m

Microsofts sökmotor Bing byter namn
Heter nu "Microsoft Bing"

Microsoft verkar inte vilja att någon glömmer av vem som står bakom googlekonkurrenten Bing. Därför har man nu valt att istället börja kalla sin sökmotor för "Microsoft Bing". I ett blogginlägg skriver Microsoft att namnbytet är något man genomför för att tydliggöra hur sökmotorn integreras och används i Microsofts andra produkter. Förutom namnbytet så verkar Microsoft även ha putsat till bings logotyp litegrann. Denna ska nu ha fått lite mjukare kanter samt blivit lite blåare, något som kanske gör att den passar bättre ihop med Microsofts nya ikoner. Här nedan hittas en bonus där en före detta Microsoft-anställd uppger att han fick sparken från företaget då Microsofts förre vd Steve Ballmer inte tyckte han inte visade tillräckligt med entusiasm för Bing. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wikipedia ska få ny design
Den nuvarande har hängt med i över tio år

Wikimedia, den ideella organisationen som driver det globala uppslagsverket Wikipedia, meddelade igår att Wikipedia kommer att få ett nytt utseende det kommande året. Det är första gången på över ett årtionde som Wikipedia får en större omdesign och Wikimedia planerar att implementera förändringarna i designen under det kommande året. I den nya designen för desktop-versionen av Wikipedia ingår bland annat en logotyp med ny disponering på sidan, en sidomeny som går att fälla ut och in, omdesignade innehållsförteckningar och mycket annat. Delar av Wikipedias nya design har redan börjar implementeras och arbetet med detta kommer att fortsätta det kommande året samtidigt som den nya designen testas. Wikimedias förhoppning är att alla världens Wikipedia-sidor ska ha fått den nya designen i slutet av 2021 i samband med att Wikipedia firar 20 år på nätet. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vid årsskiftet byter Datainspektionen antagligen namn
Regeringen vill att det ska heta Integritetsskyddsmyndigheten istället

I samband med att dataskyddsförordningen GDPR infördes i Sverige så togs även ett beslut om att Datainspektionen skulle byta namn och få utökade arbetsuppgifter. Till årsskiftet ser det nu som om det tre år gamla förslaget om att byta namn på Datainspektionen till Integritetsskyddsmyndigheten blir av. Att det har tagit sådan tid beror bland annat på att det nya namnet har debatterats en del, bland annat så anser Datainspektionen själva att det nya namnet är lite missvisande. Detta då man anser att ordet integritet har flera betydelser som inte faller inom myndighetens tillsynsområde. Regeringen verkar dock fast beslutna om att genomföra ett namnbyte och i budgetpropositionen som nu har presenterats står bland annat: "Att ge myndigheten ett namn som i detalj beskriver omfattningen av dess uppdrag är dock svårt att förena med kravet på att namnet ska vara kärnfullt och samtidigt markera myndighetens förändrade uppdrag. Det avgörande bör vara att det nya namnet understryker den huvudsakliga inriktningen på myndighetens verksamhet." Namnbytet på Datainspektionen till Integritetsskyddsmyndigheten föreslås genomföras 1 januari 2021. Då kanske vi även kan få se en lite mer tidsenlig logotyp än den Datainspektionen använder sig av nu för tiden och som syns här ovanför. Tumnagel
22.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Monster fick Ubisoft att byta namn på Gods & Monsters
Tydligen svårt att hålla isär läsk med spel

Ubisoft presenterade Gods & Monsters under E3 förra året, men tidigare i år blev det känt att spelet bytt namn och lite grafisk profil. Ubisoft har själva sagt att namnbytet baserades på kreativa beslut i samband med de stora förändringarna, men nu har det uppdagats att det egentligen är energidrycken Monster som ligger bakom namnbytet. Ubisoft lämnade in ansökan om varumärkesskydd för Gods & Monsters i mitten av förra året, men detta nekades efter att Monster-tillverkarna skickat in en oppositionsansökan i april i år. Ubisoft var därefter tvungna att byta titeln på spelet till Immortals: Fenyx Rising. Monster Energy motiverade i sin ansökan att det finns potential för varumärkesförvirring mellan spelet och läskeblasken. Monster menar att deras logotyp används på kläder och accessoarer i spel, i sponsormaterial för esportsturneringar samt i deras egenbrandade spel Monster Energy Supercross: The Official Video Game. Ubisoft kontrade med att "Monster" redan var ett rätt vedertaget begrepp, inte bara i spelsfären, men detta argument verkar uppenbarligen inte funkat. Hela situationen är lite underlig och frågorna är många. Varför har Monster Energy börjat gnälla om detta nu? Varför hävdade Ubisoft att namnbytet berodde på kreativa beslut? Handlar Monster Hunter om att jaga läsk? Youtubern Hoeg Law har grottat ner sig i situationen och om ni känner för att få lite mer kött på benen kring frågan så är det bara att klicka på play-ikonen på videon nedan. Tumnagel
25.5°
+
André Stray
0

Intel presenterar elfte generationens processorer
Tiger Lake petas in i laptops i höst

Intel har levererat lite nyheter på processorfronten och presenterat den elfte generationens Intel Core-processorer som går under namnet Tiger Lake. Givetvis kommer de nya processorerna med bättre prestanda och är mer energeffektiva, men processorerna kommer även med den nya integrerade grafikprocessorn Iris Xe. Utöver det har de nya processorerna stöd för Thunderbolt 4 och Wi-Fi 6. Totalt handlar det om nio nya processorer i U- och Y-serie, som Intel numera kallar för UP3 respektive UP4, och den nya värstingen är Core i7-1185G7 som erbjuder basklockhastighet på 3,0GHz med single core turbo boost på 4,8GHz och all-core boost på 4,3Ghz. Majoriteten av de nya processorerna är utrustade med Iris Xe-grafik som enligt Intel ska leverera dubbla grafikprestandan jämfört med tidigare grafikprocessorn och ska ge samma, eller mer, grafikkräm än vad 10th gen processor tillsammans med Nvidia MX350 erbjuder. Utöver detta kommer 11th gen-processorerna ha stöd för att visa 8K-upplösning samt stöd för att driva fyra 4K-paneler samtidigt. Intel ska även ha förbättrat sin AI-motor, vilket ska förbättra upplevelsen vid bland annat videosamtal rejält. I samband med detta har Intel visat upp en ny logotyp som är en aning mer minimalistisk än tidigare och denna kommer synas på diverse klistermärken på olika datorer i framtiden. Intels 11th Gen Tiger Lake-processorer kommer börja dyka upp i laptops i höst. Asus har varit snabba på bollen och presenterat en drös Tiger Lake-utrustade laptops i Zenbook- och Expertbook-serierna, men när dessa dyker upp i butik vet vi för tillfället inte. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

JBL uppdaterar Xtreme, Go och Clip
Med ny djärv logotyp

JBL:s bluetooth-högtalare är rätt trevliga pjäser då de levererar ordentligt ljud och rediga höljen som gör att man kan ta med högtalaren på diverse äventyr. I samband med fejk-IFA har högtalarmakarna levererat trevliga nyheter och presenterat uppdaterade versioner i Xtreme-, Go- och Clip-serierna. Samtliga nya högtalare har fått lite uppdaterade ljudelement, bättre batteritid och USB-C-kontakt, men den stora nyheten JBL verkar pusha för är en större logga, vilket inte riktigt höjer upplevelsen på något sätt men verkar vara så pass viktigt att det nämns 2934823 gånger i pressmeddelandet. Hur som helst kommer Xtreme 3 med fyra uppgraderade ljudelement samt två basradiatorer för att leverera ett ordentligt ljud i stereo. Enheten har fått ett lite mer robust hölje och den här gången har den fått IP-67-klassning, vilket betyder att du inte behöver oroa dig för att damm och vatten letar sig in i högtalaren. Batteritiden ligger på 15 timmar. Xtreme 3 kommer släppas i oktober och priset kommer ligga på 3300 kronor. JBL har även uppdaterat sin minsta högtalarserie och presenterat Go 3. Enheten behåller sin smått rektangulära design och har fått en inbyggd ögla som låter dig hänga högtalaren på väskan, eller på annat ställe. Endast fantasin sätter gränser. Lillen kan spela musik i upp till 5 timmar och precis som sina nya syskon är enheten vattentålig och har IP-klassningen IP-67. Go 3 kommer släppas i oktober och priset är 500 pix. Även Clip-serien får lite kärlek och JBL har presenterat Clip 4. Nyheterna här är en sprillans ny design, men fokus ligger fortfarande på haken som gör det möjligt att fästa högtalaren lite vart som helst. Speltiden ligger på 10 timmar och enheten laddas via USB-C. Även Clip 4 har IP-67-klassning. Clip 4 kommer släppas i november och kommer kosta 700 kronor. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Historien bakom Netflix intro
Hur uppstod "ta-dum"?

De flesta av oss har antagligen hört Netflix numera klassiska intro, eller ljudlogotyp, både en och två gånger och nu har podcasten "Twenty Thousand Hertz" undersökt hur denna skapades. Netflix "ta-dum"-intro har hängt med sedan 2015 och togs ursprungligen fram på initiativ av Netflix produktchef Todd Yellin. Netflix var framför allt ute efter ett kort introljud som inte skulle ta "evigheter" att spela upp som vissa andra intron har en tendens att göra. Själva ljudet i "ta-dum" är en mix av en ring som knackar i ett skåp, ett städ samt en kort gitarrslinga som spelas baklänges. Musicradar skriver om "ta-dum"-ljudet: "The main part of the ‘ta-dum’ is made up of a recording of Lon Bender knocking his wedding ring against a cabinet, with a slowed anvil sound and some muted hits underneath. However, it was decided that a musical element was needed as well to provide a ‘tonal swell’ at the end.This is where sound designer Charlie Campagna enters the story. Back in the ‘90s, he’d created a 30-second piece of music using his electric guitar plugged into the Digitech GSP2101 effects processor and Lexicon JamMan delay/looper. This featured sections of reversed guitar, one of which was eventually isolated and used without any further sound design in the final Netflix logo. It’s the sound you hear right at the end, and has been described as the ‘blossom’ element." Vill ni höra hela historien om hur Netflix ljud-logotyp skapades så hoppa vidare och lyssna på det i "Twenty Thousand Hertz" på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple i tvist med receptappen Prepear för varumärkesintrång
Frukt som frukt?

Att Apple vill skydda sitt varumärke så gott det går är inga konstigheter, men ibland känns det som att Apples jurister mest mobbas för att få sin vilja fram. Det har blivit känt att receptappen PrePear kommer tas till rätta för varumärkes intrång då deras logotyp påminner om Apples logotyp och detta skulle potentiellt kunna skada Apples varumärke. I sitt anspråk skriver Apple att Prepears logga har en minimalistisk design och ett löv som lutar åt höger, vilket även lövet på Apples logga gör. Att man inte ska jämföra äpplen och päron är något vi fått lära oss som barn och i hopp om att Apple ska lära sig detta har Prepear dragit igång en namninsamling på Change.org där de skriver att de vill få stopp på Apples osköna beteende. På insamlingssidan skriver Prepear detta: "Apple has opposed the trademark application for our small business, Prepear, demanding that we change our obviously pear shaped logo, used to represent our brand in the recipe management and meal planning business... Most small businesses cannot afford the tens of thousands of dollars it would cost to fight Apple," the petition claims. "It is a very terrifying experience to be legally attacked by one of the largest companies in the world, even when we have clearly done nothing wrong, and we understand why most companies just give in and change their logos." Visa det här inlägget på Instagram Dear Instagram Friends- I NEED YOUR HELP! I know there are a lot of heavy things going on in the world right now, and this is nothing in comparison, but I need your help in a situation that is affecting me, my family, and my coworkers. Please help! Many of you know that I started a business called Prepear almost 5 years ago. It is an app that you can store all your recipes in one place, plan your meals, make grocery lists, and get your groceries delivered all in one place. Recently @apple yes, The trillion dollar Apple, has decided to oppose and go after our small business’ trademark saying our pear logo is too close to their apple logo and supposedly hurts their brand? This is a big blow to us at Prepear. To fight this it will cost tens of thousands of dollars. The CRAZY thing is that Apple has done this to dozens of other other small business fruit logo companies, and many have chosen to abandon their logo, or close doors. While the rest of the world is going out of their way to help small businesses during this pandemic, Apple has chosen to go after our small business. I’m not trying to get anyone to stop using or buying Apple products. I feel a moral obligation to take a stand against Applex27s aggressive legal action against small businesses and fight for the right to keep our logo. We are defending ourselves against Apple not only to keep our logo, but to send a message to big tech companies that bullying small businesses has consequences. HOW YOU CAN HELP: 1 Sign the petition (link in my bio or in my stories) 2 Share that same link on Facebook, Instagram, Twitter, etc. http://chng.it/QPd2mRYW #savethepearfromapple Ett inlägg delat av Healthy Kids Recipes•Routines (@superhealthykids) 7 Aug 2020 kl. 12:56 PDT Tumnagel
-7.5°
+
André Stray
0

U.S. Space Force presenterar logotyp och motto
USA:s senaste försvarsgren är "Always above"

Nu har USA:s senaste försvarsgren U.S. Space Force presenterat sin officiella logotyp såväl som sitt motto, ett motto som lyder "Semper Supra", "Always above". USA:s president Donald Trump twittrade i början av året ut något som då sades vara U.S. Space Force logotyp men det var i själva verket försvarsgrenens sigill. Logotypen använder sig av den så kallade Delta-symbolen som använts inom det amerikanska försvaret i olika sammanhang sedan 1961. Detta är antagligen något man gärna vill påpeka då man tidigare fått kritik för att logotypen, eller sigillet som det nu visade sig vara, var en ripoff på Star Treks emblem. Star Treks första avsnitt kom dock inte förrän 1966. På bilden nedan hittas en lite mer ingående förklaring om U.S. Space Force nya logotyp. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas hyllar Boeing 747 med en känguru
Snyggt hejdå från australiensiskt flygbolag

Flygbolaget Qantas har gjort sin sista flygning med Boeing 747 och under denna så "ritade" flygplanet upp en känguru i luften på sin färd mellan Sydney och Los Angeles. Precis som så många andra flygbolag så hade Qantas planerat att pensionera sina jumbojets av modellen Boeing 747 det kommande året. Den pågående pandemin fick dock flygbolaget att snabba upp de planerna och nu kommer deras sista Boeing 747 att få tillbringa sin sista tid på en flygplats-kyrkogård i den amerikanska Mojave-öknen. Kängurun som Qantas ritade upp är 275 kilometer bred och 250 kilometer hög. Det ska ha tagit flygplanet 90 minuter att rita upp kängurun som även är flygbolagets logotyp. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gmail börjar visa verifierade avsändare med logotyper
Ska minska risken för användare att utsättas för bedrägeri

Google har introducerat lite nya säkerhetsfunktioner för sina användare. En av dessa handlar om att säkerställa vem deras användare faktiskt får mail från. För att minska risken för att någon bedragare utger sig för att vara någon annan så kommer nu en del avsändare markeras som verifierade i Googles epost-tjänst. Detta kommer att visas genom att avsändarens officiella logotyp eller något annat som kännetecknar avsändaren kommer att visas där det idag visas en tom cirkel eller en bild på avsändaren. Det här är en del av en standard som kallas för BIMI och Google skriver om hur man implementerat denna: "Today, we’re excited to announce the pilot of another standard we’ve been working on: Brand Indicators for Message Identification (BIMI). Our BIMI pilot will enable organizations, who authenticate their emails using DMARC, to validate ownership of their corporate logos and securely transmit them to Google. Once these authenticated emails pass all of our other anti-abuse checks, Gmail will start displaying the logo in existing avatar slots in the Gmail UI." Google kommer att börja använda BIMI i sitt pilottest under de kommande veckorna med ett mindre antal avsändare. Vilka dessa avsändare är nämns inte. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla släpper shorts
Är de S3XY?

I helgen släppte Tesla ännu ett plagg i sin modelinje och den här gången handlade det om ett par "short shorts" vilka av produktbilderna att döma främst riktar sig till kvinnor. Shortsen har Teslas logotyp på framsidan och ordet "S3XY" på baksidan, en bokstavs-kombination som representerar de personbilsmodeller som Tesla har släppt. Tesla skriver själva om sitt senaste tillskott på modefronten: "Celebrate summer with Tesla Short Shorts. Run like the wind or entertain like Liberace with our red satin and gold trim design. Relax poolside or lounge indoors year-round with our limited-edition Tesla Short Shorts, featuring our signature Tesla logo in front with “S3XY” across the back." Tesla Short Shorts kostar cirka 70 dollar. Det verkar dock ha varit en skriande åtgång på dessa och för tillfället är de slutsålda. Tumnagel
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sonos Arc är ett måste för Sonos-älskaren
Äntligen Dolby Atmos!

Sonos är ett lite annorlunda företag på gott och ont. De har rätt få produkter som de lägger mycket tid på och eftersom de inte slänger ur sig 20-30 produkter om året gäller det att man gör dem rätt, vilket tar fokus. De gör att de håller länge, både i folks hem men också i Sonos utbud där produkter ofta stannar länge. Det är ju generellt sett bra, men när det kommer nya tekniker så kan det vara lite frustrerande. Längtan efter en soundbar med Dolby Atmos har varit stor bland Sonosälskarna och nu är Sonos Arc här. Men levererar den? TL;DR Om du gillar Sonos och tittar mycket på film, köp. Vill du bara ha lite bättre ljud än vad tvn erbjuder kanske Sonos Beam fungerar, men vet du (och din tv) hur Dolby Atmos och HDMI ARC stavas är det den här du ska ha. Playbar vs Arc Sju år sedan föregångaren presenterades Sonos Arc är uppföljaren till deras Playbar som släpptes 2013, smått ofattbara sju år sedan. Samma år som iPhone 5s släpptes. Som ni har förstått har det hänt en del sedan dess, även hos Sonos faktiskt. 2017 släppte man Playbase, en djup soundbar som istället för ljudlimpa kanske skulle heta ljudplatta. Tanken var att den skulle placeras på mediamöbeln, under tvn men den pensionerar man nu så den har nog inte blivit en succé. 2018 släppte man Beam, en lite mindre soundbar för de som vill ha bättre ljud från tvn (och lite musik för rummet) men som kanske inte behöver superljudet. Men nu är alltså Arc här och det är alltså på tiden. På många sätt skulle jag kunna säga att den är snygg, den har Dolby Atmos, den låter skitbra, prislappen är 8999 kronor, färdigt. Men det hade varit lite för enkelt, även om det hade varit sant. Jämför priser på Sonos Arc här. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

HP presenterar ny Omen 15 med tunnare design
Ser rätt clean ut

Så här i pisstider så måste man bli glad över de små sakerna här i livet. Typ som när datortillverkare levererar gaminglaptops en 30-åring kan använda ute på vift utan att behöva skämmas. HP har presenterat sin nya Omen 15-laptop som fyller det kravet med ett tjusigt mattsvart hölje med någorlunda diskret logotyp och tunn design. Mer specifikt har laptopen måtten 36 x 24 x 2,2 centimeter och vikten ligger på 2,5 kilo. Höljet är som sagt kalas, men enheten har givetvis även hårdvara som gör datorn till en riktigt kompetent speldator. Enheten kan utrustas med antingen 10th-gen Intel H- eller AMD Ryzen 7 4000H-processor, 32GB ram, 1TB PCIe SSD och Nvidia RTX 2070 Super. 15-tumspanelen går att få med OLED-panel med 4K-upplösning samt 120Hz uppdateringsfrekvens eller en panel med lägre upplösning och 300Hz. Något trevligt är att HP gjort datorn någorlunda enkel att uppgradera genom att köra en löstagbar bottenpanel som ger dig snabb tillgång till RAM och lagring. Kraftfull hårdvara i laptops brukar ofta leda till rätt varma och högljudda enheter. HP ska ha jobbat hårt med lufttillförseln i nya Omen 15 genom att peta in större fläktar, men detta är inte allt. Företaget har även lagt till infraröda sensorer på insidan av datorn som används för att identifiera områden som är varmare än andra och justerar fläkthastigheten i det området. HP Omen 15 börjar säljas nu i USA och börjar på 1000 dollar. När nya Omen 15 börjar säljas i Sverige är för tillfället okänt, men vi uppdaterar artikeln när den informationen trillar in. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Nu har det sålts 200 miljoner exemplar av Minecraft
Och Mojang byter namn till Mojang Studios

Microsoft har meddelat att de och deras svenska spelstudio Mojang nu har sålt över 200 miljoner exemplar av det populära byggarspelet Minecraft sedan 2011. Det verkar även som om Minecraft-spelarna är rätt aktiva och Microsoft skriver att 126 miljoner spelare fortsatt kör Minecraft varje månad. När Minecraft firade sin födelsedag häromdagen passade Microsoft och Mojang även på att byta namnet på spelstudion till Mojang Studios. Om detta skriver man: "In celebration of Minecraft’s birthday on May 17, we unveiled an updated logo, visual identity, and refreshed name – Mojang Studios – which unifies our dual studios in Redmond and Stockholm, as well as our team members working in other regions around the world. It’s an important move that brings our teams even closer together across geographies." I videoklippet här nedanför snackas det lite mer om Mojangs namnbyte och där visar man även upp studions nya logotyp. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lägg till Feber på hemskärmen!
Klick, klick, färdigt!

Nu när vi har bytt logotyp har vi också fixat till så att det är lite vackrare att lägga till oss som bokmärke på hemskärmen på er telefon. Dels på grund av lite ny grafik men också för att Google och Apple gjort hanteringen av webbappar lite bättre på senare år. Hur som helst. Så här gör ni! iOS / iPadOS 1. Surfa till Feber med Safari och klicka på dela-ikonen som finns i nederkant av skärmen. 2. Scrolla ner till "Lägg till på hemskärmen". 3. Klicka "Lägg till". Klart! Nu finns ikonen på din hemskärm och det är bara att flytta runt den som du vill. Android / Chrome 1. Surfa in på Feber och klicka på de tre prickarna uppe till höger. 2. Klicka på "Lägg till på startskärmen". 3. Klicka "Lägg till". Klart! Android / Firefox 1. Surfa in till Feber och klicka på ikonen som är ett hus med ett +-tecken. 2. Klicka på "Lägg till på startsidan". Klart! Android / Samsung Internet 1. Surfa in till Feber och klicka på de tre strecken längst ner till höger. 2. Klicka på "Lägg till sida på". 3. Klicka på "Hemskärm" (passa på att lägga till som "snabbåtkomst" också!). Klart! Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har en ny logotyp!
°

Hej vänner! Det är fredag och solen skiner (här i Stockholm). Och vi har en ny logotyp här på Feber! Tanken var att vänta med att lansera den tills nya versionen av feber.se lanseras, men det är corona-tider och saker tar sin tid. Vi vill inte heller trycka ut något som vi inte är nöjda med. Därför tar vi en sak i taget och börjar med logotypen. Ni som har varit vaksamma har sett att vi använt en lite annorlunda logotyp i våra videos, en logotyp som också användes när vi pratade om t-shirts i höstas. Dock var vi inte 100 procent nöjda med den och har därför arbetat vidare och kommit fram till det ni ser ovan. Jag tycker att känslan i denna är väldigt mycket Feber och jag älskar tillägget av °-tecknet. Dels ger det igenkänning men vi får även lite färg vilket behövs. I de allra flesta fall kommer ni att få se den på mörkgrått som ovan, men ibland även på vitt så klart. Eller svartvitt eller på orange. Ibland kommer den också att få lite sällskap av ett plus och/eller minus-tecken. Vi har som sagt en ny version av Feber på gång men vi vill att den ska vara klar och bra innan vi släpper den. Så det får ta sin lilla tid. Vi återkommer inom snar framtid med hur vi tänkt i olika delar där för att stämma av med er vad ni tycker och tänker. Och ja, denna kommer att landa på tyg och klisterlappar. Men vi behöver främst fokusera på att få ut nyheter och bygga klart nya versionen av Feber, sen så. Så, vad tycker ni? Plus eller minus? Tumnagel
138.9°
+
Roger Åberg
0

Casio släpper NASA-klocka
G-Shock-klocka förses med NASA:s klassiska mask-logga

Casio har presenterat en ny G-Shock-klocka som ska ses som en hyllning till det amerikanska rymdprogrammet och NASA. Den förhållandevis enkla digitalklockan går i vitt och är försedd med NASA:s klassiska mask-logotyp, en logotyp som NASA så sent som för några veckor sedan meddelade att man snart skulle börja använda igen. Klockan är försedd med bakgrundsbelysning och när man tänder den syns en illustration av månen i bakgrunden, himlakroppen dit NASA planerar att skicka människor till igen inom några år. Skulle du vara sugen på en G-Shock DW5600NASA20 så går de för 130 dollar styck. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ser loggan för Xbox Series X ut
Japp.

Microsoft kommer släppa sin Xbox Series X-konsol senare i år och nu har gänget varumärkesskyddat konsolens logotyp. En bild på den nya loggan har ni ovan och denna lär dyka upp på den kommande konsolen samt på spel och tillbehör samt i diverse marknadsföringsmaterial. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

NASA börjar använda sin klassiska logotyp igen
The worm is back!

Den amerikanska rymdstyrelsen NASA meddelade igår att man kommer att börja använda den klassiska "slingriga" logotypen som man lanserade 1975. Den så kallade "mask-logotypen" ersatte då NASA:s "köttbulls-logotyp" då denna ansåg vara för komplicerad och detaljerad för att se bra ut på raketer som var på väg mot rymden. 1992 så gick dock NASA tillbaka till sin köttbulls-logotyp vilken har prytt NASA:s rymdfarkoster sedan dess. NASA relanserar nu mask-logotypen i samband med att man snart kommer att skjuta upp astronauter till ISS i amerikanska farkoster, något som blir första gången NASA gör sedan man skrotade sitt rymdfärjeprogram 2011. Sedan dess har Ryssland och deras Soyuz-farkoster stått får alla astronaut-transporter till och från ISS, något som har varit både kostsamt och lite pinsamt för NASA. Här ovanför syns hur NASA:s masklogotyp kommer att se ut på en av de Falcon 9-raketer som ska skicka SpaceX Crew Dragon och astronauter till ISS. Tanken är att det ska ske någon gång senare i år men det kan säkerligen förändras med tanke på den rådande världssituationen. Här nedan hittas en bild på NASA:s köttbulle, en logotyp som även den fortsatt kommer att användas framöver. Tumnagel
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi och Volkswagen gör om sina logotyper
Vill uppmana till social distansering

Hela världen uppmanar för tillfället till social distansering och även biltillverkarna hakar på tåget. Audi och Volkswagen gör det genom att göra om sina logotyper på följande vis. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Designa logotyp till Dreadlands
Bli omnämnd i eftertexterna

Dreadlands-utvecklarna Blackfox Studios har bestämt sig för att låta spelare världen över att assistera med deras nya strategispel. Mer specifikt vill gänget ha fler logotyper som våra tremanslag kommer bära när vi vandrar runt i den öppna världen i spelet. Designers har fram till 11 maj möjlighet att skicka in sina bidrag till distributören Fatshark och sedan kommer en jury gå igenom bidragen och välja ut de tjusigaste som i sin tur kommer petas in i spelet. De tre som designar de tjusigaste loggorna kommer bli omnämnda i eftertexterna, få varsit exemplar av spelet, Asus ROG Strix Go Headset och en överraskning. Mer info om detta har ni via länken här nere till vänster. Vill ni testa Dreadllands så finns spelet tillgängligt som Early Access-spel på Steam. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Nissan varumärkesskyddar ny Z-logo
Har skönt retrostuk

Ett varumärkesskydd kan betyda något eller ingenting alls men det kan ändå vara intressant att rapportera om det. Nissan har nu nämligen skyddat den här logotypen som föreställer ett Zorro-liknande Z med rätt skönt retrostuk. Loggan för direkt tankarna till Z-bilarna från 70-talet och det är i mina ögon något väldigt positivt. Om detta innebär att man har något retromässigt på bilfronten på gång återstår dock att se. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida