m
2020

Coola moped-byggen i Indonesien
Kanske inte de mest trafiksäkra dock

I Indonesien är det många som far omkring på mopeder och Vespa är den mest populära bland scootrarna. Många nöjer sig dock inte med att köra original utan modifierar rejält, och några av dessa rätt speciella byggena får vi se här. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2019

ESA ska börja rensa rymden på skrot
Det lär nog ta sitt lilla tag

Under den europeiska rymdorganisationen ESA:s konferens Space-19 beslutades det att ESA skulle testa att plocka ner en av de tusentals satelliter som susar runt i omloppsbana runt jorden. ESA räknar med att det finns runt 34.000 objekt, satelliter och rymdskrot, som är större än 10 centimeter och hela 128 miljoner objekt som är mindre än 1 centimeter som ligger i omloppsbana runt jorden. I takt med att vi skjuter upp allt fler satelliter kommer givetvis detta att bli ohållbart på sikt då rymdskrot och inaktiva satelliter riskerar att kollidera med och förstöra aktiva satelliter. För att försöka förhindra en sådan utveckling kommer nu ESA tillsammans med forskare på schweiziska företaget ClearSpace, ett företag som startats av forskare på EPFL i Lausanne, att skicka upp farkosten ClearSpace-1 som ska göra ett första försök att fånga in en satellit. Det är den 100 kilo tunga övre delen av raketen Vespa, en raket som skickades upp till rymden 2013 och legat i omloppsbana runt jorden sedan dess, som nu ska hämtas "hem". När ClearSpace-1 kommer fram till Vespa kommer den att använda fyra robotarmar för att fånga in denna. Därefter kommer ClearSpace-1 att sakta ner hastigheten, lämna omloppsbanan runt jorden för att därefter brinna upp i jorden atmosfär tillsammans med den infångade raketdelen. Det handlar med andra ord inte om någon återanvändbar farkost som kan användas för att rensa bort flera satelliter. Något som gör att det låter som ett rätt kostsamt tillvägagångssätt att rensa rymden från skrot. ESA planerar att skicka upp ClearSpace-1 till rymden någon gång under 2025. Här ovanför hittar ni ClearSpace egen film om ClearSpace-1. Där är farkosten försedd med fem robotarmar men i ESA:s pressrelease står det att det handlar om en "kvartett". Så vi får väl se hur många armar den lilla sopgubben får till slut. När det gäller rymdskrot så har forskare på University of Surrey tidigare fångat in sådant med hjälp av både nät och harpun med sin RemoveDEBRIS-satellit. I de fallen har det dock handlat om rymdskrot som haft en diameter på runt 10 centimeter. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piaggio Fast Forward släpper bagageroboten Gita
Dyr väska som förföljer dig

Det har nu snart gått tre år sedan företaget Piaggio Fast Forward visade upp sin futuristiska bagagerobot Gita och nu meddelar företaget bakom Vespa att man kommer att börja sälja denna. Gita är alltså en självbalanserande liten rullande robot där man kan förvara lite över 18 kilo packning. Roboten är försedd med sensorer som gör att den kan hela tiden kan följa efter sin ägare när denne är på språng. Versionen av Gita som Piaggio Fast Forward visade upp 2017 var helt autonom och hade en topphastighet på 35 km/h. Då Gita nu än anpassad för att följa efter sin ägare så har man även strypt hastigheten till 10 km/h vilket låter lite vettigare. Det finns en tillhörande app till Gita med vilken man kan låsa och låsa upp väskan, kontrollera batterinivån och lite annat. Batteritiden uppges ligga på fyra timmar och den ska gå att ladda fullt på två timmar. Skulle du vara sugen på en liten klotformad robot som drar runt med ditt bagage så släpps Gita i färgerna rött, grått och blått 18 november. Den kommer att kosta 3250 dollar vilket motsvarar cirka 32.000 svenska kronor. Här nedanför hittas lite fler bilder på Gita samt en snabb demonstration av Gita från den amerikanska techjournalisten Lance Ulanoff. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Följ med till Vespa-fabriken
Så här görs klassiker i dag

Vespa och Piaggio är två klassiska varumärken. Vespan kom till strax efter kriget, folket hade ett behov av ett sätt att transportera sig som var enkelt och billigt. Piaggio var på den här tiden en firma som tillverkade flygplan, men sonen Enrico Piaggio ville lösa det där transportbehovet istället. Två Piaggio-designers hade 1944 ritat en motorcykel men den föll inte Enrico i smaken. Istället kom Corradino Dx27Ascanio in och ritade det som blev den första Vespan. Det fina var att Corradino hatade motorcyklar och gjorde allt för att Vespan inte skulle se ut och fungera som en motorcykel, som Corradino tyckte var obekväma, skitiga och opålitliga. Resultatet blev en maskin där motorn satt precis vid bakhjulet vilket gjorde att konstruktionen blev enklare än på en mc. Man kunde också hoppa, eller snarare kliva, på den utan de minsta problem. När Enrico såg vad Corradino hade skapat sa han "Sembra una vespa!", vilket betyder "den ser ut som geting". I filmen ovan får vi följa med till Piaggios fabrik där man bland annat tillverkar Vespan. Man har ju några andra modeller också, även om Vespan är klart viktigast för dem. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Vespa Elettrica kommer att kosta runt 70.000 kronor
Det kostar om man vill köra eldriven skoter!

Snart börjar Vespa sälja sin eldrivna skoter Elettrica här i Europa och i samband med det så meddelade man att priserna för denna startar på 6390 euro vilket motsvarar närmare 67.000 svenska kronor. Elskotern har en räckvidd på cirka 100 kilometer och det tar cirka fyra timmar att ladda upp batteriet i Elettrica. Här i Europa börjar skotern säljas i november efter att tidigare ha fått sitt premiärdatum framflyttat flera gånger. Skotern lanseras i USA och i Asien nästa år. Vespa nämnde inget mer om den eventuella hybridmodellen Elettrica X som det har sagts ska komma. Den har förutom elmotorn även en liten bensinmotor som utökar Elettricas räckvidd till 150 kilometer. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vespa Elettrica börjar säljas i oktober
Den eldrivna skotern äntligen klar för marknaden

Piaggio Group har meddelat att man kommer att börja sälja sin elektriska Vespa Elettrica på den europeiska marknaden i oktober. Piaggio visade upp konceptet Vespa Elettrica redan 2016 och tanken var att den skulle börja säljas förra året. Exakt varför inte den tidsplanen höll finns det inga uppgifter om men nu är hur som helst Elettrica snart redo att börja glida runt i europeiska städer. Nästa år kommer Piaggio Group även att börja sälja Vespa Elettrica i USA och Asien skriver företaget i ett pressmeddelande. Man nämner inget om vad den eldrivna skotern kommer att kosta förutom att den kommer att bli en av Vespas dyrare modeller på marknaden. Vespa Elettrica har en räckvidd på 100 kilometer på en batteriladdning. Piaggio Group kommer eventuellt även att släppa hybridmodellen Vespa Elettrica X framöver där batteriet kan ta skotern cirka 50 kilometer medan en bensindriven generator kan ge skotern ytterligare 150 kilometers räckvidd. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Google Maps börjar med motorcykelguidning
Äntligen!

Jag kör en hel del vespa och tidsuppskattningen i Google Maps är inte speciellt bra när man ska navigera sig till platser. Men nu börjar Google med ett motorcykelläge, så nu blir det kanske ändring på det! Man börjar i Indien och man måste ha Android-versionen men vi får hoppas att läget också kommer hit. Förutom tiden verkar även rutten vara förändrad, vissa vägar är ju mer eller mindre bra på två hjul. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Elektrisk Vespa kommer först nästa år
Kämpa Piaggio, kämpa!

Vi skrev om Vespa Elettrica för exakt ett år sedan, då var det ett koncept som skulle bli verklighet under andra halvan av 2017. Den tidsramen gick åt pipsvängen och nu är det 2018 som gäller. Priset är inte satt ännu men förbeställningarna ska starta i vår. Räckvidden garanterar man till 10 mil och med ett vanligt vägguttag ska man kunna ladda fullt på fyra timmar. Rätt ok ändå! Kraften ska vara 2 kW men man ska tillfälligt kunna maxa kraften till 4 kW. Det ska vara "superior" till en vanlig 50cc-scooter när det kommer till acceleration men något mer än så får vi inte veta. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Bakom kulisserna på The Mummy
Hur man gjorde flygplansscenen

Folk som sett trailern för den kommande filmen The Mummy vet säkert att filmen innehåller en scen där det händer saker och ting i ett kraschande flygplan. Den sektionen i filmen innehåller scener där skådespelarna flyger omkring då flygplanet ju störtar mot marken. I klippet ovan kan man se hur man gick tillväga för att spela in dessa scener och hur man valde att använda ett sådant där flygplan som faller fritt från NoveSpace istället för grönskärm samt datoreffekter. Varje fritt fall varade ungefär 20 sekunder så det gällde för skådespelarna och filmteamet att vara effektiva för att få scenerna de ville. The Mummy har svensk biopremiär den 9 juni. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Gita är robotväska som följer efter dig
När du inte orkar bära själv

Piaggio Group, företaget som bland annat äger Vespa, har tagit fram den här robotväskan som man kallar för Gita vilken kanske gör det lite mindre jobbigt när man ska ut och resa. Väskan ska kunna navigera helt autonomt om det finns kartor tillgängliga över området den befinner sig i eller så kan man ställa in så att väskan helt enkelt bara följer efter sin ägare. Man kan packa väskan med 18 kilo bagage och den har en topphastighet på 35 kilometer i timmen vilket gör att man även kan använda den om man till exempel befinner sig på en cykel. Exakt när Gita släpps till konsument eller vad den kommer att kosta är i dagsläget okänt. Piaggios robotföretag Piaggio Fast Forward kommer dock att presentera Gita lite närmare 2 februari så antagligen får vi kanske lite mer klarhet i det då. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Det här är den elektriska Vespan
Koncept nu, verklig produkt andra halvan av 2017

För många är Vespan inte ett varumärke utan en stil på fordon. När varumärket Vespa nu äntligen presenterar sin första elektriska skoter så gör man det i en väldigt klassisk form, det enda som avslöjar att det här inte är en "vanlig" vespa är den blåa randen och att den inte låter. Som man vill att det ska vara. Modellen, som heter Vespa Elettrica, presenteras på Eicma-mässan och är just nu ett koncept. Man säger att det här är ett viktigt projekt och att man har tagit hjälp av de allra bästa i världen för att göra en elektrisk lösning så bra som möjligt. Vad det betyder återstår att se. Man lovar också att modellen ska vara en Vespa inte bara till utseendet utan även till hur den är att använda och köra. Konceptet kommer att förvandlas till en produktionsversion som troligen får samma namn. Produktion och försäljning av den är planerad till andra halvan av 2017. Jag kommer att köpa en. Tumnagel
54.6°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Vespan fyller 70 år
Vroom vroom

Denna helg firar folk runtom i världen den legendariska Vespan som fyller 70 år. Denna skoter skapades av italienaren Enrico Piaggio som efter andra världskriget bestämde sig för att bygga en enkel och billig motorcykel istället för flygplan. Den 23 april 1946 registrerade Piaggio patentet för Vespan som snabbt en succé världen över. 1950 började den säljas här i Sverige via generalagenten Como M&T Bjerke och har sedan 2012 sålts här av Svenska Piaggiogruppen. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Star Wars-moddar för Grand Theft Auto V
Stjärnkryssare och luftvespa

Klipp från youtubeanvändaren TwoDynamic där han visar upp några Star Wars-moddar för Grand Theft Auto V. Länkar till dessa moddar kan man hitta via länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Emmy Zettergren
0
2013

Vespa-lowrider för tre
Osäkert men stiligt

Den här videon tror vi är från Indonesien och det vi ser är inget annat än tre avslappnade personer som glider runt på den lägsta vespan jag har sett. I alla fall som pallar med tre personer. Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

Ta Twizy istället för bussen

En av årets roligaste bil, förlåt fordonsnyheter är Twizy från Renault. För det är ingen bil, heller inte en motorcykel utan ett fordon med fyra hjul, tak och dörrar - om man betalar 5300 kronor extra. Vill du ha fönster också får du lägga ytterligare 3200 kronor. Vad är då Twizy? Jag hatar att använda ordet hybrid, speciellt när det rör sig om en ren elbil, så bastard eller mashup kanske är ord man skulle kunna använda. Den är liksom allt utan att vara någonting. Två versioner kommer att säljas, vanliga Twizy som går i 80 kilometer i timmen klassas på sätt och vis som en motorcykel men får köras på B-körkort och eftersom den har bälte och fyra hjul slipper man hjälm. Man slipper tullar, får köra i bussfil om MC får köra där men man får inte parkera på MC-parkering. Twizy 45 är för den lätt bortskämda tonåringen, klassas som EU-moppe och är i princip en vanlig Twizy som är strypt (och med lite längre räckvidd). Renault tror att man totalt kommer att sälja 300 stycken i år, 40 är redan sålda och av dem var 5 EU-moppe-versionen. Grundversionen kallas för Urban och för den får man betala 69 000 kr för Twizy och 62 500 kronor för Twizy 45. Till det kommer en batterihyra som är olika hög beroende på hur mycket man kör och hur långt kontrakt man skriver. Håller man sig under 750 mil per år och skriver på 36 månader kostar det 559 kronor, kör man 1500 mil per år blir kostnaden 739 kronor. Vill man bara ha 12 månaders avtal kan månadsavgiften sticka upp till 939 kronor. Den stora fördelen med att hyra batterierna är så klart att man slipper risken, dör batteriet efter ett år ringer man bara Renault och skriker lite i luren. En rolig sak är att 24/7 assistans ingår i köpet, så får du soppatorsk lite oväntat kan du glatt ringa bärgare. Inget man bör använda varje dag dock... Med fulladdat batteri (det tar 3.5 timmar med vanligt 220V) kommer man max 10 mil, i Sverige bör man räkna med mellan 5-8 mil beroende på hur man kör. I standardutrustningen är det mest saker som man förväntar sig av ett fordon, som plåtfälgar och sommardäck (det finns vinterdäck, men det är bisarrt nog inget krav att använda dem på vintern). Beställer man den lite dyrare versionen Technic får man aluminiumfälgar och lite bättre färger för 6500 kronor. Som jag skrev ovan kommer Twizy utan dörrar som standard. Vill man ha halvdörrar, och det vill man, kostar det 5300. För 3200 till får man två plastlappar att ha som fönster - de hade nog jag skippat. Panoramaglastak kostar 2300 kr, man kan få parkeringsradar för 2500 kr (totalt onödigt) och bluetoothkit med högtalare för 3500 kr. Slutnotan hamnar alltså på runt 86 600 kronor. Tricket med Twizy är så klart att slutnotan per månad ska bli låg. Ungefär 40% av försäljningen beräknas gå till privatpersoner, resten till företag. Max 2000 kronor per månad lär leasingavgiften bli - förmånsvärdet max 1000 kronor. Sen kostar varje laddning 8 spänn, skatten per år är 180 kronor, den årliga servicen ligger på runt 500-1000 kronor (man kollar bromsar etc), försäkring som en fyrhjuling. Men hur är den att köra då? I dag var verkligen en bra dag att hårdtesta Twizy - det småregnade och var rätt kyligt. Idiot som jag är kom jag i t-shirt och kavaj. Men har man dörrarna (utan fönster) är det vindstilla på förarsätet och lika varmt/kallt som om man står still. I teorin bör man alltså kunna brumma mitt i vintern om man sätter på sig vantar, mössa och dunjacka. Om jag hade en hade jag haft mössa och vantar liggandes i handsfacket året om. Detta gäller dock i framsätet. Baksätet är trångt - Renault räknar med att 95% av den kvinnliga och 75% av den manliga befolkningen ska få plats där. Nödsäte med andra ord, men det räcker gott att skjutsa polaren eller partnern till jobbet. I baksätet drar det även mer och regnar det är man inte torr när man kommer fram. Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med en vespa så klart, men bättre än med en bil. Man kommer in i de där luckorna, byter fil 100 gånger utan problem och är tack vare elmotorn rätt snabb i starten - i alla fall till 30 km/h. Att köra är tokenkelt, bara att vrida om nyckeln, lägga i D och gasa. Det är roligt som tusan att "brumma" runt, även om det är rätt skumpigt, och inredningen är verkligen gjord för att kunna bli tokblöt - allt är i hinkplast. Är det inte idioti att köpa en bil utan hela dörrar och värme i Sverige? Nä, jag skulle faktiskt vilja vända på det - det är väldigt smart att köpa en fyrhjuling med tak i Sverige där det inte är soligt varje dag direkt. Behöver du inte hyra parkeringsplats, har ett eluttag där man parkerar och har mindre än 3 mil till jobbet känns det här som ett solklart alternativ till bussen. Längre fram i sommar kommer vi att låna en Twizy under en längre tid, vi återkommer då med fler reflektioner. Om man känner sig lite för tyst kan man sätta på ett fint litet ljud så att gående hör en. Det här är alltså rutorna. Baksäte. Eluppvärmd ruta! Lyx! Det hade gått att komma mellan, men frågan är vad polisen hade sagt. Tumnagel
213kg
+
Roger Åberg

Bildfrossa En tur bland motorcyklar
Älvsjö bjöd på mycket blandat

Stockholm Lifestyle Motor Show innehöll förutom bilar även motorcyklar. Det fanns mängder att titta på och Roger var som vanligt mest intresserad av det konstigaste, dessa trehjuliga scootrar. Den ni ser ovan var dessutom utrustad med poncho för benen och världens högsta vindruta. Så hög att jag som värdelös fotograf inte ens fick med den på bild. I övrigt var det uppdateringar som gällde hos de flesta märkena. En ny RSV från Aprilia skrämde skiten ur mig bara jag satte mig på den. 184 kilo, 180 hästar, go figure. Superhojar av dessa slag blandades friskt med custombyggen, glidare och läckra scootrar från Vespa. Var ni där och i så fall vad tyckte ni? Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg Bobby Green
0
2012

Vespa för dig som gillar R2D2
Finns tyvärr inte att köpa

Morgan, en lärare för femteklassare i USA, åker vespa till sitt jobb och älskar Star Wars. Så varför inte göra om fronten på vespan så att den liknar R2D2? Han har gjort arbetet helt själv och skurit ut detaljer i självhäftande vinylplast som han sedan helt enkelt klistrat fast på fronten. Är du alltså lite händig, har en vit vespa, vinylplast i olika färger samt en dag över kan du antagligen få till något liknande själv. Tumnagel
43.3°
+
Mikael Svärdh
0
2011
2010

Kille med tur
Ser ut att klara sig oskadd från hemsk krock

Här har vi en kille som verkligen ser ut att ha gudarna på sin sida om man bedömer hur illa den här krocken verkligen hade kunnat sluta. Killen verkar ha klarat sig helt ok medans hans vespa antagligen är redo för skroten. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mini gör elscooter
Mini Scooter E Concept

Vespor eller scooters är ofta väldigt tråkiga, eller retro på ett fantasilöst sätt. Men nu har Mini kommit med ett koncept som i alla fall är rolig - om den är snygg och fantastisk har vi inte riktigt bestämt oss för ännu. Konceptet går på el och är just nu just ett koncept. Tre olika varianter finns men det är bara ytan på dem som är annorlunda. Mini förutsätter att de som ska köra scootern är iPhone-människor för telefonen behövs för att starta den... Så vad säger ni, ska Mini börja tillverka denna? Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Klart scootern ska ha ett skal!
Protect 486

Alla vill vi ha ett hem där vi känner oss trygga och det gäller nog även alla motordrivna tvåhjulingar om de kunde tänka och känna. Då mopparna oftast är väldigt stöldbegärliga skulle jag kanske känna mig lite lugnare om jag hade ett portabelt skal till min. Marc Graelis hämtade inspiration från bältan då han formgav Protect 486 som givetvis har alarm installerat. Jag gillar formen! Tumnagel
36.8°
+
Lotta Madetoja
0

Slaktad Seat 600
Blir till en soffa

Soffan och kontorsstolarna gör sig, i mitt tycke, bäst på ett kontor eller kanske i en motorgalnings unkislya. De har slaktat en Seat 600 som får fortsätta sitt liv som en liten soffa. Är man ett riktigt fan av Vespa kanske kontorsstolarna känns som något man vill lägga vantarna på. Möblerna är tillverkade från originalfordon. Tumnagel
37.4°
+
Lotta Madetoja
0

En hyllning till Andrea Pininfarina
Life Line

Badrumsserien Life Line är en hyllning till den numera avlidne Andrea Pininfarina. Pininfarina var chef för bildesignföretaget som bar hans namn och han avled då hans vespa kolliderade med en bil 7:e augusti 2008. Kollektionen består av ett handfat och en toalett och nog känns det var inspirationen är tagen från? Designer: Andrey Bondarenko på 2-B-2 Architecture. Tumnagel
36.6°
+
Lotta Madetoja
0
2009

En Vespa för de minsta
Diego

Vilken liten unge skulle inte vilja gunga runt på denna fina lilla Vespa? Jag vet tyvärr inte vem som har tillverkat den, men tydligen är det någon driftig morfar eller farfar som har gjort den till sitt barnbarn Diego. Tumnagel
37.6°
+
Lotta Madetoja
0

Standbike
När du inte vill sitta ner

Standbike är en ny typ av fordon som än så länge enbart verkar existera som en prototyp och den ser mest ut som en vespa som någon slitit bort sittplatsen på. Den drivs av en 250 kubiks motor och ska ha en toppfart på cirka 140 kilometer i timmen. Den ska inte vara laglig att framföra på vanliga vägar men det ska gå att sätta på ett tillbehör så att den blir mer lik en vanlig vespa. Om Standbike någonsin kommer i kommersiell produktion verkar än så länge vara lite osäkert och prisuppgifter är även de okända för tillfället. Under "Läs mer" kan du hitta en kortare film på fordonet. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

Andrea Pininfarina dödad i trafikolycka

Designbossen i Pininfarina dog tidigt i torsdags morse efter att ha blivit påkörd av en 78-årig gubbe när han åkte med sin Vespa. Andrea blev bara 51 år gammal och efterlämnade sig en fru och tre barn. Bland de många skapelser återfinner man Ferrari Super America, F430 Spyder, Maserati Quattroporte 575M och den enda Ferrari P4/5 som han själv designat. Inte förvånande då att Pininfarina samarbetade med att designa åt flertal stora bilmärken så som Ferrari, Maserati, Volvo och Fiat. Tumnagel
37.0°
+
Kaneida
0
Nästa sida