m

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kitty Hawk köper drönarföretaget 3D Robotics
Google-grundare Larry Page siktar på att göra sina flygplan autonoma

Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag Kitty Hawk har köpt upp den amerikanska drönartillverkaren 3D Robotics rapporterar Forbes. En av tankarna bakom uppköpet verkar vara att Kitty Hawk ska använda 3D Robotics kompetens och teknik för att göra Kitty Hawks flygplan helt autonoma. Kitty Hawk har utvecklat tre olika flygfarkoster sedan företaget grundades 2015. Den senaste modellen och den man fokuserar på nu för tiden är den eldrivna VTOL-modellen Heaviside vilken syns i klippet här ovanför. Tanken var från början att Heaviside skulle framföras av en pilot. Nu verkar dock Kitty Hawk ha beslutat sig för att utveckla ett flygplan som kan flyga helt på egen hand. 3D Robotics utvecklade tidigare drönare för konsumentmarknaden. Man försökte då bland annat konkurrera med marknadsledande DJI med sin modell 3D Robotics Solo som släpptes 2015. Därefter skiftade företaget fokus och började utveckla drönaren 3DR H520-G som primärt riktade sig mot företagsmarknaden. Efter uppköpet kommer 3D Robotics medgrundare Chris Anderson bli Kitty Hawks operative chef och arbeta under vd:n Sebastian Thrun. Thrun drog en gång i tiden igång Google X såväl som ledde Googles satsning på självkörande bilar, företaget som idag är Waymo. Huruvida 3D Robotics kommer att fortsätta att utveckla drönare efter att Kitty Hawk nu köper företaget är oklart. Här nedan hittas bilder på 3D Robotics Solo och 3DR H520-G. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Archer Aviation visar upp elflygplanet Maker
Tvåsitsigt eVtol-plan med en räckvidd på 100 kilometer

Det amerikanska startupföretaget Archer Aviation har visade igår upp sin första flygplansmodell under ett livesänt event som ni kan kolla in i repris här nedanför. Archers första modell kallas för Maker och det handlar om eVtol-plan som Archer siktar på att använda till flygande taxitjänster. Maker har plats för två personer, en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 240 km/h. Den tvåsitsiga Maker-modellen ska fungera som en testplattform som längre fram ska följas av en större modell vilken ska ha plats för fyra passagerare samt en pilot. Archer Aviation hoppas börja kunna använda Maker i kommersiell flygtaxi-trafik i Los Angeles och Miami 2024. Ni kan hoppa till 40:e minuten i presentationen nedan för att kolla in när Maker avtäcks. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kelekona siktar på att bygga stora eVtol-farkoster
En flygande "buss" för 40 passagerare

Det amerikanska startup-företaget Kelekona har visat upp ett koncept på en elektrisk så kallad Vtol-farkost som man hoppas kunna använda till kollektivtrafik i framtiden. Det handlar om en stor "rymdskepps"-liknande farkost som ska kunna starta och landa vertikalt, något som gör att den till exempel skulle kunna flyga smidigt mellan två städer. Planen är att Kelekonas farkost ska kunna flyga 40 passagerare eller cirka 4,5 ton godstrafik. Det ska observeras att Kelekonas farkost fortfarande bara är på konceptstadiet. Trots det uppger företaget att man siktar på att börja flyga passagerare mellan till exempel New York och semesterorten The Hamptons redan 2024. Det låter i mina öron som en väldigt optimistisk tidsplan med tanke på att det handlar om en helt ny typ av luftfarkost. Om den någon gång faktiskt byggs och klarar av att lyfta från marken så måste den även godkännas i en lång rad tester innan den kan sättas i reguljär trafik. Här ovanför kan ni kolla den "flygande bussen" i en animerad konceptfilm. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter visar upp VoloConnect
Avsedd för flygpendling

Den tyska flygplanstillverkaren Volocopter har visat upp ett nytt eVTOL-koncept som man döpt till VoloConnect, ett koncept som mer påminner om ett flygplan och mindre om de helikopterliknande skapelser Volocopter hittills utvecklat. VoloConnect är tänkt att kunna transportera fyra passagerare sträcker på upp till cirka 100 kilometer och är primärt tänkt för flygpendling för de lite mer välbemedlade. Flygplanet lyfter och landar med hjälp av sex rotorer och drivs sedan framåt i hastigheter på upp till 250 km/h med hjälp av två eldrivna turbiner. När vi kan få se VoloConnect i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas en video på konceptet. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon köper in sig i tillverkare av elflygplan
Elflygplanet Alia kan komma att frakta Amazon-prylar i framtiden

Amazon har tillsammans med lite andra företag investerat 368 miljoner dollar i flygplanstillverkaren Beta Technologies, ett företag som håller på och utvecklar ett elektriskt VTOL-flygplan. Flygplansmodellen Alia kommer att ha en räckvidd på cirka 40 mil och kunna transportera sex personer eller cirka 680 kilo varor. Att Amazon investerar i Beta Technologies tror bedömare beror på att Amazon planerar att använda de eldrivna flygplanen i sin logistikkedja framöver, något som kanske gör att Amazon kan uppnå sitt mål att bli koldioxidneutrala till år 2040. Beta Technologies planerar att släppa sina första Alia-flygplan på marknaden någon gång under 2024. I klippet nedan kan ni kolla in en tidigare testflygning med Alia. Där har den dock ej försett med de rotorer som gör planet till ett VTOL-flygplan (vertical take-off and landing) utan istället startar och landar flygplanet som ett traditionellt flygplan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på vad Valkyrie kommer kunna göra i Apex Legends
Ny karaktärstrailer ute nu

Karaktären Valkyrie kommer göra sin debut i Apex-spelen nästa vecka och vi har redan fått se henne i strid i tidigare trailers. Nu har dock Respawn släppt en ordentlig karaktärstrailer som förklarar hur hennes förmågor kommer kunna användas. Och pallar man inte kika på videon så har ni korta beskrivningar av förmågorna nedan. Passive: Vtol Jets - Use Valkyrie’s jetpack to reposition or reach high places when scouting out foes. Jet fuel will be limited, but refills over time Tactical: Missile Swarm - Fire a swarm of mini-rockets that damage and disorient the enemy Ultimate: Skyward Dive - Take to the skies to reposition long distances across the map with the option for squadmates to join in. Valkyrie kommer bli tillgänglig 4 maj och då kommer även nionde säsongen i Apex Legends dra igång. Uppdaterad: Patch notes för den nya säsongen hittar ni här nere till vänster och i videon nedan har ni en genomgång av nyheterna och ändringarna. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lilium presenterar nytt elflygplan
VTOL-plan med plats för sju personer

Den tyska flygplanstillverkaren Lilium har visat upp en ny modell av sitt elflygplan vilket kommer att bli den första modellen som är framtagen för kommersiellt bruk. Lilium Jet är ett så kallat VTOL-flygplan som startar och landar vertikalt, något som innebär att det inte krävs några start- och landningsbanor för de flygplatser, eller så kallade "vertiports", där flygplanet kommer att användas. Flygplanet har plats för sex passagerare plus en pilot och är tänkt att flyga på runt 3000 meters höjd. Maxhastigheten ligger på 280 km/h och räckvidden är cirka 250 kilometer. I samband med presentationen av Lilium Jet tillkännagavs det även att Lilium, tillsammans med partners, kommer att bygga upp till 14 stycken vertiports i Florida och att man planerar att bygga ett nätverk av 10 vertiports någonstans i Europa. 2024 hoppas Lilium och deras partners att man kan dra igång en kommersiell verksamhet för att transportera passagerare i sitt lilla elflygplan. I klippet nedan kan ni se utvecklingen av Liliums tidigare modeller Falcon, Dragon, Eagle och Phoenix mellan 2016 - 2019, en utveckling som nu lett till att deras första kommersiella modell Lilium Jet kunnat presenteras. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

FCA börjar samarbeta med VTOL-tillverkaren Archer
Fler flygande bilar på gång?

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) och Archer går nu samman. Archer kommer senare i år att presentera sitt eldrivna flygplan som är av så kallad VTOL (Vertical TakeOff and Landing)-typ. Det handlar dock bara om en prototyp då och den färdiga produkten väntas sättas i produktion först 2023. Vad det nya samarbetet kommer att innebära är inte helt klart än, men från Archers sida kommer man nu i alla fall att kunna dra nytta av FCA:s försörjningskedja och deras möjligheter till att ta fram avancerade kompositmaterial. Bilden visar ett flygplan med inte mindre än sex stycken motorer som alltså kan rotera uppåt för när det är dags att lyfta. Räckvidden ska ligga på upp till 9,6 mil och toppfarten ska ligga på runt 240 km/h. Målet i framtiden är att kunna erbjuda en flygande taxi. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2020

Uber säljer av sin flygverksamhet
Uber Elevate säljs till Joby Aviation

Uber säljer nu sin verksamhet för utveckling av "flygande taxibilar" till företaget Joby Avation. Affären liknar den affär som blev officiell häromdagen där Uber sålde sin division för utveckling av självkörande bilar till sin konkurrent Aurora. I samband med att Ubers Elevate, Ubers divison för utveckling av så kallade VTOL-flygplan, blir en del av Joby så kommer Uber även att investera 75 miljoner dollar i Joby Aviation. Hur resten av affären ser ut rent ekonomiskt finns det inga publika uppgifter om. Uber har även tidigare investerat 50 miljoner dollar i Joby Aviation, ett företag där även Toyota, Intel och Jet Blue är delägare. Det ser med andra ord ut som om Uber med veckans affärer kommer fokusera mer på sin huvudverksamhet, det vill säga passagerartransporter. Det innebär att Uber slipper ifrån utgifter för att utveckla både självkörande bilar och flygfarkoster. Då Uber nu är delägare i både Aurora och Joby så kommer man sannolikt dock kunna integrera företagens fordon i sin tjänst den dagen dessa väl blir redo för passagerartrafik. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

SkyDrive testar sin "flygande bil"
På Toyota Test Field

I veckan testflög SkyDrive sin SD-03 eVTOL i Japan. Denna "flygande bil" flög omkring i några minuter utan några incidenter. Den flög dock aldrig högre än några meter ovanför marken under testflygningen. Testet genomfördes på Toyota Test Field i Toyota City och är japans första bemannade flygtur med ett sådant fordon. SkyDrive bildades 2018 med målet att skapa mer eller mindre flygande bilar. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Amerikanska flygvapnet testar flygande bil
Planerar att börja använda sådana i framtiden

Det amerikanska flygvapnet U.S Air Force har börjar testa olika typer av "flygande bilar" och en av dessa är Hexa från företaget Lift vilka vi har skrivit lite om tidigare. Hexa ser med sina 18 rotorer mest ut som någon slags helikopter-farkost och den går officiellt under eVTOL-beteckning, "electrical Vertical Take Off and Landing". U.S. Air Force har tidigare uppgett att de 2030 siktar på ha runt 30 stycken eVTOL-farkoster i sin flotta. Huruvida det blir Lifts Hexa som tar plats i det amerikanska flygvapnets framtida eVTOL-flotta återstår att se. Lift planerar själva att börja sälja Hexa publikt men när det sker och vad den i så fall kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas ett klipp från en tidigare testflygning med Hexa. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wingcopter ska göra leveransdrönare till UPS
VTOL-drönare gör leveranserna lite mindre högljudda

Det amerikanska logistikföretaget UPS har inlett ett samarbete med den tyska drönartillverkaren Wingcopter vars syfte är att börja använda Wingcopters drönare för att leverera mindre paket på marknader där UPS har verksamhet. Wingcopter har utvecklar en drönare som påminner om ett så kallat VTOL-flygplan, flygplan som har möjlighet att lyfta och landa vertikalt. Drönarna fungerar med andra ord som traditionella drönare när de lyfter och landar men när de väl är i luften så beter de sig mera som ett flygplan, något som gör dem betydligt mycket tystare när de susar fram ovanför våra huvuden än vad traditionella rotor-drönare vanligtvis är. Härnäst på UPS och Wingcopters agenda är att få Wingcopters drönare godkända för kommersiella drönareleveranser på den amerikanska marknaden. När UPS räknar med att börja testa Wingcopters drönare för kommersiella drönarleveranser finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas lite fler bilder på Wingcopters drönare samt en "best of"-film som företaget släppte igår. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patent visar flygande farkost från Porsche
Helt eldriven

Patent är ju alltid roliga även om det såklart inte innebär att det man tar patent på någonsin kommer att tillverkas eller liknande. Ett nytt från Porsche är det här som visar en flygande farkost. I oktober förra året blev det känt att Porsche och Boeing skulle samarbeta och ta fram en "flygande bil" och det kan mycket väl vara det som detta patent handlar om. Farkosten är av så kallad VTOL (vertical take-off and landing)-typ vilket innebär att den kan lyfta och landa utan en landningsbana. Två stycken personer får plats på insidan och hela rasket ska vara eldrivet. När det nya samarbetet kan dykas upp är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Hyundai ska göra flygande bilar åt Uber
Har visat upp VTOL-planet PAV

Taxi-tjänsten Uber storsatsar som bekant på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. På årets CES-mässa visar Hyundai visat upp ett eVTOL-flygplan som man utvecklar för Ubers kommande tjänst för "flygande bilar". Hyundai kallar konceptet för Personal Air Vehicle (PAV) och det handlar om ett eldrivet flygplan som har möjlighet att starta och landa vertikalt. PAV har kapacitet att transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning. Tanken är att flygplanet ska ta sig fram i cirka 290 km/h på en höjd av mellan 300 - 600 meter. Att vi någon gång i framtiden antagligen kommer att susa fram i luften i våra storstäder är sannolikt men när vi kan få se maskiner som det Hyundai nu har visat upp är oklart. Det lär antagligen ta ett tag då tekniken än så länge är i sin linda. Det kommer antagligen även krävas en del anpassningar av dagens regleringar för hur man får framföra flygplan och helikoptrar i och över städer för att Uber och andra ska kunna börja flyga maskiner som dessa där. Hyundai är inte de enda som utvecklar "flygande bilar" åt Uber och företaget har sedan tidigare liknande projekt på gång med företagen Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences och Bell. Ni hittar ett sammandrag på några minuter från Hyundais CES-presentation här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skyryse gör helikoptrar självflygande
Gör din helikopter lite mera autonom

I framtiden kommer vi sannolikt att transporteras av flygande autonoma farkoster och en del av dessa kanske då kommer att vara försedda med teknik från det amerikanska startup-företaget Skyryse. Skyryse utvecklar inga egna autonoma fordon än så länge utan har istället utvecklat systemet Flight Stack som kan göra traditionella helikoptrar självflygande. Det handlar om ett system som dels installeras i själva helikoptern och dels på de helikopterplattor där det är tänkt att helikoptern ska landa. Skyryse har postat ett klipp där man demonstrerar sitt system i en helikopter av modellen Robinson R-44 helicopter vilket man säger är världens första flygning med en självkörande helikopter som är godkänd av det amerikanska luftfartsverket FAA. Det ska väl tilläggas att det är helikoptern i sig som är godkänd av FAA, inte Skyryse Flight Stack-system. Vad det kostar att anpassa en helikopter till Skyryse Flight Stack-system finns det än så länga inga uppgifter om. Det finns heller inga uppgifter om när fordon som dessa skulle kunna trafikera våra luftrum. Det lär nog dock dröja några år innan tekniken är mogen för det och alla behövliga tillstånd är på plats misstänker jag. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Därför blev Rotodyne-helikoptern ingen succé
Intressant skapelse

Fairey Rotodyne var en kombination av helikopter, gyrokopter och passagerarflygplan med plats för 40 personer. Tillverkaren hette Fairey Aviation Company och den 6 november 1957 genomförde man den första provflygningen. Men maskinen blev aldrig någon succé trots stort intresse från många håll, i det här klippet får vi reda på varför. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lilium har testat sitt el-flygplan
Första gången vi får se det i luften på riktigt

Nu har det tyska flygplansföretaget Lilium släppt lite bilder från en testflygning man genomförde med sitt VTOL-flygplan tidigare i år vilket ni kan kolla in här. Tidigare har Lilium visat upp när deras flygplan hovrat någon meter ovanför marken men här kan vi kolla in hur det eldrivna flygplanet faktiskt beter sig i luften i hastigheter på runt 100 km/h. Lilium uppger att man nu genomfört över hundra olika tester både på marken och luften. Det innebär bland annat att Lilium känner sig redo för att börja testa det hela i lite högre hastigheter uppger företaget. Liliums flygplan drivs av 36 stycken elmotorer som sammanlagt genererar 2000 hästkrafter. Det ska kunna transportera upp till fem passagerare i en maxhastighet på 300 km/h. En laddning batterier ska ha en räckvidd på cirka 300 km. I samband med att Lilium släppte bilder från testflygningen så uppgav Lilium att man även byggt klart sin första flygplansfabrik i tyska München. Där planerar man att börja tillverka sina flygplan och man hoppas kunna skapa cirka 500 arbetstillfällen där fram till 2025, samma år som man planerar att börja sälja en kommersiell version av sitt eldrivna flygplan. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing och Porsche ska göra "flygande bil"
Lyxtransport för den urbane resenären?

Den tyska biltillverkaren Porsche och den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man inleder ett samarbete vars syfte är att ta fram framtidens flygande transportmedel. Det ska handla om ett slags eldrivet flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, det som vanligtvis kallas för VTOL-flygplan men som populärt ibland kallas för "flygande bilar". Samarbetet innebär att de båda företagens ingenjörer tillsammans ska designa utseende och utveckla teknik för en flygmaskin som kan transportera passagerare i urban miljö. Boeing-chefen Steve Nordlund säger i ett uttalande om samarbetet: "This collaboration builds on our efforts to develop a safe and efficient new mobility ecosystem, and provides an opportunity to investigate the development of a premium urban air mobility vehicle with a leading automotive brand." Vad de båda företagen har för tidsplan för sitt projekt framgår inte och skissen som syns ovan ska nog tillsvidare mest ses som en vision. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kitty Hawk visar upp Heavyside
Nytt eldrivet flygplan från Larry Page flygplansföretag

Google-grundaren Larry Page verkar ha en fashination för eldrivna flygplan och har genom åren investerat i hela tre stycken företag som utvecklar sådana. Ett av dessa är Kitty Hawk och de har nu presenterat ett nytt VTOL-flygplan vilket man har döpt till "Heavyside" eller "HVSD". Det eldrivna VTOL-flygplanet Heavyside ska ha en räckvidd på runt cirka 965 kilometer och planets åtta rotorer vinklas för att få flygplanet att lyfta och landa vertikalt. Flygplanet storlek beskrivs av TechCrunch som ungefär en tredjedel av en Cessna men hur många passagerare flygplanet kan ta är än så länge oklart. Klart är dock att det verkar bli ett väldigt tyst flygplan. Enligt Kitty Hawk så genererar flygplanets motorer på 1500 meter en ljudstyrka 38 dbA vilket kan jämföras med en helikopter som genererar 80 dbA. Då decibelskalan ser ut som den gör så innebär det att Kitty Hawks Heavyside är 100 gånger tystare än en helikopter. Heavyside är Kitty Hawks tredje flygplansmodell efter "Flyer" som man visade upp 2017 och "Cora" som visades upp förra året. Om vi någonsin får se dem eller Heavyside på marknaden finns det än så länge inga uppgifter om. Kitty Hawk inledde tidigare i år ett samarbete med den amerikanska flygplantillverkaren Boeing så det är antagligen inte omöjligt att något från Kitty Hawk så småningom letar sig ut till konsumentledet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter presenterar VoloCity
Är tänkt att sättas i taxitrafik nästa årtionde

Det tyska flygföretaget Volocopter har utvecklat eldrivna multikopters sedan 2011 och igår presenterade man modellen VoloCity som kommer att bli tillgänglig för kommersiell taxi-trafik i luften. Den eldrivna VoloCity är försedd med 18 rotorer och företagets fjärde generation av eVTOL-fordon (electric Vertical Take Off and Landing). VoloCity kan nå upp till hastigheter på 110 km/h och räckvidden på en laddning ligger på cirka 35 kilometer. Exakt när vi kan få se kommersiella taxitjänster med VoloCity finns det inga uppgifter om. Volocopter har tidigare sagt att man siktar på att ha en flygande taxiverksamhet igång till 2023. Företaget har bland annat fått tillstånd att testflyga sina eVTOL-multikoptrar i Dubai, Singapore och Helsingfors. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT testar drönare försedda med både vingar och rotorer
Hybriddrönare kan både glidflyga och hovra i luften

Forskare på amerikanska MIT-CSAIL har utvecklat en plattform för drönarhybrider vilket man hoppas ska kunna leda till att mer bränsleeffektiva sådana utvecklas i framtiden. Hybriddrönare är försedda med både vingar och rotororer vilket gör att de kan lyfta och landa vertikalt för att sedan ta sina vingar till hjälp när den ska flyga. Drönarna påminner om så kallade VTOL-flygplan och tanken bakom drönarna är att dessa ska bli mindre bränslekrävande under flygning samtidigt som de behåller samma precision som drönare med enbart rotorer har. Forskarna på MIT-CSAIL har fokuserat på att utveckla ett system som ska kunna anpassa hybriddrönare för att effektivt ta sig fram baserat på deras faktiskt design. Tanken är att plattformen ska kunna användas av drönar-utvecklare som inte vill ta fram ett sådant drivsystem helt från scratch. I klippet nedan kan ni kolla in lite exempel på hybriddrönare som är försedda med olika antal vingar och rotorer samt kolla in hur det ser ut när man testar dem. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar samarbeta med Kitty Hawk
Ska utveckla framtidens taxiflyg

Flygplanstillverkaren Boeing skriver i ett pressmeddelande att de har inlett ett samarbete med startupföretaget Kitty Hawk vars syfte är att utveckla framtida transportlösningar inom flygsektorn. Exakt vad detta kommer att utmynna i finns det inte så mycket detaljer om än så länge. Steve Nordlund som är chef på Boeing NeXt säger: "Working with a company like Kitty Hawk brings us closer to our goal of safely advancing the future of mobility. We have a shared vision of how people, goods and ideas will be transported in the future, as well as the safety and regulatory ecosystem that will underpin that transportation." Kitty Hawk leds av Sebastian Thrun som var en av männen som drog igång Googles experimentdivision Google X och en av Kitty Hawks grundare är Larry Page. Han är även är en av grundarna till Google så det finns förhoppningsvis en del ekonomiska resurser att tillgå om man skulle behöva det. Kitty Hawk har tidigare utvecklat modellen "Flyer", vilken väl närmast kan beskrivas som ett flygande hobbyfordon, samt "Cora", ett fordon som utseendemässigt påminner om ett traditionellt flygplan. Det handlar om ett flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, ett så kallat VTOL-flygplan, och flyga på höjder upp till runt tusen meter. Kitty Hawk har testflugit Cora ett antal gånger, ni kan kolla in av dessa tester i klippet nedan, men det finns inga uppgifter om när Cora kan vara redo för lansering. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Ubers flygande taxis
Så här vill man att interiören ska se ut

Taxitjänsten Uber har precis dragit igång en helikopterservice i New York men i framtiden planerar företaget att expandera och då börja flyga sina kunder i så kallade VTOL-flygplan, flygplan som påminner om helikoptrar då de kan lyfta och landa vertikalt. Uber har sedan tidigare ingått samarbeten med ett antal företag som ska utveckla Ubers framtida flygande taxi-flotta. På flygmässan Elevate visade Uber även upp en referensdesign som ska visa hur företaget vill att deras "flygande bilar" ska se ut på insidan. Som synes på bilderna här så påminner inredningen om den i kommersiella helikoptrar vilket kanske inte är så underligt då även farkosternas dimensioner är förhållandevis lika dem som återfinns på en traditionell helikopter. Det handlar om fyra passagerarsäten samt en plats för en eventuellt pilot eller säkerhetspilot i de fallen där transporten kommer att ske autonomt. Interiören har Uber tagit fram tillsammans med företaget Safran Cabin och den ska kunna anpassas för att passa i de VTOL-flygplan som Ubers andra samarbetspartners håller på och utvecklar. Ubers plan är att ha sina VTOL-flygplan och den kommande Uber Air-tjänsten i luften i de amerikanska städerna Dallas och Los Angeles samt australiensiska Melbourne till 2020 då man planerar att börja testflyga dessa där. Kommersiella transporter med Uber Air siktar man på att lansera 2023. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon visar upp ny drönare
Ska kunna leverera grejer på under en halvtimma

Det har nu gått över fem år sedan Amazon avslöjade sina planer på att börja leverera varor med drönare till sina kunder. Nu har man visat upp en ny drönarmodell avsedd för det ändamålet. Den nya drönaren är en slags hybrid mellan en traditionell drönare och ett flygplan vilket kanske mest påminner om ett så kallat VTOL-flygplan. Det innebär att drönaren kommer att ha möjlighet att lyfta och landa vertikalt men när den väl är i luften tar den hjälp sina vingar för att ta sig fram. Amazon har som en första målsättning med sina leveransdrönare att dessa ska kunna transportera varor på upp till lite över två kilo på under en halvtimma till kunder som bor inom ett avstånd på upp till cirka 25 kilometers avstånd från upphämtningsplatsen. När vi kan få se drönare från Amazon Prime Air i kommersiell trafik finns det än så länge inga uppgifter om. Tekniskt sett är det nog inget som hindrar Amazon från att dra igång en sådan tjänst redan idag men då sådana tjänster även påverkar annan flygtrafik krävs givetvis tillstånd från olika myndigheter beroende på var Amazon har tänkt att flyga med sina drönare. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skai är en flygande taxi som drivs av väte
Kanske flyger vi runt i den om tio år

Det amerikanska företaget Alakax27i Technologies har visat upp en prototyp på en slags flygande taxi som man hoppas ska kunna transportera oss luftvägen i framtiden. Man kallar det vätgasdrivna fordonet för Skai och VROL-flygplanet hålls flygande med hjälp av fordonets fyra rotorer. Enligt Alakax27i kommer Skai ha en räckvidd på runt 600 kilometer och fordonets bränsleceller med vätgas ska kunnas fylla på eller bytas ut på tio minuter. Skai kommer att kunna transportera fem personer eller motsvarande cirka 450 kilo. Initialt tänker sig Alakax27i att Skai ska styras av en pilot men slutmålet är att den ska vara helt självflygande. När vi kan få se Skai ta till skyarna finns det än så länge inga uppgifter om men företagets vd Steve Hanvey säger till nyhetsbyrån AP att det kan dröja upp till ett decennium innan taxiflyg liknande Skai blir en vanlig syn i våra megastäder. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida