LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Tencent köper in sig i svenska 10 Chambers
GTFO-utvecklarna behövde backup

Svenska 10 Chambers jobbar för tillfället för fullt med sitt kooperativa actionskräckspel GTFO, men nyligen behövde gänget leta utvärtes för ekonomisk uppbackning. Och det har gänget fått i form av kinesiska Tencent som köpt "en stor del" av 10 Chambers. Hur stor del och hur mycket pengar Tencent lagt på utvecklarstudion är för tillfället okänt. Med den extra kosingen meddelar 10 Chambers-grundaren Ulf Andersson att utvecklarna får mer kreativ frihet samt möjlighet att färdigställa spelet. Mer specifikt säger Andersson detta om situationen: "We needed to find a partner that gives us the creative freedom to reach these new heights, while at the same time support our long-term commitment to the GTFO community. For the future of the studio as a whole, it makes it even more exciting." GTFO släpptes som early access-spel i december, men när skarp release kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
13.8°
+
André Stray
0

USA vill veta om Unreal Engine pratar med Kina
Eftersom Tencent äger delar av Epic Games

Den amerikanska regeringen har som bekant varit lite på krigsstigen när det gäller vissa kinesiska företag så som Huawei och ByteDance. Nu verkar det som att myndigheterna där har ställt in siktat på Tencent som bland annat äger League of Legends-skaparna Riot Games och 40 procent av Epic Games som gör populära spelmotorn Unreal Engine. Rapporter har nämligen börjat dyka upp om att myndigheterna därborta har bett både Riot och Epic att lämna över data för hur de lagrar användardata för att se om/hur det delas med Tencent. Tencent äger delar av många andra spelföretag också så som Supercell, Activision Blizzard, Ubisoft och Paradox. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

TikTok och WeChat blockeras från app-butiker i USA på söndag
På order av Donald Trump

USA:s handelsdepartement meddelade idag att de båda kinesiska apparna TikTok och WeChat inte längre får göras tillgängliga för nedladdning i de amerikanska versionerna av app-butiker som erbjuder appar till mobiltelefoner. Det innebär att Apple och Google inte längre får distribuera de båda apparna via App Store respektive Google Play Store från och med söndag 20 september. TikTok och WeChats ägare, ByteDance och Tencent, får ej heller lagra data från apparna hos någon lagringstjänst som är geografiskt placerad i USA. Handelsdepartementet beslut ska vara en direkt order från USA:s president Donald Trump. USA:s handelsminister Wilbur Ross kommenterar beslutet: "Today’s actions prove once again that President Trump will do everything in his power to guarantee our national security and protect Americans from the threats of the Chinese Communist Party. The Chinese Communist Party (CCP) has demonstrated the means and motives to use these apps to threaten the national security, foreign policy, and the economy of the US." Det har tidigare snackats om att Oracle skulle köpa den amerikanska delen av TikTok från Bytedance med syftet att undvika ett sådant förbud som ser ut att träda i kraft på söndag. Den affären lär dock inte hinna avslutas innan det nya förbudet träder i kraft. Det gör att verksamheten för TikTok i USA för tillfället ser ännu skakigare ut än vad den gjorde i början av den här veckan. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Indien förbjuder över hundra kinesiska appar till
Anser att de kan skada rikets säkerhet

Flera källor rapporterar att Indien nu förbjuder ytterligare 118 appar som har sitt ursprung i Kina. Detta är något man gör efter att tidigare i år förbjudit 59 kinesiska appar, bland annat den omdebatterade sociala medie-appen TikTok. Bland de över hundra apparna som nu kommer att blockeras i Indien hittas bland annat det populära spelet PlayersUnknowns BattleGround (PUBG) samt en del appar från de båda kinesiska techjättarna Tencent och Baidu. Anledningen till att Indien beslutar att förbjuda ännu fler appar från Kina uppges bero på att dessa kan hota Indiens självständighet, integritet och säkerhet. Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Senaste Call of Duty-trailern kortas ner rejält
Sekvens från Himmelska fridens torg borta

Förra veckan fick vi bekräftat att årets Call of Duty kommer bli en del av Black Ops-serien och spelet kommer utspela sig under kalla kriget. Vi fick reda på detta när Activision släppte en två minuter lång teasertrailer för spelet, men teasern i fråga verkar ha upprört en och annan och Activision har nu släppt en ny, betydligt kortare, version av teasern. Anledningen till detta är att teasern blockats helt i Kina på grund av att den innehöll en kort sekvens från protesterna vid Himmelska fridens torg, vilket Kina inte riktigt vill bekräfta har hänt, och den nya versionen av teasern har videomaterial från protesterna plockats bort. Originalversionen av teasern, som ni för övrigt kan kika på nedan, har ersatts med den kortare versionen i de officiella Call of Duty-kanalerna samt hos Xbox, men den gamla teasern finns fortfarande att skåda via andra kanaler. Varför Activision har ersatt den gamla versionen med den betydligt kortare i hela världen är dock oklart, men det spekuleras att Tencent, som äger 5 procent av Activisions aktier, visat missnöje över det hela. Tumnagel
8.7°
+
André Stray
0

Rykte TikTok kan stämma Vita Huset
Anser att förbudet strider mot den amerikanska konstitutionen

Tidigare i veckan så skrev den amerikanska presidenten Donald Trump på en presidentorder som förbjuder amerikaner att utföra transaktioner till Tencent och ByteDance. Något som mer eller mindre resulterar i ett förbud av den populära appen Tiktok samt chattappen WeChat. Anledningen till förbudet är att de anser att TikTok kan används för att sprida desinformation och för att det, enligt administrationen, spionerar på sina användare samt skickar den datan vidare till kinesiska staten. Inte helt oväntat så var TikTok inte helt nöjda med detta och enligt källor till den amerikanska public service-radiokanalen NPR kommer de stämma Trump-administrationen, potentiellt redan nu på tisdag. Enligt NPR så anser TikTok nämligen att förbudet strider mot den amerikanska konstitutionen och att det inte finns några som helst belägg för det. Presidentordern kommer börja gälla om 45 dagar. På tal om TikTok så uppger källor för Wall Street Journal att Twitter har inlett samtal med Bytedance om att förvärva TikToks amerikanska verksamhet. Tumnagel
36.7°
+
Frode Wikesjö
0

Trump bannlyser Tiktok i USA
Har skrivit på presidentorder

Donald Trump har tidigare sagt att Tiktok skulle förbjudas att användas i USA och i natt skrevs spikades detta med en presidentorder. Ordern handlar om att amerikaner förbjuds att utföra transaktioner till Tencent och ByteDance, vilket i sin tur förbjuder användningen av Tiktok samt chattappen WeChat. Enligt Trump beror detta på att Tiktok kan används för att sprida desinformation som gynnar det kinesiska kommunistpartiet samt desinformation om COVID-19. Det sista är aningen ironiskt då Trumps inlägg om coronavirus har plockats ner av både Twitter och Facebook på grund av samma anledning. Det har spekulerats att detta också skulle påverka Tencent-ägda spelstudior som Riot Games, Supercell, Grinding Gear Games och Funcom, men det verkar bara vara WeChat som påverkas. Presidentordern kommer börja gälla om 45 dagar, vilket betyder att Microsofts potentiella köp av Tiktok måste ske relativt snabbt. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

BadPower kan få prylar att börja brinna
Nytt hack använder snabbladdare för att sabba mobiler och annat

Säkerhetsforskare på det kinesiska jätteföretaget Tencent har hittat sårbarheter i snabbladdare till mobiltelefoner, laptops och annat som gör att dessa kan förstöra och i värsta fall även tända eld på till exempel en mobiltelefon eller en laptop. Batteriladdare med snabbladdning kan själva reglera spänningen som skickas till prylen som laddas genom att kommunicera med denna. En snabbladdare som infekterats med det som forskarna kallas för "BadPower" kan däremot öka spänningen till mer än vad mobiltelefonen eller laptopen klarar av att ta emot, något som kan leda till att de kan börja brinna som synes i videoklippet ovan. Tencents forskare har analyserat 35 modeller av snabbladdare och av dessa ska 18 stycken ha varit möjliga att utsätta för en BadPower-attack. Enligt forskarna så ska detta gå att avhjälpa genom att uppdatera firmwaret i snabbladdarna så att dessa inte kan påverkas av en attack. Tyvärr så märkte forskarna även att firmwaret i 18 av de 34 chip till snabbladdare man analyserat var av en typ där firmwaret inte gick att uppdatera. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt Metal Slug-spel på gång
Dock för mobiltelefoner

Metal Slug är bra grejer och nya sådana är ju alltid roliga att spela. Så när jag fick höra att det var ett nytt Metal Slug-spel på gång drog jag lite på smilbanden. Dock fick glädjen en fet lavett när jag fick se trailern samt reda på att det handlade om ett väldigt ocharmigt mobilspel. Spelet utvecklas i alla fall av TiMi Studios, en del av Tencent Games samt utvecklare av Call of Duty: Mobile, och går under utvecklingsnamnet Metal Slug: Code J. Något släppdatum är inte spikat ännu. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

Forskare hittar coronavirus i Stockholms avloppsvatten
Kan ge en tydligare bild av smittspridningen

Sedan i början av april har forskare från bland annat KTH tagit prover på avloppsvattnet i Henriksdals och Bromma reningsverk i Stockholm för att mäta förekomsten av det nya coronaviruset där. Tanken bakom provtagningarna är att kunna följa förekomsterna av viruset i avloppsvattnet för att kanske kunna förutspå var det eventuellt kan bildas nya kluster som sprider viruset vidare. Det är framför allt den så kallade andra vågen av viruset som forskarna hoppas kunna fånga upp med hjälp av den här metoden. David Nilsson som är föreståndare på KTH Vattencentrum säger till DN: "Det verkar som att vi skulle kunna få en till två veckors försprång med den här metoden. Vi hoppas att det ska bli ett klokt och smart redskap i verktygslådan för både samhällsplanerare, samhällsinstitutioner och vårdgivare." Det finns idag inga konstaterade fall där man misstänker att människor skulle smittas av coronaviruset via avloppsvattnet. Det har dock funnits misstankar om att så kan ha varit fallet i till exempel Hongkong. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Riot Games köper Hypixel Studios
Spelutvecklarna bakom kommande Minecraft-klonen Hytale

Kinesiska Tencents amerikanska spelstudio Riot Games har köpt upp den kanadensiska spelstudion Hypixel Studios, en studio man sedan tidigare samarbetat med i utvecklingen av det kommande spelet Hytale. Hytale beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där fokuset ligger mindre på att skapa grejer och mer på att fajtas och dra ut på äventyr i en kubistisk spelvärld. Ni hittar ett smakprov på det hela i trailern här nedanför och spelet är planerat att släppas någon gång under 2021 till pc. Vad Riot Games betalar för Hypixel Studios är inget företagen har uppgett. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu testas Stockholms avloppsvatten för coronavirus
För att hålla koll på smittspridningen

Sedan en vecka tillbaka har Stockholms avloppsvatten börjat testas för coronavirus vilket är något man gör för att hålla koll på smittspridningen rapporterar DN. Avloppsvatten är ingen känd smittoväg för det nya coronaviruset. Provtagningarna görs primärt för att kontrollera smittspridningens omfattning och för att tidigt upptäcka en eventuell ny virusvåg. Det är KTH Vattencentrum som står för testerna och David Nilsson som är föreståndare för det säger till DN: "Vi använder avloppsvattnet för att få en tidig indikation på hur smittspridningen ser ut bland en stor mängd individer i Stockholm. Vi vet att viruset följer med avföringen ut och därför enkelt kan spåras i avloppsvatten." Stockholm är den region i Sverige som drabbats i särklass hårdast av det nya coronaviruset. Av de närmare 12.000 konstaterade fall av covid-19 som upptäckts i Sverige finns över 4800 i Stockholm. Av de lite över 1200 personer som än så länge dött i Sverige efter att ha blivit virussmittade har cirka hälften varit hemmahörande i Stockholms-regionen. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Streaming-prenumerationer för musik fortsätter att öka
Spotify dominerar

Analysföretaget Counterpoint har släppt en ny rapport där de skriver att allt fler användare tecknade ett abonnemang på någon av världens streamingtjänster förra året. Enligt rapporten så ökade antalet prenumerationer på streamingtjänster för musik till 358 miljoner stycken under 2019 vilket är en ökning med 32 procent från föregående år. Spotify dominerar i toppen med 35 procent av abonnemangen medan de konkurrerande tjänsterna Apple Music och Amazon Music har 19 respektive 15 procent av abonnemangsmarknaden för streamad musik. Efter de tre största tjänsterna hittas kinesiska Tencent Music på fjärdeplats med 11 procent av abonnemangen medan YouTube Music stod för 6 procent av dessa. Därefter hittas en klump på 14 procent som består av tjänster som kan vara större på vissa lokala marknader. Bland dessa finns till exempel franska Deezer, ryska Yandex Music och indiska Gaana. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent vill köpa Funcom
Kinesiska speljätten vill växa mer

Det verkar som att kinesiska Tencent vill växa ännu mer. Speljätten äger redan delar av spelstudiorna Riot, Epic, Ubisoft, Paradox samt PlatinumGames och nu har det blivit känt att de är sugna på att köpa upp Funcom. Tencent äger redan 29 procent av Funcom men kommer i februari börja buda på resterande aktier för 17 norska kronor per aktie, vilket är 27,3 procent mer än vad aktien låg på 21 januari. Funcom-chefen Rui Casais säger detta om upphandlingen: “We have had a great relationship with Tencent as our largest shareholder so far and we are excited about this opportunity. We will continue to develop great games that people all over the world will play, and we believe that the support of Tencent will take Funcom to the next level. Tencent will provide Funcom with operational leverage and insights from its vast knowledge as the leading company in the game space.” Funcom ligger bakom titlar som Anarchy Online, Age of Conan, Conan Exiles och kommande Dune. Med denna nya uppbackning från Tencent meddelar Funcom att de kommer kunna höja ambitionsnivån och satsa mer på den sistnämnda titeln. Tumnagel
27.8°
+
André Stray
0

Tencent köper 10 procent av Universal Music
Spotify-ägare köper in sig i världens största skivbolag

Det kinesiska jätteföretaget Tencent har köpt en storpost i världens största skivbolag Universal Music meddelade skivbolagets franska majoritetsägare Vivendi i mellandagarna. Det har sedan i somras ryktats om att Tencent har velat köpa tio procent av Universal Music och innan nyår verkar man ha förhandlat klart villkoren för detta och genomfört affären. Efter köpet värderas Universal Music till 30 miljarder euro, motsvarande cirka 310 miljarder svenska kronor. Avtalet mellan Tencent och Vivendi ger även Tencent rätt att köpa ytterligare 10 procent av Universal Music till samma värdering om köpet sker innan 15 januari 2021. Tencent äger 10 procent av Spotify och Tencent Music Entertainment Group (TME) driver även de tre streamingtjänsterna QQ Music, Kugou och Kuwo. De har tillsammans cirka 700 miljoner användare varav 120 miljoner är betalande användare. Tumnagel
20.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Riot Games vill inte ha något Hongkong-drama
Vill inte se någon politik i League of Legends-turneringar

Tidigare i veckan blev det stora rubriker när Blizzard stängde av en Hearthstone-spelare för att han, under en officiell turnering, utryckte sitt stöd för Hongkong-protesterna. Folk var inte helt nöjda med Blizzards agerande då många antog att det var på grund av påtryckningar av Kina, en enorm marknad för Blizzard, som avstängningen kom så snabbt och var så hård. I ett försök att inte råka ut för samma kontroversiella situation har Riot Games VD skrivit en öppen vädjan till esportproffsen som spelar League of Legends att inte uttala sig politiskt. Om denna vädjan lyckas hålla spelarna neutrala i denna pågående soppa återstår att se. Värt att nämna är att Riot Games är helägt av det kinesiska megaföretaget Tencent. Tumnagel
23.0°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games lovar att inte banna spelare på grund av politik
Tegridy

Blizzard har upprört spelvärlden genom att banna Hearthstone-proffset Blitzchung, vilket betyder att alla hans vinstpengar från den pågående turneringen dragits in samt att han inte får delta i Hearthstone-tävlingar på ett år. Blizzard gjorde detta då Blitzchung under en officiell Hearthstone-stream gav stöd till protesterna i Hongkong, vilket enligt Blizzard går mot deras tävlingsregler. Spelvärlden är aningen upprörda och på Reddit ombeds Blizzard-fans världen över att protestera genom begära ut sin användarinformation från Blizzard via GDPR. Frågan om huruvida andra speljättar med koppling till Kina kommer att börja bete sig på liknande sätt har lyfts fram och Epic Games har pekats ut som ett av företagen med stark Kina-koppling, detta då Tencent äger ungefär 48 procent av Epic Games. I ett uttalande till The Verge poängterar representant från Epic Games att företaget aldrig kommer banna eller straffa en spelare eller content-skapare för sina politiska åsikter: “Epic supports everyone’s right to express their views on politics and human rights. We wouldn’t ban or punish a Fortnite player or content creator for speaking on these topics.” Tumnagel
45.8°
+
André Stray
0

Call of Duty: Mobile når 100 miljoner nedladdningar
Största mobilspelssläppet någonsin

Call of Duty: Mobile släpptes förra veckan och det ser ut att ha gått ganska bra för Activision och Tencent. Enligt analysfirman Sensor Tower har Call of Duty: Mobile laddats ner 100 miljoner gånger sedan spelet släpptes, vilket gör releasen till den största någonsin i mobilvärlden. För att jämföra Call of Duty: Mobile med andra releaser så laddades PUBG Mobile ner 28 miljoner gånger första veckan och Fortnite låg på 22,5 miljoner. Värt att nämna är också att spelet inte är släppt i Kina än, vilket är världens största marknad för mobila speltitlar, och Kina-releasen lär få siffran att skjuta i höjden ytterligare. Har ni lirat Call of Duty: Mobile än och vad tycker ni? Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Tencent köper köper in sig i norska spelutvecklaren Funcom
Ska Conan erövra Kina nu?

Det kinesiska megaföretaget Tencent fortsätter att köpa upp och köpa in sig företaget runt om i världen och det senaste företaget man blivit delägare i är den norska spelstudion Funcom rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Funcom grundades i Norge 1993 och har specialiserat sig på MMORPG-titlar. Man har bland annat haft hyfsat framgång med att sina spel om barbaren Conan och man står även bakom titlar som till exempel Lego Minifigures Online, Mutant Year Zero: Road to Eden och Anarchy Online. Tencent köper nu 29 procent i Funcom till ett pris som ligger 28 procent över aktiekursen vilket gör att värderingen för Funcom landar på 1,22 miljarder norska kronor, motsvarande 1,32 miljarder svenska kronor. Köpet gör Tencent till den största aktieägaren i företaget. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon drar igång allians för smarta assistenter
För att skapa en standard för dessa

Senare idag kommer Amazon att presentera lite nya grejer och då lär vi sannolikt åtminstone få se något som har att göra med företagets smarta assistent Alexa samt deras smarta högtalare och skärmar i Echo-serien. Inför det så lanserade Amazon igår något som man kallar för "Voice Interoperability Initiative" vilket är en allians med en lång rad tillverkare som pysslar med smarta assistenter. Syftet med initiativet är primärt att ta fram någon slags standard för smarta assistenter så att dessa kan tala med varandra och "smarta" prylar från andra tillverkare lite enklare än vad som idag är fallet. Amazon skriver i ett pressmeddelande att initiativet kommer att fokusera på följande fyra prioriteringar: Developing voice services that can work seamlessly with others, while protecting the privacy and security of customersBuilding voice-enabled devices that promote choice and flexibility through multiple, simultaneous wake wordsReleasing technologies and solutions that make it easier to integrate multiple voice services on a single productAccelerating machine learning and conversational AI research to improve the breadth, quality and interoperability of voice services Över 30 stycken företag har redan hoppat på Voice Interoperability Initiative och bland dessa hittas förutom Amazon bland andra: "Baidu, BMW, Bose, Cerence, ecobee, Harman, Logitech, Microsoft, Salesforce, Sonos, Sound United, Sony Audio Group, Spotify and Tencent; telecommunications operators like Free, Orange, SFR and Verizon; hardware solutions providers like Amlogic, InnoMedia, Intel, MediaTek, NXP Semiconductors, Qualcomm Technologies, Inc., SGW Global and Tonly; and systems integrators like CommScope, DiscVision, Libre, Linkplay, MyBox, Sagemcom, StreamUnlimited and Sugr." Det är en imponerande lista av företag men som synes så saknas både Google, Apple och Samsung, tillverkarna av de smarta assistenterna Google Assistant, SIRI och Bixby. Innan dessa ansluter sig till Voice Interoperability Initiative eller någon liknande satsning så har jag tyvärr svårt att se hur Amazon ska uppnå sitt mål om att standardisera smarta assistenter. Detta kan givetvis komma att förändras längre fram då jag antar att även Google, Apple och Samsung skulle kunna tjäna på om det fanns någon slags standard för de smarta assistenterna. Om inte så blir fallet så riskerar vi antagligen att få en situation där det bara finns en eller två smarta assistenter som majoriteten av världen användare kommer att köra. Det är i och för sig en situation som vi redan är hyfsat bekanta med från när det gäller operativsystem till båda datorer och mobiler så det är antagligen ingen omöjlighet att det blir så. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina utvecklar en egen kryptovaluta
Sägs påminna om Facebooks kryptovaluta Libra

Kina har sedan 2014 arbetat på att ta fram en egen kryptovaluta som ska bli en slags konkurrent till etablerade kryptovalutor som till exempel bitcoin och Facebooks inte riktigt lika etablerade kryptovaluta Libra. Rent tekniskt så verkar den kinesiska kryptovalutan påminna mer om Libra än bitcoin och de flesta andra kryptovalutor. Facebooks Libra kommer, till skillnad från de flesta andra kryptovalutor, att knytas till faktiska tillgångar i banker och företag som backar valutan. Det innebär att valutan faktiskt har ett riktigt värde till skillnad från bitcoin där värdet bestäms av hur attraktiv valutan är för tillfället. Till skillnad från bitcoin kommer det även att vara svårare att använda både Libra och Kinas kryptovaluta anonymt. Enligt Mu Changchun som är chef för Bank of Chinas betalningsavdelning så kommer Kinas kryptovaluta försöka hitta en balans mellan att kunna använda kryptovalutan anonymt samtidigt som man vill förhindra att den används för att tvätta pengar, något som världens myndigheter har problem med när det gäller till exempel bitcoin och som de är oroade för även kommer att hända när eller om Facebooks Libra blir ett populärt betalningsmedel. Kinas kryptovaluta kommer enligt Mu Changchun vara lika säker som statligt utgivna pappersedlar och gå att använda utan internetuppkoppling. Den ska bland annat gå att använda tillsammans med de kinesiska techjättarna Tencents och Alibabas betaltjänster WePay och Alipay. När en eventuell statlig kryptovaluta från Kina kan lanseras finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google, Microsoft, Intel, IBM och andra drar igång CCC
Confidential Computing Consortium vill skydda vår data

Några av världens största techföretag drar nu tillsammans med The Linux Foundation igång något som man kallar för Confidential Computing Consortium (CCC) vars primära syfte är att skydda vår data från obehöriga när vi arbetar med datan. CCC anser att det finns tre olika sätt där obehöriga kan komma över data. Det handlar om när datan lagras, när datan transporteras och när datan används. Det är det sista av dessa tre områden som CCC ska arbeta för att göra säkrare och skapa metoder för att bara de som har rätt använda datan kan se och redigera denna. Det hela är fortfarande i något slags uppstartsskede men Microsoft har redan bidragit med ett ramverk som låter utvecklare skriva kod som gör att deras applikationer körs inuti Intels Trusted Execution Environments. Även IBM:s dotterföretag Red Har har släppt ett verktyg till CCC med vilket man kan skapa en säker miljö där man kan köra sina appar och program. I dagsläget består Confidential Computing Consortium av de sju grundarföretagen Alibaba, ARM, Baidu, Google Cloud, IBM, Intel, Microsoft, Red Hat, Swisscom och Tencent. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare hittar sätt att ta sig förbi Apples FaceID
Du måste dock vara medvetslös att drabbas av det

Under säkerhetskonferensen Black Hat i Las Vegas så demonstrerade säkerhetsforskare från Tencent hur en obehörig kan ta sig förbi Apples identifikationsmetod Face ID, en funktion som identifierar användaren genom deras ansikte. Sannolikheten att du själv drabbas av den här metoden för att låsa upp FaceID är antagligen liten då den kräver att du antingen sover eller är medvetslös när någon försöker låsa upp din iPhone. Förutom det så krävs det ett par moddade glasögon som den obehörige måste sätta på den sovande eller medvetslöse personen vars iPhone de vill låsa upp. Vad forskarna har upptäckt är att FaceID inte letar efter "liveness" i användarens ögon, det vill säga en slags indikation på om det telefonens kamera ser är ett foto eller något som är "live", om användaren bär glasögon. Då förlitar sig istället FaceID på att urskilja om resten av användarens ansikte visar "livesness". ThreatPost skriver: "Putting these two factors together, researchers created a prototype of glasses – dubbed “X-glasses” – with black tape on the lenses, and white tape inside the black tape. Using this trick they were then able to unlock a victim’s mobile phone and then transfer his money through mobile payment App by placing the tape-attached glasses above the sleeping victim’s face to bypass the attention detection mechanism of both FaceID and other similar technologies." Apple har än så länge inte kommenterat Tencents FaceID-hack men när man nu väl känner till det så är det antagligen något som man kommer att försöka fixa, oavsett hur liten möjlighet det är att någon faktiskt råkar ut för det här. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent på gång att köpa del av Universal Music
Kinesisk internetjätte vill köpa 10 procent av världens största skivbolag

Det franska företaget Vivendi har under en tid letat efter köpare av minoritetsposter i deras skivbolag Universal Music och nu verkar det som om den kinesiska internetjätten Tencent har nappat på det. I ett pressmeddelande skriver Vivendi att man förhandlar om att sälja tio procent av Universal Music till Tencent för cirka 3 miljarder euro, motsvarande närmare 32,2 miljarder svenska kronor. Skulle köpet genomföras så skulle Universal Music värderas till 30 miljarder euro, något som kan jämföras med till exempel Spotify som vid börsens öppning idag värderades till närmare 24 miljarder euro. Skulle Tencent köpa in sig i Universal Music så kommer de även att få möjligheten att köpa in sig med ytterligare tio procent inom ett år efter den första affären genomförts. Universal Music äger musikrättigheter från en lång rad artister som till exempel Taylor Swift, Rihanna, Lady Gaga, Adele, Kanye West och Rammstein. Tencents streamingtjänst Tencent Music äger sedan tidigare cirka 10 procent av Spotify. Tumnagel
16.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arena helt dedikerad till esport ska byggas i Shanghai
Netease plöjer ner nästan 7 miljarder kronor i den

Det kinesiska spelföretaget Netease planerar att bygga upp en gigantisk anläggning i Shanghai för gamers, spelutvecklare och esports-arrangemang. Det var under helgens China Digital Entertainment Congress 2019 (CDEC) som Netease meddelade att man skulle investera 5 miljarder yuan, motsvarande cirka 6,8 miljarder svenska, kronor på en anläggning som bland annat ska innehålla en arena helt dedikerad för esport. Vidare kommer det att finnas lokaler för spelutveckare, esportlag samt träningslokaler för esportare. Ledningen i Shanghai har tidigare målat upp en vision där man siktar på att göra staden till "Esportens huvudstad" de kommade tre till fem åren. Netease satsning på en ny esports-anläggning i staden verkar med andra ord passa rätt så perfekt in i dessa planer. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taiwan och Japans flaggor utbytta i Top Gun: Maverick
För att filmbolaget delvis är kinesiskt ägt?

Förra veckan släppte Paramount Pictures den första trailern till den kommande actionfilmen Top Gun: Maverick och den har redan orsakat en del debatt i sociala medier och på andra ställen. Anledningen till det är att några tittare upptäckt att Tom "Maverick" Cruise jacka inte längre pryds med Japans och Taiwans flagga, något som den gjorde i Top Gun från 1986. Istället för Japans och Taiwans flaggor syns nu några hittepå-flaggor i samma färgkombinationer som de numera borttagna flaggorna. Det spekuleras nu om att Paramount Pictures, som ägs av amerikanska Viacom och kinesiska Tencent Pictures, har böjt sig för kinesiska krav om att ta bort de båda ländernas flaggor. Kina anser ju som bekant att Taiwan inte är något eget land och egentligen tillhör dem och Japan och Kina har väl i stort sett aldrig varit polare med varandra. På bilden här ovanför ser ni Mavericks jacka från 1986 till vänster och den nya versionen av jackan till höger. Paramount Pictures har själva valt att vara tysta tills vidare angående de saknade flaggorna på Mavericks jacka. Top Gun: Maverick har svensk premiär 17 juli 2020. Tumnagel
-18.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinas Netflix sugna på att lansera utomlands
iQiyi vill börja sända i Nordamerika och Japan

Den kinesiska streamingtjänsten iQiyi nu verkar vara redo att etablera sig på marknader utanför Kina rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Detta var något tjänsten meddelade efter att man nyligen passerade 100 miljoner abonnenter. iQiyi har ofta beskrivits som Netflix motsvarighet i Kina, ett av de få länder där Netflix än så länge inte fått etablera sin verksamhet. Det är framför allt sina egenproducerade tv-serier och filmer som iQiyi vill börja sända i länder som till exempel USA, Kanada, Japan och Sydkorea. iQiyia kinesiska konkurrent Tencent Video uppges ha cirka 89 miljoner abonnenter medan Netflix på sina cirka 190 marknader har runt 139 miljoner abonnenter. Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent köper upp svenska spelstudion Sharkmob
Andra svenska spelstudion som företaget investerar i

Kinesiska Tencent ser ut att fortsätta sin jättesatsning på spel och idag meddelades det att den svenska spelstudion Sharkmob nu köps upp av det jättelika företaget. Detta följs efter det att Tencent tidigare bland annat investerat i den svenska spelstudion Fatshark och även köpt upp finska Supercell, spelstudion bakom bland annat Clash of Clans. Det nu uppköpta Sharkmob har ett 30-tal anställda och arbetar för tillfället med sitt första, och än så länge okända, spel. Vad Tencent betalar för Sharkmob finns det inga uppgifter om. Vi kan dock konstatera att haj-relaterade namn verkar gå hem hos Tencent så funderar du på att sälja din spelstudio till Kina så satsa på ett sådant. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent stänger ner PUBG i Kina
Lanserar en kinesisk klon som ersättare

Det kinesiska företaget Tencent meddelar att man nu stänger ner möjligheten att spela den kinesiska versionen av det populära sydkoreanska spelet PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) i Kina. Anledningen till detta uppges vara att man inte fått godkänt av kinesiska myndigheter att ta betalt för spelet i landet. Det gör att man inte heller har någon möjlighet att tjäna pengar på licensen man köpt från det sydkoreanska spelföretaget Krafton, före detta Bluehole. Tencent meddelar därför att man nu istället släpper det PUBG-liknande spelet Game for Peace vilket man fått godkänt att sälja i Kina. Enligt Tencent är Game for Peace ett spel i en helt annan kategori än PUBG men enligt de som tagit sig en titt på spelet verkar det mer eller mindre handla om en klon av det sydkoreanska spelet. Analytikern Cui Chenyu från företaget IHS Markit säger: "It’s almost exactly the same. The game play, the background, the graphic design and the characters, they’re almost the same." En del spelare som har testat Game for Peace säger att de befann sig i stort sett på samma plats när spelet startade som de befann sig när de slutade spela PUBG, med komplett PUBG-historia i det nya spelet. Innan PUBG stängde ner i Kina hade man runt 70 miljoner dagliga spelare och analytiker tror att Tencent kan tjäna runt 8 till 10 miljarder yuan, motsvarande cirka 11 - 14 miljarder kronor, om året på Game for Peace. Ni hittar lite gameplay från Game for Peace här nedanför. Tumnagel
21.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tencent ska också lansera streamingtjänst för spel
Börjar betatesta tjänsten Start

Häromdagen presenterade Google sin tjänst Stadia som kommer att streama spel till användarna och en sådan tjänst verkar även den kinesiska internetjätten Tencent vara på gång lansera skriver Technode. Tencent öppnar snart upp ett betatest av tjänsten som kallas för "Start" och som kan användas av kinesiska användare som har konto på Tencents chattjänst QQ. Användarna loggar in med sina QQ-konton och kan därefter börjar strömma spel till Windows, MacOS, iOS, Android och TV-apparater. Vilka spel som än så länge testas på Tencent Start finns det inga uppgifter om. Initialt kommer det stängda betatestet bara vara tillgängligt för QQ-användare i Shangahai och Guangdong-provinsen. Boende i andra delar av Kina kommer att få tillgång till tjänsten när denna övergår i en publik betaversion. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida