AI spöar människor i Quake III Arena
Google DeepMinds AI kan nu spela FPS-spel

Googles AI-företag DeepMind har de senaste åren utvecklat artificiella intelligenser som slagit mänskliga motståndare av toppklass i såväl brädspelet Go som datorspelet StarCraft II. DeepMinds senaste projekt är en AI som man har lärt upp att spöa människor i en moddad version av FPS-spelet Quake III Arena som ID Software släppte 1999.
AI:n har fått leda ett lag i Quake III Arenas Capture the Flag-läge och ha lärts upp enbart genom det den ser i spelet och dess erfarenheter från tidigare spelomgångar, precis som en människa skulle lära sig spelet med andra ord. Tanken bakom projektet är att AI:n ska bete sig som en människa som lär sig spela spelet. Thore Graepel från DeepMind säger:
"What makes these results so exciting is that these agents perceive their environment from a first-person perspective, just as a human player would. In order to learn how to play tactically and collaborate with their teammates, these agents must rely on feedback from the game outcomes - without any teacher or coach showing them what to do."
När DeepMind testade sina AI-agenter mot 40 stycken mänskliga Quake III Arena-spelare kunde man hålla jämna steg med dessa och ibland kunde man även besegra väldigt bra spelare i spelet.
Ni hittar ett väldigt långt inlägg från DeepMind där man går på djupet med AI:n For The Win (FTW) som man har utvecklat för att spela Quake 3 Arena - Capture the Flag.

Nu ska Googles DeepMind börja spela StarCraft II
Kan artificiell intelligens bli bäst på Blizzards strategispel?

AlphaGo vann sista matchen mot Lee Se-Dol
Man vs. machine 1 - 4

Googles DeepMind har lärt sig spela Montezuma's Revenge
Artificiell intelligens inte bara bra på go
