Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tester Tjock Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
måndag "Rage bait" utsett till årets ord 2025 av Oxford Trendigt med "raseribete" Foto: Getty Images Den här artikeln publiceras om -3 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
Oxford University Press har korat "rage bait" till årets ord 2025. Begreppet, som på svenska kan översättas till "raseribete", syftar på taktiken att medvetet publicera innehåll på sociala medier som provocerar och gör mottagaren arg i syfte att maximera spridning och engagemang genom algoritmerna.Valet av ord ska spegla de samtal som präglar nutiden. "Rage bait" konkurrerade ut andra internetrelaterade termer som "aurafarming" och "biohacking". 2024 blev "brain rot" (hjärnröta) årets ord. bbc.com Samhälle, Kultur, Oxford University Press, rage bait, raseribete, sociala medier, algoritmer, aurafarming, biohack 36.9° 0 Hugo Engström Hugo Engström
idag kl 16:20
Storväxta får betala mer för flygbiljetten På amerikanskt flygbolag Storväxta får betala mer för flygbiljetten Foto: Acroterion / Wikipedia Den här artikeln publiceras om -103 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
Det amerikanska flygbolaget Southwest Airlines kommer nästa år att kräva att storväxta passagerare bokar och betalar för ett extra säte om de vill åka med på flygbolagets flygplan.Southwest Airlines har redan idag en policy där storväxta kan köpa till ett säte eller begära ett extra säte när de checkar in. Med de nya reglerna måste storväxta passagerare boka ett extra säte, annars kan de nekas att stiga ombord på flyget. Det finns i dag möjlighet för passagerarna att få tillbaka pengar för det extra sätet de betalat för om flyget inte är fullbokat, något som även kommer att vara möjligt när de nya reglerna börjar gälla. Personer som inte kan sänka båda armstöden på sin sittplats och/eller vars kropp sträcker sig märkbart bortom sätets gränser räknas av Southwest Airlines som storväxta passagerare, det som de kallar för "Customers of size". Flygbolagets nya regler för dessa passagerare börjar gälla den 27 januari 2026. support.southwest.com Passet, Ressätt, Southwest Airlines, Customers of size, flygbolage, flygplan, storväxta, överviktiga, tjockisar Via apnews.com Annons från Tumnagel Annons Annons från Tumnagel Annons 224kg 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
idag kl 14:40
Valmyndigheten får inte annonsera på Facebook Meta stoppar all politisk reklam efter nya regler från EU Valmyndigheten får inte annonsera på Facebook Foto: Wille Wilhelmsson Den här artikeln publiceras om -283 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
DN rapporterar att Valmyndigheten inte får annonsera på Metas tjänster Facebook och Instagram, något som uppges bero på att företaget stoppat all politisk reklam efter att EU-regler kräver att politisk annonsering måste märkas tydligt med vilka som står bakom och vem som betalar. Reglerna har lett till att både Meta och Google stoppat all politisk reklam i sina kanaler. Valmyndighetens uppgift är att informera om val, något som Meta alltså anser är politisk reklam. Valmyndigheten kan fortsatt annonsera på Google och YouTube, som inte verkar göra samma tolkning som Meta. Meta har själva kritiserat de nya reglerna från EU och anser att de är för långtgående. Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten, säger till DN om hur Meta förklarat sitt beslut för dem:– Den motivering vi har fått är att det handlar om företagsekonomi. Jag vill egentligen inte spekulera i orsaken, men det är klart att det handlar om EU-politik. dn.se Samhälle, Politik, DN, Valmyndigheten, Meta, Google, EU-regler, politisk reklam, Anna Nyqvist, instagram, facebook Fakta: Politisk reklam Den 10 oktober infördes nya regler för politisk reklam. Syftet är att väljare och enskilda personer lättare ska förstå när de har att göra med politisk reklam, för vems räkning reklamen görs och varför de utses till målgrupp för meddelandet.

Reglerna innebär bland annat att:
* Politisk reklam ska förses med viss märkning och ett så kallat transparensmeddelande.

* Det ska framgå att budskapet utgör politisk reklam, vem som står bakom reklamen, vilken ekonomisk ersättning som har lämnats för den, dess koppling till val och andra processer, information om inriktnings- och annonsleveransteknik som har använts och liknande upplysningar.

* Olika aktörer i kedjan av politiska reklamtjänster är skyldiga att tillhandahålla och offentliggöra information om den politiska reklamen samt säkerställa att den är riktig.

* Politiska partier och kandidater behöver tillhandahålla information som är nödvändig för märkningen och säkerställa att denna är riktig.

* Reklambyråer, mediehus och plattformar som producerar eller publicerar politisk reklam ansvarar för att samla in, bevara och tillgängliggöra relevant information om reklamen samt märka den på visst sätt.

Källa: Mediemyndigheten
Meta slutar med politiska annonser i EU Ja men det kan väl vara ganska skönt eller? Tumnagel 62.4° 0 EU:s nya regler för politisk reklam träder i dag Bör innebära bättre transparensen Tumnagel 50.1° 0 Google slutar med politiska annonser i EU Inför en kommande lag Tumnagel 48.9° 0
40.0° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
idag kl 11:40
Saab får miljardorder från Litauen Levererar tredje luftvärnssystemet Saab får miljardorder från Litauen Foto: SAAB Den här artikeln publiceras om -303 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
Saab har fått en tredje beställning på sitt mobila korträckviddiga luftvärnssystem, MSHORAD, från Litauens försvar. Ordervärdet ligger på cirka 1,4 miljarder kronor och leveranserna är planerade att ske mellan 2026 och 2030.Systemet ska integreras på fordon av typen JLTV 4x4 och fungerar som ett skydd för rörliga förband. MSHORAD består av den mobila radarn Giraffe 1X, eldenheter baserade på robotsystemet RBS 70 NG samt ett ledningssystem som binder samman enheterna för snabb upptäckt och bekämpning av lufthot. saab.com Samhälle, Försvar, Saab, MSHORAD, Litauens försvarsmaterielverk, JLTV, Oshkosh, Giraffe 1X, RBS 70 NG Polen sugna på att köpa ubåtar av Saab För 26 miljarder kronor Tumnagel 66.1° 0 Saab ska göra Eurofighter bättre Säljer sensorsystemet Arexis Tumnagel 50.5° 0 Sverige satsar 3,5 miljarder på nytt luftvärn Ska kunna stoppa små drönare Tumnagel 57.6° 0 Saab får dansk order på Carl-Gustaf Värd 510 miljoner Tumnagel 59.0° 0 52.0° 0 Hugo Engström Hugo Engström
idag kl 11:20
97 procent kan inte identifiera AI-musik Enligt en undersökning av Deezer 97 procent kan inte identifiera AI-musik Foto: Possessed Photography Den här artikeln publiceras om -363 minuter.
Med Feber+ får du läsa den redan nu!
Från 25 kr/månad
Skaffa Feber+
En ny studie från streamingtjänsten Deezer och Ipsos visar att hela 97 procent av lyssnarna inte kan skilja på helt AI-genererad musik och låtar skapade av människor. Siffran kan dock vara missvisande eftersom studien hade strikta kriterier där deltagarna var tvungna att gissa rätt på tre av tre låtar för att anses kunna höra skillnaden. I ett mindre, oberoende test visade det sig att lyssnare kunde identifiera AI-låtar i nästan hälften av fallen, även om vissa AI-låtar lät så generiska att testpersonerna trodde att de var "dålig mänsklig musik".Över hälften av deltagarna uttryckte obehag inför oförmågan att skilja på verken och en majoritet trodde att AI kommer leda till mer lågkvalitativ musik. Det finns också ett starkt krav på transparens, där 80 procent vill att AI-musik ska märkas tydligt.AI-musik utgör nu över en tredjedel av allt nytt material som laddas upp till Deezer, motsvarande cirka 50.000 låtar om dagen. Trots denna volym står AI-musiken än så länge bara för 0,5 procent av de faktiska strömningarna. newsroom-deezer.com Samhälle, AI, Deezer, Ipsos, streamingtjänster, AI-musik, transparens, musikbranschen, lyssnarstudier Via theverge.com 995 röster Lyssnar du på AI-musik?
Visa resultat
35.9° 0 Hugo Engström Hugo Engström
idag kl 10:20
Nästa sida Sponsrat: Se aktuella uttagstider och jämför alla casinon med svensk licens hos Casinorino.se. Teknik Internet Mac Mobil PC Pryl Vetenskap Motor Bilar Motorcyklar Båtar Eldrivet Lastbilar Samhälle AI Ekonomi Brott Hälsa Spel Xbox Playstation Nintendo Brädspel Popkultur Film TV-serier Trailers Om Feber Redaktionen Tipsa Annonsera Statistik Feber+ + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration