m

Nu kan du glo på tv i din Polestar 2
Polestar släpper streamingapp

Ibland så sitter man i sin elbil och laddar och har tråkigt, har man en Kia EV6 kan man fälla sätet och sova och i en Tesla kan man lira lite spel. Nu släpper Polestar en app där man har lite streamingtjänster, helt enkelt för att man ska kunna kolla på något medans man laddar eller sitter still i sin bil av någon annan anledning. – Vi har släppt den nya Polestar-appen i betaform så att våra kunder kan börja njuta av fördelarna med videostreaming i bilen, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. Vi kommer att få feedback – både bra och dålig – som hjälper oss att förfina appen baserat på tusentals användare snarare än en liten begränsad skara. Vi kommer också att fortsätta lägga till kanaler i framtiden, vilket ger appen en enorm tillväxtpotential eftersom den kan integrera i princip alla webbaserade streamingtjänster. Appen är nu i beta och i Sverige finns det saker från SVT, BBC Ideas, Al Jazeera och Tagesschau att kolla på och mer ska komma senare. Det går endast att titta på saker när man står till, när bilen börjar röra på sig så kan man dock fortsätta att lyssna om man vill det. Ganska smidigt om det är hockey eller partiledardebatt eller något som går lika bra att lyssna på. Datan som förbrukas ingår i den dataplan som finns i bilen och kostar inte extra. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Polestar-appen får äntligen lite grundläggande funktionalitet
Lås upp bilen med mobilen

Saker som kan uppdateras kan bli bättre, vilket Polestar 2-ägare nu blir varse om. Polestar har nämligen uppdaterat sin mobilapp så att man i den kan låsa och låsa upp sin bil, styra klimatanläggningen och se hur mycket batteri bilen har. Rätt grundläggande funktioner kan tyckas. Men Polestar berättar också att man har hela 18 bluetooth-sensorer i bilen som känner av vart personen med mobilen befinner sig, så att man till exempel kan öppna bakluckan på ett säkert sätt. Man behöver alltså inte öppna appen för att lösa upp, det räcker med att ha mobilen i fickan. "Vi har fokuserat på hög precision och användarvänlighet," fortsätter Thomas Ingenlath. "Det är verkligen lika enkelt och integrerat som en traditionell nyckel, och fungerar utan att du behöver hålla telefonen mot några sensorer eller öppna appen före användning." För att starta bilen behöver telefonen ligga inne i bilen. Den digitala nyckeln ska vara krypterad och Polestar säger att säkerheten ska vara högre än med en vanlig nyckel. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo sänker priset på XC40 som elbil
XC40 P8 Recharge blir 18.000 kronor billigare

Volvo måste sänka priset rejält på sin elversion av XC40 innan den ska klassas som billig, men nu är den i alla fall en gnutta mindre snordyr. Det är nämligen dags för ett nytt modellår för bilen och prislappen på 699.000 kronor har sänkts till 681.000 kronor. Det vi pratar om här är listpriset, just nu går det bara att köpa bilen online till en månadskostnad. Hos handlare kan man däremot köpa den. Både Polestar och Tesla har justerat sina priser på sistone och det börjar, äntligen, bli i alla fall en gnutta konkurrens på elbilsmarknaden. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Polestar vill bygga en helt klimatneutral bil
Projekt Polestar 0

En elbil pruttar inte ut avgaser, men klimatneutral är den inte. Det vill Polestar att deras bilar ska vara och man siktar på att nå dit till 2030. För att nå detta har man startat ett nytt projekt som man kallar för Polestar 0. Målet är som sagt att deras bilar inte ska släppa ut någon koldioxid alls och för att klara det måste man lyckas med hela processen där framförallt tillverkningen är den stora "kostanden". Grön el och annat påverkar så klart under tillverkningen, men ny teknik måste till framförallt när det kommer till batteriteknik. Man börjar även vara lite mer transparent och berättar numera vad deras bilar släpper ut under dess livstid. En Polestar 2 "kostar" 26,2 ton koldioxid från tillverkning till skrotning, vilket enligt Polestar är ungefär hälften av en bensinbil under livstiden, förutsatt att man kör på grön el då. Kör man på skitig el får man köra bilen under många år innan man blir renare än en bensinbil. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Är Polestar på gång med en fetare Polestar 2?
Polestar 2 Boost

I mars la Polestar-chefen Thomas Ingenlath upp en bild på en lite fetare Polestar 2 på sitt Instagram. Häromdagen dök en till bild upp. Det hela är lite kryptiskt, men mycket intressant. Det verkar som att Polestar är på gång med en tjockare version av sin tvåa. Som ni ser på bilden ovan är den lägre och hjulhusen är större så att 21-tummarna från Polestar 1 får plats. Den första posten är taggad med #akebono vilket skulle kunna betyda att de har satt på Akebono-bromsar på bilen, precis som på Polestar 1. Men post nummer två är taggad med #brembo så det kanske blir Brembo ändå. Öhlins och tuning är andra taggar, så det är inte en ecodrivingversion. I den andra posten skriver Thomas PS2BST vilket skulle kunna stå för Polestar 2 Boost. Om det blir namnet får vi se. Den sista taggen vi noterar är #prototype så det är inte en färdig historia detta och att Thomas läcker detta kan både betyda att det är nära produktion eller att det bara är lek som inte kommer att bli verklighet. Intressant är det hur som. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge återkallas
Har du senaste mjukvaran kan det dock fixas OTA

I oktober förra året tvingades Polestar att återkalla alla Polestar 2 då bilarna kunde förlora drivningen helt plötsligt. Några veckor efter detta fick man återkalla på grund av en felaktig växelriktare. Nu är det dags igen, och denna gång måste även Volvo XC40 Recharge återkallas. Anledningen är ett fel i högvoltsystemet som kan göra att bilarna tappar kraft och stannar mitt i körningen. Det ska dock inte vara samma fel som tidigare enligt Polestar utan ett nytt fel. Felet kan lösas genom att uppdatera mjukvaran. 77 procent av alla Polestar 2 ska ha fått den nya mjukvaran som åtgärdar felet. Ägarna av bilarna kommer att kontaktas med hur felet ska åtgärdas. Tumnagel
23.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan alla styra musiken i Polestar 2
Spotify Group Sessions släppt i beta

Att lira musik i bilen har blivit mycket enklare och trevligare de senaste åren. Många bilar har Spotify inbyggt och har man inte det så finns CarPlay och Android Auto. Men om man är flera i bilen som vill spela låtar eller spellistor är det fortfarande inte alltid så lätt att lösa. Men nu kommer Spotify Group Sessions till Polestar. Genom att scanna en kod som visas på bilens skärm kan man vara med och påverka musiken, hantera spellistor och lägga låtar på kö i bilen. I teorin verkar det ju fantastiskt. Funktionen finns nu som beta i alla Polestar 2-bilar som har Spotify installerat. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Polestar och Cake presenterar Re:Move
Ett eldrivet transportfordon

Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic, elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elmotorcykeltillverkaren Cake tagit fram konceptet Re:Move. Den här beskrivs som ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor på. Re:Move är tillverkad i helt återvinningsbar aluminium, klarar att lasta upp till 275 kilo och kan köras på cykelbanor. En fungerande version ska presenteras i höst. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Sista omgången med Polestar 1 tillverkas
Orderböckerna öppnar igen

Nu drar tillverkningen av den sista omgången av Polestars laddhybrid Polestar 1 igång och orderböckerna för dessa har öppnats. Bilarna tillverkas i Chengdu, Kina och processen kommer att pågå under hela året, och sen blir det inga fler bilar. Prislappen börjar på 1.699.000 kronor. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper sitt app-API
Så vem som helst kan börja utveckla appar

Det är inte alla som är nöjda med det något skrala utbudet av appar i nya Android-baserade infotainmentsystemet i XC40 Recharge och Polestar 2. I ett försök att göra dessa människor gladare har Volvo Cars nu släppt sitt API öppet så alla som vill kan börja utveckla appar för systemet. Så om detta är något du är sugen på att göra så hittar du API:et via länken nedan. Tumnagel
53.9°
+
Frode Wikesjö
0

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Volvos nästa elbil presenteras den 2 mars 2021
En Polestar 2 fast med Volvo-logga

Volvos andra elbil baserad på CMA-plattformen är på väg. Nu sägs det att den kommer att presenteras den 2 mars nästa år och Volvos vd Håkan Samuelsson beskriver den nya modellen som mer strömlinjeformad än XC40. Det handlar inte om en ersättare för nedlagda V40 och det är en crossover som blandar olika stilar. Concept 40.2 som visades upp våren 2016 är en sådan och den blev ju till slut som ni kanske vet Polestar 2. Nu ska det alltså även bli en produktionsversion av den fast med Volvos logga i nosen. För att Volvo ska vara mer lönsamt kommer företaget att sikta ännu mer på premiumbilsegmentet och vilket inte helt oväntat kommer att leda till högre pris på bilarna. En XC40 Recharge kostar 699.000 kronor och en Polestar 2 kostar 659.000 kronor. Den nya modellen från Volvo måste dock vara billigare än båda dessa för att kunna sälja i några större volymer. Det kommer den säkert inte att vara initialt utan längre fram när snikversioner med kortare räckvidd och lägre effekt presenteras. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Första OTA-uppdateringen till Polestar 2 rullas ut
Fast bara till några få kunder

En av grejerna med Polestar 2 är att man skulle kunna uppdatera den över nätet via så kallad Over The Air-uppdateringar. Detta skulle vara igång och fungerande när de första bilarna levererades, men så blev inte fallet. Programmeringen tog tydligen längre tid än väntat. Nu drar man dock igång detta och skickar ut lite färsk mjukvara åt ett mindre antal kunder i Sverige och Norge, alla ägare får alltså inte ta del av detta än. De som får uppdateringen kommer få ett mail om hur den fungerar och vad man kan förvänta sig att den gör. Får man inget mail lär man redan ha den senaste mjukvaran. En del bilar kommer behöva åka till verkstad för att få mjukvaran installerad eftersom vissa exemplar behöver uppgraderas för att kunna ta emot OTA-uppdateringar. Att ladda hem den kommer ta upp till två timmar och sedan måste man låta installationen ta 90 minuter också. Under denna tid kan man inte använda bilen. Uppdateringen heter P2048.3 och i den ingår: - Timer för klimatkontroll: aktivera klimatanläggningen och förvärm Polestar 2 inifrån bilen enligt önskat schema. Du finner inställningarna under parkeringsklimat. - Körbarhet: förbättringar vid start från stillastående, inklusive smidigare frigöring av bromsarna. - Laddning: stabilitetsförbättringar - Räckvidd: bättre exakthet i räckviddsangivelser - Extrabatteri: stabilitetsförbättringar i 12-voltsbatterisystemet - Internetanslutning: stabilitetsförbättringar - Fönster i baksätet: förbättrad stängning som tätar bättre mot glaset Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Polestar söker 500 miljoner dollar genom investerare
Pengar som ska skynda på produktion och utveckling

Nu florerar rykten om att Polestar sitter i samtal med externa investerare om att ta in 500 miljoner dollar i företaget. Samtidigt vill man ha upp värdet på Polestar till runt sex miljarder dollar. De nya pengarna, om de kommer in, ska användas till att skynda på dagens produktion ytterligare och utveckla nya modeller - däribland Precept Concept. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Polestars försäljning i Frankrike stoppas på grund av loggan
Citroën tycker den är för lik deras

Ännu ett bakslag för Polestar. Nu ska försäljningen ha stoppats i Frankrike men inte på grund av felen som vi tidigare har skrivit om, utan på grund av att Citroën tycker att Polestars logga är för lik deras. Citroën har två stycken pilar i sin logga, och det har Polestar också, fast vinklade mot varandra istället för staplade på varandra. Men det räcker tydligen inte och Citroën hävdar nu att de har minst två varumärkesskydd kring detta som Polestar då sägs bryta mot. Citroën skickade in en stämningsansökan kring detta redan förra året och nu ska domstolen ha sagt sitt som var till den franska tillverkarens fördel. Polestar ska enligt uppgift böta 150.000 euro och stoppa försäljningen i ett halvår. Detta kan förlängas om man inte kommer överens om en lösning. Tumnagel
-21.0°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2 - igen
Kan fortfarande stanna mitt i körningen

I början av oktober meddelade Polestar alla ägare av Polestar 2 att de var tvungna att återkalla deras bilar eftersom de kunde stanna mitt i körningen. Det handlade om ett mjukvarufel och efter ett besök hos verkstaden skulle felet vara åtgärdat. Men nu återkallas alla bilar igen av samma anledning så det verkar inte som att problemet löstes första vändan. Totalt handlar det om nästan 4600 stycken exemplar och 1100 av dessa finns här i Sverige. Tumnagel
10.4°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland hänger med Polestar 2
Kommer med tips och trix

Den norska elbilsfantasten Bjørn Nyland har hängt med Polestar 2 ett tag och i dessa klipp delar han med sig av sina tankar och erfarenheter kring modellen så här långt. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Throttle House ställer Tesla Model 3 mot Polestar 2
Vilken är bäst egentligen?

Polestar 2 vill såklart sno kunder från Tesla och deras Model 3 och det ska bli intressant att se hur många som kommer att välja "svensken" i framtiden. Throttle House har tagit ut en Model 3 Performance och en Polestar 2 för att se vilken av dessa de gillar bäst. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Polestar återkallar alla Polestar 2
Bilarna kan stanna under färd

Det visar sig bli en ganska så knackig start för Polestars senaste modell Polestar 2. Några kunder blev för ett tag sedan strandade då bilen helt enkelt inte ville starta och bilar togs tillbaka för att undersökas. Problemen med mjukvaran har därefter eskalerat och nu har Polestar tagit beslutet att återkalla alla Polestar 2 som hittills har levererats. Bilarna kan nämligen i värsta fall helt plötsligt stanna när man kör vilket är direkt obra. Totalt handlar det om 2200 bilar och av dessa finns runt 600 stycken här i Sverige. Tumnagel
22.2°
+
Bobby Green
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida