11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Stark Varg - eldriven cross från Sverige Lätt och kraftfull Det svenska företaget Stark Future presenterar idag den helt egenutvecklade eldrivna crossen Varg. Bakom företaget står grundarna till Pierce AB - företaget bakom 24MX, XLMOTO och Sledstore. Varg har ett batteripack på 6 kWh, en elmotor på 60 eller 80 hästar och man lovar och hojen ska orka ett helt motocrossrace i VM-tempo och upp till sex timmar om man kör enduro. När batteriet är tomt ska det ta 1-2 timmar att ladda upp igen. Varg väger in på 110 kilo och ska vara den lättaste och mest kraftfulla eldrivna crossen i världen. Du kan reservera ett exemplar nu för 1000 kronor och den totala prislappen ligger sen på 122.000 kronor för den versionen med 60 hästar. Den med 80 hästar kostar 10.000 kronor till. De första leveranserna ska äga rum i september nästa år. Mer information finns på länken nedan. Tumnagel
56.2°
0
GoPro fixar överhettning i Hero 10 med uppdatering Även nytt tåligare batteri är på ingång GoPro släppte nya actionkameran Hero 10 förra månaden och vissa användare har rapporterat om att enheten överhettas och stängs av efter runt 20 minuters inspelning. Bekymren verkar inte påverka alla, men oavsett har GoPro tagit sitt ansvar och skickat ut en uppdatering för att lösa problemet. Med den nya uppdateringen får kameran nya tre nya inspelningslägen: Maximum Video Performance, Extended Battery och Tripod/Stationary. Första är det vanliga inspelningsläget som funnits tidigare, men Extended Battery fixar inställningar så att kameran håller sig vid liv så länge som möjligt. Tripod/Stationary stänger av GPS och HyperSmooth-stabilisering, vilket är onödigt på en stationär kamera, för att förlänga batteritiden. Enligt GoPro kommer 5.3K-inspelning i 60 fps kunna rulla 47 procent längre än tidigare, upp till 29 minuter per klipp, och 4K/60fps sker en ökning på 154 procent till 1 timmer och 3 minuter. Detta är inte allt GoPro gör för att förbättra upplevelsen. Gänget kommer även släppa ett nytt batteri vid namn Enduro som ska kunna hålla sig vid liv längre. Vid 5.3K/60fps i -10 grader ska du kunna få upp till 56 minuters inspelat material, medan inspelning i "vanliga" temperaturer ska en ökning på 28 procent i 5.3K/60fps-inspelning ske samt 40 procent förbättring i 4K/120fps. 25 dollar kommer det nya batteriet kosta och det kommer fungera med både nya Hero 10 Black och Hero 9 Black. Tumnagel
38.5°
0
2020
Acer presenterar Enduro-serien Datorer och plattor för tuffare tag Lätta och nätta datorer i all ära, men ibland behövs det verktyg som tål lite tuffare tag. Acer har nu presenterat en ny produktfamilj vid namn Enduro som är full av robusta enheter som går att använda oavsett väder eller miljö. Utöver robust utsida ska enheterna även vara extra säkra tack vare Acer Enduro Manageability Suite och krypterade hårddiskar. Enduro N7 är värstingen i familjen och erbjuder kraftfull hårdvara i ett ordentligt tåligt skal och uppnår kraven för att märkas med MIL-810G och IP65, vilket betyder att den klarar både fall, fukt och damm. Enheten är utrustad med en 14 tum stor display med Full HD-upplösning, 8th gen Intel Core i5-processor och skeppas med två batterier med tio timmars batteritid som du kan byta mellan vid behov. Är du ute efter mer prestanda, men fortfarande vill ha ett robust hölje så kanske Enduro N3 kan vara intressant. Datorn har samma Mil-810G-standard som N7, men har "endast" IP53. Chassit är mer likt ett traditionellt laptopchassi och vikten ligger på strax under 2 kilo. Enheten är utrustad med 10th gen Intel Core i7-processor, 32GB DDR4-ram, 512GB SSD och Geforce MX230 som sköter grafiken. Enduro-serien har även ett par surfplattor vid namn T5 och T1. Samtliga plattor är Mil-810G-certifierade och T5 är även IP68-klassad medan T1 kör IP54. T5 kommer med 7th gen Intel Core M3-processor medan T1 är utrustad med Intel Celeron-processor. T5 kör endast Windows 10 och T1 kan du få med antingen Windows 10 eller Android. Något releasedatum för enheterna finns för tillfället inte, men de kommer dyka upp på marknaden senare i år. Nedan hittar ni priser för de olika modellerna. · N7 Rugged (EN714-51W): 32.990 kronor · N3 Rugged (EN314-51W/EN314-51WG): 11.990 kronor · T5 ET510-51W: 21.990 kronor · T1 ET110-31W: 7.690 kronor · T1 ET108-11A: 5.490 kronor Tumnagel
37.3°
0
Ingen enduro-förare har klarat sig upp för den här kullen I augusti körs tävlingen igen Varje år går Andler Hillclimbing-tävlingen av stapeln i Belgien. I augusti är det dags igen och då kanske någon tar sig upp, det är nämligen ingen som har gjort det hittills. Och det kan man ju kanske förstå när man kikar i videon här ovan. Smeknamnet The Impossible Climb känns berättigat. Tumnagel
43.3°
0
2019
Hyr en Cake Kalk och kör loss vid Hammarbybacken Nytt samarbete med SkiStar Många motorbanor i Sverige har tyvärr stängts ner eftersom de stör för mycket. Men kör man något eldrivet bullrar det ju betydligt mindre. Nu har SkiStar Hammarbybacken i Stockholm och Cake gått samman och öppnat en bana där man kan hyra och köra den eldrivna "cykeln" Kalk. Från och med nu i maj och hela sommaren kommer man att kunna göra detta och banan ligger uppe på toppen av backen. Banan är designad av den riktigt vassa downhill-cyklisten Robin Wallner som också är den som designade den första testbanan Cake hade på Gotland. En åktur kostar 350 kronor per person och bokar gör du via länken nedan. Tumnagel
41.5°
0
Cake presenterar en gatlegal version av Kalk Vad säger Sverige om den här tro? För ett år sedan presenterades Cake Kalk - en eldriven cross från POC-grundaren Stefan Ytterborn. Nu visas uppföljaren Kalk& upp och det som är speciellt med den är att den är gatlegal. Man säger att den är laglig på gatan både i USA och i EU, men huruvida det funkar här i Sverige är oklart för tillfället. Kalk och Kalk& ser lika ut men är väldigt olika. Den nya har högre toppfart och är omgjord och anpassad till gatbruk på många punkter. Chassit, ramen, fjädringen, drivlinan, hjulen och däcken har alla fått sig en genomgång. I slutet av mars drar försäljningen igång och då kommer man även att presentera specifikationerna, när den lanseras och vad den då kommer att kosta. En förhandsbeställning kostar 200 euro i deposition. Tumnagel
42.9°
0
CES 2019 Är det här framtiden för Harley-Davidson? Annorlunda koncept I veckan berättade Harley vad deras elektriska motorcykel LiveWire kommer att kosta, men man visade också upp två andra koncept som kanske inte är så klassiskt Harley. Eller det är de helt enkelt inte. Men koncepten visar att Harley är allvarliga med att bredda och förändra sitt erbjudande. Man håller på med tvåhjulingar men exakt hur de ska ut behöver inte vara så klassiskt. Konceptet ovan har ursprunget någonstans mellan en cykel och en enduro och jag tycker att den ser galet rolig ut att köra. Det under har mer tyngd och glidare, men ser också väldigt rolig ut att använda. Tumnagel
56.7°
0
2018
EE5 är Husqvarnas första el-motorcykel Enduro-cykel för nybörjare Det har börjat röra på sig lite för marknaden för eldrivna motorcyklar och nu har Husqvarna presenterat sin första eldrivna modell EE5 vilken är tänkt att köras offroad. EE5 är försedd med ett batteri på 907Wh och genererar 5kW vilket motsvarar 6,7 hästkrafter. Motorcykeln ska ha sex olika körlägen och stöd för snabbladdning. Husqvarna säger själva om EE5 att den ska vara enkel att använda och riktar sig till nybörjare som vill ta sig en svängom över stock och sten. Husqvarna EE5 dyker upp i butik till sommaren men vad den kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
53.1°
0
En elektrisk enduro med rimligt pris kommer i vår Under 40.000 kr om du är snabb Det visas mängder med roliga elfordon just nu. Färre är det som är verklighet och ännu färre har ett rimligt pris. Nu lanseras dock ett nytt märke i Sverige: Sur-ron. Det handlar om en endurobåge som man ska ha i skogen och som det verkar vara bra drag i. Men vi börjar med priset. Normalpriset är 56.000 kronor men de första 20 som beställer får 30 procent rabatt, alltså blir prislappen 39.200 kronor. Vridet är maximalt 200 Nm, räckvidden är 10 mil vid låg hastighet, kraften ligger normalt på 3000W men kan gå upp till 5000W vid behov, batteriet är ett Panasonic-batteri (60V 32A 1920Wh) och den tar tre timmar att ladda. Batteri och motor sitter i mitten för bra viktfördelning. Max-hastigheten är 70 km/h men det får du bara köra i skogen*. Det går att ställa in så att den rullar max 25 km/h och då går som moppe. Testkörningar kommer att arrangeras i helgen i Stockholmstrakten. * Självklart inte i vilken skog som helst. Det är både olagligt och dumt att förstöra naturen. Tumnagel
60.0°
0
2016
Arrangörer för endurotävling vill ha fotografers upphovsrätt De som får pressackreditering för GGN uppmanas ge bort sina bilder De fotografer som ansöker om pressackreditering till årets upplaga av Endurotävlingen GGN, Gotland Grand National, på Gotland får inte behålla upphovsrätten till sina bilder. I det avtal som arrangörerna skickat ut till de ansökande står det att all upphovsrätt för bilderna ska tillfalla GGN. Arrangörerna ska därmed kunna använda bilderna fritt i exempelvis sociala medier, i marknadsföring och i trycksaker. Fotografen får i utbyte sitt namn publicerat bredvid bilden. Anledningen till det nya kontraktet är enligt Conny Bohlin, som är VD för företaget bakom GGN, att de vill skydda tävlingens varumärke. Dock är kontraktet främst till för de hobbyfotografer som är där och fotar och som enligt arrangörerna gör intrång i tävlingens varumärke genom att lägga upp bilderna på nätet. Conny säger också att kontraktet är till för att skydda proffsfotograferna så att de ska kunna sälja sina bilder. Är man proffsfotograf behöver man med andra ord inte skriva på kontraktet säger Conny Bohlin till tidningen Journalisten. Vill man slippa är det bara att ringa till GGN och prata med dem. – Vi har varumärkesskyddat GGN och vill inte att de här hobbyfotograferna gör intrång i vårt varumärke på något sätt. Det här är ett sätt att skydda de riktiga fotograferna när de ska sälja sina bilder. Men ni skickar ut det här till alla fotografer? – Ja, det gör vi. Vi vet inte vilken avsikt alla som mejlar vår infoadress har och vill ha ett presstillstånd. Vi vill inget illa mot de här proffsfotograferna, det är för att komma åt den stora massan som lägger upp bilder och gör intrång i vårt varumärke. Enligt juristen Olle Wilöf bör dock inte fotografer, vare sig de är proffs- eller hobbyfotografer, skriva på kontraktet. Han spekulerar kring om GGN helt enkelt vill spara pengar genom att slippa betala för foton och säger även att liknande kontrakt inte är helt ovanliga i dag. Conny Bohlin säger dock att det inte är en ren kostnadsfråga. Även om han medger att han inte har något emot att spara in på fotokostnaderna. – Vi har betalat i vissa fall, när vi köpt in unika bilder. Men vi gör så många olika lopp och tävlingar och ska vi betala 4 000 kronor för varje bild så är det så klart gärna något jag slipper. Är det så att vi gör fel så kan juristen kontakta oss, vi vill absolut inte lura någon. Vi tvingar ingen att skriva på det här eller att sälja sina bilder, vi vill ha ett gott samarbete med alla. Tumnagel
6.9°
0
Nästa sida