m

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeos eldrivna SUV kommer 2022
Kommer troligtvis bygga på PSA-plattform

Senare i år kommer Alfa Romeo att sluta tillverka modellen Giulietta och då har man endast två stycken kvar i utbudet - Giulia och Stelvio. Men det ska fyllas på med fler, bland annat en liten eldriven SUV. Nu sägs det att den ska dyka upp någon gång 2022. Det finns inte så mycket information kring denna än men det sägs att man kommer bygga den på samma bitar som PSA använder sig av, en koncern man slog ihop sig med i slutet av förra året. Där finns det i dagsläget redan flera eldrivna bilar, som exempelvis Opel Corsa-e och Peugeot e-2008. Nästa modell från Alfa Romeo blir den lilla suven Tonale som lanseras nästa år. Den kommer att erbjudas som laddhybrid. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Hummer får avtagbara takpaneler
Luftigt värre

GMC har släppt ytterligare ett kort teaserklipp på den kommande helt eldrivna versionen av Hummer. Här får vi reda på att bilens tak består av paneler som går att plocka bort för att släppa in lite mer ljus. Det handlar om en större takbit över föraren och passageraren fram och två mindre bitar över baksätet. Som vi kan se verkar även dörrarna vara bortplockade så att det kanske går att strippa bilen på ganska många delar för att få en lite luftigare upplevelse. Den eldrivna Hummern kommer att få inte mindre än 1014 hästar och hela 15.574 newtonmeter i vrid. Exakt hur man har räknat här framgår inte just nu. 0-100 km/h ska i alla fall gå på runt tre sekunder. Det sägs att batteripacket ska sträcka sig från 50 till 200 kWh och max räckvidd ska ligga på runt 65 mil. Det ska finnas 800-voltsteknik och man ska kunna snabbladda med 350 kW. Exakt när bilen kommer att ha sin premiär är oklart för tillfället. Lanseringen är i alla fall planerad till nästa höst. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Israelisk startup visar eldriven plattform
Framtidens sätt att transportera varor korta sträckor?

Den israeliska startupen REE Automotive har tillsammans med japanska KYB Corporation skapat en eldriven plattform som de tänker att man ska använda till transporter av olika slag. KYB har tagit fram plattformens aktiva fjädringssystem medan REE har stått för all utveckling och design. Styrningen, bromsarna och elmotorn finns i hjulhusen så att så mycket gods ska få plats på plattformen som möjligt. Batteripacket ligger som väntat i golvet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Eldriven SUV på gång från Smart?
Eller blir det bara en höjd version av nya ForTwo?

Hösten 2016 stod det klart att alla Smarts modeller skulle bli eldrivna. Förra våren köpte Geely 50 procent av företaget och tillverkningen flyttades till Kina. Nu kommer nya rykten som säger att en eldriven SUV med Smart-loggan är på gång. Det sägs även att helt nya ForTwo och ForFour kommer att presenteras om några månader. Om det kommer en separat SUV-modell utöver dessa är lite oklart, vilket kan innebära att det kanske bara rör sig om en höjd version av ForTwo eller ForFour. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Kinesiska BYD kommer till Europa i år
Börjar i Norge med eldriven SUV

BYD Auto är Kinas största tillverkare av elbilar. Snart kommer de hit till Europa och man börjar i Norge med SUV-modellen Tang EV600. Lanseringen kommer att ske senare i år men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. I Kina bjuder bilen på ett 82,8 kWh batteripack som driver antingen en eller två elmotorer beroende på om man vill ha endast framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorn är på 245 hästar och räckvidden enligt NEDC-cykeln ligger på 52 mil. Om allt går bra för BYD i Norge är det inte helt omöjligt att deras modeller även kommer att börja säljas här i Sverige. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Lordstown Motors fabrik
Premiären av den eldrivna pickupen flyttas fram

Lanseringen av Lordstown Motors eldrivna pickup-modell Endurance har flyttats fram till nästa år istället för i år, schemat går helt enkelt inte ihop som det är just nu. Planen är fortfarande att visa upp pickupen i sommar, men det hela kommer troligtvis att ske över nätet. Fram tills dess får vi nöja oss med det här klippet där vi får en rundtur genom fabriken som just nu är väldigt öde. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Teslas lastbil försenas till nästa år
Ingen är förvånad

I november 2017 presenterade Tesla lastbilen Semi men ännu har den inte nått ut till någon kund. Nu får vi reda på att lanseringen försenas till nästa år och därmed är den minst två år försenad mot vad som tidigare har sagts. Vad som är den största bidragande orsaken till förseningen är oklart men pandemin har säkerligen ett finger med i spelet. Det spekuleras även att det kan vara designförändringar som gör att det dröjer. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

GMC skjuter fram premiären av den eldrivna Hummern
Coronaviruset ställer till det

Planen var att GMC skulle presentera helt nya Hummer som kommer återupplivas med eldrift den 20 maj, men dessa planer sätter viruset stopp för. Man meddelar därför att premiären skjuts upp, men något nytt datum har inte angetts. Vi fick en ny kort teaservideo som tröst, men den visar tyvärr inte så mycket. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC som diesel-laddhybrid börjar säljas
Kostar från 601.900 kronor

I början av året presenterades priserna på Mercedes GLC som laddhybrid, från 559.900 kronor. Nu presenterar man priserna för den version som istället för en bensinmotor kombinerar elmotorn med en dieselsnurra. Suven kostar från 601.900 kronor medan "coupén" kostar från 636.900 kronor. Under skalet sitter en dieselfyra på 194 hästar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Systemeffekten anges till 306 hästar och 700 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. På eldrift ska man kunna ta sig fyra mil och batteripacket är på 13,5 kWh. Att ladda från 10 till 100 procent tar 1,5 timme med 7,4 kW. Bränsleförbrukningen anges till cirka 0,2 liter per mil när förbränningsmotorn är inblandad. CO2-utsläppet ligger på mellan 48-57 gram och siffrorna tillsammans gör att bilen får en preliminär miljöbonus på ca 25.000 kronor. Årsskatten ligger på runt 1230 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

VanMoof uppdaterar elcyklarna S3 och X3
Förfinade och med billigare prislapp

VanMoof uppdaterar nu sina eldrivna cykelmodeller S3 och X3 och även om designen är densamma säger man att runt 90 procent av delarna skiljer sig. S3 är den som ser ut som en helt vanlig cykel medan X3 har en lite annorlunda ram och en liten lasthylla ovanför framhjulet. S3 har 28 tum stora hjul och lämpar sig bäst för människor som är mellan 175 och 210 centimeter långa. X3 har istället 24 tum stora hjul och är mer lämpad för kortare personer. Motorn som sitter i framnavet är på 250 watt och batteripacket på 504 Wh. Toppfarten anges till 25 km/h och räckvidden till mellan sex och 15 mil. Cyklarna har fyra växlar vilket är en dubblering jämfört med föregångaren. Båda modellerna kostar från 1998 euro styck. Mer information finns på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Opel Mokka kommer som ren elbil
Här är första teasern

Opel börjar nu teasa nästa generation av modellen Mokka och en av de största nyheterna är att bilen kommer att erbjudas med ren eldrift. Den väntas baseras på EMP1-plattformen som även nya Corsa och Peugeot 208, 2008 och Citroën DS3 Crossback gör. Mokka-e som den tros heta får troligtvis samma drivlina som Corsa-e vilket innebär 136 hästar, 260 newtonmeter, batteripack på 50 kWh och räckvidd på runt 33 mil. Produktionen väntas dra igång i slutet av året med leverans av de första exemplaren nästa vår. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Revero GTE blir Karmas första helt eldrivna modell
Toppversionen ska ta sig 64,4 mil på en laddning

Biltillverkaren Karma erbjuder för tillfället modellen Revero. Den går på el men inte hela tiden, när krämen är slut hoppar en förbränningsmotor igång och fungerar som en räckviddsförlängare. I slutet av förra året visade man upp den helt eldrivna modellen SC2 men den är bara ett koncept som vi inte lär se i produktion på ett tag. Men det finns en helt eldriven bil som ska lanseras nästa år, och det är Revero GTE. Modellen kommer initialt att erbjudas med 75 kWh eller 100 kWh-batteri och räckvidden kommer vara 32,2 respektive 48,3 mil. Ytterligare ett alternativ med hela 64,4 mils räckvidd kommer att presenteras efter dessa. 0-100 km/h ska klaras av på runt fyra sekunder men vilken av versionerna det gäller framgår inte just nu. Snabbladda med upp till 150 kW ska vara möjligt. Inom några månader kommer man att börja ta emot förhandsbeställningar för GTE, men vad den kommer att kosta vet vi inte än. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

En eldriven Alfa Romeo Spider är på väg
Får genomskinlig hardtop

För ett tag sedan skrev vi om att en eldriven version av klassiska Alfa Romeo Giulia var på väg. Du som hellre gillar modellen Spider blir inte heller utan. Garage Italia har nämligen planerar på att bygga en eldriven version av just denna och det här är de första skisserna vi får se. Bilen som väntas få namnet Garage Italia Duetto Icon-e baseras på den fjärde generationen av Spider. Förutom att den kommer att få en elmotor och batteripack kommer även bromsar och chassi att uppdateras. En kul detalj är även den helt genomskinliga hardtopen som lär skapa bastu-effekt om man kör varma dagar. Mer information om bygget ska komma allt eftersom. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Skodas eldrivna Citigo säljer för bra i Storbritannien
Försäljningen stoppas tillfälligt

För ett år sedan presenterade Skoda modellen Citigo med elmotor. Nu stoppas försäljningen av bilen tillfälligt i Storbritannien, men inte på grund av några tråkigheter utan eftersom den säljer för bra och man inte hinner med den höga efterfrågan. Landets tilldelade 400 bilar såldes slut på under 60 dagar och eftersom pandemin stoppat fabriken finns det just nu inte fler att skeppa ut. Därför får den som är sugen på ett exemplar snällt vänta till produktionen drar igång igen eftersom det helt enkelt inte finns några bilar. Eldrivna Citigo kostar från 17.455 pund i Storbritannien. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Företag från Australien presenterar 1340 hästar stark elmotor
Kan användas till hyperbilar och hyperloopar

HyperPower Technologies som är ett företag i Australien presenterar nu QFM-360-X. Det är en kompakt elmotor som genererar hela 1340 hästar. Tycker man inte det räcker och behöver mer effekt ska man kunna seriekoppla motorerna, upp till tio stycken, och då få ut 13.400 hästar som max. För att demonstrera motorns prestanda har man gått samman med Top EV Racing och stoppat fyra motorer i ett dragster-bygge som man hävdar ska kunna göra 0-200 km/h på 0,8 sekunder, 0-530 km/h på 3,7 sekunder och toppa ut vid 610 km/h. HyperPower tänker sig att motorn i framtiden skulle kunna användas inom allt från rymdindustrin till gruvarbeten, hyperloops och även hyperbilar för privatpersoner. Vad motorn kostar och när den eventuellt ska lanseras på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Liebherr presenterar betongbil som bara går på el
Snart blir det kanske lite tystare på byggena

Det schweiziska företaget Liebherr presenterar nu ETM 1005 och ETM 1205 och det är två stycken betongbilar som helt och hållet går på el. Bilarna rymmer tio respektive tolv kubikmeter betong och för första gången drivs den stora behållaren av samma batteri som ser till att lastbilen tar sig fram. Behållaren är framtagen tillsammans med ZF medan lastbilens chassi är ett Volvo FM med fem axlar som konverterats till batteridrift av företaget Futuricum. Vad bilen har för räckvidd och hur lång tid det tar att ladda den får vi tyvärr inte reda på för tillfället. I höst ska de första börja rulla i Schweiz. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

RadRunners nya elcykel är inspirerad av klassiska motorcyklar
Hrm, var då?

Rad Power Bikes tillverkar elcyklar och nu presenterar de den nya modellen RadRunner Plus. Det är en cykel som fungerar bra både till att transportera människor och mindre varor, och man sägs ha inspirerats av både klassiska motorcyklar och lyxbilar från 60/70-talet när man tog fram den. Var den kopplingen återfinns i den färdiga produkten är lite oklart, men ni kanske ser något jag inte ser? RadRunner Plus är en uppdaterad version av vanliga RadRunner och den skiljer sig bland annat genom den sjustegade växellådan, fjädring på framhjulet, skärmar fram och bak, LCD-display och LED-bakljus. Hjulen är fortfarande 20 tum stora skodda med 3,3 tum breda allterräng-däck. Maxlast för ekipaget ligger på 136 kilo. Cykeln går att förbeställa nu och leveranserna ska dra igång i juni. Priset börjar på 1600 euro och för den slanten får du en hoj med elmotor på 250 watt, toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 8,8 mil. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Klassisk Alfa Romeo Giulia med eldrift
Totem Automobili har en på gång

För två veckor sedan skrev vi om Alfaholics kolfiber-kaross till klassikern Giulia. Några andra som också pysslar med den modellen är Totem Automobili som är i farten med att ta fram en eldriven version. Den har en elmotor på 525 hästar och 940 newtonmeter vilket bland annat ska ge bilen fartresurser på 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Motorn får sin kraft från ett batteripack på 50,4 kWh och detta ska fulladdat räcka för 32 mils körning. Företaget utgår från en Giulia GT Junior som man sedan plockar ned helt och hållet för att sedan bygga upp igen. Tio procent av original-chassit sparas - resten är helt eget. Den nya plattan är i aluminium och förstärkt överallt. Allt kläs sedan med en kaross i kolfiber. Målet var att visa upp den färdiga bilen på årets Goodwood Festival of Speed men eftersom eventet är uppskjutet vet vi inte när det blir. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen eldriven trehjuling från Morgan
Men tekniken får leva vidare

Morgans rätt roliga trehjuling 3 Wheeler presenterades som ett eldrivet koncept för fyra år sedan. I slutet av 2017 sa man att den skulle gå i produktion men sedan dess har det varit tyst. Nu får vi besked om att versionen läggs ned istället. Lite av tekniken i "bilen" kommer dock att få leva kvar och användas i kommande projekt. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Elcykel med retro-design
Din för 19.900 dollar

Företaget Avionics bygger elcyklar som inte ser ut som några andra och fokus ligger på att locka fram retro-känslor. Nyligen presenterade de sin nya modell VM Makani och det är en cykel som endast kommer att tillverkas i 52 stycken exemplar till ett pris av 19.900 dollar styck. Motorn har tre olika effektlägen - 250, 500 eller 750 watt och toppfarten ska ligga på 58 km/h. Batteriet ska räcka i upp till 12 mil och en laddning via vägguttaget ska ta omkring tre timmar. På cykeln sitter fram- och bakljus, skivbromsar och 26-tumshjul. Cykeln är framtagen i ett samarbete med klocktillverkaren MB&F och kommer att stå utställd på deras MAD Gallery i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Porsche Macan med eldrift drar igång 2022
Ny platta utvecklad med Audi på gång

För lite mer än ett år sedan skrev vi att Porsche skulle göra en eldriven version av modellen Macan. Nu får vi reda på att tillverkningen av denna ska dra igång i slutet av 2022. Bilen kommer att bygga på en helt ny plattform som man ska ta fram tillsammans med Audi. Målet är att Macan endast ska erbjudas med eldrift efter 2024. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.9°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nästa BMW 7-serie kommer som ren elbil
Blir starkast i gänget

BMW håller just nu på med nästa generation av 7-serien och nu får vi reda på att den starkaste versionen som kommer att erbjudas är en ren elbil. En M7 kommer alltså inte att dyka upp utan man kör all in på eldrift istället. Vid sidan av denna kommer även en laddhybrid att erbjudas, samt bensin- och dieselversioner. Om toppversionen kommer att döpas till i7 eller något liknande återstår att se. Den fetaste sjuan du kan få idag är M760i som har en dubbelturbomatad V12:a på 6,6 liter som ger 600 hästar och 850 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppar 250 km/h. Den kommande eldrivna versionen borde alltså bräcka alla dessa siffror. Rykten säger att det kommer att erbjudas två versioner av den eldrivna - en som får samma drivlina som kommande i4 och en vassare med över 650 hästar och ett batteripack på 120 kWh som ska ge 70 mils räckvidd. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

VoltAero har testat hybridflygplanet Cassio
Har både elmotorer och förbränningsmotor

Den franska flygplanstillverkaren VoltAero har testflugit sin hybridmodell Cassio, ett flygplan som drivs av både el- och förbränningsmotorer. Flygplan som dessa kan antagligen bli aktuella åtminstone under den övergångsperiod som kommer att ske innan vi någon gång i framtiden förhoppningsvis kan gå över till helt elektriska flygplan. Den modellen av Cassio som VoltAero nu testat har två eldrivna motorer på vingarna och en förbränningsmotor där bak. Framöver kommer man dock att ersätta förbränningsmotorn där bak med en hybridmotor som består av tre elmotorer på 60kw kombinerade tillsammans med en förbränningsmotor på 300kw skriver New Atlas. I framtiden planerar VoltAero att släppa Cassio med 4, 6 eller 9 sittplatser. Toppfarten beräknas ligga på cirka 370 km/h och flygplanet ska kunna hålla sig i luften i cirka 3,5 timmar. De första versionerna kommer eventuellt att börja levereras nästa år men vad dessa kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida