m

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar ny strategi och varumärkets nya syfte
Sju nya elbilar lanseras till 2027

I början av veckan fick vi se Kias nya logga och slogan - "Movement that inspires". Nu presenterar man den kommande strategin och varumärkets nya syfte. Bland annat ska sju stycken nya elbilar dyka upp innan 2027 och den första ska presenteras snart. Den kommer ha en helt ny designfilosofi och är byggd som en elbil från grunden. Det är en crossover som ska klara över 50 mil på en laddning och kunna snabbladdas från 0-80 procent på under 20 minuter. De övriga kommande bilarna ska vara personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser. Alla kommer att baseras på den nya plattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Kia säger också att man ska gå från att bara ha tillverkat bilar till att även skapa och leverera hållbara mobilitetslösningar. Därför byter man även namn från Kia Motors till bara Kia. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Bigster Concept är Dacias kommande flaggskepps-SUV
Ska lanseras 2025

Dacia presenterar nu Bigster Concept som är en SUV som de ska lansera i produktionsutförande först 2025. Den här kommer att bli deras flaggskepp inom segmentet och den mäter 4,6 meter på längden. Alla yttre skyddspaneler är bland annat i återvunnen plast och den kan komma med el- och hybridmotorer när det väl är dags för lansering. Vad som finns under skalet nu är dock oklart. Bilen bygger på CMF-B-plattformen som även delas med senaste Logan och Sandero. Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef för Dacia säger så här: "Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det." Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Renault 5 gör comeback
Nu som retrotuff elbil

Renualt vill förvandla sitt företag till ett varumärke som står för teknik, service och ren energi och detta ska man göra under namnet "Nouvelle Vague" (nya vågen). Fram till 2025 ska man lansera 14 stycken huvudmodeller varva sju stycken är rena elbilar och sju stycken är bilar i C/D-segmentet. Alla nya bilmodeller kommer lanseras som el- eller hybridversioner. Man kallar den strategiska planen för "Renaulution" och en prototyp man tagit fram för att visa hur man tänker är en liten elbil som flörtar med klassikern Renault 5. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet eller om tanken är att den här ska tillverkas längre fram. Kör på säger jag för den här var tuff! Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Ubisoft bekräftar nytt Star Wars-spel från Massive
Open world!

Som rubriken lyder är ett nytt Star Wars-spel på ingång från svenska Massive Entertainment tillsammans med Lucasfilm Games. Detta är inte bara goda nyheter för folk som gillar Star Wars-spel, utan även för folk som inte gillat att EA suttit på Star Wars-varumärket i år utan att riktigt leverera. Ubisoft-chefen Yves Guillemot säger detta om det kommande spelet och det nya samarbetet med Lucasfilm Games: “The vast Star Wars lore is an incredible source of inspiration for our teams. This is the beginning of a long-term collaboration with Disney and Lucasfilm Games, and we are pleased to be working hand-in-hand to build upon the incredible legacy of Lucasfilm to create a game that we know Star Wars fans will love.” För tillfället finns det inte så mycket info om det kommande spelet utöver att det kommer vara ett open world-spel, Julian Gerighy, som tidigare jobbat med The Division 2 och The Crew, kommer vara creative director och att spelet kommer köra Massives Snowdrop-motor. När det kommer till EA och Star Wars så verkar det som att samarbetet kommer fortsätta även i framtiden, men i samband med att Lucasfilm Games dragit igång finns det utrymme för fler samarbeten. Vilket lär översättas till betydligt fler spel än vad EA levererat sedan 2013. Massive rekryterar för övrigt folk till det nya projektet och pallar man bo i Skåne och vill jobba med spel så kan man tjonga iväg en ansökan Massive här: Sök jobb! Tumnagel
60.8°
+
André Stray
0

Kolla in "När kriget kommer"
Försvarsmaktens nya serie om ett framtida krig

Här kan ni kolla in Försvarsmaktens nya YouTube-serie När kriget kommer, en serie om en tänkbar framtida konflikt och hur ett väpnat angrepp mot Sverige kanske skulle kunna drabba oss. När kriget kommer handlar om ett scenario där Sverige blir indraget i en väpnad konflikt i Arktis, en region som tros kunna bli ett ett framtida konfliktområde på grund av klimatförändringarna. Johan Landeström, marknadschef vid varumärkesenheten på Högkvarterets kommunikationsavdelning, säger om serien: "Serien är en del av en bredare satsning vi gör för att höja medvetenheten kring de utmaningar och hot som vi som land kan stå inför. Serien utgår från scenarier som Försvarsmakten och andra myndigheter har tagit fram. Ett av hoten som lyfts fram är en konflikt kring Arktis som Sverige dras in i." Försvarsmaktens nya serie är producerad av Pannrummet som tidigare bland annat gjort Om kriget kommer för SVT. Ni kan kolla in första avsnittet av När kriget kommer, som fått undertiteln Den osäkra framtiden, här ovanför. De fyra resterande avsnitten, Den grå zonen, Det framtida slagfältet, Det totala försvaret samt Vad är värt att försvara?, hittas nedan. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Greta Thunberg blir frimärke
Miljön i fokus

Nu på torsdag lanseras årets första Sverigefrimärken och på ett av motiven ser vi Greta Thunberg iklädd en gul regnrock. De nya frimärkena är illustrerade av Henning Trollbäck och har temat Värdefull Natur. Fokus ligger på på miljön och de miljömål som Sveriges riksdag har satt upp för att bevara Sveriges unika natur för kommande generationer. Stina Olofsdotter på PostNord Frimärken säger följande: "PostNord uppmärksammar med hjälp av frimärken aktuella händelser och angelägna frågor. Mycket av det miljöfokus vi ser idag, både på lokal och global nivå, är tack vare Greta Thunberg och Fridays for Future. Vi är därför mycket glada att kunna berätta att Greta nu blir en frimärkssymbol för den värdefulla natur vi har och det viktiga arbete vi alla måste göra dagligen för att behålla vår natur för generationer framåt." Förutom Greta är motiven på de nya frimärkena "Storslagna fjäll med rik fjällflora", "En levande skog", "Ett rikt odlingslandskap", "Rikkärr – en typ av myr med en specialiserad och artrik flora" och "Ren luft – så ren att vår hälsa, såväl som djur, växter samt kulturvärden inte skadas". De nya frimärkena kommer att kosta tolv kronor styck. Tumnagel
54.4°
+
Bobby Green
0

Halsduk med Skellefteås platsvarumärke i kongressen
Lite oväntat ändå

En rödvit halsduk med Skellefteås platsvarumärke har synts till på Daily Mails Snapchat-bilder på stormningen av Kapitolium i Washington D.C. Vad denna Skelleftehalsduk gjorde inne i kongressen tillsammans med en megafon, vattenflaskor, en spritflaska, en tidning och keps är oklart just nu. Hur som helst så meddelar Helena Renström, som är marknadschef vid Skellefteå kommun, till Norran att halsduken togs fram som en julgåva av Skellefteå kommun 2017 och att runt 1 000 halsdukar skickades ut då. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0

Kia presenterar ny logotyp och slogan
Startskottet för en stor varumärkesomställning

Med pompa och ståt presenterar Kia nu en ny logotyp och en ny slogan som ett startskott för en stor varumärkesomställning. Den nya loggan är lite skarpare än tidigare och sägs innehålla designelementen "symmetry", "rythm" och "rising". Sloganen lyder nu Movement that inspires, denna var tidigare The power to surprise. Kias mål är att ta en ledande position inom framtidens mobilitet och för att göra detta ska man ställa om i stort sett alla delar av företagets verksamhet. Den 15 januari kommer man att berätta mer om den nya varumärkesstrategin, varumärkets syfte, filosofi och tillämpning på det framtida modellutbudet. Detta kommer att ske via det digitala eventet New Kia Brand Showcase som kommer att sändas på Kias globala YouTube-kanal. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Singer har byggt en Porsche 911 som funkar bra offroad
Inspirerad av 959 Safari

Porscheförädlaren Singer dundrar nu ut nyheten Singer ACS (All-terrain Competition Study) som de byggt tillsammans med det brittiska företaget Tuthill Porsche. Det är en Porsche 911 som fått sig ett ordentligt lyft i ordets rätta bemärkelse och som inte behöver oroa sig när asfalt byts ut mot annat underlag. Den lyftkylda boxersexan med turbo ger 450 hästar, drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns fläskiga däck som ska greppa på det mesta. Bilen är byggd åt en kund som ville ha en 911 som skulle kunna palla med lite tuffare tag och som hyllar Porsches rallymedverkande på 80-talet och bilar som 959 Safari. I Top Gears klipp får vi reda på allt som behövs om den. Vad tycker ni? Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0

Det går att kombinera Mario Kart Live med Lego Super Mario
Skapa din egen "Lego Super Mario Kart Live Home Circuit"

Förra året släppte Nintendo de två spelupplevelserna Mario Kart Live och Lego Super Mario som var för sig kanske tilltalade dem som ville lira lite mera fysiska varianter av Nintendos spel. Nu har YouTube-kanalen "PlayFool" modifierat dessa två spelupplevelser och kombinerat dem till ett. Det innebär i korthet att man kan låta Mario Kart Live-bilen transportera runt Lego Super Mario-gubben så att man slipper att samla in poäng genom att själv förflytta gubben mellan olika streckkods-märken. På det sättet går det även att konstruera egna banor där man kan samla poäng åt LEGO Super Mario genom att göra runt med Mario Kart Live-bilen. I klippet nedan kan ni kolla in hur man går tillväga för att själv kombinera de båda fysiska Super Mario-upplevelserna till en. Det innebär lite klipp och klistrande men verkar inte vara superkomplicerat om man känner att man har lite tid över samt tillgång till både Mario Kart Live och Lego Super Mario. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon köper podcastnätverket Wondery
Blir en del av Amazon Musics erbjudande

Intresset för podcasts har varit explosionsartat de senaste åren och något som både Apple och Spotify satsat stort på. Förra året började även Spotifys och Appls Musics konkurrent Amazon Music streama podcasts. Nu fortsätter man med den satsningen genom att köpa upp podcastnätverket Wondery. Under Wonderys varumärke samlas ett gäng med populära engelskspråkiga podcast som från och med nu kommer gå att ta del av på Amazon Music. Amazon säger i en kommentar om uppköpet av Wondery: "Amazon Music launched podcasts in September 2020, and together with Wondery, we hope to accelerate the growth and evolution of podcasts by bringing creators, hosts and immersive experiences to even more listeners across the globe, just as we do with music. This is a pivotal moment to expand the Amazon Music offering beyond music as listener habits evolve." Vad Amazon betalade för Wondery är okänt men The Wall Street Journal tror att det kan handla om runt 300 miljoner dollar. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad har egentligen hänt med Beats by Dre?
Mrwhosetheboss snackar hörlurar

Under tidigt 10-tal var Beats by Dre-lurar praktiskt taget överallt, men numera lyser varumärket med sin frånvaro. Mrwhosetheboss har släppt en video där han pratar om Beats och vad som hänt sedan företagets storhetstid. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0
2020

Corona-försäljningen inte påverkad av pandemin
Vi verkar kunna skilja på virus och öl

Företaget Constellation Brands har meddelat att försäljningen av ölmärket Corona inte ska ha påverkats negativt på grund av viruset med samma namn. Detta var något som företaget befarade i början av pandemin men farhågorna ser inte ut att infriats. Enligt marknadsundersökningsföretaget IRI så ska det ha sålts lika mycket corona-öl i år som under förra året. Pandemin verkar enligt företaget inte ha påverkat försäljningen i negativ riktning på något sätt. Att försäljningen av Corona varit stabil under året som gått tros bland annat bero på att människor eftersträvar säkerhet i oroliga tider. Det kan bland annat ha betytt att konsumenter varit mindre sugna på att experimentera med nya ölsorter och istället hållit sig till den sorten de vanligtvis dricker. Enligt Statista så var Corona världens femte mest värdefulla varumärke för öl under året som gick, se tabell nedan. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En cykel monteras ihop
Ganska trevligt att titta på

I det här klippet får vi se när cykelverkstaden Blue Lug i Japan monterar ihop en cykel av märket Mash. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Mansory har gett sig på en åkgräsklippare
Inspirerad av Air Jordan XI

Vanligtvis när vi skriver om Mansory så handlar det om att företaget har våldfört sig på någon bilmodell och spexat till denna ordentligt. Nu handlar det dock om något helt annat, nämligen en åkgräsklippare. Och när man tog fram den lät man sig inspireras av skorna Air Jordan XI. Bygget har man gjort tillsammans med sportklädesmärket BSTN och Mansory X BSTN GT XI som man kallar skapelsen för har fått en handtillverkad kolfiberkaross, stötfångare i metall, luftscoop på motorhuven, andra hjul och en vinge där bak på gräsuppsamlaren. Sportstolen har den klassiska Air Jordan-loggan på sig. Klipparen finns bara i ett exemplar och den är specialbeställd av en kund så det är inget du kan köpa, om du nu skulle vilja det. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Nu går det att testa smink direkt i Googles sökmotor
Kolla hur läppstiftet ser ut innan du köper det

Google har lanserat en ny funktion i sin sökmotor som gör att användare kan testa vissa sminkprodukter på sig själva med hjälp av augmented reality. Det hela sker i samarbete med AR-företagen Perfect Corp samt ModiFace, ett företag som köptes upp av sminkjätten Lx27Oreal 2018. AR-funktionen med virtuella sminkprodukter kommer att gå att testa för användare som söker efter sminkprodukter från vissa varumärken via sin mobil. Förutom Lx27Oreals egna produkter så kommer det även gå att testa sminkprodukter från MAC Cosmetics, Black Opal och Charlotte Tilbury med Googles nya AR-funktion. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan man bli verifierad på Twitter igen
Funktionen Twitter pausade för tre år sedan

Twitter har meddelat att man i början av nästa år återigen kommer att börja verifiera twitter-konton för de användare som önskar få en slags markering på att det twittrar under sin riktiga identitet. Detta är något man gjort tidigare men som pausades 2017. Anledningen till det ska bland annat ha varit att en del twittrare fick uppfattningen att tweets från verifierade konton var något som Twitter officiellt stödde, något som aldrig varit fallet. Vem som helst kan dock inte bli verifierad utan det för att få det blå märket som indikerar det måste personen vara åtminstone lite känd inom vissa kategorier. Twitter skriver i sina riktlinjer för att någons konto ska bli verifierat: "The blue verified badge on Twitter lets people know that an account of public interest is authentic. To receive the blue badge, your account must be authentic, notable, and active." Twitter kommer att dra igång processen med att börjar verifiera konton igen 20 januari 2021. Här nedan hittas en tweet från en verifierad användare som försågs med det blå märket innan Twitter pausade verifierings-processen 2017. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon börjar sälja figursydda t-shirts
Ladda upp bilder på din kropp för att få den rätta passformen

Amazons varumärke "Made for You" har lanserat en ny tjänst som ska kunna förse användare med kläder som har den exakta passformen för varje användare. Detta är något Amazon kommer att åstadkomma genom att låta användarna ange uppgifter som längd och vikt samt ladda upp bilder på sina kroppar fotograferade med en 3D-scanningsfunktion i Amazons app. Därefter kommer klädesplaggen att anpassas till den individuella kroppsformen vilket förhoppningsvis gör att de sitter fint på beställarens kropp. Initialt kommer det bli möjligt att beställa figursydda t-shirts för 25 dollar styck från Made for You med den nya funktionen. Längre fram planerar dock Amazon att utöka sortimentet även till andra sorters klädesplagg skriver Fast Company. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Joe Biden och Kamala Harris är Årets personer enligt TIME
USA:s kommande ledarduo får fin utmärkelse

TIME Magazine har i år utsett USA:s nästa president och vice president, Joe Biden och Kamala Harris, till "Årets personer", en utmärkelse som även USA:s nuvarande president Donald Trump fick 2016 och som förra året gick till Greta Thunberg. TIME hade tidigare utsett fyra "finalister" som kunde vinna årets utmärkelse och förutom Biden och Harris ingick även Donald Trump i den skaran. Förutom dem så hade även "Black Lives Matter"-rörelsen och världens vårdpersonal tillammans med Anthony Fauci chansen att plocka hem årets utmärkelse från TIME Magazine. TIME Magazine har utsett "Årets" någonting, oftast "Årets Person", sedan 1927 då Charles Lindbergh fick utmärkelsen efter att ha genomfört den första soloflygningen över Atlanten. Tumnagel
28.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida