m

Harley Davidson gör LiveWire till ett eget varumärke
Blir en separat division för elmotorcyklar

Harley Davidson har meddelat att deras elektriska motorcyklar nu kommer att börja säljas under ett helt eget varumärke som får namnet LiveWire, samma namn som Harley Davidson gett den elmotorcyklar man hittills släppt. LiveWire kommer att presentera sin första modell utan Harley Davidson-branding 8 juli. Detaljer om vad man ska visa upp exakt saknas dock än så länge. Harley Davidson uppger vidare att LiveWire kommer att säljas via egna showrooms men även kommer att finnas i vissa Harley Davidson-butiker. LiveWire kommer att bli Harley Davidson andra spinoff efter det att man förra året drog igång varumärket Serial 1 som utvecklar elcyklar. Här nedan hittas en bild på en LiveWire-motorcykel från när det fortfarande stod Harley Davidson på tanken. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe bygger pappersmodell av KTM 1190 RC8
Med en enorm detaljrikedom

Här kan ni kolla in ett ambitiöst modellbygge där YouTube-kanalen "Paper Modelling" tar sig an uppgiften att bygga en modell av motorcykeln KTM 1190 RC8 i papper. Vi får under närmare 20 minuter följa hur modellbyggaren går till väga för att skissa upp de delar som behövs för att sedan klippa ut dessa och modellera ihop dessa till en väldigt detaljerad modell av motorcykeln. På bilden nedan kan ni kolla in hur en riktig KTM 1190 RC8 ser ut. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Studentar har gjort bil med MC-känsla
Åt Suzuki och OZ Racing

Studenter vid Designuniversitetet i Turin har tagit fram det här läcker konceptet som man kallar för Misano. Namnet kommer från banan med samma namn där man kör motorcykeltävlingar och målet har på något sätt varit att föra de två världarna av bilar och mc närmare varandra. Resultatet är riktigt coolt tycker jag. Lär aldrig bli verklighet, men det är inte målet med allt här i livet. Rekommenderar en titt på videon nedan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Honda vill köra helt elektriskt vid 2040
Och ingen ska behöva dö av krock i deras bilar vid 2050

Honda meddelade nyligen att de har som mål att endast sälja el- eller bränslecellsbilar i de större bilmarknaderna vid 2040. Redan vid 2030 räknar de med att 40 procent av deras bilar kommer vara någon form av av el- eller bränslecellsbil och vid 2035 räknar de med att den siffran ska ligga på 80 procent i de största marknaderna. Honda säger att de kommer uppnå detta mål genom sin e:Architecture-plattform som ska driva företagets elbilar under senare halvan av detta årtionde. Fram tills den plattformen är klart kommer Honda använda GM:s Ultium-batterisystem för sina elbilar. Honda har också planer på att förbättra sitt förarassistanssystem till 2030 med målet att inga ska behöva dö i trafiken på grund av bil- eller motorcykelkrockar vid 2050. Honda kommer investera runt fem biljoner yen i forsknings- och utvecklingsinitiativ de närmaste sex åren. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla delar en motorcykel består av
Och vad de gör

Här visar YouTube-kanalen FortNine vad en motorcykel består av och vad alla olika komponenter gör. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Polestar och Cake presenterar Re:Move
Ett eldrivet transportfordon

Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic, elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elmotorcykeltillverkaren Cake tagit fram konceptet Re:Move. Den här beskrivs som ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor på. Re:Move är tillverkad i helt återvinningsbar aluminium, klarar att lasta upp till 275 kilo och kan köras på cykelbanor. En fungerande version ska presenteras i höst. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Stuntman kollar in motorcykelstunts
Från filmer som Skyfall och T2

Stuntmannen Rick English tar här en lite närmare titt på diverse motorcykelstunts från filmer som John Wick: Chapter 3 - Parabellum, Mission: Impossible - Rogue Nation, Skyfall, The Dark Knight, Terminator 2 - Domedagen, Den stora flykten, Ghost Rider: Spirit of Vengeance och Easy Rider. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Volcon Runt - en eldriven motorcykel för barn
Kostar 2995 dollar

I oktober förra året skrev vi om startupen Volcon som skulle börja sälja eldrivna arbetsmaskiner och liknande. Nu presenterar företaget sin senaste grej - den lilla eldrivna motorcykeln Runt för barn. Den går att förhandsboka nu, kostar från 2995 dollar och för pengarna får man en robust sak som småttingar kan köra omkring med. Hojen har en motor som ger 60 newtonmeter i vrid. Toppfarten ligger på 56 km/h och räckvidden på en laddning anges till 5,6 mil. En full laddning via ett vanlig vägguttag ska ta runt två timmar. Vikten ligger på 81 kilo och höjden till sätet anges till 69 centimeter. Det finns även andra höjder på sitsen och styret för att passa även när ungarna växer. Via en app ska man kunna bestämma områden hojen ska fungera på, om man vill begränsa effekten och så kan man även få notiser om den välter. Läs mer om Runt på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Suzuki smygvisar nya Hayabusa
Avtäcks den 5 februari

1999 lanserade Suzuki den nya modellen Hayabusa. Namnet betyder jaktfalk och det som gjorde hojen speciell var att den var den första serietillverkade som toppade över 300 km/h. Första generationen såldes mellan 1999 och 2007 och nu är det snart dags för en tredje generation att göra entré. Den 5 februari åker täcket av och inför detta har Suzuki släppt följande smygtitt. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0

Sondors presenterar den eldrivna motorcykeln Metacycle
Blir din för 5000 dollar

Minns ni Sondors? Senast vi skrev om företaget var i slutet av 2017 när deras trehjuliga elbil provkördes. De säljer även eldrivna cyklar och det här är deras senaste skapelse som är en eldriven motorcykel. Den heter Metacycle, har 20 hästar, tar sig 12,8 mil på en laddning, toppar 130 km/h och kostar 5000 dollar. Ramen är i aluminium och hela hojen ska väga in på lätta 91 kilo. Man ska kunna förhandsboka ett exemplar för 100 dollar nu och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2020

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Ducati Monster
Ny men behåller arvet

Sedan 1993 har Ducati tillverkat Monster och nu presenteras nästa generation. Den här har uppdaterats på alla fronter med ny design, ny motor och lägre vikt än tidigare. Samtidigt lovar tillverkaren att Monster-karaktären ska vara där precis som förr. Den främre ramen som är i aluminium sitter fast i motorn och den väger bara tre kilo. Den tidigare fackverksramen vägde 4,5 kilo. Den var i mina ögon dock snyggare och det som fick Monster att se lite speciell ut. Totalt har cykeln bantat 18 kilo jämfört med Monster 821. Den bakre ramen, svingen och fälgarna bidrar tillsammans med en viktsänkning på 5,2 kilo. Torrvikten för hojen anges till 166 kilo. Motorn är en Testastretta på 937 kubik och den ger 111 hästar vid 9250 varv och 94 newtonmeter i vrid vid 6500 varv. Den har quickshift-växellåda som gör att du kan växla utan att använda kopplingen. Vidare får hojen traction control, wheelie control, launch control och självklart även ABS-bromsar. Till Sverige kommer nyheten i slutet av mars nästa år och på prislappen står det då 123.900 kronor. Läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Kawasaki rullar ut nya skrevraketer
Z H2 SE, Ninja ZX-10R och ZX-10RR

Inför 2021 uppdaterar nu Kawasaki modellerna ZX-10R och ZX-10RR samtidigt som man presenterar en ny version av modellen Z H2 - Z H2 SE. Den sistnämnda är ganska lik vanliga Z H2 men SE innebär att den utrustas med Showas semi-aktiva fjädring Skyhook. En dator ser till att hela tiden ställa in fjädringen optimalt beroende på hur man kör. Systemet samarbetar även med bromsarna för att justera dämpningen beroende på hur hårt du trycker till. SE-versionen får även vassare Brembo-bromsar med Stylema Monobloc-ok. I övrigt är det kompressormatad motor på 998 kubik och 200 hästar som gäller. Prislappen börjar på 19.700 dollar vilket är 2.200 dollar mer än för vanliga Z H2. Gällande Ninja ZX-10R och ZX-10RR så är det två hojar som blivit ännu snabbare än tidigare. Motorn är en radfyra på 998 kubik som ska ge runt 200 hästar. ZX10-R kommer kosta från 16.399. Vill man ha ABS får man slänga upp ytterligare 1000 dollar. Det släpps även en specialversion kallad KRT som har ett annat färgschema än de övriga. ZX-10RR kostar från 28.999 dollar och den får godsaker som lättare kolvar, vevstakar i titan, smidda fälgar från Marchesini, Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och ännu vassare fjädringsinställningar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sián FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Rory har kört BMW R 18
"Du ger mig bra vibrationer"

I april släppte BMW glidarhojen R 18 och den bjuder bland annat på en 1800 kubik stor motor med ordentlig kraft. Och även en hel del vibrationer, men det kanske man vill ha när det kommer till en sån här modell? Rorys rumpa domnade dock lite under provkörningen. Hojen blir din för 249.900 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Seat lanserar eldrivna eScooter 125
Utvecklad i samarbete med Barcelona stad

I somras skrev vi om Seats nya varumärke MÓ där bland annat den eldrivna scootern eScooter 125 ingår. Nu lanseras denna på den spanska marknaden. Scootern är utvecklad i nära samarbete med Barcelona stad och elmotorcykeltillverkaren Silence. Motorn är på 7 kW och den får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 5,6 kWh. Den gör 0-50 km/h på 3,9 sekunder och toppar 95 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig upp till 13,7 mil. Batteriet går att plocka med sig för laddning hemma. Scootern kommer även att lanseras i Sverige nästa år, men till vilket pris är fortfarande oklart. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

BMW kommer visa upp iNext den 11 november
En ny eldriven crossover

iNext är namnet på BMW:s kommande helt eldrivna crossover. Nu får vi reda på att premiären av den kommer att äga rum nästa vecka den 11 november. Samma dag kommer även BMW Motorrad presentera en ny motorcykel. Den 17 november ska även Mini presentera något nytt. Gällande iNext så visar spionbilder att den får en helt stängd grill som ska likna den på nya 4-serie till utseendet, en ganska brant vindruta och en sluttande taklinje. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson lanserar elcykel-märke
Ska presentera något "stort" den 16 november

Även Harley-Davidson har fattat att el är framtiden och förutom en helt eldriven motorcykel har de även presenterat några elcyklar. Nu tar man det hela ett steg längre och lanserar ett eget elcykelmärke som man har döpt till Serial 1. Den 16 november lovar man att presentera något stort kring detta och i mars nästa år ska den första färdiga produkten släppas och det är en produktionsversion av prototypen vi ser här. Den är inspirerad av Harleys allra första motorcykel som de släppte 1903. Mer information kommer i november. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Eldrivna arbetsmaskiner från startupen Volcon
Tvåhjulingen Grunt lanseras till våren

Volcon är en startup från Texas och de har planer på att sälja eldrivna offroad-maskiner som motorcyklar och UTV:er. Motorcykeln man presenterar nu heter Grunt och den har en elmotor som ger 50 hästar och 102 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder och det är också toppfarten. Ingen raket men det är heller inte tanken med denna typ av fordon. På en laddning ska man kunna ta sig 16 mil. Man ska kunna byta ut batteriet när det är urladdat och på så vis ha med sig ett extra om man skulle behöva åka längre. Lansering av Grunt är planerad till nästa vår och den ska då kosta 5995 dollar. Om det här bara är ett fordon för att kunna bränna omkring med på sin gård är oklart, men på bilderna syns det i alla fall inga blinkers eller regplåt så man kanske inte får köra med denna på allmän väg. Nästa fordon är den lilla UTV:n Stag. Den har plats för två stycken personer och har en motor som ger 230 hästar och 406 newtonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten ska ligga på 116 km/h. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning. Lanseras i slutet av 2021. Sist ut är Beast som är en UTV med plats för fyra. Denna ska ha hela 450 hästar och 813 newtonmeter i vrid. Det räcker för att göra 0-100 på 4,5 sekunder och kunna toppa 128 km/h. Även här är räckvidden 24 mil. Lanseras i slutet av 2022. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida