m

Nvidia köper kartföretaget DeepMap
Ska göra Nvidias plattform för självkörande bilar bättre

Nvidia har köpt upp kartföretaget DeepMap, ett företag som utvecklar teknik för kartläggning med hög precision. Tekniken som DeepMap har utvecklat används primärt för att förse självkörande bilar möjligheten att kartlägga sina omgivningar. När bilar enbart använder GPS för att ge mänskliga förare instruktioner räcker det vanligtvis med kartor som har en precision på några meter. När det handlar om helt självkörande bilar måste dessa någorlunda veta exakt på centimetern när det är dags att till exempel svänga av vägen. Det är den typen av teknik som DeepMap har specialiserat sig på. Nvidia planerar att integrera DeepMaps teknik i Nvidia Drive, plattformen för självkörande bilar som bland annat används av Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Hyundai och Volvo. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google släpper Android 12 beta 2
Kolla in nyheter från den här

Nu har Google börjar rulla ut den andra betaversion av Android 12 och i videoklippet ovan går 9to5Google igenom vad som är nytt där. Bland nyheterna finns bland annat Androids nya integritetskontroller. Dessa låter användarna se hur mikrofoner, kameror, GPS och andra sensorer används av appar samt möjligheten att helt inaktivera telefonens kameror och mikrofoner. Vidare innehåller betaversionen en funktion som visar om någon app kopierar text eller annat när appen körs, lite liknande en funktion som Apple implementerade till iOS förra året. Dessutom innehåller betan lite ny design på vissa menyfunktioner, till exempel olika snabbmenyer samt möjligheten att få menysystemet i färger som liknar de som finns på telefonens bakgrundsbild. Android 12 förväntas vara helt klart för release någon gång i augusti men när det släpps publikt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Huawei presenterar nya Watch 3 och 3 Pro
Första klockorna med HarmonyOS

Huawei har hållit lite låda idag och pratat mer om HarmonyOS samt visat upp några nya enheter som kör företagets nya operativsystem. Bland annat kommer operativsystemet köras på nya klockorna Watch 3 och Watch 3 Pro. Klockorna kommer inte bara köra det nya operativsystemet, utan kommer även med användbara funktioner som aktivitetsspårning, hälsomätning samt stöd för att ta emot videosamtal via Huawei MeeTime. Watch 3 och 3 Pro är utrustade med runda OLED-paneler med en diameter på 1,43 tum med en 60Hz uppdateringsfrekvens och peakljusstyrka på 1000nits. Batteritiden ligger på upp till 3 dagar med 4G aktiverat, men stänger man av det och kör lite batterisparfunktioner så kan man dra ut batteritiden till 14 dagar. Enligt Huawei ska batterisparläget ändå erbjuda träningsspårning samt animerade urtavlor. Pro-versionen kommer med lite större batteri som erbjuder 5 dagars batteritid och upp till 21 dagar med batterisparläget. Pro-versionen kommer även med en flådigare titankonstruktion och mer exakt GPS. I Storbritannien kommer Huawei Pro börja säljas 18 juni med ett pris på 350 pund och Por-versionen kommer 28 juni med en prislapp på 500 pund. Vi uppdaterar med svenska priser när de trillar in. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Suunto presenterar mindre version av Suunto 9
Det här är Suunto 9 Peak

Finska Suunto har två serier som är lite olika Suunto 7 är en Google Wear-klocka med allt vad det har med för- och nackdelar, mycket appar och dålig batteritid. Suunto 9 kör deras egna system och har inte lika mycket funktioner men väldigt mycket bättre batteritid. Hur som helst så är normalt sett en stor klocka men nu har man släppt Suunto 9 Peak som är en mindre version av klockan som är lite enklare att bära om man inte bara tränar utan också har ett normalt liv. Förutom den lite annorlunda formen så har klockan fått en ny pulsmätare och lagt till en mätare för syresättningen i blodet. Speciellt bra om man är på höga höjder. En nyhet som är viktig är att man numera kan uppdatera den trådlöst, äntligen! Eftersom klockan är mindre är också skärmen mindre än Suunto 9 Baro. Det finns numera även en ljussensor som sätter på bakgrundsbelysningen när det behövs. Den här skärmen är ju annorlunda jämfört med en skärm på en Google Wear eller Apple Watch och är alltid på, men inte belyst hela tiden. Laddningen går snabbare och den laddas fullt på en timme. När den är fullt laddad så håller den superlänge om du inte gör någonting, men det är ju inte tanken. I tour-läget så sparar den så mycket batteri det går men trackar GPS och då räcker den i 170 timmar. Sen finns det olika lägen beroende på vad man ska göra och hur länge. Nedan kan du se alla nya funktioner närmare. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

RedMagic Watch börjar säljas i Europa
Nubia-avstickarens klocka kan bli din för en tusing

Nubia-avstickaren RedMagic har gjort sin aktivitetsklocka Watch tillgänglig i Europa för ett rätt rimligt pris på 99 euro. Watch erbjuder en 1,39 tum runt AMOLED-skärm, NFS, pulsmätare, blodsyremätare, GPS och möjlighet att registrera 16 olika träningslägen. Batteritiden ligger på 15 dagar, men kan klämmas ut till 23 dagar med energisparläge. Vill man gå all in på träning så räcker batteriet för användning i 50 timmar. Kort sagt verkar det vara ungefär samma upplevelse som OnePlus Watch, fast till ett lite billigare pris. Givetvis erbjuds en rad olika urtavlor du kan skifta mellan via appen och det följer även med fem olika band, vilket gör att du lätt kan byta stil vid behov. Länk till klockan har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Här är en självkörande bil som utvecklades för 30 år sedan
Rullade runt i Sydkorea på 1990-talet

Självkörande bilar är inget nytt påfund utan något som uppfinnare haft visioner om i över 50 års tid. I det här klippet kan ni kolla in en självkörande bil som utvecklades i början av 1990-talet. Bilen ska 1995 ha kunnat navigera sig fram de 300 kilometrarna mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och hamnstaden Busan. Professor Han Min-hong som utvecklade bilen säger att dess teknik är fullt jämförbar med den som till exempel hittas i dagens Teslor utan att gå in på några detaljer som faktiskt säger att så skulle vara fallet. Tyvärr så skrotades det sydkoreanska projektet med självkörande bilar då landet ansåg att det var bättre att satsa resurser på att utveckla sin tunga industri. Han Min-hong säger i klippet att han tror att Sydkorea skulle kunna vara världsledande inom teknik för självkörande bilar om det hade satsats vidare på den bilen han utvecklade för 30 år sedan. I den inlänkade artikeln här nedanför kan ni kolla in en självkörande bil som rullade runt på en testbana i USA redan på 1960-talet. Här nedanför hittas även en artikel om ett tidigt navigationssystem för bilar där man använde kassettband med köranvisningar istället för GPS. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Casio visar upp sin första G-Shock-klocka med Wear OS
GSW-H1000 är även försedd med dubbla skärmlager

Casio har presenterat sin första modell i deras G-Shock-serie som kommer att köra Wear OS. Casio har tidigare använt Wear OS på en del av sina Pro Trek-modeller men GSW-H1000 blir den första G-Shock-klockan med Googles operativsystem för smarta klockor. Precis som vissa Pro Trek-modeller är GSW-H1000 försedd med dubbla skärmlager. Ett monokromt som kan visa tiden och lite annat, samt ett lager i färg där apparna som körs till WearOS visas. Det här gör att batteritiden ligger på cirka 1,5 dagar. Känner man för att bara använda själva klockfunktionen och klockans sensorer utan WearOS och appar ökar dock batteritiden till cirka en månad. Klockan är försedd med en lång rad sensorer för till exempel GPS, pulsmätning, kompass, höjdmätning samt mätning av barometertrycket. GSW-H1000 är även vattentät ner till 200 meters djup. Casio G-Shock GSW-H1000 släpps i maj och kommer att kosta 700 dollar. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI presenterar sin första FPV-drönare
Funkar för både nybörjare och proffs

DJI har idag presenterat lite nyheter på drönarfronten. DJI FPV heter deras senaste alster och som namnet avslöjar handlar det om en drönare som är avsedd att användas med first person view-headset, även känt som drönarbrillor. Drönaren är avsedd att användas både för att köra på bana samt för att spela in video. På drönarens framsida sitter det en ordentlig vidvinkelkamera med 150 graders synfält på en stabilisator som kan spela in med 4K-upplösning i 60 fps eller 1080p i 120 fps. Maxhastigheten ligger på 140 km/h och kan gå från 0 till 100 på 2 sekunder. Batteriet håller för 20 minuters flygande. FPV-brillorna som följer med är en uppgraderad version och erbjuder en stabil signal till drönaren som ska ge användaren videoström på 10 kilometers avstånd. Givetvis är drönaren fullknökad med funktioner och kommer med fler olika flyglägen beroende på hur van drönarpilot man är. I Normal Mode fungerar drönaren praktiskt taget som företagets tidigare drönare och använder sig av GPS och visuella positionssystem för att hålla enheten på plats i luften. I detta läge kan drönaren även identifiera hinder framför drönaren och se till att du inte flyger rakt in i dessa. Vidare har vi Manual Mode stänger av säkerhetsfunktionerna och ger dig full kontroll över drönaren. Sport Mode är ett mellanting. DJI FPV går att beställa nu via DJI:s hemsida och priset ligger på 1399 euro. För det får man drönaren, handkontroll, FPV-brillor, batteri, extra uppsättning propellrar och kablar. Ett kit med extrabatteri och en dedikerad laddhubb kostar 278 euro och enhandskontrollen med rörelsestyrning kommer kosta 149 euro. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

GoPro släpper ny fjärrkontroll
Samt ny mjukvara med snabbare överföringshastighet

GoPro har levererat lite nyheter i form av en ny fjärrkontroll samt lite ny mjukvara. Den nya fjärrkontrollen är, precis som företagets kameror, robusta och vattentåliga och ger dig snabb tillgång till inspelningsknapp, vilket kan vara användbart om du har din GoPro-kamera placerad på ett knepigt ställe. Den nya fjärrkontrollen kan kontrollera upp till fem GoPro-kameror samtidigt och har en räckvidd på 60 meter. Enheten kommer fungera med Hero 9 Black, Hero 8 Black och Max. Nya GoPro Remote har blivit tillgänglig i USA där den kostar 80 dollar. Troligtvis kommer den börja säljas här i Sverige alldeles strax. Utöver en ny fjärrkontroll så har GoPro släppt lite ny mjukvara till Hero 9 Black, Hero 8 Black och Max som förbättrar överföringshastigheten en aning och samt lite annat smått och gott. Hero 9 Black får den bästa förbättringen och ska efteruppdateringen ha 30 procent snabbare överföring från kameran till mobilappen samt förbättrad HyperSmooth 3.0-prestanda i kallare väder och har förbättrad GPS-precision och lite annat smått och gott. Hero 8 Black och Max har med den nya mjukvaran fått stöd för den nya kontrollen samt fått 15 respektive 20 procent snabbare överföringshastigheter. Uppdateringen har släppts och är tillgänglig via app eller GoPros hemsida. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Nu måste appskapare vara tydligare i App Store
Kring integritet

Från och med i dag så gäller nya regler för appskapare i App Store angående vad de måste berätta kring din integritet. Informationen kommer att finnas på appens informationssida och måste lämnas för alla nya och uppdaterade appar från och med i dag, så det kan ta ett litet tag innan det finns där för alla appar men kommer med tiden att finnas på alla. Informationen är uppdelad i tre avdelningar. Den första är data som används för att spåra dig som användare och detta är alltså data som hämtas från en app och som sedan används på något annat ställe, till exempel för att visa annonser för dig. Den andra avdelningen är data som är länkad till dig och detta är data som appen samlar in för att kunna leverera tjänsten som du vill ha. Det kan vara en träningsapp som sparar GPS-data om dig så att du vet vart du har sprungit, alltså inte alltid data som är farlig och som du troligen vill att de sparar men bra att veta vilken typ av data som sparas och om "det är värt det". Kanske finns det en annan app som sparar mindre data men levererar samma tjänst. Den sista avdelningen är helt enkelt data som inte sparas om dig. Vad som sparas om du rapporteras av appskaparen och det är upp till appskaparen att vara transparent och ärlig. Dock så finns ju som alltid den process där Apple går igenom och godkänner nya appar och uppdateringar av appar och hittar man något i den processen som inte stämmer med informationen från appskaparen kommer man så klart att ge nerslag på detta. Nyheten kräver iOS eller iPadOS 14.3 som släpptes nu på kvällen. Tumnagel
62.1°
+
Roger Åberg
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ropot ska göra det säkrare för barn i trafiken
Hondas nya manick varnar för bilar och annat

Forskare på Honda har utvecklat en liten manick som är tänkt att kunna leda barn till skolan på ett trafiksäkert sätt. Den kallas för "Ropot" och är tänkt att sitta på axelband på en ryggsäck medan barnet går till och från sin skola. Tanken är att en förälder ska lära Ropot var det finns övergångsställen eller korsningar på vägen till skolan och sedan kommer Ropot göra barnet uppmärksam på detta när det själv går dit. Det ska även finnas en inbyggd sensor i Ropot som upptäcker bilar och kan göra barnet uppmärksamt på det. Dessutom har Ropot en inbyggd GPS-sändare så att föräldrar kan följa barnets väg till skolan via en tillhörande mobilapp. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur det går till när föräldern lär upp Ropot om trafikfarliga situationer på barnets skolväg samt hur det ser ut när barnet sedan själv går till skolan. Huruvida Honda planerar att börja sälja Ropot och vad denna i så fall kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Purism börjar sälja Librem 5
Mobiltelefonen som kör PureOS

Det har nu gått över tre år sedan företaget Purism meddelade att de skulle ta fram en mobiltelefon och nu har man släppt Librem 5, en mobiltelefon som kör samma operativsystem som de datorer företaget säljer. Librem 5 och Purisms datorer kör det Debian-baserade operativsystemet PureOS vilket använder GNOME som desktop-miljö. Mobiltelefonen har en 5,7 tum stor skärm med upplösningen 720×1440 pixlar, en quadcore-processor på 1,5Ghz, en frontkamera på 8 megapixel samt en huvudkamera på 9 megapixel. Det går även att koppla in telefonen direkt till en skärm om man skulle vilja använda telefonen som en liten linux-dator. Förutom det så finns det lite andra unika funktioner som kanske tilltalar en del väldigt säkerhetsmedvetna mobilanvändare. Purism skriver bland annat om Librem 5:s lite mer speciella egenskaper: "The Librem 5 has unique hardware features including a user-removable cellular modem, WiFi card, and battery. Like with Librem laptops, the Librem 5 also features external hardware kill switches that cut power to the cellular modem, WiFi/Bluetooth, and front and back cameras and microphone so that the user can control when these devices are in use. All hardware switches can also be triggered together to enable “lockdown mode” which also disables the GPS, accelerometer and all other sensors." En Librem 5 kostar 800 dollar och målgruppen är antagligen de som vill kunna modifiera, samt kontrollera, både mjuk- och hårdvara ner på detaljnivå. Att telefonen kommer att bli någon storsäljare bland normalanvändaren av mobiltelefoner har jag väldigt svårt att se för tillfället. Här nedan hittas en genomgång på några minuter av Librem 5 från Purism. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens sista vita giraff försedd med GPS
För att skydda den från tjuvjägare

Världens enda kända vita giraff håller till i Kenya och därifrån rapporteras det att denna nu har försetts med en GPS-sändare, något som gör att parkvakter från Ishaqbini Hirola Community Conservancy kan hålla koll på var giraffen befinner sig. Anledningen till att giraffen försetts med GPS är primärt för att kunna hålla uppsikt över det unika djuret så att det inte faller offer för tjuvjägare, något som drabbade en vitfärgad giraffhona och hennes kalv tidigare i år. Anledningen till att giraffen är vit beror på att den lider av sjukdomen leucism vilket är medfött tillstånd som leder till reducerat pigment hos djur. Till skillnad från albinism så fortsätter leucism att producera mörkt pigment i till exempel djurets ögon, något som gör att djur med leucism inte har de röda ögon som ofta förknippas med albinism hos djur. Tumnagel
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ludvig Strigeus får Polhemspriset 2020
Hjärnan bakom uTorrent och Spotifys tekniska plattform

Igår blev det klart att Polhemspriset 2020 går till ingenjören Ludvig Strigeus, mannen som beskrivs som hjärnan bakom Spotifys tekniska plattform. Polhemspriset är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse och instiftades 1876 till minne av uppfinnaren Christopher Polhem. Strigeus säger själv om att fått årets pris: "Det är en fantastiskt stor ära för mig att få Polhemspriset. Jag har hela tiden drivits av att grotta ner mig i tekniska detaljer, lära mig nya saker och hitta smarta lösningar på svåra problem, snarare än att bygga något primärt för att det ska få många användare. Det känns riktigt kul att programmen jag utvecklat har fått så här enormt stor spridning över hela världen." Strigeus började arbeta för Spotify 2006 och har bland annat tagit fram tjänstens musikstreaming-funktion samt dess Windows-gränssnitt. Innan Strigeus började arbeta på Spotify så utvecklade han bland annat den populära bit torrent-appen µTorrent, en app som än idag är bland de mest populära i den genren. Han utbildades vid Chalmers universitet i Göteborg och 2015 blev han även hedersdoktor där. Förutom äran att ha tilldelats Polhemspriset 2020 så får Ludvig Strigeus även en prissumma på 250.000 kronor och Pohemsmedaljen. Bland tidigare pristagare märks bland andra Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), samt Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013). Här nedan hittas en repris av gårdagens direktsändning av Polhemspriset 2020. Tumnagel
73.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Garmin lägger till graviditetsfunktioner i sina klockor
Anpassar bland annat träningsmålen när man är gravid

Något som tillverkare av smarta klockor fått kritik för sedan urminnes tider är graviditetsrelaterade funktioner och möjligheten att göra temporära justeringar för perioder när man inte kan vara allt för aktiv. Garmin har nu meddelat att Connect-appen kommer få en uppdatering som lägger till graviditetsrelaterade funktioner som möjligheten att spåra graviditetsrelaterade symptom som trötthet samt kontrollera användarens framgångar ju närmare man kommer födseln. Med nya versionen kommer användare också kunna pausa uppdateringar gällande din träning. I appen kommer man även kunna justera pulsmätningen, vilket brukar höjas under graviditet, samt kommer det en separat app som kan hålla koll på sammandragningar under födseln. I ett uttalande säger Susan Lyman, vice president of global consumer marketing detta: “It’s our hope that this pregnancy tracking feature helps women make sense of how their pregnancy ties into their active lifestyles and overall well-being." Garmings uppdaterade version av Connect borde bli tillgänglig inom en snar framtid. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0
Nästa sida