Vegas nästa månad. Tumnagel
42.6°
0
Vi har snackat med tre vinnare av App Store Awards Två svenskar och en legendar Apple delar varje år ut priser till bra appar, på sommaren i samband med WWDC så prisar man de som har designats och kodats bäst och så här i slutet av året prisar man de som har betytt mest för användarna. Jag fick chansen att prata med några av utvecklarna, och tre var lite extra roligt att prata med. Två av dem för att de helt enkelt är svenska, och en för att de är legendarer. Årets spel på Apple TV: Space Marshals 3 Från helsingborgsstudion Pixelbite kommer Space Marshals 3. Jag snackar lite med Mattias Olsson, VD på Pixelbite som berättar att man fortfarande håller på med samma story som man skrev ner inför att första Space Marshals skulle släppas 2014. Historien kommer inte heller att få sitt slut här, först när man släpper fyran kommer man i mål. – Man behöver inte ha spelat de två tidigare spelen för att spela trean, så nya spelare är varmt välkomna. Men det klurigare och klurigare att skriva på historien, gamla spelare vill ju gärna ha referenser till saker som har hänt tidigare men det får inte göra nya spelare förvirrade. Spelet spelas snett uppifrån och det har inte förändrats mellan spelen. Men man försöker att lägga till funktioner och spelsätt i varje ny version. Varje spel har även olika kapitel, kapitel två släpptes i somras och det kommer två till. Space Marshals 3 finns även till iPhone, iPad och Android. Årets spel för Mac: Myst Japp, spelet som först släpptes 1993 har släppts i en ny version som verkar falla på folks läppar. Att det blir årets spel är lite intressant så här nästan trettio år efter första släppet. Visst är det kul med retro, men det säger också en hel del om hur bakom spelmarknaden är på macOS. Jag frågar Rand Miller, skaparen av Myst tillsammans med sin broder Robyn, om vad som skiljer dåtidens och dagens Myst. – Vi har gjort om Myst några gånger nu och vi använder det för att lära oss mer om nya teknologier, som VR. Vi behöver ju inte fokusera så mycket på spelupplägget eller historien, utan kan istället fokusera på hur vi ska använda den nya tekniken. För spelaren är grunden densamma, men eftersom världen i spelet är betydligt mer flexibel i dag kan storyn också vara mer flexibel. Myst används alltså av bolaget Cyan för att lära sig nya saker, men det är också en ekonomisk bas för dem. – Myst var från början ett experiment, Riven var ett betydligt bättre spel. I dag är Myst en ekonomisk trygghet för bolaget, vi är ett indiebolag som gör vad vi vill och när vi har intäkter från Myst kan vi lägga tid på andra titlar som inte hela tiden måste bli succéer. Det gör oss friare. Myst finns även till PC och finns under Game Pass för de som är nyfikna. Årets iPhone-app: Toca Life World Årets iPhone-app kommer från de svenska utvecklarna Toca Boca, som vi skrev om för första gången för över tio år sedan. Toca Boca alltså, inte Toca Life World för det är betydligt nyare. Alla Toca Bocas spel handlar om att leka och det är viktigt att det inte finns några regler. Så klart finns det begränsningar i spelen men vad som är rätt och fel är upp till barnen som spelar. I spelet får barnen bygga sina egna karaktärer, sitt eget hem och utforska över 100 platser. Jag snackar lite med Mathilda Engman på Toca Boca. Hon berättar att det där med inga regler är viktigt i deras världar, pekfingrar är inget som hör hemma där. Man lyssnar också mycket på barnen och vad de har för synpunkter, inte bara om hur spelet fungerar just nu utan också när det kommer till utvecklingen av spelet. Vi pratar lite om pandemin och det där med att låta vara barnen vara med i utvecklingen, vilket ju är svårare när man inte kan träffas. – Vi gör väldigt mycket användartester och självklart gör vi fler digitala nu jämfört med tidigare. Men det fungerar riktigt bra, vi får ju då också besöka barnen och deras familjer och se hur de använder Toca Life World. Barnen vill oftast vara sig själva i spelet och inte någon fantasikaraktär, det märker vi både i spelet och från det som delas från spelet. Här är alla vinnare av årets App Store Awards: Tumnagel
37.6°
0
I morgon skjuts DART upp till rymden Kolla in hur NASA:s Armageddon-uppdrag ska gå till här I morgon bitti svensk tid är det dags för NASA:s DART-uppdrag (Double Asteroid Redirection Test) att påbörja sin långa resa mot Didymos-systemet där man sedan ska krascha en satellit in i en asteroid för att få denna att ändra riktning. I videoklippet ovan kan in kolla in en animation på hur det kan komma att se ut när NASA:s Dart-satellit kraschar in i asteroiden Dimorphos som kretsar runt den större asteroiden Didymos. Det hela är ett test som förhoppningsvis kan komma till nytta i händelse av att en större asteroid någon gång i framtiden hotar att slå ner på jorden. Klockan 07:20 svensk tid på onsdag morgon 24 november är det tänkt att DART-uppdraget ska lyfta från jorden. Ni kan följa detta i NASA:s livesändning här nedanför. Någon gång i september 2022 är det tänkt att DART-satelliterna ska vara framme vid Didymos-systemet där en av dem sedan ska krascha mot Dimorphos. Tumnagel
42.1°
0
Astronauter snackar lite om det kommande DART-uppdraget NASA:s version av "Armageddon" Snart är det dags för NASA att skicka upp sin så kallade DART-uppdrag (Double Asteroid Redirection Test) till rymden, ett uppdrag där man planerar att försöka få en asteroid att ändra kurs genom att kollidera med den. I klippet ovan snackar de båda astronauterna Shane Kimbrough från NASA och Thomas Pesquet från ESA hur DART-uppdraget är planerat att genomföras. De båda astronauterna illustrerar även hur uppdraget kommer att gå till genom att använda sina egna kroppar som asteroiden som ska ändra kurs respektive farkosten som ska åstadkomma detta. NASA siktar på att skjuta upp DART från jorden 23 november. Tumnagel
38.6°
0
Sony presenterar Xperia PRO-I Med en rejäl 1-tumssensor Sony har den senaste tiden fokuserat på rätt nischade telefonupplevelser för filmfotografer och det är svårt att inte bli imponerad av företagets satsningar. I början av året presenterades Xperia Pro som verkade rätt användbar för folk som filmar mycket med bland annat en HDMI-ingång som låter dig använda telefonen som sökare och annat smått och gott. Nu har en uppgraderad version vid namn Xperia PRO-I presenterats och den stora nyheten är den ordentliga sensorn på 1 tum, vilket är samma som sitter i företagets fenomenala kompaktkamera RX100 VII. Sensor lär vara kompetent nog för att ta skarpa bilder i dåligt ljus samt 12-bit RAW-bilder och spela in video med 4K-upplösning i 120fps med ögonigenkänning. Utöver detta kommer telefonen med Sonys BIONZ X-bildprocessor som låter dig bränna av 20 bilder per sekund med både autofokus och autoexponering. Den rejäla sensorn ackompanjeras av ett objektiv motsvarande 24mm som kan skifta mellan bländartal på f/2.0 och f/4.0. Utöver den stora sensorn har kameran även en 16mm ultrawide-kamera och en 50mm telefoto. Givetvis har telefonen en hel del vanlig telefonhårdvara också. Snapdragon 888, 12GB ram, 512GB lagring som kan utökas med ytterligare 1TB med minneskort. Telefonen kommer med ett ordentligt batteri på 4500mAh som ska räcka hela dagen, och om man behöver ladda så kan man göra det med en effekt på 30W som ger dig upp till 50 procent batteri på 30 minuter. Skärmen är 6,5 tum och är av OLED-typ med 4K-upplösning och 120Hz i uppdateringsfrekvens. Telefonen kommer med 3.5mm-uttag och utnyttjar flådigheter som LDAC och DSEE-teknik. Priset på denna best kommer i USA ligga på 1800 dollar och release kommer ske i december. Tumnagel
43.2°
0
Nästa sida