m

Kolla in kvällens Apple-presentation här
Då vi kanske kan få se nya iPads, iMac, AirTags, AirPods och annat

Senare ikväll kommer Apple att köra sin vårpresentation "Spring Loaded" och vill du kolla in det live så går det fint att göra det via YouTube här ovanför. Vad Apple ska visa upp på eventet finns det än så länge inga bekräftade uppgifter om. Det har dock spekulerats om att det bland annat kan handla om en ny iPad Pro såväl som en ny iPad Mini, en ny iMac, tredje generationens AirPods och Apples spårbrickor AirTags. Givet namnet och logotypen för "Spring Loaded" så utgår i alla fall jag själv från att det kommer att visas upp något med ordentlig "fjädring". Apple Spring Loaded drar igång klockan 19:00 svensk tid. Vi kommer givetvis att presentera nyheterna därifrån här på Feber senare under kvällen. Här nedanför snackar CNET lite om vad Apple kanske kan komma att presentera ikväll. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genesis skickade upp 3281 drönare i himlen
Ritade bland annat bilmodeller

Genesis är Hyundais lyxmärke och nu har man börjat sälja bilar i Kina. För att fira det skickade man för några dagar sedan upp 3281 drönare i Shanghais natthimmel. Bland annat använde man drönarna för att rita företagets logotyp, men man gjorde även en hand och två av märkets modeller. Imponerande, och rekord vad det verkar! Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Renault visar ny logotyp
Den som debuterade på nya 5:an

Renault presenterar nu en uppdaterad version av sin logotyp. Vi såg den faktiskt för första gången på nytolkningen av Renault 5 som visades i början av januari. Den kommer att hamna på alla modeller i framtiden och först på en bil som lanseras nästa år. Formen är densamma som den varit sedan 1925 men man säger att den har uppdaterats för den moderna världen. Vad tycks? Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Sky ECC förnekar att de hackats av polisen
Uppger att det är en klonad version av tjänsten som polisen knäckt

Förra veckan meddelade belgisk polis att man knäckt den krypterade meddelandetjänsten Sky ECC, den tjänst som en del kriminella ska ha föredragit för krypterad kommunikation efter det att Encrochat knäcktes förra året. Det kanadensiska företaget Sky Global som driver Sky ECC förnekar dock att deras krypterade tjänst ska ha blivit hackad av polisen. Istället uppger företaget att det handlar om an klonad version av Sky ECC som någon annan marknadsfört och sålt till kriminella. Som bevis för detta har Sky ECC publicerat ett foto med en av de telefoner som den belgiska polisen sägs ha hackat. Där syns logotypen SkyECC.EU, en domän som Sky Global säger att man aldrig har använt för sin tjänst. Jean-François Eap, Sky Globals vd säger i ett uttalande: "This ‘E.U.’ phone is not one of ours and is not sold by us. We know that someone has been passing themselves off as an official reseller of Sky ECC for some time, and we have been trying to shut it down through legal channels for almost two years.The Belgian police’s claim that they sent bank-accounts details to Sky ECC to claim our ‘5 Million Dollar Hack’ prize is entirely false. Sky ECC has not been contacted by any authorities in connection with any investigations currently being reported. The confusing references to Sky ECC instead of SKYECC.EU are very damaging. If authorities have based any assessment of Sky ECC on account of SKYECC.EU, they are severely mistaken about the nature of Sky ECC and its operations." Den belgiska polisen har än så länge in kommenterat Sky Globals uppgifter om att det ska vara en klonad version av Sky ECC som hackats av dem. Oavsett vad som stämmer så lär förtroendet för Sky ECC:s krypterade tjänst nu antagligen ha sjunkit markant och de kan nog få svårt att saluföra sin tjänst och de tillhörande telefonerna framöver. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir MGM:s klassiska lejon datoranimerat
Leo the Lion i modernare skrud

Filmbolaget Metro Goldwyn Mayer, MGM, har uppdaterat sin klassiska logotyp och har nu ersatt bilden av ett riktigt lejon med en datoranimerad version. De flesta av oss har sannolikt kolla in filmer med MGM:s klassiska rytande lejon då detta introducerades som logotyp för MGM för snart hundra år sedan. Redan 2019 började dock MGM arbeta på att byta ut det riktiga lejonet mot ett datoranimerat. Nu har man presenterat resultatet av det och ni kan kolla in skillnaden på MGM:s nuvarande logotyp med den kommande på bilden här ovanför. I klippet nedan kan ni kolla in hur MGM:s logotyp och "Leo the Lion" har förändrats under 97 år. Tumnagel
18.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nothing teasar hörlursdesign i nytt blogginlägg
Inspirerad av tobakspipa

Carl Peis nya satsning Nothing har inte släppt någon produkt ändå, men har ändå byggt upp en skvätt hype kring företaget. Nu har Pei skrivit ett blogginlägg om företagets designtänk och i samma veva visat upp ett hörlurskoncept som kan vara en fingervisning om hur företagets kommande hörlur. Concept 1, som konceptet kallas, kan ni kika på ovan och enligt Pei har en tobakspipa varit inspirationen till designen. Pei skriver i inlägget om det hela att Nothing kommer fokusera på tre punkter när det designas produkter och dessa är weightless, effortless samt timeless. Det hela låter lite Apple:igt, men något som är trevligt är att Pei och gänget verkar fokusera på att erbjuda produkter vars form måste följa funktion och inte tvärt om. Ett exempel på när detta inte görs är implementeringen av välvda skärmar på telefoner, vilket gör telefonen lite tjusigare men endast gör användarupplevelsen sämre. Till The Verge berättar talesperson från Nothing att företagets kommande produkter kommer erbjuda trevligheter som logotyper som inte syns samt använda sig utav genomskinliga material, vilket Teenage Engineering har arbetat med en hel del tidigare. Hur som helst. Första produkten dyker upp i sommar och vi får se om vi kommer traska runt med tobakspipor i öronen då. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Peugeot presenterar ny logga
Nya 308 blir först ut att bära den

Peugeot rullar nu ut en ny varumärkesidentitet och i den ingår en ny logga. Precis som tidigare handlar det om ett lejon och detta ska nu vara kraftfullare än någonsin i sitt uttryck. Senare i år lanseras nya 308 och den blir första modellen att bära den nya loggan. Den nya designen hyllar logotypen biltillverkaren använde sig av en kort tid på 60-talet som då också bestod av en sköld med ett lejonhuvud på. Tumnagel
56.7°
+
Bobby Green
0

Carl Peis Nothing köper upp Essential
Andy Rubins mobil kan få nytt liv

2017 presenterade Android-pappan Andy Rubins nya företag Essential en sprillans ny mobiltelefon. Det blev tyvärr företagets enda sålda mobiltelefon på grund av låga säljsiffror blandat med en skvätt kontrovers. Nu verkar det dock som att Essential kan leva vidare under Carl Peis nya satsning Nothing. I januari lade Peis nya företag vantarna på både Essentials varumärke och logotyp. Huruvida Nothing även lade vantarna på Essentials patent och IP:n är för tillfället okänt. Det är också okänt vad Nothing ska göra med Essential-grejerna, men med tanke på Peis tidigare uttalande om att Nothing ska leverera ett nytt ekosystem av smarta enheter, så kan det vara bra att ha en central kontrollenhet i telefonform till försäljning. Hur som helst. Vi får se vad som händer med Essential och Nothing i framtiden. Nothing kommer släppa ett par trådlösa hörlurar under sommaren och fler produkter kommer dyka upp under andra halvan av 2021. Tumnagel
43.8°
+
André Stray
0

Apple och Prepear-utvecklarna kommer överens om logga
Prepear behöver bara ändra på lövform

Apple har inte hört att man inte ska jämföra äpplen och päron. Trots det tyckte Apples jurister att receptappen Prepear från Super Healthy Kids hade en logotyp som var lite väl lik Apples logga. Det kan ju skada Apples varumärke, liksom. Ni kan se de olika loggorna ovan och göra en egen bedömning om så är fallet. Det hela har nu löst sig och Apple och Super Healthy Kids har kommit överens om en ändring. Och ändringen är att formen på lövet på Prepear-loggan ändrats och blivit lite plattare på ena sidan. Prepear-loggan har redan ändrats på appens hemsida och alla kan nu vara lite lugnare då receptappen inte skadar Apples varumärke ytterligare. Tumnagel
16.7°
+
André Stray
0

Medierna i P1 om teknikjournalisternas gråzoner
Intressant reportage!

I veckans Medierna går man igenom teknikjournalistiken, bland annat för att Joel på Surfa.se och Nordichardware helt enkelt hade fått nog av smutsiga samarbeten och betalda artiklar. Reportaget, där jag är med, börjar 13 minuter in i programmet. Techjournalistik är en rätt udda bransch, i alla fall ur ett journalistiskt perspektiv. Vi skriver om prylar och halva grejen är liksom att få tag på dem, leka med dem och berätta för er läsare hur bra de är. Samtidigt har vi företag som tillverkar och vill sälja de där prylarna som vi vill få tag på och lite beroende på hur bra deras produkter är kan det bli en konstig situation om någon av parterna är oseriösa. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Oakley och Turtle Beach lanserar gamingbrillor
+5 accuracy

Oakley släppte nyligen en ny variant av Prizm-glaset som används i deras solbrillor och den nya versionen ska vara kalasbra att använda när man spelar. Mer specifikt ska glaset höja färgkontrasten samt filtrera bort blått ljus för att minska ögonbelastningen och i sin tur trötthet. Nu har Oakley meddelat att de samarbetat med speltillbehörsmakarna Turtle Beach för att leverera lite nya brillor för gamers. Först ut i samarbetet har vi en variant av Metalink RX som kommer med en svart och grå ram samt har Turtle Beachs ikoniska logotyp på sidan. Metalink RX-ramen är anpassad för att användas med headset och kan utrustas med vanliga Prizm Gaming-glas samt Prizm Gaming-glas med styrka om sådant behövs. Medan Metalink RX kan vara bra att ha när man lirar så har Oakley och Turtle Beach samarbetat och släppt en variant av Frogskins Lite-solbrillorna. Den nya varianten kommer med Turtle Beach-färgschema, det vill säga svart och grått, och har både en regnbågsfärgad Oakley-logga på sidan och Turtle Beach-palmen. Glaset är Oakley’s Prizm med Ruby Iridium-färg. Både nya Metalink RX verkar endast vara tillgängliga i fysiska butiker, men Frogskins Lite kan köpas via Turtle Beachs hemsida för 152 euro. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Charlie Cohen gör Assassin's Creed-kollektion
Mer flådiga AR-effekter

Techfokuserade modehuset Charli Cohen brukar göra kläder där gränsen mellan den fysiska världen och den digitala suddas ut. Nu har Charli Cohen gjort ett samarbete med Ubisoft med att släppa en Assassinx27c Creed-kollektion som inte bara ser riktigt trevliga ut om man gillar techwear, utan kommer även med rätt flådiga AR-effekter. Med en mobiltelefon som riktas mot någon som bär kläderna så kan man frammana denna AR-effekt där runor börjar växa ut från användaren för att i sin tur skapa ett par vingar eller Assassinx27s Creed-logotyp med Eivors ansikte. Kollektionen består av fyra olika plagg: T-shirten War Paint Tee som man kan få med både manliga och kvinnliga Eivors ansikte på för 75 euro, jackan Leap of Faith för 395 euro, byxorna Leap of Faith för 265 euro och BH:n Raven för 70 euro. Länk till kollektionen har ni här nere till vänster. I videon nedan ser nu hur AR-effekten ser ut med tshirten från Charli Cohen x Assassin’s Creed-kollektionen. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Den här fotbollen kan du bygga ihop själv
Nendos fotboll behöver heller aldrig blåsas upp

Det japanska företaget Nendo har tagit fram en fotboll som inte behöver blåsas upp och som användaren kan bygga ihop på egen hand. Fotbollen konstrueras med hjälp av en byggsats där köparen själv böjer till och monterar de olika delarna så att detta till slut blir något som ser ut som en traditionell fotboll. Nendos "My Football Kit" verkar primärt framtaget för att barn och andra ska kunna spela fotboll i de delar av världen där tillgången på fotbollar och pumpar att blåsa upp dessa med är begränsad. På sin webbplats skriver Nendo: "In impoverished communities of the world, aside from the difficulties in obtaining the regular soccer ball itself, its maintenance presents a barrier even once purchased, whether because of the unavailability of air pumps or the deterioration and damage of the tube inside the ball. As an answer to this problem, a non-inflatable soccer ball that gives the same sense of kicking as a standard ball was devised, its development inspired by the structure of the traditional Japanese woven bamboo ball." I dagsläget verkar "My Football Kit" inte gå att köpa. Nendo verkar hoppas på att företag, fotbollsklubbar och andra ska hoppa på projektet och i så fall kanske kunna ge bort dessa gratis till behövande i utbyte mot att till exempel deras logotyp finns på fotbollen. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

General Motors har ny logga
Har haft den gamla i nästan 60 år

General Motors har lanserat den nya marknadsföringskampanjen Everybody In och i samband med detta även en helt ny logotyp. Med kampanjen vill man locka till sig en ny generation av köpare och visa att man är med på det eldrivna tåget. Deborah Wahl som är global chief marketing officer på GM säger följande: "There are moments in history when everything changes. Inflection points. We believe such a point is upon us for the mass adoption of electric vehicles. Unlike ever before, we have the solutions, capability, technology and scale to put everyone in an EV. Our new brand identity and campaign are designed to reflect this." Idag lanserade man även en helt ny hemsida som ni kan spana in på länken nedan. Tumnagel
4.8°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar ny logotyp och slogan
Startskottet för en stor varumärkesomställning

Med pompa och ståt presenterar Kia nu en ny logotyp och en ny slogan som ett startskott för en stor varumärkesomställning. Den nya loggan är lite skarpare än tidigare och sägs innehålla designelementen "symmetry", "rythm" och "rising". Sloganen lyder nu Movement that inspires, denna var tidigare The power to surprise. Kias mål är att ta en ledande position inom framtidens mobilitet och för att göra detta ska man ställa om i stort sett alla delar av företagets verksamhet. Den 15 januari kommer man att berätta mer om den nya varumärkesstrategin, varumärkets syfte, filosofi och tillämpning på det framtida modellutbudet. Detta kommer att ske via det digitala eventet New Kia Brand Showcase som kommer att sändas på Kias globala YouTube-kanal. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
+
Roger Åberg
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

DreamHack firar DreamHack Day med att byta logga
Får en lite kantigare logotyp

Idag är det den så kallade DreamHack Day och det uppmärksammar DreamHack själva genom att presentera en ny logotyp för varumärket. DreamHack Day infaller den 9 december på grund av att det var det datumet 1994 DreamHack arrangerades för första gången. Sedan dess har det hänt en hel del för DreamHack och nu för tiden är företaget en del av MTG:s esport-företag ESL Gaming. Ni kan kolla in DreamHacks nya logotyp i videoklippet här ovanför medan bilder på den gamla och nya loggan hittas på bilderna nedan. Som synes så har de lite rundare formerna på den gamla logotypen fått stå tillbaka för en lite kantigare design. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Opel uppdaterar sin logga
Snabbare blixt

Opel presenterar nu en uppdaterad version av den klassiska blixt-loggan de haft i många år. Den här är något skarpare än tidigare och anpassad för den digitala framtiden, eller nåt. Färgtemat kallar man för Neon Opel Yellow medan typsnittet heter Opel Next. De första modellerna som får den nya loggan på sig är Crossland och nya Mokka från och med nästa år. Xavier Duchemin som är Opels marknadschef säger följande: "We are confident, young-minded and inclusive. In this new era Opel is taking inspiration from progressive, ‘cold to cool’ Modern German culture and re-emerges bold, pure and contemporary. This is the expression of our new brand identity and absolutely represents our exciting new product line-up." Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-21.0°
+
Bobby Green
0

Microsofts sökmotor Bing byter namn
Heter nu "Microsoft Bing"

Microsoft verkar inte vilja att någon glömmer av vem som står bakom googlekonkurrenten Bing. Därför har man nu valt att istället börja kalla sin sökmotor för "Microsoft Bing". I ett blogginlägg skriver Microsoft att namnbytet är något man genomför för att tydliggöra hur sökmotorn integreras och används i Microsofts andra produkter. Förutom namnbytet så verkar Microsoft även ha putsat till bings logotyp litegrann. Denna ska nu ha fått lite mjukare kanter samt blivit lite blåare, något som kanske gör att den passar bättre ihop med Microsofts nya ikoner. Här nedan hittas en bonus där en före detta Microsoft-anställd uppger att han fick sparken från företaget då Microsofts förre vd Steve Ballmer inte tyckte han inte visade tillräckligt med entusiasm för Bing. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wikipedia ska få ny design
Den nuvarande har hängt med i över tio år

Wikimedia, den ideella organisationen som driver det globala uppslagsverket Wikipedia, meddelade igår att Wikipedia kommer att få ett nytt utseende det kommande året. Det är första gången på över ett årtionde som Wikipedia får en större omdesign och Wikimedia planerar att implementera förändringarna i designen under det kommande året. I den nya designen för desktop-versionen av Wikipedia ingår bland annat en logotyp med ny disponering på sidan, en sidomeny som går att fälla ut och in, omdesignade innehållsförteckningar och mycket annat. Delar av Wikipedias nya design har redan börjar implementeras och arbetet med detta kommer att fortsätta det kommande året samtidigt som den nya designen testas. Wikimedias förhoppning är att alla världens Wikipedia-sidor ska ha fått den nya designen i slutet av 2021 i samband med att Wikipedia firar 20 år på nätet. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vid årsskiftet byter Datainspektionen antagligen namn
Regeringen vill att det ska heta Integritetsskyddsmyndigheten istället

I samband med att dataskyddsförordningen GDPR infördes i Sverige så togs även ett beslut om att Datainspektionen skulle byta namn och få utökade arbetsuppgifter. Till årsskiftet ser det nu som om det tre år gamla förslaget om att byta namn på Datainspektionen till Integritetsskyddsmyndigheten blir av. Att det har tagit sådan tid beror bland annat på att det nya namnet har debatterats en del, bland annat så anser Datainspektionen själva att det nya namnet är lite missvisande. Detta då man anser att ordet integritet har flera betydelser som inte faller inom myndighetens tillsynsområde. Regeringen verkar dock fast beslutna om att genomföra ett namnbyte och i budgetpropositionen som nu har presenterats står bland annat: "Att ge myndigheten ett namn som i detalj beskriver omfattningen av dess uppdrag är dock svårt att förena med kravet på att namnet ska vara kärnfullt och samtidigt markera myndighetens förändrade uppdrag. Det avgörande bör vara att det nya namnet understryker den huvudsakliga inriktningen på myndighetens verksamhet." Namnbytet på Datainspektionen till Integritetsskyddsmyndigheten föreslås genomföras 1 januari 2021. Då kanske vi även kan få se en lite mer tidsenlig logotyp än den Datainspektionen använder sig av nu för tiden och som syns här ovanför. Tumnagel
22.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida