m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Björn dödad av flygplan
Bisarr olycka i Alaska

Anchorage Daily News rapporterar att en björn blivit dödad av ett flygplan tillhörande Alaska Airlines när detta landade på flygplatsen i Yakutat i den amerikanska delstaten Alaska. Björnen verkar ha haft maximalt med otur då den korsade landningbanan samtidigt som ett av Alaska Airlines Boeing 737-700 höll på att ta mark. Piloterna ska ha observerat björnen och hennes unge när de gick in för landning men då var det antagligen försent att avbryta denna. Alaska Airlines säger i ett uttalande: "The nose gear missed the bears, but the captain felt an impact on the left side after the bears passed under the plane." Björnens unge som uppskattas vara runt två år gammal ska ha överlevt olyckan och inga passagerare på planet ska ha ådragit sig några skador. I det inbäddade Facebook-inlägget nedan syns skadan på flygplanet som uppstod i samband med att björnen kolliderade med detta. Alaska Airlines flight 66 hit and killed a bear while landing here in Yakutat last night. No one on the plane was...Posted by Robert E-bear Johnson on Sunday, November 15, 2020 Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Telefoner med Huaweis nya HarmonyOS kommer nästa år
SDK till operativsystemet släpps i december

Huawei har dragit igång sin stora utvecklarkonferens i Shenzhen i Kina och har levererat en uppdatering gällande företagets egna Android-variant HarmonyOS. Mer specifikt berättade Huawei-chefen Richard Yu om att en andra version av operativsystemet börjar bli redo att petas in i mobiltelefoner, vilket väntas börja ske nästa år. Utöver detta kommer den andra versionen av operativsystemet användas i andra enheter som smarta klockor. Huawei har även släppt en betaversion av utvecklingskitet till HarmonyOS 2.0, men versionen kommer endast ha stöd för smarta klockor, infotainmentsystem och TV-apparater. Smartphone-versionen av kitet kommer lanseras i december. Tumnagel
29.8°
+
André Stray
0

Många iOS-appar kraschar på grund av Facebook-problem
TikTok, Spotify och Tinder bland de drabbade apparna

Det är problem med en lång rad appar som körs på iOS för tillfället. Detta är något som det kommer rapporter om från otaliga håll och tydligen ska det hela bero på något som inte lirar mellan Facebooks SDK och iOS. Detta gör att appar som använder sig av till exempel Facebooks login-funktion kraschar när man försöker starta dem på iOS. Exakt vad som gått fel är oklart men Facebook ska vara medvetna om problemet skriver man på sin utvecklarblogg. Exakt hur många appar som är drabbade finns det inga uppgifter. Med tanke på hur populärt det är att använda Facebooks login-funktion i appar så rör det sig sannolikt om många tusentals appar som nu inte går att starta på iOS. Apparna ser dock ut att gå att starta om telefonen är offline, något som kanske kan vara användbart om man har en massa musik lagrad på Spotify och bara vill lyssna på lite musik. Tumnagel
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Vector får fortsatt liv
Drivs vidare av annan part

Vector var en av skapelserna av bolaget Anki som tyvärr gick i konkurs i våras. Men nu kommer glädjande nyheter för de som köpt roboten Vector. Ankis tillgångar har nämligen köpts av bolaget Digital Dream Labs och man har börjat med att ta över de molnservrar som håller roboten igång, vilket gör att roboten inte kommer att dö den närmsta tiden i alla fall. Tanken är att skapa en utvecklarversion av roboten och fixa ett SDK så att folk kan bygga saker till den. Mer ska komma efter det, men vad och när är en senare fråga. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0
2019

En närmare titt på Oculus Quest handföljning
Verkar fungera utmärkt

Häromdagen släppte Oculus en uppdatering till sitt vr-headset Oculus Quest vilket gjorde det möjligt för Oculus Quest att följa användarens hand- och fingerrörelser utan att använda några externa kontroller, kameror eller sensorer. Oculus Quest blir därmed det första fristående vr-headsetet på marknaden som klarar av att följa användarens händer och i klippet ovan har Virtual Reality Oasis kollat in det hela lite närmare. I dagsläget är det egentligen bara några av Oculus egna appar och vr-headsetets menysystem som har stöd för att följa användarens fingrar och händer. Oculus kommer dock att släppa en SDK till utvecklare nästa vecka så det lär dyka upp stöd för hand- och fingerföljning även i vr-upplevelser och spel från andra utvecklare så småningom. Virtual Reality Oasis är imponerade av hur bra det hela fungerar i sitt något begränsade test. De ser bland annat en framtid där till exempel hörselskadade och döva personer skulle kunna använda Oculus Quest för att kommunicera via teckenspråk i den virtuella verkligheten i framtiden, något som antagligen skulle kunna bli en "killer app" för den något begränsade målgruppen. Virtual Reality Oasis säger vidare att man ser fram emot när det börjar komma lite fler upplevelser och spel till Oculus Quest där hand- och fingerföljning utnyttjas mer. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest kan nu följa spelarens händer själv
Blir första VR-headsetet som fixar det

Under årets Oculus Connect-konferens meddelade företaget att deras fristående VR-headset Oculus Quest skulle få stöd att följa användarens händer utan externa kontroller, kameror, sensorer eller annat nästa år. Det verkar dock som om arbetet med detta gått snabbare än vad man tänkt och nu har Oculus släppt stöd för att följa användarens händer med Oculus Quest. Det innebär rent praktiskt att Oculus Quest-användare nu kan skippa externa spelkontroller och kontrollera en del vr-upplevelser med sina händer och fingrar vilket ni kan kolla in exempel på i videoklippen här. I klippet nedan kan ni bland annat kolla in hur det skulle kunna se ut att titta in Instagram i VR med Oculus Quest. Oculus skriver själva om den nya funktionen i Oculus Quest: "In this initial release, you can use your hands to navigate and interact within Quest’s Home interfaces like Library and Store, plus in select first-party apps like the Oculus Browser and Oculus TV. You can even set your floor height for a stationary Guardian boundary using your hands—no controller necessary. To switch between your hands and Touch controllers, just use the new toggle switch in your Oculus Home menu." Nästa vecka kommer Oculus att släppa en SDK för utvecklare som själva vill implementera handföljning utan kontroller i sina vr-spel och vr-upplevelser. Har du själv ett Oculus Quest och vill testa handföljning så krävs det att du installerar v12 av Oculus programvara samt aktiverar handföljnings-funktionen under "Experimental Features" i inställningsmenyn. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest får stöd för att följa handrörelser
Skippa fysiska handkontroller i den virtuella verkligheten

Det har tidigare ryktats om att Oculus var på gång att fimpa fysiska handkontroller till sina vr-headset och under gårdagens OC6-konferens fick vi se något som kanske vara på starten på det. Under nästa år kommer Oculus fristående vr-headset Oculus Quest få möjlighet att följa en användares hand- och fingerrörelser med hjälp av vr-headsetets inbyggda kameror. Hur det är tänkt att fungera kan ni kika lite närmare på i klippet här ovanför. Oculus kommer att ge utvecklare möjlighet att göra vr-upplevelser som kan följa hand- och fingerrörelser i början av nästa år och det verkar initialt som om det är upp till utvecklarna att se vad de kan åstadkomma med det. Oculus skriver: "At OC6, we demonstrated this new technology, which will launch on Quest in early 2020 as an experimental feature for consumers and an SDK for developers. That means that, starting early next year, VR devs will be able to build and ship experiences that let you use your own hands in VR without controllers or other peripheral devices—and the Quest community can get an early taste of what’s in store by opting in to hand tracking early next year." Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bridgefy skickar meddelanden utan att använda internet
Populärt bland demonstranterna i Hongkong

Den amerikanska tidskriften Forbes skriver i ett reportage om frihetskampen i Hongkong att de som demonstrerar och protesterar mot den kinesiska centralregeringen har börjat använda sig av meddelandeappen Bridgefy för att kunna kommunicera lite säkrare. Med Bridgefy kan användare skicka meddelanden till andra Bridgefy-användare utan att använda internet. Istället skickas meddelandena vidare via Bluetooth i ett mesh-nätverk till andra mobiler med Bridgefy. Dessa skickar i sin tur meddelandet vidare tills det till slut når den avsedde mottagaren. För att det hela ska fungera krävs det givetvis att det finns ett antal mobiler på lämpligt avstånd som kan fungera som relästationer åt meddelanden som skickas. I en demonstration med hundratusentals människor ska det dock antagligen vara lugnt. Det går även att använda appen för att broadcasta ut meddelanden till alla Bridgefy-användare inom ett särskilt område. Trafiken i appen är krypterad och inte helt lätt att avlyssna. När det gäller demonstranterna i Hongkongs användande av appen så varnas dock för riskerna att även kinesiska myndigheter börjar använda appen för att broadcasta ut falska meddelanden eller skräptrafik som kanske skulle kunna överbelasta nätverket eller göra det obrukbart på något annat sätt. Nedladdningarna av Bridgefys appar till iOS och Android ska ha ökat med hela 3685 procent de senaste 60 dagarna skriver Forbes och det tros mycket bero på oroligheterna i Hongkong. Bridgefy erbjuder även andra meddelandeappar att bygga in deras teknik i sina egna appar med hjälp av en SDK som man snackar lite mer om i klippet här nedanför. Tumnagel
60.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung Galaxy Note 10 känns helrätt i mindre format
Vi har petat på höstens flaggskepp från Samsung

Samsung håller fortfarande hårt i sitt släppschema där de lanseras nya S-enheter på våren och ny Note-lur under sensommaren. I år är det dock andra bullar som gäller och Samsung har levererat Note i två olika storlekar. En liten Note 10 på 6,3 tum och Note 10+ i ”vanlig storlek” på 6,8 tum. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Indiens egna CPU:er börjar ta form
Utvecklar egna så att man slipper vara beroende av utländska företag

Inden har sedan ett tag tillbaka utvecklat egna CPU:er avsedda för datorer, internet of things-prylar och annat vilka snart börjar bli redo att kommersialiseras rapporterar Toms Hardware. Det handlar om sex stycken olika CPU-modeller som var och en är avsedda att driva olika typer av maskiner. CPU-familjen kallas för "Shakti" och är utvecklade av Indian Institute of Technology (IIT) Madras. De baseras på den öppna arkitekturen RISC-V och nu har IIT Madras även släppt en utvecklingsmiljö, en så kallad SDK, till dessa. Det innebär att de som är intresserade kan börja utveckla applikationer eller anpassa sina nuvarande applikationer till den nya processorfarmiljen innan de släpps på marknaden. Anledningen till att Indien utvecklat Shakti-CPU:erna uppges bero på att man vill minska beroendet av att använda CPU:er som tillverkas av amerikanska företag, något som även Kina och Europa sägs ha visat intresse för den senaste tiden skriver Toms Hardware. Exakt när Indien planerar att släppa Shakti-CPU:erna på marknaden finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steam låter spelutvecklare använda deras moln
Kan leda till mindre lagg för många spelare

Valve har släppt en ny version av sin utvecklarmiljö till STeam och med den blir det möjligt för spelutvecklare att dra nytta av Valves och Steams nätverks-infrastruktur som man byggt upp runt om i världen. Genom att använda Valves dedikerade nätverk kan spelare eventuellt drabbas av mindre lagg skriver Valve då man bland annat kommer att prioritera data från spel före annan data från internet, till exempel html och liknande. Enligt Valves egna tester så har 43 procent av spelarena upplevt kortare ping-tider när spelen körts över Valves nätverk. 25 procent av spelarna ska ha upplevt förbättringar på 10ms eller mer medan 10 procent av spelarna upplevt att det blivit 40ms snabbare eller mer. Beroende på i vilken region man bor så påverkas resultatet olika och i tabellen nedan kan ni se lite mera specifikt vad som gäller för respektive land. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SDK till Xbox Live på ingång för Android och iOS
Samla speldata under ett tak!

Microsoft fortsätter presentera lite nyheter i samband med Game Developers Conference som drar igång ordentligt på måndag. Den här gången kommer gänget med nyheten om att de släppt ett SDK för Xbox Live till Android och iOS. Detta gör det möjligt för utvecklare att implementera Xbox Live i sina spel på mobila plattformar så att spelarna kan få tillgång till funktioner som achievements, Gamerscore, vänlistor och annan statistik. Utvecklare får själva välja vilka delar av Xbox Live i sina spel. Kareem Choudhry, vicechef för Microsoft Gaming Cloud, säger detta om Xbox Live-satsningen: “We believe so strongly in community, and Xbox Live really being at the heart of our gaming community. If you watch what we’ve done, especially with Minecraft, over the past few years we’ve taken Xbox Live to as many platforms as Minecraft is on as possible. Really uniting all those communities together with a consistent singular experience for those gamers.” Det har tidigare pratats om att Xbox Live även skulle vara på ingång till andra plattformar som Nintendo Switch, men Kareem berättar att Switch-stöd kommer dröja. Huruvida Xbox Live kommer släppas på Playstation 4 är rätt osannolikt, men Kareem säger att Microsoft är öppna för samarbete och bollen ligger i Sonys hörna på den fronten. Microsoft lär snacka mer om Xbox Live på fler plattformar och mer specifikt när utvecklare får tillgång till de nya verktygen i samband med Game Developers Conference som startar på måndag. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Xbox Live verkar vara på ingång till Android, iOS och Switch
Crossplatform!

Microsoft verkar ha siktet inriktat på ordentlig crossplatformspelande i framtiden. Under Game Developers Conference som drar igång i mitten av mars kommer Microsoft prata om framtiden för Xbox Live. Mer specifikt skriver gänget att sessionen kommer handla om detta: Get a first look at the SDK to enable game developers to connect players between iOS, Android, and Switch in addition to Xbox and any game in the Microsoft Store on Windows PCs. Crossplatform-stöd mellan ovan nämnda plattformer och Xbox verkar alltså vara på ingång. Troligtvis är detta i ett rätt tidigt skede och det lär dröja ett tag innan vi får se det i verkligheten. Tumnagel
46.0°
+
André Stray
0

CES 2019 Nu kan du köpa ett SD-kort på 1 TB
Lexar först ut

Nu släpper Lexar ett SD-kort på hela 1 TB och hinner före SanDisk till marknaden. Namnet är 1TB 633x SDXC™ UHS-I (yes, det står 633x på kortet) vilket betyder att det skriver med 95MB/s. Det är alltså ett kort för mellanklasskameror som inte kräver supersnabba lösningar. Officiella prislappen är 500 dollar, men det säljs redan hos B&H för 400 dollar. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Epic ska öppna upp Fortnites plattform för andra spelutvecklare
Bjussar på sin plattform gratis

Epic Games har publicerat ett inlägg med titeln "Epic 2019 Cross-Platform Online Services Roadmap" där man snackar lite mer om sina framtida planer för den plattform man byggt upp till sitt spel Fortnite. Med start nästa år kommer Epic att att låta andra utvecklare av multiplayer-spel använda den plattform som Epic utvecklat till Fortnite gratis. Man skriver: "At Epic, our goal is to help game developers succeed. Throughout 2019, we’ll be launching a large set of cross-platform game services originally built for Fortnite, and battle-tested with 200,000,000 players across 7 platforms. These services will be free for all developers, and will be open to all engines, all platforms, and all stores. As a developer, you’re free to choose mix-and-match solutions from Epic and others as you wish." Det innebär rent konkret att andra utvecklare kan använda Epics plattform när de utvecklar sina spel och får då automatiskt stöd för inloggning via Facebook, Google, Xbox Live, PSN, Nintendo, Epic-konton samt med stöd för länkning till Twitch-konton. Det hela rullar på Amazons molnplattform AWS och ska följa Europas GDPR-lagar. Ni hittar de nya tjänsterna som Epic släpper gratis nästa år i faktarutan nedan. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung släpper SDK till S Pen
På tiden!

Den andra dagen av SDC18 startade inte med några världsomvälvande nyheter, men vi fick en rätt trevlig nyhet som kan vara intressant för apputvecklare. Det handlar förstås om SDK:n till den bluetoothkopplade S Pen som följer med nya Note 9. Med utvecklingskitet får utvecklare möjlighet att lägga till lite S Pen-relaterade funktioner i sina appar som drar nytta av pennans knapp. För tillfället har S Pen rätt sparsam funktionalitet som bland annat möjlighet att kontrollera media av olika slag, hoppa fram i Powerpoint-presentationer samt agera avtryckare för kameran. Länk till verktygen har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

SDC18 Samsung byter namn på sitt mobila gränssnitt
One UI i stället för Samsung Experience

Under sin stora keynote-presentation under Samsung Developer Conference 2018 levererade företaget en hel del mjukvarunyheter. Bland annat meddelade företaget att det mobila gränssnittet Samsung Experience, vars tionde upplaga håller på att betatestas för tillfället, kommer byta namn till One UI. Utöver namnbytet kommer det inte ske några större förändringar på gränssnittet än de vi fått se tidigare. Fokus ligger på att leverera en ren och minimalistisk design med det mest relevanta innehållet lättillgängligt i botten av skärmen. Detta genom att gömma undan vissa sektioner när dessa inte används. När du skriver in ett telefonnummer i samtalsappen så försvinner diverse inställningar som du inte behöver för tillfället. Utöver detta har gränssnittet delats upp i två delar med viewing area på toppen och interaction area på botten av skärmen. Detta är förstås inte allt. Det kommer även finnas möjlighet att köra mörkt läge hela tiden samt välja accentfärg, vilket är riktigt trevligt då du kan sätta en personlig prägel på telefonen utan att behöva tramsa runt med olika teman. Som ett tillskott till One UI och förberedelse för den kommande vikbara telefonen presenterar Samsung även skärmtekniken Infinity Flex Display. Den nya tekniken ska göra livet lite lättare för utvecklare att fixa sina appar så att dessa fungerar bra med den vikbara skärmen. För att få appar att fungera bra i de olika lägena i den kommande vikbara telefonen behövs skärmen delas upp i sektioner och Samsung kommer förse utvecklare med SDK så att utvecklarna kan utnyttja den nya tekniken till fullo. DJ Koh säger detta om den nya skärmtekniken: – Den böjbara skärmen lägger grunden för en helt ny typ av mobila upplevelser. Det är spännande att arbeta med utvecklare på denna nya plattform för att skapa nytt värde för våra kunder. Vi ser fram emot att se var denna teknologi och samarbete kommer ta oss. One UI kommer släppas i januari 2019 och kommer först till S9 och Note 9. Mjukvaran kommer börja betatestas i november i USA, Tyskland och Sydkorea. Fler länder i Europa kommer få tillgång till betan, vid ett senare tillfälle. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Snart kommer Spotify Connect till gratisanvändarna
Men bara om hårdvarutillverkarna uppdaterar sina saker

Spotify kommer att släppa ett nytt utvecklingskit som man kallar för eSDK 3 och en av nyheterna där är att även de som inte betalar för Premium kommer att kunna strömma musik till enheter som har stöd för Spotify Connect. Det är ju supertrevligt för de som inte betalar. Men det finns ett stort men. Nuvarande hårdvara som finns ute på marknaden, och som kommer närmsta tiden, använder ett tidigare utvecklingskit som inte har stöd för detta. Det gör att alla maskiner som finns där ute i dag måste uppdateras innan gratisätarna kan använda funktionen och ni vet ju hur duktiga / dåliga de är på att göra det. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Samsung öppnar upp SDK för nya S Pen
Mer funktionalitet på ingång!

En av nyheterna i Samsung Galaxy Note 9 var att S Pen fått bluetooth och har blivit lite smartare. Bland annat kan du använda pennan som avtryckare för kameran, pausa musik och gå vidare i presentationer. Under presentationen meddelade företaget att utvecklingskit till S Pen kommer bli tillgängligt till utvecklare så att de kan peta in S Pen-funktionalitet i sina appar och nu är SDK:n här! För att lägga vantarna på utvecklingsprylarna behöver ni bara klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Audi e-tron får stöd för smarta assistenten Alexa
Prata med din bil

Tidigare idag presenterade Audi sin kommande elbil Audi e-tron och den kommer att använda Amazons Alexa som bilens smarta assistent. När Audi integrerar Alexa i e-tron kommer den smarta assistenten att kunna hantera de flesta uppgifter som till exempel Amazons smarta högtalare Echo klarar av i Nordamerika och Europa skriver The Verge. Det kan till exempel handla om att skicka meddelande, kolla av vädret, be om väganvisningar, spela upp musik och annat man kan tänkas göra när man sitter bakom ratten. Det var bara en månad sedan Amazon släppte utvecklingsmiljön Alexa Auto SDK med vilken biltillverkare kan implementera stöd för Alexa i sina fordon och det verkar som om Audi varit snabba med att hoppa på det tåget. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat Samsung Galaxy Note 9
Bäst om du vill ha det bästa

TL;DR: Samsung Galaxy Note 9 är en överdrivet funktionsspäckad telefon, men om du suktar efter en lur med bra batteritid, riktigt bra kamera, smartare S-Pen och förbättrad DeX-funktionalitet så är Note 9 ett måste. Om du har kosingen, förstås. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Vi har pillat på Samsung Galaxy Note 9
Finjustering!

Samsung drog med oss till New York, även känt som det stora äpplet, för att ta en tidig titt på den kommande mobiltelefonen Galaxy Note 9. Och trots få stora nyheter verkar enheten vara ett måste för Note-fans. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

AsteroidOS är ett nytt operativsystem för smarta klockor
Open source-alternativ till Wear OS

Nu är AsteroidOS 1.0 släppt vilket är ett operativsystem för smarta klockor som är skrivet med öppen källkod. Tanken bakom AsteroidOS är att de som inte vill köra Googles Wear OS på sina klockor istället kan installera AsteroidOS. Det finns även en SDK, ett utvecklingsverktyg, till AsteroidOS för de som vill utveckla egna appar och funktioner till operativsystemet. I dagsläget kan AsteroidOS bland annat visa notifieringar från telefonen, visa väderinformation, kalender, alarm och det ska även gå att styra musiken som spelas upp från den sammankopplade telefonen. I dagsläget funkar AsteroidOS till Wear OS-klockorna LG G Watch, LG G Watch Urbane, LG G Watch R, Asus Zenwatch 1, Asus Zenwatch 2, Asus Zenwatch 3 samt Sony Smartwatch 3. Det finns instruktioner för hur man installerar AsteroidOS för dessa klockor här och man kan välja mellan att ha kvar Wear OS på klockans, så att man kan dualboota, eller så kan man helt radera Wear OS på klockan och låta AsteroidOS vara klockan enda operativsystem. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI presenterar värmekameran Zenmuse XT2
Och levererar SDK till utvecklare

Drönartillverkarna DJI höll låda under gårdagen, men presenterade ingen ny drönare. I stället fick vi en ny värmekamera vid namn Zenmuse XT2 som gänget tagit fram tillsammans med FLIR. Den nya versionen har möjlighet att visa både vanlig bild tillsammans med en värmebild, vilket gör att användaren snabbt kan identifiera varma punkter i bilden. Utöver den nya sensorn meddelade DJI att företag kommer få tillgång till ett utvecklingskit. Med SDK:n kommer företag bygga på bland annat M200-plattformen för att ta fram användbara applikationer och hårdvara som kan lira med DJI-drönarna. Enterprise-chefen Jan Gasparic sa detta om utveckliingskitet: "A powerful, flexible and standardized platform which customers from different industries can build upon." Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0
Nästa sida