DeepMinds AI MuZero kan lära sig att spela flera olika spel
Kan anpassa sitt spelande så att det liknar hur en människa spelar

Googles AI-företag DeepMind har presenterat ännu en artificiell intelligens som är specialiserad på att kunna spela, och ofta dominera, i olika slags spel. 2016 presenterade företaget sin AI AlphaGo som kunde slå världens bästa mänskliga Go-spelare och två år senare visade man upp AlphaZero, en AI som kunde spela både Go, Schack och det japanska "schack"-spelet Shogi.
Nu har DeepMind presenterat sin senaste AI MuZero som förutom att kunna spela Go, Schack och Shogi även kan lära sig att spela klassiska datorspel från spelutvecklaren Atari. Den största nyheten med med MuZero jämfört med sina föregångare är dock inte att den klarar av att spela datorspel. Istället ska det vara att AI:n kan spela dessa spel utan att ha fått instruktioner om hur spelen ska spelas . Det innebär att den kan ta beslut under spelets gång som mer liknar hur en människa skulle resonerat när de spelar de olika spelen.
För att åstadkomma det hela så använder MuZero sig av en teknik som kan avgöra hur sannolikt något är genom att ta med tre faktorer för att bestämma hur den ska handla. Först hur dess senaste beslut påverkade spelet, sedan var den befinner sig i spelet nu och till sist vilket som sannolikt är det bästa beslutet att ta här näst, ungefär som en människa antagligen resonerar när den spelar olika spel.
Det här ska ha lett till att MuZero ska vara den bästa algoritmen DeepMind än så länge utvecklat som skulle kunna användas för att lösa en mängd olika uppgifter en AI kan ställas inför, så kallad "general-purpose AI". Detta kan visa sig användbart inför utvecklingen av framtida robotar och annat som ska kunna ta beslut som liknar hur vi människor tar beslut om olika saker. DeepMind skriver i ett blogginlägg för att illustrera detta:
"For example, if we see dark clouds forming, we might predict it will rain and decide to take an umbrella with us before we venture out. Humans learn this ability quickly and can generalise to new scenarios, a trait we would also like our algorithms to have.
[...]
Instead of trying to model the entire environment, MuZero just models aspects that are important to the agent’s decision-making process. After all, knowing an umbrella will keep you dry is more useful to know than modelling the pattern of raindrops in the air."

DeepMinds AlphaGo möter GO-mästare i natt
Man vs. Machine

Ny version av AlphaGo tar över rollen som mästare i spelet Go
AlphaGo Zero har dessutom lärt sig själv

Google utvecklar AI som kan spela schack och shogi
AlphaZero är släkting med AlphaGo Zero

AlphaGo vann sista matchen mot Lee Se-Dol
Man vs. machine 1 - 4

DeepMinds nya AI lär sig spela olika spel helt på egen hand
Kommer AlphaZero bli bäst på "alla" spel i världen?

Kortfilm
Vad är Google DeepMind?
Företaget som skapade den artificiella intelligensen AlphaGo
