m

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Mer innehåll på ingång till Division 2
Ubisoft bekräftar

The Division 2-utvecklarna Massive jobbar som känt på ett redigt Star Wars-spel, och ett spel baserat på Avatar ,och det var egentligen tänkt att den stora Title Update 12 skulle bli den sista som levererades till Divison 2, men planerna har ändrats. I ett Reddit-inlägg skriver utvecklarna att tack vare spelarnas fortsatta stöd av Division 2 har Massive bestämt sig för att fortsätta leverera innehåll till spelet under det kommande året, vilket är rätt trevliga nyheter för spelare som fortfarande lirar. Specifikt vad som kommer erbjudas under året är för tillfället okänt, men Massive lär hålla spelarna uppdaterade och hojta när nya grejer är på ingång. Bonusvideo ovan med en titt på next gen-versionen av Division 2 från Digital Foundry. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

I Japan kan man hyra någon som inte gör någonting
Verkar finnas en marknad för det med

Den 37-årige japanen Shoji Morimoto verkar ha hittat en egen liten nisch på arbetsmarknaden där han sedan 2018 erbjudit andra att hyra honom för att inte göra någonting. Morimoto säger att de som anlitar honom inte kan förvänta sig något annat av honom än att han äter, dricker och svarar på tilltal. Han uppger att han bland annat hyrts av en person som ville berätta för någon om ett mord han begått och att han även följde med en person för att besöka platsen där personen försökt ta sitt liv. Han säger vidare att de flesta verkar anlita honom bara för att ha någon som lyssnar på vad de säger. Morimoto tar 10.000 yen, cirka 800 kronor, för sina tjänster och brukar hinna med tre till fyra kunder om dagen. Sedan han började med att göra "ingenting" har han anlitats runt 3000 gånger skriver Independent. Tumnagel
59.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volcon Runt - en eldriven motorcykel för barn
Kostar 2995 dollar

I oktober förra året skrev vi om startupen Volcon som skulle börja sälja eldrivna arbetsmaskiner och liknande. Nu presenterar företaget sin senaste grej - den lilla eldrivna motorcykeln Runt för barn. Den går att förhandsboka nu, kostar från 2995 dollar och för pengarna får man en robust sak som småttingar kan köra omkring med. Hojen har en motor som ger 60 newtonmeter i vrid. Toppfarten ligger på 56 km/h och räckvidden på en laddning anges till 5,6 mil. En full laddning via ett vanlig vägguttag ska ta runt två timmar. Vikten ligger på 81 kilo och höjden till sätet anges till 69 centimeter. Det finns även andra höjder på sitsen och styret för att passa även när ungarna växer. Via en app ska man kunna bestämma områden hojen ska fungera på, om man vill begränsa effekten och så kan man även få notiser om den välter. Läs mer om Runt på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

USA:s luftfartsverk sätter käppar i hjulet för SpaceX tidsplaner
Förhoppningsvis skjuts dock Starship SN9 upp idag

Förra veckan var det tänkt att SpaceX skulle testa Starship-prototypen SN9 i ett höghöjdstest men detta sköts fram flera gånger för att till sist inte bli av alls. Nu kommer uppgifter som säger att det amerikanska luftfartsverket FAA anser att SpaceX bröt mot någon av deras föreskrifter när man den 10 december höghöjdstestade prototypen SN8, ett test som slutade i att prototypen exploderade när den landade. Exakt hur SpaceX ska ha brutit mot FAA:s föreskrifter finns det inga uppgifter om men SpaceX verkar hur som helst inte ha fått tillstånd för att skjuta upp SN9 förrra veckan. Elon Musk verkar allt annat än nöjd med FAA:s besked och skriver på Twitter: "Unlike its aircraft division, which is fine, the FAA space division has a fundamentally broken regulatory structure. Their rules are meant for a handful of expendable launches per year from a few government facilities. Under those rules, humanity will never get to Mars." Det verkar dock som om SpaceX snart kommer att få upp SN9 i luften. Space.com skriver att det hela kan ske redan idag om allt går enligt plan. SpaceX planerar att skicka upp SN9 till 10 kilometers höjd för att sedan åter landa rymdskeppet på landbacken. Under SN8:s test, det som slutade i en explosion, tog sig Starship-prototypen till 12,5 kilometers höjd. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Suzuki smygvisar nya Hayabusa
Avtäcks den 5 februari

1999 lanserade Suzuki den nya modellen Hayabusa. Namnet betyder jaktfalk och det som gjorde hojen speciell var att den var den första serietillverkade som toppade över 300 km/h. Första generationen såldes mellan 1999 och 2007 och nu är det snart dags för en tredje generation att göra entré. Den 5 februari åker täcket av och inför detta har Suzuki släppt följande smygtitt. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0

Sondors presenterar den eldrivna motorcykeln Metacycle
Blir din för 5000 dollar

Minns ni Sondors? Senast vi skrev om företaget var i slutet av 2017 när deras trehjuliga elbil provkördes. De säljer även eldrivna cyklar och det här är deras senaste skapelse som är en eldriven motorcykel. Den heter Metacycle, har 20 hästar, tar sig 12,8 mil på en laddning, toppar 130 km/h och kostar 5000 dollar. Ramen är i aluminium och hela hojen ska väga in på lätta 91 kilo. Man ska kunna förhandsboka ett exemplar för 100 dollar nu och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2020

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Ducati Monster
Ny men behåller arvet

Sedan 1993 har Ducati tillverkat Monster och nu presenteras nästa generation. Den här har uppdaterats på alla fronter med ny design, ny motor och lägre vikt än tidigare. Samtidigt lovar tillverkaren att Monster-karaktären ska vara där precis som förr. Den främre ramen som är i aluminium sitter fast i motorn och den väger bara tre kilo. Den tidigare fackverksramen vägde 4,5 kilo. Den var i mina ögon dock snyggare och det som fick Monster att se lite speciell ut. Totalt har cykeln bantat 18 kilo jämfört med Monster 821. Den bakre ramen, svingen och fälgarna bidrar tillsammans med en viktsänkning på 5,2 kilo. Torrvikten för hojen anges till 166 kilo. Motorn är en Testastretta på 937 kubik och den ger 111 hästar vid 9250 varv och 94 newtonmeter i vrid vid 6500 varv. Den har quickshift-växellåda som gör att du kan växla utan att använda kopplingen. Vidare får hojen traction control, wheelie control, launch control och självklart även ABS-bromsar. Till Sverige kommer nyheten i slutet av mars nästa år och på prislappen står det då 123.900 kronor. Läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Kawasaki rullar ut nya skrevraketer
Z H2 SE, Ninja ZX-10R och ZX-10RR

Inför 2021 uppdaterar nu Kawasaki modellerna ZX-10R och ZX-10RR samtidigt som man presenterar en ny version av modellen Z H2 - Z H2 SE. Den sistnämnda är ganska lik vanliga Z H2 men SE innebär att den utrustas med Showas semi-aktiva fjädring Skyhook. En dator ser till att hela tiden ställa in fjädringen optimalt beroende på hur man kör. Systemet samarbetar även med bromsarna för att justera dämpningen beroende på hur hårt du trycker till. SE-versionen får även vassare Brembo-bromsar med Stylema Monobloc-ok. I övrigt är det kompressormatad motor på 998 kubik och 200 hästar som gäller. Prislappen börjar på 19.700 dollar vilket är 2.200 dollar mer än för vanliga Z H2. Gällande Ninja ZX-10R och ZX-10RR så är det två hojar som blivit ännu snabbare än tidigare. Motorn är en radfyra på 998 kubik som ska ge runt 200 hästar. ZX10-R kommer kosta från 16.399. Vill man ha ABS får man slänga upp ytterligare 1000 dollar. Det släpps även en specialversion kallad KRT som har ett annat färgschema än de övriga. ZX-10RR kostar från 28.999 dollar och den får godsaker som lättare kolvar, vevstakar i titan, smidda fälgar från Marchesini, Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och ännu vassare fjädringsinställningar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sián FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nu finns Gmail som widget till iOS
Dock inte jätteanvändbar

I samband med att Apple introducerade iOS 14 blev det även möjligt för iPhone-användare att lägga till så kallade widgets på telefonens hemskärm. Nu har Google uppdaterat appen till sin epost-app Gmail och lagt till stöd för att lägga till en Gmail-widget i iOS. Precis som widgeten för Spotify till iOS så går det tyvärr inte att göra särskilt mycket med Gmail-widgeten. Det går att se hur många olästa mail man har, något som idag redan syns på Gmail-ikonen iOS, och så finns genvägar till Gmails sök-funktion och för att skapa nytt mail. Det finns inga möjligheter att läsa, svara eller skriva mail direkt från widgeten vilket är lite trist. Anledningen till att Gmails-widgeten, och många andra widgetar, är så fattiga beror på att Apple inte tillåter att widgetar innehåller några funktioner som låter användaren interagera med appen som widgeten är kopplad till. Apple skriver själva om detta i sina riktlinjer: "Widgets present read-only information and don’t support interactive elements such as scrolling elements or switches." Tills Apple eventuellt ändrar sig och tillåter lite mer interaktiva widgets så känns det som om många widgets mest tar upp massa plats på hemskärmen för tillfället. Har ni hittat några widgets till iOS som ni tycker är användbara så får ni gärna hojta till om det i kommentarerna. Tumnagel
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harley-Davidson presenterar fyra stycken nya elcyklar
Börjar säljas i vår

Harley-Davidsons nya elcykelmärke Serial 1 har nu presenterat fyra stycken nya cyklar. Alla har pedaler som i sin tur får hjälp av en elmotor, batteriet i ramen och en design som i alla fall ska försöka föra tankarna till Harley. Den hojen man visade upp för snart en månad sedan finns inte med bland dessa, och det är oklart om den kommer gå i produktion. Cyklarna heter Mosh/Cty och Rush/Cty. Den sistnämnda erbjuds i de tre versionerna Step-Thru, Speed och Regular. Motorerna är på 250 watt med 90 newtonmeter i vrid och toppfarten anges till 32 km/h förutom för Rush/Cty Speed som ska gå lite snabbare än så. Det kommer att finnas en app till din smarta telefon så att du via Bluetooth kan para ihop dessa och på så vis få cykeldata och annat matnyttigt. Priserna kommer att sträcka sig från 3399 till 4999 dollar. Förhandsbokningar går bra att göra nu. All information om cyklarna hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Rory har kört BMW R 18
"Du ger mig bra vibrationer"

I april släppte BMW glidarhojen R 18 och den bjuder bland annat på en 1800 kubik stor motor med ordentlig kraft. Och även en hel del vibrationer, men det kanske man vill ha när det kommer till en sån här modell? Rorys rumpa domnade dock lite under provkörningen. Hojen blir din för 249.900 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ducati först med att förse motorcykel med radar fram och bak
Utvecklade tillsammans med Bosch

Det är många nya bilar som har radar i sig för att scanna av omgivningen och nu ska Ducati ge sig i kast med att bli de första som utrustar en motorcykel med tekniken. Denna är framtagen tillsammans med Bosch och det är modellen Multistrada V4 som kommer att få grejerna. Varje radar väger 190 gram och det sitter en fram och en bak. Den främre ger dig adaptiv farthållare vilket gör att hojen själv kommer att hålla avståndet till andra i hastigheter mellan 30 och 160 km/h. Den bakre kan upptäcka fordon i döda vinkeln och då varna för dessa. Multistrada V4 kommer att presenteras den 4 november. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Två väldigt populära små motorcyklar jämförs
Honda Super Cub och Honda Grom

En av världens mest populära motorcyklar är Honda Super Cub. Den har tillverkats ända sedan 1958 och 2017 passerade man 100 miljoner sålda exemplar. Givetvis har den uppdaterats genom åren men inte så värst mycket ändå. En annan populär hoj från Honda är modellen Grom som också den är en liten och smidig maskin för den som inte behöver det allra värsta utan bara vill ta sig fram. Här jämförs de båda modellerna med varandra. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Honda återupplivar klassikern CB350
Ska sno kunder från Royal Enfield i Indien

Det är många motorcykeltillverkare som plockat fram nostalgi-kortet den senaste tiden och lanserat modeller med en touch av dåtiden. Royal Enfields hojar har dock alltid sett ut som gamla klassiker och det gillas av många. Honda presenterar nu en återskapad och något uppdaterad version av klassikern CB350. Den här är framtagen för att sno kunde från just Royal Enfield på hemmamarknaden i Indien. Mycket av den gamla designen fick hänga med men man ser snabbt att en del saker ändå har uppdaterats. Den här har exempelvis skivbroms bak, modern instrumentering och flådiga LED-lampor. Motorn är en luftkyld enstånka på 348 kubik som ger 21 hästar och 30 newtonmeter i vrid. Till maskinen sitter en fempetad låda. Nya CB350 kostar från 2575 dollar. En Royal Enfield Bullet 350 kostar dock bara 1760 dollar så det återstår att se om Hondan ändå kan locka över folk från konkurrenten. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida