m

Gameplaytrailer för Dying Light 2
Blir en del parkour och mer parkour

Under gårdagen höll Techland en ny liveström för att prata med om det kommande spelet Dying Light 2 och under showen visades en ny gameplaytrailer för spelet och denna kan ni kika på ovan. Hela genomgången hittar ni här nere. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Techland förbättrar Hellraid i Dying Light
Dying Light-fans får mer gratisinnehåll

Innan Techland släppte zombieparkour-spelet Dying Light jobbade gänget med ett annat spel vid namn Hellraid. Arbetet med spelet lades ner i samband med Dying Light-släppet, men förra sommaren överraskade utvecklarna och släppte ett gratis-DLC till Dying Light som gav spelare tillgång till en demonisk arkadmaskin som kastade denna till en demoninfesterad fantasivärld där du i stället för hemmagjorda närstridsvapen fick slåss med riktiga svärd och sådant. Det hela var ett underhållande tillskott till Dying Light, men det var en rätt arkadig och förhållandevis simpel upplevelse. Nu har Techland överraskat igen och uppdaterat Hellraid med en ordentlig story. Förvänta er ingen epos, utan det handlar om en akt med tre uppdrag som du kan spela själv eller med vänner. Vid sidan av Hellraid-tillskottet har uppdateringen även gjort spelet lite tjusigare med ny ljussättning och uppgraderat inventory-system samt att en minimap lagts till. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Ghostrunner kommer till PS5 och XSX/S 28 september
4K med 120fps!

Ghostrunner släpptes förra året till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch och levererar en ordentligt ösig ninjaparkour-upplevelse i förstaperson. Nu har utgivarna 505 Games meddelat att spelet kommer släppas till de nya konsolerna från Sony och Microsoft och den nya versionen kommer släppas 28 september. Båda versionerna av spelet kommer kunna rulla i 4K och 120fps, alternativt köra med ray tracing och lite lägre fps, och på PS5 kommer spelare också kunna njuta av 3D-ljud och bättre haptisk feedback via Dualsense-kontrollen. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Dying Light 2 släpps den 7 december
Kolla in lite gameplay

Det har tagit ett tag men nu har Dying Light 2 äntligen fått ett nytt släppdatum. Datumet som gäller är den 7 december 2021 och då släpps det till PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One samt Windows. Datumet offentliggjordes i gårdagens trailer som du kan kolla in ovan. Trailern visade också upp en hel del gameplay från spelet. Uppföljaren utspelar sig 20 år efter föregångaren där 98 procent av jordens befolkning har dött. Du spelar som Aiden Caldwell som springer omkring i staden Villedor där det finns tre olika fraktioner som kontrollerar olika delar av staden. På nätterna dyker det upp en massa blodtörstiga zombies som du kan undvika genom att parkourskutta lite. Du kan kolla in den dryga sju minuter långa gameplay-trailern ovan. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Techland bekräftar att Dying Light 2 kommer släppas i år
Arbetet går framåt

Techland meddelade nyligen att de skulle leverera en uppdatering gällande Dying Light 2 den här veckan och gänget höll vad de lovat. I en ny video läser de upp några kommentarer från utvecklarnas "fans", vilket helt ärligt mest känns som en uppmuntring att fortsätta trakassera utvecklare, och vi får även reda på att Techland planerar att släppa Dying Light 2 i år. Något mer specifikt släppfönster än så fick vi inte, men oavsett är det trevligt att det kommer bli lite zombieslakt och parkour i år. Klippet ovan avslutas med lite gameplay som mest visar slagsmål mellan människor, men även en zombie eller två. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0
2020

Den hoppande roboten Salto kan nu även landa
Berkelys hoppjerka har blivit stabilare

University of California Berkely har nu visat upp ännu en ny version av sin hoppande robot Salto, en robot man visade upp första gången 2016 och som man då kallade för en "parkour-robot". Ursprungligen kunde Salto göra imponerande hopp och även förflytta sig på detta vis. Däremot har det fram tills nu inte funnits något sätt att få stopp på roboten så vida inte operatören fångade upp den medan den gjorde ett av sina hopp. Nu har dock forskare även försett Salto med teknik så att den kan lada utan att rotationskraften får den att falla omkull. Det går nu även att bestämma mer eller mindre exakt var roboten ska landa, något som man hanterar genom att låta roboten lämna marken i olika vinklar när den hoppar i väg. Ni kan kolla in hur Saltos landningsteknik ser ut nu för tiden i videon här ovanför och i de inlänkade artiklarna här nedanför kan ni läsa lite fler artiklar vi skrivit om Salto de senaste åren. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dying Light firar fem år med gratishelg på Steam
Och en liten hyllningsvideo

I slutet av januari 2015 lanserade Techland sin zombieslaktarsimulator med parkour-mekanik Dying Light. För att fira årsdagen har utvecklarna släppt en video där vi får reda på vad som skett i Dying Light-sfären sedan release samt får lite statistik som bland annat att vi tagit kål på 36 miljarder zombies, att vi sprungit 3,5 miljarder kilometer och tillbringat närmare 584 miljoner timmar i spelet. För att fira årsdagen ytterligare har Techland även gjort spelet gratis att testa på Steam i helgen och länk dit har ni här nere till vänster. Det är även möjligt att lägga vantarna på Dying Light Enhanced Edition för 16,5 euro eller spelet med alla tillägg för 45 euro. Spelet reas även ut på Playstation 4 för 200 kronor och Xbox One-spelare kan lägga vantarna på Dying Light med tillägg för 240 kronor. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Hur Respawn gjorde Effect and Cause i Titanfall 2
Ett gediget arbete

Singleplayer-kampanjen i Titanfall 2 är en av 2010-talets bästa FPS-upplevelser. Och den bästa av de kalasbra banorna är onekligen Effect and Cause där avancerade parkour-rörelser kombineras med tidshopp, vilket skapar en rätt unik upplevelse. Youtubern Game Brain fick nyligen ta ett snack med banans designer Jake Keating för att prata om hur banan blev verklighet. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Dying Light: Bad Blood gratis för alla som äger zombieliret
Gratis är gott!

Dying Light: Bad Blood släpptes under hösten 2018 och det blev aldrig någon större succé för Battle Royale-spinoffen. Enligt Steamcharts spelade ett par hundra personer spelet vi release, men inte allt för lång tid därefter låg antalet samtidiga spelare på runt 20-30 spelare. För att öka antalet spelare, eller för att fira originalspelets femårsdag, har Techland gjort spelet helt gratis att ladda ner till PC, så länge du äger Dying Light på någon plattform. Så om du äger spelet till PS4, så kan du alltså få tillgång till Bad Blood till PC. Bad Blood är som sagt en Battle Royale-spinoff på zombieliret och det är en PvPvE-upplevelse där du måste ta dig till en helikopter med plats för endast en överlevare, vilket betyder att du måste vara bekväm med spelets parkour-rörelser och närstridsvapen för att kunna vara den sista överlevaren. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0
2019

Aladdin på riktigt i Uzbekistan
Snygg parkour i snygg miljö

Här får vi se Calen Chan spela Aladdin på ett lite annorlunda sätt, helt utan CGI-grafik. Han kan sin parkour och för att hitta den rätta miljön drog man till Uzbekistan, närmare bestämt städerna Buchara och Chiva. Resultatet känns extremt mycket Aladdin måste jag säga! Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Polygon snackar parkour i spel
Är det ungefär som i verkligheten?

Parkour i verkliga världen ser rätt ballt ut och spelutvecklare har lyckats att översätta flådigheten till spel som Assassinx27s Creed, Dying Light och Mirrorx27s Edge. Men hur "verkligt" är egentligen parkourandet i spelen? Polygon har snackat med utvecklarna bakom dessa titlar för att reda ut hur man levererar ett parkourbaserat rörelsesystem. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Roboten Atlas visar upp imponerande moves
Boston Dynamics humanoid börjar likna en akrobat

Vi har genom åren fått se en hel del imponerande uppvisningar av Boston Dynamics humanoida robot Atlas och nu har man släppt ytterligare en video där man visar upp robotens rörlighet. Jag var sedan tidigare väldigt imponerad av Atlas parkour-rutin som Boston Dynamnics visade upp för ett år sedan men i det här klippet känns rörelserna om möjligt ännu mer naturliga. Roboten gör både kullerbyttor och ordentliga hopp och inte en enda gång ser det ut som om den är på väg att tappa balansen. Atlas ska även ha blivit betydligt mycket snabbare på att göra sina olika rörelser sedan den senast visades upp skriver Boston Dynamics. Det har nu gått lite över sex år sedan vi skrev om Atlas för första gången och hur den rörde sig då kan ni kolla in i klippet här nedanför. Givet Atlas utveckling de senaste sex åren så kanske vi ska ta höjd för att humanoida robotar kan komma att vara väldigt avancerade 2025. Om det är bra eller dåligt kan ni diskutera i kommentarerna men det är nog inte dumt att börja förbereda sig för en framtid där vi kommer att möta humanoida robotar på gatan lika ofta som vi idag stöter på till exempel hundar. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den hoppande roboten Salto har lärt sig lite nya trix
Jump around!

Nu har det gått över två år sedan vi skrev om MIT:s "parkour-robot" Salto (SAltatorial Locomotion on Terrain Obstacles) första gången och nu har gänget bakom roboten visat upp en vidareutveckling av detta. Den nya versionen av Salto kan nu hoppa runt i tio minuter på en laddning och har även fått förbättrad förmåga att göra detta utanför forskarnas laboratorium. Forskarna bakom Salto verkar se roboten lite som ett slags frö till framtida robotutveckling, utveckling där man kanske förser Salto mer fler ben eller ett par armar. Ronald Fearing som varit inblandad i utvecklingen av Salto säger: "Salto is our first step toward robots that bounce around. We could extend Salto to add the ability to, for example, grab onto branches to land and launch from those things. So, Salto starts out with a very simple mechanism. It’s just one leg. It provides a basis for more complicated robots that also could be very highly dynamic and doing a lot of bouncing." Exakt vad Salto ska användas till i framtiden är inte helt klart. Jag skulle kunna tänka mig att ha den som till exempel ett husdjur som hoppade efter mig hela dagen. Dock så verkar den amerikanska militären delvis ha finansierat utvecklingen av Salto och jag antar att de har andra planer än mig för den lilla hoppande roboten. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Roboten Atlas kör lite parkour
Börjar bli skrämmande rörlig

SoftBank-ägda Boston Dynamics har postat en ny video på sin humanoida robot Atlas där den tar sig fram i stort sett som en människa skulle göra. Man visar bland annat upp hur Atlas hoppar över en stock för att därefter köra några parkour-moves upp för en ställning. Boston Dynamics skriver själva om sin senaste demonstration av Atlas: "The control software uses the whole body including legs, arms and torso, to marshal the energy and strength for jumping over the log and leaping up the steps without breaking its pace. (Step height 40 cm.) Atlas uses computer vision to locate itself with respect to visible markers on the approach to hit the terrain accurately." Atlas startades ursprungligen av Boston Dynamics som ett projekt man kallade för Petman och det skrev vi om för första gången 2009. På den tiden var roboten bara ett par ben som kunde ta sig fram hjälpligt på ett löpband som ni kan kolla in här. 2013 blev Petman Atlas och då publicerade vi videon som syns nedan. Sedan dess har utvecklingen av Atlas gått snabbt och nu för tiden kan den bland annat gå i trappor, göra lite karatemoves, vara ute och vandra i skogen, balansera på en pinne, hoppa och springa. Så man får helt klart credda Boston Dynamics för att de har lyckats gå från det som syns i videon nedan till det som syns i videon ovan på bara fem år. Det ska bli mycket intressant att se hur Atlas utvecklas de nästa fem till tio åren. Tumnagel
60.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 2018 Gamespot tar en titt på Dying Light 2
Och snackar med Techland

Dying Light 2 presenterades på Microsofts E3-event och nu har Gamespot fått hänga med spelets chief creative director Adrian Ciszewski samt fått se lite mer gameplay från spelet. Bland annat pratas det om de tre grundpelarna i spelet, det vill säga parkour, dygnscykler och slagsmål, och hur Techland jobbat för att förbättrat spelet på dessa punkter. Dying Light 2 har ännu inget släppdatum, men kommer vara spelbart på Playstation 4, Xbox One och PC. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0
2017

Boston Dynamics släpper ny video med Atlas
Verkar ha installerat ninja-mjukvaran

Boston Dynamics har lagt upp en ny video som visar vad deras robot Atlas går för och det verkar som att gänget har uppdaterat mjukvaran rejält då Atlas nu kan parkour. Tumnagel
71.5°
+
André Stray
0

Artificiell intelligens tar sig fram på hinderbana
DeepMind goes parkour

Googles dotterbolag för artificiell intelligens DeepMind har publicerat forskningsrapporten "Emergence of Locomotion Behaviours in Rich Environments." där man beskriver hur en artificiell intelligens kan navigera sig fram i okända miljöer. I videon ovan kan ni kolla in när en streckfigur tar sig igenom en slags virtuell hinderbana där den artificiella intelligensen konstant analyserar nästa hinder och oftast ser till att streckfiguren tar sig över detta. Teknik som denna kommer antagligen göra det enklare för robotar att ta sig upp för trappor och navigera sig fram över andra hinder i framtiden. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jurassic World möter parkour
Jagad av en plastdinosaurie

En av dagens mest udda filmer är helt klart den ni kan se ovan. Där får vi se två killar som kör parkour i ren Jurassic-anda. En av dem spelar jagad och den andra är utklädd till en T-Rex. Dessutom får vi se filmskaparen Grahams fru i rollen som Claire. Faktum är att filmen är inspelad i just de områden där Jurassic World spelades in, så ni som sett filmen känner garanterat igen er. Ambitiöst och som sagt minst sagt udda. Mest imponerande är dinosauriekillen. Parkour verkar jobbigt nog utan en stor plastdräkt på kroppen. Tumnagel
38.2°
+
Emmy Zettergren
0

Super Mario Odyssey i Grand Theft Auto IV
En lite mer barnförbjuden version av Nintendoliret

Super Mario Odyssey till Nintendo Switch ser ut som ett riktigt roligt spel, men det kommer inte släppas förrän senare i år. GTAIV-moddare har dock redan tagit saken i egna händer och slängt in ett Super Mario-skin i spelet som i kombination med parkour-mod samt ICEnhancher gör Super Mario Odyssey spelbart i förtid. Vill du leka runt med Mario i GTAIV så hittar ni moddarna för att göra det precis här: Super Mario Skins Real Parkour Animations ICEnhancer Tumnagel
50.6°
+
André Stray
0

Lite parkour filmat med drönare
Rätt häftigt

Här har vi ett rätt så häftigt klipp där några människor springer omkring på hustak. Det hela är filmat med drönare vilket ger oss tittare ett fågelperspektiv på galenskaperna. Tumnagel
40.3°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Super Mario Run på riktigt
Parkour!

Youtubern Devinsupertramp har varit i farten igen och spelat in en Super Mario Run-inspirerad video som visar hur spelet skulle se ut i verkligheten. Bonusvideo nedan. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

SALTO är en parkour-robot
Grym på att hoppa runt

Robotforskare på det amerikanska universitet Berkeley har utvecklat den här roboten som man kallar för SALTO (SAltatorial Locomotion on Terrain Obstacles) och den är en baddare på att hoppa högt. Salto är bara 26 centimeter hög men klarar trots det att hoppa en meter rakt upp i luften. Salto har även förmågan till att dubbel-hoppa, till exempel mot en vägg som parkour-utövare gör. Då kommer roboten ännu högre upp i luften vilket ni kan se exempel på i videon ovan. I framtiden hoppas man att kunna använda Salto, eller andra robotar som bygger på liknande teknik, i till exempel räddningsoperationer där det kan vara svårt för människor eller andra maskiner att komma fram. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterad Titanfall 2 kommer inte ha säsongspass eller mikrotransaktioner
Bra där Respawn

Titanfall 2 släpps i morgon och för att fira det har Respawn skrivit ett blogginlägg och listat tio anledningar varför Titanfall 2 är ett annorlunda FPS. I den första punkten, och kanske den bästa, skriver gänget att Titanfall 2-spelare kommer inte behöva delas upp på grund av DLC och liknande, utan om du köper Titanfall 2 så kommer du få hela spelet samt alla nya kartor och spellägen som släpps till det. Sedan skriver Respawn att spelet inte kommer ha några mikrotransaktioner eller dolda kostnader, vilket alltid är trevligt. Utöver det skriver Respawn att Titanfall 2 differentierar sig på shootermarknaden genom att leverera en blixtsnabb upplevelse med en flådiga parkour-element, nya Titans och en hel del variation. Hela listan hittar ni via länken här nere till vänster. Ovan ser ni släpptrailern för Titanfall 2 som släpps i morgon. Uppdatering: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att Titanfall 2 inte kommer ha mikrotransaktioner. Detta är fel och Titanfall 2 kommer få en butik där du kan köpa skins, vapen och andra grejer för riktiga pengar. Precis som du kan göra med spelets egna valuta. Tumnagel
59.7°
+
André Stray
0

Lite POV-parkour
Från Storror

Här har vi någon vecka gammalt klipp från det brittiska parkour-gänget Storror där de skuttar omkring på hustak. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Hund kör lite parkour
Neo kan hoppa högt

Hunden Neo är rätt så vass på att hoppa något han definitivt lyckas bevisa i klippet ovan. Tumnagel
54.3°
+
Frode Wikesjö
0

Assassin's Creed-filmen har likheter med The Matrix
Enligt Michael Fassbender

En stor del av Assassinx27s Creed-spelen går ut på att lönnmörda och att i parkourliknande anda ta sig genom städerna via väggar och tak. Men upplägget på filmen kommer inte bara att vara springa, hoppa och döda. Det berättar huvudrollsinnehavaren Michael Fassbender som snarare säger att filmen har likheter med The Matrix och kommer att upplevas som en science fiction-film. Gissningsvis kommer det med andra ord att ligga en hel del fokus på delen som kopplar nutid till dåtid i spelen där personer i nutid ska återuppleva och utforska sina förfäders minnen. Så här säger Fassbender själv om filmen. "The idea of DNA memory elevates it from a basic fantasy genre [piece], because you have something an audience can actually believe in. Ix27ve always thought about The Matrix when wex27ve approached this." Filmen har premiär den 21 december. Tumnagel
50.9°
+
Emmy Zettergren
0

Tyrannosaurus Rex rider på häst
Och gör diverse konster

Vi har tidigare fått se folk i Tyrannosaurus Rex-dräkter bland annat utöva parkour och ovan ser ni en video där en person i en sådan dräkt rider på en häst och gör olika konster. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0

Jurassic Parkour
Ordvitsigt

Uppföljare till höstens American Ninja-Saurus-klipp där en person utklädd till dinosaurie skuttar omkring lite. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0

Freerunning-kille gör läcker video med selfiepinne
Snurrigt

Will Sutton visar i den här videon hur det kan se ut när man kör freerunning och samtidigt håller i en selfiepinne. Förutom att det är häftigt att få en känsla av hur det kan kännas att göra en massa hopp och snurrar så är det snyggt redigerat där scenerna flyter in i varandra. Will Sutton är känd för att vara duktig på parkour och det visar han definitivt prov på här, speciellt eftersom han måste klara sig med en hand. Men så har han också över tio års erfarenhet. På selfiepinnen har han fäst en GoPro och filmen är inspelad i 4K. Tumnagel
46.7°
+
Emmy Zettergren
0

16 minuter Dying Light: The Following
Den nya Dying Light-expansionen

Folket från IGN satte sig ner med Techlands Tymon Smektala för att spela den kommande Dying Light-expansionen The Following. "We are taking the story even further. Kyle Crane, protagonist of the base game, is trying to support the people at the Tower, the survivor’s hub that he lived in in the base game. But the situation is very bad there because people are dying, there is not enough Antizin, and things are getting worse. Thankfully, he stumbled upon a wounded man who was talking about people who don’t get infected, who seem to be immune to the virus. And he was holding a map in his hands, so now we are trying to follow that map." Dying Light: The Following släpps den 9 februari. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida