Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar.
I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister.
Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT.
För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag:
* Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott.