m

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

En rad partier kräver utredning om ett tredje juridiskt kön
De anser att regeringen segar lite med det

En fråga som diskuterats politiskt i flera år är den om att ett tredje juridiskt kön ska erkännas i landet. Nu rapporterar Ekot att en rad riksdagspartier har tröttnat på att det ska hända något och kräver nu en utredning om att införa ett tredje juridiskt kön i folkbokföringen. Partierna menar att detta skulle ge ett rättsligt erkännande för ickebinära människor. Partierna riktar nu skarp kritik mot regeringen för att de inte har agerat kring frågan. Centerpartiets familjerättspolitiska talesperson Martina Johansson säger till Ekot: "Jag tycker att det är otroligt synd att regeringen inte vågar ta i den här typen av frågor som är lite kontroversiella och som är svåra" Även Vänsterpartiets civilrättslige talesperson Jon Thorbjörnson tycker frågan är viktig och säger att det är viktigt att varje person ska känna sig delaktighet i samhället. Tumnagel
-25.4°
+
Frode Wikesjö
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Apple håller på med batteripack för Magsafe
Eller kanske inte

Apples Magsafe för iPhone är en rolig grej, men det har inte kommit så mycket tillbehör till det. Att Apple borde släppa ett batteripack för funktionen tänkte man ju efter två sekunder och nu sprids det rykten om att man håller på och utvecklar detta. Men tydligen så har man problem med mjukvaran, telefonen tror att den håller på och överhettas även fast den inte gör det. Så vi får se om det kommer ett batteri eller inte, Apple har ju haft otur med laddare förut och det här är kanske inte deras viktigaste produkt. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Sex plus och fyra minus med AirPods Max!
Hur står de sig efter två månader?

Nu är det två månader sedan Apple släppte AirPods Max och det är dags för en liten återblick. Hur bra är de egentligen? Svaret är smått fantastiska och beviset för det är väl att jag använder dem typ precis hela tiden. Till och med på gymmet. Men även solen har fläckar, så vi tog och listade sex plus och fyra minus med AirPods Max. På plussidan hittar vi enkelheten, komforten, ljudet, brusreduceringen, transparensen och kontrollerna. På minussidan hittar vi batteritiden, fodralet, vikten och priset. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Ny beta av iOS 14.5 med mer inkluderande emojis
Och vaccin istället för blod i sprutan

I dag släpptes en ny beta av iOS 14.5, en uppdatering som innehåller en hel del roliga saker. I beta 1 kom nyheterna att man kan välja vilken musiktjänst som Siri ska spela upp saker från, låsa upp telefonen med Apple Watch och så den kanske viktigaste saker att appar måste berätta att de tänker spåra dig. Men i beta 2 kom en hel hög med nya emojis också. Apple har ett bra tag nu kört hårt på att alla ska vara välkomna, inte bara människor med Bart Simpson-färg i ansiktet. Därför har man bland annat gjort en mängd olika par så att alla ska kunna känna sig med på tåget, vilket är fint. Man tycker även att tjejer ska kunna ha skägg och det känns ju ytterst rimligt. Vissa emojis har man förändrat för att följa tidens tecken. Hörlurar har så klart blivit AirPods Max, sprutan är inte längre blodig utan fylld med vaccin och bergsklättrare har hjälm på sig. Beta 2 av iOS 14.5 släpptes till utvecklare nu på kvällen. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - nya Porsche 911 GT3
Bättre på alla punkter

Porsche presenterar nu precis som utlovat sin senaste GT-modell - 911 GT3. Bilen är proppad med racingteknik från Porsche Motorsport och är en bil för dig som gärna svänger av den allmänna vägen och rastar loss på banan då och då. Motorn är en boxersexa på 4,0 liter som ger 510 hästar. Den bygger på samma drivlina som sitter i 911 GT3 R och saknar överladdning - ingen turbo eller kompressor här alltså. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda avklaras 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfarten ligger på 318 km/h. Med manuell låda toppar bilen 320 km/h. På Nürburgrings nordslinga har den nya modellen klockat 6:59,927. Tjänstevikten med manuell låda landar på 1493 kilo, med PDK är vikten 1510 kilo. Saker som håller vikten nere är inget baktsäte, främre huv i kolfiber, lättviktsglas, smidda fälgar och lätt avgassystem. Bilen går att beställa nu och kommer till återförsäljarna i juni. Priset börjar på 1.840.000 kronor. Läs allt om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Snabbaste bilen inomhus
Porsche Taycan sätter världsrekordet ingen bryr sig om

Vissa världsrekord kan ju vara lite kul, men är det verkligen något att skryta med vem som har bakat den längsta tårtan, egentligen? Dagen efter kan ju någon baka en tårta som är en millimeter längre och sno rekordet. En del tycker dock det här med världsrekord är väldigt viktigt, oavsett vad man nu slår rekord i. Porsche verkar sikta på att ta många med eldrivna Taycan. Sist handlade det om längst drifting med eldriven bil och nu är det att man satt världsrekord i att köra snabbast inomhus. Och nej, det handlar inte om att man maxade upp bilen till dess toppfart på 260 km/h utan siffran är istället 165 km/h. Snabbt såklart, och säkert rejäl fartkänsla där bakom ratten för proffsföraren Leh Keen som körde. Det tidigare rekordet som löd 138 km/h sattes 2013 av Mikko Hirvonen i en Crosskart. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador med larvfötter
Larvigt?

På vintern är det viktigt att ha bra däck på bilen som gör jobbet i snön och där det är is. Kör man på extrema ställen kan det ibland behövas snökedjor för att ta sig fram. Men egentligen vore det väl ändå bäst om alla bilar bytte från sommardäck till larvfötter direkt bara? Här ser vi en Lamborghini Aventador som försetts med just detta. Som vanligt är det massa tramsigt tjat innan det händer något i klippet, så vill ni hoppa direkt till körningen så börjar detta sex minuter in. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Volcon Runt - en eldriven motorcykel för barn
Kostar 2995 dollar

I oktober förra året skrev vi om startupen Volcon som skulle börja sälja eldrivna arbetsmaskiner och liknande. Nu presenterar företaget sin senaste grej - den lilla eldrivna motorcykeln Runt för barn. Den går att förhandsboka nu, kostar från 2995 dollar och för pengarna får man en robust sak som småttingar kan köra omkring med. Hojen har en motor som ger 60 newtonmeter i vrid. Toppfarten ligger på 56 km/h och räckvidden på en laddning anges till 5,6 mil. En full laddning via ett vanlig vägguttag ska ta runt två timmar. Vikten ligger på 81 kilo och höjden till sätet anges till 69 centimeter. Det finns även andra höjder på sitsen och styret för att passa även när ungarna växer. Via en app ska man kunna bestämma områden hojen ska fungera på, om man vill begränsa effekten och så kan man även få notiser om den välter. Läs mer om Runt på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Medierna i P1 om teknikjournalisternas gråzoner
Intressant reportage!

I veckans Medierna går man igenom teknikjournalistiken, bland annat för att Joel på Surfa.se och Nordichardware helt enkelt hade fått nog av smutsiga samarbeten och betalda artiklar. Reportaget, där jag är med, börjar 13 minuter in i programmet. Techjournalistik är en rätt udda bransch, i alla fall ur ett journalistiskt perspektiv. Vi skriver om prylar och halva grejen är liksom att få tag på dem, leka med dem och berätta för er läsare hur bra de är. Samtidigt har vi företag som tillverkar och vill sälja de där prylarna som vi vill få tag på och lite beroende på hur bra deras produkter är kan det bli en konstig situation om någon av parterna är oseriösa. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Sven Mattisson får Adelsköldska medaljen
För sitt arbete med att utveckla Bluetooth

Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) har beslutat att ge Adelsköldska medaljen i guld till Sven Mattisson, ett pris som man delat ut sedan 1909 till personer som på något sätt bidragit till "av för mänsklighetens upplysning, förkovran och förbrödring synnerligen viktiga och välsignelsebringande uppfinningar och arbeten.". Mattisson arbetar för Ericsson Research och belönas för sitt arbete med radiolänk på kort håll och med låg effekt. Detta var något som till en början kallades för MC-Link (Multi-Communicator Link) men som senare blev det som vi idag kallar för Bluetooth. KVA skriver i sin motivering till att ge Mattisson Adelsköldska medaljen att han får denna för "för sin pionjärinsats inom radiokommunikation, specifikt den analoga radioteknikens miniatyrisering och strömsnålhet, vilket har varit helt avgörande för utvecklingen av standarden Bluetooth.". Adelsköldska medaljen delas oftast ut en gång varje tioårsperiod och har tidigare bland annat tilldelats Thomas Alva Edison (1909) och Victor Hasselblad (1970). Ni hittar samtliga personer som fått medaljen i faktarutan här nedanför. Tumnagel
59.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smygtitt på The Nevers
Viktorianska kvinnor med superkrafter

Här får vi oss en smygtitt på den kommande dramaserien The Nevers. Den beskrivs som ett episkt science fiction-drama där ett gäng viktorianska kvinnor upptäcker att de har magiska krafter och ovanliga egenskaper. Karaktärerna Amalia True och Penance Adair blir ledare för den nya gruppen som kämpar för sin plats i samhället. Serien har premiär på HBO i april. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar CT5-V och CT4-V Blackwing
Får 677 respektive 479 hästar

Cadillac rullar nu ut prestandamodellerna CT5-V och CT4-V Blackwing. Båda två är rejäla krutpaket försedda med förbränningsmotorer helt utan hybridteknik. CT5-V Blackwing har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter under huven som fått topplock i aluminium och insugsventiler i titan. Jämfört med en vanlig CT5-V har den även ett omarbetat avgassystem och en ännu bättre insug som ska ge upp till 46 procent bättre luftflöde. Den handbyggda motorn lämnar hela 677 hästar och har ett vrid på 893 newtonmeter. Det är 28 hästar fler och 39 newtonmeter bättre än toppmodellen CTS-V bjuder på. 0-100 km/h ska klaras av på runt 3,8 sekunder (med den tiostegade automatlådan, sexpetad manuell är standard) och toppfarten anges till 322 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen. I övrigt har bilen fått sig ett vassare kjolpaket runt om, smidda 19-tumsfälgar och de största bromsarna någonsin på en Cadillac. Dessa kommer från Brembo och har sexkolvsok med 398 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 374 millimeter stora skivor bak. Keramiska skivor som minskar vikten med hela 24 kilo finns som tillval. Priset för CT5-V Blackwing börjar på 84.990 dollar. CT4-V Blackwing är den lite snällare versionen och under huven på denna sitter det istället en dubbelturbomatad V6:a på 3,6 som ger 479 hästar och 603 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 304 km/h. Även här är det sexpetad manuell låda som driver bakhjulen som gäller, men den tiostegade automaten finns som tillval. Priset för denna börjar på 59.990 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

NASA flyttar fram val av månlandare
Allt mindre troligt att USA landar människor på månen igen 2024

2024 är det sagt att USA ska landa en man och en kvinna på månen men många har ställt sig rätt skeptiska till om NASA kommer att fixa det. Tidsplanen har ända sedan den presenterats ansetts väldigt snäv. Raketen som ska användas till uppdraget, Space Launch System, har till exempel än så länge aldrig lyft från jorden. Den här månaden var det tänkt att NASA skulle utse de företag som gick vidare med att få bygga förslag på månlandare till USA:s månlandarprogram Artemis. Nu uppger dock The Verge att detta är framflyttat till att som senast ske sista april, något som innebär ytterligare förseningar i en viktig del av uppdraget. I dagsläget är det SpaceX, Blue Origin och Dynetics tillsammans med Sierra Nevada Corp. som tävlar om kontraktet att bygga månlandaren som ska landa människor på månen igen 2024. Det har tidigare sagts att två av dessa företag kan komma att få gå vidare i en första omgång med att fortsätta utveckla sina månlandare. Om det är samma förutsättningar som gäller även framöver framgår inte. Förutom den här förseningen så kanske det även kan bli en pengafråga om huruvida USA kommer att landa människor på månen igen 2024. NASA uppgav att man behövde 3,2 miljarder dollar för att utveckla "Human Landing System" får månfärden 2024 men i dagsläget har man bara beviljats 850 miljoner dollar, något som givetvis ytterligare kan försena projektet. Dessutom avgick NASA:s chef Jim Bridenstine, som handplockats till posten av Donald Trump, samma dag som Joe Biden blev vald till president. Som vi skrivit om tidigare så kanske det inte är helt omöjligt att Biden har en helt annan agenda när det gäller månlandningar än vad Trump hade, det finns ju trots allt en del grejer här på jorden som Biden kanske känner är lite mer akuta att lösa. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varför går så många dragsters av på mitten?
Krafterna tar ut varandra

En Top Fuel dragster utsätts för sjuka påfrestningar när förarna bränner med bilarna ned för banan. Därför måste de ha ett väldigt stabilt chassi. Ibland går det inte alltid bra och bilarna går av på mitten, men varför? Den enorma motorn och dess vikt är placerad baktill för att få ner kraften via de stora hjulen i backen. Framtill har man lite vikt och en vinge som ger bra marktryck. Men det blir en hävstång på mitten och om föraren svänger för mycket utsätts chassiet för så mycket påfrestningar att det helt enkelt inte pallar med längre och går av. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Stockholms blodbad ska bli actionfilm
Kristina Gyllenstierna vs. Danmark

SF Studios har meddelat att de kommer att göra film om Stockholms blodbad, en händelse som skedde 1520 då den danske kungen Kristian "Tyrann" II avrättade ett 80-tal upprorsmakare som inte längre var intresserade av att Sverige skulle styras av en dansk kung. SF:s filmatisering ska kretsa runt den då 28-åriga adelskvinnan Kristina Gyllenstierna som tillhörde kändiseliten i dåtidens Stockholm och försökte försvara upprorsmakarna i Stockholm. Maria Karlsson, som tidigare skrivit manus till bland annat Snabba cash-trilogin, samt tv-serier som Fartblinda och Advokaterna ska skriva manus till Stockholm blodbads-filmen och hon säger: "Det förvånar mig att ingen tidigare har gjort film om denna spektakulära, unika och fullständigt makabra händelse – en av de kanske viktigaste händelserna i Nordens historia. Det är ”the real red wedding” med en 28-årig höggravid fembarnsmamma i huvudrollen." Filmen ska börja spelas in 2023 men när den kan tänkas ha premiär finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida