m

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lilium presenterar nytt elflygplan
VTOL-plan med plats för sju personer

Den tyska flygplanstillverkaren Lilium har visat upp en ny modell av sitt elflygplan vilket kommer att bli den första modellen som är framtagen för kommersiellt bruk. Lilium Jet är ett så kallat VTOL-flygplan som startar och landar vertikalt, något som innebär att det inte krävs några start- och landningsbanor för de flygplatser, eller så kallade "vertiports", där flygplanet kommer att användas. Flygplanet har plats för sex passagerare plus en pilot och är tänkt att flyga på runt 3000 meters höjd. Maxhastigheten ligger på 280 km/h och räckvidden är cirka 250 kilometer. I samband med presentationen av Lilium Jet tillkännagavs det även att Lilium, tillsammans med partners, kommer att bygga upp till 14 stycken vertiports i Florida och att man planerar att bygga ett nätverk av 10 vertiports någonstans i Europa. 2024 hoppas Lilium och deras partners att man kan dra igång en kommersiell verksamhet för att transportera passagerare i sitt lilla elflygplan. I klippet nedan kan ni se utvecklingen av Liliums tidigare modeller Falcon, Dragon, Eagle och Phoenix mellan 2016 - 2019, en utveckling som nu lett till att deras första kommersiella modell Lilium Jet kunnat presenteras. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

FCA börjar samarbeta med VTOL-tillverkaren Archer
Fler flygande bilar på gång?

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) och Archer går nu samman. Archer kommer senare i år att presentera sitt eldrivna flygplan som är av så kallad VTOL (Vertical TakeOff and Landing)-typ. Det handlar dock bara om en prototyp då och den färdiga produkten väntas sättas i produktion först 2023. Vad det nya samarbetet kommer att innebära är inte helt klart än, men från Archers sida kommer man nu i alla fall att kunna dra nytta av FCA:s försörjningskedja och deras möjligheter till att ta fram avancerade kompositmaterial. Bilden visar ett flygplan med inte mindre än sex stycken motorer som alltså kan rotera uppåt för när det är dags att lyfta. Räckvidden ska ligga på upp till 9,6 mil och toppfarten ska ligga på runt 240 km/h. Målet i framtiden är att kunna erbjuda en flygande taxi. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2020

Uber säljer av sin flygverksamhet
Uber Elevate säljs till Joby Aviation

Uber säljer nu sin verksamhet för utveckling av "flygande taxibilar" till företaget Joby Avation. Affären liknar den affär som blev officiell häromdagen där Uber sålde sin division för utveckling av självkörande bilar till sin konkurrent Aurora. I samband med att Ubers Elevate, Ubers divison för utveckling av så kallade VTOL-flygplan, blir en del av Joby så kommer Uber även att investera 75 miljoner dollar i Joby Aviation. Hur resten av affären ser ut rent ekonomiskt finns det inga publika uppgifter om. Uber har även tidigare investerat 50 miljoner dollar i Joby Aviation, ett företag där även Toyota, Intel och Jet Blue är delägare. Det ser med andra ord ut som om Uber med veckans affärer kommer fokusera mer på sin huvudverksamhet, det vill säga passagerartransporter. Det innebär att Uber slipper ifrån utgifter för att utveckla både självkörande bilar och flygfarkoster. Då Uber nu är delägare i både Aurora och Joby så kommer man sannolikt dock kunna integrera företagens fordon i sin tjänst den dagen dessa väl blir redo för passagerartrafik. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

SkyDrive testar sin "flygande bil"
På Toyota Test Field

I veckan testflög SkyDrive sin SD-03 eVTOL i Japan. Denna "flygande bil" flög omkring i några minuter utan några incidenter. Den flög dock aldrig högre än några meter ovanför marken under testflygningen. Testet genomfördes på Toyota Test Field i Toyota City och är japans första bemannade flygtur med ett sådant fordon. SkyDrive bildades 2018 med målet att skapa mer eller mindre flygande bilar. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Amerikanska flygvapnet testar flygande bil
Planerar att börja använda sådana i framtiden

Det amerikanska flygvapnet U.S Air Force har börjar testa olika typer av "flygande bilar" och en av dessa är Hexa från företaget Lift vilka vi har skrivit lite om tidigare. Hexa ser med sina 18 rotorer mest ut som någon slags helikopter-farkost och den går officiellt under eVTOL-beteckning, "electrical Vertical Take Off and Landing". U.S. Air Force har tidigare uppgett att de 2030 siktar på ha runt 30 stycken eVTOL-farkoster i sin flotta. Huruvida det blir Lifts Hexa som tar plats i det amerikanska flygvapnets framtida eVTOL-flotta återstår att se. Lift planerar själva att börja sälja Hexa publikt men när det sker och vad den i så fall kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas ett klipp från en tidigare testflygning med Hexa. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wingcopter ska göra leveransdrönare till UPS
VTOL-drönare gör leveranserna lite mindre högljudda

Det amerikanska logistikföretaget UPS har inlett ett samarbete med den tyska drönartillverkaren Wingcopter vars syfte är att börja använda Wingcopters drönare för att leverera mindre paket på marknader där UPS har verksamhet. Wingcopter har utvecklar en drönare som påminner om ett så kallat VTOL-flygplan, flygplan som har möjlighet att lyfta och landa vertikalt. Drönarna fungerar med andra ord som traditionella drönare när de lyfter och landar men när de väl är i luften så beter de sig mera som ett flygplan, något som gör dem betydligt mycket tystare när de susar fram ovanför våra huvuden än vad traditionella rotor-drönare vanligtvis är. Härnäst på UPS och Wingcopters agenda är att få Wingcopters drönare godkända för kommersiella drönareleveranser på den amerikanska marknaden. När UPS räknar med att börja testa Wingcopters drönare för kommersiella drönarleveranser finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas lite fler bilder på Wingcopters drönare samt en "best of"-film som företaget släppte igår. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patent visar flygande farkost från Porsche
Helt eldriven

Patent är ju alltid roliga även om det såklart inte innebär att det man tar patent på någonsin kommer att tillverkas eller liknande. Ett nytt från Porsche är det här som visar en flygande farkost. I oktober förra året blev det känt att Porsche och Boeing skulle samarbeta och ta fram en "flygande bil" och det kan mycket väl vara det som detta patent handlar om. Farkosten är av så kallad VTOL (vertical take-off and landing)-typ vilket innebär att den kan lyfta och landa utan en landningsbana. Två stycken personer får plats på insidan och hela rasket ska vara eldrivet. När det nya samarbetet kan dykas upp är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Hyundai ska göra flygande bilar åt Uber
Har visat upp VTOL-planet PAV

Taxi-tjänsten Uber storsatsar som bekant på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. På årets CES-mässa visar Hyundai visat upp ett eVTOL-flygplan som man utvecklar för Ubers kommande tjänst för "flygande bilar". Hyundai kallar konceptet för Personal Air Vehicle (PAV) och det handlar om ett eldrivet flygplan som har möjlighet att starta och landa vertikalt. PAV har kapacitet att transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning. Tanken är att flygplanet ska ta sig fram i cirka 290 km/h på en höjd av mellan 300 - 600 meter. Att vi någon gång i framtiden antagligen kommer att susa fram i luften i våra storstäder är sannolikt men när vi kan få se maskiner som det Hyundai nu har visat upp är oklart. Det lär antagligen ta ett tag då tekniken än så länge är i sin linda. Det kommer antagligen även krävas en del anpassningar av dagens regleringar för hur man får framföra flygplan och helikoptrar i och över städer för att Uber och andra ska kunna börja flyga maskiner som dessa där. Hyundai är inte de enda som utvecklar "flygande bilar" åt Uber och företaget har sedan tidigare liknande projekt på gång med företagen Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences och Bell. Ni hittar ett sammandrag på några minuter från Hyundais CES-presentation här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skyryse gör helikoptrar självflygande
Gör din helikopter lite mera autonom

I framtiden kommer vi sannolikt att transporteras av flygande autonoma farkoster och en del av dessa kanske då kommer att vara försedda med teknik från det amerikanska startup-företaget Skyryse. Skyryse utvecklar inga egna autonoma fordon än så länge utan har istället utvecklat systemet Flight Stack som kan göra traditionella helikoptrar självflygande. Det handlar om ett system som dels installeras i själva helikoptern och dels på de helikopterplattor där det är tänkt att helikoptern ska landa. Skyryse har postat ett klipp där man demonstrerar sitt system i en helikopter av modellen Robinson R-44 helicopter vilket man säger är världens första flygning med en självkörande helikopter som är godkänd av det amerikanska luftfartsverket FAA. Det ska väl tilläggas att det är helikoptern i sig som är godkänd av FAA, inte Skyryse Flight Stack-system. Vad det kostar att anpassa en helikopter till Skyryse Flight Stack-system finns det än så länga inga uppgifter om. Det finns heller inga uppgifter om när fordon som dessa skulle kunna trafikera våra luftrum. Det lär nog dock dröja några år innan tekniken är mogen för det och alla behövliga tillstånd är på plats misstänker jag. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Därför blev Rotodyne-helikoptern ingen succé
Intressant skapelse

Fairey Rotodyne var en kombination av helikopter, gyrokopter och passagerarflygplan med plats för 40 personer. Tillverkaren hette Fairey Aviation Company och den 6 november 1957 genomförde man den första provflygningen. Men maskinen blev aldrig någon succé trots stort intresse från många håll, i det här klippet får vi reda på varför. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lilium har testat sitt el-flygplan
Första gången vi får se det i luften på riktigt

Nu har det tyska flygplansföretaget Lilium släppt lite bilder från en testflygning man genomförde med sitt VTOL-flygplan tidigare i år vilket ni kan kolla in här. Tidigare har Lilium visat upp när deras flygplan hovrat någon meter ovanför marken men här kan vi kolla in hur det eldrivna flygplanet faktiskt beter sig i luften i hastigheter på runt 100 km/h. Lilium uppger att man nu genomfört över hundra olika tester både på marken och luften. Det innebär bland annat att Lilium känner sig redo för att börja testa det hela i lite högre hastigheter uppger företaget. Liliums flygplan drivs av 36 stycken elmotorer som sammanlagt genererar 2000 hästkrafter. Det ska kunna transportera upp till fem passagerare i en maxhastighet på 300 km/h. En laddning batterier ska ha en räckvidd på cirka 300 km. I samband med att Lilium släppte bilder från testflygningen så uppgav Lilium att man även byggt klart sin första flygplansfabrik i tyska München. Där planerar man att börja tillverka sina flygplan och man hoppas kunna skapa cirka 500 arbetstillfällen där fram till 2025, samma år som man planerar att börja sälja en kommersiell version av sitt eldrivna flygplan. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing och Porsche ska göra "flygande bil"
Lyxtransport för den urbane resenären?

Den tyska biltillverkaren Porsche och den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man inleder ett samarbete vars syfte är att ta fram framtidens flygande transportmedel. Det ska handla om ett slags eldrivet flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, det som vanligtvis kallas för VTOL-flygplan men som populärt ibland kallas för "flygande bilar". Samarbetet innebär att de båda företagens ingenjörer tillsammans ska designa utseende och utveckla teknik för en flygmaskin som kan transportera passagerare i urban miljö. Boeing-chefen Steve Nordlund säger i ett uttalande om samarbetet: "This collaboration builds on our efforts to develop a safe and efficient new mobility ecosystem, and provides an opportunity to investigate the development of a premium urban air mobility vehicle with a leading automotive brand." Vad de båda företagen har för tidsplan för sitt projekt framgår inte och skissen som syns ovan ska nog tillsvidare mest ses som en vision. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kitty Hawk visar upp Heavyside
Nytt eldrivet flygplan från Larry Page flygplansföretag

Google-grundaren Larry Page verkar ha en fashination för eldrivna flygplan och har genom åren investerat i hela tre stycken företag som utvecklar sådana. Ett av dessa är Kitty Hawk och de har nu presenterat ett nytt VTOL-flygplan vilket man har döpt till "Heavyside" eller "HVSD". Det eldrivna VTOL-flygplanet Heavyside ska ha en räckvidd på runt cirka 965 kilometer och planets åtta rotorer vinklas för att få flygplanet att lyfta och landa vertikalt. Flygplanet storlek beskrivs av TechCrunch som ungefär en tredjedel av en Cessna men hur många passagerare flygplanet kan ta är än så länge oklart. Klart är dock att det verkar bli ett väldigt tyst flygplan. Enligt Kitty Hawk så genererar flygplanets motorer på 1500 meter en ljudstyrka 38 dbA vilket kan jämföras med en helikopter som genererar 80 dbA. Då decibelskalan ser ut som den gör så innebär det att Kitty Hawks Heavyside är 100 gånger tystare än en helikopter. Heavyside är Kitty Hawks tredje flygplansmodell efter "Flyer" som man visade upp 2017 och "Cora" som visades upp förra året. Om vi någonsin får se dem eller Heavyside på marknaden finns det än så länge inga uppgifter om. Kitty Hawk inledde tidigare i år ett samarbete med den amerikanska flygplantillverkaren Boeing så det är antagligen inte omöjligt att något från Kitty Hawk så småningom letar sig ut till konsumentledet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter presenterar VoloCity
Är tänkt att sättas i taxitrafik nästa årtionde

Det tyska flygföretaget Volocopter har utvecklat eldrivna multikopters sedan 2011 och igår presenterade man modellen VoloCity som kommer att bli tillgänglig för kommersiell taxi-trafik i luften. Den eldrivna VoloCity är försedd med 18 rotorer och företagets fjärde generation av eVTOL-fordon (electric Vertical Take Off and Landing). VoloCity kan nå upp till hastigheter på 110 km/h och räckvidden på en laddning ligger på cirka 35 kilometer. Exakt när vi kan få se kommersiella taxitjänster med VoloCity finns det inga uppgifter om. Volocopter har tidigare sagt att man siktar på att ha en flygande taxiverksamhet igång till 2023. Företaget har bland annat fått tillstånd att testflyga sina eVTOL-multikoptrar i Dubai, Singapore och Helsingfors. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT testar drönare försedda med både vingar och rotorer
Hybriddrönare kan både glidflyga och hovra i luften

Forskare på amerikanska MIT-CSAIL har utvecklat en plattform för drönarhybrider vilket man hoppas ska kunna leda till att mer bränsleeffektiva sådana utvecklas i framtiden. Hybriddrönare är försedda med både vingar och rotororer vilket gör att de kan lyfta och landa vertikalt för att sedan ta sina vingar till hjälp när den ska flyga. Drönarna påminner om så kallade VTOL-flygplan och tanken bakom drönarna är att dessa ska bli mindre bränslekrävande under flygning samtidigt som de behåller samma precision som drönare med enbart rotorer har. Forskarna på MIT-CSAIL har fokuserat på att utveckla ett system som ska kunna anpassa hybriddrönare för att effektivt ta sig fram baserat på deras faktiskt design. Tanken är att plattformen ska kunna användas av drönar-utvecklare som inte vill ta fram ett sådant drivsystem helt från scratch. I klippet nedan kan ni kolla in lite exempel på hybriddrönare som är försedda med olika antal vingar och rotorer samt kolla in hur det ser ut när man testar dem. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar samarbeta med Kitty Hawk
Ska utveckla framtidens taxiflyg

Flygplanstillverkaren Boeing skriver i ett pressmeddelande att de har inlett ett samarbete med startupföretaget Kitty Hawk vars syfte är att utveckla framtida transportlösningar inom flygsektorn. Exakt vad detta kommer att utmynna i finns det inte så mycket detaljer om än så länge. Steve Nordlund som är chef på Boeing NeXt säger: "Working with a company like Kitty Hawk brings us closer to our goal of safely advancing the future of mobility. We have a shared vision of how people, goods and ideas will be transported in the future, as well as the safety and regulatory ecosystem that will underpin that transportation." Kitty Hawk leds av Sebastian Thrun som var en av männen som drog igång Googles experimentdivision Google X och en av Kitty Hawks grundare är Larry Page. Han är även är en av grundarna till Google så det finns förhoppningsvis en del ekonomiska resurser att tillgå om man skulle behöva det. Kitty Hawk har tidigare utvecklat modellen "Flyer", vilken väl närmast kan beskrivas som ett flygande hobbyfordon, samt "Cora", ett fordon som utseendemässigt påminner om ett traditionellt flygplan. Det handlar om ett flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, ett så kallat VTOL-flygplan, och flyga på höjder upp till runt tusen meter. Kitty Hawk har testflugit Cora ett antal gånger, ni kan kolla in av dessa tester i klippet nedan, men det finns inga uppgifter om när Cora kan vara redo för lansering. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Ubers flygande taxis
Så här vill man att interiören ska se ut

Taxitjänsten Uber har precis dragit igång en helikopterservice i New York men i framtiden planerar företaget att expandera och då börja flyga sina kunder i så kallade VTOL-flygplan, flygplan som påminner om helikoptrar då de kan lyfta och landa vertikalt. Uber har sedan tidigare ingått samarbeten med ett antal företag som ska utveckla Ubers framtida flygande taxi-flotta. På flygmässan Elevate visade Uber även upp en referensdesign som ska visa hur företaget vill att deras "flygande bilar" ska se ut på insidan. Som synes på bilderna här så påminner inredningen om den i kommersiella helikoptrar vilket kanske inte är så underligt då även farkosternas dimensioner är förhållandevis lika dem som återfinns på en traditionell helikopter. Det handlar om fyra passagerarsäten samt en plats för en eventuellt pilot eller säkerhetspilot i de fallen där transporten kommer att ske autonomt. Interiören har Uber tagit fram tillsammans med företaget Safran Cabin och den ska kunna anpassas för att passa i de VTOL-flygplan som Ubers andra samarbetspartners håller på och utvecklar. Ubers plan är att ha sina VTOL-flygplan och den kommande Uber Air-tjänsten i luften i de amerikanska städerna Dallas och Los Angeles samt australiensiska Melbourne till 2020 då man planerar att börja testflyga dessa där. Kommersiella transporter med Uber Air siktar man på att lansera 2023. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon visar upp ny drönare
Ska kunna leverera grejer på under en halvtimma

Det har nu gått över fem år sedan Amazon avslöjade sina planer på att börja leverera varor med drönare till sina kunder. Nu har man visat upp en ny drönarmodell avsedd för det ändamålet. Den nya drönaren är en slags hybrid mellan en traditionell drönare och ett flygplan vilket kanske mest påminner om ett så kallat VTOL-flygplan. Det innebär att drönaren kommer att ha möjlighet att lyfta och landa vertikalt men när den väl är i luften tar den hjälp sina vingar för att ta sig fram. Amazon har som en första målsättning med sina leveransdrönare att dessa ska kunna transportera varor på upp till lite över två kilo på under en halvtimma till kunder som bor inom ett avstånd på upp till cirka 25 kilometers avstånd från upphämtningsplatsen. När vi kan få se drönare från Amazon Prime Air i kommersiell trafik finns det än så länge inga uppgifter om. Tekniskt sett är det nog inget som hindrar Amazon från att dra igång en sådan tjänst redan idag men då sådana tjänster även påverkar annan flygtrafik krävs givetvis tillstånd från olika myndigheter beroende på var Amazon har tänkt att flyga med sina drönare. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skai är en flygande taxi som drivs av väte
Kanske flyger vi runt i den om tio år

Det amerikanska företaget Alakax27i Technologies har visat upp en prototyp på en slags flygande taxi som man hoppas ska kunna transportera oss luftvägen i framtiden. Man kallar det vätgasdrivna fordonet för Skai och VROL-flygplanet hålls flygande med hjälp av fordonets fyra rotorer. Enligt Alakax27i kommer Skai ha en räckvidd på runt 600 kilometer och fordonets bränsleceller med vätgas ska kunnas fylla på eller bytas ut på tio minuter. Skai kommer att kunna transportera fem personer eller motsvarande cirka 450 kilo. Initialt tänker sig Alakax27i att Skai ska styras av en pilot men slutmålet är att den ska vara helt självflygande. När vi kan få se Skai ta till skyarna finns det än så länge inga uppgifter om men företagets vd Steve Hanvey säger till nyhetsbyrån AP att det kan dröja upp till ett decennium innan taxiflyg liknande Skai blir en vanlig syn i våra megastäder. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lilium har testflugit sin eldrivna flygtaxi
Kommer att få en räckvidd på 300 kilometer

Det tyska startup-företaget Lilium som vi skrivit om några gånger tidigare meddelar nu att man har testflugit sitt eldrivna VTOL-flygplan Lilium Jet för första gången. Det handlar om ett femsitsigt flygplan som när det lanseras kommer att ha en räckvidd på 300 km/h och en topphastighet som även den ligger på 300 km/h. Flygplanet är försett med 36 stycken eldrivna jetmotorer som vinklas vertikalt när det är dags för start och landning, det som kallas för VTOL (Vertical Take Off and Landing). Initialt kommer Lilium Jet att styras av en pilot och huruvida företaget siktar på självstyrande flygplan finns det i dagsläget inga uppgifter om. Lilium är nu i full färd med att söka tillstånd för att framföra sitt flygplan i diverse olika europeiska länder. Lilium hoppas själva att man kan lansera kommersiell taxitjänst med sina elflygplan någon gång under 2025. Ni kan kolla in lite från Lilium Jets första testflyg i klippet här nedanför. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första testet genomfört med Boeings "flygande bil"
Gick utan problem

I höstas lovade Boeings vd att de skulle ha prototyper av flygande bilar i luften i år, och han verkar hålla vad han har lovat. Nu har man genomfört en första testflygning med företagets "flygande bil" och den kraschade inte. Den eldrivna skapelsen som man kallar för NeXt är av VTOL-typ och ska kunna flyga helt av sig själv i upp till åtta mil. Planerna i framtiden är att den här ska kunna flyga passagerare som en taxi men även transportera olika varor på en plats där det inte är så mycket kö än - i luften. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Det här är en ny testraket från SpaceX
Skön retro-design

SpaceX har byggt en ny testraket och den ser verkligen ut som något hämtat ur den klassiska tecknade TV-serien Jetsons. Den här ska man använda till tester av start och landning men den kommer inte att köras i omloppsbana runt jorden eller ut i rymden. Man har använt sig av en ny typ av rostfri legering till skalet och detta sägs vara optimalt för att leda bort värme från farkosten. Raketen är inte riktigt redo för sitt första uppdrag än utan det ska till lite stötdämpare på landningsställen och lite annat smått och gott. De första testerna hoppas man kunna dra igång i februari eller mars. This is for suborbital VTOL tests. Orbital version is taller, has thicker skins (won’t wrinkle) & a smoothly curving nose section.— Elon Musk (@elonmusk) 11 januari 2019 Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Bell siktar på att ha sina flygande bilar i luften 2025
Bell Nexus ska transportera kunder i luften tillsammans med Uber

CES-mässan är nu för tiden nästan lika mycket bilmässa som den är prylmässa och amerikanska Bell var på mässan för att snacka lite mer om sina framtida "flygande bilar". Bell kallar sitt transportkoncept för "Bell Nexus" och det handlar om så kallade VTOL-flygplan som lyfter genom att tvärställa flygplanets sex rotorer. Bell, som tidigare hette Bell Helicopters, har årtionden av erfarenhet av att tillverka helikoptrar och VTOL-flygplan till den amerikanska militären. Farkosten väger bara 272 kilo och ska kunna transportera upp till fem personer. Det är oklart hur lång räckvidd farkosten har men den kommer att drivas av en hybridmotor vilket kanske ger den lite längre räckvidd än flygmaskiner som är helt eldrivna. Det framgår inte heller om Bell Nexus kommer att vara autonom eller styras av en pilot men jag antar att man siktar på att göra det hela så självflygande som möjligt. På bilderna av farkostens interiör, se nedan, verkar det dock som om en av de fem i farkosten ska fungera som pilot. Bell har sedan tidigare ett samarbete med Uber och det är antagligen tillsammans med dem som Bell planerar att lansera Bell Nexus-konceptet. Bell uppger själva att man tror sig ha några flygande taxiflottor igång i mitten av 2020-talet. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Motherboard kollar in personliga flygmaskiner
Är det så här vi kommer att pendla i framtiden?

I runt hundra år har det snackats om att vi i framtiden kommer att transporteras i "flygande bilar" men än så länge har det inte dykt upp några riktigt tillfredsställande lösningar för detta. De senaste tio åren har det dock börjat dyka upp några lösningar som eventuellt skulle kunna transportera en eller några personer via små personliga flygmaskiner förhållandevis snart. I dagsläget verkar de flesta gett upp tanken på en helt flygande bil, det vill säga ett fordon som både går att framföra på vägar och i luften, och de flesta verkar nu satsa på jättedrönare eller VTOL-flygplan för framtidens personliga flygfarkoster. I inslaget ovan tar sig Motherboard ett snack med Lift Aircraft vars lösning är jättedrönaren Hexa för en person vilken drivs av 18 rotorer, en drönare som vi skrev om för någon vecka sedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter ska testa autonom flygtaxi Singapore
Drar igång nästa år

Volocopter har meddelat att de kommer att börja testflyga sin autonoma flygtaxi i Singapore nästa år vilket innebär att det blir ett av företagets lite större tester i stadstrafik. Förra året genomförde man en testflygning i Dubai men testerna i Singapore ser ut att bli mer omfattande än testet i Dubai. Enligt Volocopter ska deras VTOL-plan som är försett med 18 rotorer kunna transportera två människor upp till 30 kilometer. Fordonet är även försett med ett system som ska kunna korrigera mikroturbulens som kan uppstå när man flyger mellan städers skyskrapor. Volocopters vd Florian Reuter säger i ett pressmeddelande: "We are getting ready to start implementing the first fixed routes in cities. Singapore is a logical partner: The city is a true pioneer in technology and city development. We are confident this is another exciting step to make air taxi services a reality" Någon gång under andra halvåret 2019 kommer man antagligen kunna se Voocopter i luften i Singapore. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Opener börjar sälja VTOL-planet BlackFly nästa år
Larry Page tredje företag för framtidens flygmaskiner

Google-grundaren Larry Page verkar vara väldigt intresserad av flygmaskiner och CNBC har tagit sig ett snack med Opener som är det tredje flygföretaget som Page investerat i. De andra två, Zee.Aero och Kitty Hawk, kan ni läsa lite mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Opener har utvecklat VTOL-planet BlackFly som vi skrev om tidigare i år och detta har man tänkt att börja sälja redan nästa år. Det handlar alltså om ett flygplan för en person som kan lyfta och landa vertikalt. Det ska gå att flyga utan någon pilotutbildning och kan härbärgera en person som är max 2 meter lång och inte väger mer än 113 kilo. Fordonet har en topphastighet på 115 km/h och en räckvidd på cirka 65 kilometer på en laddning. Initialt kommer det bara att vara möjligt att flyga BlackFly på den amerikanska landsbygden uppger Opener då det krävs tillstånd för att framföra fordon som dessa i närheten av bebyggelse, något som jag misstänker kan vara svårt att få för flygplan som framförs av någon som saknar pilotlicens. Opener har tidigare uppgett att en BlackFly kommer att kosta ungefär lika mycket som en SUV när den släpps på marknaden nästa år. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vertical Aerospace är ännu ett företag som bygger VTOL-plan
Planerar att starta flygande taxi-tjänst 2022

Det brittiska företaget Vertical Aerospace ser ut att vara ännu ett företag som satsar på att utveckla "flygande bilar", så kallade VTOL-flygplan. I Vertical Aerospace fall handlar det om ett litet eldrivet flygplan som kan lyfta och landa vertikalt. Företaget har till skillnad mot flera av sina konkurrenter för tillfället inga planer på att göra sitt VTOL-plan autonomt utan initialt är det tänkt att det ska flygas av en pilot. Vertical Aerospace grundare Stephen Fitzpatrick har tidigare ägt ett Formel 1-team och säger att man har tagit med sig mycket av den tekniska kunskap man lärde sig där när man bygger sina flygplan: "We’ve learned a lot from Formula 1, both in terms of technology and pace of development The lightweight materials, aerodynamics and electrical systems developed through F1 are highly applicable to aircraft, much more so than to road transport. By putting those technologies in the hands of experienced aerospace engineers, we can build cutting edge aircraft for the 21st Century." Sedan företaget drog igång 2016 har man anställt tekniker som tidigare bland annat arbetat för Airbus, Boeing, Rolls-Royce, Martin Jetpack samt GE vilka har stor erfarenhet att bygga traditionella flygplan. Vertical Aerospace planerar att dra igång en flygande taxi-tjänst 2022 om alla tillstånd som krävs för det är på plats då. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

JETcopter är ett nytt VTOL-plan från Tyskland
Använder turbiner istället för propellrar

Det tyska företaget Discopters har visat upp ett koncept man kallar för JETCopter vilket är en slags kombination av ett flygplan och en traditionell helikopter. Det handlar om ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical-Take-Off-and-Landing) som använder sig av ett turbinsystem istället för propellrar för att lyfta och landa. Enligt företaget kommer turbinerna att kunna alstra lika mycket kraft som en traditionell helikopter med en 11 meters-propeller gör. Än så länge verkar det hela vara på konceptstadiet att döma av bilderna här. Företaget kommer dock att visa upp en fullskalig modell av JETCopter på AERO 2019-mässan som arrangeras i tyska Friedrichshafen i april nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida