m

Digital Foundry går igenom Unreal Engine 5-visningen
Lite kvällsnörderi

Igår levererade Epic Games en riktig rackabajsare till nyhet genom att visa upp kommande Unreal Engine 5 som rullade på Playstation 5. Det hela såg riktigt bra ut och man längtar ju onekligen till att få lira spel baserade på den nya spelmotorn. Nu har Digital Foundry fått tid att gå igenom demonstrationen och har släppt en video där gänget går in lite mer i detalj hur de nya teknikerna kommer fungera. Tumnagel
48.5°
+
André Stray
0

Ta en titt på Unreal Engine 5 på Playstation 5
Rätt imponerande!

Vi har fortfarande inte fått se allt för mycket gameplay från spel som är på ingång till next gen-konsolerna, men under dagens Summer Games Fest-ström får vi en liten inblick i hur framtiden ser ut. Mer specifikt är det Epic Games som visar upp Unreal Engine 5 och pratar om vad den nya spelmotorn är kapabel till. Och det hela är onekligen väldigt imponerande. Unreal Engine 5 kommer med två stora nyheter som går under namnen Nanite och Lumen. Med Nanite-systemet kan utvecklare ta fram diverse tillgångar med miljarder polygoner som spelmotorn sedan skalar ner så att den kan visas på ett tjusigt sätt på spelarnas enheter. Tim Sweeney förklarar hur Nanite kommer underlätta livet rejält för utvecklare: “Nanite frees developers from having to worry about polygon count and levels of detail. It enables you to author all the content in the game at its full, movie quality level of resolution, and then rely on the game engine to scale it down so it runs in real-time on every device.” Ljussystemet Lumen gör att ljus i spel reagerar på olika sätt baserat omgivning, scener och ljusändringar, vilket ska ske i realtid för en lite mer realistisk upplevelse. I ett blogginlägg skriver Epic Games detta om Lumen: Lumen is a fully dynamic global illumination solution that immediately reacts to scene and light changes. The system renders diffuse interreflection with infinite bounces and indirect specular reflections in huge, detailed environments, at scales ranging from kilometers to millimeters. Artists and designers can create more dynamic scenes using Lumen, for example, changing the sun angle for time of day, turning on a flashlight, or blowing a hole in the ceiling, and indirect lighting will adapt accordingly. Lumen erases the need to wait for lightmap bakes to finish and to author light map UVs—a huge time savings when an artist can move a light inside the Unreal Editor and lighting looks the same as when the game is run on console. Unreal Engine 5 kommer börja bli tillgängligt i början av 2021 och i slutet av året kommer användare ha full tillgång till den nya grafikmotorn. Under året kommer Epic Games populära spel Fortnite att gå över till den nya spelmotorn. Epic Games meddelar för övrigt att utvecklare som använder sig utav Unreal Engine inte behöver betala licensavgift för spelmotorn förrän 1 miljon dollar nåtts i bruttointäkter, vilket är rätt generöst. Nedan har ni en video med lite highlights från Unreal Engine 5 samt en ordentlig genomgång av spelmotoron från Digital Foundry. Tumnagel
73.4°
+
André Stray
0
2019
2018
2017
Nästa sida