Porsche uppdaterar Panamera
Mest nytt på insidan
Porsche Panamera i sin andra generation har några år på nacken nu och då är det dags för en liten uppfräschning. På utsidan har det inte hänt speciellt mycket men teknik och motorer har uppdaterats.
Värstingen Turbo S har numera 630 hästar och marscherar från 0 till 100 på bara 3,1 sekunder. För den som känner sig lite mer miljövänlig har hybriden fått större batteri och längre räckvidd.
Turbo S har alltså 630 hästar och 820 Nm vilket betyder att noll till hundra går en halv sekund fortare, från 3,6 till 3,1 sekunder. Toppfarten är rimliga 315 km/h. Man satte nyligen rekord med den runt Nürburgring och är snabbast i klassen "lyxbilar". I alla fall tills dess att Gemera tar en vända.
Mångas favorit Panamera GTS har fått 20 fler hästkrafter och levererar nu 480 hästar. Porsche säger att man har jobbat hårt på motorn som ska leverera jämn kraft hela vägen till maxhastigheten och känslan ska vara som en sugmotor utan turbos.
Hybriden baseras på 4S och dess V8:a på 440 hästar. Elmotorn är på 136 hästar och tillsammans levererar de 560 hästar vilket borde räcka en del. Faktum är att den är nästan lika snabb som förra versionen av Turbo S, noll till hundra går på 3,7 sekunder. Även den här modellen är alltså en halv sekund snabbare. Vridet ligger på 750 Nm. Batteripacket är numera på 17,9 kWh och man ska tyst kunna köra 5,4 mil enligt WLTP. Borde räcka för att lämna ungarna på dagis.
Självklart finns det en Panamera och en Panamera 4 också och dessa har en V6:a på 2,9 liter. Den levererar 330 hästar och 450 Nm precis som tidigare.
En Panamera av billigaste snitt kostar 1,06 miljoner kronor, hybriden kostar 1,42 miljoner, GTS kostar 1,54 miljoner och Turbo S kostar 2,02 miljoner kronor. Sport Turismo, alltså kombi på Porschespråk kostar en slant.
Försök igen

Försök igen















































