m

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Earth 300 vill ta hundratals forskare till havs
Kolla in koncept på atomdrivet forskningsfartyg

Här kan ni kolla in lite bilder på det enorma forskningsfartyget Earth 300 som entreprenören Aaron Olivera hoppas kunna börja bygga snart. Det handlar om 300 meter långt fartyg som initialt är tänkt att drivas med miljövänliga bränslen och någon gång i framtiden även bli atomdrivet. Tanken är att 160 forskare tillsammans med 165 besättningsmän, 20 studenter, 20 experter och 20 superrika turister ska kunna inhysas på Earth 300. På fartyget kommer forskarna även ha tillgång till 22 stycken forskningslaboratorier. Man uppskattar att fartyget skulle kosta cirka 500 - 700 miljoner dollar att bygga. Driften av båten är tänkt att delvis finansieras av superrika turister som man hoppas vill betala 1 - 3 miljoner dollar för att tillbringa tio dagar i en av fartygets 20 så kallade VIP-hytter. Runt 2025 hoppas initiativtagaren och de andra som är inblandade i projektet att Earth 300 ska kunna sjösättas. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina planerar att bygga ett Hubble-liknande teleskop
Som ska haka på deras nya rymdstation

Kina planerar att skicka upp sitt första rymdteleskop till rymden i samband med att man driftsätter sin nya rymdstation någon gång runt 2024. Chinese Space Station Telescope, CSST, även kallad Xuntian ("survey the heavens") kommer att ha en lins på cirka två meter vilket gör den jämförbar med linsen på det legendariska Hubble-teleskopet. Kinas rymdteleskop kommer dock ha synfält som är 300 gånger större än det över 30 år gamla Hubble-teleskopet har. Det kommer även att vara försett med en kamera som har en upplösning på 2,5 miljarder pixlar vilket ska ge det möjlighet att täcka in 40 procent av den synbara rymden under 10 år. CSST kommer att färdas i en omloppsbana parallellt med Kinas nya rymdstation och ska även ha möjlighet att docka med denna vid behov. Något som gör att det skulle bli möjligt att enklare uppgradera teleskopet i framtiden om man skulle känna att det skulle behövas. Här på jorden ska Kina bygga fyra center som ska ta emot och analysera data från CSST. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så mycket kostar Hyundai Ioniq 5
Nu kan man boka First Edition

Ioniq 5 väckte stor uppmärksamhet när vi skrev om den här på Feber och Hyundai säger själva att man aldrig tidigare har upplevt ett så stort intresse för en modell. Från och med i dag kan man boka Ioniq 5 First Edition. Den levereras med, enligt Hyundai, hög utrustningsnivå och batteristorleken 72,6 kWh. Antingen så väljer man bakhjulsdrift och då får man 217 hästar eller så väljer man fyrhjulsdrift och då får man 305 hästar. Räckvidden enligt WLTP är 481 respektive 460 kilometer. Bakhjulsdrift kostar 544.900 kronor och fyrhjulsdrift kostar 579.900 kronor och bokar man någon av dessa så är leverans satt till efter sommaren. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Svenskt vaccinpass ska vara klart till sommaren
Oklart när det ska lanseras dock

Förra månaden gav regeringen Myndigheten för digital förvaltning ett uppdrag att ta fram en teknisk lösning för ett svenskt vaccinationsintyg som folk kan använda om de vill resa utomlands under sommaren. Detta skulle vara klart den 1 juni och enligt myndigheten följer man tidsplanen och bedömer att det borde vara klart tills dess. Till Sveriges Radio Ekot säger Mats Snäll, chef för digital utveckling på myndigheten, att tiden som har stått till förfogande var minimal och att det nog inte var många som trodde att det skulle här gå så bra som det faktiskt gör. Dock är det inte ännu bestämt när beviset ska träda i kraft här. Den 26 juni kommer vaccinationsbevis att börja användas inom EU och om intygen ska börja användas här i Sverige innan dess måste regeringen ta beslut om detta. Men sen tror jag faktiskt att vi behöver få nåt ställningstagande hur vi ska göra med själva driftsättningen eftersom EU inte kommer att vara klar med sin förordning tills dess och det kommer förmodligen inte vara så många EU-länder som har sina tjänster uppe så för själva resandeändamålet kanske det inte är så mycket värt att starta med tjänsten. Men det här vet inte vi, det behöver vi ha lite dialog med vår beställare om. Som i tidigare rapporterat ska dessa vaccinintyg finnas tillgängliga digitalt eller på papper. På intyget ska det framgå om man är vaccinerad, om man nyss testats negativt eller nyss testats positivt för COVID-19. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Streamer får 100 procent på omöjlig Guitar Hero-låt
Imponerande!

Även om Guitar Hero är aningen dött nu för tiden, så är det svårt att inte bli imponerad av bedrifter i spelet. Låten Soulless 6 skapades på skoj och har sedan släppet ansetts vara omöjlig att få 100 procent och full combo på, det vill säga att man träffar alla duttar i följd. Träning ger dock färdighet och streamern CarnyJared har försökt beta av låten sedan augusti och har nu lyckats med detta och ovan kan ni se hur det såg ut. Tumnagel
53.3°
+
André Stray
0

Ryssland lämnar den internationella rymdstationen ISS 2025
Säger att man ska bygga en egen rymdstation istället

Den statliga ryska nyhetsbyrån Interfax uppger att Ryssland planerar att lämna samarbetet med den internationella rymdstationen ISS efter att det nuvarande avtalet som gäller fram till 2024 löper ut. Istället uppges Ryssland satsa på att bygga en helt egen rymdstation, något som även Kina har gjort och som Indien uppgett att man vill göra. Det finns dock inte så mycket uppgifter om Rysslands planerade rymdstation än så länge förutom att man räknar med att den kommer att kosta motsvarande 6 miljarder dollar att bygga skriver The Moscow Times. Den internationella rymdstationen ISS började byggas 1998 av USA, Ryssland, Japan, Kanada och de europeiska länder som ingår i den europeiska rymdorganisationen ESA. USA godkände 2018 ett förslag om att rymdstationen åtminstone skulle vara i drift fram till 2030. Tumnagel
16.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi släpper längre version av A7
Anpassad för Kina

Den kinesiska marknaden gillar långa bilar, inte bara av de riktigt lyxiga bilarna utan även av de mer normala. Därför har Audi presenterat A7L som enligt Audi ska vara lika delar sportig A7 och elegant limousine. Bilen kommer med adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och så klart fyrhjulsdrift. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Microsoft lanserar barnläge för Edge
För säker surf

Microsoft har lanserat ett nytt barnläge för sin webbläsare Edge. Med detta läge kan föräldrar se till att bar under tolv år endast kan komma åt sajter som föräldrarna godkänt. Barnläget ser också till att allt snusk hålls borta från Bing vilket ju bara det är en bedrift. Det blockerar också kortkommandon så barnen inte kan stänga barnläget fast det fungerar just nu endast på Windows och inte på macOS. Just nu synkas inte de godkända sajterna mellan webbläsarna vilket innebär att du måste skapa separata listor för varje enhet barnläget finns på. Tumnagel
44.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du lagra PS5-spel på extern hårddisk
Så länge den är snabb nog

