Quantcast
m

Häng med i en Polestar 1 på Nürburgring
Presterar förvånansvärt bra

Polestar 1 är en stor och tung (2,3 ton) GT-vagn som troligtvis kommer att användas mest för bekväma och snabba långturer av sina ägare. Men som vi kan se här skäms inte modellen för sig när man tar ut den på en racerbana. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Polestar Space öppnar i Stockholm och Göteborg nu i sommar
Dags för showroom även i Sverige

I slutet av oktober förra året slog portarna till Polestars första showroom upp, i Oslo. Nu i sommar, inget exakt datum är annonserat, kommer man även att öppna i på Kungsportsavenyn 25 i Göteborg och på Norrlandsgatan 5 i Stockholm. Här kommer man att kunna kolla på modellerna Polestar 1 och Polestar 2, provköra och träffa experter från Polestar. Miljön beskrivs som avskalad för att ta bort pressen i säljprocessen. De som jobbar på ställena är inte säljare utan produktspecialister som inte arbetar på provision. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2019

Elbilsmässan eCarExpo äger rum i helgen
På Svenska Mässan i Göteborg

Idag drar mässan eCarExpo igång på Svenska Mässan i Göteborg men idag är den endast öppen för företag. Imorgon och på söndag är det öppet för allmänheten mellan 10-18 lördag och 10-17 söndag. Här kommer det att vara stort fokus på elbilar och tillverkare kommer att ställa ut sina nyheter, den senaste laddningstekniken visas upp och det kommer att finnas en provkörningsbana för den som vill testa elbil. Tio modeller har premiär på mässan och dessa är Audi Q5 TSFIe, BMW 330e, BMW X5 45e, BMW Vision i4, Kia XCeed och Ceed SW PHEV, transportbilen Mercedes eVito, konceptbilen Mercedes Urbanetic, Mini Cooper SE och Polestar 2. Polestar kommer även att lotta ut provåkningar med modellen Polestar 1. Entrén kostar 170 kronor, barn under 15 år går in gratis i målsmans sällskap och studenter och pensionärer går in för halva priset om de visar giltig legitimation. Den som inte har möjlighet att gå i Göteborg får en ny chans i Stockholm på Friends Arena den 7-9 februari nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Polestar 1 och 2 som tjänstebil
Så mycket kostar det

I somras fick vi reda på att Polestars första modell Polestar 1 skulle kosta från 1.699.000 kronor. I höstas släppte man även priset för Polestar 2 som börjar på 659.000 kronor. Skatteverket la nyligen upp Polestars båda modeller i deras bilförmånsberäknare vilket innebär att vi nu får reda på vad bilarna kostar som tjänstebilar. För hybriden Polestar 1 blir det beräknade förmånsvärdet 144.671 kronor per år, eller 12.055 kronor per månad. Teknikens Värld har jämfört med en Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ och för en sådan skulle förmånsvärdet landa på 19.921 kronor. Bara för att det är kul slängde man även in en Lamborghini Urus i ekvationen och den går loss på hela 40.554 kronor varje månad. Tittar man på eldrivna Polestar 2 är siffran istället 45.143 kronor per år vilket innebär 3761 kronor per månad. En Tesla Model 3 Long Range hamnar på 45.503 kronor respektive 3791 kronor så dessa två modeller ligger väldigt lika i pris. Läs mer om hur man har räknat på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Polestars första showroom i Europa har öppnat
Finns i Oslo

Som utlovat har nu Polestar öppnat sitt första Polestar Space i Europa. Som vi tidigare har skrivit är platsen Oslo i Norge. Vip-premiären har varit, stället öppnar för allmänheten imorgon. Här kan man spatsera omkring i en ljus lokal och kika lite närmare på Polestar 1 och 2, olika materialval och klämma och känna på delarna som gör bilarna. Är du intresserad av ett exemplar är det bara att lägga en beställning. Det ska även gå att provköra bilarna. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The Space in Oslo is extremely special. The location is perfect, right at the heart of where people shop and relax, and the way this modern retail experience sits inside a historic building really reinforces our belief that great design is timeless. Performance for us isn’t just about great driving dynamics, it is also about the experience customers have choosing their perfect Polestar and the excitement of living with it every day." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg testar Polestar 1 en snabbis
Vad tycker den före detta racerföraren?

Massa folk har nu fått köra Polestar 1 och en av dem som har fått känna lite på bilen är den före detta racerföraren Nico Rosberg. I klippet får vi även se när han hänger på bilmässan i Frankfurt. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Shmee150 har nu testkört Polestar 1
Bra genomgång

Shmee150 har nu fått ta sig en ordentlig titt och provtur med en prototyp-version av Polestar 1 och så här såg det ut. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Polestars fabrik i Chengdu öppnar
Nu börjar tillverkningen av Polestar 1

Polestar har nu fått något som kallas för World Manufacturer Identifier (WMI) vilket befäster deras position som en fristående fordonstillverkare. I samband med detta öppnar fabriken i Chengdu och tillverkningen av modellen Polestar 1 drar igång. Lokalerna är skapade av arkitektur- och designföretaget Snøhetta. De första kunderna ska få sina bilar innan året är slut. Målet är tillverka 500 exemplar om året och totalt ska det bli 1500 stycken. I början av nästa år kommer nästa modell, Polestar 2, att börja tillverkas i den kinesiska staden Luqiao. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande: "Här i Chengdu tillverkar vi inte bara en förstklassig hybrid-elektrisk prestandabil. Vi har också skapat en inspirerande tillverkningsmiljö, en suverän arbetsplats och plats att besöka. Den speglar verkligen vad varumärket Polestar står för. Vi lovade att vår första produktionsanläggning skulle stå klar 2019, vi lovade att vi skulle leverera bilar i år, och vi lovade att vi skulle göra saker och ting på ett annorlunda sätt – och än en gång håller vi våra löften. Detta är ett enormt stolt ögonblick för hela teamet på Polestar." Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Polestar 1 är här
Hur känns den?

Journalister har nu fått möjligheten att provköra Polestar 1 och här ser vi ett klipp från Roadshow. Våra kompisar på Teknikens Värld har också provkört, mer om deras upplevelse finns här. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Polestar 1 blir din från 1.699.000 kronor
Nu är konfiguratorn öppen

Nu kan du bygga dig en Polestar 1 på länken nedan och i samband med detta får vi prislappen för kalaset - från 1.699.000 kronor kostar ett exemplar. Ovanpå det läggs även en så kallad "beställningsregistreringsavgift". Eftersom bilen är en laddhybrid får du dock en miljöbilsbonus som är på cirka 35.000 kronor. Men det blir ju som sagt en slant ändå. Beställer du nu får du din bil mellan december i år och februari nästa år. Det finns fem stycken olika lackalternativ och du kan få alla som metallic eller som matt. Matt kostar dock 50.000 kronor extra. I övrigt finns det inte så många val, du kan ändra färg på fälgarna, välja svart istället för krom på listerna och ha mörk eller ljus interiör. Tumnagel
0.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida