LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Kia har sju stycken nya elbilar på gång
Alla ska lanseras innan 2027

Kia presenterade i början av året "Plan S" - en strategi för hur deras eldrivna framtid kommer att se ut. Man sa då att man skulle ha elva stycken elektrifierade modeller innan 2025. Nu säger man att innan 2027 kommer sju av dessa vara helt eldrivna. Den första att lanseras går än så länge under kodnamnet CV och den kommer att släppas någon gång nästa år. Det här är en helt ny modell som inte baseras på någon befintlig Kia. Det ryktas att fyra av de nya elbilarna är suvar, en är en sportbil och de två resterande hatchbacks av något slag. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Nissans nya Z-bil
Z Proto bjuder på dubbelturbomatad V6:a

Efter ett gäng teasers visar Nissan nu upp den nya sportbilen Z Proto. Det här är en retro-inspirerad sak som hyllar det nu 50-åriga Z-arvet och bland detaljerna hittar vi lackvalet, huvens form, grillens design och bakre sidorutans uppsving med Z-emblemet på plats. Man har blandat hej vilt från många Z-bilar och bakljusen påminner exempelvis en del om de som återfinns på 300ZX. Där Nissan 240Z (Datsun 240Z) erbjöds med en rak sexa på 2,4 liter har den nya bilen istället en V6:a på okänt antal liter med dubbelturbo. Nissan säger inget om effekt just nu men det misstänks att det är samma maskin som sitter i Infiniti Q60 Red Sport 400. I den modellen ger den 406 hästar och 474 newtonmeter i vrid. I Z Proto sker drivningen på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Bilen mäter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och den är 1,31 meter hög. I hjulhusen sitter 19-tummare och frontsplittern, diffusorn och sidokjolarna är alla i kolfiber. På insidan hittar vi två sportiga stolar, en tre-ekrad ratt, ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och tre stycken analoga mätare ovanpå instrumentbrädan. När Z Proto ska börja tillverkas, lanseras och vad priset blir är oklart för tillfället. Tyvärr kommer bilen inte att säljas i Europa. Vad tycker ni om den? Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Maserati MC20 läcker ut
Läcker?

Om ungefär tolv timmar kommer Maserati att presentera sin nya sportbil MC20. Bilder på bilen har dock redan läckt ut så här kan ni spana in den innan premiären som sker på länken nedan. Vad tycker ni? Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Det verkar som att Nissans nya Z-bil får manuell låda
Kul!

Den 15 september kommer Nissan att visa upp Z Proto som är en ny sportbil med designinspiration från gamla Z-modeller. Nu får vi ett nytt teaserklipp som verkar säga att bilen kommer att erbjudas med manuell låda. Precis som det ska vara i en sportbil alltså. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Nissans nya Z-modell går under namnet Z Proto
Visas upp den 15 september

Snart är uppföljaren till Nissan 370Z här. Den kallas för Z Proto och den 15 september dras skynket bort och vi får se vad man har kokat ihop. Om Proto innebär att det bara är en prototyp för tillfället återstår att se, men att hoppas på en helt färdig produktionsbil redan kanske är för mycket. "Nissan is reawakening the Power of Z with the new Nissan Z Proto. We’ve combined 50 years of passion and heritage with modern technology to design the new generation of the legendary Z sports car." Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Maserati MC20
Snart premiär

Den 9 september kommer Maserati att dra täcket av den nya sportbilen MC20 och här har vi en ny kort teaser som avslöjar lite av bilens linjer. MC20 får en mittmonterad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som utvecklats med hjälp av F1-teknik. Motorn ger hela 629 hästar och har ett vrid på 730 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda från Getrag som driver bakhjulen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Ny sportbil från Lotus kommer nästa år
Kommer placera sig mellan Exige och Evora

Lotus kommer nästa år att släppa sin första helt nya modell på tolv år. Den går internt fortfarande under kodnamnet Type 131 och kommer placera sig mellan modellerna Exige och Evora i familjen. 131 kommer att baseras på en helt ny plattform och den kommer att använda sig av en förbränningsmotor för att hålla vikten nere. Exakt när bilen ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.4°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini presenterar Sián Roadster
Men den går inte att köpa längre

När det presenteras supersportbilar är det lite irriterande eftersom vi vanliga människor aldrig kommer att ha råd att köpa dem. Ännu mer irriterande blir det när de redan är slutsålda när de presenteras. Som Lamborghini som nu släpper en taklös version av Sián. Den kommer att tillverkas i 19 exemplar, alla sålda. Jag som så gärna ville ha en. Attans. Sián Roadster är lite långsammare än versionen med tak, här får man vänta 2,9 sekunder istället för 2,8 sekunder innan man kommer till 100 km/h. Dit tar en V12:a på 785 hästar och en elmotor på 34 hästar dig. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

John Oates visar upp sin favorit-Porsche
Karma Carrera

John Oates är ena halvan av den amerikanska duon Hall & Oates och han och hans fru Aimee är riktiga Porsche-fanatiker. De har allt från klassiska 356 till de senaste versionerna av 911. En av deras favoriter i samlingen är en vit 911 från 1984 som de har döpt till Karma Carrera och den får vi reda på lite mer om här. Bonusklipp nedan med en av gruppens, i mitt tycke, bästa låtar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Mulholland Automotive presenterar sportbilen Legend 480
Ska lanseras i år

Mulholland Group har i många år varit inblandade i motorsport och fungerat som leverantör åt bland annat Formel 1. Nu har de bestämt sig för att börja tillverka egna bilar och sportbilen Legend 480 är först ut. Bilen beskrivs som superlätt och en "pure drivers car". Det är en tvåsitsig coupé med V8:a under huven och bakhjulsdrift. Siffrorna i modellnamnet står för motorns effekt och för växlandet står en sexpetad manuell låda. Chassiet är i kolfiber och de exteriöra linjerna ska vara ritade av den förra TVR-designchefen Damian McTaggart. Planen är att lansera Legend 480 senare i år och efter denna ska det presenteras inte mindre än tre stycken bilar. Vad man får betala framgår dock inte för tillfälllet. Tyvärr finns det ingen bättre bild på hur bilen ser ut baktill. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida