m

Porsche Taycan i Febergaraget!
Vad tycker ni om färgen?

Ny vecka, ny trevlig bil i Febergaraget. Den här veckan har vi äran att ha Porsche Taycan på besök, instegsversionen i en rätt speciell färg. Vad tycker ni om den? Nästa vecka blir Taycan Turbo, så att vi får känna på skillnaden mellan de två. Som vanligt, har ni några frågor, tveka inte att ställa dem så ska vi försöka svara på dem! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Vad undrar du om Mustang Mach-E?
Just nu i Febergaraget

När Ford presenterade sin Mustang Mach-E undrade många vad tusan de höll på med. En eldriven crossover som heter Mustang, är de helt tokiga? Så här lite senare kan man ana att det var rätt smart, man har fått otroligt mycket uppmärksamhet, något man troligen inte hade fått för en bil som hade haft Ford som varumärke. Hur som helst så har vi en Mach-E i Feber-garaget i några dagar nu och undrar helt enkelt vad ni undrar om den! Den har en massa quirks and features så det kommer så klart en video på alla dessa och vad vi tycker om den lite senare i veckan. Ställ dina frågor här nedanför eller på Instagram! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.5°
+
Roger Åberg
0
2012

Febergaraget Mini Cooper S Coupé
Liten men naggande god

Jag är lite diskad när det kommer till Mini eftersom jag har en själv och verkligen gillar märket, men jag måste flika in med några ord innan Bobby får skriva om den här kärran. När Mini presenterade Coupén skrattade jag lite eftersom det är roligt att man gör konstiga koncept. När man satte den i produktion blev jag förbryllad. Vem tusan vill köpa en relativt dyr småbil som har två säten mindre men som inte tillför något? Oj vad fel jag hade. Eller, om den kommer sälja vette tusan men oj vad rolig den är. Att man har slängt ut baksätena gör inte så himla mycket för vikten (50 kilo försvann) eller prestandan (0.1 sekund snabbare) men desto mer för känslan. Istället för två baksäten har man nu istället ett skönt tak (som man kan ha sina åsikter om), en liten, liten vindruta och en vinge bakom ryggen. Känslan av sportbil i jämförelse med vanliga Minin är just 98% känsla men det struntar jag i - hade jag inte två ungar hade jag nog köpt den här istället för en vanlig och sett det som en ganska billig sportbil. För halva priset av en Porsche Boxter får du en bil som är sjukt rolig i stan som du faktiskt kan köra som en vilde i, garva hela tiden och inte bli av med plånbok eller körkort. Nu är jag cab-tokig och ser väldigt mycket fram mot att köra versionen utan tak och med John Cooper Works-trim. Men först över till Bobby och vad han tycker om bilen med keps. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Febergaraget Hur funkar en Porsche på vintern?
Alldeles utmärkt faktiskt

På vintern ska man ratta en Lada Niva eller kanske en pansarvagn. Inte sladda omkring i en tysk sportbil. Eller? Faktum är att en Porsche fungerar alldeles utmärkt till det ändamålet. Trots sin bakhjulsdrift, 400 hästar och ett ganska hett temperament när man gasar på är det en utmärkt bil att ta sig fram med i snön. Det är i alla fall vad jag tycker efter att ha snabbtestat nya 911 Carrera S i slasket. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Gissa bilen En platt fälg
Miljöbil månne?

Folkan har fått ge plats för en ny bil i FeberGaraget - frågan är bara vilken. Den här är nog inte helt lätt kanske, jag blir faktiskt lite imponerad om ni tar denna! Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Old New vs New New Beetle
Rätt kraftig skillnad

När jag först så den nya nya bubblan var min första tanke att de inte hade gjort tillräckligt. Ute på stan häromdagen såg min vaksamme bror en gammal bubbla och tog de här två bilderna. Och man kan lugnt säga att jag hade fel - det har hänt en del, framförallt bak. Ok att den gamla har trista plåtfälgar och är skitigare, men visst ser den riktigt ledsen ut vid den nya? Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Förra veckan på Feber
På nästa hela Feber...

Vår lilla avdelning Besöksgaraget har varit omdiskuterat den här veckan, en hel del godbitar som Alexanders Toyota Corolla och Roberts Alfa Romeo är två guldkorn från veckan. Jag och Bobby har stora förhoppningar om bra storys och trevliga bilar i framtiden! I vårt eget garaget har det varit aktivitet, vi hittade Gucci-versionen av Fiat 500, njöt i Audi A6, körde med njutning Porsche 911 Carrera S och avslutade med nya Beetle. På nyhetsfronten har Tesla X, BMW M6 och Audi TT RS Plus presenterats. Vi har smygstartat en ny avdelning som vi kallar för Design. Den innehåller gamla Hem men här kommer vi även att skriva om klockor och prylar som kanske inte är så tekniska, som cyklar, skor och annat trevligt. Den här veckan hittade vi en hyllningsbräda till Simpsons ära, en fantastisk skidmask, en ny vinddriven lampa från IKEA, Mario-skor från Converse och en fantastisk yxa. Filmveckan har bestått av mycket trailers, speciellt från Super Bowl. Men också att Pojken med guldbyxorna ska bli film och att Robert Lillhonga spelade in en film på en weekend. Det har varit fotomässa i veckan och det har kommit mer kompaktkameror än vad någon kan kräva. Stora nyheten var annars att Nikon släppte D800. Vi har också lärt oss hur man fejkar före/efter-bilder, att fotografer är ett märkligt folk och om hur man förbättrar sin kit-glugg. På Mac-sidan hände det inte så mycket, Adobes planer för prenumerationstjänst dök upp, det visade sig att vi slutar köpa datorer och så är den vita Macbooken död på riktigt. På PC-sidan har vi ironiskt nog rapporterat om hur bra MacBook Air tillsammans med Windows 7, snackat en del om Windows på ARM och så hoppas vi på bättre priser på ultrabooks. På mobilsidan har det hänt en del, instragram och Spotify har uppdaterats tex. Google släppte äntligen Chrome till Android, visserligen bara till 1% av Android-ägarna men ändå. Telia skjuter fram övergången till deras mobila plånbok, ZTE släpper telefon i Sverige och så tar vi upp hur mobilanvändandet ser ut i Sverige, Europa och Världen. Vi avslutar med att berätta att appar kraschar oftare på iOS än på Android. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Bildfrossa Fiat 500 Gucci edition
Vi hittade något i garaget

Ibland hittar man roliga saker i garaget, i dag var det en Fiat 500 Gucci Edition. Det är en helt vanlig 500 som har fått sig en genomkörare på detaljerna. Nya emblem på utsidan, nya fälgar med Gucci-loggor, ny klädsel med GUcci-loggor och så vidare. Man kan tycka vad man vill om sånt här, men i målgruppen är det här nog bang on target som man brukar säga. Och de kommer undan med det på grund av en enda sak: bältet. Att det inte är svart längre är faktiskt riktigt roligt. Fler bilar borde göra något där, kan man måla bromsok så kan man väl ändra färg på bältet. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0

Gissa bilen Fender i bilen?
Japp, in med gitarren bara

Ny dag, ny bil i Feber-garaget. Audi A6:an har fått flytta ut och in har istället en bil med välkända logotyper på högtalarna flyttat. Vanlig skvalradio funkade finfint, men vi gissar att gitarrbaserad musik gör sig bäst i den här. Frågan är bara: vilken bil är det? Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

I dag blev det FeberLive till lunchen!
Dags för skrivbordslunch med andra ord

I dag tänkte vi köra FeberLive till lunchen istället för på kvällen. Upplägget är annars det vanliga och vi att pratade om vad jag och Bobby tycker om Audi A6 och Porsche 911 Carrera S, vad vi tycker om dubbad Star Wars, att jag fick tag på en Darth Vader-poster men inte Gordon, att Chrome äntligen finns för Android 4, att vi har slutat köpa datorer, om det är intressant med Adobe Cloud, att Samsung inte kommer presentera nåt i Barcelona, om vi saknar billiga hårddiskar, om förändringarna på Feber, om den smarta nyckelringen och sist men inte minst tänkte vi prata lite om vår rosa bergsprängare. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Febergaraget Och bilen vi har i garaget just nu är...

Roger skickade igår ut lite hintar om vad vi nu rattar omkring i och här är svaret. Den perfekta vinterbilen måste ju vara en Porsche, eller? Vi hämtade i alla fall den här läckra vita skapelsen igår, nya Porsche 911 Carrera S. Första intrycket är att vi nog inte kommer att lämna tillbaks den. På bilderna något renare än vad den är nu kan avslöjas. Mer om bilen kommer längre fram. Kort teaser under "Läs mer". Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Gissa bilen Lite vitt, lite glas
Ledtråd nummer ett (och två)

Det var lite roligt med gissa bilen så nu kör vi igen. Vi har inte ens hunnit köra tillbaka A6:an innan en ny bil flyttar in och den här gången börjar vi med en rätt svår ledtråd. Ledtråd nummer två kommer lite senare i afton... Uppdatering Så, nu finns det ytterligare en ledtråd Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Nyanlänt Audi A6 i Feber-garaget
Med snygga takrails

Tidigare i dag så visade vi en bild på nykomlingen i Feber-garaget och det var så klart nya Audi A6. Erik Olsson var snabbast med rätt svar men fick snabbt mothugg. A6 är en vanlig bil i det svenska bil-landskapet och jag gillar att den har blivit en aning kaxigare på utsidan. Vi återkommer till insidan men jag kan avslöja att det ser lovande ut... Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Gissa bilen!
Silver på taket

Vi var precis och hämtade en ny bil till Feber-garaget och föll för railsen på taket som inte var svarta och tråkiga, men vet ni vilken bil det är som har flyttat in i garaget? Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0
2011

Hur mycket synlig teknik vill vi ha i våra bilar?
Jag sitter i en Jaguar och känner mig som en bakåtsträvare

Den här veckan har vi Jaguar XJ SuperSport i garaget och under veckan kommer vi att ta upp saker vi funderar på. I slutet av veckan kommer en sammanfattning om vad vi tycker om bilen. Var sak på sin plats är en känsla jag får när jag sitter i Jaguar XJ. Istället för vanliga urtavlor har Jaguaren en skärm med hastighetsmätare, varvräknare och så vidare och det är väl hightech och tufft vid första anblicken men jag vet inte om jag gillar det. För vänder man blicken en smula till höger ser man den vackra klockan mellan de smått bisarra men ändå vackra luftblåsen och då börjar jag drömma om riktig metall även runt hastighetsmätaren. Jaguars tanke var god men i XJ är tanken sned, bilen är en orgie i läder, trä och metall och jag älskar det, det är överdådigt och pompöst men vackert och välgjort och då kunde man lika gärna ha skippat behovet av att vara moderna och fortsatt hela vägen. För problemet är att skärmen inte används speciellt kreativt, under normal körning händer ingenting förrän man trycker på sportknappen då det blir lite rödare. Nä, då gillar jag den väg som bland andra Audi har tagit där själva urtavlorna är riktiga men att det i princip överallt annars ligger skärmar som kan visa all möjlig tänkbar information. Vi kommer att få se mer och mer synlig teknik i bilarna, ett exempel är Volvos nya konceptbil som har en iPad-liknande sak i mittkonsolen och självklart Tesla Model S som har en gigantisk skärm på samma ställe. Och jag är teknikfreak och gillar detta så klart i grunden men speciellt i Jaguaren kan jag inte låta bli att vara bakåtsträvare och drömma om riktiga saker... Vad tycker ni, ska vi köra in så mycket synlig teknik det bara går i våra bilar eller ska tekniken hålla sig under ytan? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Febergaraget Porsche Cayman R
Nytt i garaget

Idag lyser solen och då passar det perfekt att köra lite bil. Imorse hämtade jag ut en Porsche Cayman R och nu innan lunch har jag hunnit klämma och känna lite på den. För ett par veckor sedan körde jag Boxster Spyder (inslag kommer till helgen) och efter bara några minuters körning med Cayman R märker jag likheterna med Boxstern. Den stora skillnaden är givetvis att Cayman R är en coupé och ingen cabriolet, och därför en hel del mer vridstyv. Men det känns i princip som samma bil. Motorn alldeles bakom ryggen, fokus på låg vikt och ett chassi som är stenhårt. Och ett helt fantastiskt avgasljud. Till min stora förtjusning är denna bil försedd med manuell låda, och det känns helrätt. Mer kommer, det här är bara ett litet första smakprov. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2010

Mini Cooper D Countryman har blivit S
Och vi är lite nöjdare

Vi har bytt bort den vettiga versionen av Countryman med dieselsnurra, tre platser i baksätet och sparsam utrustning till en S-version med fler hästar, två platser i baksätet, fyrhjulsdrift och allt godis man kan hitta. En till rapport kommer senare i veckan! Om ni undrar varför filmen ser så arty ut är det för att Gustav bara hade med sig sitt Lensbaby-objektiv i dag. Säkert med flit. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida