m

Bentley Continental GT som hybrid kanske är på väg
Blir det V6 eller V8 + elmotor?

I våras presenterade Bentley modellen Continental GT i snabbt Speed-utförande. Men det blir inga snabbare versioner än så, utan nu ligger fokus istället på att få ut en hybrid-version av modellen. Troligtvis kommer Continental låna drivlinan från Bentayga och Flying Spur Hybrid vilket innebär en V6:a på 3,0 liter som ger 340 hästar. Till den kopplas en elmotor som i sin tur ger 128 hästar. Men en Continental "ska" ju ha en maffig motor så det kan också bli så att man istället väljer den hybridiserade V8:an som sitter i Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. 2025 ska Bentley lansera sin första helt eldrivna modell. 2030 ska alla modeller som erbjuds bara gå på el. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på eldrivna Porsche Macan
Kommer 2023

Porsche håller som alla andra på med en rejäl omställning till eldrivet, men man kämpar även för att behålla den klassiska bensinmotorn genom att forska på nya drivmedel. Det uppskattar vi. Vi har fått se en hög med varianter av Taycan än så länge och försäljningen av bensinversionen Panamera verkar ha dalat duktigt. Att Macan ska bli eldriven har inte varit någon hemlighet, men tyvärr verkar det dröja. Bilen är en av de första på nya plattformen PPE och det verkar ta lite tid, för 2023 kommer bilen. Men nu får vi i alla fall se lite väl maskerade bilder. Om Panamera kommer att leva kvar så länge återstår och se, men Porsche ser en framtid för fossildrivna Macan. Den kommer nämligen att få sig en facelift under nästa år. Anledningen är att SUV-segmentet är alldeles för viktigt för att hoppa över de som vill ha bensin så den får helt enkelt leva kvar sida vid sida med elvarianten. Som ni ser på bilderna så får nya Macan samma typ av lyktor som de i dag har på Taycan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Varannan ny Porsche i Sverige är nu laddbar
Över 550 stycken Taycan rullar i landet

Nu är 50,5 procent av alla nya Porschar som säljs i Sverige laddbara (laddhybrid eller helt eldrivna) vilket för företaget är en milstolpe som de vill lyfta. Panamera S E-Hybrid var först ut med sin laddhybridteknik och den lanserades 2013. Idag finns tio stycken olika laddbara hybridmodeller i utbudet - sex stycken Panamera och fyra stycken Cayenne. Taycan som är den helt eldrivna modellen lanserades 2019 och under förra året som var introduktionsåret levererades hela 20.000 stycken exemplar - över 550 stycken av dessa här i Sverige. De laddbara modellerna har gjort att försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Härnäst på tur står Taycan Cross Turismo som har sin premiär nu på torsdag den 4 mars. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2020

Mercedes-AMG GT 63 S sätter nytt rekord på Ringen
Snabbare än ärkerivalen Porsche Panamera Turbo

Det var i augusti som Porsche snodde titeln som snabbast "executive car" på Nürburgring då man körde 7:29.8 med uppdaterade Panamera Turbo. Det ville Mercedes ordna till så man plockade ut en Mercedes-AMG GT 63 S och lyckades nyligen klocka 7.27.8 och är därmed den nya herren på täppan. Bakom ratten satt Demian Schaffert. Bilen man körde med var utrustad med aerodynamik-paketet och Michelin Pilot Sport Cup2-däck. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera som laddhybrid
Bjuder på upp till 700 hästar

Porsche rullar nu även ut en uppdatering av Panamera som laddhybrid. Versionerna heter Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid. Toppversionen är Turbo S E-Hybrid och den bjuder på hela 700 hästar och 870 newtonmeter i vrid. Här kombineras en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar med en elmotor som ger 136 hästar. Den har fått ett helt nytt batteripack på 17,9 kWh vilket gör att man kommer 30 procent längre på bara el - nu upp till fem mil. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Alla versioner går att beställa nu och de kommer till återförsäljarna i början av december. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1.110.000 kronor, Panamera 4S från 1.210.000 kronor och för Turbo S E-Hybrid får man lasta upp 1.950.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Taycan är nu Porsches bäst säljande bilmodell i Europa
Elbilen är poppis

Porsche går som tåget och verkar inte särskilt påverkade av den rådande pandemin. För några månader sedan meddelade företaget att de sålt fler 911:or under första halvan av 2020 än de gjorde 2019. Nu får vi reda på att den eldrivna modellen Taycan också säljer riktigt bra, såpass bra att den i augusti blev deras bäst säljande modell i Europa. 1183 stycken exemplar av Taycan såldes här förra månaden, men bara 278 stycken Panamera. Av någon anledning har man separerat Cayenne och Cayenne Coupé i grafen, och slår man ihop dessa klår de Taycan i försäljning. Men oavsett så visar detta tydligt att den nya elbilen är populär. One remarkable fact of August’s new car regs in ???? is the position of #PorscheTaycan. It was Porsche’s bestselling product counting for almost 1/4 of total volume. #Taycan was 5th bestselling car in E-segment, 15th bestselling electric car. Source: JATO #carindustryanalysis pic.twitter.com/AQAkdISCp9— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) September 22, 2020 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan

Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Porsche utreds för nytt utsläppsfusk
Är det ett "bensingate" på gång?

Porsches ägare Volkswagen bekräftar att lyxbilstillverkaren Porsche utreds för utsläppsfusk av den tyska fordonsmyndigheten KBA. Porsche, och Volkswagens andra tillverkare, har tidigare utretts för utsläppsfusk i samband med det så kallade "dieselgate". Nu utreds dock även företaget för att ha fuskat med utsläppt på en del bensin-porschar som släpptes mellan 2008 och 2013, bland annat av kombimodellen Panamera och Porsche 911. Parallellt med KBA:s utredning av bensinutsläppen i äldre porsche-modeller så har Volkswagen även startat en intern utredning för att gå till botten med det hela. Volkswagens finanschef Frank Witter sa tidigare i år att det så kallade dieselgate hade lett till kostnader på 35 miljarder euro, cirka 360 miljarder kronor, för företaget. Huruvida ett eventuellt "bensingate" kan komma att bli lika kostsamt för Volkswagen och Porsche återstår att se. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterade Porsche Panamera har premiär 26 augusti
En försiktig facelift

Porsche har en liten facelift av modellen Panamera på gång och nu får vi en teaserbild på just denna. Bilen kommer att ha sin världspremiär den 26 augusti och det vi kan vänta oss är bland annat nya DRL-ljus i fronten och något uppdaterade strålkastare och baklampor. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper Panamerans rekordvarv på Ringen
Hej vad det går!

Förra veckan skrev vi att Porsche slagit ett nytt rekord i lyxbilsklassen med modellen Panamera. Med föraren Lars Kern bakom ratten lyckades man sätta tiden 7:29.81 på Nürburgring. Nu får vi ett klipp som visar hur hela körningen såg ut. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche Panamera slår lyxbils-rekord på Nürburgring
Tog sig runt Nordslingan på 7:29.81

Porsche har en uppdatering av modellen Panamera på gång och innan den släpps har man hunnit sätta rekord med bilen på Nürburgring. En faceliftad version av Panamera Turbo, med väldigt lite maskering, har lyckats köra runt Nordslingan på 7:29.81 vilket är ett nytt rekord i lyxbils-klassen. Bakom ratten satt testföraren Lars Kern. Uppdaterade Panamera presenteras i slutet av månaden. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayenne Coupé GTS läcker ut
Läcker?

Det börjar närma sig premiär av Porsche Cayenne Coupé GTS och nu har officiella pressbilder på bilen läckt ut. GTS är en mellanversion där fokus inte ligger på flest hästkrafter utan istället lite mer utrustning men samtidigt bra med kraft utan att vara vassast. Vi vet fortfarande inte vilken maskin som döljer sig under huven här men det skulle inte förvåna om det handlade om samma recept man hittar i Panamera GTS. Det skulle i så fall innebära en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 460 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Mer information kommer när bilen blir officiell. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Vill du provköra Porsches alla modeller på bana?
Vi har fem biljetter till Feber-läsarna!

Porsche Center Stockholm och Porsche Center Danderyd kommer att hålla ett event på Arlanda Test Track och vi har fem golden tickets till eventet. Det finns egentligen bara ett stort krav: Du ska aldrig ha ägt en Porsche. Sen måste du vara myndig och ha körkort så klart. Under eventet kommer du att få tillfälle att köra Porsches alla modeller, med andra ord 718, 911, Macan, Cayenne, Panamera och sist men inte minst Taycan. Eftersom du som får följa med inte ska vara van med att köra Porsche kommer det att finnas instruktörer på plats. Eventet är gratis men du måste ta dig dit själv, bor du inte i Stockholm måste du alltså själv ta dig till Arlanda Test Track. Biljetten har inget värde, är personlig och går inte att överlåta eller sälja. Eventet är 28 maj. Så här gör du för att få en golden ticket! Kommentera på den här artikeln vad du kör för bil i dag och varför du borde få köra Porsches alla modeller. Din motivering måste vara postad här innan 22:a maj. De som får en biljett kommer att meddelas i denna artikel. Om vinnarna! Hej alla som undrat. Vinnarna har meddelats här bland kommentarerna. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Pininfarina Pura Vision ska utmana Lamborghini Urus
Eldrivna suven får 1000 hästar

I höstas fick vi reda på att Pininfarina hade en SUV på gång vid namn Pura Vision. Nu berättar man lite mer om bilen samtidigt som vi får den här första teaserbilden på konceptet. Suven är helt eldriven och målet är att utmana modeller som Lamborghini Urus prestandamässigt och ha designtänk och praktiska lösningar som en Porsche Panamera Sport Turismo. Bilen ska tydligen ha bakhängda bakdörrar, stort glastak, ingen grill i nosen, 26 tum stora fälgar och ett muskulöst utseende. Under skalet finns ett rejält batteripack och fyra elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Det ska göra att bilen kan ta sig från 0 till 100 km/h på under tre sekunder och sen toppa 290 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 55 mil. Bromsarna är keramiska. Pura Vision ska presenteras någon gång i sommar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2019

Lamborghini skulle kunna släppa Performante-version av Urus
Behöver suven verkligen mer krut?

Mycket vill ha mer och så kommer det alltid att vara. AutomobileMag hade nyligen ett snack med Maurizio Reggiani som är Chief Technical Director hos Lamborghini och enligt honom är det inte alls omöjligt att en Urus Performante kommer att dyka upp. En lättare, vassare och råare version av suven alltså. Rätt meningslöst såklart, men en del vill ju ha såna typer av bilar. "I think we will see. You know, at Lamborghini, years and years ago, at the time of the Gallardo, we defined this strategy. The Gallardo was the first one, and we continued with the Aventador and the Huracan. So, we have the strategy, and we will maintain the strategy, but sometimes, it’s clear you need to invent or reinvent yourself in an order that cannot be predicted. This will be our target also for the Urus. It’s difficult to talk about Lamborghini without mentioning the past models." Under huven lär den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter bli kvar, men effekten tros kliva upp från dagens 650 till runt 700 hästar. Vidare lär man slipa till chassiet ytterligare, vässa körlägena och kanske även slänga dit den aktiva aerodynamiken som finns på syskonen Huracán Performante och Aventador SVJ. Det finns även en annan version av Urus som är på väg, och det är den med hybrid-drift. Den väntas få samma drivlina som Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och runt 680 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera firar tio år med specialversion
Får massa utrustning som standard

Som vi tidigare har skrivit fyller Porsches modell Panamera tio år i år. För att fira detta presenterar man nu specialversionen Panamera 10 Years Edition. Den får ett gäng unika utrustningsdetaljer och många grejer som standardutrustning. De 21 tum stora fälgarna är lackade i färgen White Gold Metallic precis som emblemen på framdörrarna. Även inredningen har sömmar i White Gold. Jubileumsversionen finns för Panamera 4, Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo med samma motorer. Standard är bland annat LED-Matrix-strålkastare, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist med trafikmärkesavläsning, Park Assist, backkamera, panoramatak, tonade rutor, eluppvärmda 14-vägs komfortstolar, dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och Surround Sound-system från Bose. En Panamera 4 10 Years Edition med 330 hästar blir din från 1.055.000 kronor. Sport Turismo med samma motor kostar istället från 1.085.000 kronor. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Fully Charged testar Porsche Taycan
0-200 på under 10 sekunder, om och om igen

Porsche har pratat om sin Taycan länge nu och släpper mer information då och då. Nu har man låtit Jonny Smith från Fully Charged köra bilen. Mer specifikt köra den noll till tvåhundra om och om igen. För det Porsche är stolta över här är inte att man kan få bilen från noll till hundra på strax över tre sekunder utan att man kan göra det, och noll till två hundra på under tio sekunder, om och om igen. Under testdagen gjorde man noll till tvåhundra över trettio gånger. Nu har Jonny mest kört snabba starter, men säger att bilen inte känns så tung som den faktiskt är. Den modell som kommer i slutet av året kommer att vara den feta turbo-versionen med en prislapp på runt 1,4 miljoner kronor. Då får man över 600 hästar och dubbla motorer. Senare ska det komma en enklare version med en prislapp på runt hälften av turbon. Inte en "folkbil" kanske, men något unikt från Porsche eftersom den billigaste Panameran kostar 865.000 kronor. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0

Porsche har fått 30.000 förbeställningar på Taycan
Kommer sälja mer än 911?

Igår berättade vi att GM sålt slut på sin Corvette och att det betyder att man på tio dagar sålt lika många bilar som Porsche säljer av 911 per år. Nu berättar Bloomberg att en annan modell är på väg att gå om 911, Porsches kommande elbil Taycan. Nu kommer troligen inte Taycan att ta försäljning från 911 utan från Panamera, som också säljs i runt 30.000 exemplar per år. Porsche har alltså fått in 30.000 förbokningar av modellen och de som förbokat har betalat 2500 euro, så det är en lite större grej än att visa intresse. Porsche planerade från början att producera 20.000 per år, en siffra man nu har fått öka. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Carspotting: Bugatti Chiron
En sån skönhet!

I går körde jag Volkswagen Passat i Tyskland. På ett av stoppen så upptäckte jag en fantastisk reg-plåt som var rätt lik namnet på en site som jag gillar skarpt. Så jag var så klart tvungen att fotografera den. Att den satt fast på en väldigt fin bil gjorde inte saken sämre. Jag har sett en Chiron tidigare, men det var i en lokal, utställd. Att se den så här lite härligt parkerad är en annan upplevelse. Bilen, och framförallt fälgarna, är oerhört vacker och verkligen glänser lyx på ett bra sätt. Bilen känns väldigt mycket mindre än man kanske tror att den är, jämför med Panameran bredvid som känns gigantisk. Reg-plåten ska enligt internet tidigare ha suttit på en Bugatti Veyron, så ägaren gillar märket. Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

En komplett köpguide till Porsches alla modeller
Har du koll?

När man tänker på Porsche tänker man på 911, men det var länge sedan man enkelt kunde förstå hela Porsche-sortimentet. I dag finns 718, 911, Panamera, Macan och Cayenne och så långt är det väl lugnt. Men sen blir det lite klurigare eftersom det (just i detta nu) finns åtta varianter av 718, tio av 911, tolv av Panamera, två av Macan och sju av Cayenne. Och då är vi mitt i generationsbyte så det saknas en hel hög. Och så kommer snart Taycan. Gear Patrol har gjort en rätt bra guide om du går i köptankar. Eller bara vill ha koll på Porsche. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

För ett par veckor sedan hoppade även Porsche in i det ack så populära SUV-coupé-träsket med modellen Cayenne Coupé. Nu snackas det om att det kommer att komma en GT-version av denna, och att den under huven kommer att ha samma dubbelturbomatade V8:a som Lamborghini Urus. Effekten sägs ligga på 650 hästar, precis som hos Lambon alltså. Nästa år kommer även Cayenne Coupé och Urus att lanseras som hybrider. Tekniken är hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och i det fallet lämnar kombinationen av förbränningsmotor och elmotor inte mindre än 680 hästar och 850 newtonmeter. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera fyller 10 år
Är det en tvådörrars-version på gång?

I april 2009 presenterade Porsche sin första GT-modell - Panamera. Det innebär att bilen nu har hunnit fylla tio år vilket givetvis är värt att uppmärksamma. Modellen hade både prestanda och var praktisk, utan att för den delen vara en fyrkantig kombi. Planen initialt var att tillverka 20.000 stycken exemplar om året och hittills har man levererat 235.000 stycken. En ordentlig fyrsitsig modell är dock inget nytt för Porsche utan detta experimenterade man med redan på 50-talet med modellen 356. Senare togs en prototyp på 911 fram och även en förlängd version av 928. 1988 gjorde man det igen med Type 989. Men utvecklingskostnaderna var för stora för denna typ av bil så man valde att inte fullfölja prototypen. Ett helt gäng år senare, 2009, var läget annorlunda och Panamera föddes. Andra generationen hade premiär den 28 juni 2016. I mars 2017 presenterade man ytterligare en version - Sport Turismo. Inte en regelrätt kombi, men i samma anda i alla fall. De senaste ryktena kring modellen är att den kommer att komma i en tvådörrars-version. Det blir en modell för den som tycker att 911 är för trång men som inte är i behov av fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Kör tre olika Porschar under tre veckor
Lyxigt extraknäck!

Porsche öppnar snart i Danderyd och det firar man genom att söka tre personer till vad man kallar för världens snabbaste jobb. Man söker tre personer som vill köra tre olika Porschar under tre veckor - en 911, en Macan och en Panamera. Det kan man ju leva med! Man får dock fortsätta knega för matpengarna på dagarna, men att få ratta Porsche är ju trevligt som tusan. Ansöker gör man på länken nedan. Jag har paxat en plats! Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Bentayga Speed är världens snabbaste SUV
Säger Bentley i alla fall

När Bentley presenterade suven Bentayga 2015 hade man helt plötsligt skapat världens snabbaste SUV. Den har en toppfart på 301 km/h och det är ju ruskigt kvickt för en bil av den här typen. Sen kom Lamborghini med sin Urus och helt plötsligt petades Bentayga ner från tronen eftersom Urusen har en toppfart på 305 km/h. Det gillade inte Bentley och man började därför fila på en Speed-version med ännu mer effekt och ännu högre toppfart. Nu är den här, och i mitt huvud skulle den toppa 320 eller 330 km/h för att på riktigt visa vem som bestämmer. Men den toppar 305. Alltså samma som Urus. Trots detta hävdar Bentley att Bentayga Speed är världens snabbaste SUV. Upp till bevis bland er rikingar som har råd med dessa bilar säger jag. En av punkterna Lambon faller på i mina ögon är att den inte har en V12:a under huven. Den har inte ens en V10:a utan man valde att stoppa ner V8:an från Panamera istället. I Bentleyn sitter det i alla fall en redig W12:a på 6,0 liter och även om det tidigare har ryktats om att den skulle skruvas upp till 650 hästar är det 635 som gäller här. Vridet anges till 900 newtonmeter. 0-100 km/h klaras nu av på 3,9 sekunder mot vanliga Bentaygans 4,1. I övrigt har Sport-läget kalibrerats om för att bjuda på bättre respons från motorn och den åttastegade automatlådan. Bilen får även hårdare fjädring och en uppdaterad version av Dynamic Ride-systemet. För att runda av det hela har man fixat så att avgassystemet morrar lite mer. På tillvalslistan finns bland annat keramiska bromsar och de är de största som Bentley någonsin tagit fram. Hur ser man att det är en Speed man tittar på då och inte en vanlig fattigmans-Bentayga? Jo, den har mörka insatser i strålkastarna, mörktonade baklampor, speciella 22-tumsfälgar, sidokjolar i bilens färg, en vinge på bakluckan och Speed-emblem på sig. Insidan blandar Alcantara med läder och så finns det Speed-emblem på passagerarsidan och upplysta sådana på trösklarna. Bentayga Speed kommer till Genève men när den lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
33.4°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche rullar ut nya Panamera GTS
Kommer i två stycken versioner

Den senaste generationen av Panamera kommer nu i GTS-utförande. Och eftersom man nu för tiden även erbjuder en kombi i form av Panamera Sport Turismo handlar det alltså om två stycken versioner. Oavsett vilken man väljer får man V8:a på 4,0 liter med dubbelturbo och 460 hästar under huven, sportavgassystem, vassare chassi, svarta exteriöra detaljer och en kupé fylld med Alcantara. Sport Chrono-paketet är standard och 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder. Toppfarten anges till 292 km/h (289 för Sport Turismo). Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften dit kommer via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Modellerna går att beställa nu och för en Panamera GTS får man betala 1.375.000 kronor. GTS Sport Turismo kostar 1.405.000 kronor. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida