m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Här är Totem Automobilis eldrivna Alfa Romeo Giulia
En restomod med 500 hästar

I våras skrev vi om Totem Automobili som hade planer på att bygga en helt eldriven version av Alfa Romeos klassiska modell Giulia. Nu visar man upp bilen som är en restomoddad tjock sak med 500 hästar under skalet. Skapelsen kallas för Totem GT Electric och den har fått sig en karossbreddning på hela 18 centimeter. De nya skärmarna är i kolfiber och chassiet har förstärkts överallt för att klara den nya effekten och påfrestningarna som medföljer. Stötdämparna kan man få med manuell eller elektronisk justering. På insidan finns läckra skalstolar i kolfiber och som vi kan se sitter det en växelspak mellan dessa. Den simulerar en sekventiell växellåda och ska kännas på samma vis när man växlar. Man ska kunna ställa in vridmomentkurvan på motorn, hur mycket kraft den ska leverera, den simulerade utväxlingen och hur många växlar man vill ha - allt för att optimera körupplevelsen. Batteripacket har man utvecklat internt och det ska ha kapacitet för att klara 40 mil på en laddning. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och målet är att tillverkningen ska dra igång någon gång 2022. Som väntat blir priset rätt så saftigt - från 430.000 euro styck. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Jonny kör en restomoddad Ferrari 250 GTO
Wow

För över 15 år sedan byggde Will Tomkins sin ultimata Ferrari 250 GTO genom att använda sig av sitt eget huvud och delar från kraschade Ferrari-bilar. Resultatet är en restomoddad version med 600 hästar som kanske sticker lite i puristernas ögon, men som i alla fall får mitt hjärta att bulta lite extra. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör Porsche 911 tillfixad av Theon Design
Denna eller en Singer?

För två år sedan skrev vi om brittiska Theon Design som precis som Singer också moddar gamla Porsche 911:or. Nu har Tiff Needell fått provköra ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Bruce Canepa snackar Porsche 959 SC
Så här förfinar han modellen

En av Bruce Canepas favoritbilar är Porsche 959. Han ser bland annat till att modda bilarna så att de blir ännu bättre än när de rullade ut från fabriken. 50 stycken av 959 SC (Sport Canepa) ska tillverkas och dessa får en total makeover. Här berättar han lite om sin kärlek till modellen och vad han och hans firma gör med bilarna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

ECD Automotive presenterar sin eldrivna Defender
Har batteri och drivlina från Tesla Model S

I maj skickade ECD Automotive ut en teaser på att de tänkte bygga om en Land Rover Defender och stoppa in drivlinan och batteripacket från en Tesla Model S i den. Nu är bilen klar och skapelsen är framtagen tillsammans med Electric Classic Cars. Effekten är 450 hästar och för att kunna klara ökningen har bilen bland annat fått uppgraderade drivaxlar och en stryktåligare kardanaxel. Batteriet är på 100 kWh och allt som allt ska ekipaget inte väga så väldigt mycket mer än original. Vikten är dessutom numera placerad lägre vilket ska ge lite bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Tycker man det är för långsamt erbjuds även en version med 600 hästar som klarar 0-100 km/h på runt tre sekunder istället. Om man vill att ECD bygger en sån här till en får man räkna med att betala mellan 200.000 och 265.000 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Mustangen som är baserad på Tesla Model S
Arbetet går framåt

I december förra året skrev vi om det ryska företaget Aviar Motors som då presenterade planer på att bygga en klassisk Ford Mustang baserad på Tesla Model S. Jobbet fortskrider och nu får vi nya bilder och renderingar på bygget. Karossen som är i kolfiber börjar bli klar och en del interiörbitar har kommit på plats. Aviar R67 som man kallar den får det stora batteripacket på 100 kWh, dubbla elmotorer som tillsammans ger över 800 hästar och en räckvidd på omkring 50 mil. Vad den kommer att kosta när den väl är klar är inte känt ännu. Tumnagel
58.8°
+
Bobby Green
0

Gammal Datsun Fairlady med över 200 hästar
Härlig bil!

I det här klippet från Grassroots Garage får vi bekanta oss med en Datsun Fairlady från 1965 som någon stoppat ner en SR20DET-snurra i. Den motorn kommer från bland annat 180SX och ger här över 200 hästar vilket känns fullt tillräckligt med tanke på formatet. Till paketet sitter en fempetad låda från Silvia S13. Skönt bygge! Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Restomod-Mustang som blir din för en miljon dollar
Har över 1000 bakhjulshästar

Om du verkligen inte är en original-nörd och vill ha en gammal Mustang som uppgraderats på samtliga fronter är kanske det här något för dig. Det är en 65:a som bland annat fått en helt ny handtillverkad kaross i plåt, mycket större bromsar än original, vassare chassi och en duktigt moddad V8:a under huven. På motorn har man smackat på en kompressor och dubbla turbo. Det ska ge över 1000 bakhjulshästar men kan skruvas upp till 1200 om man känner att man vill ha lite mer kräm. Till maskinen sitter en sexstegad sekventiell växellåda. Totalt ska över 10.000 timmar lagts ned på bilen och har du en miljon dollar över kan du få köpa den. Tumnagel
30.8°
+
Bobby Green
0

Klassisk Alfa Romeo Giulia med eldrift
Totem Automobili har en på gång

För två veckor sedan skrev vi om Alfaholics kolfiber-kaross till klassikern Giulia. Några andra som också pysslar med den modellen är Totem Automobili som är i farten med att ta fram en eldriven version. Den har en elmotor på 525 hästar och 940 newtonmeter vilket bland annat ska ge bilen fartresurser på 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Motorn får sin kraft från ett batteripack på 50,4 kWh och detta ska fulladdat räcka för 32 mils körning. Företaget utgår från en Giulia GT Junior som man sedan plockar ned helt och hållet för att sedan bygga upp igen. Tio procent av original-chassit sparas - resten är helt eget. Den nya plattan är i aluminium och förstärkt överallt. Allt kläs sedan med en kaross i kolfiber. Målet var att visa upp den färdiga bilen på årets Goodwood Festival of Speed men eftersom eventet är uppskjutet vet vi inte när det blir. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Alfaholics presenterar kolfiber-kaross till Alfa Romeo Giulia
Varning för pornografiska bilder

Giulia är som ni kanske vet ingen ny modellbeteckning hos Alfa Romeo utan den dök upp redan 1962. Några som specialiserat sig på att bygga om just den gamla bilen är Alfaholics och deras toppversion kallas för GTA-R. Det är typ som en Singer-Porsche fast en Alfa Romeo istället. Nu presenterar man möjligheten att få denna bil med kaross helt i kolfiber och man visar upp det på detta vackra nakna vis. Den nya karossen är 70 kilo lättare än stål-varianten och när bilen är helt färdigbyggd är den 38 kilo lättare än värstingen GTA-R 290. GTA-R 300 som man kallar bilen för när den har kolfiber-karossen väger in på under 800 kilo. Siffran 300 är för att bilen då får ett effekt/viktförhållande på strax över 300 hästar per ton. Motorn man använder är en Twin Spark-fyra som borrats upp till 2,3 liter och som levererar 243 hästar vid 7000 varv. Bilen får även företagets senaste Ultraleggera-fjädring i titan. En Alfaholics GTA-R 290 kostar runt 240.000 pund, GTA-R 300 lär kosta en slant mer än det. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Arkonik förvandlar Land Rover Defender till strandraggarbil
Skön färg

Givetvis kan man med en helt original Land Rover Defender ragga runt på stranden men vill man ha lite extra flärd samtidigt som man gör det erbjuder Arkonik den här restomoddade varianten. Efter sitt pillande på den kallar man bilen för Reef D90 och den är byggd åt ett par i Florida precis så som de ville ha den - en bil de kunde utforska New Smyrna Beach med. Arkonik utgick från en Defender 90 från 1992 och gav den en ljusblå lack och en brun tygtopp som man kan fälla bort. I övrigt har bilen fått flera silvriga detaljer, ny grill, nya strålkastare, aluminiumplåtar och plåtfälgar skodda med terrängdäck. Insidan har fått mörkt brunt läder och har plats för sex stycken personer. Golvet ser nästan ut som ett teakdäck från en båt och det temat fortsätter även på ratten. Skulle du vilja att firman byggde en sån här till dig också får du lasta upp 175.000 dollar. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Restomoddad gammal Porsche 911 för en miljon dollar
Jättefin, men vilket galet pris

En gammal Porsche 911 är populär att bygga om och vill man inte göra jobbet själv finns det många firmor som gör det åt dig. Den mest kända är väl troligtvis Singer men vi har även skrivit om Kaege och Theon som gör liknande restomoddar. Workshop 5001 har i alla fall inte jag hört talas om tidigare men de är i ropet just denna vecka eftersom Carfection har testat deras bil. Den känns lite som en Singer men på en viktig punkt skiljer den sig, ganska så mycket också. Priset. Och det är inte för att den är billigare, utan brutalt mycket dyrare. En Singer kostar omkring 350.000 dollar men den här vill man istället ha en miljon dollar för. Om det är bara för att dra till sig uppmärksamhet är oklart, men galet är det oavsett. Eller vad tycker ni? Ännu mer om bygget i klippet nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Klassiska arkadspel i mindre format
Specialbyggda av Matt

Matt Sengbusch älskar klassiska arkadspel men det finns ett problem med dessa - skåpen är oftast väldigt stora. Det funkade inte riktigt i hans lilla lägenhet, så han byggde istället sina egna skåp i ett mindre format för att få plats med alla. Nu är det här hans jobb och i det här klippet får vi se lite mer hur allt går till. Du hittar Matts firma på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2018

Förlängd Bronco med sex sittplatser
Och 670 hästar

Maxlider Brothers Custom är en firma i USA som specialiserat sig på att bygga om gamla bilar. Antingen kan de renovera ditt åk till original eller bygga en hot rod av den. Det senaste bygget är en kombination av båda. Här har man utgått från en gammal Ford Bronco från 1966 och sedan gått igenom varenda skruv. Bilen har även uppdaterats rejält och under skalet sitter bland annat en Coyote-V8:a på 5,0 liter med Roush-kompressor som lämnar inte mindre än 670 hästar. Den skarpögde ser även att bilen fått fyra dörrar och det är inte heller original eftersom bilen aldrig såldes i detta utförande. Bilen har först kapats på mitten och sedan förlängts med hela 58 centimeter. Totalt tog bygget över 4.000 timmar och lite hur det såg ut under resans gång ser ni i de tre klippen nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Icon har byggt en eldriven Fiat 600 Gardinetta
Kul bygge!

Icon brukar i vanliga fall restomodda Land Cruisers och Broncos men deras senaste projekt skiljer sig rejält från dessa båda biltyper. Det vi ser här är en fantastiskt vacker Fiat 600 Gardinetta som de restaurerat och byggt om till eldrift. Den mycket trötta originalmotorn har ersatts av en elmotor på omkring 100 hästar vilket borde vara fullt tillräckligt för den här bilen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Singer visar upp bil nummer 100 för Jay Leno
Snygg i silver

Singer Vehicle Design har precis blivit klara med ombyggnation nummer 100. Bilen är lackad i Lunar Silver och håller som vanligt väldigt hög finish på alla detaljer. Under locket där bak sitter en boxersexa utan överladdning på 4,0 liter som ger 395 hästar. Den är kopplad till en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat endast på bakhjulen. Köparen har även valt till ett specialbyggt Öhlins-chassi runt om. Överlag verkar det här vara en ytterst trevlig bil men som ni säkert redan vet kostar dessa en rejäl slant och då förväntar man sig också bra grejer. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du köpa dig en uppdaterad Lancia Delta HF Integrale
Men det kostar en slant...

Ett företag som kallar sig för Automobili Amos presenterar nu Lancia Delta Futurista. Man har tagit en Lancia Delta HF Integrale från 1989, strippat ner den totalt och byggt upp den på nytt igen med uppdaterade prylar. Mängder av kolfiber har använts för att hålla nere vikten som till slut landar på 1.250 kilo. Den trimmade motorn som ger 330 hästar borde alltså vara fullt tillräckligt för att sätta bra fart på ekipaget. Insidan är komplett med kramvänliga Recaro-stolar, aluminiumpedaler och en ratt med inbyggda knappar som styr viktiga funktioner. Målet har varit att ta fram en bil som ska vara "pure, analogic, raw, and essential" i dagens samhälle där allt ska styras av datorer. Vad får man betala om man vill ha en sån här då? Jo, 300.000 euro. Endast 20 stycken exemplar kommer att genomgå den här förvandlingen och ett av dessa ska redan vara beställt av han som grundade Singer Vehicle Design. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

David Lee visar upp sin Ferrari Dino för Jay Leno
Dinon Ferrari borde ha byggt

David Lee samlar på Ferrari-bilar och i hans garage finns en Dino. Men det är ingen vanlig Dino, utan en Dino Monza 3.6 Evo. Vad innebär det då? Jo, att den har blivit restomoddad till att bli den Dino Ferrari skulle ha byggt från början, enligt vissa. Dinon hade nämligen "bara" en V6:a under huven och den gav inte mer än 195 hästar i sitt starkaste utförande. I Davids bil sitter det istället en V8:a som man har borrat upp till 3,6 liter. Resultatet blir en sportbil som verkligen går som en sportbil. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Makellos Classics hyllning till 911 2.7 RS
Härlig restomod

När det kommer till restomoddade gamla Porschar finns det faktiskt fler företag som sysslar med detta än Singer. Makellos Classics är ett av dem, och här får vi se en av deras bilar - en hyllning till 911 2.7 RS från 1973. Vill man ha en kostar den 120 000 dollar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a
Jag skulle kunna tänka mig den här

Ett par gånger i veckan dyker det upp bilar framför mig som genast hoppar in på vill ha-listan. Idag är en sådan dag för idag är första gången jag får nys om Range Rover Chieftain - en klassisk Range Rover med kompressormatad V8:a under huven. En sån måste jag ju bara ha! Jensen International Automotive heter de som bygger bilen och de baserar den faktiskt på Land Rover Discovery 3, sen kommer karossen från första generationen av Range Rover. Under huven har de petat ner snurran från Cadillac CTS-V vilket innebär en V8:a på 6,2 liter med kompressor som pumpar ur sig 556 hästar och som har ett vrid på 750 newtonmeter. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och detta sker via en sexstegad automatlåda. Luftfjädring är standard och hela interiören har gjorts om för att bli lite trevligare. Prislappen börjar på 250.000 pund. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2017

Svensken Johan Eriksson visar sin bil för Jay Leno
En klassisk Dodge Charger med Viper-motor

På SEMA-show är det svårt att sticka ut men en som gjorde det i år var svensken Johan Eriksson med sin kraftigt ombyggda Dodge Charger från 1968. Vid en snabbtitt ser den hyfsat original ut på utsidan förutom enorma fälgar, men under huven döljer sig här en V10:a hämtad från Dodge Viper. Den har i sin tur fått dubbla turbo och ger numera 1 000 hästar. Ett trevligt bygge som Johan tog med sig till Jay Leno och visade upp. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Köp dig en ny Shelby GT500 från 1967
Klassisk utsida med modern insida

Om du alltid drömt om en klassisk Shelby GT500 från 1967 men inte riktigt våga slå till då du är orolig över rost, strulande motorer, dåligt skött service och andra dolda fel en gammal bil kan överraska med kanske det är den här du ska slå till på. Det vi ser här är en modern tolkning av bilen byggd av Revology Cars. Den har rätt kaross från Ford men bygger på Revologys egna plattform som tillåter lite trevliga uppgraderingar. Bland annat har den en modern motor under huven så att du slipper mecka och istället kan fokusera på att köra. Det är en V8:a på 5,0 liter från Ford och Roush Performance som tack vare sin kompressor ger hela 600 hästar och har ett vrid på 645 newtonmeter. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda med täta steg. Bilen är även uppdaterad med moderna bromsar och ett chassi som ska stå pall mot lite tuffare körning och den höga effekten. Priset börjar på 219 000 dollar vilket ungefär är i krokarna där fina original-exemplar ligger. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0

The FJ Company visar upp fantastisk Toyota FJ43
Ja tack

En gammal Toyota FJ hade varit en dröm enligt mig, och det The FJ Company skapar kanske är det allra bästa. De tar gamla bilar, förser de med massa moderniteter, men låter den charmiga designen få leva kvar. Deras senaste bygge är den här som man kallar för Signature edition. Den började sitt liv som en FJ43 från 1981 och har renoverats och uppdaterats på varenda liten punkt. Under skalet hittar man bland annat en modern V6:a på 4,0 liter, rejäl fjädring och skivbromsar runt om. Insidan begåvas med läderdetaljer, bättre ljudsystem och bänkar där bak för passagerare. Det enda jag inte gillar är de överdrivet sportiga Recaro-stolarna. 24 stycken exemplar ska tillverkas och varje börjar på 200 000 dollar. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0