m

Smarta hem-standarden CHIP verkar äntligen vara på gång
Alla de stora tillverkarna står bakom Connected Home over IP

Det har nu gått över ett år sedan ZigBee Alliance tillsammans med ett hundratal tillverkare av smarta hem- och andra IoT-prylar presenterade Connected Home over IP (CHIP), standarden som skulle göra det enklare att integrera smarta hem-grejer från olika tillverkare med varandra. Sedan presentation av CHIP 2019 har det dock varit rätt så tyst om initiativet. Nu uppger dock ZigBee Alliance att de första CHIP-kompatibla smarta hem-prylarna ska vara på gång och förhoppningsvis ha letat sig ut på marknaden någon gång i slutet av året. Bland prylar som då förväntas dyka upp med CHIP-stöd finns till exempel tv-apparater, högtalare, persienner, temperaturanläggningar, låssystem, säkerhetssystem och wifi-routers. CHIP-standarden bygger på en kombination Bluetooth LE, wifi och det någorlunda nya Thread-protokollet vilka hanterar olika grejer när hemmets smarta prylar ska integreras med varandra. I dagsläget har över 170 tillverkare anslutit sig till CHIP-standarden och bland dessa märks bland andra tech-jättar som Google, Amazon, Apple, Samsung (SmartThings) såväl som möbelföretaget IKEA och andra företag som tillverkar smarta hem-grejer. I klippet här nedanför kan ni kolla in ett webinar från ZigBee Alliance där de snackar mer om hur CHIP fungerar, var CHIP befinner sig nu och hur framtiden för CHIP kan komma att se ut. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

Android Police snyggar till hemskärmen på OnePlus 9 Pro
Vad brukar du göra för ändringar?

Den stora fördelen med Android jämfört med iOS är att det är väldigt lätt att förändra utseendet på telefonen nästan precis hur man vill. Det finns drösvis med appar som fixar olika bakgrundsbilder, hemskärmsappar som förändrar hur vi interagerar med telefonen och förstås olika ikoner. Android Police har släppt en video där redaktören Zach visar upp sin OnePlus 9 Pro och ger oss en genomgång av gränssnittet i telefonen, vilket alltid är intressant att se för att få lite inspiration. Hur ser det ut på era telefoner? Kör ni standardhemskärm och skippar pillandet, eller har ni gått all in med Nova Launcher och moddat gränssnittet in i minsta detalj? Dra en skärmdump och visa upp era alster i kommentarsfältet, vetja. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Tesla sänker priset på Model 3
Men lägger till standardutrustning

Elbilar är fortfarande ruskigt dyra, men de blir mer och mer prisvärda. Nu sänker Tesla priserna på två versioner av Model 3 och lägger samtidigt till saker i standardutrustningen på den billigaste versionen. Det handlar om trevliga saker som värmepump, elektrisk bagagelucka och ny mittkonsol med induktiv laddning för två mobiltelefoner. Prislappen sänks alltså samtidigt på Model 3 Standard Range Plus från 579.900 kronor till 549.900 kronor men det är exklusive destinations- och dokumentavgifter på 9180 kronor. Samtidigt skrivs räckvidden upp från 43 till 44,8 mil. Även Model 3 Long Range prissänks från 649.900 till 619.900 kronor plus avgiften på 9180 kronor. Priserna är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

DJI presenterar Air 2S
Ny drönare med en ordentligt uppgraderad kamera

DJI har presenterat lite nytt på drönarfronten. Den här gången är det Air-serien som byggts ut med Air 2S som erbjuder en snarlik upplevelse som Mavic Air 2, fast med små designändringar och en uppgraderad kamera. Air 2S kommer med en ny sensor på 1 tum som kan ta bilder med upp till 20 MP upplösning och spela in 5,4K-video i 30 fps, eller 4K i 60 fps med 150Mbps bitrate. Med den förbättrade sensorn ska digitala zoomen förbättrats och kameran kan hantera 4 gånger zoom vid 4K-inspelning och upp till 8 gånger zoom om man sänker upplösningen till 1080p. Med den större sensorn har även vikten ökat en aning, vilket i sin tur påverkar flygtiden. Vikten ligger på 595 gram och flygtiden ligger på 31 minuter, ner från 33 minuter på Mavic Air 2. Drönaren kommer med uppgraderade sensorer för hinderdetektering och ska nu vara bättre på att upptäcka hinder som är längre bort och kan göra detta i högre hastigheter än tidigare. Drönaren ska även utrustas med uppdaterad videoöverföringsteknik som gör att videoströmmen har en teoretisk maxräckvidd på upp till 12 km. DJI Air 2S går att beställa nu via DJI:s hemsida och kommer även vara tillgänglig via välsorterade elektronikbutiker. Priset ligger på 1029 euro för standardpaketet och Fly More-samlingen, som i vanlig ordning kommer med fler batterier, ladd-hubb och bärväska, kostar 1349 euro. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

OnePlus Watch ger ett gott första intryck
Vi har tagit en titt på OnePlus första klocka

OnePlus presenterade Watch vid sidan av 9-serien och det hela såg kort och gott ut som en lovande smart klocka. Eller smart är väl att ta i. Till skillnad från andra klockor som Samsung Galaxy Watch och Apple Watch är OnePlus klocka mer en förlängning än en fristående enhet, men efter att ha pillat med klockan ett tag känns det som att den ger användaren allt som behövs, egentligen. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Siri kommer inte ha en standardröst i iOS 14.5
Användaren får själv välja mellan manlig och kvinnlig röst

TechCrunch rapporterar att nästa version av iOS inte kommer att ha någon standardröst för Apples digitala assistent Siri. Istället kommer det bli möjligt för användaren att välja mellan två olika röster, en manlig och en kvinnlig. Apple säger i ett uttalande: "We’re excited to introduce two new Siri voices for English speakers and the option for Siri users to select the voice they want when they set up their device. This is a continuation of Apple’s long-standing commitment to diversity and inclusion, and products and services that are designed to better reflect the diversity of the world we live in." Som synes i uttalandet ovan gäller det här för dem som använder Siri på engelska. Hur Siris röst kommer att bli för oss som använder Siri på svenska i iOS 14.5 finns det än så länge ingen information om. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

VISA börjar stödja stablecoin
Snart kan man använda VISA för att betala med USD Coin

Betalnätverket VISA har inlett ett samarbete med tjänsten Crypto.com vilket innebär att VISA nu kan erbjuda transaktioner i kryptovalutan USD Coin (USDC). USD Coin är ett så kallat stablecoin som är knutet till kursen på den amerikanska dollarn. Det innebär att valutan är betydligt mycket mer stabil än till exempel bitcoin och flera andra kryptovalutor. VISA skriver i ett pressmeddelande om att de nu kommer att börja stödja direkttransaktioner med USDC: "Visas standarder kräver idag att partners genomför sina överföringar i en traditionell fiatvaluta, vilket kan öka kostnaderna och komplexiteten för företag byggda med digitala valutor. Möjligheten att betala i USCD förenklar för dessa bolag, lösningen öppnar också upp för att Visa i framtiden ska kunna stödja centralbankstyrda digitala valutor." VISA har som mål att öppna upp sitt samarbete med stablecoins även till andra av sina samarbetspartners under året. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google drar igång Android Ready SE Alliance
För att fixa digitala nycklar, id-kort och pengar till Android-grejer

Google har lanserat något som man kallar för "Android Ready SE Alliance" vilket är initiativ som ska säkerställa att olika Android-grejer ska kunna användas som digitala nycklar, id-kort, körkort, pengar och plånböcker framöver. Genom Android Ready SE Alliance hoppas Google att man tillsammans med andra utvecklare ska kunna ta fram en slags standard som ska verifiera att hårdvaran i prylarna når upp till de säkerhetskrav som ställs för att hantera sådana saker. Det handlar både om att hårdvaran inte ska gå att modifiera av någon obehörig såväl som att olika mjukvarunycklar ska hållas säkra, något som Google kallar för StrongBox. Google skriver om StrongBox: "StrongBox is an implementation of the Keymaster HAL that resides in a hardware security module. It is an important security enhancement for Android devices and paved the way for us to consider features that were previously not possible." Google skriver vidare att Android Ready SE inte bara är tänkt för att hantera digitala nycklar, id-kort, pengar och annat på mobiler utan också är tänkt att användas på till exempel WearOS, Android Auto Embedded och Android TV. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Två iMac-konfigurationer försvinner
Något som tyder på att Apple kan ha nya iMacs på ingång

MacRumours rapporterar att Apple har slutat att sälja 21,5-tumsversionen av iMac med 512GB och 1TB SSD-lagring. Vill man köpa en 21,5 tums iMac idag får man välja mellan standardkonfigurationen med en SSD på 256GB eller välja till 1TB Fusion Drive-lagring. Den större iMac-modellen på 27 tum går fortsatt att få med lagringsalternativ på allt från 256GB upp till 8TB. Att det inte längre går att välja vissa konfigurationer på 21,5 tums iMac anser bedömare gör det ännu mera troligt att Apple snart kan komma att presentera helt nya iMac-modeller, modeller som då sannolikt är baserade på Apples egna Apple Silicon-chip. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen kommer inte utveckla fler fossilmotorer
Följer Audi och Mercedes

Att det är elbilar som gäller nu är väl ingen hemlighet, men än är fossilmotorn inte riktigt död. Men snart så. Biltillverkarna tjänar, just nu, betydligt mer pengar på att sälja bilar med fossilmotorer än elmotorer. Volkswagen säger öppet att man kommer att fortsätta sälja bilar med fossilmotorer så länge man kan och att dessa kommer att betala för övergången till eldrift. Så man stretar emot så länge man kan. Men att lägga stora pengar på att utveckla fossilmotorn verkar det inte vara tal om. Flera tillverkare har sagt att man inte kommer att utveckla nya motorer och nu är det Volkswagen som berättar att det inte är troligt med helt nya fossilmotorer. Utveckla de man redan har kommer man dock fortsätta att göra och det måste man göra eftersom det kommer en ny utsläppsstandard kallad Euro 7 som motorerna måste klara. Exakt vad den standarden innebär är inte presenterat ännu. Hur hård den standarden kommer att vara avgör om fossilmotorn kommer att leva efter 2025 i Europa. Enligt Mercedes, som också är tveksamma till att de kommer att göra någon ny motor, så kan en hård Euro 7-standard betyda att det i princip blir omöjligt att registrera en fossilmotor i EU efter 2025 och då är loppet så att säga kört. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Dolby Vision börjar testas på Xbox Series X/S
Mer HDR till folket!

Microsoft har med Xbox Series X/S gjort ett rätt bra jobb med att få fler att uppleva HDR. Bland annat har spelare möjlighet att lägga till HDR i äldre titlar via Auto HDR-funktionen och nu verkar Microsoft låta vissa användare testa att köra spel med HDR-standarden Dolby Vision. Xbox-spelare som är en del av Xbox Insider-programmet har möjlighet att testa Dolby Vision i spel som Borderlands 3, Gears 5, Halo: Master Chief Collection och Wreckfest. När alla Xbox Series X/S-användare får tillgång till Dolby Vision är för tillfället okänt, men stöd för HDRR-standarden lär dyka upp under året. Ovan har ni en video som ser bra ut om man tittar på en skärm med Dolby Vision-stöd. Tumnagel
43.2°
+
André Stray
0

Lucid Air blir den första bilen som får Dolby Atmos
21 stycken högtalare positionerar ljudet överallt

Dolby och Lucid har nu slagit sina kloka huvuden ihop och byggt in Atmos i Lucids kommande elbil Air. Systemet består av 21 stycken högtalare som ska kunna förflytta och positionera ljudet i kupén så att det alltid är optimalt. Förare, passagerare och andra i bilen ska kunna få varningsmeddelanden och andra notifieringar på den plats de är på. Ett exempel är att bältesvarnaren bara kommer att låta på den platsen där bältet inte är iklickat. Man kallar det hela för Surreal Sound. Systemet kommer att vara standard i Air Grand Touring och Air Dream Edition men tillval i Air Touring och Air Pure. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar specialversion av GR Supra
Jarama Racetrack Edition

Toyota visar nu upp en specialversion av GR Supra som fått tilläggsnamnet Jarama Racetrack Edition. Med denna vill man hylla den legendariska racerbanan i Madrid, Spanien och man gör detta genom att begåva bilen med en klar blå färg döpt till Horizon Blue och mattsvarta fälgar. Insidan får även svart alcantaraklädsel med blåa sömmar. Bilen ska även komma med mycket utrustning som standard. Motorn lämnas orörd vilket innebär att den raka turbomatade sexan fortfarande bjuder på 340 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Endast 90 stycken exemplar kommer att säljas i Europa. Försäljningen drar igång nu under mars men något pris har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Svenska Awake släpper tredje generationens bräda
Och sänker priserna kraftigt

Svenska Awake gör wakeboards som går på el och de är fantastiskt roliga, jag provkörde i somras och önskar att jag hade råd med en. Nu släpper de generation tre, som de kallar för Rävik 3. På den är skrovet fått lite ny design som erbjuder lite lite annorlunda viktfördelning och ger lite annorlunda karaktär till brädan. Man har även skapat en ny ESC (electronic speed controller), gjort om fjärrkontrollen och byggt en helt ny borstlös motor. Rävik 3 är i stil mellan de tidigare modellerna One (som är mer glida) och S (som är mer sportig). Prislappen ligger på 11.900 euro (plus moms) med standardbatteriet, vilket kan tyckas mycket. Men eftersom man har fått fart på produktionen nu (med ny fabrik på 1000 kvadratmeter) så är det en rejäl prissänkning mot tidigare, ner ungefär 5000 euro. Även Rävik One och S har fått rejält sänkta priser. Så inte lika blodigt som förut alltså, och som sagt väldigt, väldigt roligt. Alla inställningar för brädan görs i en app och det går att köpa till extra batterier om man vill köra länge. För transparensens skull, vår säljare Fredrik är posterboy för Awake och väldigt duktig på att köra, som ni ser på bilderna ovan och videon nedan. Och som ni ser behöver det inte vara 30 grader varmt för att vara roligt! Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

Kassettbandets skapare död
Lou Ottens ville skapa ett litet lagringsformat

Den nederländske uppfinnaren Lou Ottens har gått bort vid 94 års ålder. Ottens var antagligen mest känd för att ha skapat kassettbandet, lagrinsmediet som framför allt användes för att lagra musik på. Ottens började arbeta för Philips 1952 och ledde 1960 arbetet med att utveckla deras första portabla inspelningsmaskin som använde magnetband. Två år senare utvecklade han och hans team kassettbandet vilket presenterades 1963. Med kassettbandet hoppades Ottens skapa ett bandlagrings-format som var mindre än dåtidens magnetbands-rullar. Han vill specifikt att det skulle gå att få ner i en bröstficka och när kassettbandet lanserades 1963 gjordes det under slogan "Smaller than a pack of cigarettes!" Kassettband används än idag men får väl anses ha sina glansdagar bakom sig. Lou Ottens var senare i sitt liv även inblandad i att utveckla cd-standarden som togs fram av Sony och Philips. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är insidan av Audi Q4 e-tron
Och lite maskerad utsida

Jag har redan kört en helt ny elbil från Audi i år, men snart kommer en till. Och den är kanske inte lika spektakulär som e-tron GT, men den kommer garanterat att sälja bättre. Vi pratar om det lite lyxigare syskonet till Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Vi kikade in konceptet för två år sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor den kändes på insidan. Jag vill minnas att den kändes liten, men den har kanske växt från koncept till verklighet för enligt Audi själva så ska Q4 vara lika rymlig på insidan som en Q7:a. Win för elbilen helt enkelt. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Smygtitt på Volkswagen Project Trinity
Den eldrivna sedanen lanseras 2026

I slutet av januari skrev vi om Volkswagens Project Trinity första gången. Det handlar om en stor eldriven sedan som kommer bli ett nytt flaggskepp som ska sätta en ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning. Nu får vi ytterligare en smygtitt på modellen i form av bilden ovan, men den ska inte lanseras förrän om fem år. Mer om hur Volkswagen tänker inför framtiden kan ni läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

OnePlus 9 presenteras 23 mars
Ska ha Hasselblad-märkt kamera

OnePlus har under morgonen spikat datum för OnePlus 9-show och levererat lite information om den kommande enheten. Mer specifikt handlar det om kameran och för att förbättra upplevelsen har OnePlus inlett långsiktigt samarbete med anrika kameramakaren Hasselblad, som numera ägs av DJI. OnePlus ska under de kommande åren lägga närmare 150 miljoner dollar för att förbättra kameraupplevelsen tillsammans med Hasselblad och detta kommer resultera i en rad ändringar. Redan nu har vi fått reda på att OnePlus 9-serien kommer använda ny färgkalibreringsprocess vid namn Natural Color Calibration som ska sätta en ny färgkalibreringsstandard och erbjuda bättre färgåtergivning vid plåtning. Vidare kommer Hasselblad Pro-läge flytta in i kameran som ger användare mer kontroll över sinställningar som ISO, fokuspunkt, vitbalans och mer samt möjlighet att ta bilder i 12-bit RAW. Även på hårdvarufronten kommer det ske lite trevligheter. OnePlus kommer använda Sonys bildsensor IMX789 som kan spela in 4K-video i 120fps eller 8K i 30fps. Denna ska sitta bakom ett nytt objektiv OnePlus tagit fram med Hasselblad som bland annat ska eliminera distorsion som vanligtvis brukar uppstå när vidvinkelobjektiv används. Vidare ska vi i framtiden få se flådigare kamerateknik som panoramakamera med 140 graders synfält och T-Lens-teknik som ska erbjuda snabbare fokus på selfiekameror. OnePlus 9-serien kommer presenteras 23 mars klockan 16:00. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Telefoner som säljs i Utah måste ha "porrfilter"
Från och med nästa år

Några lagstiftare i Utah bestämde i veckan att samtliga telefoner och paddor som säljs i den amerikanska delstaten måste ha ett inbyggt porrfilter. Filtret, som måste vara på plats till 2022, ska blockera material som anses vara skadligt för minderåriga. Tillverkarna tvingas därmed implementera och aktivera ett sådant filter som standard i sina produkter. Sedan är det då upp till användaren själv att bestämma om de vill inaktivera det eller ej. Enheter som säljs utan detta filter aktiverat kan behöva betala böter (som högst 500 dollar) dock ska lagförslaget tydligen inte vara en officiell lag i delstaten förrän minst fem andra stater har vidtagit liknande åtgärder. Lagförslaget röstades igenom med en relativt stor marginal och ska nu bara godkännas av Utahs guvernör Spencer Cox för att det ska bli klart. Lagstiftare i Utah har tidigare kallat porr som en folkhälsokris så det var väl kanske inte helt oväntat att sådana här grejer skulle implementeras där. Tumnagel
6.8°
+
Frode Wikesjö
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida