Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
En vinkling på Windows 7 hypen Media dödade Vista men gillar Windows 7 En vinkling på Windows 7 hypen Ars Technica diskuterar skillnaderna mellan Vista och Windows 7 och vad som hänt under lanseringsprocessen. Windows Vista har blivit totalt slaktat i media vilket i sin tur gjort att många hållit sig borta från operativsystemet.Jag måste säga att jag själv inte använt Vista i någon större utsträckning förrän under förra året då jag fick chansen att köra med nyare hårdvara, vilket jag hört skulle vara ett av de större problemen till att Vista inte skulle fungera bra. Jag tänkte då att köra igång Vista på en maskin som var omkring 4 år gammal inte kändes som en bra idé. Om jag ska ge min egen åsikt om Vista så är väl operativsystemet som helhet ganska ok, men jag gillade inte omstuvningen av en massa saker som man var van vid i Windows. ända sedan Win 95.Nåja, åter till ämnet. Windows 7 har fått nästan uteslutande bra recensioner i media hittills och de flesta tycker att lanseringen av betan är den bästa och stabilaste som Microsoft släppt hittills. Hade Windows Vista fått en liknande rapportering i ett tidigt stadium så kanske det inte hade blivit lika katastrofalt för Microsoft.Som vanligt är jag seg med att få tummen ur och har ännu inte testat Windows 7, så jag kan ännu inte säga något om det nya operativsystemet, men det kommer, var så säkra. arstechnica.com PC, Mjukvara, Microsoft, Windows 7 Via Slashdot
38.1° 0 Samuel Paulsson Samuel Paulsson
mån. 19 jan 2009, 15:55
14 kommentarer till artikeln
Håkan
Tja, visst det är ju väldigt bra av Microsoft att släppa betan gratis.
Och visst är där lite positiva saker med 7an, t.ex att MÅNGA drivrutiner följer med. Har knappt behövt installera en enda drivrutin, fast jag har sånt moderkort där man måste installera 25drivrutiner för att kunna lyssna på musik, använda usb och gå ut på nätet. Sen är det ju rätt läckert i mellan åt(förutom fade-in fönster, som bara är irriternade, dock kan man stänga av).
Sen är där ju negativa saker, som just att det är så jäkla flashigt, dom har ändrat om mycket i kontrollpanelen m.m., man får ryck att Win+E inte ger Utforskaren, utan man kommer in i mina dokument(vem använder den skiten?). Windows Media Player 12 har ju också varit ett fiasko, om den inte våldtar ens mp3or, så hänger sig bilden när man kollar film så man får starta om WMP.
Även Ctrl+Alt+Delete är irriterande, jag vill ha taskbar och inte någon ny flashig meny där man kan göra en massa skit.
Sedan så äter ju Windows 7 även mer än XP, märker man ju när man spelar och knappt har några fps.

Och sist men inte minst.. Hur jävla omständigt kan det vara för Microsoft att för en jävla gångs skull fixa kolummerna i utforskaren? Jag vill ha name, date modified, type, size. Och fast man trycker att det ska vara samma över ALLA dir, så på något höger blir det inte så. Jävligt konstigt att dom inte fixat det än, samma sak i XP.. Man får RYYYYYYYYYYYCK!!!!
av Håkan, måndag 19 januari 2009 kl 16:35
Fredrik...
Hur f*n kan dom ta bort kort kommandon som win+e och Ctrl+Alt+Delete osv...

Då kommer jag inte gå ifrån vista. Och då är det som film, dom som får bra kritik är dåliga. Jag tycke att vista är en av dom bästa Windows .
av Fredrik..., måndag 19 januari 2009 kl 18:01
JohanJesus
@Fredrik...#2: Det har de ju inte! Däremot är "Mina dokument" förvalt när explorer öppnas.

Dessutom varför skulle man inte använda "Mina dokument"!!??. Vore nice med en inställning så man kan dölja alla systemmappar för t ex pappa. En vanlig användare ska inte ens behöva se dessa mappar, räcker gott och väl med "Mina dokument"-mapparna
av JohanJesus, måndag 19 januari 2009 kl 18:04
The Malignant Narcissist
Jag tycker att Windows 7 är helt lysande. Allt är extremt lättåtkomligt och jag tycker att den nya taskbaren är det bästa som hänt Windows (förutom möjligtvis den nya sökfunktionen som kom med Vista). Jag förstår inte riktigt Håkans kritik i inlägg #1 att man inte får upp utforskaren med win+e, för det får jag i alla fall. Alla mina hårddiskar ligger fint uppradade. Visst, de utgår från Mina Dokument men som sagt så finns allt annat där fortfarande. Jag gillar ändringarna de har gjort på Mina Dokument också för övrigt. Helt lysande att man kan lägga in länkar till olika mappar på hårddisken. Då slipper jag se det jag inte vill se utan har bara det jag har nytta av. Jag har heller inget emot den nya ctrl+alt+delete-funktionen då Task Manager fortfarande står med på listan, plus att jag gillar att Lock Computer ligger överst på listan, så kan man bara trycka ctrl+alt+delete+enter när man skall gå ifrån datornoch inte vill att andra skall använda den.
av The Malignant Narcissist, måndag 19 januari 2009 kl 19:59
jonasn
Ehm.. Media dödade inte Vista.
av jonasn, måndag 19 januari 2009 kl 20:20
Håkan
The Malignant Narcissist: Kanske formulerade mig lite dåligt.
Men tycker att Win+E borde vara hårddiskarna direkt och inte mina dokument.
Och just att Ctrl+Alt+Delete gör att man kommer in i någon fancy-meny istället för Taskmanager tycker jag inte om. Kör ju oftast CAD om ett program hängt sig eller liknande.

Sen stör jag mig faktiskt lite på taskbaren med.
I XP kunde man ha ett par ikoner på vänster sidan, som alltid såg likadana ut och öppnade programmet som man ville ha.
Nu är det ju så att man sätter ett par olika program där nere, sen om man öppnar ett så blir det som vanligt när ett program är öppet, istället för en liten länk i vänstersidan. Vill man då öppna ett nytt program-fönster, ja, då måste man högerklicka på det programmet som är öppet, sedan starta en nytt fönster. Inte jätte smidigt.
Och säg att man har 5-6ikoner där, man har öppet alla men förutom en i mitten t.ex, ja då kan den ju ungefär vara vartsom helst i taskbaren, förutom just längst till vänster som i XP.

Den nya start-menyn känns sådär också, vill man bläddra mellan flera olika kataloger, så måste man hålla på att öppna o stänga, om man inte vill ha MÅNGA "knappar" att trycka på samtidigt.

Vill notera att jag tycker om taskbaren annars, om det inte vore först just det med genvägarna.

--
Jag tycker helt enkelt där borde vara fler sätt att modifiera sitt Windows, så man får det precis så man vill ha det. Fast det kanske ser ut som XP i slutänden. :P
av Håkan, måndag 19 januari 2009 kl 20:50
Sockan
Humor att ctrl+alt+delete är så omdiskuterat. Iof kan jag förstå det eftersom hela windows bygger på att systemet konstant hänger sig. Då måste ju faktiskt "the red button" funka, hehe.
av Sockan, måndag 19 januari 2009 kl 21:22
explosiv
Om ni nu saknar ctrl-alt-del så kan jag meddela er om att ctrl-tab-esc fortfarande fungerar och för er direkt in i task managern :) Har använt den kombo som substitut för ctrl-alt-del sen xptiderna
av explosiv, måndag 19 januari 2009 kl 21:54
Bartman
Det kan ju ses enklare att låsa datorn med windows tangenten+l istället för ctr+alt+delete+enter (xp vs. 7).
av Bartman, måndag 19 januari 2009 kl 22:07
Gork
Det är i stort sett samma operativsystem, folk är idioter helt enkelt..
av Gork, måndag 19 januari 2009 kl 22:34
explosiv
Windows 7 är helt enkelt vad Vista skulle ha varit så enkelt är det. Sen kan man disskutera mycket om vilket som är det bästa OS men visst, media har inte precis varit snälla mot stackars vista som nu i SP1 har blivit riktigt trevligt
av explosiv, tisdag 20 januari 2009 kl 00:48
The Malignant Narcissist
@Håkan#6: Ja, det beror helt och hållet på vad man har för preferenser. Jag lärde mig ganska snabbt att använda den nya taskbaren i Windows 7. Den passade väl min organisationsmetod väldigt bra eller något. Jag håller med om startmenyn faktiskt. Jag har aldrig gillat den till något Windows egentligen och nu har den nya taskbaren gjort det möjligt för mig att slippa använda startmenyn och det har säkert också en hel del att göra med att jag föredrar den framför föregående versioner.

Ja, jag håller med om det sista i ditt inlägg. Det här om något visar på folks olika preferenser när det gäller design och funktionalitet. Hur svårt är det egentligen att behålla det gamla som alternativ? De har redan gjort det en gång, så det är knappast överdrivet mycket extraarbete som måste utföras. Och ser det ut som XP gjorde så spelar väl inte det någon roll som så, så länge det är på det sättet man tycker att navigering är effektivast.

@Bartman#9: Ännu mer lysande. Jag hade ingen aning om det kortkommandot. Tack för tipset :)
av The Malignant Narcissist, tisdag 20 januari 2009 kl 07:11
whatever
@Bartman#9: Win-L har funnits med bra länge, det är bara det att du inte upptäckt det förräns nu. Det har funnits sedan dag ett i XP.

Detta får mig osökt in på det att när folk klagar över hur "dumma" operativsystem och program är, kan det faktiskt bero på att de har lärt sig det mest ologiska och komplicerade sättet att göra saker och ting?

Valmöjlighet i all ära men problemet är att man emellanåt kan göra saker och ting för komplicerat för sig själv. Har problem på jobbet med användare som vägrar göra saker på rätt sätt (som det är menat att man skall göra helt enkelt för att uppnå ett visst resultat) och sedan klagar på att det inte fungerar så som de vill.

Är detta egentligen det som är problemet i dagsläget, för mycket valfrihet?
av whatever, onsdag 21 januari 2009 kl 07:45
Centi
@The Malignant Narcissist#4:


Win + L så lipper du ctrl,alt + del - enter
NVM : Skulle läst alla inlägg
av Centi, onsdag 21 januari 2009 kl 12:57
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration