Quantcast
m

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Mulholland Automotive presenterar sportbilen Legend 480
Ska lanseras i år

Mulholland Group har i många år varit inblandade i motorsport och fungerat som leverantör åt bland annat Formel 1. Nu har de bestämt sig för att börja tillverka egna bilar och sportbilen Legend 480 är först ut. Bilen beskrivs som superlätt och en "pure drivers car". Det är en tvåsitsig coupé med V8:a under huven och bakhjulsdrift. Siffrorna i modellnamnet står för motorns effekt och för växlandet står en sexpetad manuell låda. Chassiet är i kolfiber och de exteriöra linjerna ska vara ritade av den förra TVR-designchefen Damian McTaggart. Planen är att lansera Legend 480 senare i år och efter denna ska det presenteras inte mindre än tre stycken bilar. Vad man får betala framgår dock inte för tillfälllet. Tyvärr finns det ingen bättre bild på hur bilen ser ut baktill. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

En presentation av Porsche 914
Härlig vagn

Här får vi oss en presentation av den klassiska sportbilen Porsche 914. Kanske lite utskrattad när den introducerades men definitivt ett samlarobjekt idag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Historien om RUF
Kärlek vid rödmarkeringen

1963 blev Alois Ruf Sr. omkörd av en Porsche 356 när han körde sin buss. I samma ögonblick förlorade föraren kontrollen över Porschen och kraschade framför Alois. Han köpte då bilen och fixade till den, och det var så det hela började. Idag är RUF erkänd som en egen biltillverkare och det är inte Porschar de bygger - utan RUF:s. I det här klippet får vi lära oss mer om historien och vad som kommer att hända i framtiden. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

En Acura NSX som campingbil
Funkar utmärkt om man har taktält

Sportbilen Acura NSX är väl kanske inte den mest praktiska att ha om man ska ut och campa, om man inte har ett taktält förstås! Det har den här snubben och här visar han hur det hela fungerar. Målet är att modda bilen så att den ska fungera att köra tvärs över USA med. Här kan ni följa Instagram-konto ägaren driver. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Det här är en ny eldriven superbil från Finland
Välj själv hur du vill att den ska se ut

Tritium Automotive är ett finskt företag som har en eldriven superbil på gång och så här ser den ut. Designen är en blandning mellan Lamborghini Aventador och något ur Ferraris katalog. Gillar man inte looken ska man dock kunna få bilen att se ut som man själv vill. Enligt Tritium kan kunden modifiera allt utom rörramen, motorn, batteripacket och skärmarna på insidan - men resten ska vara fritt fram. Under skalet ska det finnas 680 hästar och ett batteripack som räcker för 30 mils körning. Endast elva stycken bilar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta runt en miljon euro. Planen är att visa upp bilen i Monaco i juni. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Porsche Cayman T vs Alpine A110S
Vilken mittmotor-bil ska man satsa på?

Just nu är det nog många som sitter och funderar vilken nästa sportbil med mittmotor de tänker köpa är. Inte. Men man kan ju få drömma i alla fall. Autocar har testat Porsche Cayman T mot Alpine A110S för att försöka bena ut vilken av dem man bör satsa på. Vilken hade du valt? Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.9°
+
Bobby Green
0

Lanseringen av Maseratis elbil skjuts fram till september
Att anordna något i maj är bara att fetglömma

Tanken var att Maserati skulle visa upp sin nya eldrivna sportbil i maj men som vi alla vet är det bara att glömma allt vad event heter den närmaste tiden. Som ett resultat av virus-epidemin har man därför valt att skjuta fram presentationen till september istället. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Apex visar AP-0 Concept
Eldriven sportbil med 659 hästar

För en månad sedan skrev vi om den kommande brittiska eldrivna sportbilen AP-0 från företaget Apex. Den skulle visas upp i Genève men som ni säkert redan vet blev mässan aldrig av. Nu presenterar man i alla fall bilen på nätet och konceptet ska bli verklighet i slutet av 2022. Under skalet finns ett batteripack på 90 kWh som matar en elmotor som ger 659 hästar. Drivningen sker endast på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på kvicka 2,3 sekunder. Toppfarten anges till 306 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 51,5 mil enligt WLTP-cykeln och med en snabbladdare ska man kunna gå från urladdat till 80 procent på under 15 minuter. Bilens tjänstevikt ligger på 1200 kilo. Det är en stund innan produktionsversionen är här men när den väl lanseras ska den kosta runt 160.000 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

i8 är världens mest framgångsrika elektrifierade sportbil
I alla fall enligt BMW

Som vi tidigare har berättat kommer BMW nu i april att lägga ned produktionen av modellen i8. Den har tillverkats sedan maj 2014 och sedan dess har man sålt fler än 20.000 exemplar. Enligt BMW gör detta bilen till världens mest framgångsrika elektrifierade sportbil. Trots framgångarna finns det ingen direkt ersättare planerad. Vision M Next Concept kan dock ses som en indirekt ersättare när den väl dyker upp, men där handlar det istället om en ren elbil istället för en laddhybrid som i8 är. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Skön design på Bandini Dora Barchetta EV
Nytt från GFG Style

Som ett stort fan av allt Giorgetto Giugiaro designat inom bilvärlden och en älskare av 80-talet tokdiggar jag det senaste konceptet från GFG Style. Bilen som heter Bandini Dora Barchetta EV tycker jag ser ut som något som visades upp för 30-40 år sedan som en vision inför hur framtiden skulle kunna se ut. En sån där affisch man hade på väggen i pojkrummet bredvid Countach och F40. Det nya konceptet är en helt eldriven fyrhjulsdriven öppen sportbil med 544 hästar under skalet. Den baseras på ett aluminiumchassi och har en kaross helt i kolfiber. Inspirationen till designen kommer från den italienska biltillverkaren Bandini Automobili och deras modeller från 50-talet. Modellen vi ser på en av bilderna är en Bandini 750 Sport International Barchetta som man körde Mille Miglia-race med 1957. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Aston Martin V12 Speedster
Exklusiv sportbil för dig som vill köra med hjälm

Aston Martins Q-avdelning presenterar nu deras senaste skapelse - V12 Speedster. Det är en taklös sportbil med plats för två framtagen för den som har lite för mycket pengar och som gärna vill ha en speciell bil i sin samling. För pengarna får du förutom slank och snygg design även en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter under den långa huven. Den ger 700 hästar och har 752 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ge bilen möjlighet att ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. Toppfarten är satt till 300 km/h. Karossen är helt i kolfiber och som bas har man utgått från en blandning av DBS Superleggera och Vantage som båda bygger på en aluminiumplattform. Runt om finns adaptiva dämpare och det finns tre stycken olika körlägen att välja mellan. Fälgarna som är 21 tum har centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 765.000 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida