m

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lightning Motorcycles jobbar på en helt täckt motorcykel
Fokus på aerodynamik

Vi har tidigare skrivit om Lightning Motorcycles eldrivna motorcyklar. Nyligen började det florera rykten om att de hade en ny elhoj på gång, något som skulle skilja sig väldigt mycket mot vad som finns på marknaden idag. Nu bekräftas ryktena då man har sett en helt täckt hoj vara ute och köra på gatorna. Medier har pratat med vdn Richard Hatfield som bekräftar den nya prototypen och förklarar att det är en idé om att få till aerodynamiken så mycket bra det bara går för att på så vis få ännu bättre räckvidd. Om det vi ser i videon någonsin kommer att nå ända fram till produktion återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
2019

Lightning Motorcycles presenterar eldrivna Strike
Kostar från 12 998 dollar

I slutet på januari fick vi en teaser på Lightning Motorcycles kommande eldrivna hoj. Man sa då att det skulle bli en hoj som "alla" skulle ha råd med och nu är den alltså presenterad. Skapelsen heter Strike och för att bli ägare till en får du langa upp 12 998 dollar. Det finns tre stycken olika versioner att välja mellan - Standard, Mid-Range och Carbon Edition. Den förstnämnda har ett batteripack på 10 kWh vilket ger en räckvidd på 11 mil vid landsvägskörning och 16 mil vid stadskörning. Effekten i elmotorn ligger på 90 hästar och 245 newtonmeter. Nästa steg ger dig ett större batteri på 15 kWh och 17 respektive 24 mils räckvidd. Elmotorn ger samma effekt även här. Priset är som väntat något högre för denna och det ligger på 16 998 dollar. Sist ut är kolfiber-versionen som har ett batteripack på 20 kWh som ger dig 24 respektive 32 mil. Motorn ger här 120 hästar istället och toppfarten anges till 241 km/h. Priset börjar på 19 998 dollar. Denna går också att utrusta med ett Performance Package som ger dig Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och en AIM Strada-racinginstrumentpanel. De två första versionerna får en 3.3 kW-laddare med på köpet men lägger man till 1 500 dollar får man en på 6.6 kW istället. Med den klenare tar det 6-8 timmar att ladda fullt, den tiden kapas till mellan 2-3 timmar med den kraftigare laddaren. Ytterligare 1 500 dollar ska göra att du kan snabbladda och då tar det bara 20 minuter. Produktionen av Carbon Edition kommer att dra igång i juli, de andra lite längre fram. Förhandsbeställa går att göra på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Zero presenterar den nakna elhojen SR/F
Tar sig 32 mil på en laddning

Bara för att något går på el måste det ju faktiskt inte se ut som ett rymdskepp. Zero Motorcycles senaste motorcykelmodell SR/F är ett bevis på det. Den ser ut som vilken annan naken streetfighter-hoj som helst, i alla fall i mina ögon. Det som avslöjar den är givetvis att det sitter ett batteripack i ramen istället för en förbränningsmotor, och att den inte för massa liv när den passerar. Hojen har en elmotor som ger 110 hästar och 190 newtonmeter och den får sin kraft från batteripacket som är på 14,4 kWh. Det ska räcka för att ta sig 32 mil innan det är dags att fylla på med ny el igen. Använder man sig av Zeros Rapid Charge System kan man ladda från 0 till 95 procent på en timme. Toppfarten för SR/F anges till 200 km/h. Showa-dämpare sitter både fram och bak och ABS-bromsarna som har fyrkolvsok fram och enkolvsok bak kommer från Bosch. Vikten på cykeln ligger på 220 kilo. Börjar säljas nu i vår och priset börjar på 239.900 kronor. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0
2018

Världens första helt 3D-utskrivna motorcykel
Eldriven och består av 15 stycken delar

NOWlab har nu tagit fram vad de hävdar är världens första 3D-utskrivna elmotorcykel. Hojen består av 15 stycken delar som alla skrivits ut och ja, även hjulen är från skrivaren. Elprylarna är dock som väntat vanliga grejer som man monterat efteråt. Bygget är endast en prototyp och inte något som kommer att komma ut på vägarna till våren direkt, men den fungerar och visar hur långt 3D-skrivandet har kommit. Vikten på ekipaget anges till låga 60 kilo. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Cake Kalk - den eldrivna crossen
Nytt från POC-grundaren

Stefan Ytterborn grundade hjälmföretaget POC 2004. 2012 köptes företaget upp av amerikanska Black Diamond och 2015 såldes det vidare till Investcorp. Hösten 2016 lämnade Stefan vd-posten för att testa något annat, och nu är det han pysslat med den senaste tiden presenterat - den eldrivna crosshojen Cake Kalk. Eller som man själva beskriver den - en motoriserad downhill-cykel. Hojen har ett chassi i aluminium och kolfiber och vikten på hela ekipaget är strax under 70 kilo. Batteripacket och elmotorn sitter precis under föraren för att centrera vikten så mycket det bara går. Motorn är på 15 kW (16 hästar) och batteriet är på 51,8 Volt (50Ah). Vridet anges till 42 newtonmeter och eftersom detta ska vara mer än tillräckligt finns ingen koppling, utan man bara lägger i "Drive" och kör. Toppfarten ska ligga på 80 km/h och räckvidden på en laddning anges till åtta mil. All fjädring är speciellt framtagen av Öhlins och fram kan upside-down-gaffeln röra sig strax över 20 centimeter. Hjulen mäter 24 tum både fram och bak och bägge bromsarna är på 220 millimeter. Cake tar emot förhandsbeställningar nu och då krävs en deposition på 1.000 euro. Priset för Kalk är 14.000 euro och den första rundan består av 50 stycken exemplar. Leveranserna ska dra igång i juni. 2022 hoppas man på att kunna erbjuda fyra stycken olika modeller, alla avsedda för att köra med på gatan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2012

Elhojen Brammo Empulse officiell
Det var på tiden

Jag skrev om den eldrivna Brammo Empulse redan för två år sedan men först nu är den officiell. Bågen toppar 160 km/h och kommer i två versioner, Empulse och Empulse R. Empulse har en sexväxlad låda, går att ladda på 3.5 timmar och har stigit något i pris, från 14 000 dollar till 16 995. För R-versionen får man betala 18 995 när den släpps i juni och för de extra pengarna får man lite kolfiber istället för plast. Brammos officiella pressmeddelande hittar du under "Läs mer". Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2011

Charge - en dokumentär om elmotorcyklarnas intågande i racingen
Med Ewan McGregor som berättare

2009 på Isle of Man föddes TTXGP - serien för eldrivna motorcyklar. Dokumentären "Charge" tar oss med på resan där racingmotorcyklar inte längre behöver väsnas och släppa ut avgaser, utan bara susa fram med ett svagt vinande ljud. Filmen handlar om de olika teamen som kämpar med att sätta den bästa tiden runt Snaefell Mountain och mest fokus ligger på tillverkaren Michael Czysz med sin hoj MotoCzysz. Vi får även se Cedric Lynch från Team Agni, som designat motorn till MotoCzysz och många andra team. Uppdaterat Det finns även ett svenskt team som är med och kör. Teamet är det första helt crowdsourcade, och bakom styret sitter Annie Seel som vanligtvis kör hoj i Dakar-rallyt. Mer om det svenska teamet här. Filmen är 90 minuter lång och kostar 19,95 dollar. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2010

Empulse - snygg eldriven båge
Toppar över 160 km/h och har en räckvidd på 16 mil

Brammo släpper snart Empulse, som är en helt eldriven hoj som faktiskt ser ut som vilken tuff båge som helst. Empulse kommer i tre olika versioner, 6,0, 8,0 och 10,0 där siffrorna står för hur långt man kan ta sig på en laddning. 10,0 står alltså för 100 miles, vilket i svenska mått är 16 mil. Hojen har 55 hästar, väger 177 kilo och gör över 160 km/h. 6,0 blir den billigaste med en prislapp på 9 995 dollar, vilket motsvarar runt 73 000 svenska kronor. Det enda tråkiga är väl att Empulse ser ut som en Ducati men låter som en symaskin. Om ens det. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0