m

Redigerat DNA kan stoppa myggor med malaria
Genetisk drift tar kål på myggpopulationen

För första gången har forskare visat att en typ av genteknik (CRISPR) kan krascha populationer av malariaspridande myggor. Man har lyckats konstruera han-myggor med en DNA-sekvens känd som en genetisk drift, detta ska snabbt överföra en skadlig mutation som ska kunna utplåna populationer av insekter. Ruth Muller, en entomolog som ledde forskningen vid PoloGGB, ett högsäkerhetslaboratorium i Terni, Italien säger det här: "Our study is the first [that] could show that gene-drive technology works under ecologically challenging conditions... This is the big breakthrough that we made with our study." Det är fortfarande många år kvar tills tekniken skulle kunna användas i det vilda, men då återstår fortfarande frågan om hur samhället ställer sig gällande genteknik, om det kanske kan vara värt riskerna. Trots år av bekämpning mot malaria är det fortfarande ett stort hälsoproblem i världen. Den myggburna parasitiska sjukdomen smittar mer än 200 miljoner människor varje år och dödar mer än 400 000, varav många är barn. Tumnagel
43.8°
+
Hugo Engström
0

Nytt världsrekord i sandslottbygge
Tre meter högre än tidigare rekord

Tidigare den här månaden slog ett gäng entusiaster världsrekord i sandslott. Sandslottet, som byggdes i danska Blokhus, var 21,16 meter högt vilket innebar att det var det högsta sandslottbygget någonsin. För att lyckas med denna bedrift krävdes det nästan 5 000 ton sand och runt 30 av världens bästa sandskulptörer. Sandslottet förväntas stå kvar fram till februari eller mars nästa år. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

LG släpper munskydd med inbyggd luftrenare
Har även inbyggd mikrofon och högtalare

LG har visat upp en ny version av munskyddet "PuriCare Wearable Air Purifier" som man presenterade förra året. Det handlar om ett munskydd med inbyggd luftrening som framför allt är tänkt att skydda användaren mot luftföroreningar. Den nya versionen av munskyddet är försett med ett lite kraftfullare batteri men driftstiden ligger fortfarande på åtta timmar. Förutom det så finns nu en funktion som ska kunna förstärka användarens röst så att det hörs vad den som använder munskyddet säger bakom masken, något som säkerställs via munskyddets inbyggda mikrofon och högtalare. LG PuriCare Wearable Air Purifier kommer initialt att börja säljas i Thailand i augusti. Vad det kommer att kosta finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
60.6°
+
Rasmus Åberg
0

Hubble fotar sina första bilder efter reboot
Superteleskopet levererar nya galaxbilder

Förra veckan lyckades tekniker få igång NASA:s och ESA:s superteleskop Hubble igen efter att detta varit driftstoppat i lite över en månad. Hubble har redan nu levererat lite nya bilder efter driftstoppet vilka ni kan kolla in ovan och nedan. På bilden ovan syns spiralgalaxen ARP-MADORE0002-503 vilken ligger cirka 490 miljoner ljusår härifrån. Galaxen är lite udda då den har tre stycken "armar", något som skiljer sig från de flesta spiralgalaxer då dessa vanligtvis har ett jämnt antal armar. Galaxen armar har en radie på 163.000 ljusår vilket gör att den breder ut sig på en yta som är tre gånger större än vår egen galax Vintergatan. På bilden nedan syns ett galaxpar som kallas för ARP-MADORE2115-273. De befinner sig cirka 297 miljoner ljusår från oss och NASA skriver om paret: "Astronomers had previously thought this was a "collisional ring" system due to the head-on merger of two galaxies. The new Hubble observatons show that the ongoing interaction between the galaxies is far more complex, leaving behind a rich network of stars and dusty gas." Tumnagel
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Nintendo Switch-användare fixar Joy Con-drift med kartong
Det är inte dumt om det funkar

Nintendo Switch-användare har sedan urminnes tider rapporterat om att de haft problem med spökinput i spakarna på Joy Con-kontrollerna. Nintendo verkar skita fullständigt i sina användares bekymmer och problemen har kvarstått i Switch Lite samt nya varianten av Switch som släpptes 2019, och problem lär även uppstå i kommande OLED-versionen av konsolen. Men räds icke. Finns en vilja, finns en väg. Youtubern VKx27s Channel släppte nyligen en video som beskriver hur man permanent kan fixa drifting i Joy Con-kontrollerna med endast en bit kartong. I videon nedan visas vad som behövs göras och vill ni hoppa direkt till fixen få är det bara att spola fram till 6:35. Det verkar inte som att du specifikt behöver kartong, utan det verkar även fungera med hopvikt papper, visitkort eller eltejp. Vissa som testat verkar dock ha lite bekymmer med att få kartongbiten att lösa problemet, medan andra svär att det funkar felfritt. I och med att det är en så pass enkel fix så kan det vara värt att testa om du har bekymmer med drifting. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Peugeot visar nya racingbilen 9X8
Hypercar!

Peugeots nya hypercar har fått namnet 9X8. Nian står för 9-serien, alltså deras racingserie, X står för fyrhjulsdrift och hybrid och 8 är deras aktuella slutsiffra på deras vanliga bilar. Det handlar om en bil som enligt Peugeot själva är en direkt arvtagare till 905 som vann Le Mans 1992 och 1993. Bilen saknar som ni ser vinge och detta är på grund av att FIAs nya regler endast tillåter en ställbar aerodynamisk pryl och man har helt enkelt valt att satsa sina kort på något annat än vingen, vad vill man inte berätta ännu. Men den nya bilen ska med lite designtricks klara sig utan vinge. Drivlinan är som sagt en hybrid som består av en 2,6 liter V6:a med dubbla turbos som är placerad bak och som levererar 680 hästar (500 kW). Fram finns en elektrisk motor som levererar 268 hästar (200 kW). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

VW presenterar Golf R som kombi
Praktiskt brum brum

Lagom sportiga fossilbilar i praktisk form är en variant som nog inte kommer att leva speciellt länge till, nu när man snart kan få samma sak utan ljud men med en bättre ekonomi. Men fossilerna fortsätter att komma och i grunden så gillar jag det. Nu är det Golf R som visar upp sig i kombiutförande. Skillnaderna mellan vanliga versionen i prestanda är små. 320 hästar och 420 Nm är detsamma, men lite långsammare går det till 100, 4,9 sekunder istället för 4,7 sekunder. Med R Performance package får man två körprogram till, Special och Drift, och toppfarten höjs från 250 km/h till 270 km/h. Prislappen för en vanlig Golf R ligger på 480.900 kronor, räkna med cirka 10.000 kronor till för kombin. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Bra vill erbjuda elflyg till Visby
Helst inom fem år

Flygbolaget Bra planerar att flyga elflygplan reguljärt till och från Visby flygplats inom fem år. Bra undersöker just nu de tekniska förutsättningarna tillsammans med Region Gotland så denna plan kan bli verklighet inom tidsramen. En stor utmaning för flygplatsen är att säkerställa laddmöjligheterna för flygplanen och få till statliga incitament för att understödja utvecklingen. Via ett pressmeddelande säger Bras vd, Ulrika Matsgård, att Gotland är en av flygbolagets viktigaste marknader där flyget utgör en betydande del för tillgängligheten. Med elflygets möjligheter anser de kunna komma öka tillgängligheten inte bara till Stockholm, utan till flera orter på fastlandet som inte har några effektiva förbindelser i dag. Redan i dag finns det elflygplansmodeller som klarar att ta ett mindre antal passagerare, och flera utvecklingsprojekt pågår runt om i världen mot större elflygplan. Flygplanen som kan komma att bli aktuella från 2026 utvecklas av Heart Aerospace och har 19 säten med en räckvidd om cirka 40 mil. Driftskostnaden uppskattas bli jämbördig med dagens flygplan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo släpper billigare variant av XC40
Prislapp: 529.900 kronor

Både Polestar och Volvo har bara haft dyra versioner av sina elbilar, men för ett tag sedan kom Polestar med en billigare variant av sin Polestar 2. Nu gör Volvo samma sak med XC40, men man kommer inte ner under halvmiljonen som Polestar gjorde. För att spara pengar har man bara en elmotor i den nya versionen, som då driver på framhjulen. Denna version kommer att kallas XC40 Recharge och versionen med två motorer och fyrhjulsdrift kallas för XC40 Recharge Twin. XC40 Recharge kommer att ha 231 hästar och ett batteri på 69 kWh. Räckvidden sägs vara 40 mil enligt WLTP och 10-80 procent ska laddas på 32 minuter. Grundpriset ligger på 529.900 kronor. Då får man Core-utrustning och en motor. Plus kostar 25.000 kronor och då får man elbaklucka, nyckellöst låssystem, LED-strålkastare, elmanövrerat säte och värmepump. Detta vill man ha. Pro kostar 50.000 kronor och innehåller Plus men även Harman kardon-ljud och 360-kamera. Vill man ha två motorer, fyrhjulsdrift och högre effekt får man lägga till 120.000 kronor. Med Pro-paketet landar man på 699.900 kronor. Bilen kostar 5290 kronor per månad med 36 månaders bindningstid och 6590 kronor med tre månaders uppsägningstid. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Jaguar E-type har moderniserats
Fin restomod

Jaguar E-type är en av de vackraste bilarna någonsin. Bolaget E-type UK fixar till just E-types och nu har man gett sig på att restomodda en series 3. Men man har inte gett den eldrift utan istället fixat till V12:an så att den har insprutning och andra moderna finesser. 400 hästar får man ut ur den trevliga motorn. Växellådan är en femstegad manuell. Chassit har fixats till och man har numera ställbara dämpare och andra moderna saker. På insidan finns numera säten med värme, bluetooth och sånt. Verkar ju fantastiskt. Men dyrt är det, de har tydligen lagt ner 4000 timmar på bilen och prislappen är där efter. 325.000 pund (nästan 4 miljoner kronor) kostar kalaset, och då ingår inte själva grundbilen. Aj. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Världens största sjukhusfartyg färdigbyggt
Global Mercy ska börja vårda patienter i Afrika nästa år

Välgörenhetsorganisationen Mercy Ships enorma sjukhusfartyg Globla Mercy är nu färdigbyggt och redo för avfärd mot Europa. Global Mercy har byggts av svenska Stena Roro på ett skeppsvarv i Kina. Fartyget är 174 meter långt och har sex operationssalar. Fartyget kommer att ha kapacitet att inhysa 950 personer, både patienter och personal för att vårda dessa. Härnäst kommer Global Mercy avsegla mot Europa där fartyget ska utrustas ytterligare. Någon gång under nästa år är fartyget redo att tas i drift för sjukvård i Afrika. Tumnagel
64.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dacia Duster får ett ansiktslyft
Men tydligen inte värd nya profilen

Nu får Dacia Duster en liten uppdatering, men en försiktig sådan. Dacia själva säger att "Duster är en ikon för Dacia. Att förnya en ikon är inte enkelt." så man har tagit det lugnt och bara ändrat strålkastarna fram. På insidan är det däremot lite nytt, man har lyxar till det med nya säten, nya nackstöd och en ny mittkonsol med justerbara armstöd. En ny skärm på 8 tum finns också. Till den finns två alternativ, ett som man kallar för Media Display som bjuder på sex högtalare, DAB-radio, bluetooth, USB-uttag och trådar CarPlay och Android Auto. Lyxar man till det en smula och kör det som kallas för Media Nas får man även navigering och trådlös CarPlay och Android Auto. På skärmen får man även lite information när man kör i terräng, som lutningsgrad och sånt. 150 hästars bensinaren går nu att få med automat, en EDC-växellåda. Men bara om man väljer framhjulsdrift, väljer man fyrhjulsdrift är det manuell som gäller. Prislappen börjar på 149.900 kronor för den lilla bensinaren på 90 hästar. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Kolla in bygget av Gigafactory Berlin
Teslas kommande fabrik i Tyskland

Här kan ni kolla in en drönarfilm som visar upp hur bygget av Teslas Gigafactory Berlin fortskrider. Fabriken kommer att bli Teslas fjärde Gigafactory och den första av dessa som byggs i Europa. Tesla presenterade planerna på att börja bygga Gigafactory Berlin 2019 och hoppades då att fabriken skulle kunna tas i drift i slutet av 2021. Projektet har dock blivit något försenat och de senaste uppgifterna runt fabriken är att Tesla hoppas kunna ta denna i drift i januari 2022. Det 20 minuter långa klippet från Gigafactory Berlin är filmat av youtubern "flybrandenburg" med en drönare från DJI. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda Enyaq 80x har fyrhjulsdrift och 256 hästar
Och minstingen får värmepump

Skoda Enyaq verkar ha blivit en favorit och nu breddas utbudet. Nu kan man nämligen beställa Enyaq 80x, där x står för fyrhjulsdrift. Det betyder också att man kommer att leverera bilen med två motorer, vilket betyder mer kraft. Den version som bara heter Enyaq 80 har en motor som levererar 204 hästar på bakaxeln, 80x får en motor även på framaxeln som levererar 61 hästar och totalt blir det 265 hästar. Eftersom 204 räcker men är i det minsta laget för en så här stor bil är de där 65 extra ett riktigt trevligt tillägg. Bakhjulsdriven är i och för sig trevligt, men den här bilen blir trevligare på vägen med drivning på alla fyra. Man får dock tumma lite på räckvidden, istället för 532 kilometer är det 491 kilometer som gäller. Ökat har däremot dragvikten gjort, den är nu på 1200 kilo. Prislappen för 80x ligger på 590.000 kronor och med utrustningsnivån Sportline får man betala 607.800 kronor. För en Enyaq 80 utan fyrhjulsdrift får man betala 571.500 kronor. Nytt modellår med bättre utrustning Nu går vi in i modellår 2022 för de flesta modeller och för Enyaq betyder det bättre standardutrustning. Bra snabbladdning ingår numera (120 kW för Enyaq 60 och 125 kW för Enyaq 80 / 80x). Än viktigare är att Enyaq 60 numera har värmepump som standard och blir ett lite mer attraktivt val än tidigare. Ingår gör även Infotainment Basic Navigation. Viktiga Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

En av Hubble-teleskopets datorer har ballat ur
Superteleskopet har ännu en gång gått in i felsäkert läge

NASA:s rymdteleskop Hubble har ännu en gång drabbats av något slags fel och fungerar för tillfället inte som det är tänkt. NASA skriver i ett uttalande att en av Hubbles datorer slutade fungera 13 juni och att NASA:s tekniker nu försöker att aktivera ett backupsystem för denna. NASA skriver om datorn som nu slutat fungera på Hubble: "The purpose of the payload computer is to control and coordinate the science instruments onboard the spacecraft. After the halt occurred on Sunday, the main computer stopped receiving a “keep-alive” signal, which is a standard handshake between the payload and main spacecraft computers to indicate all is well. " NASA:s började testa Hubbles backupsystem igår. Om detta fungerar som det är tänkt så är förhoppningen att Hubble kan tas i drift igen redan idag eller imorgon. Det här är inte första gången Hubble går in felsäkert läge på grund av olika fel på det nu över 30 år gamla rymdteleskopet. Liknande avbrott har skett under kortare och längre tid 2008, 2018 och 2019. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tre taikonauter är nu på väg till Kinas nya rymdstation
Shenzhou-12 lämnade jorden tidigare idag

I natt svensk tid lämnade den kinesiska rymdfarkosten Shenzhou-12 jorden. Ombord på Shenzhou-12 finns de tre taikonauterna som kommer att bli den första besättningen på Kinas rymdstation Tiangong. Det är Nie Haisheng, 56, Liu Boming, 54 och Tang Hongbo, 45, som snart kommer att docka med rymdstationens basmodul Tianhe. I rymdstationens första skede kommer denna att bestå av tre moduler där Tianhe kommer att vara den största. De andra två modulerna kommer att skickas upp senare och någon gång under 2022 kommer rymdstationen vara färdig att ta i drift. Dagens uppdrag är det första bemannade och det tredje totalt som hittills genomförts under rymdstations-bygget. Sammanlagt kommer det att krävas elva uppdrag för att färdigställa rymdstationen och av dessa kommer fyra stycken att vara bemannade. De tre taikonauterna som nu är på väg till bygget kommer att tillbringa tre månader där, något som gör det till Kinas längsta bemannade rymduppdrag någonsin. I klippet ovan kan ni kolla in ett sammandrag från uppskjutningen av Shenzhou-12. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hotellbokningssystem drabbat av ransomware
Jobbigt läge

Betal- och bokningssystemet Picasso från företaget AK Techotel åkte på däng i veckan. Systemet råkade nämligen ut för en ransomware-attack vilket gjorde att flertalet hotell i Sverige inte hade tillgång till sina bokningssystem vilket ju onekligen gör livet avsevärt mycket jobbigare för personalen. Techotel kämpar fortfarande med att få rätt på allt och deras driftinformation kan följas här. Picasso är det mest sålda bokningssystemet i Danmark, Norge och Sverige för både hotell samt restauranger. Tumnagel
31.2°
+
Frode Wikesjö
0

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Örgryte vinner eAllsvenskan för andra året i rad
Slog AIK i finalen

Igår spelades finalen i årets eAllsvenska och Örgryte IS återupprepade förra årets bedrift med att återigen vinna finalalen i eAllsvenskan. I finalmatcherna representerades Örgryte av Stefan ”iStefko” Curic samt William ”Dejex” Berg och de mötte AIK:s Lukas ”Lukasinho” Gummesson samt Tom ”Dyziq” Johansson. Efter två matcher av tre stod det 1 - 1 i matcher mellan de båda lagen. I den sista matchen spelade Örgrytes Stefan ”iStefko” Curic mot AIK:s Lukas ”Lukasinho” Gummesson och det var en match som Örgryte till slut vann med 5 - 0. Förutom "iStefko" och "Dejex" bestod Örgrytes vinnande lag av av den tredje spelaren Jimmy ”Justekeles” Ekström, coachen David Kranz samt lagets manager Rasmus Henriksson. Det här var tredje säsongen eAllsvenska spelades och av dessa har alltså Örgryte vunnit två gånger. Den första säsongen vanns av Malmö FF. I eAllsvenskan spelas det EA SPORTS FIFA 21. Ni kan kolla in lite höjdpunkter från finalmatcherna i det inbäddade klippet längst ner i artikeln. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av eAllsvenskan (@eallsvenskan) Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida