Annons
måndag
"Rage bait" utsett till årets ord 2025 av Oxford
Trendigt med "raseribete"
Foto: Getty Images
Den här artikeln publiceras om -3 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
Oxford University Press har korat "rage bait" till årets ord 2025. Begreppet, som på svenska kan översättas till "raseribete", syftar på taktiken att medvetet publicera innehåll på sociala medier som provocerar och gör mottagaren arg i syfte att maximera spridning och engagemang genom algoritmerna.Valet av ord ska spegla de samtal som präglar nutiden. "Rage bait" konkurrerade ut andra internetrelaterade termer som "aurafarming" och "biohacking". 2024 blev "brain rot" (hjärnröta) årets ord.
bbc.com
Samhälle,
Kultur,
Oxford University Press,
rage bait,
raseribete,
sociala medier,
algoritmer,
aurafarming,
biohack
36.9°
0
Hugo Engström
idag kl 16:20
Storväxta får betala mer för flygbiljetten
På amerikanskt flygbolag
Foto: Acroterion / Wikipedia
Den här artikeln publiceras om -103 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
Det amerikanska flygbolaget Southwest Airlines kommer nästa år att kräva att storväxta passagerare bokar och betalar för ett extra säte om de vill åka med på flygbolagets flygplan.Southwest Airlines har redan idag en policy där storväxta kan köpa till ett säte eller begära ett extra säte när de checkar in. Med de nya reglerna måste storväxta passagerare boka ett extra säte, annars kan de nekas att stiga ombord på flyget. Det finns i dag möjlighet för passagerarna att få tillbaka pengar för det extra sätet de betalat för om flyget inte är fullbokat, något som även kommer att vara möjligt när de nya reglerna börjar gälla. Personer som inte kan sänka båda armstöden på sin sittplats och/eller vars kropp sträcker sig märkbart bortom sätets gränser räknas av Southwest Airlines som storväxta passagerare, det som de kallar för "Customers of size". Flygbolagets nya regler för dessa passagerare börjar gälla den 27 januari 2026.
support.southwest.com
Passet,
Ressätt,
Southwest Airlines,
Customers of size,
flygbolage,
flygplan,
storväxta,
överviktiga,
tjockisar
Via
apnews.comAnnons från
Annons
Annons från
Annons
224kg
0
Wille Wilhelmsson
idag kl 14:40
Valmyndigheten får inte annonsera på Facebook
Meta stoppar all politisk reklam efter nya regler från EU
Foto: Wille Wilhelmsson
Den här artikeln publiceras om -283 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
DN rapporterar att Valmyndigheten inte får annonsera på Metas tjänster Facebook och Instagram, något som uppges bero på att företaget stoppat all politisk reklam efter att EU-regler kräver att politisk annonsering måste märkas tydligt med vilka som står bakom och vem som betalar. Reglerna har lett till att både Meta och Google stoppat all politisk reklam i sina kanaler. Valmyndighetens uppgift är att informera om val, något som Meta alltså anser är politisk reklam. Valmyndigheten kan fortsatt annonsera på Google och YouTube, som inte verkar göra samma tolkning som Meta. Meta har själva kritiserat de nya reglerna från EU och anser att de är för långtgående. Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten, säger till DN om hur Meta förklarat sitt beslut för dem:– Den motivering vi har fått är att det handlar om företagsekonomi. Jag vill egentligen inte spekulera i orsaken, men det är klart att det handlar om EU-politik.
dn.se
Samhälle,
Politik,
DN,
Valmyndigheten,
Meta,
Google,
EU-regler,
politisk reklam,
Anna Nyqvist,
instagram,
facebook
Fakta: Politisk reklam
Den 10 oktober infördes nya regler för politisk reklam. Syftet är att väljare och enskilda personer lättare ska förstå när de har att göra med politisk reklam, för vems räkning reklamen görs och varför de utses till målgrupp för meddelandet.
Reglerna innebär bland annat att:
* Politisk reklam ska förses med viss märkning och ett så kallat transparensmeddelande.
* Det ska framgå att budskapet utgör politisk reklam, vem som står bakom reklamen, vilken ekonomisk ersättning som har lämnats för den, dess koppling till val och andra processer, information om inriktnings- och annonsleveransteknik som har använts och liknande upplysningar.
* Olika aktörer i kedjan av politiska reklamtjänster är skyldiga att tillhandahålla och offentliggöra information om den politiska reklamen samt säkerställa att den är riktig.
* Politiska partier och kandidater behöver tillhandahålla information som är nödvändig för märkningen och säkerställa att denna är riktig.
* Reklambyråer, mediehus och plattformar som producerar eller publicerar politisk reklam ansvarar för att samla in, bevara och tillgängliggöra relevant information om reklamen samt märka den på visst sätt.