Svenska startupen Mendi slår rekord i crowdfunding
Hjärntränings-manick för hemmabruk har dragit in 31 miljoner kronor

Det svenska startup-företaget Mendi meddelade idag att de dragit in 31 miljoner kronor via crowdfunding-kampanjer på Kickstarter och IndieGoGo, något som ska vara rekord för ett svenskt företag som finansiera sina produkter via crowdfunding. I ett pressmeddelande skriver Mendi att över 10.000 personer har beställt deras hjärntränings-enheter för hemmabruk.
Mendi är ett neurofeedback-headset med en tillhörande app som företaget uppger ska kunna förbättra hjärnfunktioner genom att träna hjärnan 5-15 minuter 3 gånger i veckan. Moha Bensofia, VD för Mendi, säger i pressmeddelandet om företagets produkt:
"Vi vill leda vägen inom hjärnhälsa och tillgängliggöra den senaste kunskapen till fler genom att kombinera banbrytande teknik med ett nära samarbete med forskarvärlden. Det inledande intresset för Mendi har varit överväldigande och vi har fortsatt en lång väntlista med tusentals människor från hela världen. Om några veckor skickar vi ut de allra första enheterna till konsumenter."
Mendis hedaset använder sig av neurofeedback vilket är en teknik som mäter aktivitet i hjärnan via flödet av syre och blod i prefrontalkortex. Med headsetet och appen ska det vara möjligt att mäta, kontrollera och förbättra hjärnans funktion hos användarna uppger Mendi.
Ett headset från Mendi kostar lite över 2600 kronor om man beställer det via IndieGoGo nu och då ska leverans ske i april nästa år. En del av de kunder som var snabba med att beställa Mendis headset när kampanjen lanserades i maj kan snart få sina headset då Mendi planerar att börjar leverera sina första produkter redan nästa månad.
Träna upp hjärnan med Mendi
Svenskt startup-företag vill göra neurofeedback mer lättillgängligt