Playstation 5 släpptes i november och något som konsolen inte riktigt har levererat är mycket lagring. Av de runt 800GB konsolen skeppas med så kan spelare endast använda runt 660GB, vilket praktiskt taget räcker för nya Call of Duty och inte mycket mer. Detta är en överdrift, förstås, men lagringen har varit ett problem. Ett sätt att lösa detta har varit att lagra spel externt, men detta har endast varit möjligt med PS4-titlar. Nu har dock Sony levererat lite mjukvara till konsolen som gör det möjligt för dig att använda USB-lagring för att lagra PS5-titlar. Så länge den externa lagringen fyller kravet med att ha överföringshastighet på över 5Gbps. Detta är förstås svintrevliga nyheter, men det finns några restriktioner. Spelen du lagrar externt kommer du inte kunna spela direkt, utan du måste skicka över spelen till ordinarie SSD-lagring när du ska spela. Detta är ju inte helt optimalt, men det gör i alla fall att du slipper ta bort PS5-spel för att göra plats för nya. Sedan kommer du bara kunna koppla en extern lagringsenhet till konsolen, vilket betyder att om du har en lagringsenhet sedan tidigare för PS4-spel så kommer du inte kunna ha den inkopplad samtidigt. Mer om lagringsgrejerna kan ni läsa här. Sony meddelar även att utökat lagringsutrymme via M.2-porten är fortfarande på ingång och Sony kommer prata mer om detta i framtiden. Utöver lagringsgrejerna kommer den nya PS5-uppdateringen lägga till möjligheten att köra Share Play från PS5 till PS4-spelare, förbättrad Game Base-flik som låter dig hoppa mellan aktiva spelgrupper och vänner samt bättre kontroll över chattvolymer. Vidare kommer du kunna välja vilka spel som som ska visas i ditt spelbibliotek och Trophies kommer vara mer lättillgängliga. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Priser klara för Mercedes C-Klass
Din från 399.900 kronor

I februari visade Mercedes upp nya C-Klass och nu är priserna klara. Om du har 400.000 spänn på fickan kan du beställa en C 200 SE-Edition och få en hundring tillbaka. Vill du ha kombi får du betala 10.000 kronor till. Mercedes säger att bilarna är välutrustade från start och med från start är bland annat varnare som gör att du inte slänger upp dörren vid fel ögonblick, LED-ljus, parkeringspaket med backkamera och smartphone-integration. Fyra motoralternativ finns, två bensinare och två dieslar, kombin får dock bara ett bensinalternativ. Bensinarna går att få med fyrhjulsdrift. Första exemplaren kommer i sommar och då kommer även lite andra motoralternativ, bland annat laddhybriden som ska kunna köra tio mil på el. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Snubbe bygger jättelik Nintendo Switch
Med Joy-Cons som inte driftar

Nintendo Switch är en ganska trevlig och kompetent konsol, men med sin skärm på 6,2 tum lämnar konsolen lite att önska på storleksfronten. Michael Pick tittade på den lilla skärmen och sade någonting i stil med "det här duger inte" och bestämde sig för att bygga en lite större variant, som han i sin tur donerade till ett barnsjukhus. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Det här är Toyota GR86!
Kommer till Europa

När Toyota släppte sin GT86 var det en efterlängtad bil. 2+2 och bakhjulsdrift lovade gott, men första versionen var lite för klen för att golva publiken. 200.000 bilar har man i alla fall sålt sedan 2012 och nu är det dags för en ny version. Den här heter GR86 istället och GR står för Gazoo Racing, som är Toyotas lite roligare avdelning som innan denna är ansvariga för GR Supra och GR Yaris. GR86 kommer att placera sig mellan de två bilarna och Toyota får ett rätt komplett skojsegment. Och nu är den alltså här officiellt, eller ganska mycket här i alla fall. Toyota gör en lite annorlunda lansering och släpper fyra bilder och en del fakta. Den viktigaste informationen är att Toyota GR86, till skillnad mot Subaru BRZ, kommer att säljas i Europa. Motorn är på 2,4 liter och har fyra cylindrar. Så mycket mer än så berättar man inte just nu, men Subaru BRZ (som i princip är samma bil) levererar 230 hästar och 250 newtonmeter så räkna med de siffrorna. Vikten ligger på 1270 kilo så även om 230 hästar låter lite kan det bli skoj. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Stor driftstörning i alkolås får taxibilar att stå still
Bakfull teknik

En del verksamheter använder alkolås i sina bilar så att förarna inte ska kunna köra runt onyktra, och det är ju bra. Nu har dock ett stort antal alkolås fått mjukvaruproblem vilket gör att fordonen helt enkelt inte startar. Bland annat står merparten av Taxi Göteborgs bilar stilla. Det är leverantören Dignita som har problem med sin modell Dignita AL-100. Enligt Dignita gäller driftstoppet på alla deras marknader och alla de fordon som har just det här alkolåset installerat. Låset startar helt enkelt inte och därför kan inte heller bilarna starta. Om problemet ligger lokalt i mjukvaran eller i ett centralt fel har vi inte fått klarhet i. Tumnagel
33.3°
+
Roger Åberg
0

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

SkiStar testar eldriven pistmaskin
Blir först i skandinavien med det

SkiStar har som första företag i skandinavien börjat testa en eldriven pistmaskin, något som på sikt kan minska utsläppen från deras anläggningar om maskiner som dessa börjar användas där framöver. Det handlar om den eldrivna pistmaskinen Husky eMotion från företaget Prinoth. Förutom att vara eldriven ska den med sina 7 ton även vara den lättaste pistmaskinen på marknaden. Pistmaskinen har en driftstid på cirka tre timmar på en batteriladdning. Enligt SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod utsläppen från pistmaskinerna för 70% av skidanläggningarnas totala utsläpp under 2019/2020, något som alltså borde kunna minska markant om man gick över till eldrivna pistmaskiner. Här nedan hittas ett videoklipp på Prinoths Husky eMotion. Tumnagel
57.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Borat 2 sätter Guinness-rekord för lång titel
Längsta namnet på Oscar-nominerad film

Nyligen levererades nomineringarna för årets upplaga av Oscars-galan och Borat 2, eller Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan, nominerades i två kategorier. Mer specifikt i kategorierna Best Actress in a Supporting Role och Best Writing (Adapted Screenplay). Detta är inte bara en bedrift i sig, utan nu meddelar Guinness att filmen också norpat rekord för att ha den längsta titeln en Oscar-nominerad film någonsin haft. Tidigare har rekordinnehavaren varit Those Magnificent Men in Their Flying Machines or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes från 1965 vars titel innehöll 85 tecken, men Borat 2 har slagit detta med en titel på 110 tecken. Oscars-galan kommer gå av stapeln 26 april och då får vi se om Borat 2 lyckas norpa någon statyett. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

Forum för kreditkortsbedragare hackade
Carding Mafias databas läckt

Det ser ut som forumet Carding Mafia, ett forum för kriminella som pysslar med olika typer av kreditkortsbedrägerier, har blivit hackade. Säkerhetstjänsten Have I Been Pwned uppger att Carding Mafias forum hackades 18 mars och att någon obehörig kom över deras medlemsdatabas. Enligt Have I Been Pwned ska runt 300.000 av Carding Mafias medlemmars epost-adresser och inloggningsuppgifter vara på drift. Carding Mafia uppger själva att de har runt en halv miljon medlemmar men har än så länge inte meddelat dessa att deras epost-adresser har läckt ut skriver Vice. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En Drako GTE sladdar på isen
Drako on ice

Drako Motors superbil GTE har 1 217 hästar och galna 8.800 newtonmeter i vrid samt en toppfart på 332 km/h. Det har endast tillverkat 25 stycken exemplar av bilen som kostar hela 1,25 miljoner dollar. Men vad ska man göra med en sådan superbil då? Jo man tar ut den på isen och sladdar runt så klart! Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Vaughn Gittin Jr. och kompisar leker
Sladdar och kör offroad

I sitt senaste klipp har Vaughn Gittin Jr. tagit med sina polare och racerförare Leron Healy och Chelsea Denofa för ett gäng med stunts och bus. Allt är filmat på Panthera Tactical Training Center i West Virginia då det troligtvis anses lite halvdumt att göra såna här upptåg på allmän väg. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida