m
2020

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

GDC återvänder i augusti
Blir en kortare tillställning

Game Developers Conference skulle egentligen ha gått av stapeln den här veckan, men så blev det inte. Men mässan kommer anordnas ändå, om än i lite mindre skala och betydligt senare i år. Anordnarna har meddelat att GDC Summer kommer hållas från 4 till 6 augusti och light-versionen av utvecklarmässan kommer erbjuda diverse paneler och möjligheter för spelutvecklare av olika slag att bredda sina vyer, visa upp sina spel och pitcha spelidéer. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Steam Game Festival återvänder med 40 spelbara titlar
Testa kommande indietitlar!

Precis i denna stund skulle Game Developers Conference vara i full flärd, men på grund av coronan ställdes utvecklarmässan in. Detta har satt lite käppar i hjulet för massvis med indieutvecklare som planerat att använda mässan för att informera världen att de existerar samt låta besökare testa deras spel. Valve och Geoff Keighley har kommit till undsättning och kommer köra en ny upplaga av Steam Game Festival för att lyfta fram nya och kommande indietitlar. Totalt är det 40 titlar som kommer vara spelbara från och med ikväll 18:00 fram till 18:00 23 mars. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Microsoft ska snacka Xbox Series X och xCloud nästa vecka
Kör eventet Game Stack Live i stället för GDC

Utvecklarmässan Game Developers Conference skulle egentligen dra igång nästa vecka, men eventet har skjutits fram till sommaren på grund av coronarisken. Microsoft skulle vara på plats och snacka om kommande Xbox Series X och streamingtjänsten xCloud, men i stället för att vänta till sommaren för att prata om nyheterna kommer Microsoft köra ett gäng liveströmmar för att leverera nyheter. Game Stack Live heter streamingeventet och under det kommer Microsoft köra diverse paneler, prata om sina egenutvecklade spel och snacka lite hårdvara. Schemat för de olika händelserna har ni här nere till vänster. Det lär sägas en hel del intressanta saker, men för folk som är intresserade av Xbox Series X och xCloud kan New Chapter in Gaming som drar igång 18 mars 19:40 vara intressant. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Twitter ställer in närvaro på SXSW
Har satt in reserestriktioner på grund av coronaviruset

Coronaviruset har redan sänkt mobilmässan MWC, spelmässan GDC, Facebooks utvecklarkonferens F8, bilmässan i Geneve och nu kan siktet vara riktat mot mediafestivalen SXSW. Det var tänkt att Twitter skulle besöka festligheterna i Austin, Texas och det var även planerat att chefen Jack Dorsey skulle köra ett keynote-tal. Twitter meddelade under gårdagen att på grund av coronaviruset har företaget bestämt att sätta in reserestriktioner för företagets anställda, vilket kommer göra att Twitters närvaro på SXSW tyvärr kommer ställas in. SXSW verkar dock planera att köra business as usual, trots att folk vill att eventet ska ställas in. Anordnarna meddelar att de jobbar dagligen med myndigheter för att minska risken för ytterligare spridning av COVID-19. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

GDC flyttas till sommaren
Inte helt oväntat kanske

I går skrev vi att ännu fler spelföretag valt att skippa spelutvecklarmässan Game Developers Conference som skulle dragit igång om två veckor. Stora företag som EA, Kojima Productions, PlayStation, Facebook, Microsoft, Unity och Epic Games hade alla valt att skippa mässan på grund av coronaviruset. Nu har arrangörerna bestämt sig för att flytta mässan till sommaren istället i hopp om att situationen med viruset är bättre då. Exakt när under sommaren det kommer ske är oklart men då en massa saker måste planeras om lär det väl ta några veckor innan de kan spika ett nytt datum. Hur folk ska göra med sina bokningar och andra spörsmål försöker arrangörerna reda ut via en FAQ som kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Microsoft, Unity och Epic skippar GDC på grund av COVID-19
Mässan lär ju ställas in

Det börjar se rätt brunt ut för Game Developers Conference. Utvecklarmässan ska dra igång 16 mars, men flera företag har redan ställt in sina visiter. Hittills har EA, Kojima Productions, Playstation och Facebook ställt in sina resor till San Francisco och nu har även Microsoft, Unity och Epic Games hoppat av mässan på grund av hälsorisken med COVID-19. Trots att företagen inte kommer gästa mässan, så kommer några av dem köra lite liveströmmar för att leverera nyheter. Microsoft kommer köra liveströmmar av majoriteten av sina inplanerade panelsnack där vi kommer få reda på mer om Xbox Series X, Project xCloud och lite snack från diverse Microsoft-utvecklare. Epic meddelar att de också kommer köra presentationer i andra kanaler. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

CS:GO-turneringen IEM Katowice 2020 körs utan publik
Anordnarna: Please do not show up at the venue

Coronaviruset har redan strulat till det för en rad olika event. Mobilmässan MWC har ställts in och nyligen blev det känt att Facebook ställt in utvecklarmässan F8. Även spelutvecklarmässan GDC som kommer dra igång i mitten av mars har fått flera stora avhopp och det lutar åt att mässan kommer ställas in. Nu har det blivit känt att den stora Counter-Strike: Global Offensive-turneringen IEM Katowice 2020 påverkats av COVID-19 då anordnarna meddelat att turneringen, som drar igång idag, kommer köras utan publik. I ett uttalande skriver anordnarna till turneringen detta: It breaks our heart that, today at 19:45 CET we were informed that, due to the dynamic changes in the global health situation, the Masters Championship at IEM Katowice 2020 has been closed to the public by the Polish Gouverneur of Silesia hours before its door opening. We respect the decision from the local authorities. Your health and well-being stand above everything else. Anordnarna ber folk som köpt biljetter att inte komma till eventet och kommer erbjuda återbetalning. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Kojima Productions och EA skippar GDC
Börjar bli snålt med gäster på spelmässan

Coronaviruset har redan tagit kål på mobilmässan MWC och det börjar se brunt ut för spelutvecklarmässan Game Developers Conference som väntas dra igång i mitten av mars. Sony, Facebook och Oculus har redan meddelat att de kommer skippa utvecklarkonferensen för att värna om sina anställdas hälsa och nu har även EA meddelat att de inte kommer medverka på mässan. I ett uttalande till Gamespot säger gänget detta: Having closely followed the global situation with Coronavirus and with the recent escalation of cases in new regions, we have decided to take additional steps to protect the wellbeing of our employees including the restriction of all non-essential travel. As a result we are also cancelling our official participation at GDC and limiting attendance to other events. We are continuing to monitor the situation and will adjust guidelines to our employees as we feel is appropriate. Hideo Kojima och Kojima Productions skulle också gästa mässan och snacka massvis om utvecklingen av förra årets mästerverk Death Stranding. Kojima meddelar dock via Twitter att de kommer ställa in sin närvaro på mässan på grund av coronaoro. Vi får se om GDC 2020 kommer rulla som vanligt, eller om mässan kommer ställas in. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Playstation, Oculus och Facebook skippar GDC
På grund av coronavirus

COVID-19 har redan ställt till det ordentligt för mobilmässan Mobile World Congress, men har nu börjat påverka spelvärlden. Sony har tidigare meddelat att de inte kommer närvara på PAX East nästa vecka på grund av coronaviruset och nu meddelar gänget även att de kommer skippa Game Developers Conference som börjar i mitten av mars. Sony säger detta om saken: “We felt this was the best option as the situation related to the virus and global travel restrictions are changing daily. We are disappointed to cancel our participation, but the health and safety of our global workforce is our highest concern.” Sony är inte de enda som skippar spelutvecklarmässan. Facebook Gaming och Oculus har meddelat att de kommer skippa mässan på grund av den höjda hälsorisken. Facebook och Oculus meddelar att de fortfarande kommer leverera nyheter i samband med mässan, men detta kommer ske online. GDC själva meddelar att de kommer implementera fler hälso- och säkerhetsåtgärder för besökarna: “We believe that, based on the strict U.S. quarantine around coronavirus and a large number of enhanced on-site measures, we are able to execute a safe and successful event for our community. Locally, the Department of Health for both the State of California and the City of San Francisco support the convening of public events. We are also continuing to follow the latest CDC and WHO guidance, following in the footsteps of other large international events that are taking place successfully at the Moscone Center.” Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0
2019

Claptrap-röstskådis avslöjar oskön stämning på Gearbox
Överfall och obetalda royalties

Nyligen yttrade sig den förre Claptrap-röstskådisen och vice marknadsföringschefen David Eddings om varför han inte kommer medverka i det tredje Borderlands-spelet. Eddings berättade att det var monetära meningsskillnader som var problemet och han och Gearbox kom helt enkelt inte överens. Efter att Eddings uttalande började sprida sig bestämde sig Gearbox-chefen Randy Pitchford att säga sitt i frågan och hävdade att Gearbox alltid varit generösa med Eddings löner och att även ersättningen för röstskådespeleriet i Borderlands 3 också var rätt generöst samt att Eddings helt enkelt tackat nej. En stabil tillbakakaka, kan man säga, men fejden verkar bara ha börjat. Efter Pitchfords uttalande vände sig Eddings än en gång till Twitter för att berätta vad som egentligen hänt. Eddings skriver att det hela handlat om att han vill ha ersättning för tidigare jobb som Gearbox och när frågan kom upp om att göra rösten till Claptrap igen meddelade Eddings att han kunde göra det helt gratis om Gearbox var villiga att betala ut tidigare outbetalda royalties samt få en personlig ursäkt från Pitchford då Pitchford ska ha misshandlat Eddings i samband med Game Developers Conference 2017. Hela Twitter-tråden har ni här nere: I was fine moving on after Gearbox. But when my former boss starts mouthing off about various aspects of my employment including “how highly compensated” I was and how “generous” he is, I feel obligated to correct the record.— David Eddings (@davideddings) May 7, 2019 I ultimately offered to do it for “free” in exchange for past royalties owed plus an apology for something I’ve never spoken about publicly until now: Randy physically assaulted me in the lobby of the Marriott Marquis at GDC 2017.— David Eddings (@davideddings) May 7, 2019 As an aside, seems a bit conspicuous that he chimed in on my salary but didnx27t mention anything about the $12M of revenue he siphoned away from the employee royalty pool. FYI - GBX employees are asked to take lower salaries with the promise of royalty shares.— David Eddings (@davideddings) May 7, 2019 Randy Pitchford eller Gearbox har ännu inte uttalat sig om ovanstående, men det lär ske inom en snar framtid. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Epic ska dela ut 100 miljoner dollar till Unreal Engine-projekt
Kan handla om spel, underhållning, mediagrejer eller annat

Under GDC-mässan i San Francisco förra veckan så meddelade Epic att man kommer att dela ut 100 miljoner dollar i något som man kallar för MegaGrants vilka ska gå till utvecklingen av grejer till spelmotorn Unreal Engine. Bidragen kommer att delas ut i storlekar från 5000 dollar till 500.000 dollar och det är inte bara spelutvecklare som kan ansöka om dessa. Mediaföretag, företag i underhållningsbranschen och andra som har idéer vad man kan göra med Unreal Engine kan även de söka "MegaGrants". Epic uppger vidare att spelutvecklare som beviljas bidrag givetvis kommer att behålla äganderätten själva och att de får distribuera sina spel hur de vill. Även om säkert Epic hoppas att de kommer att publicera spelen via Epics egen speltjänst Epic Game Store. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern till Oddworld: Soulstorm
Remake på Oddworld Abe’s Exoddus

Under förra veckans Game Developers Conference i San Francisco visade Unity och spelstudion Add Water upp lite från det kommande spelet Oddworld: Soulstorm. Precis som Add Waters förra Oddworld-spel,Oddworld: New ‘N’ Tasty är Oddworld: Soulstorm en remake på ett äldre spel. Oddworld: New ‘N’ Tasty som släpptes var en remake av Oddworld Abe’s Oddysee från 1997 medan Oddworld: Soulstorm ska var en remake av Oddworld Abe’s Exoddus från 1998. Oddworld: Soulstorm släpps någon gång under nästa är men till vilka konsoler spelet kommer finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander

I veckan som gått har det visat upp lite demon på GDC som visar vad som är möjligt att göra i de båda spelmotorerna Unity och Unreal Engine. Här kommer ytterligare ett sådant som gjorts med Unreal Engine 4. Det handlar om en teaser till filmen Troll som Epic visade upp under sin presentation på Game Developers Conference i San Francisco. Demot är framtaget av Goodbye Kansas Studios samt Deep Forest Films i samarbete med Epic. Den här teasern ska så småningom resultera i en riktig film där svenska Alicia Vikander medverkar. För tillfället finns det inga uppgifter om när filmen förväntas vara klar. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Valve visar upp ny design av Steam-biblioteket
Uppdateringsinfo och snabbare interaktion med vänner

Steam har haft samma design sedan urminnes tider, men nu verkar det bli ändring på den fronten. Valve har i samband med Game Developers Conference visat upp hur Steam kommer att se ut i framtiden och mer specifikt är det spelbiblioteket som kommer få en hel del kärlek. Den nya designen kan ni skåda ovan och som ni ser så kommer vi få en ny hemskärm för spelbiblioteket där vi kommer få en lista med våra senaste spelade spel, vänaktivitet och en rullande lista med uppdateringar till dina spel. Även de individuella spelsidorna kommer få en ny design där fokus ligger på uppdateringsinformation, händelser och mer överskådlig vy av vänner som spelar. När den nya designen kommer börja rulla ut är för tillfället oklart, men väntas ske senare i år. I samband med GDC berättade Valve att de siktar på att börja betatesta den nya designen någon gång i sommar. Tumnagel
52.4°
+
André Stray
0

GDC 2019 En närmare titt på Stadia
The Verge snackar lite mer Googles nya speltjänst

Den här veckan har vi snackat en hel del om streamade spel i allmänhet och Googles nyligen presenterade speltjänst Stadia i synnerhet. I det här klippet sammanfattar Nick Statt från The Verge vad vi än så länge vet om Googles kommande speltjäns och vad vi eventuellt kan förvänta oss från den. Han pratar även om spelstreaming överlag och ger sig på att spekulera om och när detta kan komma att slå igenom på allvar. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft planerar att visa upp xCloud stort på E3
Speltjänsten som kommer att konkurrera med Google Stadia

Snart är årets Game Developers Conference över och det som har fått mest uppmärksamhet under veckan var givetvis Googles presentation av speltjänsten Stadia. En del hade kanske förväntat sig att Microsoft skulle visa mer av xCloud, streamingtjänsten för spel som man presenterade förra året, men så blev inte fallet. Precis som Stadia kommer xCloud ha möjlighet att streama tunga spel till datorer, tablets och mobiler som vanligtvis inte skulle fixa att köra så prestandakrävande spel. Microsoft var dock på plats när Stadia presenterades på GDC och efter det så skickade Microsofts spelchef Phil Spencer ut ett mail till några av sina medarbetare vilket nu har läckt ut. I mailet skriver Spencer bland annat: "Today we saw a big tech competitor enter the gaming market, and frame the necessary ingredients for success as Content, Community and Cloud. There were no big surprises in their announcement although I was impressed by their leveraging of YouTube, the use of Google Assistant and the new WiFi controller.But I want get back to us, there has been really good work to get us to the position where we are poised to compete for 2 billion gamers across the planet. Google went big today and we have a couple of months until E3 when we will go big." Det verkar med andra ord som om vi har en hel del kvar att se av streamade spel det kommande året. E3 kickar igång tisdag 11 juni men vilken av dagarna som Microsoft kommer att hålla sin keynote är än så länge oklart. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel

Igår skrev vi lite om ett demo som visade vad spelmotorn Unity klarade av nu för tiden och här kommer ett liknande demo för den konkurrerande spelmotorn Unreal Engine. Demot kallas för Rebirth och visades upp av Epic under veckans Game Developers Conference i San Francisco. Rebirth är framtaget av det svenska företaget Quixel tillsammans med Epic och SideFX. I demot så används Quixels så kallade megascans av miljöer från Island. Teddy Bergsman är vd på Quixel och han säger i ett uttalande: "Our goal at Quixel is to democratize high-end 3D assets so that everyone can create captivating photorealistic content and experiences. With advancements in real-time rendering technology powered by Unreal, we set out to see if we could leverage Unreal and Megascans to create a cinematic with inherent photorealism in real-time, rivaling the results from traditional offline rendering." Islands-bilderna som syns i Rebirth är hämtade från några av de över tusen bilder som Quixel scannade in under en månad på Island skriver Venture Beat. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Stadia går att köra från andra molntjänster än Googles
Om spelutvecklare skulle föredra det

Häromdagen presenterade Google sin speltjänst Stadia, en tjänst som kommer att streama spel från molnet till användares datorer, tablets, tv-apparater eller mobiler. Nu har nyhetsbyrån Reuters tagit sig ett snack med Phil Harrison från Google som berättat lite mer om tjänsten. Stadias molntjänst kommer att ha servrar på runt 7500 platser runt om i världen vilket enligt Google gör Stadia till världen största molnbaserade spelnätverk. Harrison säger dock till Reuters att spelutvecklare som kanske redan har investerat tid och pengar på att bygga upp en egen molntjänst, eller kanske använder molntjänster från Amazons AWS eller Microsofts Azure, ska kunna koppla ihop dessa med Stadia. Harrison säger dock att det kan leda till längre laddtider och sämre kvalitet på streamen. Google har inte avslöjat något om affärsmodellen bakom Stadia, det vill säga hur man har tänkt att tjäna pengar på det hela, men bedömare tror att ett av målen med Stadia är att kunna sälja Googles molntjänster till spelutvecklare som kör sina spel via Stadia. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic Games Store norpar ytterligare exklusiva titlar
The Outer Worlds, Control och Solar Ash Kingdom

Under gårdagen höll Epic Games låda i samband med Game Developers Conference och pratade en del om framtiden för plattformen och om kommande exklusiva samarbeten. Bland annat meddelade gänget att Obsidians kommande spel The Outer Worlds kommer bli exklusivt för Epic Games Store vid release. Det handlar om en semiexklusivitet då spelet även kommer säljas via Microsoft Store vid release och spelet kommer börja säljas via Steam ett år efter släpp. Andra spel som kommer släppas exklusivt via Epic Games Store är Remedy Entertainments Control, Solar Ash Kingdom från Heart Machine och The Sinking City från Frogwares. I samband med sin GDC-presentation meddelade Epic Games också att de börjat samarbeta med Quantic Dreams, gänget bakom Heavy Rain, Beyond: Two Souls och nya Detroit: Become Human, och meddelade att deras spel kommer bli tillgängliga på Epic Games Store i framtiden. Något specifikt datum fick vi inte, men det är ändå rätt trevliga nyheter att spelen släpps utanför Playstation-sfären. Tumnagel
31.7°
+
André Stray
0

GDC 2019 Doom Eternal kommer till Google Stadia
Så här kommer det att se ut

När Google presenterade sin speltjänst Stadia igår så fanns bland andra Marty Stratton från ID Software med på scenen och han snackade lite om det kommande Doom-spelet Doom Eternal, ett spel som kommer att dyka upp på Stadia när tjänsten släpps. Stratton uppgav vidare att Doom Eternal kommer att streamas i 4K med HDR i hastigheten 60fps på en av Stadias GPU:er. Det är samma prestanda som även visades upp när man streamade Assassin’s Creed Odyssey men Google säger att man i framtiden kommer att kunna streama spel i 8K-upplösning med hastigheter på 120+fps. Exakt när denna framtid förväntas dyka upp nämnde man inget om. Det är oklart när Doom Eternal släpps men när det väl gör det så kommer det även att släppas till PC, Nintendo Switch, PlayStation 4 samt Xbox One. Här ovan kan ni kolla in när Doom Eternal streamas på Stadia. I klippet nedan kan ni kolla in när det liras Assassin’s Creed Odyssey genom Stadia på tre olika enheter vilka spelaren byter mellan helt sömlöst. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in The Heretic från Unity
Demo visar vad spelmotorn klarar av nu för tiden

När Unity hade sin presentation på Game Developers Conference så visade man traditionsenligt upp lite av vad spelmotorn klarar av att göra nu för tiden. I år handlade det om kortfilmen The Heretic som ni kan kolla in ovan. I demon försöker Unity bland annat visa upp hur det går att jobba med olika typer av belysning, linsernas brännvidd samt olika typer av kontroller: "The cinematic look of The Heretic demo was achieved with the latest version of Unity’s post-processing features: motion blur, bloom, depth of field, film grain, color grading, and Panini projection. In Unity 2019.1, they have been upgraded to be more physically correct and are now deeply integrated with HDRP." Demon som visas ovan ska ha körts i 1440 pixlars upplösning i 30 fps på en "consumer-class desktop PC". Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in när Google presenterar speltjänsten Stadia
Supercut från gårdagens keynote på GDC

Igår presenterade Google speltjänsten Stadia på Game Developers Conference i San Francisco och här kan ni kolla in det bästa från den i en supercut-version från gårdagens keynote. Det handlar alltså om en tjänst som kommer att streama spel till datorer, tablets, mobiler och tv-apparater, apparater som i vanliga fall kanske inte skulle klarat prestandakraven som vissa AAA-spel kräver idag. Gårdagens presentation från Google var cirka en timma lång men i det 14 minuter långa klippet ovan får ni nog se det viktigaste man visade då. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Google startar Stadia Games and Entertainment
Jade Raymond kommer att leda Googles nya spelstudio

Under Googles presentation av sin speltjänst Stadia tidigare idag meddelade man att man även kommer att dra igång spelstudion Stadia Games and Entertainment. Googles nya spelstudio kommer att arbeta med att ta fram spel till speltjänsten Stadia men om dessa kommer att bli exklusiva för Stadia eller inte finns det än så länge inga uppgifter om. Vi rapporterade redan förra veckan att spelveteranen Jade Raymond hade börjat jobba för Google och inte helt oväntat blir det hon som kommer att chefa över Stadia Games and Entertainment. Raymond har arbetat i över tio år på spelföretag som Ubisoft och EA. På Ubisoft ledde hon bland annat arbetet med Assasinx27s Creed, ett av de spelen som Google visade upp till Stadia idag och som även visades på Stadias föregångare Project Stream. Google meddelade även att man redan har skickat ut hårdvara för utveckling till Stadia till cirka 100 stycken externa spelstudios och man räknar med att ha runt 1000 utvecklare från dessa företag arbetande med spel till Stadia. Huruvida dessa eventuellt kan bli exklusiva för Stadia eller inte är okänt. Det lär nog hur som helst finnas lite att spela på Stadia när tjänsten lanseras senare i år. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Google presenterar spelplattformen Stadia
Spela på allt överallt

Under kvällen hade Google en presentation på Games Developers Conference i San Francisco och där visade man upp sin nya spelsatsning Stadia. Stadia är alltså en spelplattform för spel som streamas till olika enheter vilket gör att man ska kunna spela rätt prestandakrävande spel på datorer, konsoler, tablets, mobiler, tv-apparater och andra maskiner vars prestanda vanligtvis inte skulle fixat vissa spel. Under presentationen visade man bland annat upp en demo där man hoppade helt sömlöst mellan en dator, tablet och en tv samtidigt som man streamade Assasinx27s Creed från Googles datacenter runt om i världen. Det hela såg ut att funka fint på wifi-uppkoppling men det ska bli intressant att se hur det ser ut med en 4G-uppkoppling. Det har inte nämnts något om vilken hastighet på uppkopplingen som krävs för att ta del av Stadia. Google visade också upp handkontrollen Stadia Controller, se bild nedan, vilken väl ser ut som en traditionell handkontroll fast försedd med dedikerade knappar för Stadia och Google Assistant. Stadia har datacenter med noder på 7500 platser runt om i världen vilket gör det till världens största molnplattform för spelande uppger Google. Enligt Stadia ska detta göra att man kan streama spel i 4K-upplösning med HDR i 60fps med surroundljud. I framtiden utlovar Google att det kommer att bli möjligt att streama spel i 8K-upplösning i 120+fps. Google uppgav även att Stadia kommer att stödja cross-platform play fullt ut vilket gör att man kan spela mot andra oavsett vilken typ av maskin de använder för att spela. När släpps då Stadia? Det enda Google uppgav angående det var att tjänsten kommer att släppas under 2019. Den kommer först att släppas i USA, Kanada, Storbritannien och större delen av EU. Jag misstänker att det kan ha att göra med att de regionerna anses ha bland de snabbaste bredbandsuppkopplingarna i världen samt, oftast, inte är beroende av översättningar från engelska. Vad tjänsten kommer att kosta nämndes det inget om. Inte heller om det skulle kunna komma en flatrate-tjänst a la Netflix och Spotify vilket givetvis skulle kunna vara intressant. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in presentation av Googles spelprojekt här
Drar igång på GDC klockan 18:00

Igår drog Game Developers Conference igång i San Francisco och idag kommer Google att hålla sin keynote där. Ni kan följa det hela via YouTube ovan eller via länken nedan. Enligt alla rykten som finns att tillgå så kommer Google då att presentera mer om spelstreaming-tjänst Project Stream och vad vi kan förvänta oss av den. Spelstreaming kommer nog att bli det som många kommer att snacka om på årets GDC så det blir säkerligen intressant att kolla in. Förutom Project Stream så är det väl inte helt omöjligt att Google snackar lite om VR eller något annat spelrelaterat man har på gång. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida