LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Man kan ha en katt på ryggen i Spider-Man: Miles Morales
GOTY 2020

Det är allmänt känt att man baserar sina åsikter om hur bra ett spel är beroende på hur man får hantera djur i spelet. Ghost of Tsushima, till exempel, är ett mediokert spel då man ofta är tvungen att ta kål på jyckar, som för övrigt påminner obehagligt mycket om min hund, men man kan även klappa rävar som balanserar ut hundmorden. Med Spider-Man: Miles Morales verkar Insomniac sikta på att göra årets bästa spel då gänget låter spelaren bära en ryggsäck med en kattkompanjon när man svingar runt i Harlem, vilket vi får se i GameInformers senaste gameplayvideo. Spider-Man: Miles Morales släpps 19 november till PS4 och PS5. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Försäljningen av elektrifierade bilar i Europa har tredubblats
Och det fortsätter uppåt

Financial Times meddelar nu att försäljningen av hybridbilar och elbilar i Europa har tredubblats jämfört med i fjol och att försäljningen i år landar på tio procent. Nästa år tror man att den siffran istället blir 15 procent. Orsaken sägs vara de nya skarpare utsläppsreglerna som straffar fossilbilar hårt och därför tvingar folk att titta på andra alternativ när de köper ny bil. Bilarna får max släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer och för att lyckas komma ner i dessa nivåer krävs en hybridbil. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Trailer för Sound of Metal
Film om en trummis som blir döv

Om man är trummis är det ganska så bra om man har hörseln kvar. I filmen Sound of Metal får vi träffa Ruben som håller på att tappa sin, något som tvingar honom att tänka om ordentligt. Filmen har premiär den 20 november. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Immortals: Fenyx Rising ryktas släppas 3 december
Ryktet lär spikas på torsdag

Spelet som en gång i tiden kallades för Gods & Monsters kommer visas upp i sin nya skrud på torsdag, men tack vare Microsofts förmåga att lägga upp information i förtid har vi fått reda på när äventyret kommer släppas. Enligt butikssidan på Microsoft Store kommer Immortals: Fenyx Rising släppas 3 december, och släppdatumet lär gälla samtliga plattformar. Butikssidan ger oss även lite annan information om spelets story som cirkulerar kring halvguden Fenyx som måste rädda grekiska gudar som hamnat i trubbel. Med hjälp av diverse ärvda krafter och artefakter, som Daidalos vingar och Achilles svärd, får vi lösa diverse pussel och sänka bestar som Medusa och cykloper med ett dynamiskt stridssätt. Hur som helst så tar vi i vanlig ordning ryktena med en nypa salt, även om det hela ser rätt korrekt ut. På torsdag kommer Ubisoft köra sin nya spelström och då kommer vi få reda på vad som stämmer och inte. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Hur fungerar en jetmotor?
Och vad är den där struten som finns på vissa?

Jetmotorer bara finns där på vingarna men jag har faktiskt inte funderat så mycket på hur de fungerar. De är snillrika konstruktioner och i den här videon berättar Mentour Pilot dels hur en jetmotor fungerar men också vad den där struten som finns på Boeings 737-motorer är till för. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Kalifornien klassar Ubers chaufförer som anställda
Kan leda till att tjänsten stängs ner i delstaten

I den amerikanska delstaten Kalifornien har en domstol beslutat att klassa chaufförer som kör för tjänsterna Uber och Lyft som heltidsanställda för de båda företagen. Det innebär att företagen kommer att bli ansvariga för att betala sociala avgifter, försäkringar och annat för chaufförerna, chaufförer som fram tills nu har klassats som frilansare i delstaten. Uber har kommenterat beslutet i Kalifornien och säger att det sannolikt kommer att leda till att tjänsten kan komma att stänga ner under flera månaders tid i delstaten. Detta på grund av att företaget inte tror att det går att ställa om sin verksamhet omedelbart till att klassa chaufförerna som anställda. Både Uber och Lyft uppger att de kommer att överklaga Kaliforniens beslut som tvingar dem att behandla sina chaufförer som heltidsanställda. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar nya M Performance-delar
Till 5-serien, M5 och M5 Competition

Den som vill piffa till sin BMW ytterligare med officiella delar kan vända sig till M Performance-avdelningen. Nu presenterar denna prylar du kan kladda på din nya vanliga 5-serie eller varför inte M5 och M5 Competition om du tycker att dessa är lite för tama original. Som vanligt handlar det om olika kolfiberdetaljer, vingar, fälgar, avgassystem, bromsar och stötdämpare. Även insidan får sin beskärda del i form av kolfiber, Alcantara och en ny ratt. Grejerna släpps snart men vad de kommer att kosta är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Bang & Olufsen släpper sportversion av Beoplay E8
Med nytt fodral och mer svettålig design

Bang & Olufsen släppte en tredje version av Beoplay E8 tidigare i år som erbjöd lättare och nättare design. Nu har gänget presenterat en sportigare version av true wireless-lurarna som kommer med bättre vattentålighet. Medan Beoplay E8 är IP54-klassade är sportversionen IP57, vilket betyder att de kan överleva att sänkas ner i 1 meters djup i 30 minuter utan att skadas. Utöver det har höljet fått lite mer textur, vilket ska göra det lättare att interagera med lurarna samt att Bang & Olufsen skickar med vingar så att pluggarna hålls på plats när du tränar. Utöver det kommer E8 Sport med ett nydesignat fodral, men precis som med vanliga E8 går det att ladda fodralet trådlöst. Batteritiden ligger på 7 timmar i själva lurarna och ytterligare 28 timmar i fodralet. Det finns stöd för snabbladdning och du kan få upp till 1,5 timmars lyssningstid på 20 minuters laddning. Beoplay E8 Sport kommer släppas 9 juli och kommer i färgerna oxygen blue och svart. Rekommenderat pris är 350 euro. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Bang & Olufsen släpper Beovision Harmony TV i 88 tum
Kan bli din för ynka en halv miljon

Är du på jakt efter en ny TV och har en halv mille som ligger och skräpar? Då har vi goda nyheter då Bang & Olufsen meddelat att deras Beovision Harmony TV som visades upp förra året kommer börja säljas i slutet av nästa månad. Beovision Harmony TV består av ett ordenligt ljudsystem från Bang & Olufsen i kombination med LG:s värsting-TV OLED ZX på 88 tum. TV:ns högtalare har en smått unik design och när enheten är avstängd roterar högtalarna likt fjärilsvingar och panelen sänks, vilket skapar en rätt mäktig upplevelse. Högtalarsystemet har tre kanaler och är även kittad med två subwoofers. Vill man ha surroundljud har man möjlighet att koppla in upp till åtta Beolab-högtalare. Bang & Olufsen Beovision Harmony TV kommer släppas i juni och priset för paketet ligger på 499.000 kronor. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

GDPR tvingar mormor ta bort bilder på barnbarn
Eftersom dottern ville det

En domstol i Nederländerna konstaterade att en äldre kvinna bröt mot GDPR-reglerna när hon postade bilder på sitt barnbarn på sin Facebook-sida. Hon har nu helgen på sig att plocka bort bilderna annars måste hon betala dagliga böter på runt 500 kronor tills hon gör det. GDPR-reglerna brukar inte tillämpas vid sådana här grejer men tydligen hade kvinnas dotter (barnets mamma) bett henne att ta bort bilderna, något som hon då inte gjorde. Så fallet gick till domstol och via GDPR-lagen fick dottern rätt mot den äldre kvinnan. Tumnagel
62.3°
+
Frode Wikesjö
0

VoltAero har testat hybridflygplanet Cassio
Har både elmotorer och förbränningsmotor

Den franska flygplanstillverkaren VoltAero har testflugit sin hybridmodell Cassio, ett flygplan som drivs av både el- och förbränningsmotorer. Flygplan som dessa kan antagligen bli aktuella åtminstone under den övergångsperiod som kommer att ske innan vi någon gång i framtiden förhoppningsvis kan gå över till helt elektriska flygplan. Den modellen av Cassio som VoltAero nu testat har två eldrivna motorer på vingarna och en förbränningsmotor där bak. Framöver kommer man dock att ersätta förbränningsmotorn där bak med en hybridmotor som består av tre elmotorer på 60kw kombinerade tillsammans med en förbränningsmotor på 300kw skriver New Atlas. I framtiden planerar VoltAero att släppa Cassio med 4, 6 eller 9 sittplatser. Toppfarten beräknas ligga på cirka 370 km/h och flygplanet ska kunna hålla sig i luften i cirka 3,5 timmar. De första versionerna kommer eventuellt att börja levereras nästa år men vad dessa kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pininfarina släpper specialversion av Battista
Anniversario bjuder på mer kolfiber

Förra året presenterade Pininfarina superelbilen Battista på mässan i Genève. I år visar man upp en specialversion av bilen som man kallar för Anniversario. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 2,6 miljoner euro. Anniversario ska byggas vid sidan av vanliga Battista när tillverkningen drar igång i slutet av året i fabriken i Turin. Så vad är det som är så speciellt med denna då? Jo den är utrustad med Furiosa-paketet som innefattar ny främre splitter, små vingar på sidokjolarna och en annan diffusor. Allt tillverkat i kolfiber såklart, här i exponerat och i två färgtoner. Specialversionen får också annan typ av vinge. Bilen är lackad i de tre färgerna Grigio Antonelliano, Iconica Blu och Bianco Sestriere. Färger som tar flera veckor att lägga för hand. I hjulhusen sitter även nya 21-tummare med centrumbult som sammanlagt är tio kilo lättare. Insidan av bilen går i svart läder och Alcantara med kontrastsömmar och säkerhetsbälten i blått. Motormässigt är det oförändrat vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid, Det ska räcka för att bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och sen toppa ut vid 350 km/h. Batteripacket som är på 120 kWh ska vara tillräckligt för en räckvidd på över 50 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du köra banracing i GTA Online
Spöa dina motspelare i San Andreas Prix

Rockstar Games har släppt ett tillägg till onlineläget i GTA 5 vilket gör det möjligt för spelarna att tävla mot varandra i banracing. Man kallar det hela för "Open Wheel Races" och spelarna kommer att kunna köra GTA:s motsvarighet till F1-bilar i något man kallar för San Andreas Prix. Det kommer att finnas sju olika banor i olika delar av GTA-världen där spelarna kan rejsa mot varandra. I samband med att Rockstar släpper det nya racing-läget till GTA Online så släpper man även de två nya bilarna Ocelot R88 och Progen PR4. Båda går att köpa via spelets motorbutik Legendary Motorsport och där kan man även köpa andra tillbehör om man vill pimpa sin bil ytterligare. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

152 kilo, 237 hästar - säg hej till Ducati Superleggera V4
Sjuka siffror

Jag minns det som igår när superhojarna började närma sig samma hästkraftsantal som vikt i kilo och det var ju helt magiskt. Det är en stund sedan nu och Ducati leder vägen mot ännu lägre vikt och ännu mer effekt. Panigale V4 har knoppat av sig till Superleggera V4 och det är en hoj som ruvar på hela 237 hästar i ett paket som väger in på bara 152 kilo (torrvikt med Racing Kit). Ban-versionen är som väntat värst, den för gatan är något mildare med 223 hästar istället. Jakten på kilona märks bland annat i ramen som är helt och hållet i kolfiber samtidigt som man har använt sig av mycket magnesium- och titan-detaljer. Även svingen, fälgarna och de fräsiga vingarna är i kolfiber. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen väntas landa på runt 100.000 dollar styck. De första leveranserna ska dra igång i juni. Beställt? Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Mustangens frunk går att använda som kylväska
Bra till dryck, men räkor?!

Fords eldrivna Mustang Mach-e har en frunk med en speciell funktion. Den har nämligen en tapp i botten och det går enkelt att tömma ur vätska ur den. Bra om man vill spola rent eller så kan man ju använd frunken som en gigantisk kylväska. Perfekt att ha läsk i kanske, men inget jag skulle ha räkor i. Ford tycker också att man ska fylla det med hotwings men personligen vill jag inte ha den mängden kycklingvingar i min bil, även om det går att spola bort såsen enkelt efteråt. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Kolla in de fällbara vingarna på Boeing 777X
När de användes första gången

En cool grej med Boeings nya 777X är att vingarna är för breda för att få plats i de flesta gater på världens flygplatser. Det har man löst genom att göra dem vikbara och detta var så klart något som testades på provflygningen igår. I videon ovan kan ni kolla in start och landning och hur de hanterar de fällbara vingarna. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försvaret har fått sin första JAS Gripen E
Sveriges nya stridsflygplan

Förra veckan fick försvarat sitt första exemplar av Sveriges nya stridsflygplan JAS Gripen E vilken är en efterföljare till de C- och D-modeller av JAS Gripen som försvaret använder idag. Gripen E har fått ny motor och flygplanskropp samt vingar som rymmer mer bränsle jämfört med sina föregångare. Förutom det har flygplanet försetts med ett helt ny radarsystem, ett topphemligt system för tele-krigföring samt bättre presentation av information för piloten skriver DN. Testpiloten Henrik Wänseth från Försvarets Materielverk (FMV) säger till DN: "Man ”ser” längre, bättre och har möjlighet att fatta snabbare beslut. Att kunna fatta snabbare taktiska beslut är ofta det som är framgångsfaktorn i luftstrid." Nu ska FMV, Saab och Flygvapnet testa det nya JAS Gripen E-planet som levererades förra veckan och när det är klart kommer flygplanet att överlämnas till flygvapnet. Någon gång runt 2022-2023 tror man att nya JAS Gripen E kommer att börja serietillverkas för Flygvapnet. Exakt vad de svenska JAS Gripen E-flygplanen kostar är hemligstämplat men FMV:s generaldirektör Göran Mårtensson säger till DN att beställningen på 60 Gripen E tillsammans med lite simulatorer och markutrustning kommer att kosta över 30 miljarder kronor. Flygvapenchefen Carl-Johan Edström verkar mycket nöjd med försvarets nya flygplan och han anser att Sverige med de nya JAS Gripen E kommer att ligga i världsklass kvalitativt när det gäller luftförsvar. Till DN säger Edström: "När man möter sina kolleger runt om i världen som blir man förundrad. Vi bygger ett stridsflyg som ligger nummer ett eller två i världen, det är fantastiskt." Tumnagel
68.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intressant om glödlampan
LED FTW

The Verge har tagit sig en titt på historien kring glödlampan och vad som, ur ett amerikanskt perspektiv, har gjort att vi fick lågenergilampor och senare LED-lampor. Saker och ting händer som ni vet oftast lite snabbare om det kommer till lagar som tvingar fram utveckling och så var fallet här. Vi får också en liten lektion i hur de olika lamporna skiljer sig mellan varandra. Och en kommentar från Edisons barnbarn. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Snubbe får inte döpa sig till Blodörn
Extremt plågsam avrättningsmetod ansågs inte passande som namn

Skatteverket har beslutat att neka en man i Södertälje att byta förnamn till "Blodörn" då detta ansågs kunna väcka anstöt. Anledningen till det är att "blodörn" även är namnet på en extremt plågsam avrättningsmetod som sägs ha använts av vikingar för cirka tusen år sedan. Metoden gick ut på att man skar loss en persons revben från ryggraden och sedan böjde upp dessa för att ta ut personens lungor, något som fick det hela att se ut som den avrättade personen försetts med ett par blodiga vingar. Förutom att namnet Blodörn kan väcka anstöt så anser Skatteverket även att namnet inte har förnamnskaraktär skriver SVT Södertälje. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida