m

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic visar upp nytt rymdskepp
VSS Imagine ska ta turister till rymden

Virgin Galactic har visat upp sitt nya rymdskepp VSS Imagine vilket är det första rymdflygplanet i deras tredje generation av rymdfarkoster. VSS Imagine är tänkt att i framtiden kunna erbjuda rymdturister en snabb tur till rymden efter att det släppts från ett bogseringsplan. Virgin Galactic skriver i en pressrelease att man ska ska börja marktesta VSS Imagine nu och förväntar sig att börja testa glidflygningar med rymdflygplanet någon gång i sommar. Vidare skriver Virgin Galactic att man planerar att genomföra 400 rymdtripper per år när deras kommersiella satsning kommer igång. Exakt när så blir fallet är än så länge oklart. Här näst står ytterligare ett test av deras rymdflygplan VSS Unity på tur vilket ska ske i maj. VSS Unity testades senast i december förra året men då fick testet avbrytas på grund av att motorn på rymdflygplanet strulade. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland ska utveckla ett rymdflygplan
En efterföljare till Buran?

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Ryssland planerar att bygga något slags rymdflygplan, något som även USA och Kina har gjort tidigare och som europeiska ESA håller på med. Rysslands rymdflygplan ska utvecklas av ett dotterföretag till den ryska vapentillverkaren Kalashnikov. Det handlar om ett återanvändbart rymdflygplan men det framgår inte vilken storlek Rysslands framtida flygplan ska ha. Rysslands föregångare Sovjet har tidigare utvecklar ett rymdflygplan i form av rymdfärjan Buran. Denna tog sig dock bara till rymden en enda gång. När Sovjet börjad falla ihop så försvann mycket av finansieringen till deras rymdprogram vilket ledde till att Buran-projektet lades ner. Här nedanför kan ni kolla in en minidokumentär om Buran, en rymdfärja som utseendemässigt var en kopia de amerikanska rymdfärjorna även om Buran verkar ha haft en del tekniska fördelar jämfört med de amerikanska rymdfärjorna. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Arbetet med Space RIDER fortskrider
ESA har lagt beställning på Europas första rymdflygplan

ESA har gett de båda företagen Avio och Thales Alenia Space Italy i uppdrag att bygga rymdflygplanet Space RIDER, ett obemannat rymdflygplan som ska kunna tillbringa kortare perioder i rymden för att sedan återvända till jorden. När Space Rider (Space Reusable Integrated Demonstrator for Europe Return) väl är färdigbyggt är det tänkt att skjutas upp till rymden med hjälp av en av Arianespace Vega-C-raketer. Rymdflygplanet är tänkt att användas för att rymdsätta satelliter samt för olika typer av experiment i mikrogravitation. Rymdflygplanet består dels av en engångs-modul som används för att hålla själva farkosten i omloppsbana runt jorden, dels en återanvändningsbar modul där satelliter förvaras och där eventuella forskningsexperiment genomförs. Space RIDER ska kunna tillbringa cirka två månader i omloppsbana runt jorden för att sedan återvända till jorden. Då är det dock endast modulen där experimenten utförts som återvänder till jorden för att här landa med hjälp av fallskärmar. Ni kan se hur det hela är tänkt att fungera på skissen här nedanför. Bygget av rymdflygplanet kommer ESA betala 167 miljoner euro, motsvarande cirka 1,7 miljarder kronor, för. Då är inte uppskjutningskostnaden med Vega-C-raketen inkluderad. ESA siktar på att skjuta upp Space RIDER till rymden för första gången någon gång under tredje kvartalet 2023. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic test misslyckades
Motorstrul på VSS Unity gjorde att testet fick avbrytas

I helgen var det tänkt att Virgin Galactic skulle genomföra ett av de sista testerna innan man skulle börja flyga turister för kortare tripper till rymdens gräns. Tyvärr gick inte testet riktigt som man hade tänkt sig vilket innebär att tidsplanerna för kommersiella rymdflygningar antagligen får flyttas fram ytterligare. Tanken bakom helgens test var att VSS Unity, den farkost som ska starta från moderskeppet, VMS Eve, skulle ta sig upp till 80 kilometers höjd på egen hand. Dock ska motorn på VSS Unity inte ha startats som den skulle vilket ledde till att rymdflygplanet istället fick glidflyga ner mot jorden landning. Virgin Galactic skriver i en tweet att man snart kommer att göra ett nytt test men det finns än så länga inga uppgifter om när det blir av. Här nedan kan ni kolla in landningen av VSS Unity. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s lilla rymdfärja X-37B åter i rymden
Har begett sig dit för sjätte gången

Igår lyfte en Atlas V-raket från United Launch Alliance mot rymden vars syfte var att åter en gång sätta USA:s "hemliga" rymdflygplan X-37B i omloppsbana runt jorden. Det blir sjätte gången den lilla obemannade rymdfärjan beger sig till rymden men första gången den gör detta på ett uppdrag som initierats av USA:s nya rymdförsvars-gren U.S. Space Force. Tidigare är det U.S. Air Force som stått för rymdfärderna med X-37B och de äger fortfarande farkosten rent tekniskt. Exakt vad X-37B pysslar med på sina uppdrag i rymden, uppdrag som kan sträcka sig över flera år, finns det inte så mycket information om då mycket av det som sker är hemligstämplat. På sitt senaste uppdrag sägs dock X-37B ha med sig bland annat en liten satellit som ska rymdsättas. Dessutom ska det finnas experiment ombord där NASA undersöker hur olika typer av fröer påverkas av rymdstrålning. NASA ska dessutom ha ytterligare ett experiment ombord där man testar hur mikrovågor kan användas för att överföra energi. Hur länge X-37B ska snurra runt jorden är i vanlig ordning hemligstämplat. När X37-B landade på jorden förra hösten hade farkosten tillbringat 780 dagar i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

USA:s rymdflygplan X-37B åter på jorden
Har varit på hemligt uppdrag i rymden i nästan två år

I helgen återvände det amerikanska flygvapnets rymdflygplan X-37B till jorden efter att ha tillbringat hela 780 dagar i omloppsbana runt jorden. Därmed slog US Air Force sitt tidigare rekord då X-37B tillbringade 718 dagar i rymden. X-37B är designade av Boeing och när den utvecklades var målsättningen att den obemannade farkosten skulle kunna tillbringa 240 dagar i rymden, något som den under sin senaste flygning alltså gjorde mer än tre gånger om. Det här var US Air Force femte rymduppdrag med X-37B men exakt vad rymdflygplanet gör under sina resor till rymden har den amerikanska militären aldrig uppgett. Det antas dock att det handlar om olika experiment och tester av olika slag. Det amerikanska flygvapnet har inga planer på att pensionera X-37B utan tanken är att rymdflygplanet ska bege sig upp till rymden igen redan nästa år. Hur länge det då kommer att stanna i rymden finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s rymdflygplan X-37B har snart cirklat runt jorden i två år
Nytt rekord från den hemliga farkosten

I snart två år har det amerikanska flygvapnets hemliga rymdflygplan, eller minirymdfärja om man föredrar den benämningen, X-37B legat i omloppsbana runt jorden sedan det åter begav sig till rymden 7 september 2017. Det innebär att farkosten legat i omloppsbana i över 719 dagar vilket är nytt rekord för X-37B. Det tidigare rekordet sattes förra gången X-37B var i rymden då rymdfärjan befann sig i rymden 717 dagar, 20 timmar och 42 minuter innan den åter landade på jorden. US Airforce brukar vanligtvis inte uppge vad den obemannade X-37B brukar pyssla med på sina rymdresor vilket givetvis har lett till en del spekulationer. Det har tidigare förekommit uppgifter om att X37-B är designat för att testa kameror, diverse sensorer, radarsystem och annat i rymden. Det spekuleras även att flygplanet används för att testa experimentella satelliter i rymden för att sedan även ta med sig dessa tillbaka till jorden när testerna är genomförda för eventuella modifieringar. Det finns dock inga officiella uppgifter som bekräftar detta. När vi åter kan få se X-37B på jorden finns det för tillfället inga uppgifter om. Det här är den femte långflygningen US Airforce genomför med sin OTV-farkost (Orbital Test Vehicle) och varje resa har i genomsnitt varat 200 dagar längre än den föregående. Skulle det handla om något liknande den här gången så kanske flygplanet kan stanna ända upp till tusen dagar i omloppsbana runt jorden och inte komma "hem" förrän någon gång nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Kolla in Virgin Galactics första rymdresa
Richard Branson berättar lite mer om den

Förra veckan tog sig Virgin Galactics SpaceShipTwo-farkost VSS Unity till rymden för första gången och här kan ni kolla in en kort film som företaget har klippt ihop från det. Virgin Galactics grundare Richard Branson inleder filmen med att snacka lite om rymden samt rymdturism och vad detta kommer att innebära för människans fortsätta utforskning av rymden. När VSS Unity nådde rymden förra veckan så fanns det två piloter samt en dummydocka som fick fungera som passagerare ombord på rymdflygplanet. Richard Branson planerar själv att ta sig till rymden med VSS Unity inom några månader och Virgin Galactic har planer på att skicka turister till rymden redan i mars nästa år. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic har testflugit SpaceShipTwo med motorn igång
Första gången sedan 2014

Idag testade Virgin Galactic sin VSS Unity som är baserad på Scaled Composites SpaceShipTwo-design. Det var första gången man flög en SpaceShipTwo-modell med motorn igång sedan man kraschade VSS Enterprise under en testflygning i Kalifornien 2014. Då dog en av de två testpiloterna. Även under dagens testflygning fanns det två piloter i rymdflygplanet. Tanken bakom SpaceShipTwo är att farkosterna ska "bogseras" upp i luften av moderskeppet White Knight Two för att därefter frakta rymdturister till rymdens början. En biljett med Virgin Galactic till rymdens kant kostar 250.000 dollar. Redan 2014 hade över 800 personer bokat in sig på Virgin Galactics rymdflygningar men man fick in cirka 20 återbud efter dödskraschen med VSS Enterprise. Ursprungligen hade Virgin Galactic tänkt att skicka rymdturister till rymdens kant redan 2015 men det blev av förklarliga anledningar aldrig av. Exakt när vi får se den första rymdturisten i VSS Unity eller ett annat SpaceShipTwo-skepp finns det inga bekräftade uppgifter om. Virgins grundare Richard Branson har dock tidigare i år sagt att det bara handlar om månader innan de börjar skicka människor till rymdens kant. Här nedan hittas en testflygning från 2011 med White Knight Two och den numera förintade VSS Enterprise. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Sierra Nevada har testflugit rymdplanet Dream Chaser
Ska frakta grejer till ISS i framtiden

Det privata rymdföretaget Sierra Nevada Corporation lät i helgen sitt rymdflygplan Dream Chaser segelflyga från cirka 3800 meters höjd för att sedan landa på Edwards Air Force Base i södra Kalifornien. Flygturen tog cirka en minut och under flygningen uppnådde Dream Chaser en maxhastighet på cirka 530 km/h. Dream Chaser är en återanvändningsbar rymdfarkost och är tänkt att återvända och landa på en vanlig landningsbana efter ett besök i rymden. Rymdflygplanet kommer dock att skjutas upp till rymden med hjälp av en Atlas V-raket från United Launch Alliance (ULA). Sierra Nevada Corporation hade ursprungligen tänkt att Dream Chaser skulle transportera astronauter till rymden men när NASA 2014 delade ut dessa kontrakt till privata rymdföretag blev Sierra Nevada utan. Sedan dess har företaget satsat allt på att göra om Dream Chaser till ett obemannat transportskepp och förra året skrev företaget kontrakt med NASA om att leverera material till den internationella rymdstationen ISS. Den första leveransen med Dream Chaser till ISS förväntas lyfta från jorden någon gång under 2020. Sierra Nevada har även ett kontrakt med FN som innebär att länder som saknar egna rymdprogram ska kunna skicka upp experiment och annat som de vill ha upp i rymden med en Dream Chaser. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Kina vill bygga världens största rymdflygplan
Ska kunna ta 20 turister till rymden

Kinesiska "China Academy of Launch Vehicle Technology" har designat två stycken rymdflygplan som ska kunna ta satelliter och turister till rymden. Planerna presenterades International Astronautical Congress som just nu pågår i Guadalajara, Mexico. De två olika rymdflygplanen ska kunna ta fem respektive 20 personer till rymden där det mindre kan nå en höjd på 100 kilometer och det större 130 kilometer. Det större planet ska även ha möjlighet att rymdsätta satelliter i omloppsbana runt jorden. Det handlar om återanvändbara rymdflygplan som ska lyfta vertikalt från en startramp på jorden. När de väl nått rymden ska de cirkla sig ner mot jordytan för att därefter landa på en landningsbana som ni kan se på skissen nedan. Kina tror att man kan börja testflyga sina rymdflygplan redan 2020 och om dessa visar sig säkra ska man sedan börja frakta turister till rymden. Man räknar med att en biljett till rymden ombord på flygplanen kommer att kosta mellan motsvarande 1,7 till 2,2 miljoner svenska kronor. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic har testflugit sitt nya rymdflygplan
Två år efter det förra kraschade

I februari visade Virgin Galactic upp sitt nya rymdflygplan deras SpaceShipTwo, VMS Unity, och nu säger rymdturist-företaget att man även har testflugit detta. Detta sker nästan två år efter att man kraschade den SpaceShipOne och då även en av de två piloterna omkom. SpaceShipTwo lyfte från marken med hjälp av "bogseringsflygplanet" WhiteKnightTwo (VMS Eve) och detta ska man ha testat i närmare fyra timmar över Mojave-öknen på höjder upp till cirka 15.000 meter. Virgin Galactic skriver i ett pressmeddelande: "With this flight in the books, our team will now analyze a mountain of flight data, learning what worked well and what could be improved for our next flight test. Only when that analysis is done, along with detailed vehicle inspections, some already-planned work, and potentially more captive carry flights, will we be ready to move into the next phase of test flight." Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Första flygturen med Virgins rymdflygplan
VSS Enterprise på sin jungfruflygning

Igår flög Virgin Galactic premiärturen med VSS Enterprise, rymdskeppet som är tänkt att frakta turister upp till rymden. Premiärflygningen skedde med hjälp av "moderskeppet" White Knight Two (på bild till höger) som är tänkt att lyfta upp VSS Enterprise till 18 000 meters höjd för att sedan släppa loss VSS Enterprise när det väl är dags för de första turisterna att bege sig ut i rymden. Igår flög de bägge ekipagen upp till en höjd av 13716 meter. Dock skedde ingen frånkoppling av VSS Enterprise från White Knight Two den här gången. Skulle du själv vara sugen på att testa på en rymdtur så ligger priset på cirka 200 000 dollar och hittills har cirka 330 personer bokat in sig på flygningarna som beräknas börja nästa år. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0