m

Mr JWW kör en Koenigsegg One:1
Världens första megacar

Vi har tidigare sett när Mr JWW spanade in en Koenigsegg Regera. Nu har han även fått köra en One:1 och även om den börjar få några år på nacken nu är det fortfarande en oerhört mäktig bil som man gärna ser mer av. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2020

Naran Automotive presenterar hyperbilen Naran
Har plats för fyra stycken personer

I somras smygvisade ett företag vid namn Naran Automotive en hyperbil som lovade över tusen hästar. Nu är bilen som kort och gott heter Naran officiell. Och det som gör den lite speciell är att den faktiskt har plats för fyra stycken personer. Eller man benämner den som 2+2 så det handlar troligtvis om ett nöd-baksäte och säkerligen inget för långa vuxna att placera sig i. Designat har Jowyn Wong gjort och det är han som ligger bakom linjerna på Apollo IE och De Tomaso P72. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter är monterad framtill, fast bakom framaxeln så bilen räknas som en mittmotorbil. Maskinen är framtagen av tyska Racing Dynamics och utvecklar 1048 hästar och 1036 newtonmeter i vrid. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på runt 2,3 sekunder och för att ge den en toppfart på över 370 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen men man kan välja att den bara ska driva på bakhjulen. Endast 49 stycken exemplar kommer att tillverkas och premiär blir i början av nästa år. Vad man får betala för en bil framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG One verkar få mer effekt än man tidigare sagt
Upp från 1000 till 1200 hästar

Mercedes fortsätter att fila på hyperbilen One som "snart" ska bli till en produktionsversion som faktiskt kan få köras med på gatan. En av sakerna man pysslat med är att kräma ut så mycket pulver som det bara går, och nu sägs det att effekten i drivlinan som består av en turboladdad V6:a på 1,6 liter och fyra stycken elmotorer hoppat upp från 1000 till 1200 hästar. Andra saker man jobbat med är att få ned oljudsnivåerna, kallstartsproblem och lite förbättringar kring aerodynamiken. Målet är att leverera de första färdiga bilarna någon gång nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG Project One går in i ny testfas
Nu ska man till Nürburgring

Minns ni Mercedes-AMG Project One? Hyperduperbilen som Mercedes presenterade hösten 2017. Ett år senare verkade den ha döpts om från Project One till One men nu verkar den heta Project One igen. Hursomhelst så har man inte lagt allt på hyllan utan håller fortfarande på med utvecklingen kring bilen även om det varit tyst utåt ett tag. Nu går projektet in i nästa fas och det är att hårdtesta bilen på bana, och det gör man givetvis på Nürburgring. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Byggslot till McLaren BC-03 till salu
För 300.000 euro extra

Förra hösten läckte det ut bilder på en ny modell från McLaren. Det sades att det här var den omtalade BC3 Concept eller BC-03 som den också går under. Fortfarande har bilen inte presenterats officiellt men trots detta finns det ett företag som säljer en byggslot för den. De heter Knight International och prislappen är nu saltad med 300.000 euro. Det sägs att frånpriset kommer att ligga på mellan 3,1 och 3,5 miljoner euro och att endast 15 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Teasers för ny hyperbil med över 1000 hästar
Denna kommer från Naran Automotive

Ny vecka och vi drar igång den med ytterligare en ny hyperbil från en okänd tillverkare. Teaserbilderna vi ser här är från Naran Automotive som har en hyperbil med 1050 hästar på gång. Motorn som är en V8:a på 5,0 liter med dubbla turbo är mittmonterad men bakom framaxeln och inte bakom sittbrunnen som på så många andra bilar i den här klassen. Drivningen ska ske på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på runt 2,2 sekunder, 0-160 på 4,5 sekunder och toppfarten ska ligga på runt 370-400 km/h. Bilens kaross ska till största delen bestå av kolfiberpaneler och som vi kan se får den en ganska så aggressiv front och en rejäl diffusor och vinge baktill. Väghållningstester och toppfartstester ska man tydligen redan hålla på med på Nürburgring och Imola. Planen är att dra igång försäljningen i mitten på augusti. Endast 49 stycken bilar kommer att tillverkas men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Företag från Australien presenterar 1340 hästar stark elmotor
Kan användas till hyperbilar och hyperloopar

HyperPower Technologies som är ett företag i Australien presenterar nu QFM-360-X. Det är en kompakt elmotor som genererar hela 1340 hästar. Tycker man inte det räcker och behöver mer effekt ska man kunna seriekoppla motorerna, upp till tio stycken, och då få ut 13.400 hästar som max. För att demonstrera motorns prestanda har man gått samman med Top EV Racing och stoppat fyra motorer i ett dragster-bygge som man hävdar ska kunna göra 0-200 km/h på 0,8 sekunder, 0-530 km/h på 3,7 sekunder och toppa ut vid 610 km/h. HyperPower tänker sig att motorn i framtiden skulle kunna användas inom allt från rymdindustrin till gruvarbeten, hyperloops och även hyperbilar för privatpersoner. Vad motorn kostar och när den eventuellt ska lanseras på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Lamborghinis kommande banbil
Så här låter 830 hästar

Lamborghinis racing-division Squadra Corse håller som vi tidigare berättat om på med en ny hyperbil som man endast kommer att få köra på banan med. Med den här videon vill man visa att utvecklingen går framåt samtidigt som vi bjuds på lite vrålande motorljud. Målet är att presentera bilen någon gång i sommar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Czinger hävdar att 21C är snabbare än Koenigsegg Regera
Från 0-400-0

Efter en del teasers presenterar nu det amerikanska företaget Czinger sin superhybrid 21C. Och man gör det med dunder och brak eftersom man hävdar att den här kärran är snabbare än Koenigsegg Regera från 0 till 400 km/h och tillbaka till 0 igen. Enligt Czinger klarar 21C denna strapats på bara 29 sekunder vilket skulle klå Regeran som gjorde det på 31,49 sekunder. Upp till bevis! Bilen ska göra 0-100 km/h på 1,9 sekunder och 0-300-0 km/h på bara 15 sekunder. Toppfarten ska ligga på galna 432 km/h. För att få till dessa siffror behöver man ju som ni säkert vet ganska så rejält med effekt och det har 21C. Under skalet sitter en mittmonterad flat-crank-V8:a på 2,88 liter med dubbla turbo-aggregat på sig. Till detta sitter det två stycken elmotorer på framaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 1250 hästar och varvstoppet ska ligga på 11.000 varv. Tjänstevikten ligger på 1250 kilo så vikt/effektförhållandet är alltså 1:1. Det finns även planer för en banversion som man kallar för 21C Lightweight Track och den bantar vikten till 1218 kilo istället. Många av delarna till 21C ska vara utskrivna med hjälp av 3D-skrivare. Bilen är byggd och designad i Los Angeles och den kommer att ställas ut i Genève nästa månad. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Tre stycken Bugatti-koncept som aldrig blev av
Jag tar en Atlantic Coupé tack

Precis som alla andra experimenterar Bugatti med koncept och prototyper i mängder innan vi utomstående får se den färdiga produkten. Nu har man dock lättat lite på locket och delat med sig av några hemlisar som aldrig blivit av. Det handlar om Veyron Barchetta, W16 Coupe Rembrandt och min personliga favorit - Atlantic Coupé. Så här sa en Bugatti-chef till CarScoops: "This is just a story about concept cars that never saw the light of day, and it shows that plans for a second model line have always existed at Bugatti (beyond EB112 and Galibier) and not just in the 1920s and 30s. No other link to the present or future exists." Veyron Barchetta baserades på en Veyron Grand Sport Vitesse men fick en helt ny kaross utan tak och en låg u-formad vindruta. Den ritades av Achim Anscheidt 2008. Som vi kan se fick lite av strålkastarna följa med till Bugatti Divo. W16 Coupe Rembrandt var en GT-studie med frontmotor men inte utrustad med en mindre pjäs för det, här skulle samma W16 på 8,0 liter som man använt sig av tidigare sitta. Men inte heller här blev det något av projektet, som förväntades bli extremt dyrt. Atlantic Coupé skapades 2015 som en modern tolkning av klassikern Type 57 Atlantic från 1936. Tanken var att visa upp bilen på Pebble Beach 2015 men det satte dieselgate-skandalen stopp för. Vilken är din favorit i trion? Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lister släpper ny teaserbild på superbilen
Två år sedan sist

Det är nu två år sedan Lister först teasade att de hade en uppföljare till modellen Storm på gång. Den nya bilen benämns som en hyperbil och det enda gemensamma den har med originalet är namnet. Nu får vi en ny teaserbild som visar skapelsen i profil. Om den här någonsin blir verklighet återstår att se. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Czinger 21C - ny hyperbil med hybrid-teknik
Från Kalifornien

Vafalls?! En ny superduperhyperbil har ploppat upp på världskartan, så unikt! Den här heter Czinger 21C och kommer från det Kalifornien-baserade företaget Czinger Vehicles. Om ni känner igen det namnet så kan det vara för att vi tidigare har skrivit om Kevin Czinger som skapat superbilen Blade som du kan läsa om nedan. Den nya bilen kommer att visas upp i Genève nästa månad och den har alltså en förbränningsmotor parad med en elmotor under skalet. Hela hybrid-drivlinan ska vara utvecklad av Czinger själva men mer än så får vi tyvärr inte reda på nu. Världspremiären äger rum den 3 mars. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nya hyperbil på dynon
Har 840 hästar ur V12:an

I oktober berättade vi om Lamborghinis nya superbil som de håller på att ta fram för bankörning. Nu har den testkörts i bänk och lite av hur det såg ut får vi se här. Premiär blir det innan året är slut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har planer på att bygga ut i Ängelholm
Ny fabrik, ny testbana och ett upplevelsecenter

Koenigsegg har planer på att bygga ut sin fabrik i Ängelholm och kommunen ska nu ha gett ett positivt förhandsbesked kring detta. Det man vill göra är att bygga fler kontor och mer lager men även en ny testbana, ny fabrik för att bygga bilarna och även ett upplevelsecenter. Expansionen kommer att vara en del i satsningen på den nya serien med lite "billigare" hyperbilar. Inget är klubbat än och fler utredningar måste göras innan det första spadtaget kan sättas i jorden. Tumnagel
59.6°
+
Bobby Green
0
2019

Hongqi visar hyper-hybrid och eldriven SUV
Ställs ut i Frankfurt

Här i Sverige kanske vi inte har så bra koll på den kinesiska biltillverkaren Hongqi men faktum är att de lanserades redan 1958 och därmed är landets äldsta tillverkare av passagerarbilar. Till Frankfurt har man tagit med sig den hybriddrivna hyperbilen S9 och den helt eldrivna suven E115. Om vi börjar med S9 så är det en sportig sak som ska bjuda på inte mindre än 1400 hästar. Drivlinan består av en turbomatad bensindriven V8:a som samsas med en eller flera elmotorer, det är lite oklart hur konstellationen ser ut här. 0-100 km/h ska i alla fall gå på 1,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 400 km/h. S9 ska gå i produktionen men om den då kommer att se ut så här och kunna bjuda på siffrorna man snackar om återstår att se. De första kunderna ska få sina bilar 2021 och prislappen för ett exemplar sägs ligga på hela två miljoner euro. Suven ska kunna göra 0-100 km/h på fyra sekunder och ska ha en räckvidd på 60 mil. Vad det rör sig om för grejer under skalet får vi dock inte reda på just nu. Det ska finnas självkörning i nivå 4. För designen står Gilles Taylor som tidigare jobbat för Rolls-Royce. FAW-gruppen som äger Hongqi planerar att ha lanserat 15 stycken helt eldrivna modeller under namnet 2025. Den första lanseras i år. 2025 är också målet att skicka ut bilar med full självkörning i nivå 5. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Mercedes-AMG One försenad till 2021
Utsläppskraven sägs vara anledningen

Rykten säger nu att Mercedes kommande hyperbil One blir försenad till 2021. Redan 2017 visades bilen upp som prototyp och då snackade man lansering 2019. Detta puttades sedan fram till 2020, men nu verkar det alltså vara 2021 som gäller. Problemet sägs ligga i att få F1-motorn man använder sig av lämplig för gatbruk, något som inte är helt enkelt. Speciellt inte när det kommer till utsläppskraven från WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) som träder i kraft i Europa den 1 september. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Lotus har visat upp sin hyperelbil med 2000 hästkrafter!
Det här är vackra Evija

I går kväll presenterade då äntligen Lotis Evija, deras super- eller hyperbil som är helt eldriven och kanske den första riktiga konkurrenten till Teslas Roadster. Vi börjar med siffror. 2000 hästkrafter. 0-100 km/h på under tre sekunder. Toppfart 320 km/h. Byggd i kolfiber och väger endast 1680 kilo. Räckvidd (vid normal körning) 40 mil. 130 bilar kommer att byggas. Prislapp: 1,7 miljoner pund, runt 20 miljoner kronor. “The Lotus Evija is a car like no other. It will re-establish our brand in the hearts and minds of sports car fans and on the global automotive stage. It will also pave the way for further visionary models, säger Lotus VD Phil Popham” Lotus första elbil skojar man alltså inte bort. Den är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering som ju har erfarenhet både från Formel 1 och Formel E. Bilarna kommer att byggas för hand och har mängder med fantastiska detaljer. Inredningen med den snygga skärmen, den annorlunda mittkonsolen och den fantastiska ratten. Fronten med laserstrålkastarna, den massiva rumpan som saknar avgasrör men som ändå lyckas få till en massiv känsla. Instrumentpanelen som är ihålig från toppen. Riktigt imponerande bil. Här nedan ser ni en rejäl genomgång av den. Tumnagel
55.3°
+
Roger Åberg
0

Lotus kommande elbil kanske får namnet Evija
Om tre veckor vet vi svaret

Lotus har som vi tidigare nämnt en eldriven hyperbil på gång. Den ska presenteras den 16 juli och går för närvarande under kodnamnet Type 130. Men nu sägs det att namnet när den är officiell blir Evija. Anledningen till att dessa rykten har börjat florera är för att Lotus ansökt om varumärkesskydd för just detta namn på flera ställen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar eldrivna hyperbilen den 16 juli
Spännande

I ett pressmeddelande berättar nu Lotus att deras kommande eldrivna hyperbil Type 130 kommer att presenteras den 16 juli på ett event i centrala London. I samband med uttalandet får vi även följande korta video som visar en första glimt av bilen. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Aston Martins Son Of Valkyrie
Ny teaser för hyperbilens avkomma

Som vi tidigare har berättat har Aston Martin vid sidan av modellen Valkyrie en något mildare version på gång och nu får vi en ny teaser på denna. Det har tidigare snackats om att bilen får namnet Valhalla, för tillfället säger Aston Martin dock bara att det här är "Son Of Valkyrie". Bilen kommer att få en turbomatad V6:a med hybriddrift men vad den kommer att bjuda på för effekt är oklart för tillfället. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och lansering väntas ske i slutet av 2021. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Christian berättar lite om Koenigseggs framtid
Hybrid-superbil med prislapp på en miljon euro kommer 2020

I tisdags släpptes en bomb i bilvärlden - Nevs har köpt en del av Koenigsegg och investerar duktigt för att de båda ska kunna bygga framtidens superbilar, elbilar och hybridbilar. Men vad kommer det här att innebära egentligen? En plan för att rampa upp produktionen rejält finns och även på att lansera billigare bilar med Koenigseggs logga på. Det första som kommer att hända är att en helt ny modell med hybriddrift (inte ersättaren till Agera) kommer att dyka upp 2020, och den kommer att kosta omkring en miljon euro. Det är fortfarande extremt mycket pengar, men ändå mindre än vad de övriga bilarna kostar idag. Målet initialt är att dagens årsproduktion som ligger på 20 bilar till tresiffrigt. Till Top Gear säger Christian: "Wex27ve been looking to expand our offering because basically, our brand has outgrown our production volumes by quite a big margin. We have several years of delivery time on the super-exclusive hypercars we’re building today. But we do think if we make a super-exclusive, custom built supercar at a slightly lower price (that’s the €1m mark) we could get the volumes into the hundreds. Our ambition is that this car will be completely CO2 neutral. Given the freevalve technology, we can actually cold-start the car on pure alcohol, down to -30 degrees Celsius, so there’s no need for any fossil fuel mix then. The idea is to prove to the world that even a combustion engine can be completely CO2 neutral." Han säger också att den nya bilen utseendemässigt kommer att vara typiskt Koenigsegg men i samma veva i ett någorlunda annat format jämfört med hyperbilarna. Det lär inte betyda att det är en SUV eller fyrdörrars sedan-coupé vi har att vänta oss, men något annorlunda lär det ändå vara. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2018

Nico Rosberg specar sin AMG One
Kan inte riktigt hålla sig borta från F1-bilar

Mercedes kommande hyperbil AMG One är verkligen något extra. En Formel 1-bil för gatan typ. Nico Rosberg har visserligen slutat tävla i sporten men han verkar ändå inte kunna hålla sig riktigt borta, eftersom han har beställt just en sån här bil. Här får vi hänga med när han bestämmer hur han vill ha den. Det hela drar igång efter klippet har spelat i sex minuter. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida