m

Amazon presenterar Alexa Custom Assistant
Låter andra företag bygga in Alexa i sina egna smarta assistenter

Amazon har presenterat något som man kallar för "Alexa Custom Assistant" vilket är ett initiativ som låter andra företag använda Amazons smarta assistent Alexa i kombination med sina egna smarta assistenter. Det innebär att företag kan integrera Alexas funktionalitet i sina egna assistenter och aktivera denna med samma ord som används för aktivera företagets egna assistent. Amazon tänker sig bland annat att bilföretag ska kunna kombinera Alexa tillsammans med sina egna smarta assistenter. Fiat Chrysler är det första bilföretaget som kommer att börja använda Alexa Custom Assistant i sitt eget system och i ett pressmeddelande säger de om detta: "Our customers expect to easily connect with their digital lifestyles wherever they go and today we responded with plans to offer new intelligent experiences built on Alexa’s world-class voice AI technology. We look forward to the expanding partnership with Amazon and the integration of Alexa Custom Assistant within our powerful Uconnect system, as we continue on our path to put customer needs and expectations at the center of everything we do." Tanken bakom det hela är att till exempel ett bilföretags egna smarta assistent ska ta hand om funktioner som den anpassats för medan Alexa kommer att ge bilägaren tillgång till alla de tiotusentals funktioner som finns inbyggda i Alexa. Amazon säger om integrationen mellan Alexa och företags egna system: "For example, if a customer asks Alexa to roll down a car window, or how to troubleshoot a device, the request will be routed to the brand’s assistant. If a customer asks the brand’s assistant to play an audio book, the request will be routed to Alexa." I videoklippet nedan kan ni kolla in hur Alexa Custom Assistant skulle kunna fungera i en bil som kallas för "Brandon". Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Moflin är ett mekaniskt husdjur med AI
Problem med tribblarna?

Moflin är ett litet mekaniskt husdjur som kan vara emotionell och utvecklas som riktiga djur via sin artificiella intelligens samt sensorer. Med hjälp av dessa lär den sig hur den ska reagera i diverse situationer. Det gör den via en emotionell karta (se bild nedan) som AI:n navigerar med hjälp av all data som den tar in. Via ett i princip oändligt antal kombinationer av olika ljudläten ska den kunna kommunicera med sin ägare om hur den mår. Det gör också att varje Moflin får en egen personlighet och identitet. Dessa tribblar finansieras till viss del via Kickstarter där du kan köpa en för ungefär 3 300 kronor. Moflin vann också Best of Innovation Award inom robotik på CES 2021 i veckan. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Ny Returnal-video förklarar pangandet i spelet
Heja Finland!

Finska Housemarque, som tidigare gjort Resogun och Super Stardust, har släppt en video om utvecklarnas kommande spel Returnal där vi får reda på hur pangandet kommer fungera i spelet. Och kort sagt verkar det vara en härlig kombination av tredjepersonspangande med bullet hell-shootx27emx27ups samt att spelet utnyttjar adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att variera skjutandet. Returnal kommer släppas 19 mars till Playstation 5. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

YSL presenterar läppstifts-mixer
Mixa till din egen nyans

Skönhetsföretaget YSL har visat upp en slags läppstifts-mixer på CES-mässan med vilka användare ska kunna mixa till sin egen nyans i någon av färgerna rött, orange, fuchsia eller "nude". Mixern heter "Yves Saint Laurent Beauté Rouge Sur Mesure Powered by Perso" och för att kunna få fram olika nyanser använder varje färg en kombination bestående av tre behållare med olika varianter av den önskade färgen, se bild ovan. Sedan används den tillhörande appen av användaren som där bestämmer vilken nyans läppstiftet ska ha. Information om den önskade nyansen skickas vidare till mixern som med hjälp av färgen i de tre behållarna mixar ihop rätt nyans vilken sedan pumpas upp till en behållare på mixerns ovansida, se bild nedan. En YSL-mixer för läppstift kostar 300 dollar och den levereras då med två set färgbehållare till två olika färger. När dessa sedan är slut kan användaren köpa nya behållare vilka kommer att kosta 100 dollar setet. Hur länge färgerna i behållarna räcker för den som använder läppstift dagligen framgår tyvärr inte. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kanske Apple Watch kan identifiera dig
Med hjälp av vener i handleden

Apple har fått patent på en teknik som skulle kunna användas för att en Apple Watch ska kunna säkerställa att klockan faktiskt bärs av sin rättmätiga ägare. Tekniken skulle även kunna användas för säkerställa identiteten om en Apple Watch-användare ska logga in på tjänster, öppna lås eller annat som har stöd för biometrisk inloggning via Apples smarta klocka. Apples nya patent beskriver en ljussensor på Apple Watch undersida som kan scanna de blodvener som går i användarens handled och på det sätter skapa en unik identifierare för användaren. Detta skulle även kunna kombineras med mönster i porer, hårsäckar och annat identifierbart på och i användarens handled enligt patentet. Som vanligt när det gäller patent så behöver det här inte betyda att Apple planerar att implementera en "Wrist ID"-funktion i Apple Watch. Apple fick redan 2019 patent på ett klockarmband som skulle kunna identifiera användaren men det har inte dykt upp de modeller som Apple släppt sedan dess. Ni kan läsa mer om det patentet och lite andra Apple Watch-patent i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det går att kombinera Mario Kart Live med Lego Super Mario
Skapa din egen "Lego Super Mario Kart Live Home Circuit"

Förra året släppte Nintendo de två spelupplevelserna Mario Kart Live och Lego Super Mario som var för sig kanske tilltalade dem som ville lira lite mera fysiska varianter av Nintendos spel. Nu har YouTube-kanalen "PlayFool" modifierat dessa två spelupplevelser och kombinerat dem till ett. Det innebär i korthet att man kan låta Mario Kart Live-bilen transportera runt Lego Super Mario-gubben så att man slipper att samla in poäng genom att själv förflytta gubben mellan olika streckkods-märken. På det sättet går det även att konstruera egna banor där man kan samla poäng åt LEGO Super Mario genom att göra runt med Mario Kart Live-bilen. I klippet nedan kan ni kolla in hur man går tillväga för att själv kombinera de båda fysiska Super Mario-upplevelserna till en. Det innebär lite klipp och klistrande men verkar inte vara superkomplicerat om man känner att man har lite tid över samt tillgång till både Mario Kart Live och Lego Super Mario. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack
Kostar från 357.000 kronor

Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Tyvärr, det blir ingen eldriven sandloppa från Volkswagen
Kommer satsa på vanliga elbilar istället

Volkswagens kommande ID-familj blev precis lite mindre då vi nu får reda på att tillverkaren lägger ned planerna på spexiga ID. BUGGY som man presenterade förra våren. Anledningen sägs vara för att Volkswagen vill satsa på mer konventionella elbilar och eftersom buggyn är lite väl speciell för Svensson blir det inget av den. Sen beror det också på att det tyska företaget e.Go Mobile som skulle hjälpa till att bygga bilen har gått i konkurs. Tidigare i år dök det även upp rykten om ID. Ruggedzz. En rejäl offroad-kärra som skulle klara tuff terräng. Volkswagen ska ha tillverkat en fullskalig modell av bilen men även denna har man lagt åt sidan, i alla fall för nu. Fokus för tillfället kommer alltså att ligga på att ta fram eldrivna bilar folk verkligen vill ha - som små stadsbilar, suvar och kombis. Tumnagel
29.2°
+
Bobby Green
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Hyundai berättar mer om Tucson som laddhybrid
Lanseras i början av nästa år

I mitten av september rullade Hyundai ut helt nya Tucson. Nu berättar man lite mer om laddhybridversionen av modellen som kommer att lanseras i början av nästa år. Under skalet sitter en 1,6-liters T-GDi Smartstream-fyra som är sammankopplad med en elmotor. Den kombinerade effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Paketet är kopplat till en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en laddning ska man kunna köra upp till fem mil på bara el. Ombordladdaren är på 7,2 kW. Batteriet sitter lågt och i bagagerummet ska man få in 558 liter, upp till 1737 liter om man fäller baksätet. Något pris för modellen har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förhandsboka MG:s laddhybrid EHS
Kostar från 34.000 euro

MG är den anrika brittiska biltillverkaren som hade ett gäng roliga sportbilar i sitt utbud förr. Riktigt så ser det inte ut idag, utan nu använder man namnet till något helt annat. 2005 köptes namnet av en kinesisk bilkoncern och i dagsläget har man ett gäng riktigt generiska modeller att erbjuda. En av dessa heter EHS. Det är en SUV med laddhybrid-teknik under skalet och den kommer lanseras här i Sverige. När exakt det sker är oklart, men från och med idag kan du dock lägga en beställning. EHS kombinerar en turbomatad bensinmotor på 1,5 liter och 165 hästar med en elmotor. Systemeffekten anges till 258 hästar, 370 newtonmeter i vrid och batteripacket är på 16,6 kWh. På bara el ska man kunna köra upp till 5,2 mil. Förbränningsmotorns växellåda har sex steg, elmotorn fyra och drivningen sker på framhjulen. Bilen mäter 4,57 meter på längden, 1,87 på bredden och 1,66 på höjden. Hjulbasen anges till 2,72 meter. Förutom EHS finns även den helt eldrivna suven ZS EV, men den kan man inte köpa här än. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Skoda Enyaq drar igång
Eldriven stadsbil och kombi är också på väg

Nu drar Skoda igång serietillverkningen av den helt eldrivna suven Enyaq. Det hela sker på Skodas fabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien. Bilen baseras på MEB-plattformen och 350 stycken exemplar kommer att bli till varje dag. Enyaq har en räckvidd på upp till 53,6 mil på en laddning. Förutom Enyaq lovar chefen Thomas Schafer att en liten eldriven stadsbil och en kombi för familjen som också går på el är på väg från märket. Innan dess ska dock en coupé-version av Enyaq dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
53.9°
+
Bobby Green
0

Doug har köpt sig världens coolaste kombi
En Audi RS2 Avant

Doug DeMuro har pengar nog att köpa bilar många bara drömmer om. Men eftersom han verkar ha lite smak ändå så är det inte en flång ny Ferrari eller liknande som står högst på önskelistan. En av bilarna som återfinns där är nämligen en Audi RS2 Avant - och en sådan har han nu gått och köpt sig. Grattis Doug till världens coolaste kombi! Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Robert Gustafsson gör rollen som Skandiamannen
Den osannolike mördaren kommer som serie till Netflix

2018 släppte författaren Thomas Petterson boken "Den osannolika mördaren: Skandiamannen och mordet på Olof Palme". Snart kommer den som originalserie på Netflix och Skandiamannen (Stig Engström) kommer att spelas av Robert Gustafsson. Serien är en fiktiv tolkning av hur den grafiska designern Stig pekades ut som den troliga gärningsmannen till mordet på statsminister Olof Palme, och hur han lyckades gäcka rättvisan ända fram till sin död genom en kombination av fräckhet, tur och polisens handfallenhet. I övriga roller ser vi Eva Melander, Mikael Persbrandt, Peter Andersson, Joel Spira, Emil Almén, Shanti Roney, Torkel Petterson, Henrik Norlén, Lia Boysen, Magnus Krepper, Björn Bengtsson, Peter Viitanen och Cilla Thorell. Charlotte Brändström är konceptuell regissör och manuset är skrivet av Wilhelm Behrman och Niklas Rockström. Serien produceras av FLX. Serien har premiär någon gång nästa år. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Vi är närmare Vintergatans mitt än vi trott
Och roterar även snabbare runt vår galax än vad vi trott tidigare

Forskare har tagit fram en ny modell över vår hemgalax Vintergatan och enligt den är vi nästan 2000 ljusår närmare det massiva svarta hållet Sagittarius A som finns i galaxens centrum. Tidigare har man beräknat att vårt solsystem ligger i en omloppsbana som är cirka 27.700 ljusår från Vintergatans mitt. Enligt de nya beräkningarna så ligger omloppsbana i själva verket "bara" 25.800 ljusår från galaxens mittpunkt. De nya beräkningarna har gjorts av ett forskarteam i Japan vilka använt sig av data som samlats in under projektet VERA (VLBI Exploration of Radio Astrometry) de 15 senaste åren. VERA har använt sig av en mängd radioteleskop som finns utspridda på de japanska öarna. När dessa kombinerats har man fått tillgång till ett verktyg som skulle motsvara ett traditionellt teleskop med en diameter på 2300 kilometer. Förutom att den insamlade datan visat att vi befinner oss nästan 2000 ljusår närmare galaxens mitt än vi tidigare trott så visar datan även att vårt solsystem roterar snabbare runt Vintergatans mittpunkt än vad som uppgetts tidigare. Tidigare så trodde man att solsystemet roterade runt galaxens mittpunkt med en hastighet på 220 kilometer i sekunden men enligt den nya data så susar vi fram med en hastighet 227 kilometer i sekunden. De nya upptäckterna borde även förändra tiden för ett så kallat galaktiskt år, det vill säga hur lång tid det tar för vårt solsystem att göra ett helt varv runt Vintergatan. Tidigare har man trott att ett galaktiskt år är cirka 230 miljoner jordår men borde alltså nu bli kortare än så. Ni som vill ha lite att klura på kan ju fundera på hur många jordår ett galaktiskt år borde vara och skriva ner vad ni kommer fram till i kommentarerna. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat Ambi Climate Mini
Smart kontroll för värmepumpen

För någon månad sedan släppte Hong Kong-baserade Ambi Labs sin Ambi Climate Mini vilket kort och gott är en mindre variant av deras tidigare modeller Ambi Climate samt Ambi Climate 2. Precis som sina föregångare så fungerar Minin som en glorifierad fjärrkontroll till din värmepump eller klimatanläggning. Detta är extra praktiskt om man till exempel har en stuga som man vill se till är varm och go när man kommer fram. Men dess primära syfte är gjord för att justera temperaturen i hemmet så man har en konstant behaglig temperatur oberoende av andra faktorer. Den är kompatibel med mängder av olika fjärrkontroller och även om just din modell inte är med i listan så kan den lära sig de olika signalerna för de flesta kontrollerna. Räckvidden är också vettig, jag hade min på 5 till 6 meters avstånd och det var aldrig några problem. Denna nya modell är endast 24 mm hög och har en trevlig diskret design. I för­pack­nin­gen får du med USB-kabel, en strö­madapter och ett väg­gfäste om du vill hänga den på väggen. Trots sin storlek har den samma sensorer och funktioner som tidigare generationen, det vill säga sensorer för temperatur, fuktighet samt för synligt och infrarött ljus. En av Minins mer spännande funktioner är "Comfort AI Assistant". Det fungerar så att man under en initial period berättar för enheten om man tycker att det är för kallt eller varmt. Utefter det skräddarsyr appen en profil för dig och ser till att temperaturen alltid ligger där du föredrar att den ska vara. Men det är inte så pass enkelt att den bara känner av att det är 23 grader utan de olika sensorerna kombinerat med liveinformation från vädertjänster ser till att faktorer som solljus samt luftfuktighet tas med i beräkningarna. Har man fler användare i hemmet med oli­ka pref­er­enser när det gäller tem­per­a­tur så bal­anseras det­ta så att alla blir nöj­da. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

Uppföljaren till Lamborghini Aventador behåller V12:an
Och får en elmotor på framaxeln

Att uppföljaren till Lamborghinis toppmodell Aventador skulle få någon form av elektrifiering har varit känt länge, men inte riktigt på vilket sätt. Under ett samtal Car & Driver hade med tillverkarens chief technical officer Maurizio Reggiani bekräftade han att den nya bilen kommer utrustas med en "hybrid motor". I praktiken kommer det att innebära att en elmotor placeras på framaxeln och ser till att driva framhjulen medan den frustande V12:an där bak driver bakhjulen. Vad kombinationen skulle kunna bjuda på för effekt återstår att se, men det lär bli över 800 hästar totalt. Uppföljaren till Aventador skulle kunna presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida