m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Cyber Monday-tips är här!

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lime erbjuder elcyklar i Stockholm
För tre kronor i minuten

Lime är väl ett företag som de flesta numera förknippar med alla elsparkcyklar som står, eller ligger, lite överallt i Sveriges städer. Nu har Lime utökat sin fordonsflotta med elcyklar. Just nu finns de endast i Stockholm och precis som med elsparkcyklarna hyr du elcyklarna via Lime-appen. 150 cyklar har ställts ut i huvudstaden men fler kommer dyka upp de närmsta veckorna. Kostnaden för elcyklarna ligger på tre kronor i minuten med en startavgift på tio kronor. Det kommer också finnas månadspaket där både elcykel och sparkcykel ingår. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Voi börjar kränga av sina gamla elsparkcyklar
Begagnad elsparkcykel blir din för 4000 kronor

Transporttjänsten Voi har nu börjat fräscha upp och sälja en del av sina äldre elsparkcyklar till konsumenter som kanske känner att det är dags att äga en själv, istället för att hyra dem från Voi eller någon annan tjänst. Det handlar om elsparkcyklar som är baserade på Segway ES4 och som tidigare har hyrts ut till Vois kunder. De har fräschats upp och målats om så att de ser ut som på bilden här ovanför. Det går att läsa lite mer om hur de fräschats upp här men där nämns inget om hur det ligger till med batteriet tyvärr. Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten "Voi x You" och kostar för tillfället 3999 kronor styck. Uppdaterat (Tack starkeman) Gällande batteriet så skriver "Voi x You":s i sitt köpeavtal att elsparkcyklarna levereras med begagnade batterier som kan ha lägre batterikapacitet än batteriet i en ny elsparkcykel: 3.4 The Customer is aware that a used Product may have a lower battery capacity than a new e-scooter. This means that the battery will discharge fast and require frequent re-charging. A used Product may also have impaired suspension and screws and brackets may come loose and need tightening by the Customer. The Product may have scratches and scuff marks. Tumnagel
10.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi lanserar nybörjarläge
Stryper hastigheten på elsparkcykeln till 15 km/h

Voi fortsätter att satsa på trafiksäkerhet för sina elsparkcyklar och nu introducerar man ett nybörjarläge som går att aktivera via Voi:s tillhörande app. Aktiverar en användare nybörjarläget så stryps hastigheten till 15 km/h vilket gör maxhastigheten 5 km/h långsammare än vad den vanligtvis är. Det är frivilligt för användaren att aktivera rookie-läget för Vois elsparkcyklar och Voi säger att man framöver kanske kommer att lägga in nya funktioner i för nybörjare i sin app. Vois Sverigechef Eric André säger i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "Vi är övertygade om att ännu fler skulle kunna uppskatta den frihet och flexibilitet som elsparkcyklar innebär, men efter att ha lyssnat på både användare och icke invigda har vi förstått att scootrarnas maxhastighet på 20 km/h kan kännas hög för någon som åker första gången. Därför vill vi erbjuda ett nybörjarläge som en mjukstart för dem, så att varje ny användare kan skräddarsy sin upplevelse efter egna behov." Sedan tidigare har Voi introducerat blinkers, ett nykterhetstest samt en digital trafikskola för att öka trafiksäkerheten för Voi-användarna och deras medtrafikanter. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklar på gator och trottoarer stoppas i Köpenhamn
Får nu bara hyras i butiker

Den danska kommunledningen (Borgerrepræsentationen) har nu beslutat att elsparkcyklar förbjuds i områden med tät bebyggelse i Köpenhamn. Inga elsparkcyklar på gator och trottoarer längre alltså. Vill man ändå ha en att åka runt på ska detta bara tillåtas om man hyr från en butik, men då ska den tillbaka till samma ställe igen när man åkt klart. Ninna Hedeager som är teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamn säger att beslutet kommer eftersom kommunens mark behöver användas till annat. Tumnagel
61.4°
+
Bobby Green
0

Testa Phoenix 2 på iOS med App Clips
Apples svar på Googles Instant Apps

Google rullade ut Instant Apps till Android redan 2017, men Apple har med iOS 14 börjat smyga ut sin version av systemet. App Clips heter Apples tolkning och ger användare tillgång till demoversioner av appar på direkten, i stället för att användaren ska behöva vänta på att appen installeras. Spelet Phoenix 2 är bland de första iOS-apparna som har stöd för App Clips och spelet går att testa på momangen direkt i App Store, vilket gör det betydligt lättare för användaren att få en hum om hur spelet faktiskt är att spela. Förhoppningsvis kommer fler utvecklare hoppa på App Clips-tåget i framtiden. Att behöva installera app varje gång man ska registrera köp på café, hyra elsparkcykel, parkera bil känns lite utdaterat och kan snabbas upp rejält med App Clips. Vill ni testa App Clips-versionen av Phoenix 2, så har ni möjlighet att göra det via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkeringsvakter ska ta hand om felparkerade elsparkcyklar
Ställer undan om de ligger och dräller

Ni vet när man har ätit klart sin Snickers och sen bara släpper pappret rätt ner på gatan? Sån härlig känsla ändå, att totalt skita i allt och bara leva life. Så är det ju såklart inte, utan man slänger ju pappret i en papperskorg eftersom man inte är helt pantad. Men hur är det med elsparkcyklar då? Jo, den slänger man ju såklart bara på backen när man åkt klart. Så får någon annan ta hand om skiten. Tyvärr är det många som tänker just så, och nu ska parkeringsvakterna få ta hand om problemet. Från och med nu på måndag ska parkeringsvakter i Stockholm börja flytta på felparkerade elsparkcyklar som står dumt till på trottoarer, cykelbanor och gator och då ställa dem ur vägen. Enligt trafikkontoret rullar det i dag omkring 12.000 elsparkcyklar på Stockholms gator och många ställs och slängs så att de blockerar, är i vägen eller bara allmänt dräller. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén kommer man på sikt att ta ut en avgift från elsparkcykelbolagen för uppstädandet. Man kommer först att köra en försöksperiod på två till tre veckor och därefter utvärdera. Skulle det till slut bli att man börjar debitera de som står för elsparkcyklarna ska det röra sig om 300 kronor per cykel. Tumnagel
58.5°
+
Bobby Green
0

Voi ska införa nykterhetstest
För att förhindra fylle-sparkcykling

Voi fortsätter sitt arbete för att öka säkerheten för de trafikanter som susar fram på deras elsparkcyklar och medtrafikanter de eventuellt möter då. Igår skrev vi om att Vois nya elsparkcyklar är försedda med blinkers och nu säger företaget att man även planerar att nykterhetstesta sina användare. Framöver planerar Voi att införa något slags nykterhetstest i form av en quiz i sin app, något som hoppas kommer leda till att deras användare är nyktra när de framför Vois elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger till SVT Stockholm: "Säkerheten går före allt. Som företag ska vi göra vad vi kan för att säkerställa mesta möjliga säkerhet för våra användare. En olycka är en för mycket." En annan säkerhetsåtgärd som Voi planerar är ett nybörjarläge där elsparkcykelns hastighet stryps och inte går att köra i topphastigheten. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vois nya elsparkcykel får blinkers
Blink blink!

När man cyklar är det enkelt att hiva ut armen när man ska svänga. Kör man elsparkcykel är det inte alls lika enkelt, släpper man ena handen och det kommer ett gupp kan det vara dags för ett besök på akuten. Därför är det najs att Vois nya elsparkcykel har blinkers. Modellen kallas för Voiager 4 och har även bättre GPS så att man vet vart den är ner på metern och så ska sensorerna i den berätta när det är dags att någon tar hand om den. Voiager 4 är främst anpassad för Storbritannien just nu men kommer så småningom även hit till Sverige. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Sju ton elsparkcyklar bärgade från botten av Mälaren
Där ska de ju inte ligga

Vad gör man med en elsparkcykel när man har åkt klart eller när batteriet tar slut? Man kliver av den, parkerar den på ett bra ställe och går vidare här i livet. Inte alla resonerar så dock, utan de tar cykeln och skickar den i vattnet. Varför? Ingen vet, men det kan ha att göra med att de blev tappade i golvet som barn. Förra våren fiskade organisationen Rena Mälaren upp 200 stycken ur vattnet och fram tills nu hela 355 stycken. I vikt handlar det om sju ton elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson som är kommunikationschef på Voi ska nu hjälpa till att dyka efter fler cyklar och plocka upp dem. Tumnagel
5.4°
+
Bobby Green
0

Travis Pastrana ska bygga en ny racerbana
Här ska det finnas mängder med saker att göra

Tokfransen Travis Pastrana leker loss på sitt Pastranaland som ligger utanför Annapolis i Maryland. Men det finns planer på ytterligare en lekplats som ska heta Circuit 199. Det nya stället ligger också i Maryland fast i Sudlersville och här ska det bland annat finnas en asfalterad rallycross-bana, en "action sports progression park" och en fastighet där man kan cykla, skejta och köra sparkcykel året runt. Så här säger Travis Pastrana själv om det nya stället: "Our goal is to be a positive outlet in the community. We want to build a facility that promotes fitness, camaraderie, and provides entertainment as well as economic growth for our community. We want to open our doors for local charity events whenever possible and we want to give people access to top driver and rider coaches who can help coach and mentor everyone from beginners through the most elite. I want to spend time with my family, outside and active, doing what we all love, together. That’s why I chose Maryland. This is our home." Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Seat lanserar nya varumärket Seat MÓ
Fokus på mindre eldrivna fordon

Den fysiska invigningen för Seats nya huvudkontor Casa Seat i Barcelona är nu genomförd och i samband med detta hade varumärket Seat MÓ världspremiär. MÓ ska leda Seats strategi för urban mobilitet genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster. Först ut i den kategorin är produkterna MÓ eScooter 125 och MÓ eKickScooter 65. Den förstnämnda är en motorcykel med en elmotor på tolv hästar och 240 newtonmeter i vrid inbyggd i bakhjulet. Den har ett batteri på 5,6 kWh som ska räcka för 12,5 mils körning. 0-50 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 95 km/h. Den gråa på bilderna är samma hoj fast istället anpassad för delningstjänster och då får den lite annan design. eKickScooter 65 är en eldriven sparkcykel som ska kunna ta sig 6,5 mil på en laddning. Toppfarten är begränsad till 20 km/h. Vad grejerna kostar framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar även till Göteborg
Det rullar på

Den stora satsningen på elsparkcyklar i Sverige ser ut att fortsätta. Även om det verkar gå lite sisådär med verksamheten för en del av företagen under den pågående pandemin. Idag kommer dock Bolt att fortsätta sin Sverige-satsning då deras elsparkcyklar har börjat ställas ut i Göteborg skriver företaget i ett pressmeddelande. Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt säger om lanseringen i Göteborg: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Göteborg görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Förutom Göteborg så lanserar Bolt även sin tjänst i Oslo idag. Bolts elsparkcyklar finns sedan i slutet av maj även i Stockholm. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Malmö vill införa avgifter för elsparkcykels-företag
Vill ha 1800 kronor i årsavgift för varje fordon

Idag kommer Malmö att besluta huruvida de företag i staden som ägnar sig åt att hyra ut elsparkcyklar ska betala en särskild avgift för detta. Det är det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström som driver frågan och han säger till P4 Malmöhus: "De ställs ut var som helst, hur som helst utan att Malmöborna har någon möjlighet att kunna säga nej eller ha någon möjlighet att få ersättning för den mark dessa elsparkcyklar upptar.Vi tar betalt från precis alla när man ska använda Malmöbornas mark. Om man så ska ställa ut en liten skylt utanför sin butik så får man betala för det. Rimligt att Malmöborna har möjlighet att ska ta ut en avgift från de här företagen som ställer ut elsparkcyklar. Och på det sättet få någon ordning på det." Skulle det beslutas om att ta ut en avgift från elsparkcykel-uthyrarna så tycker Malmö att denna ska landa på 1800 kronor per år och fordon. Tumnagel
58.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar till Stockholm
Bolt satsar när andra försvinner

Tjänsterna som erbjuder elsparkcyklar har gått lite knackigt i samband med pandemin men det hindrar inte Bolt från att nu lansera även sina elsparkcyklar i Stockholm. Bolt lanserade sin Uber-konkurrent i Stockholm förra året och tidigare den här månaden så lanserade man även en hemkörnings-tjänst för mat. Nu är det dags för att kolla intresset för Bolts elsparkcyklar i huvudstaden och i ett pressmeddelande säger Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Stockholm görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Bolts tjänst för elsparkcyklar ser ut att fungera på liknande vis som den handfull liknande tjänster som lanserats i Stockholm de senaste åren. Bolt har dock en lite rolig funktion i form av ett slags "träningsläge" som begränsar fordonets hastighet till 15 km/h. Det är ett läge som Bolt uppmanar alla som är nybörjare på elsparkcyklar att börja med när de hoppar upp på sin Bolt-sparkcykel. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda presenterar liten sparkcykel
Fälls ihop och göms i bagagegolvet

Skoda presenterar nu en sparkcykel som blir väldigt liten när man fäller ihop den. Det här är alltså en sån där gammaldags där du själv får hjälpa till för att få fart på grejerna, men det kanske går bra ändå. Sparken är speciellt utformad för att få plats i bagagegolvet där reservhjulet sitter på modellerna Scala och Kamiq. Den klarar vikter på upp till 100 kilo och väger bara fem kilo. Åkdonet blir ditt för 120 pund. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

80 procent av elsparkcykelföretagen har försvunnit från Stockholm
Bara Voi och Tier kvar

Den som varit ut och vandrat i Stockholm på senare tid har säkert märkt att det finns betydligt färre elsparkcyklar runtom en. Under september månad förra året fanns fler än 9 000 elsparkcyklar tillgängliga i Stockholm och i dag ligger den siffran en bit under 2 000. Åtta av de tio bolagen som var aktiva i Stockholm under hösten är nämligen inte längre verksamma där. En stor anledning till att antalet på senare tid har minskat så drastiskt är klart att folk inte rör sig lika mycket nu för tiden då högskolor är stängda och många väljer att jobba hemma. Men redan innan vintern 2019 var det bara tre aktörer på stockholmsmarknaden. Fredrik Hjelm, som är vd på Voi, berättar för DN att allt var frid och fröjd för dem under vintern men att coronakrisen ställde till det för många. Voi är tillsammans med Tier de enda förtegen som har kvar elsparkcyklar i huvudstan. Om någon av företagen som slagits kommer våga sig tillbaka när samhället återhämtar sig återstår att se. Tumnagel
76.5°
+
Frode Wikesjö
0

Voi pausar verksamheten i flera svenska städer
Det är ingen som vill elsparkcykla längre

Bor ni i Helsingborg, Malmö, Uppsala, Västerås eller Örebro och undrar var alla Vois elsparkcyklar tagit vägen så verkar det som om företaget nu har valt att pausa sin verksamhet i dessa fyra städer. Förutom det så tvingas Voi även pausa sin verksamhet i ytterligare ett 30-tal städer i Europa skriver DI Digital. Anledningen till det är att allt färre väljer att ta en elsparcykel nu för tiden då många sitter hemma i frivillig eller ofrivillig karantän. Voi skriver i ett pressmeddelande: "Vi har tvingats fatta detta tuffa beslut eftersom allmänheten på grund av Covid-19 arbetar hemifrån och undviker att besöka restauranger, teatrar, vänner och som konsekvens inte har lika stort behov av att åka Voi." Även Vois konkurrent Lime har valt att tillfälligtvis pausa sin verksamhet i några svenska städer skriver Breakit. Vois elsparkcyklar rullar dock tillsvidare på i Stockholm och Göteborg. När Vois verksamhet återupptas i de städer man nu stänger ner finns det för tillfället inga uppgifter om. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar. I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT. För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag: * Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provat prototypen av Vässla Bike
En rätt skoj grej!

Trogna läsare av Feber kanske kommer ihåg att jag provade delningstjänsten Wheels och det var en riktigt sorglig upplevelse. När Vässla visade upp sin Vässla Bike blev jag av förståeliga skäl inte lyrisk eftersom de såg lite lika ut. Men folket på Vässla var övertygande, så jag åkte och provkörde. Allt måste ju få en chans. Det ska först sägas att det här är en prototyp så massor av detaljer är inte klara och mjukvaran fortfarande inte färdig, så något test är detta inte. Men det är lovande. Dels så sitter man mycket bättre på den här än på Wheels-varianten och dels känns den kraftfullare. Två saker som gör att det går från tragedi till rätt skoj. Och roligt är viktigt, annars hade inte folk åkt elsparkcykel, det är ju knappast speciellt "coolt". Folk måste flytta sig mellan punkt A och B och vill göra det snabbt och inte plågsamt. Är det roligt är det ju en stor bonus. Hur som helst så ser jag fram emot den färdig produkten som kommer under andra kvartalet. Någon prislapp är tyvärr inte klar, men det här är ett fordon som konkurrerar med en elcykel och inte med en elsparkcykel vilket kommer att synas på prislappen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Autoliv utvecklar airbags till elsparkcyklar
Sparka säkrare

Autoliv håller på och utvecklar airbags till elsparkcyklar. Tanken är att airbagen ska sitta i sparkcykelns styre och skjutas uppåt när man krockar så att den som använder sparkcykeln landar på en kudde istället för till exempel en bil. Just nu håller man på med ett koncept men man kommer att börja arbeta tillsammans med partners för att få in detta i riktiga produkter framöver. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Vässla släpper Vässla Bike
En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?

Svenska Vässla har under några år nu sålt elmopeder och elsparkcyklar. Nu lanserar man sitt tredje fordon som man kallar för Vässla Bike. Enligt grundaren Rikard Bröms är det inte en elsparkcykel, inte en cykel, inte en elmoped utan alla tre. Minst två versioner kommer att finnas, en som går i 20 km/h och som då kommer att ha samma regler som elsparkcyklarna har i dag. Motorn kommer att vara på 250W och räckvidden upp till 4 mil. Den andra versionen går i 45 km/h och klassas då som EU-moped. Motorn är då dubbelt så stor, 500W. Båda versionerna väger nätta 17 kilo, har ett portabelt batteri på 1,5 kilo (från Samsung), laddar fullt på en timme och till 80 procent på 20 minuter. Vässla Bike ska vara förberedd för delningstjänster. I november så lanserades delningstjänsten Wheels i Stockholm som använder ett liknande fordon, ett fordon som jag inte alls var imponerad av vilket mest berodde på den lilla motorn. I elmopedsversion kanske det blir intressantare! Vässla Bike lanseras i dag. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Bird köper Circ
Ett elsparkcykelbolag mindre på stan

Det rör sig på elsparkcykelmarknaden och nu är det Bird som shoppar bolaget Circ. De finns i 40 städer i 14 länder i Europa plus Förenade Arabemiraten. Bird köper alltså bolaget och de flesta av de som i dag är anställda av Circ kommer att anställas av Bird. Bird köper Circ för att man vill bli större i Europa. Bird kom till Sverige först i somras och har sedan dess haft en blygsam närvaro på stan, i alla fall här i Stockholm. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Lime drar sig ur ett antal städer
Och sparkar 100 personer

Lime är ett av de riktigt stora bolagen inom elsparkcykelsbranschen som finns över stora delar av världen. Nu verkar ägarna tycka att det är dags att börja gå med vinst och man drar sig därför ur tolv städer som inte är lönsamma. I Europa handlar det om den österrikiska staden Linz, övriga städer är i Nord- och Sydamerika. Beslutet påverkar ungefär 100 personer som nu får gå från sina jobb. Tumnagel
55.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Säkerhetslucka upptäckt hos Voi
Obehörig kunde komma åt information om en miljon Voi-kunder

DI Digital rapporterar att elsparkcykeltjänsten Voi har haft en säkerhetslucka i sitt system som gjort att obehöriga tidigare har kunnat komma åt information från företagets kvittosystem. Säkerhetsluckan ska ha upptäckts av en av Vois egna användare. Användaren upptäckte att det gick att komma åt namn och epost-adresser till över en miljon av Vois användare från flera olika europeiska marknader. När felet upptäcktes ska säkerhetsluckan ha tätats omgående. Det är Voi själva som har anmält säkerhetsluckan i sitt kvittosystem till Datainspektionen. Voi uppger i ett mail till Dagens Industri att man inte tror att någon obehörig ska ha kommit över kvittouppgifter medan säkerhetshålet fortfarande var öppet:. "Vår interna utredning visar att inga kvitton faktiskt läckte ut, men bakgrunden till anmälan var att vi hade en sårbarhet i vårt system som uppmärksammades av en person utanför Voi." Tumnagel
30.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dragonfly är en eldriven skateboard med styre
Som utvecklarna vill kalla för "hyperscooter"

Skulle du vara sugen på en kombination av en eldriven skateboard och sparkcykel så har det brittiska företaget D-Fly Group presenterat ett sådant fordon som man döpt till Dragonfly. Man har även registrerat varumärket "Hyperscooter" vilket verkar vara den produktkategori som man anser att fordon som ser ut så här bör höra hemma. Dragonfly kommer med tre eller fyra hjul där toppmodellen har en topphastighet på 60 km/h och en räckvidd på cirka 45 kilometer. Vidare är den försedd med en 4,5 tum stor pekskärm som visar information om färden och av någon anledning även har möjlighet att spela upp video i 4K-upplösning. Det finns även ett inbyggt ljudsystem som föraren kan använda när den vill spela upp musik för sig själv och sina medtrafikanter. Hyperscootern Dragonfly verkar dock inte bli någon billig historia när de släpps i mitten av nästa år. D-Fly Group uppger att priserna för den trehjuliga Dragonfly kommer att starta på 5000 dollar, motsvarande cirka 47.000 kronor, medan priserna för modellen med fyra hjul kommer att starta på 6000 dollar, motsvarande cirka 56.500 svenska kronor. Tumnagel
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida