Quantcast
m

Chevrolet ska göra el-pickup
Ska ha en räckvidd på över 600 kilometer

I samband med att biltillverkaren Chevrolet släppte en ny hållbarhetsrapport så meddelade företaget att man arbetar på utveckla en helt eldriven pickup. Chevrolets eldrivna pickup kommer att få en räckvidd på runt 640 kilometer på en batteriladdning. Det är i stort sett allt Chevrolet själva än så länge har avslöjat om deras kommande pickup. Nu har det börjat spekuleras om det kan komma handla om en elektrifierad Silverado-pickup eller om det kanske kan handla om en helt ny modell från Chevrolet. Förra året snackades det om Chevrolets ägare GM skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande eldrivna Chevrolet-pickupen GM då hade i tankarna. Chevrolet nämner inget om när deras eldrivna pickup planeras att släppas på marknaden. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber Green nu även i Sverige - välj elbil och gröna transporter
Något för mig?

Nu lanseras även Uber Green här i Sverige och man börjar i Stockholm och Göteborg. Det är ett initiativ från Uber där användaren kan välja att åka elbil istället och att transporten av varor ska vara mer miljövänlig. Du väljer helt enkelt Uber Green-alternativet i appen och blir då upphämtad i en elbil. Resan är lite dyrare än den med UberX, och detta säger Uber är på grund av att man vill gynna de förare som använder elbilar. Peter Löfstrand som är Nordenchef på Uber säger följande: "Det känns bra att med hjälp av Uber Green ta ett viktigt steg i omställningen från fossila bränslen till elbilar. I vårt fortsatta hållbarhetsarbete ser vi också samarbeten som en central del i att förbättra miljön i våra städer. Därför ingår vi i partnerskap med myndigheter och företag såsom OKQ8, aktörer som kan göra det ännu mer attraktivt för våra förare att ställa om till att använda elbil." Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes Safety Car kläs med regnbågsfärger
F1 lyfter frågan kring rasism och ojämlikheter

På söndag drar F1-cirkusen igång igen och temat är WeRaceAsOne. Det är ett initiativ framtaget efter alla utmaningar pandemin har gett oss samtidigt som man vill lyfta frågan kring rasism och ojämlikheter i sporten och världen över. Mercedes säkerhetsbilar som ligger i täten innan racen börjar har därför klätts med regnbågsfärger. Alla tävlande bilar kommer att ha dekoren och hashtaggen #WeRaceAsOne på sig men detta lär synas allra mest på säkerhetsbilarna. Hashtaggen #PurposeDriven handlar om FIA’s arbete för säkerhet, hållbarhet, jämlikhet mellan könen och diversifiering. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Beleco hyr ut designmöbler till ditt hem eller kontor
Varför köpa när man kan hyra?

Det svenska startup-företaget Beleco lanserar nu en marknadsplats för alla som är intresserade av att hyra designmöbler till sitt hem, kontor eller event. Det handlar om möbler från Belecos samarbetspartners som bland andra inkluderar Layered, Vitra, Hay, Flokk, Fogia, Hem och Flos. På tjänsten kan man hitta det mesta som behövs i ett hem eller kontor och sedan hyra detta månadsvis eller i kortare perioder, till exempel om man kanske behöver möbler inför en lägenhetsvisning. Runt 100 möbelproducenter har än så länge anslutit sig till Belecos tjänst skriver företaget i ett pressmeddelande. Tumnagel
31.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

JerryRigEverything stresstestar Poco F2 Pro
Lika hållbar som dyrare flaggskepp

Zack från JerryRigEverything har lagt vantarna på Xiaomi-avstickaren Pocos nya enhet Poco F2 Pro och i vanlig ordning får telefonen genomgå ett gäng högst vetenskapliga tester. För att göra en lång historia kort så verkar det billiga slaggskeppet vara en fullt kompetent enhet när det kommer till hållbarhet. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

En närmare titt på Polestar Precept
Thomas Ingenlath går igenom nya konceptet

I slutet av februari rullade Polestar ut konceptbilen Precept och nu berättar man lite mer om den. Bilen ger en inblick i hur Polestars framtid ser ut och man har fokuserat på tre områden - hållbarhet, digital teknik och design. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Exklusivt test: Nya MacBook Air är den nya folkdatorn
Bra dator har blivit bättre och fått bättre pris

På håll ser den ut precis som den gamla MacBook Air, men några irriterande saker har justerats. Och även om de inte syns på håll så är de viktiga och rätt avgörande. På utsidan är alltså inget nytt, men öppnar man locket så har något förändrats om man tittar närmare. Skärmen är densamma och styrplattan är densamma, men tangentbordet är nytt. Och eftersom Apple har haft en tveksam historia med just tangentbord de senaste åren är detta viktigt. Istället för det gamla och smått utskällda sitter det nya som man presenterade med MacBook Pro 16 tum. Jag har kört den maskinen ett tag nu och även om jag inte tycker att det är riktigt lika ”alert” som det tidigare så fungerar det, och det är ju väldigt viktigt. Kollar man runt på nätet så verkar det dessutom hålla för de flesta andra också. Nu har jag bara kört MacBook Air i ett dygn ungefär så det är alldeles för tidigt att säga något om hållbarheten om ett eller två eller tre år, men det är lovande. Precis som med tidigare versioner av MacBook Air slipper man TouchBar, en av de sämsta uppfinningarna som Apple har kommit på de senaste åren. Istället får man riktiga knappar. Men precis som tidigare så får man också Touch ID för att snabbt kunna logga in och använda tjänster säkert. Precis vad man vill ha alltså. Jag vet folk som har köpt MacBook Air även fast de kanske definieras som Pro-användare. Dels för att de vill ha en så liten maskin som möjligt, men också för att de hatar Touch Bar. Hur som helst så har de fått lida lite eftersom processerna i MacBook Air inte har varit mycket att ringa farmor om. Nu är det lite bättre på den fronten och alternativen som finns borde göra de flesta användarna glada och nöjda. Processorerna är fortfarande från Intel men nu av tionde generationen. Man kan också få dem med fyra kärnor, vilket känns som något man vill ha så här 2020. Köper man den billigaste versionen får man en Intel Core i3 med dubbla kärnor på 1,1 GHz och den duger säkerligen gott och väl åt de allra flesta normalanvändare. Kliver man upp ett steg får man en fyrkärnig Intel Core i5 som också rullar på i 1,1 GHz och det är den vi har testat. Förra årets MacBook Air med i5 fick 758 i Geekbench single-core-test och 1534 i multi-core-testet. Den modell vi har testat (en i5 med 8 GB RAM) får 1133 i single-core och 2662 i multi-core. En rejäl ökning med andra ord och nu passar den här maskinen för betydligt fler användare. Apple har ju traditionellt sett varit snåla med minne, men nu har man skrotat 128 GB-alternativet och billigaste versionen har 256 GB vilket är det enda rätta. 128 GB räcker kanske för en del, men de allra flesta behöver mer än så. I alla fall om datorn ska hålla ett tag. Tyvärr tänkte man inte samma tanke när de kommer till RAM-minne, här är det fortfarande 8 GB som gäller. Vilket fungerar om man är en person som gör en sak i taget, men 16 GB är betydligt härligare och mer framtidssäkert. Tyvärr vill Apple ha 2500 kronor för 8 GB extra RAM-minne. Mer minne, bättre processorer, bättre tangentbord. Låter som att prislappen har gått upp? Nope, för en gångs skull har den gått ner. Den billiga varianten med i3, 256 GB minne och 8 GB RAM kostar nu 12.995 kronor, ner från 14.295 kronor. Vill man ha i5, 512 GB minne och 8 GB RAM får man betala 16.995 kronor. MacBook Air som koncept är beprövat och jag tror inte att det finns många besvikna användare där ute. De tveksamheter som fanns med modellen är, för de allra flesta, borta och istället levererar Apple en dator som går att rekommendera till de allra flesta, för att inte säga nästan alla. Kräver du inte 16 tums-skärm, vill spela eller gör något som egentligen kräver en stor desktopmaskin för rejäla slantar är det här datorn du ska ha. Frågor? Kör på bland kommentarerna! Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Hållbarheten hos laddkablar till mobiler testade
Stora skillnader i både kvalitet och pris

Undersökningsföretaget TestFakta har testat ersättningskablar för batteriladdare till mobiltelefoner och kunnat konstatera att det skiljer sig rätt markant mellan flera av dessa, både när det gäller kvalitet och pris. TestFakta har testat sex stycken kablar avsedda till Android-lurar och sex stycken som passar tillsammans med iPhones Lighting-kontakt. Priserna på kablarna har legat mellan 50 - 250 kronor och det man primärt har testat är hur många gånger kablarna klarar av att böjas vid kontakterna innan de blir obrukbara. I Android-testet så fick kablarna från Belkin (180 kr), Clas Ohlson (170 kr), IKEA (50 kr) och Samsung (200 kr) fullt betyg, något som innebär att kablarna klarade av att böjas över 5000 gånger i 180 grader vid båda kontakterna. Den Android-kabel som klarade sig sämst var den som såldes på Circle K, en sladd som även var den dyraste i Android-testet. Den kostade 240 kronor och fick endast en etta i betyg, något som gör den till den sammantaget sämsta kabeln i båda testerna. I kabeltestet för Lightning-sladdar var det endast Apples egna ersättningskabel för 250 kronor som fick högsta betyget 10. De sämsta kablarna i det testet fick en 4:a i betyg och kom från IKEA (80 kr), Belkin (200 kr) och Circle K (240 kr). Ni hittar hela TestFaktas tester för laddkablar på länken här nedanför. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in radiostyrda Cybertrucks lite närmare
Mattel har visat upp lite mindre versioner av Teslas pickup

Leksaksföretaget Mattel har visat upp två radiostyrda varianter av Teslas kommande Cybertruck på den pågående leksaksmässan New York Toy Fair och här kollar CNET in dessa lite närmare. Mattel kommer att släppa en liten version Cybertrucken som kommer att gå för 20 dollar och en lite större version i skala 1:10 vilken beskrivs som ett samlarobjekt. Den större varianten ska vara en detaljerad kopia av originalet. Modellen är bland annat försedd med dekaler som ska illustrera hur sidorutan på bilen såg ut efter det Tesla demonstrerade rutans hållbarhet i samband med att Tesla presenterade Cybertruck i november förra året. Mattels större versionen av Tesla Cybertruck tar en halvtimma att ladda upp och då får man även en halvtimmas körtid. Den släpps någon gång under året och kommer då att kosta 400 dollar. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motorola Razr verkar vara rätt omöjlig att laga själv
iFixit har kikat

Motorolas release av Razr går sådär. Gänget försenade releasen en skvätt på grund av högt tryck från kunderna. Techmedier sågar enheten rejält. Och nu meddelar iFixit att Razr kan vara den mest svårlagade telefonen genom tiderna. För att göra en lång historia kort får telefonen 1 av 10 poäng när det kommer till möjligheten att laga telefonen på egen hand och det enda positiva med telefonen är att du bara behöver ha en T3 Torx-mejsel för att komma in i telefonen. En sammanfattning av Razr-isärplockningen har ni ovan och iFixit-guiden hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Bulor och knölar normalt i Motorola Razr
Motorola snackar lite mobilvård

Motorola Razr skulle egentligen släppas i fredags, men på grund av högt intresse från kunderna bestämde sig Motorola att skjuta upp releasen av telefonen några dagar. Det nya släppdatumet är 6 februari och tills dess har vi möjlighet att lära oss hur man hanterar telefonen så att den inte går sönder. Mer specifikt har Motorola släppt en kort video där de går igenom lite tips och tricks som förhoppningsvis kommer göra att den böjbara telefonen håller länge. I videon får vi bland annat reda på att det är en dum idé att lägga luren i fickan i uppvikt läge, att man inte ska använda skärmskydd eller röra skärmen med vassa föremål. Utöver det får vi även reda på att då skärmen är gjord för att böjas så kan det hända att bulor och knölar i skärmen uppstår. Motorola Razr kommer säljas nästa vecka via Tele2 och priset ligger på 17990 kronor om du cashar telefonen på direkten. Tumnagel
30.9°
+
André Stray
0
2019

Robotar börjar ta hand om konstgräs på fotbollsplaner
Ytterligare något vi inte behöver människor till

Allt fler svenska fotbollsplaner har börjat täckas med konstgräs och nu kommer de första robotarna anpassade för att ta hand om konstgräsplaner till Sverige. DN rapporterar att Skytteholms IP i Solna utanför Stockholm har köpt in fyra stycken robotar som framöver kommer att sköta om deras konstgräsplaner. Det hela kommer att drivas som en testanläggning för ett hållbarhetsprojekt av Solna stad och Stockholms fotbollförbund, med finansiellt stöd från Naturvårdsverket. På frågan vad robotarna ska göra på konstgräsplanerna svarar Robin Johansson, projektledare vid Stockholms fotbollförbund: "Den ska egentligen göra allt som görs i dag, både borstning och harvning och allt som traditionellt görs av traktorer. Nu blir det en robot som gör det, som en stor gräsklippare." Det framgår inte vilken typ av robot som Skytteholms IP har införskaffat men här kan ni kolla in roboten Buky som är framtagen av företaget Sandmaster, ett företag som även gör robotar och annat till tennisplaner. I januari nästa år är det tänkt att Skytteholms IP:s nya robotar ska börjar rulla på deras konstgräsplaner. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Audis julfilm
En värld i obalans

I Audis julfilm för året uppmanar man till handling i hållbarhetsfrågan och vill förmedla att varje bidrag räknas. Till detta har Nebbra gjort en remix av Elvis klassiker A Little Less Conversation. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Ehandlare börjar porta kunder som returnerar mycket varor
Det låter ju vettigt

Kvällsposten rapporterar att den Malmö-basererade modekedjan Boozt nu portar cirka 9000 registrerade kunder från att ehandla från dem. Orsaken till det uppges vara att de utpekade kunderna returnerar ovanligt mycket av varorna som de handlar från Boozt. Det handlar givetvis om samma fenomen som de flesta som pysslar med ehandel av kläder är medvetna om. Det vill säga att kunderna köper på sig massa varor, ibland samma vara i olika storlekar, för att i lugn och ro kunna testa dessa hemma. Därefter behåller kunden ett fåtal eller inga plagg och skickar tillbaka resten. Som vi har rapporterat om tidigare kan det ibland till och med handla om kunder som bara vill ta en selfie i ett inköpt plagg för att sedan returnera detta till inköpsstället. Till den danska tidningen BT säger Boozt marknadschef Peter G Jørgensen: "Om du lägger en beställning på 300 varor och returnerar 298 av dem så handlar du inte med avsikt att du vill se om en klänning passar." Enligt Boozt finanschef Zandra Gadd säger till Sydsvenska att det handlar om cirka 0,3 procent av Boozt kunder som inte längre får handla från företaget. De kunder som börjar ropa om att de nu blir diskriminerade har dock inget att hämta enligt Konsumentverket. Deras presschef Hans Lundin säger till Sydsvenskan: "En företagare har rätt att välja vem som får lov att handla hos dem, så länge det inte föreligger diskrimineringsgrund för det beslutet." Det finns inga uppgifter om hur många av de inköpta varorna man måste returnera till Boozt för att bli avstängd. På sin hemsida skriver Boozt följande om sin nu införda "Fair use-klausul": "Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss – både med hänsyn till miljö, och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse och kundservice.Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt." Det här verkar vara ett vettigt beslut av Boozt och jag hoppas personligen att fler ehandlare tar efter dem då det kanske kan lära åtminstone en del om hur man bör bete sig som en någorlunda miljömedveten konsument. Tumnagel
100.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW och Alcantara har tagit fram en stor reflex
Det här är i8 Roadster LimeLight Edition

BMW Italia har tillsammans med Alcantara S.p.A. tagit fram den här versionen av modellen i8 Roadster som de kallar för LimeLight Edition. Ett perfekt fordon att åka omkring med nu när det är mörkt och ruggigt så att man verkligen syns. Den finns endast i ett exemplar och man har tagit fram den för att uppmärksamma hållbarhet. Alcantara S.p.A har varit CO2-neutrala sedan 2009 och blev precis godkända för samma grej för tionde året i rad. Då passar det ju hyfsat bra att göra något med i8:an som både är sportig men även en hybrid som enligt BMW:s uppgifter inte ska dra mer än 0,21 liter per mil och släppa ut 46 gram per kilometer. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Haglöfs skippar Black Friday
Bommar igen sin ehandel och fördubblar priserna på Green Friday

Alla de som hade tänkt att göra sig ett klipp på Haglöfs prylar under Black Friday blev antagligen lite besvikna idag. Haglöfs har till skillnad från de flesta andra butiker valt att helt skippa Black Friday och kör istället något som man kallar för Green Friday. Green Friday innebär för Haglöfs att man stänger ner sin ehandelsplats helt under fredagen. Man kommer även att fördubbla priserna på varorna i sina butiker under dagen, något jag antar gör att endast de mest hängivna Haglöfs-fansen kommer att köpa något i deras butiker idag. Intäkterna från försäljningen under dagen doneras till Naturskyddsföreningen. Haglöfs hållbarhetschef Elaine Gardiner säger till Market angående Green Friday: "Genom att öka våra priser vill vi belysa problemantiken kring kraftig rabattering för att öka försäljningen på dagar som Black Friday. Vi vill att konsumenten ska fundera över vem som i slutänden faktiskt betalar priset när produkterna börjar kosta mindre än produktionen av dem." Har du handlat någon vara som fått nedsatt pris under dagens Black Friday? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida