10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu kan du spela Gears of War 3 på PlayStation 3 Om du har ett utvecklingskit För ungefär tio år sedan ville Epic Games testköra den senaste versionen av spelmotorn Unreal Engine på PlayStation 3 och för att göra det byggde man en PlayStation 3-version av Gears of War 3. Detta var ju så klart inget som skulle släppas då Gears of War-serien var exklusivt för Microsofts grejer. Men som så mycket annat så letade sig gameplay från denna version av spelet ut på nätet för något år sedan. Nu har spelet också lagts upp på Internet Archive så vem som helst kan ladda ner och prova det. Nu är detta dock inget man bara kan ladda ner och spela då det endast kan köras på ett PlayStation 3-utvecklingskit. Det kan ännu inte heller köras i RPCS3-emulatorn men folk jobbar på att få det att funka där. Tumnagel
38.1°
0
Epic Games köper svenska Planetic Labs Heja Malmö Epic Games har köpt upp Malmöbaserade Planetic Labs för en okänd summa pengar. Planetic Labs är ett relativt nytt bolag då det grundades 2019. Planetic Labs mjukvara används för att enkelt generera stadsmiljöer för datorspel. Mjukvaran skapar nämligen automatiskt stadsmiljöerna med hjälp av GIS-data så det enda utvecklarna egentligen behöver göra är att att fixa till fasaden och rita ut några fönster. Man får väl anta att Planetic Labs mjukvara kommer integreras i Unreal Engine i framtiden. Tumnagel
45.8°
0
Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.1°
0
Epic Games presenterar MetaHuman Creator Nya verktyg för att skapa karaktärer i Unreal Engine Karaktärsdesign i spel brukar vara en lite blandad historia. I vissa fall får vi karaktärer med extremt väldesignade ansikten med mänskliga rörelser och små detaljer som att se svettdroppar bildas ur porer. Och ibland är det så illa att man undrar om spelskaparna någonsin interagerat med en annan människa. Epic Games har visat upp lite nya verktyg som kan hjälpa utvecklare som jobbar med Unreal Engine att leverera riktigt realistiska karaktärer till sina spel. Det nya verktyget heter MetaHuman Creator och ska med enkla medel hjälpa spelskapare att skapa realistiska digitala människor som de i sin tur kan importera till Unreal Engine, vilket både ska fungera med Unreal Engine 4 och kommande Unreal Engine 5. Det hela ska fungera via en webbläsarapp och använder sig utav Unreal Engine Pixel Streaming. MetaHuman går att testa nu och det som behövs är Unreal Engine 4.26.1, eller senare version. Initialt får man leka runt med ett begränsat antal förinställda karaktärer, men med de tillgängliga verktygen får man i alla fall en hum om hur det hela kommer fungera senare. Tumnagel
51.8°
0
2020
Just Cause kommer till mobiler Spräng saker överallt! Just Cause-serien har låtit spelare spränga saker på PC och konsol, men nästa år är det dags att uppleva litervis med explosioner på mobila enheter. Square Enix har presenterat Just Cause: Mobile och kort och gott är det ett sprillans nytt spel där spelare kommer kunna ta del av en actionspäckad singleplayerkampanj, multiplayermatcher med 30 spelare och co-op-uppdrag med 4 spelare. Spelet rullar med Unreal Engine, och inte Avalanches APEX Engine som vi fick se i Just Cause 4, och kommer vara optimerat för mobiler med touchkontroller. I sann Just Cause-anda kommer vi få tillgång till fallskärm, änterhake och wingsuit. Just Cause: Mobile kommer släppas någon gång nästa år till iOS och Android. Tumnagel
36.7°
0
USA vill veta om Unreal Engine pratar med Kina Eftersom Tencent äger delar av Epic Games Den amerikanska regeringen har som bekant varit lite på krigsstigen när det gäller vissa kinesiska företag så som Huawei och ByteDance. Nu verkar det som att myndigheterna där har ställt in siktat på Tencent som bland annat äger League of Legends-skaparna Riot Games och 40 procent av Epic Games som gör populära spelmotorn Unreal Engine. Rapporter har nämligen börjat dyka upp om att myndigheterna därborta har bett både Riot och Epic att lämna över data för hur de lagrar användardata för att se om/hur det delas med Tencent. Tencent äger delar av många andra spelföretag också så som Supercell, Activision Blizzard, Ubisoft och Paradox. Tumnagel
40.7°
0
Epic Games vill tillbaka till App Store Ber domstol om att ordna det Sagan om Epic och Apple fortsätter och nu har Epic gått till domstol igen. Anledningen är att man tycker att domstolen ska tvinga Apple att ha Fortnite i App Store under tiden de bråkar, eller som Epic uttrycker det "today we ask the Court to stop Apple from retaliating against Epic for daring to challenge Applex27s misconduct while our antitrust case proceeds". Att Epic vill bråka och tjäna pengar samtidigt är ju kanske inte superförvånande. I dokumentet man skickat till domstolen har man fyra skäl som man för fram. This motion is made on the grounds that: (1) Epic is likely to succeed on the merits of its claims that Apple’s conduct violates the Sherman Act; (2) absent a preliminary injunction, Epic is likely to suffer irreparable harm; (3) the balance of harms tips sharply in Epic’s favor; and (4) the public interest supports an injunction. Man berättar också varför det blev just Epic som tog upp fighten. Epic was willing to stand up to Apple because it was the right thing to do, and because Epic believed it was better positioned than many other companies to weather the storm. But Epic is not immune from irreparable harm. And Epic’s willingness to challenge an unlawful monopoly is not a basis on which to discount its harm. Vi får också lite statistik och siffror. Spelandet på iOS har gått ner med 60 procent sedan bråket började, Epic säger att man har råkat ut för "a loss of goodwill and irreparable damage to Epic’s reputation" och att man kan ha tappat dessa spelare för evigt. Man säger även att detta skadar Epics dröm om att vara överallt (eller att skapa ett metaverse som man uttrycker det). Epic säger själva att 116 miljoner användare någon gång har använt Fortnite på iOS. Spelet har totalt 350 miljoner användare så det är en del, dock finns det säkerligen många som bara har testat någon gång och några som bara spelar mobilt. Epic säger att iOS-versionen har spelats 2,86 miljarder timmar och räknar jag rätt så är det ett snitt på 23 timmar per spelare vilket ändå är rätt högt med tanke på att Fortnite är gratis att ladda ner. Apple har inte svarat på just det här dokumentet, men generellt så är deras åsikt att om Epic tar bort sin egen betallösning i spelet så är de välkomna tillbaka. Tumnagel
33.1°
0
Apple får inte blockera Unreal Engine från iOS Fortnite fortfarande borta dock Apple och Epic Games fejd eskalerade illa kvickt och domstol i USA har redan tagit ett rätt omfattande beslut i striden. När Epic Games blev utsparkade från App Store och fick sina utvecklarkonton nedstängda höjde Epic frågan om hur läget ser ut med Unreal Engine, som används av massvis med utvecklare världen över. Mer specifikt var Epic fundersamma om Apple skulle blocka Unreal Engine-titlar från iOS, vilket skulle göra att utvecklarna lämnade Unreal-motorn helt. Nu har en federal domare i staterna sagt sitt i frågan och bestämt att Apple inte får stänga ute Unreal Engine från sin plattform. Detta betyder att Epic Games fortfarande får tillgång till utvecklarverktyg och konton så att de kan fortsätta förse utvecklare och deras andra kunder med Unreal Engine. När det kommer till Fortnite och spelets borttagande från App Store så är domaren på Apples sida. Epic Games bröt direkt mot Apples innehållsregler och Fortnite får fortfarande blockas från App Store. Om en månad, 28 september, kommer nästa rond i Epic- och Apple-fejden dra igång. Tumnagel
50.2°
0
Apple avslutar Epics utvecklarkonton Epic gick direkt till domstol I förra veckans så började Epic bråka om de 30 procent som Apple och Google vill ha för allt som säljs i App Store och Play Store. I korthet så startade man sin egen affär inne i spelet vilket bryter mot reglerna, man blev snabbt utkastade och Epic skickade sedan snabbt in stämningar som var väl förberedda. Den som trodde att detta skulle få Apple på fall trodde tydligen fel, för nu har Apple meddelat att de kommer att stänga av alla utvecklarkonton som Epic har och på så sätt helt enkelt blocka dem från att utveckla för iOS och macOS. Epic gick så snart de fick reda på detta till domstolen. Apple verkar alltså tycka att det är värt att bråka och att det är ok om Fortnite inte finns på plattformen. Hela den här soppan är superintressant samtidigt som det är väldigt svårt att välja sida och säga att någon har rätt. Alla inblandade är till exempel giriga och tjänar hiskeliga pengar så det är inte direkt synd om någon. Videon ovan är intressant att se för den som inte hängt med i den här soppan. Tumnagel
47.3°
0
Sony köper in sig i Epic Games Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.0°
0
Nästa sida