m

Digital Foundry jämför ray tracing på RTX 3080 med RTX 2080 Ti
Nya kortet är bättre

RTX-korten lanserades för två år sedan och med de nya korten fick användare tillgång till flådig ljussättning i spel via ray tracing. Det har hänt en hel del sedan dess och Nvidia har släppt nya RTX-kort i 30-serien och Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på hur RTX 3080 presterar på ray tracing-fronten jämfört med det äldre RTX 2080 Ti. Och håll i hatten nu. Det nya kortet presterar bättre. Värt att nämna är att det inte är några natt- och dag-skillnader mellan resultatet från de olika korten, men RTX 3080 verkar ändå ge en stabil bump i FPS när ray tracing-effekterna dras upp. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Digital Foundry tittar på bakåtkompatibilitet på Series X
Dubbel FPS rakt av

Igår fick folk börja ha åsikter om Microsofts nya konsol Series X och Digital Foundry släppte även en video där de fokuserar på konsolens bakåtkompatibilitet. Digital Foundry har i vanlig ordning gjort omfattande prestandatester och har lirat flera spel på Xbox Series X i bakåtkompatibilitetsläge och jämfört med One X-versionerna. Resultatet är i stor del att spelen flyter på bra mycket bättre på den nya konsolen, vilket inte är allt för förvånande, men ändå imponerande då spelen presterar bättre utan några patchar eller uppdateringar. Tumnagel
46.8°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in Demon's Souls på PlayStation 5
Det lilla man visat då

I samband med att Sony avslöjade priset så visade de även lite gameplay från PlayStation 5-versionen av Demonx27s Souls. Det man visade var spelets första sekvens så om man hade spelat versionen som finns på PlayStation 3 kunde man snabbt se alla förbättringar. Jag ser till exempel själv väldigt mycket fram emot att få spela detta så snart jag bara kan. Nu har även folket från Digital Foundry tagit sig en närmare titt på det som visades för att nörda ner sig i de tekniska detaljerna. Deras tidiga analys av denna tidiga titt pekar på att denna uppdaterade version kommer bli mycket trevlig att spela. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Lugn och sansad diskussion om nästa generations konsoler
Söndagsnörderi med Digital Foundry

Om man är sugen på att lyssna på några kunniga snubbar diskutera hur Microsofts Xbox Series S passar in i nästa generations konsoler samt hur kraftiga dessa konsoler kan vara så kan du kolla in klippet ovan. Där diskuterar nämligen några snubbar från Digital Foundry, lugnt och sansat, allt de hitintills vet om Microsofts och Sonys nya konsoler. Förvänta dig dock inte en massa flashig grafik och snack om vilken konsol är bäst. Utan detta är helt enkelt en konversation med snubbar som har rätt bra koll på saker och ting om vad dessa konsoler kan göra. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0

LinusTechTips tycker till om Nvidia RTX 3080
Det gör även andra techmedier

Embargot för recensioner av Nvidias nya RTX 3080 har släppt och massvis med techmedier och Youtubers har nu levererat sina åsikter om det åtråvärda grafikkortet. LinusTechTips-gängets videorecension har ni ovan och för att sammanfatta så är kortet rätt kraftfullt och erbjuder en prestandabump på mellan 20 och 75 procent i spel, beroende på vad som spelas förstås, jämfört med RTX 2080 Ti och när det kommer till 3D-rendering halverar RTX 3080 renderingstiden jämfört med det tidigare flaggskeppet. Kort sagt: Fyfan! Nedan hittar ni fler åsikter från Engadget, Greg Salazar, Dave 2D, Digital Foundry och Gamespot. Nvidia RTX 3080 kommer börja säljas i morgon och priset kommer ligga på runt 8-9 lax beroende på tillverkare. (jämför priser) Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Crysis Remastered
Hur ser ray tracing ut på konsol?

Nästa vecka kommer Crysis Remastered släppas till PC, PS4 och Xbox One och Digital Foundry har fått besöka utvecklarna för att undersöka hur konsolversionen av spelet presterar. Mer specifikt är det Xbox One X-versionen av spelet som hamnar under luppen och den versionen levererar ett förvånansvärt bra ray tracing-resultat, även om det finns begränsningar som att upplösningen sänks till runt 1080p när ray tracing är aktiverat. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Digital Foundry går igenom grafikkortets historia
Lite eftermiddagsnörderi

Digital Foundry har tillsammans med Nvidia grottat ner sig i grafikkortets historia och har levererat en liten historielektion i videoform. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Guerilla lovar att styra upp PC-versionen av Horizon
Verkar vara en väldigt varierad upplevelse

I fredags släpptes PC-versionen av Horizon: Zero Dawn, som initialt lanserades till PS4 2017. PC-versionen ger dig tillgång till hela spelet med DLC:t The Frozen Wilds samt PC-specifika grejer som fler grafikinställningar och annat man kan pilla med. På pappret ska det vara en rätt stabil upplevelse med inte allt för höga specs-krav, men spelare rapporterar om väldigt varierade upplevelser. För vissa flyter det på kalas, medan andra med bättre hårdvara än vad som krävs rapporterar om låg framerate och krascher och andra tråkigheter. Guerilla Games har via spelets Steam-sida berättat att de är medvetna om spelarnas bekymmer och håller ständigt ögonen på diverse rapporter och annat som trillar in på Steam och undersöker problemen aktivt. När någon form av fix kommer släppas är för tillfället okänt, men Guerilla ber spelarna med bekymmer att rapportera om buggar och crashar när de sker, vilket kommer göra det enklare för utvecklarna att hitta var skon klämmer. Ovan kan ni kika på Digital Foundrys genomgång av PC-porten. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Crysis Remastered ute nu till Nintendo Switch
Rätt bisarrt, egentligen

När Crysis släpptes 2007 och slaktade datorer till höger och vänster så var det troligtvis ingen som tänkte att spelet skulle gå att spela på framtidens GameBoy. Men nu sitter vi ändå här och har möjlighet att spela Crysis på Nintendo Switch. En trailer för Switch-versionen har ni ovan och nedan hittar ni en ordentlig genomgång av spelet från Digital Foundry. För att sammanfatta så verkar Switch-versionen vara en riktigt stabil port, trots att spelet ibland dippar under 30 fps och att vissa texturer ser lite grumliga ut. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Ghost of Tsushima
Vilken version är bäst?

Idag släpps Ghost of Tsushima, men på vilken version av PS4 ska man köra och bör man sikta på hög upplösning eller stabil fps? Det får vi reda på i videon ovan. För att göra en lång historia kort så rullar spelet lite bättre på PS4 Pro än vanliga PS4, och det kan vara en bra idé att köra på förbättrad framerate i spelet om du har basversionen av PS4. Pro-användare kan sikta på högre upplösning, då framerate-läget knappt gör någonting på PS4 Pro. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Digital Foundry hårdgranskar trailern för Horizon: Forbidden West
Lite eftermiddagsnörderi

Horizon: Zero Dawn släpptes 2017 och är fortfarande ett av de snyggaste spelen den här konsolgenerationen. Under Sonys presskonferens som hölls för någon vecka sedan avslutades det hela med en trailer för uppföljaren Horizon: Forbidden West. Sedan dess har vi fått reda på lite grejer om spelet som obefintliga laddningstider, möjligheten att simma bättre, ha tillgång till en större karta och förstås nya fiender av olika slag. När det kommer till den grafiska biten så såg det ut som en förbättrad version av Decima Engine som användes i föregångaren och nu har Digital Foundry grottat ner sig i allt visat material från spelet för att se vad för nyheter som kommer finnas i uppföljaren. För att göra en lång historia kort så kommer den visuella upplevelsen vara snarlik med föregångaren, men med mer fysik i gräs och växtlighet, mer detaljer i miljöer längre bort från spelaren och en hel del andra små förbättringar. Horizon: Forbidden West planeras att släppas till Playstation 5 nästa år. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in The Last of Us Part II
Fullt fokus på spelets tekniska aspekter

Prestandafantasterna borta på Digital Foundry har tagit sig en närmare titt på The Last of Us Part II och luskammat spelets tekniska aspekter. Denna tekniska analys kan man kolla in i klippet ovan eller läsa i textform via länken nedan. Inte helt oväntat är de mycket imponerade över spelets animationer och grafiska lösningar. Det enda klagomålet de hade var att det inte helt levd upp till demot som visades under E3 2018 men trots detta så höjer spelet ribban för vad som är möjligt på dagens konsoler. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry tar en titt på Command & Conquer Remastered
"One Of The Greatest Remasters Ever Made"

På pappret känns det inte som att ett 25 år gammalt RTS-spel ska åldras allt för väl, men det verkar verkligen nylanserade Command & Conquer Remastered gjort. Spelet släpptes i fredags och Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på spelet och konstaterar att det är en av de bättre remastrade spelen som någonsin gjorts, vilket är rätt stora ord från de anrika nördarna. Tumnagel
53.9°
+
André Stray
0

Digital Foundry går igenom Unreal Engine 5-visningen
Lite kvällsnörderi

Igår levererade Epic Games en riktig rackabajsare till nyhet genom att visa upp kommande Unreal Engine 5 som rullade på Playstation 5. Det hela såg riktigt bra ut och man längtar ju onekligen till att få lira spel baserade på den nya spelmotorn. Nu har Digital Foundry fått tid att gå igenom demonstrationen och har släppt en video där gänget går in lite mer i detalj hur de nya teknikerna kommer fungera. Tumnagel
48.5°
+
André Stray
0

Ta en titt på Unreal Engine 5 på Playstation 5
Rätt imponerande!

Vi har fortfarande inte fått se allt för mycket gameplay från spel som är på ingång till next gen-konsolerna, men under dagens Summer Games Fest-ström får vi en liten inblick i hur framtiden ser ut. Mer specifikt är det Epic Games som visar upp Unreal Engine 5 och pratar om vad den nya spelmotorn är kapabel till. Och det hela är onekligen väldigt imponerande. Unreal Engine 5 kommer med två stora nyheter som går under namnen Nanite och Lumen. Med Nanite-systemet kan utvecklare ta fram diverse tillgångar med miljarder polygoner som spelmotorn sedan skalar ner så att den kan visas på ett tjusigt sätt på spelarnas enheter. Tim Sweeney förklarar hur Nanite kommer underlätta livet rejält för utvecklare: “Nanite frees developers from having to worry about polygon count and levels of detail. It enables you to author all the content in the game at its full, movie quality level of resolution, and then rely on the game engine to scale it down so it runs in real-time on every device.” Ljussystemet Lumen gör att ljus i spel reagerar på olika sätt baserat omgivning, scener och ljusändringar, vilket ska ske i realtid för en lite mer realistisk upplevelse. I ett blogginlägg skriver Epic Games detta om Lumen: Lumen is a fully dynamic global illumination solution that immediately reacts to scene and light changes. The system renders diffuse interreflection with infinite bounces and indirect specular reflections in huge, detailed environments, at scales ranging from kilometers to millimeters. Artists and designers can create more dynamic scenes using Lumen, for example, changing the sun angle for time of day, turning on a flashlight, or blowing a hole in the ceiling, and indirect lighting will adapt accordingly. Lumen erases the need to wait for lightmap bakes to finish and to author light map UVs—a huge time savings when an artist can move a light inside the Unreal Editor and lighting looks the same as when the game is run on console. Unreal Engine 5 kommer börja bli tillgängligt i början av 2021 och i slutet av året kommer användare ha full tillgång till den nya grafikmotorn. Under året kommer Epic Games populära spel Fortnite att gå över till den nya spelmotorn. Epic Games meddelar för övrigt att utvecklare som använder sig utav Unreal Engine inte behöver betala licensavgift för spelmotorn förrän 1 miljon dollar nåtts i bruttointäkter, vilket är rätt generöst. Nedan har ni en video med lite highlights från Unreal Engine 5 samt en ordentlig genomgång av spelmotoron från Digital Foundry. Tumnagel
73.4°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar ännu en titt på Google Stadia
Hur fungerar streamingtjänsten idag?

Digital Foundry har ännu en gång grottat ner sig i Google Stadia och släppt en ny video där gänget går igenom hur Stadia preseterar i olika spel. Bland annat jämförs DOOM Eternal, The Division 2, Borderlands 3 och Ghost Recon: Breakpoint med sina motsvarigheter på Xbox One X och PS4 Pro. För att göra en lång historia kort så svackar Stadia efter när det kommer till input delay, men för att minska detta så mycket som möjligt bör du sikta på att köra renderingsläge med lägre upplösning och hög fps. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Minecraft RTX
Lite eftermiddagsnörderi

Minecraft RTX blev tillgängligt förra veckan och troligtvis har några av er redan testat den nya, tjusigare versionen av Minecraft. Digital Foundry har nu släppt en omfattande video om Minecraft RTX där flera utvecklare från Nvidia får berätta om projektet. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Final Fantasy VII Remake
Hur bra presterar spelet på Sonys konsoler?

Digital Foundry har grottat ner sig i Final Fantasy VII Remake för att se hur spelet presterar på den tekniska fronten. Mer specifikt pratas det om dynamiska upplösningar, framerate, användandet av Unreal Engine 4 och lite annat smått och gott. Det pratas även om högupplösta texturer som laddas in väldigt långsamt, och i bland inte alls, vilket verkar vara ett problem oavsett om du kör vilken version av PS4 du kör på eller typ av lagring. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Digital Foundry pratar med Mark Cerny om PlayStation 5
Söndagsnörderi

Rich från Digital Foundry fick i veckan chansen att prata med Sonys Mark Cerny om hårdvaran i PlayStation 5. Det mesta är uppföljningsfrågor för Marks PlayStation 5-presentation som han höll för några veckor sedan. Som du kanske kunde räkna ut när man ser namn som Digital Foundry och Mark Cerny är snacket mycket tekniskt så om du går igång på det hittar du klippet ovan. Detta samtal kan du också hitta i textform via länken nedan. Om du inte fick nog av alla prestandasiffror diskuterade ovan kan du få lite till i klippet nedan. Där diskuterar Digital Foundry nämligen Nvidias DLSS 2.0 som nu har fått stöd för Control. Något som ger spelet nästan mirakulös grafik och prestanda. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry kollar in Xbox Series X formfaktor
Söndagsnörderi

Folket från Digital Foundry besökte Microsoft för ett antal veckor sedan för att ta sig en titt på Xbox Series X. Här är ett nytt klipp från det besöket och i det kollar de in konsolens formfaktor samt hur väl den är konstruerad. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry kollar in Doom Eternal
id Tech 7 pressar konsolerna till max

De flesta som redan spelat Doom Eternal vet att det flyter på riktigt bra och är riktigt vackert, även på konsolerna. Men varför det lyckas med det försöker prestandafantasterna borta på Digital Foundry svara på i sin senaste tekniska analys. Så om du går igång på sådana här tekniska analyser så får du en nästan halvtimmes lång sådan i klippet ovan. Samma tekniska analys i textform hittas via länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0

Engadget sammanfattar Sonys Playstation 5-snack
Lite PS5-nörderier på 10 minuter

Game Developers Conference skulle egentligen pågå precis nu och under utvecklarmässan var det tänkt att Sony skulle ge utvecklarna en inblick i vad den nya konsolen har för möjligheter. Mässan ställdes in på grund av coronaoro, men Sony körde ändå en timmes lång stream där Mark Cerny nördade ner sig rejält i PS5:ans siffror. Snacket tog ungefär en timme, men Engadget har nu levererat en betydligt kortare version som fokuserar på highlightsen. Bonusvideo nedan där Digital Foundry pratar mer om Playstation 5-specsen. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Häng med på Playstation 5-fest!
Mark Cerny kommer nörda ner i hårdvara

Igår fick vi reda på att Sony kommer snacka mer om Playstation 5 och det hela kommer ske 17:00. Till en början lät det som att det skulle levereras ett omfattande blogginlägg där den kommande konsolens lead system architect Mark Cerny levererade information om konsolen, men det hela verkar bli en livestreamat show av något slag. Hur som helst. 17:00 kommer det hela dra igång och ni kommer kunna följa det hela via strömmen ovan. Uppdatering: Nu är showen över och som känt sedan tidigare blev det rätt nördigt och Cerny snackade massvis om hur Playstation 5 kommer kunna användas av utvecklare, så ingenting nytt när det kommer till spel, konsoldesign eller kontroller. Strömmen kommer ligga uppe och ni kan kika på den precis hur mycket ni vill. Med det sagt så fick vi lite information om konsolens hårdvara och kapacitet som bland annat att enheten kommer kunna leverera 10,28 TFLOPs tack vare GPU:n med 36 kontrollenheter på 2,23GHz, vilket är snäppet lägre än Xbox Series X:s 12TFLOPs. PS5 kommer även med en SSD på 840GB och det kommer gå att utöka lagringen med M.2-SSD samt 16GB GDDR6 ram. Det pratades även om bakåtkompatibilitet och Cerny berättade att nästan alla mest spelade PS4-titlar kommer kunna rulla på PS5, vilket är trevliga nyheter. Vill ni grotta ner er mer i PS5:ans kapacitet är ett hett tips att hoppa över till Digital Foundry som gjort en ordentlig genomgång av hårdvaran. Länk har ni här: Inside PlayStation 5. Playstation 5 väntas släppas runt jul i år. Innan dess lär vi få se mer av vad konsumenter kan vänta sig av konsolen. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

Microsoft levererar specs till Xbox Series X
Blir en rätt kraftfull pjäs

Microsoft kommer snacka en hel del om nya Xbox under den kommande veckan och gänget inleder med att leverera lite specs samt mer snack om funktioner som Quick Resume och sådant. Vi vet sedan tidigare att konsolen kommer kunna leverera 12 TFLOPS, men nu har vi fått reda på vad för komponenter som kommer petas in i konsolen för att nå den nivån och specsen ser ut som sådan: CPU 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU GPU 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU Die Size 360.45 mm2 Process 7nm Enhanced Memory 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus Memory Bandwidth 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s Internal Storage 1 TB Custom NVME SSD I/O Throughput 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block) Expandable Storage 1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly) External Storage USB 3.2 External HDD Support Optical Drive 4K UHD Blu-Ray Drive Performance Target 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS Utöver detta har Microsoft låtit folk ta en första titt på konsolen och nedan har ni några hands on-videor från Digital Foundry som djupdyker i hårdvaran, vilket även finns i textform, samt Austin Evans som snackar lite om den kommande konsolen. När Xbox Series X kommer släppas är för tillfället okänt, men väntas ske kring jul. Om inte coronan sätter käppar i hjulet. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Släpptrailer för Black Mesa
"They're waiting for you, Gordon."

Efter en sisådär 15 år är Half-Life i Source-motorn, Black Mesa, äntligen släppt. Det firas med släpptrailern ovan och vill du köpa det så kostar spelet 17,99 euro borta på Steam. Om några veckor kommer även Half-Life: Alyx att släppas vilket innebär att vi ju blir mycket bortskämda med Half-Life-grejer denna månad. Nedan kan man kolla in Digital Foundrys tekniska analys av spelet. Tumnagel
48.0°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Digital Foundry kollar in Red Dead Redemption 2 på Stadia
Jämför det med Xbox One X och Windows

Red Dead Redemption 2 är ett spel som ser riktigt vackert ut och om man har en kraftig data-pc i sin ägo kan det nästan se overkligt bra ut. Nyligen släpptes spelet även till Googles spelmolntjänst Stadia där du ju inte behöver någon data-pc alls eftersom all datorkraft finns i molnet som sedan skickar en videoström av spelet till dig. Det borde ju innebära att spelet bör vara rätt så vackert även där. Men hur vackert är spelet på Stadia egentligen? Prestandafantasterna borta på Digital Foundry har tagit sig en närmare titt denna version och jämför även det med andra versioner av spelet. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Google Stadia
Högt och lågt

Digital Foundry har lagt vantarna på Googles konsoldödare Stadia för att se hur systemet presterar. I videon går gänget igenom diverse fynd som att Stadia-versionen av vissa spel har runt 50ms högre latens jämfört med när spelen spelas på Xbox One X. Något som är värt att påpeka är att latenssiffrorna Digital Foundry får fram visar hur läget är i Storbritannien och är inte direkt överförbara till oss i Sverige. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Death Stranding ute nu!
Kasta er in i Kojimas underliga värld

Idag smäller det! Death Stranding har släppts i butik och på Playstation Store och kan liras av samtliga. I spelet får vi kontrollera Sam Porter Bridges som får i uppdrag av USA:s president att knyta samman de städer och invånare som glidit isär efter en förödande katastrof som utplånat större delen av mänskligheten. Ovan kan ni skåda släpptrailern för spelet och nedan hittar ni en teknisk genomgång av spelet från Digital Foundry som undersöker vilken version av spelet som rullar bäst. För att sammanfatta fynden så är det mer eller mindre samma upplevelse oavsett om du kör på PS4 eller PS4 Pro när det kommer till prestanda, men Pro-versionen erbjuder högre upplösning. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0
Nästa sida